با دو خودرو خارجی جدید بازار ایران بیشتر آشنا شوید

طبق خبرهای جدیدی که منتشر شده است، قرار است دو خودروی جدید وارد بازار خودروهای ایران شود. این دو گزینه برای واردات احتمالا خودروی هاچبک هیوندای i20 و خودروی سئات ایبیزا هستند.

در ادامه این خبر قرار است به معرفی ویژگی‌های این دو خودرو اشاره کرده و مشخصات فنی و ویژگی‌های ظاهری آنها را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

خودروی i20، ظاهری تهاجمی داشته که با هیوندای تناسب دارد. چراغ خودرو در نمای جلویی در کنار جلوپنجره اسپرت ادامه پیدا کرده است.

طراحی ایبیزا مانند گذشته بوده و برخلاف هیوندای دچار تغییرات زیادی نشده است. در اکثر محصولات این شرکت، چراغ چندضلعی شکل و دیلایت مثلثی دیده می‌شود در نتیجه این نوع طراحی در این خودرو نیز وجود دارد که در کل آن را به خودرویی شیک و ساده تبدیل می‌کند.

اگر به نمای پشتی خودروی i20 نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که چیزی بیشتر از یک خودروی نسبتا اقتصادی است. هاچبک‌های زیادی وجود ندارند که از چراغ‌های متصل استفاده کنند؛ اما خودروی i20 به چراغ متصل مجهز شده است. اگر به طور دقیق‌تر به خودرو نگاه کنیم، می‌توانیم نوار ال‌ای‌دی Z شکل را مشاهده کنیم که نشانه وجود خطوط تند و تیز در طراحی است.

چراغ عقب در ایبیزا نسبت به i20 کمی کوچکتر است و دوباره نماد مثلث در آن دیده می‌شود. شرکت خودروسازی برای افزایش میزان اسپرت بودن نمای پشتی خودرو از دو اگزوز در قسمت دیفیوزر استفاده کرده است.

بیشتر خودروهای داخلی به دلیل کم بودن قیمت‌شان و اقتصادی بودن از کابین جذابی بهره نمی‌برند. ولی خودروی i20 طراحی داخلی جذابی داشته و نمایشگر بزرگ و تریم رنگی مختلف نیز به افزایش این جذابیت کمک کرده است.

البته باید اشاره کرد که کابین خودروی ایبیزا نسبت به i20 ساده‌تر طراحی شده است. جنس این کابین از پلاستیک سفت است. به علاوه تریم رنگی، فرمان دیکات توانسته نه تنها جذابیت را به درون کابین منتقل کند بلکه مالک خودرو می‌تواند حس خوب اسپرت بودن فضای درونی خودرو را نیز به چشم ببیند.

امکانات دو خودرو

خودروی هیوندای i20 به ویژگی‌های جذابی مجهز شده است که از جمله آنها می‌توان به سانروف برقی، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید اشاره کرد. همچنین کابین درون خودرو به تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز شده است و صندلی‌های جلو نیز از سیستم خودگرم‌شونده بهره برده‌اند. صندلی راننده برقی بوده و سیستم صوتی خودرو به 6 عدد بلندگو مجهز شده است. از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به صفحه نمایش 7 اینچی، بلوتوث، کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، آینه‌های الکتروکرومیک اشاره کرد. باید اشاره کرد برخی از این امکانات ممکن است در بعضی از تیپ‌ها متفاوت باشد.

اگر بخواهیم به امکانات نسخه پایه ایبیزا نیز اشاره کنیم، مانیتور 8 اینچی جزو آن است. در نسخه‌های بالاتر این خودرو امکاناتی مثل کیلومترشمار دیجیتال، سیستم تهویه دوکاناله، کروزکنترل تطبیق‌پذیر و غیره وجود دارد.

مشخصات فنی

خودروی i20 از سه نوع پیشرانه استفاده می‌کند. پیشرانه اول 1.2 لیتری بوده و ظرفیتی معادل 3 سیلندر دارد و می‌تواند 83 اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین گیربکس 5 سرعته دستی نیز به آن مجهز شده است. پیشرانه دوم موجود در این خودرو یک پیشرانه 1 لیتری توربو GDI 3 سیلندر است که می‌تواند قدرتی معادل با 99 تا 118 اسب بخار تولید کند. پیشرانه سوم به مشخصات پیشرانه نوع دوم مجهز شده که یک موتور هیبریدی نیز دارد. پیشرانه دوم و سوم به گیربکس 6 سرعته دستی یا 7 سرعته دو کلاچه اتوماتیک مجهز می‌شوند.

پیشرانه ایبیزا شامل پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر است که از نوع تنفس طبیعی MPI بوده و می‌تواند قدرتی معادل 80 اسب بخار و 93 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس 5 سرعته دستی با آن همراه است.

بازه قیمتی i20 از 19 تا ۲۵ هزار یورو و ایبیزا نیز بازه قیمتی 20 تا 25 هزار یورویی دارد.

نوشته با دو خودرو خارجی جدید بازار ایران بیشتر آشنا شوید اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

اخراج گسترده کارمندان متا به‌دلیل مشکلات اقتصادی

مارک زاکربرگ؛ مدیرعامل متا با انتشار پیامی از اخراج بیش از 11 هزار کارمند با استعداد این شرکت خبر داد. این تعداد شامل 13 درصد از کل نیروی کار شاغل در متا است. بنیان‌گذار فیس‌بوک مسئولیت این تصمیم را پذیرفته و مشخصا برای کارمندان تعدیل شده شرکت ابراز تاسف نموده است. همچنین به گفته وی قضاوت‌های نادرست در زمینه سرمایه‌گذاری، ضعف بازار تبلیغات و رکود اقتصادی کلان از جمله دلایل اخراج گسترده کارمندان به‌شمار می‌روند.

مدیر اجرایی متا خاطرنشان کرده که روند پیشرفت روبه جلو دنیای آنلاین پس از پایان شیوع فراگیر بیماری کووید 19 در جهان، انتظارات پیشین را برآورده نکرد و تشدید فضای رقابتی موجب زیان‌دهی تبلیغاتی متا و کاهش درآمدهای این شرکت شد. به گفته مارک زاکربرگ متا نیازمند کارآمدی سرمایه بالاتری بوده و منابع خود را به‌سوی تعداد کمتری از حوزه‌های روبه رشد با اولویت بالا نظیر موتور کشف هوش مصنوعی و همچنین چشم‌انداز بلندمدت متاورس منتقل می‌کند.

همچنین متا بودجه خود را کاهش داده و از میزان امتیازات اعطاء شده به کارمندان و املاک و مستغلات تحت مالکیت خود خواهد کاست. این موضوع بدان معناست که کارمندان کمپانی در آینده بایستی میزهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. تمامی این اقدامات برای حفظ رشد درآمدهای کمپانی کفایت نکرده و به همین دلیل مارک زاکربرگ نهایتا تصمیم به تعدیل 13 درصد از کل نیروی کار شاغل در متا گرفته است.

کارمندان اخراج شده در ایالات‌متحده از دستمزد اخراج، بازپرداخت باقیمانده مرخصی با حقوق، بیمه درمانی برای 6 ماه آینده و حمایت‌های شغلی از طریق نهادهای ثالث بهره‌مند خواهند شد. بر اساس متن نامه منتشر شده توسط متا، کارمندان اخراج شده در خارج از ایالات‌متحده نیز با توجه به قوانین استخدامی محلی از حمایت‌های مشابهی بهره‌مند خواهند شد.

نوشته اخراج گسترده کارمندان متا به‌دلیل مشکلات اقتصادی اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

اپل برای مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی خود دست به دامن مدیر فیسبوک می‌شود

اپل

اپل برای مدیریت زیرساخت‌های سرویس‌های آنلاین خود، وبسایت و مسائل مربوط به مشتریانش به سراغ یکی از مدیران اسبق فیسبوک می‌رود. در ماه اکتبر بود که اعلام شد ماری دمبی، رئیس بخش اطلاعات اپل، بعد از حدود سه دهه فعالیت در شرکت به زودی بازنشست خواهد شد. در آن زمان اطلاعاتی در خصوص جایگزین خانم دمبی منتشر نشد.

حالا به نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها تصمیم خود را گرفته‌اند و فرد مناسب این کار را پیدا کرده‌اند. تیموتی کمپوس نامی است که برای جانشینی خانم دمبی مطرح شده است. کمپوس پستی مشابه پست خانم دمبی را از سال 2010 تا سال 2016 در فیسبوک برعهده داشته است.

آن طور که بلومبرگ گزارش کرده است، کمپوس یکی از بنیان‌گذاران اپلیکیشن Woven نیز بوده است. این اپلیکیشن یک تقویم است که در سال 2021 توسط اسلک خریداری شد. کمپوس در پروفایل لینکدین خود اعلام کرده است که «در حال آماده شدن برای چیزی جدید» است. البته که او اشاره مستقیمی به پست عنوان شده و حتی شرکت اپل نکرده است.

بلومبرگ در گزارش خود در این خصوص عنوان کرده است که یکی از منابع اطلاعاتی شرکت خبر مربوط به این تغییر را تایید کرده است. از نظر برخی این حرکت برای غول دنیای فناوری حرکت معقولی نخواهد بود؛ چرا که نشان می‌دهد اپل فرد شایسته‌ای برای جانشینی یکی از مدیران ارشد شرکت ندارد.

نوشته اپل برای مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی خود دست به دامن مدیر فیسبوک می‌شود اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

بررسی وضعیت بازار کریپتو؛ اُفت باورنکردنی قیمت بیت‌کوین و اتریوم

اُفت بازار کریپتو

دیروز، بازار کریپتو اُفت قابل‌توجهی را تجربه کرد؛ البته این اُفت فاصله زیادی به وضعیت «فاجعه» داشت. امروز، قیمت‌ها دوباره به میزان چشمگیری کاهش یافت.

به نقل از خبرگزاری «گجت‌تندنسی» (Gadgettendency)،  قیمت هر یک بیت‌کوین (Bitcoin) به ارزش کمتر از ۱۷ هزار دلار و قیمت هر یک اتریوم (Ethereum) به ارزش کمتر ۱۲ هزار دلار رسیده‌ است. بیت‌کوین در طول یک هفته اخیر، سقوط ۱۷ درصدی و اتریوم سقوط ۲۲٫۵ درصدی را تجربه کرده‌اند.

ارزهای سولانا (ُSolana) و دوج‌کوین (Dodgecoin) بیشترین ضرر را در بازار کریپتو داشتند. سولانا با کسب نتیجه نزولی ۴۷ درصدی در روز، جایگاه خود را در جدول ۱۵تایی بازار کریپتو از دست داد. دوج‌کوین همچنان توانست جایگاه خود را در بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر حفظ نماید؛ اما لازم به ذکر است ارز دیجیتال موردعلاقه ایلان ماسک، در طول روز سقوط ۷ درصدی و ۳۷ درصدی در طول هفته داشته است.

به‌طورکلی، بازار کریپتو در طول روز ۸٫۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. این رقم به یک اُفت جدی برای بازار تبدیل شده است.

تحلیلگران معتقد هستند که علت تحولات اخیر بازار کریپتو، تلاش بایننس (Binance) برای خرید صرافی FTX و احساس نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد وضعیت آینده بیت‌کوین است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز» (Reuters)، صرافی بایننس در روز سه‌شنبه، قراردادی غیرالزام‌آور برای خرید دارایی‌های FTX در خارج از آمریکا امضا کرد تا به پوشش «نقض نقدینگی» رقیب کمک کند. رویترز بیان می‌کند که عقد قرارداد معامله پیشنهادی بین صرافی‌ بایننس و FTX به مدت یک هفته طول کشید. پس از اعلام خرید صرافی FTX توسط بایننس به مبلغ ۶ میلیارد دلار، کاربران به مدت ۷۲ ساعت از این صرافی بیرون آمدند.

رویترز اعلام کرد که صرافی بایننس و FTX جزئیات شرایط توافق را فاش نمی‌کنند و بازارها در مورد زمان و مکان عقد قرارداد بین این دو صرافی کمی نامطمئن هستند.

نوشته بررسی وضعیت بازار کریپتو؛ اُفت باورنکردنی قیمت بیت‌کوین و اتریوم اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

خودرو تمام الکترونیکی آئودی Q8 e-tron جدید معرفی شد + گالری تصاویر

از چهار سال پیش که آئودی e-tron را وارد بازارها کرده بود، موفق شد 150 هزار دستگاه از آن را بفروشد. این خودرو اکنون در دو نوع شاسی‌بلند و اسپرت‌بک ارائه شده است.

از زمانی که e-tron برای اولین بار به آئودی‌های الکتریکی اضافه شد، این شرکت رشد زیادی را تجربه کرده است. در آن زمان این تنها آئودی الکتریکی شرکت بود.

همه مدل‌ها به سیستم AWD مجهز شده‌اند که در نسخه‌های اس از دو یا سه موتور استفاده می‌کنند. قدرت خودروها یکسان باقی مانده ولی میزان موتور عقب نسخه‌های غیر اس بهتر شده است که می‌تواند گشتاور آن را افزایش دهد.

نسخه SQ8 به یک موتور الکتریکی 124 کیلوواتی مجهز شده است که قدرت چرخ‌های جلو را تامین می‌کنند این در حالی است که دو موتور 98 کیلوواتی در محور عقب قرار گرفته‌اند. قدرت خروجی آن 370 کیلووات بوده و گشتاوری نیز به میزان 973 نیوتن‌متر دارد. این خودرو قادر است از 0 تا 100 کیلومتر در ساعت سرعت 4.5 ثانیه داشته باشد. حداکثر سرعت آن 210 کیلومتر در ساعت است.

نسخه Q8 55 e-tron هیچ فرقی با مدل قبلی نداشته ولی از نظر موتور پشتی بهتر شده و شتابی برابر با 5.7 ثانیه تولید می‌کند. قدرت خروجی این مدل 250 کیلووات بوده و گشتاوری تا 664 نیوتن‌متر دارد. حداکثر سرعت آن 200 کیلومتر در ساعت بوده که مشابه مدل Q8 55 است.

در قسمت باتری، سلول‌های منشوری به فناوری انباشته مجهز شده است. دو نسخه SQ8 و Q8 55 دارای باتری 114 کیلووات ساعتی با ظرفیت قابل استفاده 106 کیلووات ساعت است. Q8 50 نیز به باتری کوچکتر 95 کیلووات ساعتی مجهز شده است.

اکنون ضریب درگ Q8 معادل 0.27 بوده و نسخه اسپرت‌بک آن نیز ضریب درگ 0.24 دارد. مدل Q8 50 e-tron از شارژر DC استفاده کرده و قادر است 150 کیلووات انرژی تامین کند، مدل‌های Q8 55 و SQ8 می‌توانند 170 کیلووات داشته باشند.

تمام نسخه‌های Q8 نیز می‌توانند در خانه تا 11 کیلووات شارژ شوند و به صورت اختیاری نیز می‌توان آن را تا 22 کیلووات به‌روزرسانی کرد. مدت شارژ کوچکترین مدل 9 ساعت و 15 دقیقه زمان می‌برد.

نمایشگرها اکنون ارتقا یافته‌اند و وضوح بالاتری دارند. اتصال LTE با وای‌فای در همه مدل‌ها موجود است. همچنین خودروها به اپل موزیک، آمازون الکسا و آمازون موزیک مجهز شده‌اند. آئودی Q8 اولین خودرویی است که از Holoride بهره برده است؛ این فناوری می‌تواند با استفاده یک عینک ویژه، تجربه واقعیت افزوده از ترکیبات حرکات ماشین را ارائه دهد.

آئودی Q8 e-tron گواهینامه کربن خنثی را دریافت کرده است یعنی تولید کربن آن خنثی خواهد بود. آنها در فوریه 2023 با قیمتی معادل 74400 یورو وارد بازار آلمان خواهند شد.

نوشته خودرو تمام الکترونیکی آئودی Q8 e-tron جدید معرفی شد + گالری تصاویر اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

اینستاگرام در حال به روز رسانی رابط وب خود برای بهینه شدن با صفحه نمایش‌های بزرگ است

اگر تا کنون از اینستاگرام در سیستم دسکتاپ خود استفاده کرده باشید می‌دانید که در واقع یک کپی بد از وب سایت موبایل آن به نظر می‌رسد. کمپانی متا اکنون در حال معرفی طرحی از یک رابط کاربری تازه است که برای صفحات نمایش بزرگ مناسب باشد.

آدام موسری، رئیس اینستاگرام، در روز سه‌شنبه این خبر را از طریق پستی‌ همراه با یک قابلیت جدید که اکانت‌های حرفه‌ای را قادر می‌سازد تا پست‌های خود را برنامه‌ریزی کنند، اعلام کرد.

او گفت: “ما می‌دانیم که افراد زیادی از وب برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌کنند و  مولتی تسکینگ اهمیت زیادی دارد. بنابراین می‌خواستیم مطمئن شویم که اینستاگرام تا حد امکان تجربه عالی کاربری آنلاین را به همراه داشته باشد.” او اضافه کرد که این طراحی جدید تمیزتر، سریعتر و آسان‌تر برای استفاده است.

در طراحی جدید رابط کاربری، منوها و نمادها مانند صفحه اصلی، جستجو، پیام ها و اعلان‌ها به یک صفحه کناری منتقل می‌شوند. علاوه بر این، صفحه کاوش/جستجو یک شبکه کامل در سراسر مانیتور را نشان می‌دهد. نوار کناری (ساید بار) جدید نیز بر اساس صفحه‌ای که در آن هستید بزرگ و جمع می‌شود.

در طراحی قدیمی‌تر برای وب، وقتی نمایه‌ای را باز می‌کردید، گزینه‌هایی مانند پست‌ها، راهنماها، حلقه‌ها و برچسب‌ها در بالای شبکه به نمایش گذاشته می‌شدند. بنابراین اگر می‌خواستید به برگه دیگری تغییر دهید، باید از هر کجا که بودید به بالا بروید. طراحی جدید با جابجایی این گزینه ها به کنار این مشکل را حل نموده است.

این طراحی مجدد – که به تدریج و به مرور زمان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد – استفاده از اینستاگرام را در نمایشگرهای بزرگ در حین جابجایی بین تب‌های مختلف آسان‌تر می‌کند.

متأسفانه، اگر منتظر یک برنامه اینستاگرام برای iPad هستید، نسخه سازگار با آن به این زودی‌ها عرضه نمی‌شود. اوایل سال جاری، موسری خاطرنشان کرد که اپلیکیشن آی‌پد به اندازه کافی اهمیت تدارد تا آن را در اولویت توسعه قرار دهد.

در اوایل این ماه، اینستاگرام اعلام کرد که به زودی به برخی سازندگان اجازه می‌دهد تا NFT‌ها را مستقیماً در این برنامه بفروشند.

نوشته اینستاگرام در حال به روز رسانی رابط وب خود برای بهینه شدن با صفحه نمایش‌های بزرگ است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

سامسونگ بازار گوشی‌های رول شونده را به رقبایش می‌سپارد

سامسونگ از انجام آزمایشات جدید در زمینه فناوری‌های نمایشگر هیچ‌گونه واهمه‌ای ندارد. به‌عنوان مثال غول فناوری کره‌ای ضمن برگزاری رویداد Display Week 2022 از 2 طرح اولیه نمایشگر رونمایی کرد. یکی از این نمایشگرها از قابلیت تا شدن برای 2 نوبت برخوردار بود و دیگری یک مدل رول شونده (multi-rollable) به‌شمار می‌رفت.

با این‌حال یکی از تحلیل‌گران معتقد است که سامسونگ به توسعه تجاری گوشی‌های رول شونده یا کشویی هیچ علاقه‌ای نداشته و این موضوع می‌تواند موجب پیش‌دستی رقبای سامسونگ در زمینه تولید و عرضه گجت‌های مذکور شود.

بر اساس اعلام نشریه The Korea Herald، یی چونگ هون؛ مدیرعامل و تحلیل‌گر ارشد موسسه تحقیقاتی UBI Research معتقد است که سامسونگ به تولید گوشی‌هایی با نمایشگرهای قابل توسعه هیچ علاقه‌ای ندارد. وی در توضیح دلیل عدم تمایل سامسونگ نسبت به این مقوله خاطرنشان می‌کند که بازار گوشی‌های تاشو و رول شونده با یکدیگر همپوشانی داشته و در نتیجه ایجاد بازاری اختصاصی برای گوشی‌های کشویی امری دشوار خواهد بود.

این تحلیل‌گر معتقد است که سامسونگ به‌دلیل تسلط قدرتمند خود بر بازار گوشی‌های تاشو به‌جای تلاش برای ارزیابی قالب‌های طراحی دیگر تمام توجه خود را بر تولید گجت‌های تاشو متمرکز خواهد کرد. همچنین به باور وی برای مصرف‌کنندگانی که با گوشی‌های تاشو کتابی‌شکل آشنایی دارند؛ کشیدن نمایشگر احتمالا امری پیچیده‌تر به‌نظر می‌رسد. در نتیجه گوشی‌های کشویی احتمالا از جذابیت کمتری در میان کاربران برخوردار خواهند بود.

با این‌حال این تحلیل‌گر معتقد است که سیطره سامسونگ بر بازار دستگاه‌های تاشو احتمالا سایر شرکت‌ها از جمله تولیدکنندگان چینی را متقاعد خواهد کرد تا امکان توسعه تجاری یک گوشی رول شونده را مورد بررسی قرار دهند. این تحلیل‌گر در رابطه با تولیدکنندگان چینی اسمارت‌فون خاطرنشان می‌کند: “سامسونگ در زمینه پتنت‌های مرتبط با نمایشگرها و دانش تولید آنها، جایگاه بی‌رقیب خود را تضمین نموده است. رقابت رو در رو با سامسونگ برای رقبای چینی آسان نخواهد بود. تولیدکنندگان چینی اسمارت‌فون احتمالا به منظور متمایز نمودن محصولات خود از سامسونگ به‌دنبال عرضه مدل‌های کشویی هستند؛ اما این بازار ظاهرا از پتانسیل محدودی برخوردار است.”

پیش از این سایر تولیدکنندگان ایده تولید تجاری یک دستگاه رول شونده را مورد بررسی قرار داده‌اند. ماه گذشته شرکت موتورولا از طرح مفهومی جدید یک دستگاه رول شونده با قابلیت توسعه از قسمت فوقانی رونمایی کرد. متاسفانه این مورد صرفا یک طرح مفهومی بوده و برای عرضه آن به بازار هیچ‌گونه تضمینی وجود ندارد.

نوشته سامسونگ بازار گوشی‌های رول شونده را به رقبایش می‌سپارد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

سرویس اشتراک توییتر بلو با هزینه ماهیانه ۸ دلار رسما راه‌اندازی شد

چند روز پس از خریداری توییتر توسط ایلان ماسک اکنون این شرکت نخستین به‌روزرسانی بزرگ خود را عرضه نموده است. این به‌روزرسانی با سرویس اشتراکی توییتر بلو مرتبط بوده و اکنون با هزینه ماهیانه 8 دلار در دسترس کاربران قرار گرفته است. آن دسته از کاربرانی که نسبت به خریداری اشتراک ماهیانه اقدام نمایند؛ قادر به دریافت تائیدیه فوری با یک علامت آبی‌رنگ در کنار پروفایل خود خواهند بود. بعلاوه با خریداری این اشتراک، میزان نمایش تبلیغات در پلتفرم کاهش یافته و امکان ارسال ویدیوهای طولانی‌تر در کنار چند قابلیت دیگر در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد.

بایستی توجه داشت که کلیه ویژگی‌های جدید که بخشی از طرح تازه توییتر بلو هستند؛ همگی با لیبل “coming soon” در فهرست قرار گرفته‌اند. بنابراین به‌نظر می‌رسد که در حال حاضر کاربران با خریداری اشتراک توییتر بلو تنها نماد آبی‌رنگ تائید را دریافت خواهند کرد. همچنین قیمت‌گذاری ماهیانه 8 دلار به‌عنوان “پیشنهاد با مهلت زمانی محدود” برچسب‌گذاری شده است؛ بنابراین هزینه خریداری اشتراک در آینده می‌تواند افزایش پیدا کند.

پیش از این توییتر به منظور ارائه اطلاعات اضافی در خصوص علامت‌های تائید هویت با انتشار پیامی اعلام کرد که پیش از این اکانت‌ها به‌دلیل قرارگیری در مجموعه نهادهای دولتی، انتشار اخبار، سرگرمی و سایر حوزه‌های در خور توجه موفق به دریافت نماد آبی‌رنگ می‌شدند؛ اما اکنون کاربران با کلیک کردن روی نماد آبی‌رنگ با پیامی مبنی بر تائید حساب به دلیل عضویت در سرویس توییتر بلو مواجه می‌شوند.

هنگامی‌که توییتر تخصیص لیبل رسمی به برخی اکانت‌های متعلق به افراد مشهور، نشریات بزرگ و سیاستمداران را آغاز کرد؛ سیستم تائید هویت در این پلتفرم رسانه اجتماعی دچار آشفتگی شد. اما ایلان ماسک تنها چند ساعت پس از خریداری توییتر از توقف این روند در رسانه اجتماعی خبر داد. وی پس از تصاحب مالکیت توییتر از ایده تائید پولی اکانت‌ها به‌عنوان راهکاری برای ارتقاء پایداری توییتر و افزایش اعتماد عمومی نسبت به این پلتفرم رونمایی کرد. با این‌حال منتقدان بر این باورند که چنین اقدامی احتمالا نتایج معکوسی را به‌دنبال خواهد داشت؛ چرا که تقریبا تمامی کاربران برای تائید اکانت خود قادر به پرداخت هزینه بوده و سپس به لحاظ تئوری با تغییر نام اکانت خود می‌توانند هویت یک کاربر دیگر را جعل نمایند.

نوشته سرویس اشتراک توییتر بلو با هزینه ماهیانه 8 دلار رسما راه‌اندازی شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

اپل با قابلیتی جدید، iOS را انعطاف‌پذیرتر می‌کند

حالت Custom Accessibility Mode

اپل در حال کار بر روی قابلیتی جدید در سیستم عامل گوشی‌های هوشمند خود با نام Custom Accessibility Mode است. شواهد مربوط به این امر در نسخه بتای iOS 16.2 یافت شده است. شرکت در نظر دارد که با استفاده از این قابلیت، بتوان آیفون و آیپد را هر چه بیشتر شخصی‌سازی کرد.

به عبارت دیگر، کاربر با استفاده از این قابلیت می‌تواند برخی از تنظیمات را به نحوی تغییر دهد تا استفاده از گوشی‌های iOS راحت‌تر و به سلیقه کاربرش باشد. با فعال کردن حالت Custom Accessibility Mode کاربر قادر خواهد بود تا تغییراتی را در رابط کاربری اعمال کند، متن نوشته‌ها را بزرگ‌تر کند، اپلیکیشن‌های حاضر در هوم اسکرین را تغییر دهد، مخاطبان مجاز را تعیین کند و دسترسی به دکمه‌های سخت‌افزاری را فراهم کند.

در تصاویر منتشر شده از این حالت، می‌توان بخشی از تغییرات عنوان شده را دید. همین حالا هم در قسمت accessibility سیستم عامل iOS قابلیت‌های کاربردی فراوانی وجود دارند که انتشار حالت Custom Accessibility Mode مطمئناً آن را کامل‌تر خواهد کرد. هر چند که تاریخی برای انتشار این قابلیت اعلام نشده است.

اپل هنوز در خصوص اطلاعات منتشر شده از این حالت اعلام نظری نکرده است. براساس شایعات مختلف، کاربر می‌تواند برای فعال یا غیرفعال کردن این قابلیت جدید، سه بار دکمه پاور یا هوم را فشار دهد. همچنین گذرواژه‌ای نیز در نظر گرفته می‌شود تا تغییراتی که فرد در این حالت بر روی آیفون خود اعمال می‌کند، تحت حفاظت قرار بگیرد.

حالت Custom Accessibility Mode

نوشته اپل با قابلیتی جدید، iOS را انعطاف‌پذیرتر می‌کند اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

ابوظبی به دنبال تبدیل شدن به قطب رمزارزها در خاورمیانه

انجمن بلاک‌چین ابوظبی

یک انجمن جدید متمرکز بر بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در منطقه آزاد ابوظبی راه‌اندازی شده است که هدف آن، توسعه بیشتر بلاک‌چین و اکوسیستم‌های ارز دیجیتال در تمام کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و مناطق آسیایی است.

انجمن ارز دیجیتال و بلاک‌چین خاورمیانه، آفریقا و آسیا (به اختصار MEAACBA) به طور رسمی در تاریخ ۸ نوامبر در بازار جهانی ابوظبی (ADGM) راه‌اندازی شد. بازار جهانی ابوظبی یک منطقه آزاد مستقر در مرکز شهر است که با مجموعه قوانین مدنی و تجاری اداره می‌شود. این منطقه برای رشد بیشتر شرکت‌های فناوری در امارات متحده عربی طراحی شده است.

هدف این انجمن غیرانتفاعی، تسهیل راه‌حل‌های امنیتی و نظارتی، ایجاد فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در آموزش برای حمایت از رشد صنعت کریپتو خواهد بود. ریاست این انجمن برعهده جهان‌زب آیوان (Jehanzeb Awan)، مؤسس یک شرکت مشاوره بین‌المللی ریسک و انطباقِ واقع در شهر دبی خواهد بود.

رئیس بایننس در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (Mena)، ریچارد ننگ، مدیرکل سایت Crypto.com در منطقه خاورمیانه و آفریقا، استوارت ایستد و اولا دودین، مدیران عامل صرافی ارز دیجیتال BitOasis در منطقه، سایر حامیان انجمن ارز دیجیتال ابوظبی هستند. ایوان در راستای راه‌اندازی انجمن بلاک‌چین ابوظبی بیان کرد:

صنعت کریپتو از انجمن ابوظبی سود خواهد بُرد، چون مکانیزم‌های هماهنگی بین تنظیم‌کننده‌ها، سازمان‌های دولتی، بانک‌ها، شرکت‌های حقوقی، مالیاتی و مشاوره‌ای را برای رسیدگی به چالش‌های اساسی فراهم می‌کند.

آیوان گفت که امیدوار است این انجمن، رویکردی مشارکتی و جامعه‌محور برای رشد بیشتر صنعت کریپتو در منطقه «مِنا» ایجاد کند و «مزایای گسترده‌ای برای این اکوسیستم بسیار پویا و هیجان‌انگیز در نظر بگیرد.»

احمد الجاسم الذابی، مدیر ADGM نیز اظهار داشت که اضافه‌شدن انجمن ارز دیجیتال ابوظبی به «بخش مالی فعال و مترقی‌تر» در منطقه کمک می‌کند.

احداث انجمن ارز دیجیتال ابوظبی در حالی صورت می‌گیرد که سازمان تنظیم‌کننده خدمات مالی (FSRA) – تنظیم‌کننده مقررات مالی منطقه – مجموعه‌ای از «اصول راهبردی» را در مورد موضع خود برای پیمایش پیچیدگی‌های نظارتی بر صنعت دارایی‌های دیجیتال منتشر کرد.

گفته می‌شود که این «اصول راهبردی» یک پُل دوستی برای صنعت کریپتو تلقی می‌شود و درعین‌حال، این اصول با برخی از استانداردهای سختگیرانه پیرامون مبارزه با پول‌شویی (AML) و تأمین مالی مبارزه با تروریسم (CFT) توسط سازمان ملل متحد مطابقت دارند.

بر اساس یک مطالعه، منطقه «مِنا» به عنوان سریع‌ترین بازار ارزهای دیجیتال در حال رشد در جهان شناخته می‌شود. در طول ۱۲ ماه اخیر (از ژوئیه ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲)، حجم معاملات ارزی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به ۵۶۶ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به ۱۲ ماه گذشته (ژوئیه ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱)، رشد ۴۸ درصدی را تجربه کرده است. علت استفاده بازارهای نوظهور از ارزهای دیجیتال، به شکل حفظ پس‌انداز و پرداخت حواله در این منطقه، برای مقابله با اثرات تورم در اقتصادهای بی‌ثبات است.

نوشته ابوظبی به دنبال تبدیل شدن به قطب رمزارزها در خاورمیانه اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.