فاکسکان تولید آیفون را متوقف کرد

 
 
اخیرا در خبرها آمده بود که فروش و تولید گوشی‌های آیفون تحت تاثیر ویروس کرونا قرار خواهد گرفت و شاهد افت فروش و البته متوقف شدن تولید این محصول در کشور چین خواهیم بود. اما فاکسکان که یکی از بزرگ‌ترین شرکا و تولیدکننده محصولات اپل به حساب می‌آید، ادعا کرده که این مساله خللی را در روند تولید گوشی‌های آیفون بوجود نخواهد آورد.
 
با این حال، گزارش‌های جدید حاکی از آن است که ادعای فاکسکان صحت ندارد. خبرگزاری رویترز ساعاتی پیش نوشت که دولت چین، از فاکسکان خواسته تا تولید تقریبا تمامی‌محصولات خود را در این کشور متوقف کند.
 
این دستور دولت چین به بسیاری از شرکت‌ها داده و از آن‌ها خواسته شده تا حداقل تا 10 فوریه به این دستور عمل کنند. در این گزارش آمده که اگر چین، مدت زمان این تصمیم خود را تمدید کند ضربه بزرگی به شرکت اپل و فروش گوشی‌های آیفون وارد خواهد آمد.
 
یک منبع در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: آنچه ما را نگران می‌کند، این است که دولت چین بخواهد یک هفته و یا شاید هم یک ماه دیگر به این طرح ادامه دهد که در این صورت، پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت. درواقع، سوال اینجاست که آیا می‌توانیم تولیدات خود را از دهم فوریه از سر بگیریم یا خیر.. همه چیز به تصمیم دولت چین بستگی دارد.
 
البته فاکسکان نیز تنها در چین فعالیت ندارد و گفته می‌شود که تولید محصولات را به دیگر کارخانه‌های خود در سایر کشورهای جهان همانند ویتنم، هند و مکزیک منتقل کرده است.

۷ راهکار دیوار برای جلوگیری از قیمت‌گذاری کاذب در بازار خودرو

 
سایت دیوار،‌ پلتفرم ثبت نیازمندی‌های آنلاین در گزارشی راهکارهای خود برای جلوگیری از تلاطم در بازار خودرو را منتشر کرد. در بین این راهکارها از محدودیت در ثبت آگهی‌ها تا نحوه قیمتگذاری خودرو دیده می‌شود. همچنین این پلتفرم در اقدامی جدید و براساس این راهکارها سامانه‌ای به نام «کارنامه» را راه‌اندازی کرده که می‌تواند به خریداران و فروشندگان خدمات کارشناسی قبل از انجام معامله را ارائه کند.
 
 اولین راهکاری که دیوار انتخاب کرده «ایجاد محدودیت برای ثبت آگهی رایگان» است. براساس این راهکار در طول ماه کاربران فقط می‌توانند ۳ آگهی رایگان در این سایت ثبت کنند و برای ثبت بیشتر از این تعداد آگهی باید هزینه آن را پرداخت کنند.  این محدودیت ماهانه در طول یک روز نیز اعمال می‌شود،‌ با این تفاوت که در طول روز حتی با پرداخت هزینه آگهی نیز کاربر نمی‌تواند بیشتر از ۳ بار آگهی ثبت کند.
 
در راهکار سوم دیوار «تعریف سقف متعارف بازار» تعیین کرده است. دیوار معتقد است تعریف قیمت متعارف بازار این امکان را می‌دهد که قیمتی بالاتر از آن توسط کاربر در سایت ثبت نشود. در این راهکار، اگر آگهی‌دهنده قیمتی بالاتر از سقف قیمت متعارف و متناسب با خودروی خود را در آگهی به ثبت برساند، قیمت به‌طور سیستمی از آگهی حذف‌شده و به‌صورت «توافقی» نمایش داده می‌شود. دیوار اعلام کرده که در این راهکار، چند ترفند دیگر هم در سایت اجرا می‌شود. براین اساس دیوار در صورتیکه‌ قیمت‌های بازار به دلیل نوسانات ارز و یا دیگر مسائل دچار التهاب شده و صعودی باشد، سقف قیمت‌ها را با یک ماه تأخیر به‌روزرسانی می‌کند. دیوار تاکید که این به‌روزرسانی با تاخیر تنها شامل روند صعودی و التهاب بازار است.
 
یکی‌دیگر از راهکارهای انتخابی دیوار برای جلوگیری از تلاطم در بازار خودرو «حذف آگهی‌های درخواست خرید خودرو» است. در این راهکار دیوار آگهی‌های درخواستی خرید خودرو و امکان ثبت آن را کاملاً حذف کرده تا از ایجاد نیاز کاذب در بازار خودرو جلوگیری کند.
 
«استفاده از سامانه شاهکار برای احراز هویت کاربران» هم از راهکارهای مورد استفاده دیوار اعلام شده است. براساس توضیحات این سرویس، در دسته‌بندی خودرو پلتفرم دیوار با استفاده از این سامانه که از طریق سازمان فناوری اطلاعات در اختیار این شرکت قرار گرفته، برای تمامی کاربرانی که درخواست ثبت آگهی دارند امکان احراز هویت را فراهم‌کرده است.
 
در راهکاری دیگر سایت دیوار برای جلوگیری از دلالی و تشویش در بازار خودرو «پنل نمایشگاهی» طراحی کرده است که کاربرانی که در دنیای واقعی با مجوز رسمی از اتحادیه صنف نمایشگاه‌های خودرو نمایشگاه اتومبیل دارند، بتوانند از سایت دیوار برای بهبود فضای کسب‌و کار خود بهره ببرند و تعداد بیشتری آگهی برای ثبت خرید و فروش خودرو در سایت منتشر کنند.
 
اما هفتمین راهکاری که دیوار  اعلام کرده «ارائه خدمات کارشناسی خودرو» است تا به ایجاد شفافیت در این بازار کمک کند. در این راستا هم دیوار سرویسی به نام «کارنامه» را راه‌اندازی کرده است. با کمک این سامانه خریدار و هم فروشنده می توانند درخواست اعزام کارشناس را برای ارزیابی خودرو پیش از معامله داشته باشند.  کارنامه با ارسال یک گزارش کارشناسی دقیق و مشاوره در قیمت به کاربران کمک می‌کند تا خرید مطمئن و دقیق‌تری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت: بخش تحقیقات نیازمند حمایت است

 
مدیرعامل فناپ زیرساخت حمایت نکردن دولت از بخش تحقیقات را یکی از دلایل اصلی خروج نخبگان از کشور دانست و تاکید کرد که برای جلوگیری از این روند باید از این بخش حمایت‌های مناسبی صورت گیرد.
 
 «مهدی ایزدیار» مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت، در رویداد «طرح مساله» که به منظور جذب ایده‌ها و طرح‌ها در حوزه‌های حمل‌ونقل، دیتاسنتر، هوشمندسازی، سامانه‌های پشتیبانی و نگهداری و تعمیرات برگزار کرده بود اعلام کرد: «این شرکت قصد حمایت از طرح‌ها و ایده‌های استارت‌آپی را دارد.»
او افزود: «وضعیت فعلی کشور به مثابه جنگ اقتصادی است و رزمندگان این جنگ تولیدکنندگان و استارت‌آپ‌های هستند.» ایزدیار تاکید کرد که شرکت فناپ زیرساخت از طرح‌ها و ایده‌هایی که نخبگان ارائه دهند استقبال و حمایت و سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
 
پس از آن در این رویداد مدیران بخش‌های مختلف به ارائه پروژه‌هایی که تاکنون از سوی این شرکت اجرا شده پرداختند. در این رویداد اعلام شد که شرکت فناپ جز ۱۱۰ شرکت برتر کشور است و می‌خواهد با بهره‌گیری از نوآوری‌های خارج از سازمان یا استفاده از نوآوری باز، باعث ایجاد تغییر و پیشرفت شود. قرار است این شرکت پس از بررسی طرح‌ها و ایده‌های ارائه شده، روی طرح‌هایی که توانایی توسعه محصول دارند سرمایه‌گذاری کند یا از طریق شراکت  یا از طریق خرید طرح برای سرمایه‌گذاری روی آنها اقدام کند. فناپ زیرساخت می‌خواهد شریک استراتژیک طرح‌هایی باشد که توانایی تبدیل شدن به یک محصول تجاری را دارند.  برگزارکنندگان این رویداد اعلام کردند که علاقمندان  می‌توانند همچنان تا دهم اسفند طرح‌های خود را به این شرکت ارسال کنند و فناپ زیرساخت نیز تا هفته سوم اسفندماه غربالگری اولیه را روی طرح‌ها انجام می‌دهد و سپس نتایج را اعلام خواهد کرد.
 
یکی از حوزه‌هایی که افراد می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را تا دهم اسفند ماه برای شرکت فناپ زیرساخت ارسال کنند، حمل‌ونقل هوشمند است. به گفته فناپ، این  روی مساله حمل‌ونقل جاده‌ای تمرکز بیشتری دارد و طرح‌هایی با این موضوع در حوزه حمل‌ونقل اولویت خواهند داشت. ثبت تخلفات رانندگی و هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای از جمله مواردی است که شرکت فناپ تاکنون روی آنها کار کرده است.
 
همچنین هوشمندسازی و اینترنت اشیا زمینه دیگری است که شرکت فناپ زیرساخت از حاضران در رویداد خواست طرح‌ها و ایده‌های خود را درباره آن مطرح کنند. مدیر این بخش اعلام کرد شرکت فناپ زیرساخت در بحث هوشمندسازی شهری سرمایه‌گذاری می‌کند و جنبه سخت‌افزاری هوشمندسازی برای این شرکت جذابیت بیشتری دارد. همچنین هوشمندسازی بیمارستان‌ها و نرم‌افزارهای مدیریت بیمارستان از دیگر مواردی است که علاقمندان می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را با محوریت این موضوع ارائه دهند. در این رویداد اعلام شد که پایش و کاهش هوشمند مصرف آب، برق و گاز موضوع دیگری است که فناپ زیرساخت علاقمند به سرمایه‌گذرای روی آن است. همچنین هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت و روش‌های سوختگیری دیگر اولویت این شرکت باری سرمایه‌گذاری است.
 
مرکز داده و زیرساخت شبکه بخش دیگری است که سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و ایده‌های پیشنهادی را انجام خواهد داد و مدیر این بخش اعلام کرد تا سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۸ درصد برق دنیا در مراکز داده استفاده خواهد شد.

تعرفه برق ماینینگ کیلوواتی ۳۰۰ تومان؛ معافیت‌های مالیاتی حذف

 
مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده است که ایران می‌توان از استخراج رمز ارز سالانه در حدود یک میلیارد یورو درآمد کسب کند و برای رسیدن به این منظور تعرفه برق استخراج رمزارز به ازار هر کیلو وات ساعت را ۳۰۰ تومان پیشنهاد و معافیت مالیاتی درنظر گرفته شده برای واحدهای استخراج رمزارز را در پیشنهادهای اصلاحی خود برای لایحه بودجه حذف کرده است.
 
 مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ خود پیشنهاد کرده است تا ذیل تبصره ۱۸ بندی مربوط به استخراج رمزارز اضافه شود و در آن بند پیشنهادی، قیمت تعرفه برق را ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلووات بر ساعت برای استخراج کنندگان رمز ارز در نظر گرفته شده است.
 
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به مصوبه دولت در خصوص تعیین تعرفه برق آمده است:« در مصوبه هیات وزیران نه تنها قیمت برق بدون ملاحظات فصلی تعیین شده بلکه این تعرفه به حدی بالاست که مخاطره استفاده غیرقانونی ازظرفیت برق را منطقی می‌کند و از سوی دیگر به دلیل تعیین نشدن یک مقدار مشخص برای تعرفه محاسبه سود و زیان برای مشارکت در این بازار را دشوار می‌کند.»
در مصوبه دولت تعرفه برق متقاضیان استخراج رمزارز به میزان متوسط نرخ برق صادراتی تعیین شده بود که همین امر موجب مخالفت فعالان این حوزه قرار گرفت از سویی پس از آن وزارت نیرو در دستورالعملی تعرفه برق را ، ۹۶۵۰ ریال تعیین به ازای هر کیلووات ساعت تعیین کرد اما اعلام کرد که این رقم در فصل گرم سال ضربدر ۲ و در فصل سرد سال تقسیم بر دو می‌شود. این مصوبه وزارت نیرو نه تنها رضایت فعالان این حوزه را جلب نکرد بلکه نارضایتی آنان را بیشتر کرد. حال به نظر می‌رسد مرکز پژوهش‌های مجلس سعی کرده است دراین پیشنهاد خود این مشکل را برطرف کند.
 
در پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: «وزارت نیرو مکلف است برای دارندگان پروانه استخراج رمزارز از وزارت صنعت معدن و تجارت که شاخص کارآمدی انرژی تجهیزات آنها در ۶ ماهه اول سال کمتر از ۱۰۰ ژول بر تراهش و در ۶ ماهه دوم سال کمتر از ۷۰ ژول بر تراهش باشد خدمات برق مطمئن فراهم کند. قیمت برق مصرفی برای استخراج رمزارز در ماه‌های غیراوج مصرف و برای تحهیزات با شاخص کارآمدی تعیین شده در سقف ۳۰۰ تومان بر کیلووات ساعت تعیین می‌شود.»
 
در این پیشنهاد تاکید شده است که وزارت نیرو می‌تواند در ماه‌های اوج مصرف برق و حداکثر به مدت ۳ ماه از سال ازتامین برق برای واحدهای صنعتی استخراج رمزارز خودداری کند.
 
مرکز پژوهش‌های مجلس بازار رمز ارز را بازاری پویا می‌داند که درآمد سالانه ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از آن قابل کسب است و با توجه به ظرفیت برق بلااستفاده در ایران طی ۹ ماه از سال که به حدود ۲۰ هزار مگاوات می‌رسد می‌تواند درآمد یک میلیارد یورویی برای ایران داشته باشد.
 
همچنین این مرکز پیشنهاد داده‌است که معافیت‌های مالیاتی درنظر گرفته شده برای فعالان این صنعت حذف شود. در مصوبه هیات دولت برای استخراج کنندگان رمزارز معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده بود که این معافیت در پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس حذف شده‌است. در پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است با توجه به ماهیت کالای تولیدی، به رمزارز حاصل از استخراج، معافیت مالیاتی درآمد صادراتی و کلیه معافیت‌های قانونی مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن تعلق نمی‌گیرد و مالیات از تمامی این واحدها باید از همان ابتدا دریافت شود. مرکز پژوهش‌های مجلس دلیل این استدلال خود ماهیت رمزارزها عنوان می‌کند چرا که رمزارزها در لحظه تولید و استخراج حکم ارزخارجی را دارند.

پهپادهای ناشناس شکار می‌شوند

وزارت دفاع آمریکا قراردادی چند میلیون دلاری با یک شرکت امضا کرده تا پهپادی مجهز به هوش مصنوعی بسازد که پهپادهای تهدیدآمیز و ناشناس را با یک تور شکار کند. پنتاگون در حال حاضر اجازه دارد به پهپادهایی که تهدید به حساب می‌آورد، در آسمان شلیک کند. با این وجود این امر مانع پرواز پهپادهای ناشناس نشده است. اکنون وزارت دفاع آمریکا قراردادی با شرکت Fortem Technologies امضا کرده تا یک پهپاد شکارچی مجهز به هوش مصنوعی بسازد که می‌تواند با استفاده از تور پهپادهای ناشناس و خطرناک را به دام بیندازد. این ابزار «پهپاد شکارچی» نام دارد و با استفاده از رادار پهپادهای بدون مجوز را شناسایی می‌کند. هنگامی‌که هدف در تیر‌رس پهپاد شکارچی قرار گیرد، توری پرتاب می‌شود تا آن را شکار کند. طبق گزارش‌ها پنتاگون بودجه‌ای چند میلیون دلاری برای ساخت این سیستم صرف می‌کند.

خیز اروپا علیه حاکمیت غول‌های تکنولوژی

سال‌هاست که سیلیکون‌ولی یا دره تکنولوژی به عنوان مرکز تجمع بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان شناخته می‌شود تا به این ترتیب آمریکا را به حاکم بی‌چون و چرای این صنعت در دنیا تبدیل کند. این موضوع اما در سال‌های اخیر با انتقاد بسیاری از کشورها مواجه و باعث موضع‌گیری‌های مختلفی شده است.آخرین موضع جدی در این زمینه را اتحادیه اروپا گرفته و خواستار ایجاد یک بازار واحد اطلاعاتی شده است تا به این ترتیب با حاکمیت غول‌های تکنولوژی مانند شرکت‌های فیس‌بوک، گوگل و آمازون مبارزه کند.این موضوع در قالب طرح پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده است و نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی خواستار شکستن انحصار دسترسی آزاد غول‌های تکنولوژی به حجم عظیمی از اطلاعات و همچنین موضع‌گیری در برابر گروهی از این شرکت‌ها برای ایجاد رقابت با رقبای چینی شده‌اند.
 
 
با اینکه این طرح شامل جلوگیری از پلت‌فرم‌های آنلاین بزرگ فعال در این حوزه هم هست، اما احتمال ایجاد تغییرات جزئی در برنامه اتحادیه اروپا برای معرفی این طرح در اواسط ماه فوریه وجود دارد. با این همه اما طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا همچنان تاکید زیادی بر از بین بردن انحصار غول‌های تکنولوژی آمریکایی به حجم گسترده اطلاعات و کمک به شرکت‌های اروپایی برای رقابت بهتر با رقبای چینی دارد.  در نهایت اما پیش‌نویس این طرح که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است، نشان از این واقعیت دارد که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی که حالا بیشترین اطلاعات دنیار را در اختیار دارند، به روح رقابتی در بازارهای جهانی هم ضربه می‌زنند. درست به همین دلیل هم هست که در این طرح مواردی مانند اعلام ممنوعیت پنج ساله استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره، بررسی و تحقیقات اتحادیه اروپا از مجموعه اطلاعاتی که گوگل در اختیار دارد و همچنین درخواست کشورهای اروپایی برای دسترسی و گسترش سریع‌تر تکنولوژی ارتباطی ۵G هم هست. در این طرح آمده است: «در حال حاضر تعداد کمی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی بخش عظیمی از اطلاعات جهان را در اختیار دارند. این ضعف مهمی برای کسب و کارهای مبتنی بر داده و اطلاعات است که به تازگی وارد این بازار شده یا در حال رشد و نوآوری هستند و کسب و کارها و بنگاه‌های تجاری اروپایی هم از این شرایط مستثنا نیستند. این در حالی است که فرصت‌های بسیار بزرگی در این عرصه وجود دارد و این چیزی نیست که شرکت‌های فعال در کشورهای دیگر به راحتی بتوانند از آن بگذرند.»
 
 بازار اطلاعاتی واحد
سند ۲۵ صفحه‌ای که خلاصه‌ای از طرح پیشنهادی اتحادیه اروپاست، همچنین ضرورت تعامل درست با این شرایط را نشان می‌دهد و می‌گوید: «رقبایی مانند چین و ایالات متحده آمریکا در حال حاضر روند نوآوری را با سرعت طی می‌کنند و این نشان از موضوع دسترسی آنها به اطلاعات و استفاده از این داده‌ها در سراسر جهان دارد. برندگان امروز این عرصه لزوما نمی‌توانند برندگان فردا هم باشند.»  در حقیقت هدف از طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا، ایجاد یک فضای اطلاعاتی واحد در اروپاست؛ یک بازار واحد اطلاعاتی واقعی و معتبر.  اتحادیه اروپا برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کرده است تا قوانین جدیدی را معرفی کند که شامل استفاده از اطلاعات در میان کشورها، کنش پذیری داده‌ها و استانداردهای مربوط به تولید، تغییرات آب و هوایی، صنعت خودرو، بهداشت و درمان، خدمات مالی، کشاورزی و انرژی هم  می‌شود.  از طرفی این طرح قرار است قوانین رقابتی ناهنجار را که اشتراک گذاری اطلاعات را مورد انتقاد قرار داده و همچنین احتمال معرفی قوانین جدید برای جلوگیری از پلت‌فرم‌های آنلاین بزرگ از تحمیل شرایط برای دسترسی و استفاده از اطلاعات را که به آنها امکان سوءاستفاده و بهره‌برداری نادرست را می‌دهد، مطرح کند. در واقع اتحادیه اروپا به حجم وسیع اطلاعاتی که توسط شرکت‌های بزرگ تکنولوژی جمع‌آوری شده و روش استفاده و به اشتراک‌گذاری آنها انتقاد دارد.

استارتاپ‌ها اینترنت پرسرعت دریافت می‌کنند

 
ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه برنامه‌های حمایتی خود، اقدام به ارائه تخفیف‌های ویژه اینترنت پرسرعت به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های خلاق کرده است.
 
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، این کار با همکاری مشترک ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت انتقال داده‌های آسیاتک عملیاتی می‌شود.
 
ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق یکی از اهداف ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، ارائه خدمات ویژه اینترنت پرسرعت هم با همین هدف و با امضای یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت آسیاتک پیگیری شده است.
 
بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر است که تمامی خدمات مورد تعهد آسیاتک با تسهیلات ویژه به استارتاپ‌های خلاق، دانش‌بنیان منتخب و مراکز شتاب‌دهی که همگی از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی می‌شوند، ارائه شود.
 
بر اساس این همکاری مشترک، همه خدمات با تخفیفات ویژه به شرکت‌ها ارائه می‌شود شرکت آسیاتک موظف است که تحت مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و با رعایت استانداردهای مصوب، مطابق فرمت‌ها و شرایط عادی، هر یک از خدمات مورد درخواست استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌های معرفی شده از طرف ستاد را ارائه کند.

استارتاپ‌ها اینترنت پرسرعت دریافت می‌کنند

 
ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه برنامه‌های حمایتی خود، اقدام به ارائه تخفیف‌های ویژه اینترنت پرسرعت به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های خلاق کرده است.
 
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، این کار با همکاری مشترک ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت انتقال داده‌های آسیاتک عملیاتی می‌شود.
 
ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق یکی از اهداف ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، ارائه خدمات ویژه اینترنت پرسرعت هم با همین هدف و با امضای یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت آسیاتک پیگیری شده است.
 
بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر است که تمامی خدمات مورد تعهد آسیاتک با تسهیلات ویژه به استارتاپ‌های خلاق، دانش‌بنیان منتخب و مراکز شتاب‌دهی که همگی از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی می‌شوند، ارائه شود.
 
بر اساس این همکاری مشترک، همه خدمات با تخفیفات ویژه به شرکت‌ها ارائه می‌شود شرکت آسیاتک موظف است که تحت مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و با رعایت استانداردهای مصوب، مطابق فرمت‌ها و شرایط عادی، هر یک از خدمات مورد درخواست استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌های معرفی شده از طرف ستاد را ارائه کند.

مکزیک قطب هوش مصنوعی جهان می شود

 بسیاری 2020 را سال رونق و توسعه هوش مصنوعی(AI) می‌دانند؛ فناوری که امسال در اجلاس داووس سوئیس نیز مورد توجه کمپانی‌های بزرگ فناوری قرار گرفت و درباره کشورهای موفق این حوزه و چالش‌ها و موانع توسعه آن، اخلاق و قوانین مرتبط با این حوزه و... بحث و گفت‌و‌گو شد. طبق گزارش‌هایی که در این رویداد ارائه شد، امریکای لاتین و در صدر آن کشور مکزیک می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به یک کشور پیشگام در زمینه هوش مصنوعی و قطب ویژه تبدیل شود که البته این موفقیت منوط به سرمایه‌گذاری‌های کشورهای توسعه یافته جهان در این منطقه است.
امریکای لاتین یک فرصت طلایی
گزارشی با عنوان«امریکای لاتین: منبع بعدی استعدادهای هوش مصنوعی» که در اجلاس داووس سوئیس امسال(21 تا 24 ژانویه) به‌صورت چکیده مقاله ارائه شد، امریکای لاتین را در کانون توجه قرار داد. در این اجلاس که همچون سال‌های قبل رهبران سیاسی و اقتصادی جهان و همچنین بزرگان فناوری گردهم جمع شدند، «مارکو استفانی» بنیانگذار Stefanini IT Solutions یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های آی‌تی برزیل طی ارائه این گزارش گفت: تحقیقات در زمینه میزان آمادگی کشورها در توسعه هوش مصنوعی، نشان می‌دهد که امریکای لاتین با وجود موانع و سدهای بسیار، بیشترین فرصت‌ها را برای این فناوری در اختیار دارد. به بیان دیگر کشورهای ثروتمند باید برای پرورش استعدادهای حوزه هوش مصنوعی در امریکای لاتین سرمایه‌گذاری کنند تا شاهد تحول دیجیتال عظیم در سراسر جهان باشیم.
وی که این تحقیق را با همکاری «فابیو کاورسان»، محقق و مدیر توسعه هوش مصنوعی انجام داده، درواقع نمایی از وضعیت استعدادها در حوزه هوش‌ مصنوعی و همچنین فرصت‌ها و چالش‌های موجود بر سر راه شکوفایی این استعدادها در امریکای لاتین را به تصویر کشیده است. در این گزارش آمده است فرصتی طلایی در امریکای‌ لاتین نهفته است و این منطقه می‌تواند به مرکزی جهانی برای خلق اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی وهمچنین پروژه‌های مرتبط با این فناوری تبدیل شود البته این موضوع امکانپذیر نیست مگر با دریافت کمک و سرمایه‌گذاری‌هایی از کشورهای پیشرو که در جست‌وجوی استعدادهایی در این زمینه هستند. سازمان‌های بزرگ و کشورهای توسعه یافته باید در رشته هوش مصنوعی در امریکای لاتین سرمایه‌گذاری کنند که این کار می‌تواند با ایجاد یک مرکز هوش مصنوعی واقع در این منطقه یا پیوستن به چنین مرکزی، صورت بگیرد تا به این ترتیب محل‌هایی برای چنین استعدادهایی (talent pools) فراهم شود. با گردهم آمدن این استعدادها و کمک به رشد و پیشرفت آنها عملاً شرکت‌ها یا کمپانی‌های مطرح موجود در کشورهای توسعه یافته می‌توانند به نیروی کار مورد نیاز خود با دستمزدی پایین‌تر دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر در جهانی که تقریباً همه چیز به‌سمت هوشمند شدن پیش می‌رود و ممکن است روزی فرا برسد که برخی کمپانی‌ها برای یافتن نیروی کار در این زمینه با چالش مواجه شوند، این طرح می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
5کشور فعال دیجیتال
اما امریکای لاتین چه ویژگی‌هایی دارد که بتوان آن را یک فرصت تاریخی برای پیشگام شدن در فناوری هوش مصنوعی دانست؟ چه کشورهایی در این منطقه قابلیت‌های بیشتری در این حوزه دارند؟ در پاسخ باید گفت که طبق این گزارش، در 5 کشور فعال دیجیتال امریکای لاتین یعنی برزیل، مکزیک، کلمبیا، پرو و آرژانتین حدود 500 میلیون نفر سکونت دارند و البته همه این کشورها در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داده‌اند. همچنین در امریکای لاتین تعداد دانشگاه‌ها و افراد جوانی که راهی این مراکز آموزشی می‌شوند رو به رشد است و در این میان تعداد زیادی از جوانان به حوزه هوش مصنوعی علاقه‌مند هستند.
ازسوی دیگر نام 15کشور منطقه امریکای لاتین در میان 100کشور فعال جهان در حوزه هوش مصنوعی دیده می‌شود و در این میان، مکزیک در میان 10کشور نخست جهان از نظر استراتژی‌های هوش مصنوعی به شمار می‌رود. پس از مکزیک هم در امریکای لاتین کشورهای اروگوئه، شیلی، برزیل و کلمبیا از نظر هوش مصنوعی قرار دارند. همچنین باید گفت که کوبا کمترین امتیاز را از نظر این شاخص در امریکای لاتین به خود اختصاص داده است.
مکزیک نخستین کشور امریکای لاتین است که به‌طور رسمی از استراتژی هوش مصنوعی ملی خود به‌صورت عمومی رونمایی کرد و از سال 2018 تاکنون از هوش مصنوعی برای مقابله با فساد، ارتقای سلامت، تراکنش‌های مالی و کاهش جرم و جنایت استفاده می‌کند. ازسوی دیگر مکزیک می‌تواند به قطب جهانی در نوآوری‌های فناورانه تبدیل شود چراکه در فاصله سال‌های 2010 تا 2018 تعداد استارتاپ‌های فناوری در این کشور سه برابر شده است به‌همین دلیل هم می‌تواند در زمینه هوش مصنوعی و امنیت سایبری، در امریکای لاتین و جهان آینده‌ای بسیار درخشان داشته باشد. این کشور در حوزه‌های دیگر فناوری نیز حرفی برای گفتن دارد و درحال حاضر از نظر شبکه اینترنت نسل چهارم و پنجم(4Gو5G)، خانه‌های سبز هوشمند، فین تک، وسایل نقلیه الکتریکی و وسایل پزشکی دیجیتال گام‌های بزرگی برداشته است.
تمدن کهن مکزیک با ستاره شناسی، ریاضیات و تقویم عجین بوده و حالا نیز این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده کالاهای فناورانه و ماشین‌آلات الکتریکی در امریکای لاتین محسوب می‌شود. مکزیک در سال 2007 به دومین تولیدکننده بزرگ تلویزیون در جهان و در سال 2008 نیز با عبور از چین و کره جنوبی به بزرگترین تولیدکننده تلفن هوشمند در جهان تبدیل شد.
برترین‌های هوش مصنوعی
اروگوئه دومین کشور منطقه امریکای لاتین، خود را آماده فناوری هوش مصنوعی کرده است. این کشور در آوریل سال 2019 استراتژی خود در زمینه هوش مصنوعی را اعلام کرد و تمام سال روی برنامه‌های ویژه خود تحقیق و مطالعه داشت. این کشور کوچک تعداد زیادی از فعالان عرصه نرم افزار و کمپانی‌های این حوزه را در دل خود جای داده است که محصولات و سرویس‌های خود را به تمام جهان صادر می‌کنند. ازسوی دیگر دولت از برنامه‌های ابتکاری و نوآورانه حمایت قابل توجهی می‌کند که امتیاز بزرگی برای استارتاپ‌ها محسوب می‌شود و همچنین بیش از 700کمپانی آی‌تی در این کشور وجود دارد که محصولات نرم افزاری خود را به‌طور انحصاری به چین و برزیل صادر می‌کنند.
شیلی هم سومین کشور امریکای لاتین محسوب می‌شود که به حوزه هوش مصنوعی ورود کرده و برنامه‌هایی در زمینه هوش مصنوعی و قوانین آن، زیرساخت‌ها، استانداردها، اخلاق هوش مصنوعی و... ارائه کرده است. گفتنی است دولت شیلی تاکنون سرمایه گذاری‌های جدی در تکنولوژی و نوآوری انجام داده است به‌همین دلیل هم استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا در فضایی مناسب فعالیت دارند و رشد می‌کنند. این کشور همچنین در سال 2017 از ویزایی ویژه برای متخصصان فناوری، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جهان رونمایی کرد که این افراد در یک بازه 15روزه موفق به دریافت ویزا می‌شدند به‌همین دلیل هم‌اکنون در این کشور شاهد حضور استعدادهای برتر خارجی زیادی هستیم که این، یک امتیاز بزرگ برای صنعت فناوری شیلی محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که این کشور از نظر نوآوری به‌عنوان نخستین کشور در امریکای لاتین شناخته می‌شود.
 این گزارش نشان می‌دهد که دولت برزیل استراتژی ویژه منجر به توسعه هوش مصنوعی را به خوبی شناسایی کرده است. در همین راستا هوش مصنوعی بخشی از برنامه‌های تحول دیجیتال این کشور را تشکیل می‌دهد. طبق این گزارش، برزیل مورد توجه بیشتر کمپانی‌های فناوری مطرح جهان از جمله گوگل، اوبر، فیس‌بوک، اینستاگرام و... قرار گرفته به‌گونه‌ای که همه آنها در برزیل شعبه دارند و حتی فیس‌بوک نخستین مرکز نوآوری خود در جهان را در برزیل افتتاح کرد. ازسوی دیگر این کشور در کانون توجه چین قرار گرفته است. با توجه به‌ ظرفیت بالای فناوری برزیل، چین این کشور را به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود به امریکای لاتین می‌داند و به همین دلیل هم در استارتاپ‌های برزیل سرمایه‌گذاری بالایی انجام داده است که در این میان هوش مصنوعی سهمی عمده را به خود اختصاص می‌دهد. در برزیل زیرساخت، امنیت اطلاعات دیجیتال، حریم خصوصی، آموزش، اقتصاد دیجیتال و شهروند دیجیتال نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مکزیک قطب هوش مصنوعی جهان می شود

 بسیاری 2020 را سال رونق و توسعه هوش مصنوعی(AI) می‌دانند؛ فناوری که امسال در اجلاس داووس سوئیس نیز مورد توجه کمپانی‌های بزرگ فناوری قرار گرفت و درباره کشورهای موفق این حوزه و چالش‌ها و موانع توسعه آن، اخلاق و قوانین مرتبط با این حوزه و... بحث و گفت‌و‌گو شد. طبق گزارش‌هایی که در این رویداد ارائه شد، امریکای لاتین و در صدر آن کشور مکزیک می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به یک کشور پیشگام در زمینه هوش مصنوعی و قطب ویژه تبدیل شود که البته این موفقیت منوط به سرمایه‌گذاری‌های کشورهای توسعه یافته جهان در این منطقه است.
امریکای لاتین یک فرصت طلایی
گزارشی با عنوان«امریکای لاتین: منبع بعدی استعدادهای هوش مصنوعی» که در اجلاس داووس سوئیس امسال(21 تا 24 ژانویه) به‌صورت چکیده مقاله ارائه شد، امریکای لاتین را در کانون توجه قرار داد. در این اجلاس که همچون سال‌های قبل رهبران سیاسی و اقتصادی جهان و همچنین بزرگان فناوری گردهم جمع شدند، «مارکو استفانی» بنیانگذار Stefanini IT Solutions یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های آی‌تی برزیل طی ارائه این گزارش گفت: تحقیقات در زمینه میزان آمادگی کشورها در توسعه هوش مصنوعی، نشان می‌دهد که امریکای لاتین با وجود موانع و سدهای بسیار، بیشترین فرصت‌ها را برای این فناوری در اختیار دارد. به بیان دیگر کشورهای ثروتمند باید برای پرورش استعدادهای حوزه هوش مصنوعی در امریکای لاتین سرمایه‌گذاری کنند تا شاهد تحول دیجیتال عظیم در سراسر جهان باشیم.
وی که این تحقیق را با همکاری «فابیو کاورسان»، محقق و مدیر توسعه هوش مصنوعی انجام داده، درواقع نمایی از وضعیت استعدادها در حوزه هوش‌ مصنوعی و همچنین فرصت‌ها و چالش‌های موجود بر سر راه شکوفایی این استعدادها در امریکای لاتین را به تصویر کشیده است. در این گزارش آمده است فرصتی طلایی در امریکای‌ لاتین نهفته است و این منطقه می‌تواند به مرکزی جهانی برای خلق اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی وهمچنین پروژه‌های مرتبط با این فناوری تبدیل شود البته این موضوع امکانپذیر نیست مگر با دریافت کمک و سرمایه‌گذاری‌هایی از کشورهای پیشرو که در جست‌وجوی استعدادهایی در این زمینه هستند. سازمان‌های بزرگ و کشورهای توسعه یافته باید در رشته هوش مصنوعی در امریکای لاتین سرمایه‌گذاری کنند که این کار می‌تواند با ایجاد یک مرکز هوش مصنوعی واقع در این منطقه یا پیوستن به چنین مرکزی، صورت بگیرد تا به این ترتیب محل‌هایی برای چنین استعدادهایی (talent pools) فراهم شود. با گردهم آمدن این استعدادها و کمک به رشد و پیشرفت آنها عملاً شرکت‌ها یا کمپانی‌های مطرح موجود در کشورهای توسعه یافته می‌توانند به نیروی کار مورد نیاز خود با دستمزدی پایین‌تر دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر در جهانی که تقریباً همه چیز به‌سمت هوشمند شدن پیش می‌رود و ممکن است روزی فرا برسد که برخی کمپانی‌ها برای یافتن نیروی کار در این زمینه با چالش مواجه شوند، این طرح می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
5کشور فعال دیجیتال
اما امریکای لاتین چه ویژگی‌هایی دارد که بتوان آن را یک فرصت تاریخی برای پیشگام شدن در فناوری هوش مصنوعی دانست؟ چه کشورهایی در این منطقه قابلیت‌های بیشتری در این حوزه دارند؟ در پاسخ باید گفت که طبق این گزارش، در 5 کشور فعال دیجیتال امریکای لاتین یعنی برزیل، مکزیک، کلمبیا، پرو و آرژانتین حدود 500 میلیون نفر سکونت دارند و البته همه این کشورها در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داده‌اند. همچنین در امریکای لاتین تعداد دانشگاه‌ها و افراد جوانی که راهی این مراکز آموزشی می‌شوند رو به رشد است و در این میان تعداد زیادی از جوانان به حوزه هوش مصنوعی علاقه‌مند هستند.
ازسوی دیگر نام 15کشور منطقه امریکای لاتین در میان 100کشور فعال جهان در حوزه هوش مصنوعی دیده می‌شود و در این میان، مکزیک در میان 10کشور نخست جهان از نظر استراتژی‌های هوش مصنوعی به شمار می‌رود. پس از مکزیک هم در امریکای لاتین کشورهای اروگوئه، شیلی، برزیل و کلمبیا از نظر هوش مصنوعی قرار دارند. همچنین باید گفت که کوبا کمترین امتیاز را از نظر این شاخص در امریکای لاتین به خود اختصاص داده است.
مکزیک نخستین کشور امریکای لاتین است که به‌طور رسمی از استراتژی هوش مصنوعی ملی خود به‌صورت عمومی رونمایی کرد و از سال 2018 تاکنون از هوش مصنوعی برای مقابله با فساد، ارتقای سلامت، تراکنش‌های مالی و کاهش جرم و جنایت استفاده می‌کند. ازسوی دیگر مکزیک می‌تواند به قطب جهانی در نوآوری‌های فناورانه تبدیل شود چراکه در فاصله سال‌های 2010 تا 2018 تعداد استارتاپ‌های فناوری در این کشور سه برابر شده است به‌همین دلیل هم می‌تواند در زمینه هوش مصنوعی و امنیت سایبری، در امریکای لاتین و جهان آینده‌ای بسیار درخشان داشته باشد. این کشور در حوزه‌های دیگر فناوری نیز حرفی برای گفتن دارد و درحال حاضر از نظر شبکه اینترنت نسل چهارم و پنجم(4Gو5G)، خانه‌های سبز هوشمند، فین تک، وسایل نقلیه الکتریکی و وسایل پزشکی دیجیتال گام‌های بزرگی برداشته است.
تمدن کهن مکزیک با ستاره شناسی، ریاضیات و تقویم عجین بوده و حالا نیز این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده کالاهای فناورانه و ماشین‌آلات الکتریکی در امریکای لاتین محسوب می‌شود. مکزیک در سال 2007 به دومین تولیدکننده بزرگ تلویزیون در جهان و در سال 2008 نیز با عبور از چین و کره جنوبی به بزرگترین تولیدکننده تلفن هوشمند در جهان تبدیل شد.
برترین‌های هوش مصنوعی
اروگوئه دومین کشور منطقه امریکای لاتین، خود را آماده فناوری هوش مصنوعی کرده است. این کشور در آوریل سال 2019 استراتژی خود در زمینه هوش مصنوعی را اعلام کرد و تمام سال روی برنامه‌های ویژه خود تحقیق و مطالعه داشت. این کشور کوچک تعداد زیادی از فعالان عرصه نرم افزار و کمپانی‌های این حوزه را در دل خود جای داده است که محصولات و سرویس‌های خود را به تمام جهان صادر می‌کنند. ازسوی دیگر دولت از برنامه‌های ابتکاری و نوآورانه حمایت قابل توجهی می‌کند که امتیاز بزرگی برای استارتاپ‌ها محسوب می‌شود و همچنین بیش از 700کمپانی آی‌تی در این کشور وجود دارد که محصولات نرم افزاری خود را به‌طور انحصاری به چین و برزیل صادر می‌کنند.
شیلی هم سومین کشور امریکای لاتین محسوب می‌شود که به حوزه هوش مصنوعی ورود کرده و برنامه‌هایی در زمینه هوش مصنوعی و قوانین آن، زیرساخت‌ها، استانداردها، اخلاق هوش مصنوعی و... ارائه کرده است. گفتنی است دولت شیلی تاکنون سرمایه گذاری‌های جدی در تکنولوژی و نوآوری انجام داده است به‌همین دلیل هم استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا در فضایی مناسب فعالیت دارند و رشد می‌کنند. این کشور همچنین در سال 2017 از ویزایی ویژه برای متخصصان فناوری، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جهان رونمایی کرد که این افراد در یک بازه 15روزه موفق به دریافت ویزا می‌شدند به‌همین دلیل هم‌اکنون در این کشور شاهد حضور استعدادهای برتر خارجی زیادی هستیم که این، یک امتیاز بزرگ برای صنعت فناوری شیلی محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که این کشور از نظر نوآوری به‌عنوان نخستین کشور در امریکای لاتین شناخته می‌شود.
 این گزارش نشان می‌دهد که دولت برزیل استراتژی ویژه منجر به توسعه هوش مصنوعی را به خوبی شناسایی کرده است. در همین راستا هوش مصنوعی بخشی از برنامه‌های تحول دیجیتال این کشور را تشکیل می‌دهد. طبق این گزارش، برزیل مورد توجه بیشتر کمپانی‌های فناوری مطرح جهان از جمله گوگل، اوبر، فیس‌بوک، اینستاگرام و... قرار گرفته به‌گونه‌ای که همه آنها در برزیل شعبه دارند و حتی فیس‌بوک نخستین مرکز نوآوری خود در جهان را در برزیل افتتاح کرد. ازسوی دیگر این کشور در کانون توجه چین قرار گرفته است. با توجه به‌ ظرفیت بالای فناوری برزیل، چین این کشور را به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود به امریکای لاتین می‌داند و به همین دلیل هم در استارتاپ‌های برزیل سرمایه‌گذاری بالایی انجام داده است که در این میان هوش مصنوعی سهمی عمده را به خود اختصاص می‌دهد. در برزیل زیرساخت، امنیت اطلاعات دیجیتال، حریم خصوصی، آموزش، اقتصاد دیجیتال و شهروند دیجیتال نیز مورد توجه قرار گرفته است.