نمایشگر ۱۲۰ هرتزی سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ نسبت به گلکسی S20 بهتر خواهد بود

شایعات جدیدی درباره اسمارتفون‌های سری سامسونگ گلکسی نوت 20 منتشر شده‌اند. زمان زیادی تا عرضه اسمارتفون‌های سری سامسونگ گلکسی S20 به بازار فاصله نداریم و تاکنون اخبار، شایعات و تصاویر زیادی درباره تلفن‌های جدید سامسونگ منتشر شده‌اند که ما را با پرچمداران جدید سری گلکسی S آشنا کرده‌اند.

طی هفته‌های گذشته نیز به قدری انتشار شایعات درباره اسمارتفون‌های سری گلکسی S20 را شاهد بوده‌ایم که نوبت به شروع همین فرآیند برای گلکسی نوت 20 می‌رسد. انتظار داریم که اسمارتفون پرچمدار جدید سری نوت سامسونگ در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی به بازار عرضه شود. اولین خبر غیررسمی درباره نوت 20 نیز توسط Ice Universe، افشاگر معروف محصولات دیجیتال منتشر شده است که نشان می‌دهد نمایشگر گلکسی نوت 20 دارای بالاترین نرخ رفرش خواهد بود.

سامسونگ گلکسی نوت 20
گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

توییت این افشاگر نیز نکات مبهم زیادی دارد. ما هم‌اکنون می‌دانیم که اسمارتفون‌های سری گلکسی S20 از نمایشگرهایی با نرخ رفرش 120 هرتز بهره خواهند برد. البته، رزولوشن این تلفن‌ها با نرخ رفرش مذکور به فول اچ‌دی محدود می‌شود.

مدتی پیش هم وان‌ پلاس جزییاتی را درباره فناوری جدید صفحه‌نمایش خود ارایه کرد که توسط آن تولید و استفاده از یک نمایشگر با نرخ رفرش 120 هرتز و رزولوشن QHD ممکن خواهد بود. البته، Ice Universe قبلا هم اعلام کرده بود که نمایشگر گلکسی نوت 20 با نرخ رفرش 120 هرتز و رزولوشن QHD در این تلفن تعبیه خواهد شد. به نظر می‌رسد که سامسونگ نیز به فناوری وان پلاس درباره نمایشگرهای جدید دست یافته است تا بدون کم شدن عمر باتری از این صفحه‌نمایش در تلفن جدید خود بهره بگیرد.

Ice Universe در توییت خود اعلام کرد که سامسونگ از “تنظیم خوب” برای بهره‌گیری از نرخ رفرش 120 هرتز و رزولوشن QHD بهره می‌گیرد. اولین تفسیر ما از این عبارت، احتمال استفاده سامسونگ از نرخ رفرش متغیر است که گیمر‌های PC عاشق آن هستند و استقبال خوبی از آن می‌کنند. البته، هنوز در زمینه تلفن‌ همراه قدم‌های جدی را شاهد نبوده‌ایم. هرچند، استثنائاتی هم در این زمینه وجود دارند، مانند آیپد پرو 10.5 اینچی و نسل دوم آیپد پرو 12.9 اینچی که از فناوری نرخ رفرش آداپتیو بهره می‌گیرند که از نظر ماهیت، هنوز هم به تکامل نرسیده‌اند.

لازم به ذکر است که فناوری صفحه‌نمایش IGZO موجود در تلفن‌های گیمینگ Razer نیز نرخ رفرش تطبیقی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نوشته نمایشگر 120 هرتزی سامسونگ گلکسی نوت 20 نسبت به گلکسی S20 بهتر خواهد بود اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

خلق راه‌بندان مصنوعی در گوگل مپ با استفاده از چمدانی مملو از گوشی هوشمند

خلق راه‌بندان مصنوعی در گوگل مپ با استفاده از چمدانی مملو از گوشی هوشمند

هنرمند خوش ذوق آلمانی با استفاده از یک چمدان گوشی باعث ایجاد ترافیک مصنوعی در نقشه‌ی گوگل شد.

پوکو X2 با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و دوربین ۶۴ مگاپیکسلی رسما معرفی شد

گوشی پوکوفون F1 که در ماه آگوست سال 2018 معرفی گردید، به لطف سخت‌افزار‌ رده‌بالا و قیمت تهاجمی‌اش توانست فروش خوبی در بازار داشته باشد. حالا شرکت پوکو، بعد از یک و نیم سال، اسمارتفون دوم خود یعنی پوکو X2 را رونمایی کرده است.

پوکو X2، جانشین مستقیم پوکو F1 نیست، اما همانطور که انتظار می‌رفت برند دیگری از ردمی K30 است. پوکو X2 مجهز به چیپست اسنپ‌دراگون 730G و سه پیکره‌بندی حافظه ۶/۶۴، ۶/۱۲۸ و ۸/۲۵۶ گیگابایت بوده و از یک نمایشگر ۶.۶۷ اینچی RealityFlow با رزولوشن +FHD و نسبت تصویر ۲۰:۹ که از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و فناوری HDR 10 پشتیبانی می‌کند، بهره می‌برد. در گوشه بالا سمت راست نمایشگر هم یک حفره دانه‌ای‌شکل برای میزبانی از دوربین‌های سلفی ۲۰ و ۲ مگاپیکسلی وجود دارد.

در پشت پوکو X2 شاهد یک چیدمان دوربین چهارگانه هستیم که شامل یک سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی سونی IMX686، یک دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، یک لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی و یک سنسور عمقی ۲ مگاپیکسلی می‌شود. این هندست همچنین از تصاویر RAW پشتیبانی می‌کند، می‌تواند ویدیوهای اسلوموشن 960FPS ضبط کند و دارای قابلیت VLOG Mode است.

پوکو X2 در لبه کناری خود یک اسکنر اثر انگشت دارد و انرژی خود را از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی می‌گیرد. از دیگر مشخصات این گوشی می‌توان به پورت USB-C، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری، IR Blaster ،VoWiFi ،Hi-Res Sound، پوشش آبگیر P2i و فناوری خنک‌کننده مایع که به‌گفته پوکو می‌تواند حرارت را ۳۰۰ درصد سریع‌تر پراکنده کند، اشاره کرد.

پوکو X2 در سه رنگ آبی، ارغوانی و قرمز عرضه خواهد شد. مدل پایه آن با ۶ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، ۱۵۹۹۹ روپیه (معادل ۲۲۵ دلار) قیمت‌گذاری شده و شما با پرداخت ۱۰۰۰ روپیه بیشتر (۱۵ دلار) می‌توانید حافظه آن را دو برابر کنید. بالاترین مدل آن نیز که ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه دارد، ۱۹۹۹۹ روپیه (۲۸۰ دلار) قیمت خورده است.

پوکو X2 از تاریخ 11 فوریه در هند از طریق سایت Flipkart.com به فروش خواهد رفت و کسانی که آن را با استفاده از کارت اعتباری ICICI Bank خریداری کنند، مشمول ۱۰۰۰ روپیه (۱۵ دلار) تخفیف خواهند شد.

نوشته پوکو X2 با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و دوربین ۶۴ مگاپیکسلی رسما معرفی شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

دانشگاه تهران اولین دوره المپیک بلاک چین را برگزار می‌کند

دانشگاه تهران اولین دوره المپیک بلاک چین را برگزار می‌کند

ما در ابتدای راه تحول اقتصاد دنیا به کمک فناوری‌ها قرار داریم.

نگاهی به دو فیلم «من می ترسم» و «شنای پروانه»؛ هیولای فناوری

 
روز گذشته این مجموعه یادداشت‌ها را با این مقدمه آغاز کردم که سینمای ایران به شکلی تاریخی روی چندان خوشی با مجموعه‌ای از پدیده‌ها و ابزارهایی که در مجموعه فناوری‌های نوین ارتباطی می‌گنجند نشان نمی‌دهد. با چنین پیش‌فرضی تماشای «تومان» و نگاه متفاوتش به این دنیای جدید برایم پیام حضوری فصلی نو در سینما می‌داد که تماشای دو فیلم «من می‌ترسم»(بهنام بهزادی) و «شنای پروانه»( محمد کارت)، ورق را برگرداند و همه چیز را به حال و هوای گذشته برد.
 
از حال و هوایی می‌گویم که نماینده تلخی‌ها و مصائبی می‌شود که ابزاری چون رایانه، امکانی چون اینترنت و پدیده‌ای چون شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی، با خود به همراه می‌آورند. نمایندگی همان نگاه بدبینانه‌ای به تکنولوژی که نه به خدمات که بیش از هر چیز به خیانت‌هایش در زندگی روزمره آدمیان متوصل می‌شود. اینجا هم بحث بر سر امکانی است که حضور این فناوری‌ها برای باج‌گیری، قلدری و در واقع ایجاد نا‌ امنی و بی‌اعتمادی،  در اختیار می‌گذارند.
 
داستان، همان داستان همیشگی و آشنای پخش فیلم‌های خصوصی ‌است و حریم‌هایی که دیگر خصوصی نیستند. پخش فیلم‌هایی متعلق به فضای خصوصی در اجتماع عمومی. اجتماعی، عجین با گوشی‌های هوشمند که مردمانش روزشان را نه با صبحانه که با سر خط آخرین خبرهای شبکه‌های اجتماعی محبوبشان آغاز می‌کنند. جالب اینجا که هر دو فیلم نیز پیرنگی مشابه داشتند. «من می‌ترسم» از جایی اوج می‌گیرد که موبایل یکی از شخصیت‌های داستان به دست رقیب می‌افتد و «شنای پروانه» نیز اساساً با خبر پخش فیلمی کوتاه از استخر زنانه آغاز می‌شود.
 
بحران در « من می‌ترسم» یکی دو تا نیست، اما بحران اساسی در شکل مواجهه قهرمان داستان با امکانی که فناوری در اختیارش گذاشته است، فرم روایی خود را پیدا می‌کند. جایی که قهرمان که در اینجا بیشتر خصوصیات ضد قهرمانانه پیدا کرده‌ است میان آپلود کردن یا نکردن فیلمی که در اختیار دارد، دچار تردید می‌شود. فیلمی که تا پیش از این لحظه نیز ابزاری برای قلدری‌های آن‌لاین او به شمار می‌رفته است. جالب اینجاست که در نیمه اول فیلم او هنرمندی شاعر پیشه است که با طراحی و شاعری روزگار می‌گذراند، اما با امکانی که فناوری در اختیارش می‌گذارد، شبیه همان شناگری می‌شود که تا آن زمان آب ندیده بوده، که شناگر و در واقع هیولای قابلی بوده‌است.
 
اما اگر تکنولوژی، ساده‌دلان سینمایی ما را در «من ‌می‌ترسم» به هیولا تبدیل می‌کند، در «شنای پروانه» خود ابزاری است در دست هیولاها برای هیولاتر شدن. اینگونه که ابزاری می‌شود قوی‌تر و کشنده‌تر از هر عربده و تیغ و قمه‌ای. ابزاری برای پیروزی در میدان قلدری. جالب اینجاست که اینجا هم سخن از اراده آدمی است و انتخاب‌هایش، اما پای فناوری که میان می‌رسد انتخاب دیگری جز، ابزار نمود شر، به چشم نمی‌خورد.

سامانه گام افتتاح شد

چهار بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات امروز به سامانه گام (گواهی اعتبار مولد) متصل شدند و سایر بانک‌ها نیز به تدریج به این سامانه متصل خواهند شد.
 
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی گواهی اعتبار مولد گام، به عنوان یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه، تسهیلات جدیدی را برای تأمین اعتبار بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌کند که بر اساس آن تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده این گواهی می‌تواند آن را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد یا می‌تواند به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد.
 
طرح گام، یکی از برنامه‌های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی است که در چارچوب مدیریت نقدینگی، تلاش خواهد کرد امکان تأمین غیر تورمی سرمایه در گردش مورد نیاز زنجیره تولید را به ویژه برای واحدهای تولیدی فراهم کند.
 
مسئولیت پیاده سازی و آماده سازی زیرساختهای این طرح و اتصال بانکها به سامانه گام به دستور بانک مرکزی بر عهده شرکت خدمات انفورماتیک بوده است.
 
رئیس کل بانک مرکزی در مراسم آغاز عملیات اجرایی صدور اوراق گام گفت: «بانک مرکزی در کنار کنترل تورم، رونق تولید و حمایت از بخش غیرنفتی اقتصاد را بشدت دنبال می کند و امروز هم با همین هدف از عملیات اجرایی طرحی رونمایی می کنیم که هدف آن تامین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی است.»
 
گفتنی است که در مرحله اول چهار بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات به آن متصل شده اند و سایر بانکها نیز به تدریج به آن ملحق خواهند شد.

دولت از بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌های دولت الکترونیکی کمک خواست

 
 
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات ایران، شرکت ملی نفت ایران و وزارت بهداشت برای اجرای پروژه‌های دولت الکترونیکی خود، بخش خصوصی را به یاری طلبیدند. این دستگاه‌ها از بخش خصوصی خواستند تا در اجرای ۸ پروژه ارائه سرویس‌های دولت‌الکترونیکی با آنان مشارکت کنند.
 
 این دستگاه‌های دولتی روز گذشته (۱۴ بهمن ماه) در پنلی با عنوان‌ «معرفی و اعلام فراخوان پروژه‌ای آماده مشارکت» در رویداد «زمینه‌سازی مشارکت غیردولتی در پروژه‌های دولت الکترونیکی» به معرفی پروژه‌هایی چون پروژه نماد اعتماد الکترونیکی، پروژه شبکه ابری یکپارچه توزیع‌شده،پروژه سامانه پایش اطلاعات کلان کشور، پروژه‌های وزارت نفت و پروژه مرکز داده وزارت بهداشت پرداختند.
 
 
 
درگاه واحد شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی
در ابتدای پنل بهنام امیری، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فراخوان جلب مشارکت پروژه نماد اعتماد الکترونیکی را مطرح کرد.
او در توضیح این پروژه گفت: «پروژه موردنظر ما در حوزه روند رسیدگی به شکایت کسب‌وکارهاست. در حال حاضر در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تنها به شکایات کسب‌وکارهای اینترنتی می‌پردازیم اما قصد داریم تمام اصناف کشور را تحت پوشش قرار دهیم. با اضافه شدن این بخش‌ها جامعه آماری ما محدود به کسب‌وکارهای اینترنتی نمی‌شود.»
به گفته امیری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می‌خواهد برای حل شکایت‌های بین مصرف‌کننده و کسب‌وکار از یک روش جمع‌سپاری استفاده کند. او همچنین افزود: «ایجاد یک سامانه یکپارچه برای رسیدگی به شکایت‌ها می‌تواند روند رسیدگی به شکایت‌ها را تسهیل بخشد.»
او همچنین در صحبت‌های خود به فرآیند فعلی رسیدگی به شکایات اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر ابتدا در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی متقاضی ثبت شکایت می‌کند. سپس میان شاکی و کسب‌وکار برای حل مشکل تعامل ایجاد می‌شود. اگر در این تعامل مشکل حل نشود، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی یا سایر مراجع میانجیگری می‌کنند و پس از آن اگر باز هم این مشکل برطرف نشد، این شکایت به دادگاه ارجاع داده می‌شود.»
او ادامه داد: «هم‌اکنون فرآیند رسیدگی به شکایت، درگاه واحد ندارد و شاکی نمی‌داند برای پیگیری شکایت خود باید به کجا مراجعه کند. تقریباً هفت تا هشت سازمان مختلف برای رسیدگی به شکایت تعریف‌شده‌اند که هرکدام یک درگاه جداگانه دارند. فرآیند شکایت زمان‌بر است و شاکی نمی‌تواند از فرآیند پیگیری شکایت خود آگاه شود.»
براساس گفته‌های امیری مرکز توسعه تجارت قصد دارد درگاه یکپارچه شکایت راه‌اندازی کند تا تمام مصرف‌کنندگان شکایت خود را از یک درگاه واحد به ثبت برسانند.
امیری در ادامه افزود: «گاه شکایت‌ها جنبه حقوقی دارند و فرآیند حل آن در دادگاه طی می‌شود. اما در دنیا راه‌حل‌های جایگزین وجود دارد و شکایت‌ها به صورت جمع‌سپاری حل و فصل می‌شوند.»
 
 
بهنام امیری، از بخش خصوصی خواست تا در ایجاد درگاه یکپارچه رسیدگی به شکایت‌های کسب و کارها به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کمک کنند
 
امیری در توضیح روش میانجیگری گفت: «در ابتدا برای حل شکایت بین مصرف‌کننده و کسب‌وکار تعامل ایجاد می‌شود. سپس اگر تعاملی شکل نگرفت، شکایت به بخش داوری ارجاع داده می‌شود. اگر در این مرحله هم شاکی و کسب‌وکار به نتیجه‌ای نرسیدند، درنهایت نظرهای داوران همراه با شکایت به مراجع قانونی ارسال می‌شود. ما نیز در پروژه خود به دنبال چنین سامانه‌ای هستیم.»
 
او درباره نوع کسب درآمد در این سامانه نیز افزود: «در ابتدا از هر مصرف‌کننده مبلغی بابت هر شکایت دریافت می‌شود. اگر شکایت به‌حق باشد این مبلغ از کسب‌وکار گرفته‌شده و به شاکی پس داده می‌شود. اگر به مرحله داوری برسد و در آنجا کسب‌وکار محکوم شود بازهم مبلغ به شاکی پرداخت می‌شود. هر فرد یا شرکتی که برای توسعه این سامانه اعلام آمادگی کند، طرح مشارکت را به شورای اجرایی فناوری اطلاعات می‌فرستیم و پس از تائید فراخوان اعلام خواهد شد.»
 
شبکه ابری کشور
در ادامه بهنام ولی زاده، مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات در مورد فراخوان جلب مشارکت خصوصی برای شبکه ابری کشور توضیح داد. طبق گفته او: «در حوزه دسترسی، تجمیع و شبکه هسته شبکه ملی اطلاعات اقدامات لازم انجام ‌شده است. دو بخش در معماری شبکه ملی اطلاعات مغفول مانده است؛ اول شبکه‌های ابر پیشین(front cloud) و دیگری بحث شبکه‌های ابری مرکزی.»
 
او ادامه داد: «تمرکززدایی محتوا، توزیع بار ترافیکی، افزایش پایداری شبکه ملی اطلاعات، افزایش ترافیک داخلی و تحقق اهداف قانون برنامه توسعه ششم ازجمله اهداف این پروژه است.»
 
ولی‌زاده با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات ۱۸ دیتاسنتر در استان‌های مختلف دارد که از این میان ۸ دیتاسنتر را برای سرویس‌دهی در دو منطقه انتخاب کرده‌اند، بیان کرد: «ناحیه اول شهرهای تبریز، مشهد، قم، همدان به‌اضافه ۴۰ رک سرویس اشتراک فضا (Co-Location) شرکت ارتباطات زیرساخت است. ناحیه دوم شیراز، اصفهان، اهواز و کرج است.»
 
او همچنین بیان کرد:‌«در مجموع در این دو منطقه ۲۰۴ رک است و ۴۴۰ سرور در این مراکز موجود است. برآورد ما از میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز در هر منطقه ۹۵ میلیارد تومان است و روش واگذاری به‌صورت BOT، هفت ساله و یک سال دوره احداث خواهد بود.»
 
 
مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات خواستار همکاری بخش خصوصی درارائه خدمات ابری شد
 
براساس گفته‌های ولی‌زاده پیش فراخوان این پروژه آبان ماه منتشر شده و شرکت‌هایی برای حضور در مزایده اعلام آمادگی کردند. او همچنین بیان کرد: «فراخوان اصلی ۲۹ دی‌ماه منتشر شد. البته این فراخوان را تمدید کردیم و متقاضیان می‌توانند تا ۲۱ بهمن اسناد را خریداری و پس از ارزیابی کیفی از سوی ما، پروپوزال ارائه بدهند.»
 
پروژه سامانه پایش اطلاعات کلان کشور
شهره ناصری، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان فناوری اطلاعات از دیگر ارائه‌دهندگان در این رویداد بود که در مورد سامانه پایش اطلاعات کلان کشور (پاک) توضیحاتی ارائه داد. او دراین خصوص گفت: «بر اساس یکسری اسناد بالادستی وزارت ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات ملزم به ایجاد مراکز داده دولت شد. ایجاد این مراکز همراه با به‌روزرسانی مستمر و بر خط داده‌ها و اطلاعات دولت بود.»
 
او ادامه داد: «سامانه پاک سامانه‌ای است که به جمع‌آوری و ارائه اطلاعات حیاتی برخط و قابل‌اتکا در قالب داشبورد مدیریتی می‌پردازد. این اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در اختیار رییس جمهوری و اعضای دولت قرار می‌گیرد. این اطلاعات همچنین در اختیار دستگاه‌های اجرایی و سایر حوزه‌های فعال برای تحلیل‌‌های موثر قرار می‌گیرد.»
ناصری همچنین به روند ایجاد این سامانه اشاره و بیان کرد: «سازمان فناوری اطلاعات از تیرماه ۹۶ براساس قراردادی به شکل پایلوت این سامانه را اجرایی کرد.۳۵۶ شاخص مربوط به ۱۲ دستگاه در این سامانه قرار گرفتند. سپس این سامانه در اختیار  رئیس‌جمهوری قرار گرفت؛ اما با چالش‌هایی روبرو بود. داشبوردها غیر هدفمند و غیر منسجم بودند. ضمانت اجرایی برای همکاری دستگاه‌ها وجود نداشت و داده‌ها به‌روز نبودند. نکته دیگر این بود که دسترسی صرفاً از بستر شبکه دولت انجام می‌شد که این کار را دشوار می‌کرد.»
او همچنین افزود: «نهاد ریاست جمهوری ذینفع اصلی این پروژه است و طراحی و توسعه آن را به سازمان فناوری به‌عنوان مجری سپرده است. برای توسعه این سامانه دو رویکرد در نظر گرفتیم یکی بخش تصمیم‌ساز که مانند سامانه قبلی در اختیار رئیس‌جمهوری و هیات دولت قرار می‌گیرد و دیگری رویکرد درآمدزایی. در این رویکرد بخش خصوصی می‌تواند از داده‌های بسیاری که در این پروژه جمع‌آوری می‌شود، استفاده کند.»
 
 هوشمند سازی میدان‌های هوشمند نفتی
قاسمعلی بازآی، معاون فناوری اطلاعات شرکت ملی نفت ایران دراین رویداد چندین پروژه شرکت ملی نفت ایران را برای همکاری با بخش خصوصی معرفی کرد. یکی از این پروژه‌ها توسعه میدان‌های هوشمند نفتی بود که بازآی در مورد آن گفت: « برای هوشمندسازی میادین نفت و گاز کشور در خشکی و دریا سامانه‌های بالادستی و مقوله شبیه‌سازی (SIMULATION) را تعریف کردیم. البته هم‌اکنون از نرم‌افزارهای داخلی استفاده می‌کنیم اما قصد داریم مقوله شبیه‌سازی را به بخش خصوصی واگذارکنیم.»
 
او در ادامه به پروژه طرح جامع امنیت اشاره کرد و افزود: «مشکل ما در بخش OT (فناوری عملیاتی) است. شاید ICT خیلی اهمیت نداشته باشد اما OT برای ما حیاتی است. به خصوص هم‌اکنون در فصل سرما اگر سکوهای نفتی و گازی آسیب ببینند، با مشکل مواجه می‌شویم. به همین خاطر به دنبال طرح جامع امنیت هستیم.»
 
بازآی با اشاره به اینکه برای تامین امنیت سکوها همکاری تنگاتنگی با پدافند غیرعامل و افتای ریاست جمهوری دارند، گفت: «قصد داریم پروژه‌ای برای تامین امنیت سکوها تعریف کنیم. تجهیزات موردنیاز برای سامانه آمریکایی است و در حال حاضر نمی‌توانیم تهیه کنیم. بنابراین هم به دنبال  خرید دستگاه‌هایی مانند سوییچ و روتر و هم جذب سرمایه‌گذار هستیم.»
 
پروژه دیگری که بازآی به آن اشاره کرد مرکز پشتیبان داده و اتاق کنترل (Dispatching) شیراز است. هوشمندسازی ساختمان‌های ستادی شرکت ملی نفت و مانیتورینگ آن از دیگر پروژه‌هایی بود که بازآی در این رویداد آن را معرفی کرد. به گفته بازآی شرکت ملی نفت ۳۸ ساختمان ستادی دارد که برای صرفه‌جویی در منابع، باید هوشمندسازی شوند.
 
مرکز داده وزارت بهداشت
علی‌اصغر انصاری، معاون مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان پنل به توضیح پروژه مرکز داده پرداخت طبق گفته او:‌ «برای ایجاد مرکز  داده، پروژه‌ای با نام «اولویت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در نظام سلامت الکترونیک کشور؛ مرکز جامع داده سلامت ۲» تعریف شده است. او با اشاره به اینکه تا کنون ۱۹ مرکز داده و ۲ سرور با منابع دولتی در حوزه بهداشت و درمان ایجاد شده است گفت: «اما تا بخش خصوصی در ایجاد آنها دخیل نبوده است. اما هم‌اکنون اعلام می‌کنم که قصد داریم تا بخش خصوصی در این پروژه به ما کمک کند.»
 
او ادامه داد: «این پروژه یکی از نیازمندی‌های واقعی و جدی وزارت بهداشت به‌عنوان زیرساخت دولت الکترونیکی و پرونده الکترونیکی سلامت است. اندازه بازار نظام سلامت کشور بسیار بزرگ است. حدود ۵۰۰ میلیون نفر در سال به پزشکان متخصص و عمومی مراجعه می‌کنند. تعداد ۲۰۰ تا۳۰۰ میلیون نفر نیز به مراکز سلامت دیگر مراجعه می‌کنند. هزینه سلامت در سال ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ ۴۵ هزار میلیارد را بیمه‌ها و ۸ هزار میلیارد را بیمه‌های تکمیلی پرداخت می‌کنند.»
 
 
معاون مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت تا کنون وزارت بهداشت مراکز داده‌ها را خود ایجاد کرده‌است اما هم‌اکنون می‌خواهد با بخش خصوصی در این زمینه همکاری کند
 
انصاری همچنین گفت: «ما سه هدف را دنیال می‌کنیم. اول تکالیف قانونی در برنامه توسعه ششم و بودجه برای وزارت بهداشت تعریف شده است که قصد داریم سریعتر این تکالیف را انجام دهیم. هدف دوم استقرار زیرساخت‌هایی است که به‌عنوان درگاه تبادل سامانه اطلاعاتی مراکز سلامت تعریف شده است. هدف مهم دیگر این است که باید ۱۸۰ هزار مرکز سلامت در یک سامانه یکپارچه به تولید، تبادل و ذخیره‌سازی اطلاعات بپردازند. حدود ۲۵ هزار مرکز بهداشتی، هزار بیمارستان و کلینیک از این شبکه استفاده می‌کنند و از درگاه تبادل حدود ۵ میلیون تراکنش در روز داریم.»
براساس گفته‌های انصاری، وزارت بهداشت قصد دارد در برنامه آتی خود ارتباط مراکز خصوصی به درگاه تبادل اطلاعات را هم برقرار کند. او اضافه کرد: «برای برقراری این ارتباط به زیرساخت‌هایی نیاز داریم که حاکمیت باید آن را از نظر مالی تامین کند و برای اجرا به بخش خصوصی واگذار کنیم.»
 
انصاری با اشاره به اینکه گام‌های اجرایی پروژه ساخت و بهره‌برداری مرکز داده سلامت با روش مشارکت عمومی و خصوصی در شش دسته تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: «دعوت از بخش خصوصی برای مطالعات اقتصادی و مالی جهت استخراج نتایج امکان‌سنجی اقتصادی، طراحی و مهندسی ایجاد مرکز داده در سایت، عملیات اجرایی مرکز داده، تجهیز مرکز داده با مشخصات تعیین‌شده در گام دوم، بهره‌برداری و به سودرسانی مراکز داده و انتقال مرکز داده به وزارت بهداشت پس از سپری شدن دوره بهره‌برداری از جمله اهداف این پروژه برای واگذاری به بخش خصوصی است.»

استارت آپ‌ها اینترنت پرسرعت دریافت می‌کنند

 
ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری در ادامه برنامه‌های حمایتی خود، اقدام به ارائه تخفیفات ویژه اینترنت پرسرعت به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌های خلاق کرده است.
 
به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق یکی از اهداف ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
 
ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صدد است شرکتهای دانش بنیان، خلاق و استارت اپها را  از اینترنت پرسرعت برخوردار کند.

استارت آپ‌ها اینترنت پرسرعت دریافت می‌کنند

 
ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری در ادامه برنامه‌های حمایتی خود، اقدام به ارائه تخفیفات ویژه اینترنت پرسرعت به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌های خلاق کرده است.
 
به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق یکی از اهداف ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
 
ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صدد است شرکتهای دانش بنیان، خلاق و استارت اپها را  از اینترنت پرسرعت برخوردار کند.

گوگل ویدئوهای کاربران را برای افراد غریبه فرستاد

 
 
اختلالی در یکی از سرویس های گوگل سبب شد ویدئوهای شخصی برخی از کاربران به اشتباه برای افراد غریبه ارسال شود.
 
به نقل از ورج، شرکت گوگل به برخی از کاربران سرویس «گوگل فوتوز» هشدار می دهد برخی از ویدئوهای خصوصی آنان برای افراد غریبه ارسال شده است.
 
سرویس «تیک اوت» گوگل که اجازه می دهد افراد اطلاعاتشان را دانلود کنند بین ۲۱ تا ۲۵ نوامبر با اختلالاتی روبرو بوده است. این امر سبب شده برخی از کاربران ویدئوهای خصوصی دریافت کنند که به آنها تعلق نداشته است.
 
در ایمیل هشدار آمیز گوگل اطلاعات دیگری درباره اینکه چه تعداد کاربر تحت تاثیر این اختلال قرار گرفته اند یا تعداد ویدئوهای شخصی که به طور اشتباه برای افراد دیگر ارسال شده، وجود ندارد.
 
البته گوگل این اختلال را پس از ۵ روز برطرف کرده است. به نوشته وب سایت ۹to۵Google reports کمتر از ۰.۰۱ درصد از کاربران گوگل فوتوز تحت تاثیر این اختلال بوده اند. 
 
گوگل بیش از یک میلیارد کاربرد در سراسر جهان دارد و بنابراین حتی چنین درصد اندکی شامل تعداد زیادی از کاربران می شود.