وزیر ارتباطات: ماهواره «ظفر» تا پایان هفته با سیمرغ ایرانی پرتاب می‌شود

 
وزیر ارتباطات گفت: ماهواره «ظفر» تا پایان این هفته با سیمرغ ایرانی به فضا پرتاب می‌شود.
 
 محمدجواد آذری جهرمی در توئیتر نوشت: همه ما می‌توانیم یک قهرمان باشیم به شرطی که...
 
وی گفت: از شکست نمی‌ترسیم، ناامید هم نمی‌شویم. با دعای شما و توکل بر خدا، ماهواره ظفر تا پایان این هفته با سیمرغ ایرانی عازم مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین می‌شود.
 
وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد که موفق شویم و بتوانیم یک فصل جدید از ایران را بسازیم.
 
آذری جهرمی از مخاطبان خواست تا دعا کنند که جوانان این پروژه موفق شوند.

خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات چیست؟

 
در حالی‌ که با گذشت بیش از ۱۰ سال از زمانی‌ که مفهوم شبکه ملی اطلاعات برای اولین بار مطرح شد، مهم‌ترین خدمات از پیام‌رسان تا موتور جست‌وجو هنوز تامین نشده، مقرر شده است خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات تا دو سال دیگر به‌طور کامل تأمین شود.
 
  طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه در آن سال‌ کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد، اما  اساس شبکه ملی از سال ۱۳۹۲ در شورای عالی فضای مجازی بازتعریف شد. در سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» تصویب‌شده در سال ۱۳۹۵ نیز آمده که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه‌های کشور است.
 
همان زمان شورای عالی فضای مجازی در تشریح خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، این خدمات را بخش غیر قابل اجتناب از این شبکه دانست که دارای جنبه‌ی راهبردی با مخاطب داخلی بالایی هستند. مرکز داده (میزبانی و ذخیره‌سازی)، خدمات نام و نشان‌گذاری، جویشگر، رایانامه، پیام‌رسان‌های ارتباطی، هاب پیام و مراکز تبادل اطلاعات و نیز اکثر خدمات رایانش ابری، از مهمترین خدمات با کیفیت شبکه ملی اطلاعات اعلام شدند.
 
انتقادها از روند توسعه شبکه ملی اطلاعات
 
 پس از گذشت مدت‌ها، وقتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارائه گزارش‌های خود از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات می‌پرداخت و ادعای تحقق ۸۰ درصدی لایه زیرساخت شبکه را داشت، انتقادها از روند توسعه شبکه ملی اطلاعات، توسط ابوالحسن فیروزآبادی -رییس مرکز ملی فضای مجازی- در تیر ماه سال جاری آغاز شد که اظهار کرد ما مصوبه داریم ولی انسجام اجرایی یا زنجیره اجرایی ما کامل نیست. ما روی کاغذ ناظر شبکه ملی اطلاعات هستیم و وزارت ارتباطات مجری است.
 
همان زمان بود که از طرف شورای عالی فضای مجازی اعلام شد شبکه ملی اطلاعات طرح و معماری نهایی ندارد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال تهیه این معماری است تا مشخص شود چند درصد شبکه ملی اجرا شده است.  مرکز ملی فضای مجازی که ناظر بر اجرای شبکه ملی اطلاعات است، تهیه معماری نهایی این شبکه را بر عهده وزارت ارتباطات قرار داد تا میزان پیشرفت شبکه را بر مبنای این معماری تعیین کند.
 
 هرچند در واکنش به این اظهارات بارها از سوی مسوولان ارتباطی کشور مطرح شده که شبکه ملی اطلاعات در سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا تعریف شده، تکلیف وزارت ارتباطات در تکمیل لایه زیرساخت انجام و بخش‌ خدمات و محتواست که نیازمند تکمیل است و طبق مصوبات نهادهای سیاست‌گذار عالی کشور، تهیه زیرساخت برعهده وزارت ارتباطات بود و خدمات و محتوا نبود.
 
البته در مقابل، شورای عالی فضای مجازی هم اعلام کرد گزارشی که از وزارت ارتباطات برای رییس‌جمهوری و سایر مقامات عالی کشور ارسال شده و در آن اظهار کرده بودند که در تحقق شبکه ملی اطلاعات ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، کاملا مورد تایید قرار نگرفته است. یکی از مهم‌ترین انتقادات هم وجود نقص در خدمات پایه کاربردی بود که شورای عالی فضای مجازی این خدمات را زیرمجموعه زیرساخت اطلاعاتی شبکه می‌داند که تحقق آن برعهده وزارت ارتباطات بوده است.
 
از طرفی اگرچه مسوولان ارتباطی یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده شبکه ملی اطلاعات را محتوایی می‌دانند که باید بر بستر شبکه ملی قرار بگیرد، اما شورای عالی فضای مجازی یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات را استفاده حداکثری جامعه از خدمات کاربردی از جمله پیام‌رسان خارجی می‌داند.
 
درباره زیرساخت‌ها و خدمات شبکه ملی اطلاعات نیز در سال ۱۳۹۶ عنوان شد زیرساخت ارتباطی کشور صرفا کابل و فیبر نیست و شبکه ملی اطلاعات باید به عنوان زیرساخت ارتباطی کشور خدمات پایه کاربردی همچون جویشگر، ایمیل و پیام‌رسان ملی و بومی را برای کاربران ارایه کند و صرفا بحث برقراری ارتباط در این شبکه مطرح نیست.        
 
حتی با گذشت دو سال، چندی پیش هم اعلام شد خدماتی همچون خدمات ارتباطی (ثابت و سیار، خدمات خاص برای تجارت) خدمات پایه کاربردی و پرکاربرد (موتور جست‌وجو، پیام‌رسان‌ها، مراکز نگهداری داده، سیستم عامل ، ویروس‌یاب) روی این شبکه پیش‌بینی شده است، اما هنوز سرویسی که بتواند نیازهای مردم را به خوبی و با کیفیت مناسب تامین کند در کشور وجود ندارد.
 
پس از اینکه وزارت ارتباطات، معماری شبکه ملی را به شورای عالی فضای مجازی ارائه کرد و اعلام شد این شورا با برگزاری کارگروه‌هایی در حال بررسی این معماری است، در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی، اعلام شد که اهداف شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ به تصویب رسیده است و مقرر شده خدمات پایه کاربردی داخلی تا سال ۱۴۰۰ به‌طور کامل تأمین شود، اتفاقی که با گذشت ۱۰ سال از مطرح شدن مفهوم شبکه ملی هنوز رخ نداده است.

پیس‌نویس سند چالش‌های مالیاتی کسب‌وکارهای الکترونیکی منتشر شد

 
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیش‌نویس سند «بررسی چالش‌‌های مالیاتی کسب‌وکارهای الکترونیکی» را منتشر کرد.
 
 
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده است به منظور هدایت رفتار ذینفعان و کنترل برخی چالش‌‌های موجود، پیش‌نویس سند «بررسی چالش‌‌های مالیاتی کسب‌وکارهای الکترونیکی» را تهیه و آن را منتشر کرده است تا نظرات کارشناسان را دریافت کند.
 
در این سند پیش‌نویس، پس از بررسی انواع مالیات‌ها در ایران و معرفی نمونه‌هایی از مالیات‌های مختلف در دنیا، مدل‌های مختلف معافیت‌های مالیاتی نیز معرفی شده‌اند و در بخش ۵، چالش‌های مالیاتی کسب‌وکارهای الکترونیکی برشمرده شده‌اند.
 
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، چالش‌های مالیاتی کسب‌وکارهای الکترونیکی را در ۸ سرفصل، دسته‌بندی کرده برای رفع مشکل هرکدام، اقدامات را پیشنهاد داده است.
 
این مرکز همچنین به موضوع آموزش مسائل مالی و مالیاتی تأکید ویژه‌ای داشته و سرفصل‌هایی را به منظور آشنایی بیشتر با این موارد، پیشنهاد داده است.
 
در این سند تأکید شده است: «بر اساس قانون، کسب‌وکارهای الکترونیکی نیز مانند هر کسب‌وکار دیگری باید مالیات پرداخت کنند ولی پیش از آن حتماً باید چالش‌های آنها را در نظر گرفت و راه‌حل‌های این چالش‌ها را عملیاتی نمود تا در حقوق این‌گونه کسب‌وکارها تضییع ایجاد نشود.»
 
متن این سند را از اینجا دریافت کنید.

حافظه های UFS 3.1 معرفی شدند‌؛ سریع‌تر، ارزان‌تر و کم‌مصرف‌تر

حافظه های UFS 3.1 معرفی شدند‌؛ سریع‌تر، ارزان‌تر و کم‌مصرف‌تر

JEDEC جدیدترین نسل حافظه‌های UFS 3.1 را با عملکردی نزدیک به SSDها معرفی کرد.

سونی ممکن است سرویس PlayStation Remote Play را برای نینتندو سوییچ عرضه کند

پلی استیشن 5

احتمالا شما هم جزو کسانی هستید که همیشه دوست داشته‌اید یکی از بازی‌های پلی‌استیشن را بر روی نینتندو سوییچ بازی کنید. اما شاید سرویس PlayStation Remote Play سونی این آرزو را در آینده برایمان محقق کند.

اخیرا تصاویری از یک نظرسنجی سونی توسط یکی از کاربران ردیت به نام YouRedditHereFirst منتشر شده که این موضوع را تاحدودی تایید می‌کند.

این تصاویر مربوط به یک نظرسنجی ایمیلی است که توسط سونی درباره قابلیت Remote Play انجام شده است. در این نظرسنجی، سونی از کاربران خود درباره ارایه این سرویس بر روی دستگاه‌های غیرسونی مانند ایکس‌باکس وان یا نینتندو سوییچ و همچنین بر روی دستگاه‌های غیربازی مانند اپل تی‌وی یا اندروید تی‌وی پرسیده است.

برای کسانی که آشنایی چندانی ندارند باید بگوییم که Remote Play‌، یک سرویس استریم بازی شبیه سایر سرویس‌های ابری استریم بازی مانند گوگل استادیا و پروژه xCloud مایکروسافت است که از طریق آن کاربران خواهند توانست بازی‌های پلی‌استیشن 4 خود را بر روی سایر دستگاه‌ها پخش کنند.

البته نظرسنجی سونی هرچند ممکن است نشان‌دهنده علاقه این شرکت به عرضه سرویس مذکور برای پلت‌فرم‌های بیشتری باشد، اما این لزوما به معنای آن نیست که چنین اتفاقی در آینده حتما خواهد افتاد. ارایه سرویس Remote Play، بیشتر به این بستگی خواهد داشت که بازخورد کاربران چه باشد؛ اگر کاربران علاقه‌ای به آن نداشته باشند، سونی ممکن است که هرگز آن را اجرایی نکند. بنابراین، این سرویس هنوز در حد یک پیشنهاد است و باید منتظر ماند و دید که سونی چه برنامه‌هایی برای آن دارد.

نوشته سونی ممکن است سرویس PlayStation Remote Play را برای نینتندو سوییچ عرضه کند اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

سازمان ملل روی حمله سال گذشته هکرها به سرورهایش سرپوش گذاشته است

سازمان ملل روی حمله سال گذشته هکرها به سرورهایش سرپوش گذاشته است

سازمان ملل متحد سال گذشته‌ی میلادی قربانی حمله‌ی هکرها شده است. این سازمان تلاش کرده روی درز اطلاعات حاصل از این حمله سرپوش بگذارد.

نسل بعدی اپل واچ احتمالا مجهز به یک دکمه تاج دیجیتالی لمسی و مسطح خواهد بود

همانطور که می‌دانید ساعت‌های هوشمند اپل واچ دارای یک دکمه فیزیکی چرخان به نام تاج دیجیتالی (digital crown) هستند که به کاربران اجازه می‌دهد تا از آن برای اسکرول کردن صفحات منو، پیام‌های متنی و موارد دیگری استفاده کنند. با این‌حال، به خاطر ضخامت بالای این دکمه، شاید اپل تصمیم بگیرد که در مدل‌های بعدی اپل واچ، آن را نازک‌تر کند.

براساس یکی از پتنت‌های اخیر اپل، این شرکت ممکن است ضخامت تاج دیجیتالی اپل واچ را با مسطح کردن آن، کاهش دهد. این بدین معنی است که دکمه مذکور شاید در آینده، مثل دکمه پاور اپل واچ، همسطح با کیس ساعت قرار بگیرد. اما سوال اینجاست که کاربران تا چه اندازه خواهند توانست با این نوع طراحی تعامل داشته باشند؟

طبق پتنت، دکمه جدید نسبت به لمس حساس خواهد بود و ممکن است ژست‌های حرکتی را تشخیص دهد.

در توضیحات پتنت آمده است: یک تاج دیجیتالی لمسی همچنین می‌تواند شامل یک یا چند سنسور از جمله بایوسنسورها باشد. تعدادی از این سنسورها می‌توانند برای حس کردن هر نوع مشخصه‌ای مانند تصاویر، فشار، نور، لمس، نیرو، دما، مکان، حرکت و… پیکره‌بندی گردند.

با وجود این، هنوز معلوم نیست که آیا اپل قصد اجرایی کردن چنین طرحی را خواهد داشت یا نه. بد نیست بدانید که اپل واچ از زمان معرفی‌اش تا به حال، بازطراحی اساسی نشده و بنابراین ممکن است که در آینده چنین اتفاقی بیفتد.

نوشته نسل بعدی اپل واچ احتمالا مجهز به یک دکمه تاج دیجیتالی لمسی و مسطح خواهد بود اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

هواوی در صورت رفع تحریم‌های آمریکا نیز از خدمات گوگل استفاده نخواهد کرد

هواوی از App Gallery به جای فروشگاه گوگل پلی‌استور استفاده می‌کند. شرکت هواوی از سال گذشته میلادی به دلیل جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند از سرویس‌ها و نرم‌افزار‌های گوگل برروی تلفن‌هایش استفاده کند. تقریبا یک سال از شروع تحریم‌ها علیه هواوی و سایر شرکت‌های چینی می‌گذرد. شواهد نشان می‌دهند که اوضاع درحال بهتر شدن هستند، اما به نظر می‌رسد که هواوی برنامه متفاوتی برای ادامه مسیر خود درنظر گرفته است.

App Gallery هواوی

یک مقام هواوی در مصاحبه‌ای با نشریه استرالیایی Der Standard گفت که حتی اگر تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت لغو شوند، آن‌ها دیگر از خدمات و نرم‌افزار‌های گوگل استفاده نخواهند کرد. به احتمال زیاد، شما نیز این موضوع را حدس می‌زدید؛ شرکت هواوی قصد دارد اپلیکیشن App Gallery خود که تحت نظر Huawei Mobile Services قرار دارد را توسعه دهد. این سرویس به عنوان جایگزین Google Play Services در اسمارتفون‌های هواوی تعبیه خواهد شد.

از نظر فنی، Huawei Mobile Services با استفاده از APIهای موجود در Google Play Services می‌‌تواند بدون بهره‌گیری از سیاست‌های ایالات متحده از پلتفرم اندروید برای تلفن‌های هوشمند خود استفاده کند.

App Gallery هواوی

حتی هواوی بنا دارد یک بنیاد پراکسی در قاره اروپا ایجاد کند تا به راحتی بتواند برای تجارت با سایر شرکت‌های آمریکایی ارتباط داشته باشد. هواوی برای تحقق این امر سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده است. هرچند که تعداد کمی از اپلیکیشن‌ها در فروشگاه نرم‌افزاری هواوی قرار دارند، اما اگر هواوی بتواند تعداد بیشتری از نرم‌افزارها را به App Gallery خود اضافه کند، یک موفقیت بزرگ برای چینی‌ها خواهد بود.

البته، این کار آسان نیست، اما استفاده از یک اسمارتفون اندرویدی با بهره‌گیری از فروشگاه نرم‌افزاری مستقل از گوگل می‌تواند یک تجربه جدید به حساب بیاید.

نوشته هواوی در صورت رفع تحریم‌های آمریکا نیز از خدمات گوگل استفاده نخواهد کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

۶ مشکل رایج دانلود و نصب مک کاتالینا و روش حل آن ها

مشکل دانلود کاتالینا

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که مک کاتالینا را دانلود کرده اید اما بلد نیستید آن را نصب کنید؟ یا این که بعد از نصب موفق متوجه شده اید که برای شما به خوبی کار نمی کند؟ اخیراً اپل macOS Catalina را به عنوان جایگزینی برای macOS Mojave منتشر کرده است. اما این نسخه جدید و فناورانه گلی به سر خیلی ها نزده است! به نظر می رسد که این روزها اپ با بروز رسانی هایش، دردسر های بیشتری ایجاد می کند.

در ادامه سعی کرده ایم ۶ مورد از مشکلات بارز کاتالینا را کشف کنیم و در صدد حل آن ها باشیم.

 

حل مشکلات مربوط به دانلود مک کاتالینا

اطمینان حاصل کنید که قبل از دانلود کاتالینا، همه چیز را در مورد این نسخه از سیستم عامل می دانید. بعد از این که از نیازمندی ها و شرایط اطلاع کسب کردید به فروشگاه Mac App بروید و ترتیب دانلود کاتالینا را بدهید. شاید در طول دانلود و نصب با مسائلی مواجه شوید که پرتکرار ترین آن ها در این بخش آورده شده است:

 

مشاهده ارور  MacOS Catalina download has failed

MacOS Catalina download has failed به این معنی است که دانلود کاتالینا، با شکست مواجه شده است. این می تواند دو دلیل عمده داشته باشد:

  1. سرعت دانلود و شبکه وای فای شما ضعیف است
  2. مشکلی در سرورهای اپل بوجود آمده است

به تناسب این که مشکل واقعی از کجا است می توانید عملیات بهبود ارتباط و دانلود کاتالینا را اینگونه انجام دهید:

 

مودم وای فای را ریستارت کنید

برای شروع تعمیرات، ابتدا مودم خود را یک بار خاموش کنید و بعد از چند ثانیه آن را روشن کنید. معمولا این کار، موجب می شود که عمل دانلود به سرعت بیشتری صورت گیرد. اگر فکر می کنید ذاتا مودم شما مشکل دارد و از اینترنت با کیفیتی بهره مند نیستید، عملیات دانلود را در یک مرکز پرسرعت انجام دهید.

 

از کابل اترنت برای اتصال استفاده کنید

شبکه وای فای به دلیل تقسیم پهنای باند می تواند منبع محدودی در دسترس شما باشد. بنابراین وقتی که متوجه می شوید که نیاز دارید تا پرونده بزرگی را به قدرت بیشتری دانلود کنید، از کابل اترنت تان برای اتصال و دانلود استفاده کنید.

استفاده از کابل از وقفه جلوگیری می کند و همچنین سرعت دانلود را افزایش می بخشد.

 

حل مشکل The network connection was lost

The network connection was lost نیز خطایی است که در این حالت صادر می شود. یکی از دلایلی که ممکن است این پیام خطا را مشاهده کنید به دلیل خرابی در سرور Apple است.

حل مشکل The network connection was lost

برای بررسی اینکه آیا خطای بارگذاری واقعاً به دلیل خرابی سرور است یا نه، می توانید وضعیت لایو را در وب سایت Apple بررسی کنید. برای این کار اینجا را کلیک کنید. اگر واقعا مشکل از اپل باشد، چاره ای جز صبر کردن ندارید تا این که مشکل برطرف شود.

 

حل مشکل خطای Gateway timed out

در طول دانلود سیستم عامل مک کاتالینا، ممکن است متوجه شوید که چرخه دانلود روی چیزی شبیه به ۵۱۱٫۵MB باقی مانده است.

حل مشکل خطای Gateway timed out

این امر موجب می شود که این معضل با خطایی شبیه به  “bad gateway” یا “gateway timed out”  نمایش داده شود. برای حل این مشکل باید از حالت امن در مک استفاده کنید و مک را ریستارت کنید و عملیات دانلود را مجددا در این حالت امن انجام دهید.

 

مشکلات نصب MacOS Catalina

بعد از این که از سد مرحله سخت دانلود کاتالینا گذشتید، نوبت به نصب آن می رسد معمولا در این مرحله ۳ مشکل روی می دهد. این سه مساله را به صورت زیر بشناسید و آن ها را حل کنید:

 

کاتالینا در سیستم شما قابل تایید نیست

اگر در هنگام نصب، متوجه شدید که با پیام MacOS could not be verified on your computer مواجه شده اید، بدین معنی است که نصاب مورد نظر، فضای کافی برای آپدیت این سیستم عامل روی سیستم شما، نیافته است. این مساله را با روش های زیر رفع کنید.

 

از Disk Utility استفاده کنید

  1. قبل از انجام هر کار دیگری، نصب را ببندید.
  2.  برنامه Disk Utility خود را باز کنید.
  3. پارتیشنی که مورد نیازتان نیست را حذف کنید

 

ریستارت کردن سیستم عامل به تایم پیشین

اگر به طور مرتب از Mac خود نسخه پشتیبان تهیه می کنید، باید قبل از نصب MacOS Catalina، آن را به زمان دیگری بازگردانید. هنگامی که یک به روزرسانی قبلی را بازیابی می کنید، پرونده هایی را که دیگر نیازی به آن ندارید حذف کنید، سپس دوباره سعی کنید MacOS Catalina را نصب کنید.

 

ریستارت کردن سیستم در حالت SAFE MODE

همچنین می توانید Mac خود را در حالت ایمن بوت کنید. انجام این کار باعث می شود تا بتوانید حافظه نهان خود را پاک کنید، برخی از فایل ها را پاک کرده و فضای بیشتری را برای نصب سیستم عامل جدید ایجاد کنید.

 

سیستم عامل مک را تنظیم کنید

بعد از این که نصب به مرحله موفقی برسد، باید پیغام setting up your Mac را مشاهده کنید. بعد از انجام تنظیمات لازم، باید بدون معطلی زیاد بتوانید به این قسمت برسید. اگر احساس می کنید بعد از تنظیمات باز در حلقه ای بی نهایت افتاده اید که به مرحله پایانی نمی رسید یا این که اصلا این پیام را مشاهده نمی کنید، روی دکمه پاور ضربه بزنید تا سیستم را دوباره راه اندازی کنید.

 

مشکلات ورود به سیستم

پس از نصب سیستم عامل جدید ، رایانه شخصی خود را مجدداً راه اندازی کنید. هنگامی که سیستم بوت می شود ، از شما خواسته می شود وارد شوید. اگر متوجه شوید که نمی توانید وارد سیستم شوید یا از سیستم خارج می شوید ، این مراحل را دنبال کنید:

۱٫ مک خود را مجدداً راه اندازی کنید و کلیدهای Command + S را در صفحه کلید خود نگه دارید.

هنگامی که کادر Command Prompt ظاهر می شود ، موارد زیر را تایپ کنید:

/sbin/mount -uw /

بعد اینتر را بزنید و مجددا عبارت زیر را وارد کنید:

rm /var/db/.applesetupdone

حالا دوباره اینتر را بزنید و مجددا، سیستم خود را ریستارت کنید.

در این مرحله الزامی است و از شما خواسته می شود که یک نام کاربری مدیریتی برای خود بسازید.

بدین ترتیب می توانید مشکلات مربوط به کاتالینا را حل کنید. اگر تا به اینجا موفق به حل این مساله نشدید، جای نگرانی نیست چرا که اپل اطمینان بخشیده که با بروز رسانی های متعدد تمام مشکلات را حل خواهد کرد. به هر حال مشکلات از این قبیل برای هر سرویس جدید نرم افزاری وجود دارد و البته قابل توجه و قابل حل است.

اگر در این باره سوال یا راه حلی دارید آن را در بخش نظرات بنویسید.

منبع

نوشته ۶ مشکل رایج دانلود و نصب مک کاتالینا و روش حل آن ها اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.

دانش کپشن نویسی با نرخ تبدیل بالا در اینستاگرام

کپشن اینستاگرام

اگر صاحب یک شغل کوچک یا حتی مجموعه ای بزرگ هستید، هرگز نمی توانید از قدرت اینستاگرام بی بهره باشید. این شبکه ماهانه ۱ میلیارد نفر کاربر فعال دارد. پس باید بخشی از کسب و کارتان را در این شبکه قرار دهید تا مشتری های تان افزایش پیدا کند.

شاید در این حالت، روزانه، پست های زیادی را در این شبکه نشر می کنید. اما بسیاری از پست ها همیشه به واسطه کپشن ها و زیر نویس های حرفه ای که دارند، به شما سود رسانی می کنند و دیگران را به کسب و کارتان متصل می کنند. به هر حال من امروز اینجا هستم تا تمام آن چه که برای کپشن نویسی نیاز دارید را به شما یاد دهم.

جدول محتوای مورد بحث ما در این مقاله به شرح زیر است:

  • یک کپشن ارزشمند در اینستاگرام چیست!؟
  • هدف کمپین شما اولین گام در نوشتن کپشن حرفه ای است
  • چطور یک کپشن حرفه ای در اینستاگرام بنویسیم
  • نمونه ای از کپشن های پر تبدیل برای برند های معتبر
  • نکات، ترفند ها و توصیه ها برای نوشتن کپشن بهتر

حالا در ادامه سعی بر این داریم که تا آن جا که امکان دارد این بخش ها را برای شما شفاف سازی کنیم.

 

اهمیت کپشن اینستاگرامی حرفه ای در چیست؟

موضوع را از اهمیت کپشن شروع می کنیم. وقتی که با تمرکز به الگوریتم های اینستاگرام، موضوع را پیش می بریم، باید بدانید که کپشن نقش بسیار اساسی دارد. الگوریتم ها به کپشن ها بسیار توجه می کنند. این یکی از بخش های مهم اینستاگرام است که در واقع در پس زمینه اجرا می شود و عملکردش، بجز کپشن نویسی، در ارتباط با شما به عنوان مدیر یک صفحه و رسانه ای که منتشر می کنید، نیست.

اما یک کپشن خوب، اگر به درستی و وضوح کامل نوشته شود، می تواند مخاطب را قانع کند که

  • از چه خدماتی استفاده می کنید
  • چه سرویس هایی ارائه می کنید
  • چه سود و مزیتی نسبت به دیگران دارید
  • چه خروجی و بهره ای برای کاربر دارید
  • و غیره

به عبارت بهتر، وقتی که در اینستاگرام کپشن خوبی می نویسید، با این کپشن برتری و مفید بودن خود را در قبال محصولات و یا خدمات به کاربران ارائه می کنید.

بر اساس آن چه که در بروز رسانی جدید اینستاگرام رخ داده، پست های شما دیگر به تناسب شدت فالوور ها رتبه پیدا نمی کند و به دست کاربر نمی رسد، بلکه شدت مشارکت واقعی کاربران این ویژگی را مشخص می کند.

طبق آن چه که اینستاگرام در اوایل امثال به بیان آن پرداخت، و گفت که اولین پست های قابل مشاهده برای شما، در فید تان، برای آن دسته از صفحاتی است که شما بیشتر با آن صفحات تعامل داشته باشید.

این بدین معنی است که تنها نوشتن یک بیو در بالای صفحه کافی نیست و برای درگیر کردن بیشتر کاربران باید با کپشن نویسی آن ها را بیشتر در پیج خود مشغول نگه دارید.

 

نوشتن یک کپشن قوی اینستاگرامی بر اساس هدف کمپیین

قبل از این که شروع کنید به تایپ کردن کپشن ها در زیر هر پست، باید نگاهی به هدف کمپین خود بیندازید.

هدف کمپین شما چیست؟

  • افزایش بازدید کننده و افزایش آگاهی از برند ؟
  • ترویج فروش بیشتر – معرفی یک محصول جدید ؟
  • ایجاد محتوای جدید توسط کاربران توسط هشتگ های شما ؟

اگر از حساب بیزینسی اینستاگرام استفاده می کنید، می توانید مبالغی پرداخت کنید تا پست شما دقیقا به مخاطبین هدف تان نمایش داده شود.

اما اگر دارید از یک صفحه معمولی برای ترویج بیشتر خود و بازاریابی استفاده می کنید، و نمی خواهید از تبلیغات استفاده کنید، باید اقدام به عمل های تان یا CTA ها بر اساس دو فاکتور زیر تنظیم شوند:

  • باید دنبال کنندگان و خوانندگان پست خود را راغب کنید که کپشن را بخوانند و در نهایت روی لینک فعال تان در بیو کلیک کنند.
  • آن ها را راغب کنید که با like ،comment یا share روی پست های تان، مشارکت داشته باشند.

توجه داشته باشید که شما هرگز نمی توانید لینک فعال در کپشن قرار دهید. اینستاگرام صرفا یک لینک فعال را برای شما در نظر می گیرد و آن هم، در بیو است.

 

چطور یک کپشن قوی برای پست در اینستاگرام بنویسم

 

روی جمله اول بسیار کار کنید

شما می توانید یک متن بلند بالا را در کپشن خود بنویسید اما کاربران تنها قادر خواهند بود یکی دو خط اول از محتوای تان را در لحظه اول مشاهده کنند.

خط اول، به طور کامل برای مخاطب نمایش داده می شود و خطوط بعدی برای و کوتاه تر نشان داده می شود.

پس چیزی که موجب می شود یک کاربر برای خواندن کل کپشن توجه کند، این است که این جمله اول، نظر او را جلب کند.

در واقع این جمله اول باید قلاب شما برای گرفتن توجه کاربران باشد. این موضوع در تمام ابزارهای بازاریابی به نوع خود وجود دارد. در کپشن اینستاگرام در بازاریابی اینستاگرامی، این قلاب همان جمله اول است که می تواند جذب کننده یا فراری دهنده کاربر باشد.

 

یک CTA برای هر پست داشته باشید

CTA یعنی Call To Action! یعنی چیزی که موجب می شود کاربر در قبال پیام شما کاری انجام دهد.

این کار بر اساس هدف شما از نگارش یک پست و کپشن انجام می شود. وقتی پستی ایجاد می کنید هدف شما چیست؟

  • آیا می خواهید از وب سایت تان دیدن کنند؟
  • آیا می خواهید پست را لایک کنند و کامنت بگذارند؟
  • هدف تان این است که اشتراک گذاری روی پست صورت گیرد؟
  • آیا می خواهید در یک مسابقه کاربران را شرکت دهید؟

هدف های شمت ممکن است خیلی گسترده تر باشد، اما شما به تناسب هدفی که دارید cta های خاصی روی پست ایجاد می کنید تا کاربران نسبت به آن اقدام کنند.

هدف اصلی از cta در اینستاگرام این است که کاربران را به تعامل بیشتر تشویق کنید و کاری کنید که الگوریتم های اینستاگرام درک کنند که پست شما به محبوبیت خاصی رسیده است.

وقتی که کاربران روی پست های شما بیشتر مشارکت کنند، احتمال این که در فید شان ابتدا عکسی از پست های شما ببینند بیشتر می شود.

کپشن اینستاگرام

برخی از جملات تشویقی در کپشن برای مشارکت کاربران

  • روی لینک در بیو کلیک کنید
  • به سوال مورد نظر پاسخ دهید ( نظرتان چیست ؟ )
  • دوستان خود را تگ کنید ( بهترین استراتژی برای افزایش دسترسی به شما )
  • ارسال پست بر اساس یک هشتگ خاص و تجاری شما

اگر همین حالا، برخی از پست ها را در اینستاگرام ببینید متوجه می شوید که با همین چند هدف، شکل گرفته اند. این پست ها گاها تفریحی است و هیچ گونه ارزش ذاتی ندارند اما موجب می شوند که پیج ها و سایر پست ها از اقبال بیشتری برخوردار شوند.

 

با پست های تان ارزش آفرینی کنید

ارزش آفرینی می تواند مفهوم مختلفی داشته باشد اما گسترده ترین حالت محبوب آن که هنوز هم جواب می دهد، آموزش دادن و افزایش سطح مهارتی کاربران است.

مطالب آموزشی بنویسید و برای تصویر هایی که می توانند به کاربران چیزی بیاموزند چند خط بنویسید و روش مهار این ارزش توسط آن ها را بیاموزید.

این کار برای هر نوع رسانه در اینستاگرام واقعا جواب می دهد.

 

از دیدگاه یک انسان بنویسید نه یک ربات!

علاقمندان به مباحث سئو شاید بارها این جمله را از قبل شنیده اند که گوگل به محتوایی امتیاز می دهد که صرفا از دید بشر نوشته شده باشند نه برای موتورهای جستجوی گوگل!

این موضوع حالا روی الگوریتم های اینستاگرام خودش را نشان می دهد.

خود واقعی تان بیشترین اهمیت را دارد پس در اینستاگرام خود، خودتان را افشا کنید و دقیقا همانطور بنویسید که می گویید و نظر می دهید. وقتی با دوست خود چت می کنید یا با او صحبت می کنید دقیقا چطور این کار را می کنید؟ در اینستاگرام هم همین کار را کنید. طبیعی بودن بیشترین تاثیر را روی کاربران می گذارد.

اینجاست که بسیاری از برند ها متوجه می شوند که کپی کردن کپشن از پست های دیگران، یا حتی کپی کردن کپشن های خود به طور مکرر چقدر می تواند نتیجه عکس داشته باشد.

 

داستان گویی کنید

برخی از پست ها فقط شامل جملاتی برای CTA هستند. اما کاربری به این CTA توجه می کند که حس او تحریک شده باشد. یکی از متخصصان اینستاگرامی در این باره می گوید، من همیشه در نوشتن کپشن هایم، از حداقل سه کلمه استفاده می کنم که حس کاربر را درگیر کند. این سه کلمه در قالب جملاتی خاص بیان می شوند که یک داستام ماندگار را در ذهن ها می گنجاند.

بنابراین مطلب خود را به گونه ای بنویسید که بتوانید با یک چارچوب خاص در ذهن کاربر آن را بگنجانید و با چاشنی احساس و چیزهایی که مخاطب شما آن را به خاطر می سپارد آن را در ذهنش ماندگار کنید.

 

از اموجی ها استفاده کنید

شما می توانید به کمک انواع اموجی هایی که وجود دارد، CTA های جالب انگیز تری بسازید. همچنین می توانید در کنار برخی از کلمات از اموجی خاصی استفاده کنید تا تاثیر کلمه را افزایش دهید یا این که، متن تان را کمی فان تر کنید.

البته به میزان اهمیت کپشن و جدی بودن کمپین خود نیز فکر کنید. مثلا جالب نیست برای یک پست جدی که بیان کننده محصول فوق العاده شما است که برای ان سال ها تلاش کرده اید، با مجموعه ای از اموجی ها خبر خود را انتشار دهید. هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد را در ذهن خود همیشه نگه دارید.

اگر می خواهید از اموجی ها برای افزایش تاکید و توجه به سی تی آ ها استفاده کنید می توانید از

👉 👆 💥 🔗 🎯 📌 📍

استفاده کنید.

 

به طول کپشن توجه کنید

همچون سایر استراتژی های بازاریابی، همیشه کیفیت مهم تر از کمیت است. پس دقت کنید که کپشن شما می تواند حاوی چند جمله و عبارتی باشد که در لحظه بیشترین سود ها و توجه ها را به برند شما منتقل کند.

هیچ وقت یک متن طولانی برای کپشن تضمین ارزش افزوده برای کاربر نیست. وقتی که کاربر پست را مفید بداند، تا هر جا که شده آن را دنبال می کند تا این ارزش را برای خود انتقال دهد.

پس به کیفیت بیش از کمیت توجه کنید و تلاش کنید کپشن های طولانی را به حداقل ممکن برسانید طوری که واقعا ارزش آفرین باشد.

 

از هشتگ ها استفاده کنید

هشتگ های پر استفاده در صنعت و برند خود را بشناسید و از آن ها استفاده کنید. همچنین تلاش کنید که هشتگ های اختصاصی برای خود تولید کنید و بدین ترتیب در طولانی مدت، مخاطبین هدفمند خود را بدست آورید.

 

نمونه های کپشن نویسی ارزشمند در برندهای مشهور

در ادامه این مطلب، به لیستی از ایده ها و ترفند های برندهای مشهور خواهیم پرداخت که در کپشن نویسی اینستاگرام آن ها وجود داشته و نرخ تبدیل بالاتری برای شان به ارمغان آورده است:

 

کوتاه نوشتن کپشن روش موفقیت آمیز برند The Sill

نوشتن یک کپشن کوتاه و شیرین! وقتی عالی تر است که یک عکس گویای همه چیز به تنهایی باشد. این مدل کپشن نویسی در The Sill به زیبایی دیده می شود. این برند در زمینه گیاهان آپارتمانی عمل می کند. آن ها در صفحه خود نمونه هایی از عکس هایی را نمایش می دهند که مردم با خرید گل و گیاه از آن ها، خانه و اتاق های خود را دکور چینی می کنند.

کوتاه نوشتن کپشن روش موفقیت آمیز برند The Sill

۲ کاری که The Sill  در کپشن هایش می کند

  1. یک عکس حرفه ای، زیبا و تولیدی از محیط زندگی کاربرانشان و خریداران محصولات شان، با یک کپشن کوتاه، به آن ها اجازه می دهد تا مردم نظر دهی کنند یا این که، دوستان خود را تگ کنند.
  2. استفاده از منشن کردن در کامنت برای اعتبار بخشی بیشتر خود

 

کپشن های بلند در اینستاگرام به سبک Soko Glam

فروشگاه Soko Glam یکی دیگر از پیج هایی است که در اینستاگرام به خوبی کاربران اش را به مشارکت وا می دارد. نوشتن کپشن های بلند از جمله روش های آن هاست. نوشتن کپشن بلند در این شبکه زمانی مناسب است که بخواهید چیزی را آموزش دهید یا این که داستانی که در پس عکس و رسانه مورد نظر است را شرح دهید.

Soko Glam فروشگاه محصولات زیبایی است که برایش واقعا راحت است که یک عکس و نحوه تماس گرفتن برای خرید محصولات را در کپشن بنویسد و همه چیز را تمام کند! اما این برند به خوبی از نقطه درد مشتری استفاده می کند و ضمن بیان توضیحاتی، به راحتی آن چه که در عکس وجود دارد و مزیت های آن را برای مشتری شرح می دهد.

این فروشگاه به خوبی قادر است که با کپشن نویسی، مشتری های زیادی به دست آورد.

کپشن های بلند در اینستاگرام به سبک Soko Glam

ترفندهای Soko Glam در کپشن های طولانی چیست

Soko Glam در کپشن ها به طور طبیعی گام هایی که یک محصول می تواند برای کاربرانش ارزش افرین باشد را توضیح می دهد.

هر پست و محصولی که در این شبکه توسط Soko Glam معرفی می شود، همراه با هشتگ های مشهور در رابطه با آن موضوع است.

یک CTA ارزشمند و قابل توجه وجود دارد که به آن ها می گوید که اگر از لینک استفاده کنید و خرید کنید ۱۵ درصد تخفیف به شما اختصاص خواهد یافت.

 

روش کپشن نویسی فصلی در اینستاگرام توسط  Letterfolk

نوشتن زیرنویس فصلی راهی هوشمندانه برای آمیختن بازاریابی اینستاگرام به همراه اهداف خاص موسمی و فصلی است تا کاربران را بیشتر و اختصاصی تر با خود همرده کرد. نمونه هایی از این کار را در ادامه مشاهده می کنید.

 

کپشن نویسی در تابستان

در نمونه ای از پست های این برند به وضوح دیده ایم، که در مورد همراه کردن برخی از افراد و تگ کردن به خوبی عمل کرده است. طی این مدل پست ها، چنین به کاربر خطاب شده است که، همه یک دوست دارند که برای پوشیدن لباس های گرم و بافت، منتظر نمی شوند که تابستان تمام شود و وارد پاییز شوند.! آیا شما هم چنین دوستی دارید؟ او را تگ کنید.

البته که این گونه مشارکت ها را در پست های بسیاری از پیج های ایرانی به طور متفکرانه می بینید که واقعا به خوبی کاربران را به مشارکت وا می دارند.

 

توصیه ها و ترفندها در نگارش یک کپشن حرفه ای در اینستاگرام

پیش از این که بخواهید شروع به فکر کردن در مورد نوشتن کپشن در اینستاگرام کنید، مطمئن باشید که این ترفند های نگارشی را یاد گرفته اید تا بتوانید تاثیر گذاری بیشتری روی مخاطب ایجاد کنید.

 

افزودن فضا در لابلای محتوای کپشن اینستاگرام

سریع ترین و ساده ترین روش برای ایجاد فضا در کپشن نویسی، این است که هنگام نوشتن از سمبل ها بیشتر استفاده کنید. این فضا سازی بیشترین اهمیتی که دارد این است که هشتگ ها و سایر موارد اضافی را در زیر بخش More ایجاد می کنید.

برای درک فضا و افزودن این المان به کپشن نکته های زیر را در نظر داشته باشید:

  1. کپشن خود را در محیط کپشن نویسی در اینستاگرام تایپ کنید
  2. برای رفتن به خط بعدی از اینتر یا  Return key استفاده کنید
  3. یک سمبل را در ابتدای خط بعدی ایجاد کنید. مردم معمولا از نقطه . یا – استفاده می کنند.
  4. برای فضا سازی بیشتر، این کارها را تکرار کنید.

چقدر مجاز به طولانی تر کردن کپشن ها هستیم؟

اینستاگرام به طور رسمی به شما اجازه می دهد تا حداکثر ۲۲۰۰ کاراکتر را در کپشن بنویسید. همچنین تعداد هشتگ ها نیز بیش از ۳۰ مورد مجاز نیستید که استفاده کنید. پس سعی کنید اگر می خواهید کپشن های بلند تولید کنید آن را در قالب حدودا ۲ هزار کلمه و ۳۰ هشتگ بگنجانید.

 

چک لیست برای افزودن بهترین کپشن در اینستاگرام

قبل از این که پست خود را روی اینستاگرام نشر دهید، به این چک لیست توجه کنید تا چیزی را از قلم نینداخته باشید:

  1. آیا کپشن شما حاوی اطلاعات کافی و مفید است به طوری که کاربر را به شما متصل کند؟
  2. آیا این کپشن بیانگر ویژگی و صدای برند شما است یا نه؟
  3. آیا در کپشن از CTA ارزشمندی استفاده کرده اید که کاربر را تشویق به انجام کاری کند؟
  4. آیا از نظر زیبایی شناسی، کپشنی تمیز، با اموجی ها و ترفند های ” پایداری کاربر در صفحه ” همراه است؟
  5. آیا کپشن شما الهام بخش است یا ارزش افزوده ای دارد؟
  6. آیا در ارسال نظم خاصی را رعایت کرده اید ( مثلا روزانه بودن پست ها و غیره )

سعی کنید از نظم و قاعده خاصی استفاده کنید و برای وقت کاربر ارزش قائل باشید تا به واسطه پست های شما دقایق ارزشمندی را سپری کنند.

بدین ترتیب می توانید به بهترین شکل ممکن یک کپشن حرفه ای برای محصولات و خدمات خود بنویسید تا کاربران بیش از همشه به آن روی آورند. در این باره این تست ها را روی کپشن نویسی خود انجام دهید و از خروجی بی نظیر آن در بخش نظرات گویا آی تی، ما را مطلع کنید

منبع

 

نوشته دانش کپشن نویسی با نرخ تبدیل بالا در اینستاگرام اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.