رقابت برندهای ایرانی و خارجی در دیجیکالا: چگونه یک خردهفروشی به بزرگترین بازار کالاهای ایرانی تبدیل شد؟
دیجیکالا بزرگترین بازارگاه (مارکت پلیس) را در میان فروشگاههای ایرانی دارا است. بیش از ۳۰ هزار کسبوکار ایرانی به طور مستقیم با این خردهفروشی بزرگ همکاری میکنند و محصولات خود را به فروش میرسانند. در شش ماه گذشته، بیش از ۱۹ هزار فروشنده جدید به دیجیکالا تمایل نشان داده که از میان آنها ۶۷ درصد به فروشندههایش افزوده شدند. هریک از فروشندههای فعال مارکت پلیس دیجیکالا در یک ماه فروشی بالای ۲۳ میلیون تومان دارد و گاها یک کسبوکار کوچک ایرانی میتواند ماهیانه فروشی ۱۰۰ میلیون تومانی کسب کند.
تنوع کالایی در این بازارگاه هم بالا است. در نیمه اول سال ۹۸، حدود ۵۴۰ هزار کالای جدید به فروشگاه دیجیکالا افزوده شده است. کل تعداد کالاهای عرضه شده روی این فروشگاه به رقم بسیار بالای ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۱۵۴ عدد میرسد؛ در حالیکه تنوع کالایی بزرگترین هایپرمارکتها و فروشگاههای فیزیکی بیشتر از ۱۰ الی ۱۵ هزار کالا نیست. گزارش کامل مارکت پلیس دیجیکالا را در این مطلب سایت آیتیرسان بخوانید.
هنگامی که به این مارکت پلیس نگاه میکنیم؛ یک سوال مهم مطرح میشود و آن وضعیت برندهای ایرانی و خارجی در دیجیکالا است. کدام برندها فروش بیشتری دارند و سهم بالاتری از این مارکت پلیس را به خود اختصاص دادهاند؟ در هر حوزه کدام برندها گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده و چگونه دیجیکالا موفق شده بزرگترین بازار فروش محصولات و کالاهای ایرانی را خلق کند؟
ایرانیها بیشتر میفروشند یا خارجیها؟
علیرغم رکود اقتصادی در سالهای اخیر، در فاصله سالهای ۹۷ و ۹۸، رشد کسبوکارها و فروشندههای ایرانی روی دیجیکالا شتاب بیشتری نسبت به گذشته گرفته تا اینکه اکنون عمده فروش تعدادی را برندهای ایرانی از آن خود کردند.
گزارش دیجیکالا از نیمه اول سال ۹۸ نشان میدهد ۶۸ درصد فروش تعدادی کالاها متعلق به برندهای ایرانی بوده است. این آمار در حالی است که در نیمه اول سال ۹۶ فقط ۴۰ درصد فروش تعدادی کل کالاهای دیجیکالا از برندهای ایرانی بوده و در نیمه اول سال ۹۷ به ۵۵ درصد رسیده است.
تعداد برندهای ایرانی روی دیجیکالا نیز در سالهای اخیر رشد بزرگی را تجربه کرده است. در نیمه اول سال ۹۷ حدود ۱۵۰۰ برند ایرانی روی این فروشگاه فعال هستند ولی در نیمه اول سال ۹۸ دقیقا ۲۷۴۸ برند ایرانی فعالیت میکنند.
این آمار نشان میدهد مارکت پلیس دیجیکالا به تدریج به بهترین بازار برای فروشندهها و کسبوکارهای ایرانی تبدیل شده و از سوی دیگر، این برندها موفق شدند رضایت مشتری را جلب و او را به خرید آنلاین بیشتر کالاهای خود ترغیب کنند.
اگرچه هنوز برندهای ایرانی فاصله زیادی تا رسیدن به قدرت و گستردگی برندهای خارجی دارند و در برخی دستههای کالایی، برندهای خارجی حرف اول را میزنند ولی این امیدواری وجود دارد در نیمه دوم سال ۹۸ و همینطور سال ۹۹ شاهد شکوفایی چند برابری برندهای ایرانی روی فروشگاههای آنلاین باشیم.
کدام برندها بیشتر جستوجو میشوند؟
یکی دیگر از رقابتهای میان برندهای ایرانی و خارجی روی فروشگاه دیجیکالا، به تعداد جستوجوهای کاربران اختصاص دارد. مشتریان، کالاهای برندهای ایرانی و غیر ایرانی را جستوجو میکنند تا به مدل و محصول مطابق نیاز خود برسند. این اطلاعات میتواند جایگاه برندهای مختلف بازار را هم نشان دهد.
بیشترین برند خارجی که در نیمه اول سال ۹۸ جستوجو شده است به «سامسونگ» با ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۳۲۷ رکورد تعلق دارد و پس از آن برندهای «اپل» و «هواوی» قرار دارند. اما در میان برندهای ایرانی، شرکت «پارس خزر» بیشترین جستوجو را با ۱۰۱ هزار و ۱۴ رکورد به ثبت رسانده است و پس از آن، برندهای «ایکسویژن» و «بهار» قرار دارند.
برندهای ایرانی دیگر پر جستوجو روی دیجیکالا، محصولات برندهای «بارز» و « ایرانسل» هستند. مقایسه تعداد جستوجوهای «سامسونگ» با «پارس خزر» به خوبی فاصله برندهای خارجی با برندهای ایرانی را نشان میدهد و راهی دراز که پیشروی برندهای ایرانی برای مطرح شدن در بازار ایران و منطقه وجود دارد.
پرفروشترین برندهای ایرانی و خارجی
در بخش فروش ریالی هم شاهد رقابتهای داغی میان برندهای ایرانی و خارجی و البته خود برندهای خارجی هستیم. در میان ایرانیها، باز هم برند «پارس خزر» بیشترین فروش ریالی را به خود اختصاص داده است. فروش کالاهای «پارس خزر» در نیمه اول سال ۹۸ کمی بیشتر از ۱.۵ درصد کل فروش ریالی دیجیکالا را به خود اختصاص داده است.
پس از «پارس خزر»، برندهای «ایکسویژن» و «مهیا پروتئین» فروش ریالی بالایی به نام خود ثبت کردند. نمودارهای دیجیکالا نشان میدهد برخی از برندهای ایرانی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ رشدهایی مانند ۵۷ و ۳۹ درصد داشتند. غالب برندهای ایرانی با رشد مثبتی در فروش ریالی روبرو هستند که گویای سهمگیری بیشتر آنها در ماههای بعدی بازار ایران است.
در برندهای خارجی، دو شرکت «هواوی» و «سامسونگ» رقابت سختی با هم دارند. در حالیکه «سامسونگ» پرفروشترین برند تعدادی خارجی دیجیکالا بود؛ «هواوی» پرفروشترین برند ریالی با سهمی ۱۰.۹ درصدی است و «سامسونگ» در رتبه دوم قرار میگیرد.
برندهای «نوکیا»، «ایسوس»، «لنوو» و «اپل» در جایگاههای بعدی هستند. هر دو شرکت «هواوی» و «سامسونگ» سهمی بیش از ۱۰ درصد فروش ریالی نیمه اول سال ۹۸ دیجیکالا را به خود اختصاص دادند. در سال ۹۶، برند «اپل» با سهمی ۱۱.۱ درصدی از برندهای «سامسونگ» و «هواوی» بالاتر بود ولی اکنون به جایگاه ششم جدول رسیده است.
در سالهای اخیر، برندهای چینی مانند هواوی و شیائومی در بازار ایران پیشرفت بسیار سریعی داشتند و توانستند به تدریج برندهای کره جنوبی و معروف جهانی مانند «اپل» را پس بزنند.
در بخش تلویزیون، برند ایرانی «ایکس ویژن» بیش از ۲۰ درصد بازار را در دست دارد و «سامسونگ» و «تیسیال» در ردههای بعدی هستند.
در بخش عطر و ادکلن، هر سه برند پرفروش ریالی متعلق به خارجیها است. برند «امپر» نزدیک به ۸ درصد بازار را تصرف کرده و پس از آن برندهای «فراگرنس ورلد» و «لالیک» قرار دارند.
در بخش دوربین، برند «کانن» در جایگاه نخست قرار گرفته و سپس برندهای «نیکون» و «سامسونگ» قرار دارند.
«ایسوس» برند نخست بازار لپتاپ و اولترابوک است و به فاصله کمی از آن برند «لنوو» قرار دارد. گزارشهای دیجیکالا نشان میدهم سهم لپتاپهای ایسر، دل، اپل و اچپی از این بازار بسیار کم و نزدیک به صفر است که البته یک دلیلش را به کمتر بودن کالاهای این برندها بر روی دیجیکالا بایستی مرتبط دانست.
در بخش یخچال و فریزر، برند ایرانی «امرسان» بالای ۲۰ درصد بازار را در دست داشته و پس از آن برندهای «ایستکول» و «الجی» قرار دارند.
مطابق انتظار، پرفروشترین ساعتهای هوشمند روی فروشگاه دیجیکالا متعلق به برندهای «سامسونگ»، «اپل» و شیائومی» هستند. «سامسونگ» بالای ۲۵ درصد فروش این بازار را به خود اختصاص داده است.
در کنسولهای بازی، پرفروشترین برند از آن «پلیاستیشن» و پس از آن «ایکسباکس» و «تسکو» است. فروش «تسکو» روی دیجیکالا که برندی ایرانی است، خیلی بیشتر از «نینتندو» ثبت شده است.
در بخش موبایل هم اشاره کردیم؛ برند «هواوی» با بیش از ۴۰ درصد فروش از «سامسونگ» پیشی گرفته است. «نوکیا» در جایگاه سوم قرار دارد و «آنر»، «اپل»، «ایسوس» و «شیائومی» در رتبههای بعدی هستند.
برند «شیائومی» در گوشی تلفن همراه به سرعت دارد رشد میکند و شاید در آیندهای نزدیک حتی جای «سامسونگ» را هم بگیرد.
نوشته رقابت برندهای ایرانی و خارجی در دیجیکالا: چگونه یک خردهفروشی به بزرگترین بازار کالاهای ایرانی تبدیل شد؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.
بهترین لپ تاپ های گیمینگ ۲۰۲۰ : وقت پمپاژ آدرنالین رسیده
مطلب بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2020 : وقت پمپاژ آدرنالین رسیده برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/
برای این که یک بازی را خوب اجرا کنید و از آن لذت ببرید، به یک لپ تاپ گیمینگ خوب نیاز دارید. در این مطلب بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2020 را معرفی کردهایم. بهترین لپ تاپ های گیمینگ فاصله بین خودشان و بهترین رایانه های گیمینگ را کم کردهاند. لپ تاپ هایی که در...
مطلب بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2020 : وقت پمپاژ آدرنالین رسیده برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/
برندگان گرمی ۲۰۲۰ ؛ بهترین های موسیقی سال در مراسم اهدای جوایز دوره ۶۲ Grammy
مطلب برندگان گرمی 2020 ؛ بهترین های موسیقی سال در مراسم اهدای جوایز دوره 62 Grammy برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/
برگزیدگان دوره 62 جشنواره موسیقی Grammy انتخاب شده و جویز خود را دریافت کردند. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر برندگان گرمی 2020 که در روز 26 ژانویه سال 2020 (7 بهمن 1398) معرفی شدند. موسیقی را در کنار سینما می توان جذاب ترین و پرمخاطب ترین بخش هنر در فرهنگ عامه دانست. سالانه...
مطلب برندگان گرمی 2020 ؛ بهترین های موسیقی سال در مراسم اهدای جوایز دوره 62 Grammy برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/
انتخاب کنسرسیوم اپراتور ماهواره مخابراتی به مرحله پایانی رسید
فناپ زیرساخت برگزار میکند: رویداد «طرح مساله» برگزار میشود
ودافون هم از پشتیبانی انجمن لیبرا کنارهگیری کرد
پلتفرم هوشمند کاران به عنوان اولین موتور جستجوی مشاغل ایرانی معرفی شد
صبح روز گذشته و در مراسمی که در ساختمان مرکز آموزشهای پیشرفته گروه شرکت های کهکشان با حضور مدیران این استارتاپ، خبرنگاران و رسانه های حوزه فناوری اطلاعات و کار و اشتغال برگزار شد، موتور جستجوی مشاغل ایرانی در پلت فرم هوشمند کاران معرفی گردید.
بیکاری؛ مشکل 10 میلیون نفر ایرانی
در ابتدای این مراسم، بهناز آریا، قائم مقام گروه شرکتهای کهکشان به عنوان سرمایه گذار استارتاپ کاران با اشاره به جدیدترین آمار بیکاری در کشور گفت: مطابق جدیدترین آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال 98، حدود 10.5 درصد از جمعیت فعال کشور اعلام شده است که این رقم، جمعیتی حدود3 میلیون نفر بیکار را در بر می گیرد. با این حال آمار غیررسمی از وجود 10میلیون نفر بیکار در کشورمان خبر میدهد.
آریا در این خصوص ادامه داد: براساس همین آمار، در حال حاضر 60 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه ها بیکار هستند که جمعیتی حدود ۶.۷ میلیون نفر را در بر می گیرد.این در حالی است که سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیروی جدید جویای کار به آمار بیکاران کشور افزوده و وارد بازار کار میشوند.
به گفته قائم مقام گروه شرکت های کهکشان، طبق آخرین گزارشی که مرکز آمار ارائه کرده در بین رشته های تحصیلی، بیشترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به ترتیب مربوط به گروه های معماری و ساختمان با 26.1، هنر 24.5 درصد، علوم زیستی و رشته های مرتبط 24.1 درصد، فرآوری و ساخت 23.5 درصد و فناوری اطلاعات و ارتباطات 22.8 درصد است.همچنین کمترین نرخ بیکاری مربوط به گروه خدمات امنیتی با 4.4 درصد است.
آریا با اشاره به مهم ترین دلایل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور گفت: فاصله جدی میان آموخته های دانشگاهی با مهارت های موردنیاز بازار کار از یک سو و نبود راهکار جامعی برای معرفی هدفمند کارجویان به فرصت های شغلی از سوی دیگر باعث شده در حال حاضر بخش عمده ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما حتی با مدارک بالاتر از کارشناسی نیز نتوانند شغل موردنظرشان را پیدا کنند؛ این موضوع علاوه بر افزایش نرخ بیکاری، هر روز به آمار مهاجرت ایرانیان از کشور هم اضافه می کند.
چالش های بازار کار و استخدام ایران
قائم مقام گروه شرکت های کهکشان در بخش دیگری از این نشست خبری به چالش های بازار کار و استخدام و مشکلات کارفرمایان و کارجویان اشاره کرد و گفت: آمار بیکاری در کشور در حالی رو به افزایش است که کمبود منابع انسانی متخصص، یکی از بزرگترین مشکلات کارفرمایان و صاحبان کسب و کارها محسوب می شود.
آریا درباره نبود پل ارتباطی مناسب میان کارجویان و کارفرمایان ادامه داد: علاوه براینکه رشته های دانشگاهی با مشاغل موردنیاز بازار کار هماهنگ نیست، تاکنون هیچ بستر جامع و تخصصی برای برقراری ارتباط میان همه کارجویان و کارفرمایان در کشور وجود نداشته است.
او به مشکلات کارجویان برای ورود به بازار کار اشاره کرد و افزود: بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه ها هم مانند اغلب کارجویان، با شیوه های صحیح یافتن شغل مناسب، دانش و مهارت های لازم آن شغل آشنا نیستند و دقیقا نمی دانند برای یک استخدام موفق باید به چه مرجعی مراجعه کرد.
استخدام؛ یک صنعت 500 میلیارد دلاری
مطابق جدیدترین آمار موسسه تحقیقاتی IBIBSWorld، در حال حاضر گردش مالی صنعت استخدام در کل جهان به صورت سالیانه رقمی بالغ بر 500 میلیارد دلار است که سهم سالیانه ایران از این رقم، حدود 5 میلیارد دلار برآورد شده است.
قائم مقام گروه شرکت های کهکشان با اشاره به این مطلب گفت: با وجود این ارقام تا به امروز هیچ گاه در کشورمان به موضوع کار و استخدام به چشم یک صنعت نگاه نشده است. درواقع تاکنون مرجع تخصصی کار و استخدامی که بتواند پاسخ گوی نیاز شغلی همه افراد با هر سطح از مهارت و سن باشد، وجود نداشته است.
به گفته آریا، اغلب سایت های کاریابی هم در این زمینه نمی توانند پاسخ گوی نیاز تمام طیف های جامعه باشند. حتی برخی از این سایت ها، اصلا نگاه تخصصی به موضوع استخدام ندارند و اغلب کارجویان بعد از ثبت رزومه رها می شوند.
او درباره چالش های کارفرمایان برای جذب و استخدام گفت: حتی دربسیاری از موارد این کارفرمایان با تکنیک های صحیح جذب و استخدام و شرح دقیق وظایف هر شغل آشنا نیستند. این موضوعی است که سایتها و مراکز کاریابی تاکنون به آن توجهی نشان نداده اند.
آریا در این رابطه ادامه داد: تحقیقات ما نشان داده یکی از بزرگترین معضلات مدیران و صاحبان کسب و کارها به عنوان کارفرما این است که نمی دانند برای جذب و استخدام، افراد متخصص را از کجا و از طریق چه شبکههایی پیدا کنند.
کاران؛ راهکاری هوشمند برای همه کارفرمایان و کارجویان
قائم مقام گروه شرکت های کهکشان به عنوان سرمایه گذار کاران، به راهکارها و خدمات این استارتاپ در بازار کار و استخدام کشورمان اشاره کرد و افزود: کاران به عنوان پلت فرم تخصصی کار و استخدام و با شناسایی دقیق نیازها و آمار فضای اشتغال ایران، آغاز به کار کرده است تا بتواند کارجویان را در کوتاه ترین زمان ممکن به کارفرمایان متصل کند.
آریا درباره تیم کاران و محصولات و خدمات آن گفت: استارتاپ کاران برای اولین بار در یک ترکیب کارآمد متشکل از متخصصان فناوری اطلاعات و کارشناسان مجرب منابع انسانی است که با هدف پاسخ گویی به نیازهای صنعت استخدام در کشورمان آغاز به کار کرده فعالیت خود را شروع کرده ست.
20 سال تجربه در پرورش هزاران دانشجو آماده به کار
آریا درخصوص اهداف سرمایه گذاری روی استارتاپ کاران گفت: گروه شرکت های کهکشان به ویژه موسسه کهکشان نور با بیش از 20 سال سابقه آموزش، مشاوره و ارائه راه حل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موفق شده تاکنون بیش از 40 هزار دانشجو را با آموزش مهارت های واقعی برای اشتغال در حوزه فاوا پرورش دهد و در پروژه های متفاوت فاوا آنها را به کار بگیرد.
او در این رابطه ادامه داد: دغدغه ما در طی تمام این سال ها، همواره شناسایی حلقه مفقوده میان آموزش های دانشگاهی و نیاز واقعی بازار کار بوده است، تصور می کنیم کاران با نگاهی متفاوت به صنعت کار و استخدام و توان فنی و اجرایی ایش در این رابطه می تواند راهکاری حرفه ای برای کمک به حل معضل بیکاری در کشور باشد.
کاران اولین موتور جستجوی مشاغل ایرانی
زهرا باقری، مدیر استارتاپ کاران در این نشست، با اشاره به محصولات و خدمات کاران گفت: پلت فرم هوشمند کاران با آدرس karan.ir به همراه اپلیکیشن موبایل آن موفق شده ارتباط میان کارفرمایان و کارجویان را در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم کند.
باقری درخصوص راه اندازی اولین موتور جستجوی مشاغل ایرانی در پلت فرم هوشمند کاران ادامه داد: به کمک موتور جستجوی مشاغل کاران، کاربران می توانند در سایت کاران تمام فرصت های استخدامی برای هر شغل را به صورت یکجا از سراسر وب مشاهده کنند.
به گفته باقری، در حال حاضر سایت های کاریابی گوناگونی در سطح جهان، به عنوان پلت فرم انتشار آگهی فعالیت می کنند اما تنها یک سایت پربازدید و تخصصی مانند indeed موفق شده یک موتور جستجوی مشاغل راه اندازی کند. ارزش این کسب و کار به واسطه این موتور جستجو به یک میلیارد دلار رسیده است.
او درخصوص توانایی کاران برای کمک به حل مشکل استخدام ادامه داد: بانک بزرگ رزومه هزاران کارجو در کنار شبکه گسترده ارتباطی متخصصان ما با کسب و کارها و صنایع گوناگون، باعث شده تا به امروز صدها نفر از کارجویان بتوانند در بهترین و مناسب ترین فرصت های شغلی استخدام شوند.
به گفته مدیر استارتاپ کاران، در کنار این خدمات، تکنولوژی هوش مصنوعی “جمع آوری و آنالیز اطلاعات بازار کار و استخدام ایران”محصولی دانش بنیان از سامانه کاران است با رویکردی ملی تولید شده و آماده است تا هر زمان اطلاعات موردنیاز سیاست گذاران و دولتمردان را برای اتخاذ تصمیم های کلان در این حوزه ارائه کند.
باقری همچنین به امکانات پلت فرم هوشمند کاران برای کارفرمایان گفت: تمام مدیران کسب و کارها و سازمان ها و حتی صنوف به عنوان کارفرما می توانند با صرف کمترین هزینه، به سادگی از سرویس های هوشمند ثبت آگهی استخدامی کاران استفاده کرده و رزومه مناسب ترین افراد را دریافت کنند.
تفاوت کاران با سایر پلت فرم های کاریابی
باقری در تشریح نقاط قوت کاران با سایر پلت فرم و سایت های کاریابی گفت: مهم تری مهم وجه تمایز کاران، برخورداری از پلت فرم هوشمند جستجوی تمام آگهی های استخدامی برای همه مشاغل است.
او همچنین به تشکیل تیم data science در کاران اشاره کرد و ادامه داد : به کمک دانش فنی تیم data science کاران موفق شده از تکنولوژی هوش مصنوعی برای پردازش زبان طبیعی و متن کاوی در بررسی رزومه ها و آگهی های استخدام استفاده کند که این موضوع باعث می شود رزومه ها مطابق با درخواست کارفرما به صورت هوشمند به وی پیشنهاد شوند.
به گفته مدیر استارتاپ کاران، از طریق همین تکنولوژی و با تمرکز روی محتوای منتشر شده در آگهی های استخدامی، می توانیم به آمار و نتایج بسیار جالبی درباره بازار کار و استخدام ایران برسیم؛ آماری که تاکنون به صورت جامع درباره صنعت استخدام کشورمان وجود نداشته است.
باقری در رابطه با سرویس های کاران ویژه کارجویان ادامه داد: مخاطبان کارجویی کاران تمام متقاضیان جویای کار در سنین و طیف های مختلفی شغلی هستند؛کاران موفق شده است با سرویس های مختلفی همچون “اپلیکیشن کاران”،”رزومه ساز هوشمند”، “به من خبر بده”، “ویدیو رزومه” و”آماده به کار” به کارجویان کمک کند تا به سرعت و به راحتی از تمام فرصت های استخدامی مناسب خود مطلع شده و برای استخدام درخواست همکاری ارسال کنند.
مدیر استارتاپ کاران در خصوص امکانات پلت فرم کاران برای انجام انواع آزمون های شخصیت شناسی برای کارجویان گفت: پیاده سازی زیرساخت مورد نیاز برای انواع تست های تخصصی، روانشناسی و مهارت شغلی برای کارجویان به هدفمند تر شدن استخدام کمک می کند.
او در خصوص این ویژگی پلت فرم کاران ادامه داد: تمرکز کاران بر پیاده سازی آزمون هایی است که می تواند برای افراد مختلف مناسب باشد اما کارفرمایان نیز ممکن است برای سنجش سایر مهارت های کارجویان به آزمون های خاصی نیاز داشته باشند که در کاران این امکان برای آنها فراهم می شود.
نگاه ویژه کاران به بازار مشاغل فناوری اطلاعات ایران
قائم مقام گروه شرکت های کهکشان به عنوان سرمایه گذار کاران، به آمار اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: مطابق آمار به دست آمده از موتور جمع آوری اطلاعات کاران، 2.7 درصد از حجم آگهی های استخدامی کشورمان به مشاغل فناوری اطلاعات اختصاص دارد.
آریا درخصوص آمار پرتقاضا ترین مشاغل فناوری اطلاعات در حوزه کار و استخدام گفت: مطابق جدیدترین آمار موتور جستجوی هوشمند کاران در حال حاضر بیشترین تعداد آگهی های استخدامی مشاغل فناوری اطلاعات به ترتیب مربوط به برنامه نویسی با حدود51 درصد، پشتیبانی نرم افزار حدود 16 درصد، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ و کارشناس طراحی وب هر یک حدود 13 درصد، امنیت و شبکه حدود 4 درصد و کارشناس تحلیل نرم افزار حدود 3 درصد از کل آگهی های استخدامی فناوری اطلاعات در سراسر وب هستند.
به گفته او، براساس همین آمار طی دو سال گذشته که بسیاری از صنایع و کسب و کارها، جذب و استخدام نداشته اند، شرکت های فناوری اطلاعات، در مقایسه با سایر بنگاه های اقتصادی بیشترین حجم استخدام منابع انسانی را به خود اختصاص داده اند.
او با اشاره به تمرکز فعلی کاران روی بازار کار و استخدام حوزه فناوری اطلاعات ادامه داد: با توجه به رونق اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات و توانمندی و تجارب تیم کاران در این زمینه، در حال حاضر تمرکز فعلی ما روی مشاغل حوزه ICT است.
نگاهی تازه به فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش در حوزه منابع انسانی
باقری در بخش دیگری از صحبت هایش به رسانه تخصصی کار و استخدام کاران اشاره کرد و گفت: مجله خبری کاران، به عنوان یک رسانه آنلاین، بخش دیگری از زیست بوم کار و استخدام ماست که با نگاهی متفاوت به جریان خبری صنعت استخدام راه اندازی شده است. هدف این مجله خبری،آموزش و انتقال دانش و تجربیات و کمک به فرهنگ سازی صحیح در حوزه کار و استخدام است.
او درارتباط با محتوای مجله خبری کاران ادامه داد: مجله خبری کاران از 4 بخش مقالات با محوریت آموزش در حوزه کار و استخدام برای کارجویان و کارفرمایان، اخبار ایران و جهان در حوزه منابع انسانی و استخدام، معرفی جامع مشاغل موجود در ایران و گفتگو با مدیران کسب و کارها و متخصصان منابع انسانی برای انتقال تجربیات و شناسایی چالش های این حوزه است.
به گفته باقری، در رسانه تخصصی کار و استخدام کاران برای اولین با مدیران ارشد کسب و کارها و مسئولان منابع انسانی به صورت ویژه درباره موضوع منابع انسانی گفتگو شده است. این مصاحبه ها و گزارش های تخصصی، بستر مناسبی برای انتقال دانش میان مدیران این حوزه را فراهم کرده است.
مدیر استارتاپ کاران از خبرنگاران خواست که با اعلام نظرات و کمک به بازنشر محتوای خبری این مجله، کاران را برای ترویج فرهنگ صحیح استخدام و مدیریت منابع انسانی در کشور یاری دهند.
چشم انداز کاران
قائم مقام گروه شرکت های کهکشان در بخش پایانی این نشست در ارتباط با چشم انداز کاران گفت: نگاه ویژه و دانش تخصصی کاران در صنعت کار و استخدام و گستردگی این صنعت باعث می شود که برنامه اصلی کاران تبدیل شدن به “بزرگترین بستر داده محور صنعت کار و استخدام با دیدگاه تحقیق و توسعه” باشد.
نوشته پلتفرم هوشمند کاران به عنوان اولین موتور جستجوی مشاغل ایرانی معرفی شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.