متولی «صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» کیست؟

به تازگی رئیس قوه قضائیه با صدور بخشنامه‌ای خطاب به مراجع قضایی سراسر کشور تأکید کرده است که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده صدا‌وسیماست و هرگونه استعلام درباره صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از حیث پروانه فعالیت، مقررات و موضوعات مرتبط باید  از سازمان صدا و سیما به عمل ‌آید و هرگونه فعالیت در این زمینه بدون مجوز این سازمان غیرمجاز است.
بخشنامه‌ای که بسیاری از کارشناسان نسبت به آن واکنش نشان دادند چرا که بر این اعتقادند که با این بخشنامه به نوعی انحصار صداوسیما همچنان بیشتر می‌شود. از سوی دیگر روز گذشته رئیس جمهوری نیز نسبت به آن پاسخ داد و دفتر ریاست‌جمهوری در پاسخ به بخشنامه رئیس قوه قضائیه نوشت: «احتراماً، اینگونه امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است.»
روزنامه ایران در خصوص اینکه بدرستی کدام نهاد متولی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در کشور است به سراغ کارشناسان حوزه فضای مجازی رفت تا نظر آنها را در این خصوص جویا شود.
 
تعریف کلمه «فراگیر» منشا اختلاف ها
حسن نجفی سولاری استاد دانشگاه و کارشناس حوزه فضای مجازی معتقد است که اختلاف روی صوت و تصویر فراگیر 5 سال است ادامه دارد و اکنون این دعواها از سطح کارشناسی به سطح عالی رسیده است.
نجفی سولاری به «ایران» گفت: اقدام رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی فضای مجازی صحیح است؛ از سوی دیگر رئیس قوه قضائیه نیز طبق نامه رهبری و تقسیم وظایف ملی درست عمل کرده چون طبق آن نامه، مسئولیت صوت و تصویر فراگیر با سازمان صدا و سیماست و این سازمان باید مسئولیت اتفاق‌های این حوزه را نیز بپذیرد. آنچه موجب اختلاف در سطوح عالی شده نبود تعریف کلمه «فراگیر» است.
این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه در سال 91 اولین ابلاغ تشکیل شورای عالی فضای مجازی زده شد، افزود: در این شورا مقرر شد کمیسیون عالی محتوای مرکز ملی فضای مجازی تقسیم کار ملی و تنظیم گری محتوا را انجام دهد ولی این اتفاق تاکنون نیفتاده است به همین دلیل کشمکش کماکان وجود دارد.
نجفی سولاری با اشاره به اینکه بین سه نهاد یعنی صدا‌و‌سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جلسات مختلفی نیز برگزار شد، افزود: مقرر شد در این جلسات تقسیم کار ملی با تعریف روشن و شفافی ارائه شود که متأسفانه این سه نهاد به جمعبندی نرسیدند و نتیجه‌ای حاصل نشد در همین راستا حسین انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی سابق با اطلاع حسن روحانی رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی فضای مجازی نامه‌ای به رهبری نوشتند.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: رهبری در آن نامه تقسیم کار کلی را تأیید کردند و مسئولیت زیرساخت با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محتوا و خدمات با دو نهاد صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد اما در‌ بندی به این نکته تأکید کردند که بخش محتوای صوت و تصویر فراگیر انحصارا در اختیار صداوسیما است ولی باید کلمه «فراگیر» و حد آن تعریف شود که چه محتوایی فراگیر محسوب می‌شود.
این کارشناس حوزه فضای مجازی با بیان اینکه تعریف از «فراگیر » متفاوت است، افزود: مثلاً اگر یک عکس 6 میلیون دیده شود و یک ویدئویی از سخنرانی را به‌صورت زنده 100 نفر ببینند هر دو فراگیر محسوب می‌شود، بنابراین دایره تعریف از محتوای صوت و تصویر بسیار گسترده است. از سوی دیگر اگر محتوای صوت و تصویری در فضای مجازی منتشر شود و از آنجایی که این فضا بعد جهانی دارد، صداوسیما آن را فراگیر و متعلق به خود می‌داند. این سازمان می‌گوید هر محتوایی مانند اخبار، خبرگزاری و... برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ولی بقیه محتوای صوت و تصویر مانند سینمایی، موسیقی به همراه تصویر، سخنرانی و... با صدا وسیما است. چون تعریف از سوی کمیسیون محتوای مرکز ملی فضای مجازی مشخص و مصوب نشده است، کماکان دعواها ادامه دارد.
وی در ادامه گفت: برای اینکه اختلاف‌ها پایان یابد، باید تعریف فراگیر سریعتر مشخص شود تا بدانند که کدام بخش‌ها را باید صداوسیما مسئولیت بپذیرد و به دعواها در محاکم پاسخ دهد و مسئولیت بقیه محتواهای این حوزه با کدام نهاد (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) است.
این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه وقتی نقش مشاور را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم و در جلسات شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی شرکت می‌کردم 6 شرط را برای تفکیک مرزهای «فراگیر» بودن محتوا و پایان اختلاف‌ها ارائه دادم، گفت: اگر هر محتوایی دارای این 6 شرط باشد در حوزه صداوسیما است و اگر نداشته باشد در حوزه دو نهاد دیگر است. به‌عنوان نمونه اگر محتوا از طریق امواج رادیو و تلویزیونی ارائه شود، اگر زنده باشد، اگر به تعدادی منتشر شود که در تعریف عرف آن را فراگیر بدانند و... مسئولیت آن با صداوسیما است. این شروط به نفع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت است که این بخش را به صداوسیما ارائه دهد چون تخصص این بخش‌ها را داراست از سوی دیگر تکلیف این بخش و مسئولیت آن مشخص می‌شود.
این استاد دانشگاه انتقاد بزرگی را نیز به سازمان صداوسیما وارد دانست، چرا که نباید مسئولیت تمام محتواهای صوت و تصویر را بر عهده بگیرد و در ادامه گفت: اگر سازمان و صداوسیما چنین گستردگی از محتوای صوت و تصویر را بر عهده بگیرد. به‌عنوان مثال اگر روزی این حوزه خرابکاری شد آیا حاضر است مسئولیت آن را برعهده بگیرد و در محاکم حاضر شده و پاسخگو باشد. این فضا به این گستردگی قابل کنترل نیست از این‌رو باید تقسیم کار به دقت صورت بگیرد چون واقعاً نمی‌تواند تمام صوت و تصویر را تنظیم گری کرده و رگولاتوری کند تا این حد درخواست زیاده خواهی است. نجفی سولاری اعتقاد دارد باید این مشکل را ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با ارائه تعریفی دقیق حل می‌کرد اما به نظر می‌رسد که تاکنون اقدام مؤثری را انجام نداده‌اند و کار را  به جایی رسانده است که اکنون دعوا به سطوح عالی رسیده است.
 
 شورای عالی فضای مجازی تنها رهگشا
حمید ضیایی پرور دیگر کارشناس ارتباطات و فعال فضای مجازی نیز در پاسخ به این سؤال که عملاً متولی اصلی این موضوع باید شورای عالی فضای مجازی باشد یا نهاد دیگری، گفت: بحث بر سر این است که کلمه صوت و تصویر فراگیر را که آقایان در صداوسیما مورد استفاده قرار می‌دهند تعریف مدون و مشخصی ندارد. صداوسیما می‌گوید همه آنچه در قالب صوت و تصویر در فضای مجازی موجود هست یعنی VOD، IPTV، اپلیکیشن‌ها، اپ استورها، شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های انتشار فیلم، تلگرام، آپارات، اینستاگرام و... در زیرمجموعه صوت و تصویر فراگیر قرار می‌گیرد. این درحالی است که ما راجع به همه این موارد قانون داریم.
وی درادامه گفت: همان‌طور که مجلس تعریفی مشخص برای نشریه الکترونیک ارائه داده و شورای نگهبان هم آن را تأیید کرده و الان مثل قانون است. یعنی نشریه الکترونیک نشریه‌ای است که محتوایی را در قالب متن و تکست، گرافیک، صوت یا تصویر منتشر می‌کند. اکنون این موضوع به قانون مطبوعات الحاق شده و متولی اجرای قانون مطبوعات هم وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است.
ضیایی پرور افزود: حالا آقایان در صداو سیما با استناد به کلمه فراگیر و با استناد به تفسیر شورای نگهبان، اصل 44 قانون اساسی و ابلاغیه رهبری می‌خواهند کل مأموریت‌های دستگاه‌های دیگر را مال خود کنند.
همه این ابلاغیه‌ها و تفسیرها روی چشم ما جای دارد ولی نکته این است که آیا درباره «صوت و تصویرفراگیر» یک تعریف جامع، استاندارد و بین‌المللی وجود دارد؟ صداوسیما می‌گوید بله یک تعریف وجود دارد، همان که ما می‌گوییم. این درحالی است که این ادعای صداو سیما را نه بخش حقوقی وزارت ارشاد، نه شورای عالی فضای مجازی و نه کمیسیون فرهنگی مجلس هیچ‌کدام قبول ندارند. وی افزود: درحالی که اکنون بین علما اختلاف افتاده، تنها مرجع رفع اختلاف در حوزه مسائل مربوط به فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی است. چراکه همه اعضای این شورا منصوب رهبری هستند و جایگاه این شورا هم بالاترین جایگاه قانونی است که در کشور می‌تواند وجود داشته باشد.  ما می‌گوییم صداو سیما باید صبر کند تا شورای عالی فضای مجازی کلمه صوت و تصویر فراگیر را تفسیر و تعریف کند و بعد تصمیم بگیرد. پس از ارائه این تعریف ازسوی شورای عالی فضای مجازی، همه کارشناسان، دستگاه‌ها، وزارت ارشاد و.. تابع آن خواهند بود. ولی وقتی اختلاف وجود دارد که شما نمی‌توانید تفسیر خودتان را از ماجرا بگیرید و شروع به مجوز دادن کنید.
ضیایی پرور ادامه داد: الان صداوسیما کار خود را آغاز کرده و درحال ارائه مجوز به 70 VOD است. اگر کار به همین روال پیش برود احتمالاً به من و شما هم گیر خواهند داد که با موبایلت حق نداری فیلم بگیری چون ممکن است این فیلم را در فضای مجازی منتشر کنی، مثلاً 5هزارتا لایک بخورد پس این محتوا مشمول قانون فراگیر می‌شود درحالی که این منطق، اصلاً قابل قبول نیست.
این کارشناس ارتباطات یادآور شد: تنها مرجعی که حرفش برای همه دستگاه‌های کشور اعم از قوای سه گانه، صداو سیما و دولت، لازم الاجراست همان شورای عالی فضای مجازی است. این شورا الان بیش از دو سال است که درحال کار روی این موضوع است. این ابلاغیه طوری نبوده که فقط صداوسیما از آن خبر داشته باشد و بقیه دستگاه‌ها از این ابلاغیه بی‌خبر باشند.
وی افزود: یکی از چالش‌های اصلی این است که کلمه صوت و تصویر فراگیر هنوز تعریف نشده و یک مفهوم بین‌المللی نیست که بخواهیم به داکیومنت‌های استاندارد و بین‌المللی استناد کنیم. شورای نگهبان در سال 79 یک بار کلمه صوت و تصویر فراگیر را استفاده کرد ولی در آن زمان اصلاVOD، IPTV، اپلیکیشن و... وجود نداشت. منظور آنها از صوت و تصویر فراگیر در آن زمان، این بود که یک شبکه تلویزیونی حق ندارد مثلاً به‌صورت خصوصی راه بیفتد یا به‌عنوان مثال یک سازمان یا شرکت حق ندارد تلویزیون ماهواره‌ای راه بیندازد.
ضیایی همچنین یادآور شد: به لحاظ علمی هم تا آنجا که من می‌دانم و نظرات استادان مختلف ارتباطات را دیده‌ام کلمه فراگیر وقتی عنوان می‌شود که جامعه مخاطب، ناشناس باشد یعنی محتوایی را برای یک عده ناشناس پخش می‌کنید. به‌عنوان مثال الان صداو سیما نمی‌داند مخاطبش چه کسانی هستند اماVOD‌ها نه تنها می‌دانند مخاطبشان چه کسی است بلکه شماره حساب آنها را نیز به‌عنوان مشتری دارند. این VODها، اپلیکیشن‌های فضای مجازی و... درواقع یک دیتاسنتر هستند یعنی فضایی وجود دارد که یکسری فیلم و تصویر در آن قرار داده شده و مشتریان، اشتراک را می‌خرند و محتوا را دانلود می‌کنند حالا صداو سیما می‌گوید این موارد هم شامل زیرمجموعه می‌شود که اصلاً قابل قبول نیست.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه صداوسیما رقیب بخش خصوصی خواهد بود این بخش چه آسیب‌هایی می‌بیند نیز گفت: این موضوع با قاعده تعارض منافع ناسازگار است. ازسوی دیگر در ابتدای کار ممکن است صداوسیما به بخش خصوصی روی خوش نشان بدهد همان‌طور که ما اطلاع داریم آقایان صداوسیما(ساترا) با روی خوش با VOD‌ها به گفت‌و‌گو نشسته‌اند ولی این درسطح اولیه است. به محض اینکه دست بخش خصوصی زیر تیغ صداوسیما برود می‌گویند این محتوا را بردار بعد می‌گویند ما یک لشکر داریم که کار نظارت را انجام می‌دهند پس باید یک درصدی از درآمدت را به ما بدهی. بتدریج در حوزه‌های محتوایی، تبلیغی، اقتصادی و... نیز نظارت می‌کنند.
ضیایی پرور همچنین گفت: صداوسیما سازمانی ورشکسته است و مخاطبانش را از دست داده است. یک سازمان ورشکسته مخاطب پران می‌خواهد در فضای مجازی سوار بر بخش خصوصی شود چون می‌بیند بازار خوب و سودآوری است پس می‌خواهد از آن درآمدزایی کند. این خلاف قاعده تعارض منافع است و در کل، ما اجازه نداریم بخش خصوصی را دولتی کنیم.این کارشناس برای برون رفت از این وضعیت نیز پیشنهاد داد: شورای عالی فضای مجازی باید در نخستین جلسه خودش موضوع صوت و تصویر فراگیر را تعریف کرده و ماده واحده یا طرحی را بگنجاند. ضیایی پرور در ادامه گفت: من اسم این بخشنامه را به نوعی بهره کشی صداوسیما از بین دستگاه‌های حاکمیتی می‌گذارم. دوستان اصولگرا رابطه خوبی با قوه قضائیه دارند و با خود گفته‌اند از این حوزه هم یک بخشنامه بگیریم درحالی که اصلاً قوه قضائیه در هیچ جایی از این داستان قرار ندارد. درواقع هنوز دعوایی وجود نداشته که قوه قضائیه بخواهد ورود کند. آنها تنها می‌خواهند فعالان حوزهVOD را بترسانند تا به زیر چتر صداو سیما بیایند و فعالیت کنند.
وی البته موضع رئیس جمهوری را بسیار درست دانست و گفت: به هرحال ایشان از جایگاه ریاست قوه مجریه که عالی‌ترین مقام اجرایی کشور پس از رهبری محسوب می‌شود برخوردار است و ازسوی دیگر مجری قانون اساسی بوده و هم رئیس شورای عالی فضای مجازی محسوب می‌شود. رئیس جمهوری در این موضعگیری عملاً عنوان کرد که این موضوع به شورای عالی فضای مجازی مربوط است و قرار نیست هرکسی خودش تصمیم بگیرد. از این جهت که ایشان رئیس شورای عالی فضای مجازی هست به رئیس قوه قضائیه پیام داد که این موضوع باید آنجا بررسی شود.
درواقع موضوع صوت و تصویر فراگیر باید در شورای عالی فضای مجازی تعیین مصادیق و تعریف عملیاتی شود و هرچه در صحن شورا تصویب شد لازم الاجراست. ولی تا قبل از آن نمی‌توانیم مبتنی بر نظر خودمان بخشنامه صادر کنیم یا اقدامات عملی انجام دهیم. امیدوارم این شورا هرچه زودتر این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و تکلیف این موضوع اختلافی را مشخص کند. ضیایی پرور البته انتقاداتی هم به نحوه برگزاری نامنظم جلسات شورای عالی فضای مجازی دارد. وی دراین باره گفت: البته این انتقاد وارد است که جلسات شورای عالی فضای مجازی تاکنون بسیار کم و نامنظم تشکیل شده است. اگر این شورا جلسات مرتبی طبق اساسنامه و آیین‌نامه خودش داشته باشد این موضوعات به اختلاف کشیده نمی‌شود و قبل از اینکه دامنه آن به جامعه برسد همه چیز حل و فصل می‌شود.
 
نیم نگاه
حسن نجفی سولاری: برای اینکه اختلاف‌ها پایان یابد، باید تعریف فراگیر سریعتر مشخص شود تا بدانند که کدام بخش‌ها را باید صداوسیما مسئولیت بپذیرد و به دعواها در محاکم پاسخ دهد و مسئولیت بقیه محتواهای این حوزه با کدام نهاد (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) است.
حمید ضیایی پرور : الان صداوسیما کار خود را آغاز کرده و درحال ارائه مجوز به 70 VOD است. اگر کار به همین روال پیش برود احتمالاً به من و شما هم گیر خواهند داد که با موبایلت حق نداری فیلم بگیری چون ممکن است این فیلم را در فضای مجازی منتشر کنی، مثلاً 5هزارتا لایک بخورد پس این محتوا مشمول قانون فراگیر می‌شود درحالی که این منطق، اصلاً قابل قبول نیست
 

آیا گربه‌ها از سگ‌ها صمیمی‌تر هستند؟!

ما معمولا سگ‌ها را به‌عنوان حیوانات وفادار و بامحبت می‌شناسیم، اما فکر می‌کنیم که گربه‌ها با اینکه حیوانات دوست‌داشتنی هستند اما فقط ما را تحمل می‌کنند و علاقه‌ای به برقراری رابطه صمیمی با ما ندارند. اما شاید نیاز باشد که ما طرز فکرمان را عوض کنیم. براساس یک مطالعه جدید، گربه‌ها می‌توانند به‌اندازه سگ‌ها با انسان‌ها رابطه عاطفی برقرار کنند.

البته نتایج این تحقیق ممکن است باعث تعجب افرادی که با گربه زندگی می‌کنند گردد، اما این یافته‌ها دو چیز مهم را نشان می‌دهند. اول اینکه به نظر می‌رسد ما رابطه‌ای که گربه‌ها می‌توانند با صاحب‌شان برقرار کنند را دست‌کم گرفته‌ایم. به‌علاوه، این مطالعه نشان می‌دهد که برقراری رابطه اجتماعی صمیمی با انسان‌ها فقط در انحصار سگ‌ها نیست.

Kristyn Vitale، دانشمند حیوان‌شناسی از دانشگاه اورگان آمریکا می‌گوید: گربه‌ها هم مثل سگ‌ها، در ارتباط‌‌‌‌شان با انسان‌ها نوعی رفتار اجتماعی از خود نشان می‌دهند. اکثر گربه‌ها، با امنیت‌خاطر با صاحب خود تماس برقرار می‌کنند و از او به‌عنوان منبع امنیت در یک محیط جدید استفاده می‌کنند.

تیم تحقیق، در تست رفتاری خود، به بررسی این موضوع پرداختند که گربه‌ها در یک محیط جدید چگونه به صاحب خود پاسخ می‌دهند. مطالعات قبلی بر روی میمون‌ها و سگ‌ها نشان داده است که هر دوی این گونه‌ها می‌توانند هر دو نوع ارتباط صمیمی و غیرصمیمی را با صاحب خود برقرار کنند.

سگ‌ها در یک ارتباط صمیمی، هنگام قرار گرفتن در یک محیط جدید، خود را به صاحب‌شان می‌چسبانند و سپس آرام گرفته و به کشف محیط اطراف می‌پردازند. از طرف دیگر، سگ‌ها در یک ارتباط غیرصمیمی از طریق چسبیدن بیش‌ازاندازه به صاحب خود یا دوری از او، رفتار استرسی از خود نشان می‌دهند.

Vitale و همکارانش، در مطالعه خود، این دو نوع ارتباط را بر روی ۷۹ بچه‌گربه و ۳۸ گربه بزرگسال تست کردند. این گربه‌ها ابتدا به‌همراه صاحب‌شان در یک اتاق قرار گرفتند و از صاحب گربه خواسته شد تا در داخل یک دایره علامت‌گذاری‌شده بنشیند. اگر گربه به آن دایره وارد می‌شد، فرد می‌توانست با او تعامل کند. بعد از دو دقیقه، صاحب گربه اتاق را ترک کرد و گربه را تنها گذاشت. بعد از دو دقیقه دیگر، دوباره به اتاق برگشت و در داخل دایره نشست.

کل مراحل تست، فیلمبرداری شد و تیم تحقیق، فیلم را برای دسته‌بندی نوع تماس گربه‌ها تحلیل کردند. گربه‌های بزرگسال، فقط یک بار در این تست شرکت کردند، اما بچه‌گربه‌ها دو بار تست شدند؛ یک بار در ابتدا و بار دیگر، دو ماه بعد، یعنی زمانی که ۳۹ تا از بچه‌گربه‌ها تحت آموزش اجتماعی‌شدن قرار گرفتند؛ ۳۱ تای دیگر هم به‌عنوان گروه کنترل عمل کردند.

اما نتیجه آزمایش درباره بچه‌گربه‌ها این‌گونه شد: ۹ تایشان غیرقابل‌دسته‌بندی بودند، اما بقیه آن‌ها؛ ۶۴.۳ درصد در دسته ارتباط صمیمی و ۳۵.۷ درصد در دسته ارتباط غیرصمیمی قرار گرفتند (آموزش تاثیری بر روی نوع تماس نداشت). گربه‌های بزرگسال نیز درصدهای مشابهی را نشان دادند: ۶۵.۸ درصد ارتباط صمیمی و ۳۴.۲ درصد ارتباط غیرصمیمی.

نکته جالب اینکه، این درصدهای ارتباط صمیمی (۶۴.۳ درصد و ۶۵.۸ درصد)، تقریبا نزدیک به درصد تماس صمیمی مشاهده‌شده در نوزادن انسان است. گربه‌ها همچنین درصدهای ارتباط صمیمی بالاتری را در مقایسه با سگ‌های تست‌شده در یک مطالعه در سال 2018 (۵۶ درصد) نشان دادند.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که گربه‌ها برخلاف تصور عمومی چندان هم کناره‌گیر نیستند. درواقع، این حیوانات تا زمانی که برخورد تندی با آن‌ها نشود، می‌توانند اجتماعی و خونگرم باشند. آن‌ها اغلب ترجیح می‌دهند که از طریق غذا یا اسباب‌‌بازی‌ها با انسان‌ها تعامل داشته باشند.

مطالعه حاضر همچنین نشان می‌دهد که گربه‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیات لازم برای برقراری ارتباط‌های اجتماعی عمیق با انسان‌ها را دارند. مساله اینجاست که آن‌ها ممکن است خودشان را با روش خاص خودشان بیان کنند.

Vitale می‌گوید: به نظر من بسیار مهم است که افراد با گربه‌های خودشان بیرون بروند و با آن‌ها تعامل کنند و ببینند که چه اتفاقی می‌افتد. همه ما زیاد می‌شنویم که گربه‌ها این‌جور هستند و سگ‌ها یک‌جور دیگر. اما باید بدانیم که تفاوت‌های زیادی بین این دو گونه وجود دارد.

این مطالعه در مجله Current Biology چاپ شده است.

نوشته آیا گربه‌ها از سگ‌ها صمیمی‌تر هستند؟! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

آیا گربه‌ها از سگ‌ها صمیمی‌تر هستند؟!

ما معمولا سگ‌ها را به‌عنوان حیوانات وفادار و بامحبت می‌شناسیم، اما فکر می‌کنیم که گربه‌ها با اینکه حیوانات دوست‌داشتنی هستند اما فقط ما را تحمل می‌کنند و علاقه‌ای به برقراری رابطه صمیمی با ما ندارند. اما شاید نیاز باشد که ما طرز فکرمان را عوض کنیم. براساس یک مطالعه جدید، گربه‌ها می‌توانند به‌اندازه سگ‌ها با انسان‌ها رابطه عاطفی برقرار کنند.

البته نتایج این تحقیق ممکن است باعث تعجب افرادی که با گربه زندگی می‌کنند گردد، اما این یافته‌ها دو چیز مهم را نشان می‌دهند. اول اینکه به نظر می‌رسد ما رابطه‌ای که گربه‌ها می‌توانند با صاحب‌شان برقرار کنند را دست‌کم گرفته‌ایم. به‌علاوه، این مطالعه نشان می‌دهد که برقراری رابطه اجتماعی صمیمی با انسان‌ها فقط در انحصار سگ‌ها نیست.

Kristyn Vitale، دانشمند حیوان‌شناسی از دانشگاه اورگان آمریکا می‌گوید: گربه‌ها هم مثل سگ‌ها، در ارتباط‌‌‌‌شان با انسان‌ها نوعی رفتار اجتماعی از خود نشان می‌دهند. اکثر گربه‌ها، با امنیت‌خاطر با صاحب خود تماس برقرار می‌کنند و از او به‌عنوان منبع امنیت در یک محیط جدید استفاده می‌کنند.

تیم تحقیق، در تست رفتاری خود، به بررسی این موضوع پرداختند که گربه‌ها در یک محیط جدید چگونه به صاحب خود پاسخ می‌دهند. مطالعات قبلی بر روی میمون‌ها و سگ‌ها نشان داده است که هر دوی این گونه‌ها می‌توانند هر دو نوع ارتباط صمیمی و غیرصمیمی را با صاحب خود برقرار کنند.

سگ‌ها در یک ارتباط صمیمی، هنگام قرار گرفتن در یک محیط جدید، خود را به صاحب‌شان می‌چسبانند و سپس آرام گرفته و به کشف محیط اطراف می‌پردازند. از طرف دیگر، سگ‌ها در یک ارتباط غیرصمیمی از طریق چسبیدن بیش‌ازاندازه به صاحب خود یا دوری از او، رفتار استرسی از خود نشان می‌دهند.

Vitale و همکارانش، در مطالعه خود، این دو نوع ارتباط را بر روی ۷۹ بچه‌گربه و ۳۸ گربه بزرگسال تست کردند. این گربه‌ها ابتدا به‌همراه صاحب‌شان در یک اتاق قرار گرفتند و از صاحب گربه خواسته شد تا در داخل یک دایره علامت‌گذاری‌شده بنشیند. اگر گربه به آن دایره وارد می‌شد، فرد می‌توانست با او تعامل کند. بعد از دو دقیقه، صاحب گربه اتاق را ترک کرد و گربه را تنها گذاشت. بعد از دو دقیقه دیگر، دوباره به اتاق برگشت و در داخل دایره نشست.

کل مراحل تست، فیلمبرداری شد و تیم تحقیق، فیلم را برای دسته‌بندی نوع تماس گربه‌ها تحلیل کردند. گربه‌های بزرگسال، فقط یک بار در این تست شرکت کردند، اما بچه‌گربه‌ها دو بار تست شدند؛ یک بار در ابتدا و بار دیگر، دو ماه بعد، یعنی زمانی که ۳۹ تا از بچه‌گربه‌ها تحت آموزش اجتماعی‌شدن قرار گرفتند؛ ۳۱ تای دیگر هم به‌عنوان گروه کنترل عمل کردند.

اما نتیجه آزمایش درباره بچه‌گربه‌ها این‌گونه شد: ۹ تایشان غیرقابل‌دسته‌بندی بودند، اما بقیه آن‌ها؛ ۶۴.۳ درصد در دسته ارتباط صمیمی و ۳۵.۷ درصد در دسته ارتباط غیرصمیمی قرار گرفتند (آموزش تاثیری بر روی نوع تماس نداشت). گربه‌های بزرگسال نیز درصدهای مشابهی را نشان دادند: ۶۵.۸ درصد ارتباط صمیمی و ۳۴.۲ درصد ارتباط غیرصمیمی.

نکته جالب اینکه، این درصدهای ارتباط صمیمی (۶۴.۳ درصد و ۶۵.۸ درصد)، تقریبا نزدیک به درصد تماس صمیمی مشاهده‌شده در نوزادن انسان است. گربه‌ها همچنین درصدهای ارتباط صمیمی بالاتری را در مقایسه با سگ‌های تست‌شده در یک مطالعه در سال 2018 (۵۶ درصد) نشان دادند.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که گربه‌ها برخلاف تصور عمومی چندان هم کناره‌گیر نیستند. درواقع، این حیوانات تا زمانی که برخورد تندی با آن‌ها نشود، می‌توانند اجتماعی و خونگرم باشند. آن‌ها اغلب ترجیح می‌دهند که از طریق غذا یا اسباب‌‌بازی‌ها با انسان‌ها تعامل داشته باشند.

مطالعه حاضر همچنین نشان می‌دهد که گربه‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیات لازم برای برقراری ارتباط‌های اجتماعی عمیق با انسان‌ها را دارند. مساله اینجاست که آن‌ها ممکن است خودشان را با روش خاص خودشان بیان کنند.

Vitale می‌گوید: به نظر من بسیار مهم است که افراد با گربه‌های خودشان بیرون بروند و با آن‌ها تعامل کنند و ببینند که چه اتفاقی می‌افتد. همه ما زیاد می‌شنویم که گربه‌ها این‌جور هستند و سگ‌ها یک‌جور دیگر. اما باید بدانیم که تفاوت‌های زیادی بین این دو گونه وجود دارد.

این مطالعه در مجله Current Biology چاپ شده است.

نوشته آیا گربه‌ها از سگ‌ها صمیمی‌تر هستند؟! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

آیا گربه‌ها از سگ‌ها صمیمی‌تر هستند؟!

ما معمولا سگ‌ها را به‌عنوان حیوانات وفادار و بامحبت می‌شناسیم، اما فکر می‌کنیم که گربه‌ها با اینکه حیوانات دوست‌داشتنی هستند اما فقط ما را تحمل می‌کنند و علاقه‌ای به برقراری رابطه صمیمی با ما ندارند. اما شاید نیاز باشد که ما طرز فکرمان را عوض کنیم. براساس یک مطالعه جدید، گربه‌ها می‌توانند به‌اندازه سگ‌ها با انسان‌ها رابطه عاطفی برقرار کنند.

البته نتایج این تحقیق ممکن است باعث تعجب افرادی که با گربه زندگی می‌کنند گردد، اما این یافته‌ها دو چیز مهم را نشان می‌دهند. اول اینکه به نظر می‌رسد ما رابطه‌ای که گربه‌ها می‌توانند با صاحب‌شان برقرار کنند را دست‌کم گرفته‌ایم. به‌علاوه، این مطالعه نشان می‌دهد که برقراری رابطه اجتماعی صمیمی با انسان‌ها فقط در انحصار سگ‌ها نیست.

Kristyn Vitale، دانشمند حیوان‌شناسی از دانشگاه اورگان آمریکا می‌گوید: گربه‌ها هم مثل سگ‌ها، در ارتباط‌‌‌‌شان با انسان‌ها نوعی رفتار اجتماعی از خود نشان می‌دهند. اکثر گربه‌ها، با امنیت‌خاطر با صاحب خود تماس برقرار می‌کنند و از او به‌عنوان منبع امنیت در یک محیط جدید استفاده می‌کنند.

تیم تحقیق، در تست رفتاری خود، به بررسی این موضوع پرداختند که گربه‌ها در یک محیط جدید چگونه به صاحب خود پاسخ می‌دهند. مطالعات قبلی بر روی میمون‌ها و سگ‌ها نشان داده است که هر دوی این گونه‌ها می‌توانند هر دو نوع ارتباط صمیمی و غیرصمیمی را با صاحب خود برقرار کنند.

سگ‌ها در یک ارتباط صمیمی، هنگام قرار گرفتن در یک محیط جدید، خود را به صاحب‌شان می‌چسبانند و سپس آرام گرفته و به کشف محیط اطراف می‌پردازند. از طرف دیگر، سگ‌ها در یک ارتباط غیرصمیمی از طریق چسبیدن بیش‌ازاندازه به صاحب خود یا دوری از او، رفتار استرسی از خود نشان می‌دهند.

Vitale و همکارانش، در مطالعه خود، این دو نوع ارتباط را بر روی ۷۹ بچه‌گربه و ۳۸ گربه بزرگسال تست کردند. این گربه‌ها ابتدا به‌همراه صاحب‌شان در یک اتاق قرار گرفتند و از صاحب گربه خواسته شد تا در داخل یک دایره علامت‌گذاری‌شده بنشیند. اگر گربه به آن دایره وارد می‌شد، فرد می‌توانست با او تعامل کند. بعد از دو دقیقه، صاحب گربه اتاق را ترک کرد و گربه را تنها گذاشت. بعد از دو دقیقه دیگر، دوباره به اتاق برگشت و در داخل دایره نشست.

کل مراحل تست، فیلمبرداری شد و تیم تحقیق، فیلم را برای دسته‌بندی نوع تماس گربه‌ها تحلیل کردند. گربه‌های بزرگسال، فقط یک بار در این تست شرکت کردند، اما بچه‌گربه‌ها دو بار تست شدند؛ یک بار در ابتدا و بار دیگر، دو ماه بعد، یعنی زمانی که ۳۹ تا از بچه‌گربه‌ها تحت آموزش اجتماعی‌شدن قرار گرفتند؛ ۳۱ تای دیگر هم به‌عنوان گروه کنترل عمل کردند.

اما نتیجه آزمایش درباره بچه‌گربه‌ها این‌گونه شد: ۹ تایشان غیرقابل‌دسته‌بندی بودند، اما بقیه آن‌ها؛ ۶۴.۳ درصد در دسته ارتباط صمیمی و ۳۵.۷ درصد در دسته ارتباط غیرصمیمی قرار گرفتند (آموزش تاثیری بر روی نوع تماس نداشت). گربه‌های بزرگسال نیز درصدهای مشابهی را نشان دادند: ۶۵.۸ درصد ارتباط صمیمی و ۳۴.۲ درصد ارتباط غیرصمیمی.

نکته جالب اینکه، این درصدهای ارتباط صمیمی (۶۴.۳ درصد و ۶۵.۸ درصد)، تقریبا نزدیک به درصد تماس صمیمی مشاهده‌شده در نوزادن انسان است. گربه‌ها همچنین درصدهای ارتباط صمیمی بالاتری را در مقایسه با سگ‌های تست‌شده در یک مطالعه در سال 2018 (۵۶ درصد) نشان دادند.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که گربه‌ها برخلاف تصور عمومی چندان هم کناره‌گیر نیستند. درواقع، این حیوانات تا زمانی که برخورد تندی با آن‌ها نشود، می‌توانند اجتماعی و خونگرم باشند. آن‌ها اغلب ترجیح می‌دهند که از طریق غذا یا اسباب‌‌بازی‌ها با انسان‌ها تعامل داشته باشند.

مطالعه حاضر همچنین نشان می‌دهد که گربه‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیات لازم برای برقراری ارتباط‌های اجتماعی عمیق با انسان‌ها را دارند. مساله اینجاست که آن‌ها ممکن است خودشان را با روش خاص خودشان بیان کنند.

Vitale می‌گوید: به نظر من بسیار مهم است که افراد با گربه‌های خودشان بیرون بروند و با آن‌ها تعامل کنند و ببینند که چه اتفاقی می‌افتد. همه ما زیاد می‌شنویم که گربه‌ها این‌جور هستند و سگ‌ها یک‌جور دیگر. اما باید بدانیم که تفاوت‌های زیادی بین این دو گونه وجود دارد.

این مطالعه در مجله Current Biology چاپ شده است.

نوشته آیا گربه‌ها از سگ‌ها صمیمی‌تر هستند؟! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

آیا گربه‌ها از سگ‌ها صمیمی‌تر هستند؟!

ما معمولا سگ‌ها را به‌عنوان حیوانات وفادار و بامحبت می‌شناسیم، اما فکر می‌کنیم که گربه‌ها با اینکه حیوانات دوست‌داشتنی هستند اما فقط ما را تحمل می‌کنند و علاقه‌ای به برقراری رابطه صمیمی با ما ندارند. اما شاید نیاز باشد که ما طرز فکرمان را عوض کنیم. براساس یک مطالعه جدید، گربه‌ها می‌توانند به‌اندازه سگ‌ها با انسان‌ها رابطه عاطفی برقرار کنند.

البته نتایج این تحقیق ممکن است باعث تعجب افرادی که با گربه زندگی می‌کنند گردد، اما این یافته‌ها دو چیز مهم را نشان می‌دهند. اول اینکه به نظر می‌رسد ما رابطه‌ای که گربه‌ها می‌توانند با صاحب‌شان برقرار کنند را دست‌کم گرفته‌ایم. به‌علاوه، این مطالعه نشان می‌دهد که برقراری رابطه اجتماعی صمیمی با انسان‌ها فقط در انحصار سگ‌ها نیست.

Kristyn Vitale، دانشمند حیوان‌شناسی از دانشگاه اورگان آمریکا می‌گوید: گربه‌ها هم مثل سگ‌ها، در ارتباط‌‌‌‌شان با انسان‌ها نوعی رفتار اجتماعی از خود نشان می‌دهند. اکثر گربه‌ها، با امنیت‌خاطر با صاحب خود تماس برقرار می‌کنند و از او به‌عنوان منبع امنیت در یک محیط جدید استفاده می‌کنند.

تیم تحقیق، در تست رفتاری خود، به بررسی این موضوع پرداختند که گربه‌ها در یک محیط جدید چگونه به صاحب خود پاسخ می‌دهند. مطالعات قبلی بر روی میمون‌ها و سگ‌ها نشان داده است که هر دوی این گونه‌ها می‌توانند هر دو نوع ارتباط صمیمی و غیرصمیمی را با صاحب خود برقرار کنند.

سگ‌ها در یک ارتباط صمیمی، هنگام قرار گرفتن در یک محیط جدید، خود را به صاحب‌شان می‌چسبانند و سپس آرام گرفته و به کشف محیط اطراف می‌پردازند. از طرف دیگر، سگ‌ها در یک ارتباط غیرصمیمی از طریق چسبیدن بیش‌ازاندازه به صاحب خود یا دوری از او، رفتار استرسی از خود نشان می‌دهند.

Vitale و همکارانش، در مطالعه خود، این دو نوع ارتباط را بر روی ۷۹ بچه‌گربه و ۳۸ گربه بزرگسال تست کردند. این گربه‌ها ابتدا به‌همراه صاحب‌شان در یک اتاق قرار گرفتند و از صاحب گربه خواسته شد تا در داخل یک دایره علامت‌گذاری‌شده بنشیند. اگر گربه به آن دایره وارد می‌شد، فرد می‌توانست با او تعامل کند. بعد از دو دقیقه، صاحب گربه اتاق را ترک کرد و گربه را تنها گذاشت. بعد از دو دقیقه دیگر، دوباره به اتاق برگشت و در داخل دایره نشست.

کل مراحل تست، فیلمبرداری شد و تیم تحقیق، فیلم را برای دسته‌بندی نوع تماس گربه‌ها تحلیل کردند. گربه‌های بزرگسال، فقط یک بار در این تست شرکت کردند، اما بچه‌گربه‌ها دو بار تست شدند؛ یک بار در ابتدا و بار دیگر، دو ماه بعد، یعنی زمانی که ۳۹ تا از بچه‌گربه‌ها تحت آموزش اجتماعی‌شدن قرار گرفتند؛ ۳۱ تای دیگر هم به‌عنوان گروه کنترل عمل کردند.

اما نتیجه آزمایش درباره بچه‌گربه‌ها این‌گونه شد: ۹ تایشان غیرقابل‌دسته‌بندی بودند، اما بقیه آن‌ها؛ ۶۴.۳ درصد در دسته ارتباط صمیمی و ۳۵.۷ درصد در دسته ارتباط غیرصمیمی قرار گرفتند (آموزش تاثیری بر روی نوع تماس نداشت). گربه‌های بزرگسال نیز درصدهای مشابهی را نشان دادند: ۶۵.۸ درصد ارتباط صمیمی و ۳۴.۲ درصد ارتباط غیرصمیمی.

نکته جالب اینکه، این درصدهای ارتباط صمیمی (۶۴.۳ درصد و ۶۵.۸ درصد)، تقریبا نزدیک به درصد تماس صمیمی مشاهده‌شده در نوزادن انسان است. گربه‌ها همچنین درصدهای ارتباط صمیمی بالاتری را در مقایسه با سگ‌های تست‌شده در یک مطالعه در سال 2018 (۵۶ درصد) نشان دادند.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که گربه‌ها برخلاف تصور عمومی چندان هم کناره‌گیر نیستند. درواقع، این حیوانات تا زمانی که برخورد تندی با آن‌ها نشود، می‌توانند اجتماعی و خونگرم باشند. آن‌ها اغلب ترجیح می‌دهند که از طریق غذا یا اسباب‌‌بازی‌ها با انسان‌ها تعامل داشته باشند.

مطالعه حاضر همچنین نشان می‌دهد که گربه‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیات لازم برای برقراری ارتباط‌های اجتماعی عمیق با انسان‌ها را دارند. مساله اینجاست که آن‌ها ممکن است خودشان را با روش خاص خودشان بیان کنند.

Vitale می‌گوید: به نظر من بسیار مهم است که افراد با گربه‌های خودشان بیرون بروند و با آن‌ها تعامل کنند و ببینند که چه اتفاقی می‌افتد. همه ما زیاد می‌شنویم که گربه‌ها این‌جور هستند و سگ‌ها یک‌جور دیگر. اما باید بدانیم که تفاوت‌های زیادی بین این دو گونه وجود دارد.

این مطالعه در مجله Current Biology چاپ شده است.

نوشته آیا گربه‌ها از سگ‌ها صمیمی‌تر هستند؟! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

کاهش ۵۰ درصدی درآمد دایملر در سال ۲۰۱۹

کاهش ۵۰ درصدی درآمد دایملر در سال ۲۰۱۹

گروه خودروسازی دایملر آلمان در سال ۲۰۱۹ با کاهش فروش ۵۰ درصدی محصولاتش روبه‌رو شد. هزینه‌های بازسازی زیرساخت‌ها در خط‌تولید ون و خدمات اشتراک سواری، از دلایل اصلی کاهش درآمد دایملر گزارش شده است. 

کاهش ۵۰ درصدی درآمد دایملر در سال ۲۰۱۹

کاهش ۵۰ درصدی درآمد دایملر در سال ۲۰۱۹

گروه خودروسازی دایملر آلمان در سال ۲۰۱۹ با کاهش فروش ۵۰ درصدی محصولاتش روبه‌رو شد. هزینه‌های بازسازی زیرساخت‌ها در خط‌تولید ون و خدمات اشتراک سواری، از دلایل اصلی کاهش درآمد دایملر گزارش شده است. 

آموزش نصب افزونه‌های گوگل کروم در مرورگر مایکروسافت اج

مرورگر اینترنت جدید مایکروسافت اج با بهره‌گیری از پروژه کرومیوم که زیربنای مرورگر گوگل کروم است، تجربه‌ای بس شیرین در گشت‌وگذار در اینترنت برای کاربران ویندوز ۱۰ خود فراهم کرده است.

یکی از ویژگی‌های ارزنده این مرورگر، بهره‌گیری از افزونه‌های گوگل کروم در خود است، که ما در ادامه به آن پرداخته‌ایم، پس با ما همراه باشید.

شیوه نصب افزونه‌ها و بهره‌گیری از آنان در مایکروسافت اج

مرورگر مایکروسافت اج درست به مانند مرورگر کروم نیز دارای توانایی نصب افزونه‌های گوناگون در خود است، که هدف از بهره‌گیری از آنان، بالا بردن سطح کاربری مرورگر، و تجربه ویژگی‌های نو است.

با کلیک بر روی آیکون منوی سه‌نقطه‌ای “” مرورگر اج که در قسمت بالا و راست آن وجود دارد، و سپس کلیک بر روی گزینه Extensions در فهرست پیش رو، می‌توانید وارد منوی بخش افزونه‌ها شوید، و ببینید که چه افزونه‌هایی در آن نصب شده‌اند.

در آغاز به طور پیش‌انگار، افزونه‌ای در اج نصب نشده است. برای آنکه بتوانید افزونه‌های درخور نیاز را در آن نصب کنید، در بخش افزونه‌ها روی لینک Get extensions from Microsoft Store کلیک کنید تا بتوانید وارد فروشگاه مایکروسافت شوید و در آنجا به گزینش افزونه‌ها بپردازید و از ویژگی‌های گوناگون هریک بهره‌مند شوید.

پس از آنکه به درون فروشگاه مایکروسافت رفتید، در آنجا با رسته‌ها و دسته‌بندی‌های گوناگونی روبه‌رو خواهید شد که هریک به دنبال یک هدف خاص دارای افزونه‌هایی هستند که بی‌گمان درخور پذیرش گروه امنیتی مایکروسافت قرار گرفته‌اند. برای نمونه، وقتی وارد رسته Shopping می‌شوید، در آنجا با فهرستی از افزونه‌ها روبه‌رو خواهید شد که هر کدام در خرید از وب‌سایت‌های گوناگون به شما کمک می‌کنند.

به درون یکی از رسته‌ها بروید، بر روی یکی از افزونه‌ها کلیک کنید، سپس با فشردن دکمه Get در بالا و راست صفحه، به نصب آن بپردازید.

پیش از آغاز نصب افزونه، مرورگر اج به شما هشدار خواهد داد که افزونه برگزیده، دارای دسترسی‌هایی به مانند خواندن تاریخچه گشت‌وگذار در وب‌سایت، آگاهسازی‌ها، و دیگر چیزها است — از این رو، درخواست پذیرش پایانی می‌کند.

اگر پذیرا هستید، روی دکمه Add Extension کلیک کنید تا روند نصب افزونه آغاز شود.

پس از آنکه افزونه نصب شد، اج به شما هشداری برای پذیرش قرار دادن آیکون آن افزونه در کنار نوار آدرس مرورگر نشان خواهد داد.

افزونه همچنان در بخش Extensions به گروه افزونه‌های دیگر نیز اضافه خواهد شد.

اگر آیکونی از یک افزونه در کنار نوار آدرس مرورگر اج پدیدار شد، این بدان معنا است که می‌توانید از آن به ویژگی‌های دم دستی افزونه دسترسی پیدا کنید.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره افزونه به دست بیاورید، وارد بخش Extensions شوید، افزونه را پیدا کنید، و در پایین آن بر روی گزینه Details کلیک کنید.

اگر می‌خواهید افزونه را خاموش (یا روشن) کنید، بر روی دکمه پیش روی آن کلیک کنید (در صورت روشن بودن، دکمه آبی است).

اگر می‌خواهید افزونه را از مرورگر اج پاک کنید، بر روی گزینه Remove در پایین آن کلیک کنید.

شیوه نصب افزونه‌های کروم و بهره‌گیری از آنان در مایکروسافت اج

با پذیرش مایکروسافت برای بهره‌گیری از کرومیوم به جای موتور کهنه مرورگر اج، این بدان معنا است که اکنون می‌توان افزونه‌های مرورگر کروم را در اج نصب کرد و از آنان بهره برد.

مایکروسافت به جای آنکه زیربنای مرورگر اج را ناوابسته به کروم بسازد، این توانایی را برای اج فراهم کرد تا همه افزونه‌های کروم در آن کارکرد داشته باشند.

برای این کار، باید به تنظیمات مرورگر اج بروید و یک دگرگونی کوچک برپا کنید تا بتوانید به نصب افزونه‌های کروم بپردازید.

با این هدف، روی آیکون منوی سه‌نقطه‌ای “” مرورگر اج که در قسمت بالا و راست آن وجود دارد یک بار کلیک کنید، سپس به درون Extensions در فهرست پیش رو بروید، تا سر از بخش تنظیمات افزونه‌ها درآورید.

در آنجا، دکمه پیش روی گزینه Allow extensions from other stores را یک بار بفشارید تا روشن شود.

پس از دریافت هشدار درباره اجازه نصب به اپلیکیشن‌های پذیرش‌نشده از سرچشمه‌های دیگر، و بررسی‌های درخور نیاز، بر روی دکمه Allow کلیک کنید.

اکنون می‌توانید به فروشگاه کروم بروید و از آنجا به نصب افزونه‌ها بپردازید. در آنجا پس از پیدا کردن افزونه درخور نیاز، بر روی دکمه Add to Chrome در همان صفحه کلیک کنید تا افزونه نصب شود.

پیش از آغاز نصب، با هشداری درباره دسترسی‌های افزونه روبه‌رو خواهید شد — پس از بررسی، روی Add Extension کلیک کنید تا نصب شود.

پس از آن، آیکون افزونه گوگل کروم در کنار نوار آدرس مرورگر اج شما پدیدار خواهد شد، یا در بخش Extensions می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. افزونه‌های گوگل کروم در اینجا در رسته From other sources فهرست‌بندی خواهند شد.

به مانند افزونه‌هایی که از فروشگاه مایکروسافت دریافت می‌کنید، افزونه‌های گوگل کروم را نیز می‌توانید در بخش Extensions خاموش یا روشن کنید، یا با کلیک بر روی گزینه Remove در پایین آنان، به پاک کردن‌شان بپردازید. همچنان برای دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره افزونه، گزینه Details را برگزینید.

جدا از آن، با کلیک بر روی آیکون افزونه کروم در کنار نوار آدرس مرورگر اج، می‌توانید از ویژگی‌های دم دستی آن بهره‌مند شوید.

فراموش نکنید که افزونه‌های کروم، ویژه برای مرورگر کروم ساخته شده‌اند، نه مایکروسافت اج — از آنجایی که این دو مرورگر هردو از یک موتور نرم‌افزاری بهره می‌برند، ولی هرگونه ناهمسانی در آنان می‌تواند به کارکرد نادرست افزونه یا رفتار پیش‌بینی‌نشده بی‌انجامد.

اگر افزونه‌ای را از فروشگاه گوگل نصب کردید و کار نکرد، نخست آن را پاک کنید، و سپس به جستجو و نصب افزونه‌ای دیگر بپردازید، یا به دنبال یکی همسان آن در فروشگاه مایکروسافت بگردید.

جمع‌بندی

برتری یک مرورگر در کارکرد آن همیشه برابر با برتری افزونه‌های آن در رویارویی با دیگر افزونه‌ها نیست. بکوشید تا همیشه در وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های رسمی به دنبال افزونه‌ها باشید، نه از سرچشمه‌های ناشناس — در این صورت همیشه امن و پایدار خواهید ماند.

نوشته آموزش نصب افزونه‌های گوگل کروم در مرورگر مایکروسافت اج اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

کاهش فروش و ثبت‌نام؛ مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خودرو

کاهش فروش و ثبت‌نام؛ مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خودرو

فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو ایران، عرضه‌ی کم درمقابل تقاضاى فراوان را عامل افزایش قیمت خودرو دانست و رکود سنگینی برای بازار خودرو در سال آینده پیش‌بینی کرد.

کشف یک حفره آب زیرزمینی که حباب تولید می‌کند!

رازهای ترسناکی در اعماق اقیانوس‌ها مخفی شده‌اند. محققان به عمق آب‌های فیلیپین شنا کرده و توانسته‌اند که یکی از رازهای نهان در آب‌های زیرزمینی را کشف کنند. در زیر امواج دریا و در حدود عمق 60 متری، دانشمندان مشاهده کرده‌اند که کف این اقیانوس در حال تولید حباب بوده و همچنین مقدار زیادی  دی‌اکسید کربن نیز تولید می‌کند. 

برای اولین بار می‌بینیم که انسان‌ها مسئول تولید گازهای گلخانه‌ای نیستند. این منطقه که Soda Springs نامیده می‌شود، گازهای خود را از یک منبع زمین‌شناسی تأمین می‌کند. این یافته می‌تواند به معنای مفید بودن این منطقه جهت مطالعه چگونگی تطبیق‌پذیری اکوسیستم‌های دریایی با تغییرات اقلیمی باشد.

بایانی کاردناس (Bayani Cardenas)؛ زمین‌شناس از دانشگاه آستین تگزاس می‌گوید: “سؤال این است که این محیط‌های پر از دی‌اکسید کربن که در واقع به صخره‌های پررونق (از لحاظ حیات) نیز نزدیک هستند، چگونه کار می‌کنند؟ زندگی در این مکان هنوز هم پررونق و شاداب است. اما احتمالا این نوع حیات با آنچه که ما به آن عادت داریم، متفاوت باشد. این محیط‌ها باید مطالعه شوند.”

این منطقه در آب‌های Verde Island Passage بین جزایر Luzon و Mindoro واقع شده است. این منطقه از لحاظ تنوع زیستی دریایی غنی بوده و همچنین باید از آن محافظت شود. زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری در میان این صخره‌های مرجانی قرار دارد.

کاردناس و تیم وی جهت مطالعه تأثیر آب‌های زیرزمینی مناطق نزدیک بر روی اکوسیستم‌های دریایی، در این منطقه شروع به غواصی کرده‌اند. در آنجا، این محققان دریافتند که منطقه Soda Springs توسط عوامل انسان‌ها ایجاد نشده، بلکه فوران یک آتشفشان از کف این اقیانوس منجر به تشکیل این منطقه شده است. 

وی توضیح می‌دهد: “این منطقه قسمت بزرگی از این اقیانوس بوده که ناشناخته مانده است. ناشناخته بودن این بخش به این دلیل است که جهت عملیات وسایل کنترلی بیش‌ازحد کم‌عمق بوده و همچنین برای غواصان عادی نیز بسیار عمیق است.”

ازآنجایی‌که ممکن است از خیلی وقت‌ و حتی شاید از هزاران سال پیش این حباب‌ها تولید شده باشند، بنابراین نمی‌توان آن‌ها را از دلایل نگرانی‌های اقلیمی برشمرد. اما Soda Springs می‌تواند بیشترین غلطت دی‌اکسید کربن طبیعت را در خود جای دهد.

اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهند که میزان غلظت دی‌اکسید کربن موجود در آب این منطقه، بین 60 الی 95 هزار در هر یک میلیون واحد است. عدد بزرگ‌تر در واقع 200 برابر بیشتر از غلظت دی‌اکسید کربن موجود در اتمسفر است. همان‌طور که این گاز در آب‌های اطراف رقیق‌تر می‌شود، این سطح از دی‌اکسید کربن نیز کمتر می‌شود. حتی در این صورت نیز، میزان غلظت بیش از میانگین موجود در جو است.

به گفته این محققان، این یافته در رابطه با مطالعه سازگاری زندگی آبزیان با سطوح بالاتر دی‌اکسید کربن، پیامدهای جالبی را در پی دارد. این دانشمندان همچنین در رابطه با مطالعات آب‌های زیرزمینی، به برخی از نتایج نیز دست یافته‌اند. محققان به دنبال ایزوتوپ‌ رادیواکتیو رادون گشته‌اند. این ماده در آب‌های زیرزمینی محلی یافت می‌شود اما در آب دریاها، خیر. کاردناس و تیمش طی این اکتشاف پی بردند که در برخی از نقاط مهم ساحل جزیره مورد بررسی آن‌ها، آب‌های زیرزمینی به داخل اقیانوس جابه‌جا می‌شوند. 

این مسئله مهمی است، زیرا این موضوع می‌تواند توضیحی را درباره راه‌های انتقال آلودگی‌های انسانی به دریاها ارایه دهد. کاردناس می‌گوید: “این یک جریان نامرئی از انتقال آب به اقیانوس است. همچنین سخت است که کمیت آن را تعیین کرد. این مورد همانند جریان رودخانه‌‌ها نیست که دلتا داشته باشند و شما بتوانید آن‌ها را مورد سنجش قرار دهید. این پژوهش دانش ما را در رابطه با آنچه که در این محیط‌ها اتفاق می‌افتد، گسترش داد. این مطالعه همچنین نشان داد که این منافذ می‌توانند در مناطق وسیع، ترکیبات شیمیایی آب دریاها را نیز تغییر دهند.”

این تحقیق در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است.

نوشته کشف یک حفره آب زیرزمینی که حباب تولید می‌کند! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.