انجام اولین ماموریت فضانوردان اسپیس ایکس از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰

 
 
حال که اسپیس ایکس توانست پرتاب آزمایشی کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) را با موفقیت پشت سر بگذارد این سوال در ذهن علاقمندان نقش بسته که چه زمانی شاهد انجام اولین ماموریت فضانوردان اسپیس ایکس و انتقال آنها به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهیم بود.
 
ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس اعلام کرد که انجام اولین ماموریت فضانوردان اسپیس‌ایکس و انتقال آنها به ایستگاه فضایی بین‌المللی احتمالا در نیمه دوم سال جاری میلادی یعنی بین ماه‌های آوریل تا ژوئن محقق خواهد شد. اسپیس ایکس نسبت به آماده بودن سخت‌افزار این ماموریت بسیار مطمئن است و اعلام کرده که به احتمال فراوان، در ماه فوریه آن را اماده خواهد کرد.
 
بااین حال، نمی‌توان با قاطعیت نسبت به پیش‌بینی‌ها در خصوص برنامه‌های فضای صحبت کرد چراکه تجربه نشان داده که بسیاری از شرکت‌ها نتوانستند در زمان وعده داده‌شده، ماموریت خود را اجرا کنند و این امر در این عرصه، موضوع عجیبی نیست.
 
اما ایلان ماسک همواره نسبت به آینده امیدوار است و پیش‌بینی‌های وی در خوش‌بینانه‌ترین حالت مطرح می‌شوند.

کمیسیون بلاکچین مخالفت خود با تعرفه برق رمزارزها را اعلام کرد

 
کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه ای، مخالفت خود را با تعرفه کنونی تعیین شده برای برق استخراج ارز دیجیتال (رمز ارز) اعلام کرد.
 
، اعضای کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور خواهان شفاف سازی تعرفه برق استخراج ارز دیجیتال (ماینینگ) از سوی وزارت نیرو شدند.
 
در این باره محمدباقر اثنی عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با انتقاد از عملکرد دولت در برخورد با بخش خصوصی به مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۱۷ شهریور ماه امسال اشاره کرد و گفت: در این مصوبه که به امضای معاون اول رئیس جمهوری رسیده تاکید شده که دولت باید از نظر بخش خصوصی برای تدوین مقررات خود بهره گیرد، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.
 
وی با بیان اینکه در زمینه تصمیم گیری تعیین تعرفه برق برای استخراج رمزارز نیز از نظر فعالان بخش خصوصی استفاده نکرده‌اند و آن را در نظر نگرفته‌اند، گفت: سیستم‌های دولتی همیشه در تدوین قوانین و مقررات با مشکل مواجه هستند. وقتی استارت‌آپ‌ها آمدند دولت نتوانست در آن زمینه تصمیم درستی بگیرد و این برخورد درباره رمزارز و استخراج آن نیز ادامه داشت. همچنان که هنوز نیز دولت در مورد پیام‌ رسان‌ها به جمع‌بندی نرسیده است.
 
افشین عاشوری رئیس کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این باره گفت: دولت در تاریخ ۱۳ مرداد مصوبه ای داشت که در آن استخراج رمزارز را صنعت شناخت اما با تعیین تعرفه‌ برق ویژه برای آن، این صنعت را در نطفه خفه کرد.
 
وی با بیان اینکه اگر امکان استخراج رمز ارز در کشور فراهم شود، این صنعت به سادگی می‌تواند برای کشور ارزآوری کند، گفت: با تعرفه کنونی برق استخراج ارز دیجیتال، امکان فعالیت برای ماینرها وجود ندارد و تعداد زیادی از فعالان این حوزه که علاقه‌مند به فعالیت قانونی هستند پس از اعلام تعرفه برق، دستگاه‌های خود را خاموش کرده‌اند.
 
به گفته عاشوری، بیش از هزار مجوز در سراسر کشور از سوی وزات صمت برای فعالان این حوزه صادر شده اما مشکل اینجا است که آنان نتوانسته‌اند فعالیت کنند و با این تعرفه برق، علاقه‌ و انگیزه‌ای برای فعالیت قانونی ندارند.
 
در همین حال امیرحسین سعیدی نائینی عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نصر نیز با تاکید بر اینکه اگر استخراج رمزارز صنعت است باید با نرخ صنعتی نیز تعرفه آن محاسبه شود، گفت: باید نرخ و تعرفه برق برای صنعت شفاف باشد، در غیر این صورت فساد زا است. هم‌اکنون تعرفه برقی که برای صنعت ماینینگ در نظر گرفته شده به ازای هر کیلو وات ۹۷۵ تومان است که البته به گفته وزیر نیرو باید در ۸ ماه از سال این رقم را تقسیم بر دو و در ۴ ماه از سال این رقم را ضرب‌ در ۲ کنیم.
 
وی گفته‌های خود به تعرفه درنظر گرفته شده برای گاز نیز انتقاد کرد و گفت: زمانی که فعالان این صنعت تصمیم گرفتند که برای فعالیت خود نیروگاه گازی بزنند و برق تولید کنند اعلام شد که اگر برق را به شبکه تحویل ندهند این تعرفه گازی که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت ۲ هزار و ۸۰ تومان خواهد بود.
 
عباس آشتیانی عضو کمیسیون بلاک‌چین نیز گفت: ما می‌خواهیم دولت و وزارت نیرو همان رفتاری که با دست اندرکاران مزرعه استخراج رمزارز در رفسنجان دارند را با سایر فعالان این حوزه نیز انجام دهند. از وزارت نیرو می‌خواهیم که تعرفه برق دریافتی از آنان را شفاف اعلام و قبض برقی نیز که برای آنان صادر می‌شود را منتشر کند. دولت نباید رفتار دوگانه در این زمینه داشته باشد.

دلایل رتبه‌بندی کسب و کارها از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام شد

 
مطرح شدن موضوع رتبه‌بندی کسب و کارهای الکترونیکی و فعال در فضای مجازی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و نمایش این رتبه برای مخاطبان آنها در شناسنامه نماد اعتماد موجب بروز انتقاداتی از سوی کسب و کارهای فعال در این فضا شده است و موجب مطرح شدن سوالاتی از سوی آنان شده است. به عقیده بسیاری از فعالان این حوزه دلیلی برای رتبه‌بندی کسب و کارها از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان یک نهاد دولتی وجود ندارد از سویی بسیاری از آنان به نمایش تعداد شکایت‌ها انتقاد دارند و معتقدند که شاید نمایش میزان فروش تاثیر بیشتری بر  مخاطب آنان می‌گذاشت. کسب وکارها طی جلسات مختلفی که با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار کرده‌اند تمامی سوالات خود را با ‌آنان در میان گذاشته‌اند و حال این مرکز سعی کرده در سندی به تمام آن سوالات پاسخ دهد.
 
 مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اقدام به انتشار سند پاسخ به سوالات متداول درباره سوابق عملکرد کسب‌وکارها در شناسنامه نماد اعتماد الکترونیکی کرده است. در این سند به سوالاتی درباره چگونگی رتبه‌بندی کسب‌وکارها و دلایل این شکل از رتبه‌بندی در قالب ۳۰ سوال متدوال پاسخ داده شده است.
 
یک از معیارهای اصلی برای سوابق کسب‌وکارها میزان شکایت از آنها است و بسیاری از کسب‌وکارها این سوال را پرسیدند که چرا در رتبه‌بندی، تاکید اصلی روی پاسخگویی به شکایات است؟ براساس پاسخی که در این سند منتشر شده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تعداد شکایات پاسخ داده نشده، شکایات حل نشده و تعداد شکایاتی که با تاخیر به آنها پاسخ داده شده است را برای رتبه‌بندی کسب‌وکارها مد نظر قرار می‌دهد.
 
برخی از کسب‌وکارها هم همواره نسبت به این موضوع اعتراض داشتند که میزان فروش کسب‌وکارها در پاسخگویی به شکایات در نظر گرفته نمی‌شود و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این سوال اعلام کرده که توسعه کسب و کار و فروش بیشتر آنها نباید منجر به کاهش کیفیت پاسخگویی یا تاخیر در پاسخگویی به شکایات شود و کسب و کار باید تناسب میزان فروش یا ارائه خدمات و تعداد نیروی انسانی برای ارائه خدمات پس از فروش و پاسخگویی به شکایات مصرف‌کنندگان را رعایت کند.
 
یکی دیگر از سوالات متدوالی که بارها از سوی کسب‌وکارها مطرح شده این است که در اکثر کشورها بخش خصوصی اقدام به رتبه‌بندی کسب و کارها می‌کند. چرا در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان یک نهاد دولتی وارد این حوزه شده است؟ در سند منتشر شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این سوال‌ آمده است که: «زمانیکه دولت براساس اعلام نیاز مخاطب از جمله مصرف‌کنندگان در مبحث رفع شکایات وارد شود، باید فرایند رسیدگی به شکایات را به گونه‌ای طراحی کند که علاوه بر رفع اختلافات، منجر به ترغیب کسب‌وکارها در راستای بهبود عملکردشان شده و در نتیجه میزان شکایات ثبت شده از طریق درگاهی که دولت ارائه کرده کاهش یابند. بنابراین در جایی که دولت به‌عنوان میانجی نقش آفرینی می‌کند، می‌تواند به منظور مدیریت بهینه فرایند رسیدگی به شکایات، اقدام به ارزیابی رفتار کسب و کارها کند.»
 
بر همین اساس هم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز به عنوان یک نهاد دولتی که مصرف‌کننده از آنها خواسته به موضوع اختلاف بین آنها و کسب‌وکار رسیدگی کند و مرکز هم در حیطه اختیاراتش به این موضوع وارد می‌شود و بر همین اساس می‌تواند روش رسیدگی به شکایات و عملکرد کسب‌وکار را نظارت، ارزیابی و رتبه‌بندی کند.
 
مساله دیگری که مدت‌هاست از سوی کسب‌وکارها مورد توجه قرار گرفته این موضوع است که مسئولان دولتی به دنبال ایجاد لیست سفید از کسب‌وکارها هستند و این مساله به عنوان یکی از سوالات در سند منتشر شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مورد توجه قرا گرفته است. در این سند آمده است که هدف اصلی از نمایش سوابق عملکرد کسب و کارها ترغیب آنها نسبت به افزایش کیفیت تعاملشان با مصرف‌کنندگان است و پس از نمایش سوابق عملکرد کسب و کارها از منظر پاسخگویی به شکایات و پایبندی به تعهدات، کسب و کارهایی که نسبت به پاسخگویی به شکایات مشتریان اهمیت بیشتری قائل بوده‌اند و به تعهداتی که در سامانه نماد پذیرفتند، پایبند بوده‌اند یا بطور کلی تعامل بهتری با مصرف‌کنندگان داشته‌اند، از نظر مصرف‌کنندگان جایگاه برتری خواهند داشت و این به معنای دسته‌بندی کسب و کارها یا ایجاد White List از سوی این مرکز نیست.
 
در این سند در پاسخ به این سوال که گفته شده انتشار اطلاعات سوابق عملکرد کسب‌وکارها می‌تواند نقض حریم خصوصی آنها باشد گفته شده که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می‌تواند در راستای حماست از حقوق مصرف‌کننده و در چارچوب خاصی این اطلاعات را منتشر کند. این سند به ۳۰ سوال مهم و اساسی که تاکنون از سوی کسب‌وکارها دربا÷ره مساله رتبه‌بندی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مطرح شده پاسخ داده که فایل پی‌دی‌اف آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

دلایل رتبه‌بندی کسب و کارها از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام شد

 
مطرح شدن موضوع رتبه‌بندی کسب و کارهای الکترونیکی و فعال در فضای مجازی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و نمایش این رتبه برای مخاطبان آنها در شناسنامه نماد اعتماد موجب بروز انتقاداتی از سوی کسب و کارهای فعال در این فضا شده است و موجب مطرح شدن سوالاتی از سوی آنان شده است. به عقیده بسیاری از فعالان این حوزه دلیلی برای رتبه‌بندی کسب و کارها از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان یک نهاد دولتی وجود ندارد از سویی بسیاری از آنان به نمایش تعداد شکایت‌ها انتقاد دارند و معتقدند که شاید نمایش میزان فروش تاثیر بیشتری بر  مخاطب آنان می‌گذاشت. کسب وکارها طی جلسات مختلفی که با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار کرده‌اند تمامی سوالات خود را با ‌آنان در میان گذاشته‌اند و حال این مرکز سعی کرده در سندی به تمام آن سوالات پاسخ دهد.
 
 مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اقدام به انتشار سند پاسخ به سوالات متداول درباره سوابق عملکرد کسب‌وکارها در شناسنامه نماد اعتماد الکترونیکی کرده است. در این سند به سوالاتی درباره چگونگی رتبه‌بندی کسب‌وکارها و دلایل این شکل از رتبه‌بندی در قالب ۳۰ سوال متدوال پاسخ داده شده است.
 
یک از معیارهای اصلی برای سوابق کسب‌وکارها میزان شکایت از آنها است و بسیاری از کسب‌وکارها این سوال را پرسیدند که چرا در رتبه‌بندی، تاکید اصلی روی پاسخگویی به شکایات است؟ براساس پاسخی که در این سند منتشر شده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تعداد شکایات پاسخ داده نشده، شکایات حل نشده و تعداد شکایاتی که با تاخیر به آنها پاسخ داده شده است را برای رتبه‌بندی کسب‌وکارها مد نظر قرار می‌دهد.
 
برخی از کسب‌وکارها هم همواره نسبت به این موضوع اعتراض داشتند که میزان فروش کسب‌وکارها در پاسخگویی به شکایات در نظر گرفته نمی‌شود و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این سوال اعلام کرده که توسعه کسب و کار و فروش بیشتر آنها نباید منجر به کاهش کیفیت پاسخگویی یا تاخیر در پاسخگویی به شکایات شود و کسب و کار باید تناسب میزان فروش یا ارائه خدمات و تعداد نیروی انسانی برای ارائه خدمات پس از فروش و پاسخگویی به شکایات مصرف‌کنندگان را رعایت کند.
 
یکی دیگر از سوالات متدوالی که بارها از سوی کسب‌وکارها مطرح شده این است که در اکثر کشورها بخش خصوصی اقدام به رتبه‌بندی کسب و کارها می‌کند. چرا در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان یک نهاد دولتی وارد این حوزه شده است؟ در سند منتشر شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این سوال‌ آمده است که: «زمانیکه دولت براساس اعلام نیاز مخاطب از جمله مصرف‌کنندگان در مبحث رفع شکایات وارد شود، باید فرایند رسیدگی به شکایات را به گونه‌ای طراحی کند که علاوه بر رفع اختلافات، منجر به ترغیب کسب‌وکارها در راستای بهبود عملکردشان شده و در نتیجه میزان شکایات ثبت شده از طریق درگاهی که دولت ارائه کرده کاهش یابند. بنابراین در جایی که دولت به‌عنوان میانجی نقش آفرینی می‌کند، می‌تواند به منظور مدیریت بهینه فرایند رسیدگی به شکایات، اقدام به ارزیابی رفتار کسب و کارها کند.»
 
بر همین اساس هم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز به عنوان یک نهاد دولتی که مصرف‌کننده از آنها خواسته به موضوع اختلاف بین آنها و کسب‌وکار رسیدگی کند و مرکز هم در حیطه اختیاراتش به این موضوع وارد می‌شود و بر همین اساس می‌تواند روش رسیدگی به شکایات و عملکرد کسب‌وکار را نظارت، ارزیابی و رتبه‌بندی کند.
 
مساله دیگری که مدت‌هاست از سوی کسب‌وکارها مورد توجه قرار گرفته این موضوع است که مسئولان دولتی به دنبال ایجاد لیست سفید از کسب‌وکارها هستند و این مساله به عنوان یکی از سوالات در سند منتشر شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مورد توجه قرا گرفته است. در این سند آمده است که هدف اصلی از نمایش سوابق عملکرد کسب و کارها ترغیب آنها نسبت به افزایش کیفیت تعاملشان با مصرف‌کنندگان است و پس از نمایش سوابق عملکرد کسب و کارها از منظر پاسخگویی به شکایات و پایبندی به تعهدات، کسب و کارهایی که نسبت به پاسخگویی به شکایات مشتریان اهمیت بیشتری قائل بوده‌اند و به تعهداتی که در سامانه نماد پذیرفتند، پایبند بوده‌اند یا بطور کلی تعامل بهتری با مصرف‌کنندگان داشته‌اند، از نظر مصرف‌کنندگان جایگاه برتری خواهند داشت و این به معنای دسته‌بندی کسب و کارها یا ایجاد White List از سوی این مرکز نیست.
 
در این سند در پاسخ به این سوال که گفته شده انتشار اطلاعات سوابق عملکرد کسب‌وکارها می‌تواند نقض حریم خصوصی آنها باشد گفته شده که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می‌تواند در راستای حماست از حقوق مصرف‌کننده و در چارچوب خاصی این اطلاعات را منتشر کند. این سند به ۳۰ سوال مهم و اساسی که تاکنون از سوی کسب‌وکارها دربا÷ره مساله رتبه‌بندی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مطرح شده پاسخ داده که فایل پی‌دی‌اف آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

سازمان نصر: دولت بین صنعت ماینینگ و دیگر صنایع فرق می‌گذارد

نشست خبری سازمان نظام صنفی رايانه‌ای با هدف بررسی «مشكلات فعالان حوزه استخراج رمزارز در كشور» برگزار شد و در آن تاکید شد که دولت نباید فرقی بین فعالان حوزه رمزارز با دیگر فعالان صنعتی کشور بگذارد.
 
رییس سازمان نظام صنفی رايانه‌ای کشور با اعلام این موضوع که رشد اقتصاد دیجیتال در دنیا فزون یافته و دولت نباید در برابر این حوزه از خود کندی و تعلل نشان دهد تاکید کرد که اتفاق مشابهی همچون برخورد دولت با استارتاپ‌ها در حال رخ دادن است که باید از آن جلوگیری کرد:
 
«زمانی که استارتاپ‌ها وارد کشور شدند، حاکمیت دچار دستپاچگی شد و نتوانست تصمیم درست بگیرد و الان این مواجهه نسبت به رمزارز و استخراج آن هم وجود دارد و هنوز دولت در مورد پیام‌رسان‌ها هم به جمع‌بندی نرسیده است.»
 
اثنی عشری با ذکر این نکته که در مصوبه هیات وزیران دولت تاکید بر بوده تا از نظرات بخش خصوصی برای تعیین تعرفه برق بهره‌جویی شود؛ اعلام می‌کند که چنین امری رخ نداده است: «در این مصوبه که به امضای معاون اول رئیس‌جمهوری رسیده، تاکیدشده دولت برای تعیین تعرفه برق برای استخراج رمز ارز، از نظرات فعالان بخش خصوصی بهره گیرد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.»
 
او با اشاره به افراد فعالی در این زمینه که امروز به زندان‌ها افتاده‌اند تاکید می‌کند که باید قوانین درستی راجع به این موضوع تصویب شود.
 
«افشین عاشوری» رئیس کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز با اشاره به مصوبه ۱۳ مرداد دولت اعلام کرد با توجه به اینکه استخراج رمز ارز یک صنعت شناخته شده، ولی تعرفه برق در آن با دیگر واحدهای صنعتی همخوانی ندارد و همین موضوع از دیدگاه وی باعث فلج شدن این صنعت جدید شده است.
 
عاشوری باور دارد که استخراج رمز ارز در کشور به راحتی باعث ارزآوری و درآمدهای میلیون‌دلاری می‌شود. او با اشاره به هزار مجوزی که از سوی وزارت صمت برای فعالان این حوزه صادر شده نیز می‌گوید: «مشکل اینجاست که آنان نتوانسته‌اند فعالیت کنند و با این تعرفه برق انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند.»
 
«امیرحسین سعیدی نائینی» عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نصر نیز با اعلام این جمله که «تعیین تعرفه دو گانه برای صنعت فساد آور است.» اذعان دارد که دولت در این زمینه با فعالان حوزه شفاف برخورد نمی‌کند. به گفته سعیدی دولت هر کیلووات برق را ۹۷۵ تومان اعلام کرده که رقمی خارج از عرفی است که باید تعیین شود: «دولت تعرفه برق را میانگین برق صادراتی اعلام می‌کند، بنابراین اگر به کشوری با تعرفه ۲ سنت و به کشوری دیگر با تعرفه ۸ سنت برق صادر شود، تعرفه برقی که برای یک صنعتگر ایرانی برای استخراج رمزارز در نظر گرفته می‌شود ۵ سنت است.»
 
به گفته سعیدی با تعیین این تعرفه فقط درآمد را از رمز ارز قطع نشده  بلکه از بخش‌های تجارت و معاملات صرافی نیز درآمد را قطع شده است.
 
«عباس آشتیانی» عضو کمیسیون بلاکچین نیز با انتقاد از رفتار دوگانه دولت از وزارت نیرو خواست که تعرفه برق دریافتی از دیگر واحدهای صنعتی نظیر فولادسازی را اعلام کند و قبوض آنها را منتشر نماید. او تاکید کرد که صنایع دیگر هم انرژی‌بر به حساب می‌آیند و با ذکر یک مثال خواستار این شد که به دولت به ماینینگ بها بدهد و بین صنایع مختلف تبعیضی قائل نشود:
 
 «باید توجه داشت که فولاد نیز یک صنعت انرژی‌بر است، علاوه بر اینکه برق زیادی مصرف می‌کند مصرف آبش نیز به‌شدت بالاست، چرا باید تعرفه برق صنعت ماینینگ با صنعت فولاد متفاوت باشد. اگر همان برق صنعت فولاد را در اختیار صنعت ماینینگ می‌گذاشتند درآمد ارزی برابر صنعت فولاد ایجاد می‌کردیم. اگر وزارت نیرو اجازه می‌داد و به صنعت ماینینگ نیز مانند فولاد فقط برق می‌فروختند ماهی ۱۰ میلیون دلار درآمد داشت.»

سازمان نصر: دولت بین صنعت ماینینگ و دیگر صنایع فرق می‌گذارد

نشست خبری سازمان نظام صنفی رايانه‌ای با هدف بررسی «مشكلات فعالان حوزه استخراج رمزارز در كشور» برگزار شد و در آن تاکید شد که دولت نباید فرقی بین فعالان حوزه رمزارز با دیگر فعالان صنعتی کشور بگذارد.
 
رییس سازمان نظام صنفی رايانه‌ای کشور با اعلام این موضوع که رشد اقتصاد دیجیتال در دنیا فزون یافته و دولت نباید در برابر این حوزه از خود کندی و تعلل نشان دهد تاکید کرد که اتفاق مشابهی همچون برخورد دولت با استارتاپ‌ها در حال رخ دادن است که باید از آن جلوگیری کرد:
 
«زمانی که استارتاپ‌ها وارد کشور شدند، حاکمیت دچار دستپاچگی شد و نتوانست تصمیم درست بگیرد و الان این مواجهه نسبت به رمزارز و استخراج آن هم وجود دارد و هنوز دولت در مورد پیام‌رسان‌ها هم به جمع‌بندی نرسیده است.»
 
اثنی عشری با ذکر این نکته که در مصوبه هیات وزیران دولت تاکید بر بوده تا از نظرات بخش خصوصی برای تعیین تعرفه برق بهره‌جویی شود؛ اعلام می‌کند که چنین امری رخ نداده است: «در این مصوبه که به امضای معاون اول رئیس‌جمهوری رسیده، تاکیدشده دولت برای تعیین تعرفه برق برای استخراج رمز ارز، از نظرات فعالان بخش خصوصی بهره گیرد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.»
 
او با اشاره به افراد فعالی در این زمینه که امروز به زندان‌ها افتاده‌اند تاکید می‌کند که باید قوانین درستی راجع به این موضوع تصویب شود.
 
«افشین عاشوری» رئیس کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز با اشاره به مصوبه ۱۳ مرداد دولت اعلام کرد با توجه به اینکه استخراج رمز ارز یک صنعت شناخته شده، ولی تعرفه برق در آن با دیگر واحدهای صنعتی همخوانی ندارد و همین موضوع از دیدگاه وی باعث فلج شدن این صنعت جدید شده است.
 
عاشوری باور دارد که استخراج رمز ارز در کشور به راحتی باعث ارزآوری و درآمدهای میلیون‌دلاری می‌شود. او با اشاره به هزار مجوزی که از سوی وزارت صمت برای فعالان این حوزه صادر شده نیز می‌گوید: «مشکل اینجاست که آنان نتوانسته‌اند فعالیت کنند و با این تعرفه برق انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند.»
 
«امیرحسین سعیدی نائینی» عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نصر نیز با اعلام این جمله که «تعیین تعرفه دو گانه برای صنعت فساد آور است.» اذعان دارد که دولت در این زمینه با فعالان حوزه شفاف برخورد نمی‌کند. به گفته سعیدی دولت هر کیلووات برق را ۹۷۵ تومان اعلام کرده که رقمی خارج از عرفی است که باید تعیین شود: «دولت تعرفه برق را میانگین برق صادراتی اعلام می‌کند، بنابراین اگر به کشوری با تعرفه ۲ سنت و به کشوری دیگر با تعرفه ۸ سنت برق صادر شود، تعرفه برقی که برای یک صنعتگر ایرانی برای استخراج رمزارز در نظر گرفته می‌شود ۵ سنت است.»
 
به گفته سعیدی با تعیین این تعرفه فقط درآمد را از رمز ارز قطع نشده  بلکه از بخش‌های تجارت و معاملات صرافی نیز درآمد را قطع شده است.
 
«عباس آشتیانی» عضو کمیسیون بلاکچین نیز با انتقاد از رفتار دوگانه دولت از وزارت نیرو خواست که تعرفه برق دریافتی از دیگر واحدهای صنعتی نظیر فولادسازی را اعلام کند و قبوض آنها را منتشر نماید. او تاکید کرد که صنایع دیگر هم انرژی‌بر به حساب می‌آیند و با ذکر یک مثال خواستار این شد که به دولت به ماینینگ بها بدهد و بین صنایع مختلف تبعیضی قائل نشود:
 
 «باید توجه داشت که فولاد نیز یک صنعت انرژی‌بر است، علاوه بر اینکه برق زیادی مصرف می‌کند مصرف آبش نیز به‌شدت بالاست، چرا باید تعرفه برق صنعت ماینینگ با صنعت فولاد متفاوت باشد. اگر همان برق صنعت فولاد را در اختیار صنعت ماینینگ می‌گذاشتند درآمد ارزی برابر صنعت فولاد ایجاد می‌کردیم. اگر وزارت نیرو اجازه می‌داد و به صنعت ماینینگ نیز مانند فولاد فقط برق می‌فروختند ماهی ۱۰ میلیون دلار درآمد داشت.»

روش جدید دور زدن فیلترینگ تلگرام امن است؟

ساعاتی پیش خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه تلگرام به منظور جلوگیری از فیلترینگ پیام رسانش، اقدام به راه اندازی قابلیتی کرده که دیگر نیازی به پروکسی و سایر ابزارهای مربوطه ندارد! این خبر به این دلیل داغ شد که روش‌هایی برای استفاده از این قابلیت در کشورمان نیز قابل اجرا بوده و موفقیت‌هایی نیز در پی داشته است.

به گزارش آی‌تی‌رسان، صفحات فضای مجازی در 12 ساعت گذشته خبرهای زیادی مبنی بر فیلترناپذیری تلگرام منتشر کرده‌اند و مانور زیادی روی قابلیت جدید تلگرام داشته‌اند. در این روش، کاربر به یک آی‌پی از کشور روسیه متصل شده و پس از شناسایی وی به عنوان کاربر روسی، قابلیت جدید تلگرام فعال می‌شود و دیگر نیازی به اپلیکیشن فیلترشکن یا پروکسی‌های داخل تلگرام وجود نخواهد داشت.

این روش که در اکثریت موارد پاسخ‌گو بوده، دارای یک اشکال بزرگ است که عملا امنیتش را زیر سوال می‌برد. ما برای بررسی بیشتر این موضوع، اقدامات مختلفی را انجام دادیم و در اکثر موارد پاسخ همان چیزی بود که احتمالا می‌دانید اما هنگام ری استارت کردن موبایل عملا این قابلیت کارا نبوده و بایستی دوباره همه مراحل قبلی را تکرار نمایید.

این موضوع از جهتی قابل توجه است که با ری استارت کردن دستگاه، عملا آی‌پی (داخلی) جدیدی از سوی بخشی از مودم که همان کار DHCP را انجام می‌دهد، به دستگاه داده شده و بدین ترتیب قابلیت تلگرام از کار می‌افتد.

فیلترینگ نحوه ساخت استیکر در تلگرام

اما مدعیان راه اندازی این قابلیت در تلگرام می‌گویند که پس از برقراری ارتباط بین آی‌پی جدید روسی شما با سرورهای تلگرام، دستگاه شما به عنوان یک دستگاه روسی شناخته شده و از آن به بعد می‌توانید بدون پروکسی وارد تلگرام شوید. بدیهی است که با ری استارت شدن دستگاه، تغییراتی در آی‌پی اصلی ارتباط اینترنتی شما رخ نمی‌دهد (همان‌طور که در زمان قطع پروکسی خارجی بعد از اتصال به تلگرام، آی‌پی شما به آی‌پی ایران باز می‌گردد) و از سوی دیگر مک آدرس و سایر موارد نیز ثابت بوده و هیچ اتفاق جدیدی در دستگاه شما رخ نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد که تا زمان اعلام رسمی سایت تلگرام و تایید این موضوع بایستی صبر کنیم تا برای استفاده از این قابلیت جدید، اطمینان و اعتماد بیشتری داشته باشیم. نکته بعدی در ادعایی است که صفحات اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی مبنی بر عدم توانایی وزارت ارتباطات در فیلترینگ تلگرام دارند که به طور کلی یک فکر اشتباه است.

این قابلیت در حالی قابل استفاده است که شما بتوانید به سرورهای تلگرام متصل شوید و بدیهی است که سرورهای این پیام رسان در خارج از کشور قرار دارند و با راه اندازی احتمالی شبکه ملی اطلاعات و یا تکرار قطعی اینترنت به راحتی این ارتباط قطع خواهد شد! بدیهی است که با قطع ارتباط شما از سرورهای این پیام‌رسان، هیچ قابلیت جدیدی امکان اتصال‌تان را برقرار نخواهد کرد.

نوشته روش جدید دور زدن فیلترینگ تلگرام امن است؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

روش جدید دور زدن فیلترینگ تلگرام امن است؟

ساعاتی پیش خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه تلگرام به منظور جلوگیری از فیلترینگ پیام رسانش، اقدام به راه اندازی قابلیتی کرده که دیگر نیازی به پروکسی و سایر ابزارهای مربوطه ندارد! این خبر به این دلیل داغ شد که روش‌هایی برای استفاده از این قابلیت در کشورمان نیز قابل اجرا بوده و موفقیت‌هایی نیز در پی داشته است.

به گزارش آی‌تی‌رسان، صفحات فضای مجازی در 12 ساعت گذشته خبرهای زیادی مبنی بر فیلترناپذیری تلگرام منتشر کرده‌اند و مانور زیادی روی قابلیت جدید تلگرام داشته‌اند. در این روش، کاربر به یک آی‌پی از کشور روسیه متصل شده و پس از شناسایی وی به عنوان کاربر روسی، قابلیت جدید تلگرام فعال می‌شود و دیگر نیازی به اپلیکیشن فیلترشکن یا پروکسی‌های داخل تلگرام وجود نخواهد داشت.

این روش که در اکثریت موارد پاسخ‌گو بوده، دارای یک اشکال بزرگ است که عملا امنیتش را زیر سوال می‌برد. ما برای بررسی بیشتر این موضوع، اقدامات مختلفی را انجام دادیم و در اکثر موارد پاسخ همان چیزی بود که احتمالا می‌دانید اما هنگام ری استارت کردن موبایل عملا این قابلیت کارا نبوده و بایستی دوباره همه مراحل قبلی را تکرار نمایید.

این موضوع از جهتی قابل توجه است که با ری استارت کردن دستگاه، عملا آی‌پی (داخلی) جدیدی از سوی بخشی از مودم که همان کار DHCP را انجام می‌دهد، به دستگاه داده شده و بدین ترتیب قابلیت تلگرام از کار می‌افتد.

فیلترینگ نحوه ساخت استیکر در تلگرام

اما مدعیان راه اندازی این قابلیت در تلگرام می‌گویند که پس از برقراری ارتباط بین آی‌پی جدید روسی شما با سرورهای تلگرام، دستگاه شما به عنوان یک دستگاه روسی شناخته شده و از آن به بعد می‌توانید بدون پروکسی وارد تلگرام شوید. بدیهی است که با ری استارت شدن دستگاه، تغییراتی در آی‌پی اصلی ارتباط اینترنتی شما رخ نمی‌دهد (همان‌طور که در زمان قطع پروکسی خارجی بعد از اتصال به تلگرام، آی‌پی شما به آی‌پی ایران باز می‌گردد) و از سوی دیگر مک آدرس و سایر موارد نیز ثابت بوده و هیچ اتفاق جدیدی در دستگاه شما رخ نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد که تا زمان اعلام رسمی سایت تلگرام و تایید این موضوع بایستی صبر کنیم تا برای استفاده از این قابلیت جدید، اطمینان و اعتماد بیشتری داشته باشیم. نکته بعدی در ادعایی است که صفحات اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی مبنی بر عدم توانایی وزارت ارتباطات در فیلترینگ تلگرام دارند که به طور کلی یک فکر اشتباه است.

این قابلیت در حالی قابل استفاده است که شما بتوانید به سرورهای تلگرام متصل شوید و بدیهی است که سرورهای این پیام رسان در خارج از کشور قرار دارند و با راه اندازی احتمالی شبکه ملی اطلاعات و یا تکرار قطعی اینترنت به راحتی این ارتباط قطع خواهد شد! بدیهی است که با قطع ارتباط شما از سرورهای این پیام‌رسان، هیچ قابلیت جدیدی امکان اتصال‌تان را برقرار نخواهد کرد.

نوشته روش جدید دور زدن فیلترینگ تلگرام امن است؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

سامسونگ برای تولید نمایشگر گوشی در هند، ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند

سامسونگ برای تولید نمایشگر گوشی در هند، ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند

سامسونگ اعلام کرده که برای تأسیس کارخانه‌ی تولید نمایشگر گوشی‌های هوشمند، ۵۰۰ میلیون دلار در هند سرمایه‌گذاری می‌کند. 

ارتباطات نسل پنجم لبه تکنولوژی است

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ارتباطات نسل پنجم (۵G) موضوعی است که ناگزیر هستیم در نسل ارتباطات به آن توجه کنیم، گفت: ارتباطات ۵G لبه تکنولوژی است.
وحید یزدانیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ویژگی‌های ارتباطات نسل پنجم، اظهار کرد: در نسل پنجم ارتباطات، پوشش بسیار بسیار بالا است و تأخیر در این شبکه معنایی ندارد و کاربردهایی که در حوزه ICT مد نظر است، با پیاده‌سازی این شبکه محقق خواهد شد. ارتباطات 5G  لبه تکنولوژی است و به منظور حفظ ارتباطات کشور بر اساس آخرین فناوری‌های روز، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه این وزارتخانه نیز در این خصوص در حال پژوهش و تحقیق است.
فعالیت‌های پژوهشی مشترک هزینه‌های آزمایشگاهی را کاهش می‌دهد
یزدانیان با اشاره به این موضوع که فعالیت‌های آزمایشگاهی نیازمند صرف هزینه زیادی است، خاطرنشان کرد: این هزینه‌ها عملا از توان بسیاری از شرکت‌های خصوصی یا دانشگاهی خارج است. در این موارد، حاکمیت ورود پیدا می‌کند و وظیفه خودش می‌داند که این زیرساخت‌ها را فراهم کند و به فرایند انتقال فناوری به کشور کمک کند. یکی از موضوعات مطرح این است که ما با کثرت داده‌ها مواجه هستیم و داده‌ها نیازمند تحلیل هستند و بر اساس تحلیلی که روی این داده‌ها انجام می‌شود، سرویس‌های خاصی تعریف و ارائه می‌شود. همچنین موضوع اینترنت اشیا  (IOT) و رایانش ابری و ارتباطات کوانتومی که در دانشگاه‌های بسیار معتبر دنیا در پروژه‌های سری یا نیمه‌سری انجام می‌شود، از موضوعاتی است که در پژوهشگاه نیز به آن پرداخته می‌شود. علاوه بر این پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت مستمر در طول سال‌های فعالیتش با اکثر دانشگاه‌های بزرگ کشور قرارداد دارد و در حال حاضر پروژه‌های مشترکی با دانشگاه‌ها داریم. در زیرمجموعه‌هایی از حوزه (ICT) هزینه‌های تحقیق و توسعه آنقدر بالا است که دانشگاه و یا حتی بخش خصوصی هم نمی‌تواند وارد این موضوعات شود که پژوهشگاه به عنوان متولی این بخش، به این حوزه‌ها ورود می‌کند.
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت‌های آزمایشگاهی گسترده‌ای دارد
وی با اشاره به اینکه ما قدیمی‌ترین مرکز تحقیقاتی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح منطقه هستیم، افزود: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت‌های آزمایشگاهی گسترده‌ای دارد. پژوهشگاه بدنه تحقیقاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. ما چهار محور اصلی فعالیت داریم که شامل  فناوری‌های جدید مرتبط با ارتباطات(CT)، فناوری اطلاعات (IT)، امنیت فاوا و موضوعات سیاست‌گذاری و آینده‌پژوهی است. تلاش ما این است در هر کدام از این چهار حوزه وارد موضوعاتی شویم که لبه‌های تکنولوژی است. علاوه بر این ما تعاملات بین‌المللی گسترده‌ای هم داشته و داریم.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت از فعالیتهای تحقیقاتی عزم جدی دارد
وی در خصوص تنگناهای بودجه‌ای، گفت: تنگناهای بودجه‌ای برای همه مراکز تحقیقاتی است و ما هم مثل بقیه پژوهشگاه‌ها از قوانین وزارت علوم تبعیت می‌کنیم و ما هم فارغ از این تنگناها نبودیم و با این مسائل روبرو بوده‌ایم؛ ولی موضوع مهم این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی ما عزم جدی داشته است. البته این طور نبوده که هر چه بودجه می‌خواستیم در اختیارمان بوده باشد، اما در زمینه‌هایی که نیاز مردم و نیاز بخش خصوصی بوده است و ما الزام به سرمایه‌گذاری داشتیم، دولت و وزارت ارتباطات از ما حمایت کردند.
کار گروهی موضوع مهمی در حل مشکلات پژوهشی است
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حوزه پژوهش مشکل ما و بقیه پژوهشگاه‌ها در درجه اول به خود مجموعه‌هایی مثل ما برمی‌گردد، زیرا ما همکاری‌ها و تعاملات فی مابین در داخل کشور کم داریم و این چالش جدی است. در حالی که در برخی کشورهای توسعه یافته چند دانشگاه جمع می‌شوند و کارهای مشترک انجام می‌دهند؛ اما در کشور ما علیرغم اینکه می‌دانیم منابع محدود است و باید با هم باشیم، ولی گاهی رقابت شکل می‌گیرد و این رقابت‌ها سالم نیست؛ زیرا الگوی کار جمعی در دنیا الگوی پذیرفته شده‌ای است. همچنین موازی کاری پژوهشی یکی از چالش‌های بسیار جدی است که ما در حوزه پژوهش آن را داریم.
یزدانیان با اشاره به چالش دوم، ادامه داد: چالش دوم چالش کلیدی است که مرتبط با موضوع باور به توان پژوهشگران و محققان داخلی است. شاید بر اثر کم بودن تعاملات و ارتباطات با مجامع علمی جهان گاهی فکر می‌کنیم از نظر سطح علمی با دنیا متفاوت هستیم. صنعتی بودن و دانش محور بودن باهم متفاوت است، سطح دانشی در کشور ما بالا است، لیکن صنایع ما و بخش خصوصی باید این دانش را صنعتی کنند تا در زندگی روزمره مردم مشهود باشد.
وی در خصوص این مشکلات با ارائه راهکارهایی گفت: نهادهای واسط موضوع مهمی است. ما در کشور حوزه صنعت و حوزه دانشگاه داریم. این‌ها ممکن است در بدو امر زبان مشترک نداشته باشند. بایستی نهادهای واسطی بین دانشگاه و صنعت شکل گیرد و این نهادهای واسط می‌توانند ایجاد مفاهمه کنند و هر چه این نهادها گسترده‌تر شوند، ارتباط بین این دو مجموعه بیشتر است. این نهادها شامل شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری است. وزارت ICT برای اولین بار "پارک فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات" را ایجاد کرده است؛ یعنی شرکت‌های کوچک و متوسط که وارد می‌شوند و در پارک‌های علم و فناوری مستقر می‌شوند، به شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌شوند.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان با اشاره به دستاوردهایشان در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال، تصریح کرد: ما در این نمایشگاه حضور داشتیم و در حوزه آنتن و امنیت سه محصول صیانتی جدید و در حوزه پدافند غیرعامل و ICT سه محصول از جنس سندهای راهبردی ارائه کردیم. در مجموع در نمایشگاه امسال حدود ۱۰ محصول جدید غیر از محصولات توسعه‌یافته نظیر ضد بدافزار پادویش را که نسخه جدید آن عرضه می‌شود، ارائه کردیم.