چگونه هر روز هزاران مشتری به توسعه دیجی‌کالا کمک می‌کنند؟

کسب‌ و کارها وارد عصر جدیدی شدند؛ عصری که دیگر ارتباط سنتی فروشنده – مشتری برهم خورده و شاهد ارتباطی دو سویه و تعاملی هستیم. فروشنده در صدد تامین نیازهای مشتری و جلب رضایت او است و مشتری تلاش می‌کند جایگاه فروشنده را ارتقا دهد و یک آیینه برای او باشد؛ چون می‌داند توسعه یافتن و قدرتمند شدن فروشگاه به طور غیرمستقیم متوجه وی خواهد بود و از مزایای آن بهره می‌برد.

در این فضا، مشتری‌مداری و مشتری‌محوری نباید تنها در شعارهای یک کسب‌وکار دیده شود؛ بلکه باید محور اصلی فعالیت‌ها باشد و به مهم‌ترین ارزش سازمانی تبدیل گردد.

فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا همانند صدها کسب‌ و کار مدرن امروزی، ابزارها و بسترهایی برای اندازه‌گیری رضایت مشتری، دریافت بازخوردهای منفی و مثبت آنان و افزایش مشارکت خریداران در پیشنهاد و فروش محصولات دارد.

دیجی‌کالا در سال‌های اخیر به سمت و سویی رفته که خود خریداران بهترین محصول را انتخاب و به دیگران پیشنهاد دهند یا بهترین فروشنده را امتیازدهی کرده و برای دیگران نشان کنند.

بازخوردهای خریداران در پای محصولات و امتیازهایی که به هر کالا دادند؛ بهترین نقشه و راهنمای خرید دیگر کاربران شده و به این ترتیب شاهد جامعه‌ای بزرگ و مشارکتی از میلیون‌ها کاربر و خریدار هستیم.

در ادامه مقالات ما پیرامون تحلیل رفتار کاربران دیجی‌کالا، می‌خواهیم نگاهی به شاخص NPS، مهم‌ترین دلایل نارضایتی مشتریان، مشارکت آن‌ها در بازخوردها و پایش قیمت‌ها در این خرده‌فروشی آنلاین داشته باشیم.

چقدر دیجی‌کالا را به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟

یکی از ابزارهای اندازه‌گیری رضایت مشتریان، «شاخص خالص توصیه‌کنندگان» یا NPS است. پس از هر خرید، دیجی‌کالا به مشتریان خود پیامک زده و از آن‌ها می‌پرسد: «با توجه به خرید خود، از صفر تا ده چقدر احتمال دارد خرید از دیجی‌کالا را به دیگران پیشنهاد کنید؟»

در شهریورماه ۱۳۹۸ حدود ۱۰ درصد مشتریان دیجی‌کالا پس از خرید خود در نظرسنجی شرکت کردند که نتایج آن در نمودار زیر آمده است:

همان‌طور که مشاهده می‌کنیم؛ ۴۲.۸ درصد شرکت‌کنندگان عدد ۱۰ را ارسال کردند؛ یعنی ۱۰۰ درصد موافق پیشنهاد دیجی‌کالا به دیگران هستند. نزدیک به ۱۵ درصد شرکت‌کنندگان هم عدد ۹ را ارسال می‌کنند.

در رده‌های بعدی، به ترتیب ۱۴.۶ و ۸.۷ درصد هم عددهای ۸ و ۷ را ارسال می‌کنند که به نوعی امتیاز متوسط و نسبتا خوب محسوب می‌شود. تنها ۴.۸ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی عدد ۰ و ۱.۲ درصد عدد ۱ را ارسال کردند.

توجه داشته باشید که تعداد خریدهای یک روز دیجی‌کالا نزدیک به ۲۰۰ هزار سفارش است که ۱۰ درصد آن‌ها برابر با مشارکت ۲۰ هزار نفر در اندازه‌گیری شاخص NPS است. در مجموع نزدیک به ۵۷.۷ درصد این افراد از خرید خود رضایت کامل داشته و به دیگران هم توصیه می‌کنند از دیجی‌کالا خرید داشته باشند.

بیشترین دلایل نارضایتی مشتریان

بازخوردهای دیجی‌کالا از خریداران و کاربرانش نشان می‌دهد کیفیت کالا بالاترین دلیل نارضایتی مشتریان این فروشگاه است. مغایرت اطلاعات سایت با کالاهای دریافتی، مشکلات فنی کالا و نبودن اطلاعات یا ناکافی بودن اطلاعات کالا از دیگر دلایل نارضایتی مشتریان هستند.

در مراحل پایین‌تر، مشتریان دیجی‌کالا از تاخیر در ارسال، بسته‌بندی، عدم امکان ویرایش سفارش‌های خود، رویه‌های بازگشت کالا یا تنوع کالاها گلایه و شکایت دارند. این دلایل نشان می‌دهند بیشتر نارضایتی مشتریان به فروشنده‌ها برمی‌گردد تا رویه‌های ارسال کالا، بسته‌بندی و یا بازگشت کالا‌ها و سفارش‌ها به انبار.

آمارهای خود دیجی‌کالا هم این موضوع را تایید می‌کند. در سال‌های اخیر، دیجی‌کالا با توسعه مرکز دانش و انبار مرکزی خود و افتتاح مرکزهای توزیع و تحویل کالاها در استان‌ها، روند تحویل و ارسال کالاها را بسیار بهبود بخشیده و هم فروشنده‌ها و هم خریداران با کمترین دردسر و سختی می‌توانند از این بسترها سود ببرند.

تحول به موقع یکی از مهم‌ترین عوامل رضایت‌مندی مشتریان است. حدود ۸۰ درصد سفارش‌های مشتریان به روش دیجی‌کالا اکسپرس فرستاده می‌شوند که در شهریورماه سال ۱۳۹۸، حدود ۹۶ درصد به موقع تحویل مشتریان دیجی‌کالا داده شده است. دیجی‌کالا این شاخص را با ابزارهای موقعیت‌یابی ماموران ارسال دیجی‌کالا اندازه‌گیری می‌کند و به شاخص OTD معروف است.

با وجود اینکه دیجی‌کالا آمار خوبی در تحویل به موقع کالاها دارد ولی باز هم روزانه صدها سفارش به موقع تحویل داده نمی‌شوند. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دیجی‌کالا، کاهش این تاخیرها و حرکت به سوی تحویل به موقع نزدیک ۱۰۰ درصد است. همان‌طور که آمار تحویل به موقع کالاها در نیمه اول سال ۱۳۹۸ قابل مقایسه با نیمه دوم سال ۱۳۹۷ نیست.

مشتریان دیجی‌کالا در نیمه اول سال ۹۸، به ۸۵ درصد ماموران ارسال امتیاز ۵ ستاره دادند. ۹.۳ درصد هم امتیاز ۴ ستاره را انتخاب کردند. این موفقیت در حالی به دست آمده که اگر در همین بازه زمانی، تمام جعبه‌های خرید دیجی‌کالا را کنار هم بچینیم؛ مسیری به طول ۴۲۰۰ کیلومتر برابر با مسافت تهران تا تبت چین ساخته می‌شود!

پایش قیمت‌ها و پیشنهادهای محتوایی

اپلیکیشن و وب‌سایت دیجی‌کالا این امکان را به مشتریان و کاربران خود داده است که در پایش قیمت‌ها و ارائه پیشنهادهای تصحیح محتوایی نیز مشارکت داشته باشند.

در وب‌سایت و اپلیکیشن این فروشگاه بخشی به نام «پیشنهاد قیمت مناسب‌تر» وجود دارد که خریداران آنلاین می‌توانند درباره فروشنده‌های بهتر و قیمت‌های مناسب‌تر بازخورد دهند. این بازخوردها یکی از ابزارهای تیم پایش قیمت دیجی‌کالا هستند.

به گزارش دیجی‌کالا، به طور متوسط روزانه ۸۰۰ کاربر درباره قیمت‌های دیجی‌کالا بازخورد می‌دهند. در برخی روزهای سال میزان مشارکت کاربران به بالای ۲ هزار بازخورد می‌رسد. در ماه‌های تابستان به وضوح شاهد ثبت بازخوردهای بیشتری درباره قیمت محصولات هستیم به طوری‌که روزانه بالای ۱۰۰۰ بازخورد دریافت می‌شود.

دیگر قابلیت گنجانده شده روی وب‌سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا، مشارکت در تصحیح اطلاعات کالاها و محتواها است. در نیمه اول سال ۱۳۹۸ به طور متوسط روزانه ۸۳۵۷ کاربر در پیشنهاد تصحیح محتوایی کالاها مشارکت داشتند. باز هم در ماه‌های گرم سال این مشارکت کاربران افزایش یافته و به بالای ۱۰ هزار بازخورد درباره کالا می‌رسد.

این میزان مشارکت کاربران برای یک سایت فروشگاهی بسیار بالا و ارزشمند است که نشان می‌دهد مشتریان چقدر به این فروشگاه حساسیت و تعصب دارند و می‌خواهند بهترین قیمت‌ها با صحیح‌ترین اطلاعات برای سایر خریداران نمایش داده شود. این حجم از مشارکت کاربران به طور خودکار باعث افزایش کیفیت سرویس‌دهی دیجی‌کالا شده است.

دیجی‌کالا در شبکه‌های اجتماعی

در مرکز خدمات مشتریان دیجی‌کالا بیش از ۴۰۸ پشتیبان فعالیت دارند که باید به طور متوسط روزانه پاسخ‌گوی ۱۹.۸۱۲ تماس تلفنی باشند.

در طول یک هفته نزدیک به ۸۲۱ نظر از کاربران در شبکه‌های اجتماعی این فروشگاه ثبت می‌شود که سهم توییتر ۲۸۲ توییت (۴۳ درصد)، اینستاگرام ۵۳۱ نظر (۵۶ درصد) و لینکدین ۸ کامنت (۱ درصد) است.

همین‌طور، در طول یک هفته به طور متوسط به ۱۰۶۳ ایمیل پاسخ داده می‌شود. بیشترین حجم توییت‌ها و نظرات اینستاگرام در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۴ ارسال می‌شوند. تیم پشتیبانی در حداکثر زمانی ۴ ساعته به توییت‌ها پاسخ می‌دهد و پیگیر نظرات کاربران است.

بیشترین موضوعی هم که توسط کاربران توییت می‌شود یا در اینستاگرام مطرح می‌کنند؛ پیرامون دریافت مشاوره فروش، پیگیری وضعیت سفارش‌ها، چند مرسوله‌ای شدن سفارش و انتقادات به رویه‌ها در دیجی‌کالا است. شما می‌‌توانید گزارش کامل دیجی‌کالا درباره نیم‌سال اول را از این لینک مشاهده کنید.

نوشته چگونه هر روز هزاران مشتری به توسعه دیجی‌کالا کمک می‌کنند؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

استفاده از Apple Health برای تنظیم صدای هدفون متصل به آیفون

استفاده از Apple Health برای تنظیم صدای هدفون متصل به آیفون

با استفاده از Apple Health، اطلاعات سطح صدای هدفون را مشاهده کنید و از آسیب رساندن به شنوایی خود جلوگیری کنید.

نرخ هش بیت‌کوین به بالاترین میزان در تاریخ خود رسید!

نرخ هش

لازم نیست که به شما بگوییم قیمت بیت‌کوین در سال جدید میلادی افزایش یافته است. اما آیا می‌دانستید که نرخ هش (hash rate) و مشکلات این حوزه نیز در حال افزایش هستند؟

در تاریخ 15 دی 1398 (5 ژانویه 2020)، نرخ هش بیت‌کوین به رقمی فراتر از همیشه یعنی 117 اگزا هش (exahashes) به ازای هر ثانیه (EH/s) رسید. این رقم به این معنا است که ماینرها تقریبا هر ثانیه 117000000000000000000 هش را تولید می‌کنند، به این امید که بلوک بعدی در این شبکه را پیدا کنند. همزمان با اینکه مشکلات ماینینگ پشت سر هم افزایش می‌یابند، این صنعت توانسته که رقم 13.79 تریلیونی را در دومین روز سال نو میلادی به ثبت برساند.

2020 سومین سالی است که در آن ارزش بیت‌کوین نصف شده است. این موضوع به رویدادی الگوریتمی اشاره می‌کند که طی آن پاداش‌های بلوک‌های بیت‌کوین نصف می‌شوند (در حال حاضر 12.5 بیت‌کوین). پس، آیا استخراج‌کنندگان این ارز سعی می‌کنند تا پیش از اینکه عایدی‌ آن‌ها نصف شود، تعداد بیت‌کوین بیشتری را استخراج کنند؟

شاید، ولی احتمالا خیر. شفافیت چندانی در این زمینه موجود ندارد. توضیحات ظریف‌تری برای افزایش نرخ هش وجود دارند. فارم‌های (مجموعه‌های) ماینینگ که پیش‌تر راه‌انداری شده‌اند، اکنون در این موقعیت هستند که سطح عملیات خود را ارتقاء دهند.

استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در تعقیب هش‌ها هستند

 

ایتان ورا (Ethan Vera)؛ یکی از متصدیان مجموعه استخراج Luxor Mining Pool در آمریکای شمالی به Bitcoin Magazine گفت: “می‌بینیم که بخش اعظمی از نرخ هش از طریق عملیات فعلی به دست می‌آید. بخش بزرگی ار نرخ هش مربوط به کشور چین است. مجموعه F2Pool هفته خوبی داشته و توانسته که نرخ هش خود را تا حدود یک اگزا هش (حدود 5 درصد از کل خروجی) افزایش دهند. Huobi و سایر مجموعه‌های استخراج بیت‌کوین نیز سطح بالایی از افزایش نرخ هش را تجربه کرده‌اند.”

بخشی از این افزایش نرخ هش مربوط به عملیات دستگاه +Bitmain Antminer S17 است. این دستگاه به‌تازگی عرضه شده و از باکیفیت‌ترین دستگاه‌های استخراج ASIC است، اما این دستگاه تنها سخت‌افزار جدیدی است که طی چند ماه اخیر روانه بازار شده است. ورا می‌گوید که احتمالا اکثریت نرخ هش اضافی از مدل‌های قدیمی‌تر نشأت گرفته باشد؛ مدل‌هایی که با توجه به افزایش قیمت بیت‌کوین در سال نو میلادی، از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر شده‌اند.

ورا اظهار کرد: “تعداد کمی از همکارانمان هنگامی‌که قیمت بیت‌کوین زیر 7500 دلار بود، از دستگاه‌های S9 خود جهت استخراج استفاده نمی‌کردند. اما از آن زمان که این دستگاه‌ها را روشن کرده‌اند، به‌طور معمول نرخ هش نیز قیمت بیت‌کوین (از میان سایر عوامل) را دنبال کرده است.”

هنگامی‌که داده‌های مؤسسه مدیریت دارایی‌های دیجیتال CoinShares را در نظر می‌گیریم، این اطلاعات نشان می‌دهند که هر استخراج‌کننده‌ای آستانه سودآوری 6000 دلاری داشته است (این رقم به این معنا است که قیمت هر بیت‌کوین باید حداقل 6000 دلار باشد تا اکثریت استخراج‌کنندگان بتوانند با استفاده از تجهیزات خود به سودآوری دست یابند). این مسئله می‌تواند دلیل این باشد که چرا نرخ هش مشغول دنبال کردن قیمت است، زیرا همان‌طور که ورا به‌صورت مختصر بیان می‌کند: “استخراج‌کنندگان هنگامی به استخراج ارز دیجیتال می‌پردازند که این کار سودآور باشد.”

تیم Luxor تقریبا با آستانه 6000 دلاری مؤسسه CoinShares موافق است. ورا توضیح می‌دهد که هنگامی‌که قیمت بیت‌کوین به این مقدار نرسیده بود، استخراج‌کنندگان جهت کاهش هزینه‌های خود، دستگاه‌های نه‌چندان کارآمد خود را خاموش کرده بودند. اما ازآنجایی‌که قیمت بیت‌کوین رو به افزایش گذاشت و این دستگاه‌های نیز پیش‌تر خریداری شده بودند، متصدی‌های استخراج دوباره آن‌ها را راه‌اندازی کرده و بدین ترتیب نرخ هش نیز افزایش یافت.

پیش‌تر نیز سناریوی مشابهی را تجربه کرده‌ بودیم؛ یعنی هنگامی‌که قیمت بیت‌کوین در اواخر سال 2019 به 3000 دلار سقوط و نرخ هش نیز تقریبا 50 درصد کاهش یافت. طی این سناریو، نرخ هش نتوانست که جایگاه پایه‌ای خود در فروردین 1398 (آوریل 2019)؛ یعنی هنگامی‌که قیمت این ارز افزایش یافته بود را به دست آورد.   

ورا اظهار کرد: “با توجه به اینکه این عدد یک میانگین است، تفاوت بزرگی نیز وجود دارد. بنابراین همین که ما به این رقم رسیدیم و با توجه به اینکه استخراج‌کنندگان مختلف دستگاه‌های خود را خاموش و روشن می‌کنند، باید شاهد نوسانات بزرگی در نرخ هش باشیم.”

ورا فکر می‌کند که: “با افزایش قیمت، بخش از استخراج‌کنندگان تا زمانی که حاشیه سودشان افزایش یابد، بیت‌کوین‌های خود را نگه می‌دارند. اما هنوز بسیاری از استخراج‌کنندگان سریعا و بدون در نظر گرفتن حاشیه سود، بیت‌کوین‌های خود را به RMB (یک واحد پول چینی) و یا دلار آمریکا تبدیل می‌کنند.”

استخراج‌کنندگان چینی سرعت بیشتری دارند

 

اما هنوز هم پشت افزایش نرخ هش، دلایل ظریف و پیچیده دیگری نیز وجود دارند. به گفته ورا، تعداد زیادی از مجموعه‌های استخراج بیت‌کوین مخصوصا در چین، در حال فراهم آوردن تجهیزات ماینینگ مخفی (موسوم به مخازن ناشناس) جهت انجام عملیات استخراج هستند.

فرضیه تیم Luxor از افزایش نرخ هش در میان این متصدیان ناشناس سرچشمه می‌گیرد. با توجه به افزایش این رقم و یک حساب سرانگشتی و نیز آشنایی این تیم با بازار ماینینگ چین، تیم Luxor استنباط می‌کند که استخراج‌کنندگان مخفی در واقع از سایر محموعه‌ها بزرگ‌تر بوده و همین‌‌ها هستند که ظرفیت عملیاتی این صنعت را افزایش داده‌اند.

ورا بیان می‌دارد: “مقدار نرخ هش ناشناس همچنان به افزایش خود ادامه می‌دهد. احتمالا مجموعه‌های عظیم چینی مشغول جمع‌آوری استخراج‌‌کنندگان مخفی و همچنین فراهم آوردن تجهیزات برای آن‌ها هستند. تا جایی که ما می‌دانیم، این محصولات توسط مجموعه‌های بزرگ غربی ارائه نمی‌شوند.”

این ترتیبات یک بازی برد-برد برای طرفین است. مجموعه‌‌های استخراج چینی مزدی را بابت فراهم کردن این خدمات اخذ می‌کنند و استخراج‌کنندگان مخفی نیز درحالی‌که از منافع نرخ هش انباشته برخوردار می‌شوند، تا حد زیادی نیز مستقل باقی خواهند ماند.

چنین روابطی به روند بازگشتی استخراج متمرکز بیت‌کوین در کشور چین معطوف هستند. بر اساس گزارش استخراج آذرماه 1398 (دسامبر 2019) مؤسسه CoinShares، این نهاد بریتانیایی تخمین می‌زند که 65 درصد استخراج در چین متمرکز شده باشد. علاوه‌ بر این، از زمان گزارش این مؤسسه در خرداد 1398 (ژوئن 2019) و در زمان تهیه این گزارش، 70 درصد نرح جدید هش از جانب متصدیان چینی ایجاد شده بود.

به نظر می‌رسد که داده‌های مؤسسه  CoinShares فقط نرخ هش نشأت گرفته از چین را در نظر گرفته و درنتیجه، نرخ هش ناشی از فعایت سایر کشورها در مجموعه‌های استخراج چینی را نادیده گرفته باشند. ورا می‌گوید که هنگامی‌که نرخ هش نشأت گرفته از خارج را ردیابی کنیم، می‌بینیم که این رقم به طرز نگران‌کننده‌ای بالاتر است.

وی گفت: “بر اساس تحلیل‌های ما، چین تقریبا 90 درصد شبکه بیت‌کوین را در سطح مجموعه‌های استخراج کنترل می‌کند.”

ورا به عنوان یک استخراج ‌کننده بیت‌کوین، امیدوار است که ماینرهای آمریکای شمالی نرخ هش خود را در کشور خود ایجاد کنند. در اینجا نه‌تنها بحث عدم تمرکز مطرح است، بلکه مسائل مربوط به جغرافیای سیاسی نیز وجود دارند. افزایش تنش‌ها میان کشورهای ایران و ایالات‌متحده و نیز تهدید تحریم‌های بلندمدت علیه ایران، می‌توانند باعث ایجاد برزخی قانونی برای فعالان حوزه ماینینگ شوند.

ازآنجایی‌که بیت‌کوین و بخش استخراج آن در میان بازیگران سازمانی از مشروعیت بهتری برخوردار است، اگر فعالان این حوزه بخواهند که سودهای خود را از تحریم‌ها نجات دهند، آنگاه ممکن است که مجموعه‌های استخراج آمریکایی بتوانند جذابیت خود را بهتر نشان دهند.

ورا اظهار کرد: “ما فکر می‌کنیم و همچنین امیدواریم که استخراج‌کنندگان آمریکایی از مجموعه‌های غیرآمریکایی جدا شوند. یکی از موارد جالب اعمال مقررات خاکستری (مقرراتی که انجام برخی از کارها را در یک منطقه ممنوع می‌کنند) مربوط به ماینینگ در کشورهای تحریم‌شده (مانند ایران) است. اگر شما به مجموعه‌ای ملحق شوید که نرخ هش از کشورهای تحریم‌شده را نیز بپذیرد و یا اینکه اگر بلوکی از یک استخراج‌کننده فعال در کشوری تحریم‌شده پیدا شود، آنگاه می‌توان این موارد را مصداق مناطق خاکستری نامید. ما فکر می‌کنیم که اتخاذ چنین رویه‌ای برای مجموعه‌های بزرگ، بیش از حد ریسکی باشد.”

نوشته نرخ هش بیت‌کوین به بالاترین میزان در تاریخ خود رسید! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

مایکروسافت با الهام از اپل می‌تواند ویندوز را بهبود دهد

مایکروسافت با الهام از اپل می‌تواند ویندوز را بهبود دهد

مایکروسافت هنوز راه زیادی برای تکامل سیستم‌عامل محبوبش در پیش دارد. آن‌ها می‌توانند با الهام از رقیب دیرینه،‌ بهینه‌سازی‌های بیشتری روی ویندوز پیاده‌ کنند.

کشف جدید: ترکیب دو باکتری می‌تواند یک نقاشی زیبا از گل‌ها ایجاد کند!

اگر یک باکتری را در داخل ظرف مخصوص کشت میکروب در یک محیط آگار نوترینت (agar nutrient medium) قرار دهید، مشاهده خواهید کرد که به شکل خاصی رشد می‌کند.

برای مثال، باکتری Escherichia coli رشد کندی دارد و به‌صورت یک توده در می‌آید. در مقابل، باکتری Acinetobacter baylyi سریع‌تر حرکت می‌کند و تا زمانی که همه ظرف را بپوشاند در تمام جهات پخش می‌شود.

اما اگر این دو باکتری را باهم در داخل یک ظرف کشت میکروب بگذاریم چه اتفاقی می‌افتد؟ خب باید بگوییم که چیز شگفت‌انگیزی رخ می‌دهد. آن‌ها باهم ترکیب شده و به سمت بیرون رشد می‌کنند و درنهایت یک الگوی گلبرگ‌شکل را تشکیل می‌دهند.

این موضوع، به‌طور کاملا تصادفی کشف گردید و باعث شد تا دانشمندان با تحقیق بر روی دینامیک رشد باکتری‌ها، علت شکل‌گیری چنین الگویی را بررسی کنند.

Liyang Xiong، بیولوژیست از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: ما این دو گونه باکتریایی را برای پروژه دیگری باهم ترکیب می‌کردیم که یک روز صبح متوجه الگویی شبیه گلبرگ در ظرف کشت میکروب شدیم. زیبایی این الگو ما را تحت تاثیر قرار داد و شروع به تحقیق درباره نحوه ترکیب سلول‌های باکتریایی کردیم.

تیم تحقیق برای بررسی این موضوع، به سراغ مدلسازی ریاضیاتی رفت. آن‌ها مشخصات فیزیکی دو باکتری مانند سرعت رشد، ریخت‌شناسی و اصطکاک موثر را در مدل خود وارد کردند.

باکتری A. baylyi به‌خاطر داشتن پرزهای کوچک مومانندی به نام pili بسیار سریع حرکت می‌کند. به این نوع حرکت در اصطلاح جنبندگی (motility) گفته می‌شود. در مقابل، باکتری E. coli اصلا pili ندارد و غیرجنبنده است.

وقتی که این دو باکتری در ظرف مخصوص کشت گذاشته شدند، E. coli بر روی مرز بیرونی گسترش‌یابنده A. baylyi سوار شد و باعث ایجاد الگوی مذکور گردید. درواقع حرکت کند E. coli،‌ باعث بی‌ثباتی آن مرز گردید.

در جایی که مقادیر کمتری E. coli وجود دارد، کلونی A. baylyi با سرعت زیادی به سمت بیرون حرکت می‌کند؛ اما مقادیر زیاد E. coli، حرکت بسیار کندی دارند و جلوی پیشروی سریع A. baylyi را می‌گیرند. همین موضوع باعث به وجود آمدن شکل‌های گلبرگی در کلونی ترکیب‌شده گردید. احتمالا چنین اثری، در مورد هر ترکیب دوتایی باکتریایی، قابل مشاهده خواهد بود؛ البته اگر یکی از آن‌ها جنبنده و دیگر غیرجنبنده باشد.

این کشف گرچه می‌تواند یک کار سرگرم‌کننده برای هنرمندان میکروبی باشد، اما باید بگوییم که فایده‌های عملی هم دارد. با این کشف دانشمندان خواهند توانست الگوهای پیچیده مشاهده‌شده در کلونی‌های باکتریایی موجود در طبیعت را درک کنند.

البته فایده‌های سلامتی هم می‌توان برای آن متصور بود. باکتری‌ها تهدید بزرگی برای دستگاه‌های پزشکی و ایمپلنت‌ها محسوب می‌شوند، اما با مطالعه الگوهای پخش باکتری‌ها می‌توان راه‌هایی برای حل این مشکل پیدا کرد.

Lev Tsimring، بیولوژیست از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: تشکیل الگوهای باکتریایی، در چند دهه گذشته موضوع تحقیقاتی مهمی برای دانشمندان بوده است. با این‌حال، اکثر مطالعات آزمایشگاهی و مدل‌های تئوریک، تمرکز خود را بر روی دینامیک کلونی‌های تک‌گونه‌ای گذاشته‌اند. اما باید بدانیم که اکثر باکتری‌ها در طبیعت، در جوامع چندگونه‌ای زندگی می‌کنند.

Tsimring می‌گوید: در حالیکه برخی از مکانیسم‌های بیوشیمیایی جوامع چندگونه‌ای باکتری‌ها مشخص شده‌اند، اما ما متوجه شدیم که پیچیدگی‌های شگفت‌انگیزی ممکن است در اثر مکانیسم‌های صرفا فیزیکی حاصل گردند.

مطالعه حاضر در مجله eLife چاپ شده است.

نوشته کشف جدید: ترکیب دو باکتری می‌تواند یک نقاشی زیبا از گل‌ها ایجاد کند! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

پلی استور دیگر برای اپلیکیشن‌های آپدیت‌شده نوتیفیکیشنی را نشان نخواهد داد

اپلیکیشن‌های اصلی اندروید این مزیت را دارند که می‌توانند آپدیت‌های معمول خود را مستقل از به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل دریافت کنند. اما خبر جالب اینکه پلی استور اخیرا نمایش نوتیفیکیشن‌ها برای اپلیکیشن‌های آپدیت‌شده را حذف کرده است.

ظاهرا این توسعه از ماه نوامبر سال گذشته برای تعدادی از کاربران بر روی ورژن 17.4 پلی استور ارایه شده است. البته برخی از کاربران، نبود نوتیفیکیشن‌ها را به‌عنوان یک باگ موقت تلقی کرده‌اند، اما بعدا مشخص شد که این یک اقدام برنامه‌ریزی‌شده بوده و اخیرا هم توسط نمایندگان گوگل تایید شد.

برای تست کردن این موضوع، ما نسخه 18.3.13 پلی استور را امتحان کردیم و هیچ نوتیفیکیشنی بعد از آپدیت اپلیکیشن‌ها دریافت نکردیم. این تغییر، از طریق آپدیت دستی قابل دریافت است و برای کاربرانی هم که به‌روزرسانی‌های خودکار را روشن کرده‌اند اعمال می‌شود. نظر شما درباره این تغییر چیست؟ آیا گوگل همچنان باید اجازه کنترل نوتیفیکیشن‌ها برای آپدیت اپلیکیشن‌ها را به کاربران بدهد؟

نوشته پلی استور دیگر برای اپلیکیشن‌های آپدیت‌شده نوتیفیکیشنی را نشان نخواهد داد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

نمایشگاه آثار هنری از گجت‌های هوشمند، ساکنان زمین پس از انسان‌ها

نمایشگاه آثار هنری از گجت‌های هوشمند، ساکنان زمین پس از انسان‌ها

یک هنرمند تجسمی آثاری از گجت‌های هوشمند ساخته است و اعتقاد دارد آن‌ها پس از مرگ انسان‌ها روی زمین باقی خواهند ماند.

کامپیوترهای شخصی برای رقابت با کنسول‌های نسل جدید آماده می‌شوند

کامپیوترهای شخصی برای رقابت با کنسول‌های نسل جدید آماده می‌شوند

کامپیوترهای شخصی گیمینگ همیشه رقابتی نزدیک با کنسول‌های بازی دارند و شاید امسال گزینه‌هایی برای رقابت جدی با کنسول‌ها به بازار معرفی شوند.

تصاویر زنده اسمارت‌فون شیائومی Mi 10 منتشر شد

بر اساس پیش‌بینی‌ها، پرچم‌دار آینده کمپانی شیائومی با نام Mi 10 طی ماه آینده معرفی خواهد شد. تا کنون اطلاعات فراوانی پیرامون این هندست منتشر شده است. اما در حال حاضر برای نخستین بار شاهد انتشار تصاویری از Mi 10 هستیم. این تصاویر با برآوردهای پیشین کارشناسان کمی متفاوت هستند.

بر اساس اطلاعات پیش‌تر لو رفته قرار بود این گوشی مجهز به یک نمایشگر کاملا یکپارچه و فاقد هرگونه ناچ، حفره یا حواشی جانبی خمیده باشد. همچنین اطلاعات لو رفته قبلی می‌توانند متعلق به ورژن پرو اسمارت‌فون Mi 10 باشد. ریاست کمپانی شیائومی پیش‌تر ماهیت وجودی نسخه پرو را موردتایید قرار داد. لذا بهره‌گیری ورژن معمولی این هندست از طراحی نمایشگر حفره‌دار امری کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد؛ در حالی‌که نسخه پرو احتمالا مجهز به یک نمایشگر تمام‌صفحه خواهد بود.

با این‌حال الگوی طراحی پشتی دستگاه با شنیده‌های پیشین مطابقت دارد؛ بدین‌ترتیب اکنون شاهد به‌کارگیری پیکره‌بندی دوربین چهارگانه هستیم. البته کلیه تصاویر و اطلاعات فوق می‌توانند جعلی باشند؛ لذا تنها گذر زمان ماهیت حقیقی یا تقلبی تصاویر مربوط به گوشی را مشخص خواهد کرد.

نوشته تصاویر زنده اسمارت‌فون شیائومی Mi 10 منتشر شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

اینتل جایگاه پردرآمدترین تراشه‌ساز را از سامسونگ پس گرفت

اینتل جایگاه پردرآمدترین تراشه‌ساز را از سامسونگ پس گرفت

اینتل با وجود کاهش درآمد نسبت به سال گذشته، به‌میزان ۶۵٫۸ میلیارد دلار تراشه فروحته است.