با CES2020/ شیوه های اپل و فیس بوک برای حفظ حریم شخصی غیرقابل دفاع است

 
یکی از اعضای کمیسیون فدرال تجارت آمریکا در پنلی در CES۲۰۲۰ به مدیران ارشد اپل و فیس بوک گفتند شیوه های فعلی برای حفظ حریم شخصی افراد غیر قابل دفاع و ناکافی است.
 
 به نقل از پرس اسوسیشنز، در یک مناظره که در نمایشگاه CES۲۰۲۰برگزار شده بود، یکی از اعضای کمیسیون فدرال تجارت آمریکا(FTC) خطاب به اپل و فیس بوک گفت شیوه های فعلی برای حفظ حریم شخصی افراد غیرقابل دفاع و ناکافی هستند.
 
اعضای کمیسیون FTC در پنلی که با حضور مدیران ارشد از هر دو شرکت برگزاری شده بود، از صنعت فناوری خواستند تا مسئولیت بیشتری درباره این مشکل بپذیرد.
 
ربکا اسلاتر یکی از اعضای کمیسیونFTC اعلام کرد تعداد موارد افشای اطلاعات امنیتی در سال های گذشته به شدت افزایش یافته و نشان می دهد باید اقدامات بیشتری برای حفاظت از اطلاعات کاربران انجام داد.
 
 او در این باره گفت: این واقعیت که هر روز در روزنامه ها اخبار مختلفی درباره نشت اطلاعات منتشر شده می شود، بدان معنا است که اقدامات کافی برای حفظ امنیت اطلاعات انجام نشده است. 
 
همچنین پس از سال های متمادی، برای نخستین بار یکی از مدیران اپل در نمایشگاهCES شرکت کرد.  جین هوروات مدیر ارشد امنیت جهانی اپل همراه همتای خود از فیس بوک(ارین ایگان) در این پنل حضور داشند.
 
 ایگان در پاسخ به اسلاتر عنوان کرد ارائه ابزارهای کنترل امنیت سایبری برای کاربران، نمونه ای از اقدامات شرکت برای محافظت از مشتریان خود است.
 
 با این وجود اسلاتر  معتقد بود اینکه از مشتریان خواسته شود تا بر نحوه جمع آوری اطلاعات خود نظارت کنند، کاری غیر عادلانه است. او در این باره گفت: تصور می کنم حتی اگر کاربران بتوانند  از کنترل های تعیین شده برای حفظ حریم شخصی گذر کنند، مقدار اطلاعاتی که آنها باید پردازش کنند، برای بیشتر افراد قابل توجیه نیست.
 
هوارت نیز در دفاع از اقدامات شرکت خود گفت: در اپل ما کاربران را مانند رانندگان خودروها تصور می کنیم. آنها باید روی اطلاعات خود دسترسی داشته باشند و بتوانند اطلاعات راگزینش کنند. این یکی از حوزه های تمرکز ما در اپل است. از سوی دیگر  مدیر ارشد اجرایی ما (تیم کوک) به شدت به حفظ حریم اطلاعاتی افراد معتقد است.
 
در ادامه این پنل اسلاتر  اظهار امیدواری کرد تا قانون حفظ حریم شخصی تا ۲۰۲۱ در آمریکا ارائه شود.

لنوو اطلاعات بیشتری از لپ تاپ تاشدنی Thinkpad X1 Fold منتشر کرد

لنوو اطلاعات بیشتری از لپ تاپ تاشدنی Thinkpad X1 Fold منتشر کرد

لنوو چندی پیش اولین لپ‌تاپ تاشدنی خود را به‌نام Thinkpad X1 Fold معرفی کرد و اکنون اطلاعات دقیق‌تری از آن در اختیار کاربران قرار داده است.

گلکسی فولد ۲ پیش از رونمایی در رویداد آنپکد فاش شد

گلکسی فولد 2 پیش از رونمایی در رویداد آنپکد فاش شد

رندرهایی از گلکسی فولد 2 منتشر شده که طراحی این گوشی را شبیه به موتورولا ریزر با سیستم لولایی نشان می‌دهد.

پرداخت عوارض شهری تاکسی‌های اینترنتی شروع شد

مدیرعامل تپ‌سی اعلام می‌کند که از امروز (۱۷ دی) آنها براساس دستورالعمل نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی ملزم به پرداخت ۱.۵درصد عوارض سفر شده‌اند. منشی‌پور تاکید می‌کند که این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این و به صورت غیرمستقیم وزارت کشور و شهرداری تهران از آنها خواسته بودند که برای دریافت این میزان عوارض دست نگه دارند.
 
میلاد منشی‌پور در توضیح این موضوع گفت: «براساس قرارداد با شهرداری که در مهرماه و طبق دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی امضاء کردیم باید میزان مشخص عوارض شهر را به شهرداری پرداخت می‌کردیم اما این اتفاق تا کنون رخ نداد.» او دلیل تاخیر در اجرایی نشدن الزام پرداخت ۱.۵درصد عوارض سفر تاکسی‌های اینترنتی را درخواست غیرمستقیم وزارت کشور و شهرداری تهران اعلام می‌کند.
او در این مورد توضیح می‌دهد: «شهرداری و وزارت کشور از حقی که براساس قرارداد داشتند گذشته بودند و از ما خواستند فعلاً آن را دریافت نکنیم، هر چند نامه کتبی در این زمینه به ما نداده بودند. اما از ابتدای این هفته به تاکسی‌های اینترنتی اعلام شد که عوارض سفر را دریافت کنند.» به گفته منشی‌پور متوسط قیمت پایه در تهران حدود ۱۳ هزار تومان است که اضافه شدن  ۱.۵ درصد عوارض شهری به آن نزدیک به ۲۰۰ تومان به این قیمت اضافه خواهد کرد.
در همین زمینه هم  مدیرعامل اسنپ در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که شرکت‌های تاکسی اینترنتی ملزم به پرداخت ۱.۵درصد عوارض سفر شدند. براساس اظهارات ژوبین علاقبند عوارض به میزان ۱.۵درصد هزینه سفر است که کسر آن از محل درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نخواهد بود و معادل رقم آن به قیمت سفرها اضافه می‌شود.
به نظر می‌رسد اجرایی شدن این بند قرار داد فعالیت تاکسی‌های اینترنتی براساس دستورالعمل خاص فعالیتشان در این زمینه به اعتراضات رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران بی‌ارتباط نباشد؛ چرا که هفته گذشته بهاره آروین در صحن علنی شورا در خصوص توقف دریافت بهای خدمات ۲درصدی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی به شهردار تهران تذکر داده بود.
براساس قرارداد تاکسی‌های اینترنتی و شهرداری‌ها این میزان عوراض به نرخ کرایه اضافه می‌شود و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که چندی پیش با تغییر تعرفه بنزین و اختلاف قیمت ۵۰۰ تومانی در هر لیتر سهمیه واریزی راننده‌های تاکسی اینترنتی باعث بروز نارضایتی‌هایی در این زمینه از سوی رانندگان و مسافران شده بود. پس از افزایش قیمت بنزین، مدیران تاکسی‌های اینترنتی اعلام کردند قیمت‌های آنها با افزایش قیمت سوخت افزایش نداشته؛ اما کاربران در شبکه‌های اجتماعی تجربه متفاوتی را به اشتراک گذاشته بودند که نشان از افزایش قیمت سفر‌های آنها با تاکسی‌های اینترنتی داشت.

تراکنش‌های اینترنتی آذرماه نسبت به آبان افزایش یافت

متوسط تعداد تراکنش‌های اینترنتی طی آذرماه با افزایش ۸.۴۱ درصدی از ۱۲۱ تراکنش در آبان ماه به ۱۳۰ تراکنش رسیده است.
 
تعداد تراکنش‌های اینترنتی در آبان ماه که به دلیل قطعی اینترنت در روزهای پایانی این ماه با کاهش مواجه شده بود طی آذرماه افزایش یافت و به نظر می‌رسد تعداد تراکنش‌ها به روال سابق خود بازگشته است.
طبق همین گزارش متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش اینترنتی در آذرماه با افزایش ۶۷.۷۷ میلیون ریالی به ۲۸۰.۲۱ میلیون ریال رسیده است. طبق گزارش شاپرک هر چند که هنوز بیشترین سهم بازار تراکنش‌های شاپرکی در اختیار ابزار کارتخوان فروشگاهی است؛ اما تعداد ابزارهای پذیرش اینترنتی نیز در آذر ماه نسبت به آبان رشد نسبی داشته است. مقایسه نمودار آذر و آبان ماه نشان می‌دهد سهم ابزار پذیرش اینترنتی در آذر ماه ۶.۲۷ درصد بوده این درحالی است که این سهم در آبان ماه ۵.۹۵ درصد بوده است.
 
 
 
متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در آذر ماه گذشته ۲۱۹ تراکنش است که این تعداد نسبت به مقدار مشابه ماه گذشته کاهش ۰.۱۰ واحدی را تجربه کرده است. همچنین متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش موبایلی ۹۸ تراکنش است که این مقدار نسبت به ماه گذشته با کاهش ۴.۴۶ واحدی همراه بوده‌ است. از سوی دیگر متوسط تعداد تراکنش هر ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز با ۰.۸۶ واحد کاهش نسبت به آبان ماه به ۲۵۰ عدد در آذر ماه رسیده است.
 
 
 
 
 
همانطور که در نمودار بالا مشخص است سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی در آذر ماه ۹۸ نسبت به آبان ماه به ترتیب ۰.۰۷ و ۱.۷۴ درصد کاهش داشته است.  همچنین تعداد و مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی در آذر ماه ۹۸ نیز به ترتیب ۰.۳۳ و ۱.۷۸ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند. از دیگر کاهش‌هایی که در این زمینه قابل مشاهده است تعداد و مبلغ تراکنش‌های پذیرش موبایلی است که در این زمینه  کاهش ۰.۲۶ درصدی در تعداد تراکنش‌ها و کاهش ۰.۰۴ درصدی در مبلغ تراکنش‌ها ثبت شده است.

با CES2020/ اولین پی‌سی مجهز به نمایشگر تاشو معرفی شد

شرکت لنوو در جریان رویداد بزرگ دنیای فناوری موسوم به CES 2020 از جدیدترین محصول خود تحت عنوان ThinkPad X1 Fold که یک رایانه شخصی (PC) مجهز به نمایشگر تاشوست رونمایی کرد.
 
این دستگاه از یک نمایشگر 13.3 اینچی اولد با نسبت ابعاد 4:3 و رزولوشن 2048 در 1536 بهره می‌برد و از چرم نیز برای پوشش قسمت بیرون بدنه استفاده آن استفاده شده است. لنوو از نمایشگرهای شرکت ال جی برای این پی‌سی استفاده کرده و ادعا کرده که از مقاومت و دوام بسیاری بالایی برخوردار است.
 
دستگاه ThinkPad X1 Fold مبتنی بر ویندوز 10 پرو عمل می‌کند، بدین معنی که لنوو بجای آنکه روی قابلیت‌های سیستم عامل مایکروسافت تمرکز کند، خود تلاش کرده تا مشکل نمایش محتوا روی نمایشگر تاشوی این پی‌سی را حل کند. لنوو در قسمت تسک بار، ک منو پاپ‌آپ را طراحی کرده که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا بعد از باز شدن پی‌سی، میان نمایش فول اسکرین در یک صفحه و یا نمایش در دو صفحه، یکی را انتخاب کند.
 
از جمله مزیت‌های این طراحی، انعطاف‌پذیری بالای آن است به طوری که می‌توان یک کیبورد وایرلس را به عنوان متصل و همانند یک لپ تاپ از آن استفاده کرد. لنوو در کنار این محصول، یک پایه یا استند خاصی را نیز عرضه کرده که برای چنین مواقعی می‌تواند کاربردی باشد.
 
البته اگر به صورت افقی از ThinkPad X1 Fold استفاده می‌شود، یک کیبورد در قسمت پایینی نمایشگر ظاهر می‌شود که از آن هم می‌توان برای تایپ استفاده کرد. همچنین، لنوو به همراه این پی‌سی یک کیبورد جانبی با خاصیت مغناطیسی را نیز عرضه کرده که از طریق بلوتوث با دستگاه ارتباط برقرار کرده و به قسمت انتهایی پی‌سی متصل می‌شود.
 
در خصوص مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است. لنوو تنها به این نکته اشاره کرد که از پلتفرم جدید اینتل بهره می‌برد که از فناوری هیبرید برخوردار است. گفته می‌شود که این پی‌سی با یک بار شارژ، می‌تواند تا 11 ساعت شارژ را در خود ذخیره و به دستگاه تزریق کند.
 
قرار است عرضه  ThinkPad X1 Foldدر اوایل سال جاری میلادی و با قیمت پایه 2499 دلار آغاز شود.
 

با CES2020/ کامپیوتری که می‌تواند گوشی شما را شارژ کند

چند سالی است که تمرکز تولیدکنندگان به تولید انواع لپ‌تاپ‌ها در مدل‌های مختلف معطوف شده و کمتر پیش می‌آید تا شرکتی از یک کامپیوتر شخصی یا همان پی‌سی جدیدی رونمایی کند. اما شرکت اچ‌پی برای نمایشگاه CES ۲۰۲۰، محصولی را در قالب یک پی‌سی All-in-one در نظر گرفته که قرار است تحت عنوان Envy ۳۲ AiO معرفی شود. این محصول از نمایشگری ۵/ ۳۱ اینچی با رزولوشن ۴K و حداکثر میزان روشنایی ۶۰۰ نیت برخوردار است و از تراشه گرافیکی انویدیا GeForce RTX ۲۰۸۰ در دل آن استفاده شده است. در واقع، Envy ۳۲ AiO اولین کامپیوتر شخصی از نوع All-in-one محسوب می‌شود که از هسته‌های RTX برای ارتقای قابلیت‌های خود در اجرای انواع برنامه‌ها بهره می‌برد.
اچ‌پی در این محصول از پردازنده‌های ۶۵ واتی نسل نهمی ‌Core i۷ اینتل استفاده کرده و کاربر می‌تواند میزان حافظه رم آن را تا ۳۲ گیگابایت ارتقا دهد. حافظه داخلی آن نیز در چند مدل عرضه می‌شود که تا یک ترابایت SSD قابل ارتقاست. طبق آنچه این شرکت اعلام کرده، Envy ۳۲ AiO، وایدترین نمایشگر ۴K را در میان کامپیوترهای دسته‌بندی خود در دل خود جای داده که این امر به لطف برخورداری از نسبت ابعاد ۸/ ۹ درصدی گلس لبه به لبه محقق شده است. همچنین این دستگاه، اولین پی‌سی در دنیا شناخته می‌شود که میزان روشنایی نمایشگر آن برابر با HDR۶۰۰ تعیین شده است. جدا از قدرت و توان پردازشی دستگاه،Envy ۳۲ AiO  از ویژگی‌های دیگر صوتی و وایرلس نیز بهره می‌برد که می‌تواند برای کاربران جالب توجه باشد. اچ‌پی ادعا کرده که این محصول به لطف برخورداری از سیستم صوتی شرکت بنک‌اند الفسون، قادر به ارائه صدایی باکیفیت و بلند است. این امکان برای کاربران فراهم شده تا موسیقی را از طریق بلندگوهای این پی‌سی‌استریم کنند، البته نه در حالت معمولی، بلکه در زمانی که دستگاه خاموش است. از طرف دیگر Envy ۳۲ AiO  از فناوری شارژ وایرلس بهره می‌برد و می‌توان از آن حتی برای شارژ دیگر دستگاه‌ها حتی در زمانی که خاموش است، استفاده کرد. طبق گفته اچ‌پی، فروش Envy ۳۲ AiO از امروز و با قیمت ۱۵۹۹ دلار آغاز شده است.

آمارهای تازه از صنعت تبلیغات آنلاین ایران

صنعت تبلیغات نیز از آن دست صنایعی است که با وقوع انقلاب دیجیتالی شاهد تحولات قابل توجهی شد، چرا که با افزایش نفوذ اینترنت و تلفن همراه، بازی در این میدان از دست رسانه‌های سنتی و کسب‎وکارهای بزرگ درآمد. به عبارت دیگر، به لطف توسعه دنیای دیجیتال کسب‎وکارهای کوچک و نوپا نیز توانستند در این عرصه دیده شوند. بخش تبلیغات تلویزیونی از دیرباز نیروی غالب در صنعت بوده‌، با این حال، تغییر رویکرد مخاطبان از رسانه‌های چاپی و الکترونیکی به رسانه‌های دیجیتال، تکامل فناوری‌های ارتباطی و زمان صرف‌شده در فضای مجازی منجر به رشد قابل‌توجه بازار تبلیغات آنلاین شده و انتظار می‌رود بازار تبلیغات آنلاین تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۲۸۰ میلیارد دلار برسد. در واقع، آمارها حاکی از آن است که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ هزینه تبلیغات جهانی بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار افزایش یابد. البته این افزایش اندازه بازار به پلت‌فرم‌های تبلیغات قوی مانند گوگل، یاهو و فیس‌بوک مربوط می‌شود که سهم قابل توجهی در رشد بازار تبلیغات آنلاین دارند. در این میان، امکانات و ابزارهای دیجیتالی مانند واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی و دستگاه‌های پوشیدنی در حال ظهور است که انتظار می‌رود منجر به تقویت و جذب بیشتر در بازار تبلیغات آنلاین در سال‌های پیش‌رو شود.
صنعت تبلیغات آنلاین در ایران نیز به لطف افزایش ضریب نفوذ اینترنت و موبایل در بین مردم شکل گرفت. البته در این میان، اقبال کمرنگ رسانه‌های سنتی در جذب و حفظ مشتری در این سال‎ها بی‎تاثیر نبود تا پدیده نوظهور تبلیغات آنها مسیر رشد و توسعه را با یک گام قوی شروع کند. به هر حال، کسب‎وکارهای نوپا و کوچک نیز به لطف دنیای دیجیتال فرصت دیده شدن را در اقتصاد کشور پیدا می‌کردند. از نظر شکوری مقدم، مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه تبلیغات آنلاین، در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد»، پیش‎بینی می‌شود با رویکردی که تلویزیون در خصوص انعقاد قراردادهای چندصد میلیارد تومانی با برندهای بزرگ اتخاذ کرده، شاهد کوچ برندهایی که بودجه‌های تبلیغاتی کمتری دارند به سمت رسانه‌های آنلاین باشیم. از طرفی تبلیغات محیطی هم محدودیت پوشش‌دهی(در حد یک منطقه از یک شهر) را دارند و هم نسبتا پرهزینه‌تر از سایر رسانه‌ها است، که در مقایسه با تنوع ابزارهای آنلاین و قیمت مناسب خدمات دیجیتال، مزیت رقابتی کمتری دارند. در کنار همه این موارد، قابلیت رصد دقیق و پنل‌های گزارش تفصیلی در فضای آنلاین، قطعا باعث خواهد شد تا این حوزه سهم بزرگی را از آینده صنعت تبلیغات به خود اختصاص دهد.  
 
 بازار ایران
به گفته علیرضا ناظم زاده، مدیرعامل یک پلت‌فرم تبلیغات آنلاین در گفت‎وگو با«دنیای اقتصاد»، براساس آماری که وجود دارد می‌توان حجم بازار تبلیغات آنلاین را از کل بازار تبلیغات یا حجم تبلیغات در یک سال تقریبا کمتر از ۵ درصد برآورد می‌شود، این در حالی است که در کشورهای حوزه خاورمیانه این عدد در سال ۲۰۱۹ به ۱۴درصد از حجم کل تبلیغات آنها رسیده و در حدود ۵/ ۶ میلیارد دلار است. با این حال، صنعت تبلیغات آنلاین ایران در یک دهه گذشته رشد داشته است و در مجموع با توجه به این حجم تقریبی بازار تبلیغات آنلاین در ایران را ۶۰۰ میلیارد در سال برآورد کرد.برآورد مدیرعامل این پلت‌فرم تبلیغات آنلاین از بازار این پدیده دیجیتالی در حالی است که به گفته محمدمهدی شکوری مقدم، مدیرعامل صباویژن، دیگر شرکت داخلی فعال در حوزه تبلیغات آنلاین در کشور، در گفت‎وگو با «دنیای‌اقتصاد»، با در نظرگرفن تمام ظرفیت‌هایی که در تبلیغات آنلاین وجود دارد از جمله تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات ثابت و کلیکی، ویدئو مارکتینگ و ... ، تخمین ما تا پایان سال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است.شکوری مقدم در ادامه یادآور شد: به طور میانگین در ۱۰ سال گذشته شاهد رشد ۶۰ تا ۸۰ درصدی تبلیغات آنلاین در هر سال بوده‌ایم که در سه سال اخیر و تحت تاثیر دو عامل اصلی، یکی قدرت گرفتن شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام و اینستاگرام و دیگری افزایش ظرفیت‌های ویدئو مارکتینگ، این رشد به بیش از ۱۸۰ تا ۲۰۰ درصد رسیده است. روندی که در سال‌های پیش رو هم ادامه خواهد داشت و آمار و ارقام بالاتری را مشاهده خواهیم کرد زیرا هنوز هم این حوزه از تبلیغات برای بسیاری از شرکت‌ها ناشناخته است و برندها به آرامی در حال تجربه کردن این ابزار جدید و کارآمد هستند.
 
 بازار تبلیغات آنلاین به روایت آمار
پلت‌فرم تبلیغات آنلاین «یکتانت» اخیرا گزارشی درباره صنعت تبلیغات آنلاین کشور منتشر کرده که نشان می‎دهد میانگین ترافیک کاربران موبایل در تمامی ساعات شبانه‌روز از کامپیوتر بیشتر است. همچنین بیشترین ترافیک کاربران دسکتاپ در ساعات کاری به خصوص بین ۸صبح تا ۱۴ و بیشترین ترافیک کاربران موبایل در ساعات انتهایی شب به‎ویژه بین ساعت ۲۱ تا ۲۴ است و کمتریــن ســاعت حضــور کاربــران بین ساعت ۴ تا ۵ صبح بوده است. همچنین بیشـترین و کمتریـن سـاعت حضـور کاربـران در دسـکتاپ و موبایـل، در هر چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان در بازه زمانی یکسانی قرار دارد. حـدودا مـردان ۵۸ درصـد و زنان ۴۲درصـد از ترافیک کاربـران موبایل را تشکیل می‌دهند و این رقم در بین کاربران کامپیوتر به ترتیب ۶۷ و ۳۳ درصد است.
 
این گزارش که به بررسی رفتار ۱۰۰میلیون کاربر اینترنت (برخی همزمان کاربر موبایل و کامپیوتر هستند) و بیش از ۱۰ هزار کسب‎وکار آنلاین از ابتـدای مهـر ۹۷ تا انتهای شـهریور ۹۸ پرداخته حاکی از آن است که ایرانی‌ها به خواندن اخبار ورزشی بیش از هر موضوع دیگری علاقه دارند و پس از آن بیشتر وقت‌شان در فضای مجازی به رصد کردن اخبار سیاسی و اجتماعی می‌گذرد. همچنین زمان بازی استقلال و سپاهان در دقیقه ۹۷ وقتی استقلال در زمین سپاهان گل زد، انفجار بزرگی در بازدید از سایت‌های داخلی رخ داد و پرترافیک‎ترین لحظه آنی را رقم زد. در زمـان افطـار ترافیـک کاربـران در موبایـل حـدود ۱۵درصد کاهـش می‎یابـد و مدتی بعد به رونـد طبیعی خود بازمی‎گردد. میانگیـن ترافیـک کاربـران کامپیوتر در سـاعات اداری فروردیـن مـاه نسـبت بـه کل سـال حـدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.آمار نشان می‎دهد توزیع ترافیک غالب اینترنت، ترافیک سمت موبایل است و طی ۱۵ ماه اخیر حجم ترافیک دسکتاپ بسیار کم شده است. این تغییر رفتار نشان می‌دهد که کسب و کارهای آنلاین ما باید بیش از پیش اپلیکیشن‌های خود را براساس الگوریتم موبایل فرندلی طراحی کنند.
 
 ساختار بازار ایران
براساس آماری که مدیرعامل پلت‌فرم تبلیغات آنلاین در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» در رابطه با ساختار تبلیغات آنلاین شرکت‎های داخلی ارائه می‌دهد، تبلیغات روی اپلیکیشن‎ها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد پرداختی‎های شرکت‌ها برای تبلیغات آنلاین را در برمی‌گیرد، البته این آمار همزمان شامل اپلیکیشن‎های داخلی و خارجی است. تبلیغات وب حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بودجه تبلیغات آنلاین را دارند. تبلیغات گوگل در وب و اپ‎ها حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد و تبلیغات شبکه‎های اجتماعی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است. تا پنج سال گذشته تبلیغات بنری بیشتر موردتوجه بود و همه از آن استفاده می‌کردند. اما اخیرا تبلیغات همسان (تبلیغاتی که ساختار و ظاهر آن با سایت‌های نمایش‌دهنده یکپارچه و همسان می‌شود) جای آن را گرفته است. با توجه به تبلیغات گوگل در وب، تبلیغات ریتارگتینگ (این سرویس با ردیابی افرادی که وارد وب‌سایتی شده‌اند ولی هنوز به مشتری تبدیل نشده‌اند، آنها را در وب‌سایت‌های دیگر شناسایی کرده و تبلیغات ریتارگتینگ کسب‎وکار موردنظر را به آنها نمایش می‌دهد تا به وب‌سایت برگشته و در نهایت مشتری شوند) از تبلیغات همسان و تبلیغات بنری، موثرتر است. هزینه‎های صرف شده از سوی مشتری‎های شرکت‎های تبلیغاتی نشان می‎دهد رپرتاژ آگهی هم یکی از راه‎های مورد علاقه کسب‎وکارها برای معرفی محصولاتشان است.
 
آخرین آمارگیری رسمی که توسط مرکز آمار ایران در سال ۹۶ انجام گرفته نشان می‌دهد سرانه روزانه حضور ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی یک ساعت و ۴ دقیقه است. به این ترتیب، در کنار سایر رسانه‎ها، شبکه‎های اجتماعی نیز به یکی از راه‌های ارتباطی برای تبلیغات تبدیل شده‎اند و در این میان، پدیده نوظهوری با عنوان اینفلوئنسر نیز مسیر تبلیغاتی جدیدی بوده که از دل شبکه‎های اجتماعی بیرون آمده است. اینفلوئنسر کسی است که به علت قدرت، دانش و جایگاه اجتماعی خود این توانایی را دارد که تصمیم خرید مردم را تحت تاثیر قرار دهد. حالا ممکن است این اینفلوئنسر یک فرد مشهور یا حتی یک فرد معمولی باشد که توانسته مخاطبان زیادی در شبکه‎های اجتماعی پیدا کند. به گفته شکوری‌مقدم، مدیرعامل یک شرکت تبلیغاتی، در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد»، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت اینفلوئنسرها در کنار ظرفیت‌های تبلیغاتی سلبریتی‌ها، مثل تمام دنیا در ایران هم رایج است و برندهای بسیاری از آن استفاده می‌کنند. اما صرفا نمی‌شود به این ابزار بسنده کرد، چراکه اینفلوئنسر مارکتینگ پاسخگوی همه نیازهای مشتری برای رسیدن به اثربخشی بالا نیست. در تبلیغات آنلاین مشتری به دنبال اهداف متنوعی است که صرفا با اینفلوئنسر بازاری به دست نمی‌آید. هر کمپین تبلیغاتی اهدافی را دنبال می‌کند که باید با توجه به این اهداف، از ابزارهای متنوع تبلیغات دیجیتال به فراخور آن هدف استفاده کرد که گاهی شامل استفاده از ظرفیت‌های اینفلوئنسرها است و گاهی استفاده از سایر ابزارها از جمله ویدئو مارکتینگ، بنرهای ثابت، تبلیغات کلیکی و همسان یا انتقال پیام از مسیر شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام.
 
 بازار تبلیغات موبایلی
همان‌طور که گزارش مذکور اشاره کرده است بیش از ۷۰ درصد مخاطب تبلیغات آنلاین کاربر موبایل هستند. به عبارت دیگر، موبایل‎ها یا اپلیکیشن‎ها بیشترین سهم را درنمایش تبلیغات آنلاین دارد و این در حالی بوده که با افزایش ضریب نفوذ موبایل و توسعه اپلیکیشن‎ها انتظار می‎رود این روند در سال‎های آینده رشد کند. در این راستا، سعید صادقی، قائم مقام مدیرعامل شرکت تپسل، به «دنیای اقتصاد» گفت: تبلیغات روی پلت‌فرم‎های موبایلی به دو شکل نمایش داده می‎شود. یکی تبلیغات در اپلیکیشن‎ها و دیگری تبلیغات از طریق وب‎هایی است که در موبایل پخش می‌شود. تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد ترافیک وب‌سایت‎ها مربوط به موبایل است. برای نمونه بسیاری از کاربران وب‌سایت ورزشی را از موبایل دنبال می‎کنند. بر این اساس می‎توان برآورد کرد تقریبا ۵۰ تا ۶۰ درصد ترافیک تبلیغاتی آنلاین در فضا موبایل است. به عبارتی، هزینه‌های صرف‌شده برای تبلیغات موبایل تقریبا ۵۰ درصد از کل بودجه تبلیغات آنلاین است که شامل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‎ها می‌شود و در این میان سهم برنامه‎های موبایلی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد  تومان است. البته با توجه به روند توسعه این صنعت انتظار می‎رود بازار تبلیغات در پلت‌فرم‎های اپلیکیشن در سال‌های آینده تا ۱۰ برابر رشد کند. وی افزود: در حال حاضر شاهدیم کاربران برای خیلی از کارهای روزمره خود اعم از سفارش غذا، جابه‌جایی‎های شهری و مسیریابی از اپلیکیشن استفاده می‌کنند و با توسعه کاربرد اپلیکیشن‌ها این روند رو به‎رشد شده و فضای موبایل برای کسب‌وکارها روزبه‌روز جذاب‌تر شود؛ زیرا بررسی کاربران موبایلی نشان داده این کاربران در مقایسه با مخاطبان رسانه‌های سنتی وفاداری بیشتری به برنامه‌های مورد استفاده دارند و احتمال اینکه تبلیغات را دنبال کنند، بالا است و زودتر واکنش نشان می‎دهند.به گفته این کارشناس حوزه تبلیغات موبایلی، صنعت تبلیغات موبایلی چشم‎انداز روشنی داشته و اکوسیستم ایران فرصت زیادی برای رشد و پیشرفت دارد. در این اکوسیستم چند تحول در حال رخ دادن است که نتیجه آن توسعه صنعت تبلیغات موبایل را در پی دارد. این تحولات رشد استارت‎آپ‎ها و ایجاد کسب‌و‌کارهای جدید روی پلت‌فرم موبایل، تغییر رویکرد کسب‎وکارهای سنتی از فضای تبلیغات آفلاین به آنلاین و پیشرفت اپلیکیشن‌ها از نظر ساختاری و فنی است. البته به این موضوع باید تغییر سبک زندگی کاربران است که روز به روز به موبایل وابسته‌تر می‌شوند.
 
 چشم‎انداز بازار ایران
توسعه اینترنت در روستاها و مناطق غیرشهری از یک طرف و به وجود آمدن کسب‌وکارهای جدید از طرف دیگر نویدی برای شرکت‌های تبلیغات آنلاین است که با یک بازار جدید و بکری روبه‌رو هستند. بازاری که به گفته علیرضا ناظم‌زاده، مدیرعامل یک پلت‌فرم تبلیغات آنلاین در گفت‎وگو با «دنیای‌اقتصاد» در حال حاضر سهم از بازار کل تبلیغات حدود ۵ تا ۶ درصد است. در حالی که این رقم در ترکیه که به لحاظ ساختاری و بقیه آیتم‎های صنعت تبلیغات شبیه ایران بوده، حدود ۳۰ درصد بوده و در آمریکا ۵۰ درصد است. به گفته وی، چشم‌انداز صنعت و بازار تبلیغات آنلاین در کشور بسیار خوش‎بینانه است و انتظار می‎رود کسب‎وکارها بودجه بخش تبلیغات آنلاین را افزایش داده و رویکرد از بخش تبلیغات آفلاین به بخش آنلاین تغییر کند. البته این نگاه در بین کسب‌وکارهای جدید و استارت‌آپ‌ها مشهود است؛ اماکسب‎و‌کارهای سنتی به‌دلیل عدم‌شناخت تبلیغات آنلاین هنوز به سمت آن نیامده‎اند.این چشم‎انداز روشن و بازار بکر صنعت تبلیغات آنلاین باعث شده طی سال‌های اخیر شاهد حضور بازیگران مختلفی در بازار آن باشیم. اما باقی ماندن در این بازار و تبدیل شدن به یک کسب‎وکار پایدار برای بسیاری از آنها آرزوی محالی بود که در نهایت تعطیلی کسب‎وکار را برای آنها رقم زد. از نظر شکوری‌مقدم، مدیرعامل یک شرکت تبلیغات آنلاین در کشور، در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» شکست برخی بازیگران در این صنعت عوامل متعددی دارد؛ از جمله نداشتن تیم فنی مناسب، عدم توجه به روندهای بازار، وجود سرمایه‌گذار پیش از کسب تجربه که باعث هزینه‌کرد نامتناسب با درآمد و درنتیجه اخلال در تراز مالی شده، وابستگی به یک یا چند رسانه که با از دست دادن آنها ماهیت آژانس تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و مواردی مشابه که بقای شرکت‎های تبلیغاتی را تحت تاثیر قرار داده است.
 

سازمان فاوای شهرداری در جمع برترین سازمان‌های حوزه امنیت اطلاعات کشور

 
 
مرکز داده (دیتاسنتر) شهرداری تهران که مدیریت آن بر عهده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات است، از سوی مرکز افتای ریاست جمهوری برای سومین سال متوالی به عنوان یکی از سازمان‌های برتر در حوزه مدیریت امنیت اطلاعات، معرفی شد.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ارتباطات شهرداری تهران، مرکز افتای ریاست جمهوری گواهینامه سیستم مدیریت امنیت اطلاعات بر اساس استاندارد ISO/IEC ۲۷۰۰۱:۲۰۱۳ را که سازمان در سال ۹۶ برای مرکز داده شهرداری تهران موفق به اخذ آن شده بود، برای دومین سال متوالی تمدید کرد.
 
در این ممیزی مراقبتی، کلیه مستندات و روش‌های اجرایی به همراه سوابق اجرایی و فنی امنیتی بررسی شده است. سپس انطباق مستندات تهیه شده با چگونگی اجرای فنی آن از بعد حفظ سه پارامتر محرمانگی، صحت و دسترس پذیری تمامی دارایی‌های اطلاعاتی سنجیده شد و به‌کارگیری چارچوب مدیریت مخاطرات امنیت اطلاعات، به حداقل رساندن مخاطرات امنیتی، ایجاد سایر فرآیندهای امنیتی مطابق با الزامات و کنترل‌های استاندارد بین‌المللی ISO/IEC ۲۷۰۰۱:۲۰۱۳ بررسی و مورد تأیید قرار گرفت.
 
همچنین در فرایند این ممیزی، کل واحدهای مرتبط با مرکز داده شهرداری تهران از جمله معاونت شبکه و امنیت، معاونت نرم‌افزار، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری، معاونت مالی و اداری بر اساس فرآیندهای استاندارد ایزو ۲۷۰۰۱:۲۰۱۳ ممیزی شدند.
 
از جمله مزیت‌های به‌کارگیری این استاندارد می‌توان به شناسایی مخاطرات به صورت سیستماتیک، حفظ و ارتقای محرمانگی، یکپارچگی و دسترس پذیری اطلاعات و در نتیجه بهبود مداوم کسب و کار و ایمن سازی کلیه دارایی‌ها و سرویس‌های مرکز داده شهرداری تهران اشاره کرد.

آموزش فعال سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک کشاورزی

بانک کشاورزی

رمز دوم پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف به دستور بانک مرکزی در بانک کشاورزی و سایر بانک‌های کشور اجباری شده و مشتریان بانکی از اول بهمن ماه برای هرگونه خرید اینترنتی و سایر خریدهایی که نیاز به رمز دوم ایستا داشتند، از این رمز استفاده خواهند کرد. عدم آشنایی بسیاری از مشتریان با سازوکار فعال سازی رمز دوم پویا و استفاده از آن باعث شده تا فیدبک مناسبی از سوی مردم دریافت نشده و طبیعتا زمینه‌ساز مشکلات بعدی برای نظام بانکی کشور خواهد شد! ما در این مقاله قصد داریم نکات مختلف پیرامون رمز دوم پویا در بانک کشاورزی را مورد بررسی قرار دهیم.

بانک کشاورزی که بزرگترین بانک تخصصی دولتی کشور محسوب می‌شود و دهه‌هاست که در زمینه ارایه تسهیلات کشاورزی فعالیت می‌کند، حالا برای تامین نیاز ده‌ها میلیون مشتری خود اقدام به فعال سازی این طرح کرده و به دلیل گستردگی مشتریان بانک دولتی کشاورزی، بدیهی است که احتمالا با پیچیدگی‌های مختلفی نیز روبرو باشیم. این بانک با دارا بودن بیش از 2 هزار شعبه در سرتاسر کشور میزبان میلیون‌ها مشتری بوده و از جمله قدیمی‌ترین بانک‌ها در زمینه ارائه کارت بانکی محسوب می‌شود.

همان‌طور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد، هزینه فعال سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف در بانک کشاورزی رایگان بوده و شعب این بانک حق دریافت هیچ‌گونه هزینه اضافی را ندارند. بدیهی است در صورت تخلف از این قاعده، می‌بایست مراتب را به بانک مرکزی اطلاع دهید که قطعا با این موضوع برخورد خواهد شد. البته این بانک نیز نسبت به این موضوع تصریح کرده ولی طبیعتا یادآوری این نکته خالی از لطف نیست.

بانک کشاورزی

از دیگر نکات قابل ذکر در مورد رمز دوم پویای بانک کشاورزی این است که اعتبار رمز دوم صادر شده به صورت پیش فرض 60 ثانیه بوده و همانند سایر بانک‌های کشور است. بدیهی است در صورت دریافت رمز دوم و عدم استفاده از آن، بایستی برای خریدهای بعدی از رمز جدید استفاده کنید. این قابلیت که در همه بانک‌های کشور فعال شده، باعث می‌شود تا مشتریان نگران لو رفتن رمز دوم نباشند و صرفا با گذشت زمان و یا درخواست دوباره، رمز قبلی غیرفعال می‌گردد.

نکات مهمی که بایستی در بحث رمز دوم یکبار مصرف (OTP) به آن توجه کنید:

1- برای فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف (OTP) اجباری به استفاده از اپلیکیشن نیست. حتی اگر مشکلی با اپلیکیشن ندارید و استفاده از پیامک را می‌پسندید، امکان این انتخاب را خواهید داشت.

2- در صورتی که به شعبه بانک کشاورزی مراجعه کردید و کارمند بانک شما را مجبور به نصب اپلیکیشن کرد، امکان شکایت خواهید داشت چرا که نظام بانکی موظف به فعال‌سازی نسخه پیامکی برای همه مشتریان در صورت نیاز خواهد بود.

3- برای فعال‌سازی رمز دوم پویا به هیچ فرد حقیقی و حقوقی اعتماد نکنید. فعال‌سازی این رمز نه نیاز به واسطه دارد و نه نیاز به دانش فنی عجیبی! حتی اگر اطلاعات کافی ندارید، به شعبه بانک مراجعه کنید. کارمندان بانک موظف به راهنمایی و فعال‌سازی این رمز برای شما هستند.

4- هزینه استفاده از رمز دوم پویا روی قبض موبایل شما نیز لحاظ نخواهد شد و به شایعات موجود در این زمینه توجه نکنید.

در صورتی که شماره موبایلتان در سیستم بانک کشاورزی به درستی ثبت شده است، شما نیازی به مراجعه حضوری به شعب این بانک نخواهید داشت ولی در غیر این‌صورت و یا نیاز به تغییر شماره تلفن همراه، باید به شعب بانک کشاورزی مراجعه کرده و نسبت به تغییر یا ثبت شماره تلفن همراه مد نظر خود اقدام کنید.

بدیهی است برای فعال سازی رمز دوم نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانکی وجود نداشته و فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف از طریق خودپردازهای بانکی و دستگاه‌های غیرنقدی این بانک دولتی امکان پذیر است. بانک کشاورزی از جمله نهادهای مالی است که در زمینه خدمات اینترنتی فعال بوده و بسترهای مختلفی برای بهره برداری از سرویس‌های خود فراهم کرده است.

بانک کشاورزی

مراحل نصب اپلیکیشن و فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف یا رمز دوم پویا بانک کشاورزی

1- پس از نصب برنامه اندروید برروی گوشی، کاربر می‌تواند برنامه رمز یک بار مصرف را اجرا کند. بعد از اجرای برنامه ، کاربر صفحه ورود را مشاهده خواهد کرد. در مرحله اول، ثبت نام صورت می پذیرد. دقت شود گوشی به اینترنت متصل باشد.

2- در این مرحله کاربر رمز خود را تعریف می‌کند. رمز باید حداقل 6 کاراکتر و شامل حداقل یک حرف بزرگ انگلیسی، حداقل یک عدد، و همچنین یکی از کاراکتر‌های خاص باشد. در صورتی که در رمز همه این موارد رعایت شده باشد، کاربر وارد مرحله بعد می‌گردد.

3- در این مرحله الزم است کاربر شماره موبایل خود را وارد نماید و دکمه ارسال پیامک را لمس کند. یک کد تایید از طریق پیامک برای کاربر ارسال می‌گردد.

4- الزم است کاربر کد تایید دریافتی را در محل مربوطه وارد کند و دکمه تأیید را لمس نماید. کاربر مدت زمان مشخصی فرصت دارد تا کد دریافت شده را وارد نماید، در غیر این‌صورت کد تایید منقضی می‌گردد. پس از این مرحله، فرآیند ثبت نام تکمیل می‌گردد. از این مرحله به بعد کاربر می‌تواند به صورت آفلاین و بدون اتصال گوشی به اینترنت بقیه مراحل را انجام دهد.

بانک کشاورزی

ورود به اپلیکیشن ریما بانک کشاورزی

1- پس از اتمام مراحل ثبت نام ،کاربر در هربار باز کردن برنامه صفحه ورود را مشاهده خواهد نمود.

2- در این بخش کاربر می‌تواند نحوه ورود خود به برنامه را انتخاب کند. کاربر می‌تواند یکی از روش‌های << ورود با اثر انگشت >> و یا رمز را برای ورود به برنامه << رمز یک بار مصرف >> انتخاب نماید.

ورود با استفاده از اثر انگشت: کاربر در ابتدا با لمس دکمه ورود با اثر انگشت و ورود رمز خود اقدام به تعریف اثر انگشت می‌نماید. پس از تعریف اثر انگشت می‌تواند از این به بعد علاوه بر رمز عبور عادی، برای ورود آسان با اثر انگشت نیز اقدام نماید. در این حالت کافی است انگشت خود را بر روی سنسور گوشی قرار دهد.

ورود با استفاده از رمز: کاربر از طریق رمز تعریف شده در مرحله ثبت نام می‌تواند اقدام به ورود به برنامه نماید. رمز باید حداقل 6 کاراکتر و شامل حداقل یک حرف بزرگ انگلیسی، حداقل یک عدد، و همچنین یکی از کاراکتر های خاص باشد.

توجه: در صورت ورود اشتباه رمز و یا اثر انگشت بیش از سه بار کاربر مجددا وارد صفحه ثبت نام می‌شود و مراحل ثبت نام از اول باید صورت پذیرد. این تعداد قابل تغییر است.

ثبت توکن‌های رمز یک بار مصرف پس از ورود، کاربر وارد صفحه تعریف رمز یک بار مصرف می‌شود. همان‌طور که مشاهده می‌شود در این صفحه رمز دریافتی از طریق درگاه خودپرداز و رمز دریافتی از طریق پیامک از کاربر دریافت می‌شود.

کاربر می‌تواند با مراجعه به خود پردازهای بانک کشاورزی، و انتخاب گزینه فعال سازی رمز اول یا دوم یک بار مصرف، رمز مورد نظر خود را فعال نماید. در این مرحله، یک توکن دو بخشی شامل ۸ کاراکتر که از طریق رسید بانکی و مابقی آن از طریق پیامک به کاربر تحویل داده شده است، می‌بایست در محل مربوطه وارد شود.

پس از ورود رمزهای دریافتی با لمس کلید ثبت، هر 60 ثانیه یک رمز جدید تولید خواهد شد که در برنامه قابل مشاهده است. افزودن توکن جدید با علامت مثبت و مشاهده رمزهای یک‌بار مصرف تولید شده با علامت قفل امکان‌پذیر است.

تولید رمزهای یکبار مصرف در اپلیکیشن ریما بانک کشاورزی

1- پس از ثبت توکن‌ها برای رمز اول یا دوم یکبار مصرف، رمزهای یک بار مصرف 60 ثانیه‌ای تولید خواهد شد.

2- برای رمز دوم نیز به همین صورت، رمزهای دریافتی از درگاه و پیامک وارد و ثبت می‌شود و رمز دوم یکبار مصرف تولید می‌گردد.

بانک کشاورزی

نکات قابل ذکر برای اپلیکیشن ریما بانک کشاورزی

1- برای استفاده از نرم افزار رمز یکبار مصرف، کاربر باید ساعت و تاریخ تلفن همراه خود را روی حالت خودکار (time and date Automatic) تنظیم کند. برای این کار می‌تواند در بخش مربوط به تنظیمات (Settings) گوشی خود، تنظیمات روز و تاریخ (time and Date) گوشی را بر روی حالت خودکار قرار دهد.

2- حتماً تنظیمات گوشی روی حالت خودکار تنظیم شود. اگر تنظیمات زمان و تاریخ دستگاه کاربر روی حالت خودکار نباشد، این برنامه به درستی کار نخواهد کرد و رمزهای تولید شده برای کارت‌های بانکی نامعتبر خواهد بود.

3- نسخه اندروید تلفن همراه باید بالاتر از API19 ، 2.4 باشد.

4- تلفن همراه شما نباید ROOT شده باشد.

5- شماره تماس وارد شده در درگاه برای دریافت توکن باید با شماره تماس وارد شده بر روی نرم افزار هنگام ثبت نام یکسان باشد.

 

چرا رمز دوم یکبار مصرف پیچیده به نظام بانکی آمد؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که رمز دوم یکبار مصرف، دشواری‌های زیادی برای مردم ایجاد خواهد کرد و احتمالا باعث نارضایتی در بین کاربران اینترنتی نیز می‌گردد. اما پاسخ موافقین طرح این است که علیرغم این نارضایتی و مشقت موجود، نکته مثبت آن جلوگیری از کلاهبرداری‌های چند میلیاردی است که در حوزه خرید اینترنتی صورت می‌گیرد.

مشکلات و پیچیدگی‌های احتمالی که در هنگام کار با اپلیکیشن و سامانه رمز دوم بانک کشاورزی خواهید داشت

 

1- در هنگام ثبت‌نام در اپلیکیشن «ریما»، کد فعال‌سازی پیامکی را در تلفن همراه خود دریافت نمی‌کنم؟
علت اول: شماره موبایل در هنگام ثبت‌نام اشتباه وارد شده است.
علت دوم: شبکه تلفن همراه (آنتن دهی) در محل وجود ندارد.
علت سوم: سرشماره ارسال پیامک ( 3000940 ) در لیست سیاه تلفن همراه است.
2-  در هنگام نصب نرم‌افزار «ریما»، خطای (مشکلی در تجزیه این بسته وجود دارد) دریافت می‌کنم و عملیات نصب انجام نمی‌شود. 
نسخه سیستم عامل گوشی شما پایین تر از 4.3 است.
3- نمی‌توانم نرم افزار «ریما» را دانلود کنم. 
علت اول: در تنظیمات گوشی تلفن همراهتان، قسمت امنیت، سپر ایمنی google play فعال است. برای رفع محدودیت به بخش تنظیمات تلفن همراه، قسمت امنیت، سپر ایمنی play اسکن برنامه‌ها با سپر ایمنی رفته و گزینه play را غیر فعال کنید.
علت دوم: ممکن است محدودیت ایجاد شده توسط مرورگر صورت گرفته باشد. از مرورگر بروز شده دیگری استفاده کنید. در برخی موارد با نگه داشتن انگشت بر روی «بارگیری پیوند» یا لینک دانلود در سایت بانک و انتخاب گزینه Download link دانلود انجام می‌گیرد.

 

رمز دوم پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف (OTP)

3- هنگام فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف) در خودپرداز، پس از وارد کردن شماره همراه پیغام  «با عرض پوزش امکان ادامه عملیات وجود ندارد» دریافت می‌کنم.
شماره تلفن وارد شده شما با شماره تلفن همراه ثبت شده در سیستم بانکی بانک کشاورزی متفاوت بوده و بایستی با در دست داشتن کارت ملی جدید یا رسید درخواست تعویض، به شعب این بانک مراجعه کرده و درخواست تغییر رمز بدهید.
4- هنگام وارد کردن کدهای دریافت شده از طریق خودپرداز و پیامک در «ریما» پیغام «کد دریافتی از مرکز صحیح نیست» مشاهده می‌شود.
علت اول: هنگام وارد کردن رمز چاپ شده بر روی رسید خودپرداز در قسمت «رمز دریافتی از طریق درگاه» کاراکترها اشتباه وارد می‌شود. معمولا کاراکتر O و عدد صفر یا حروف l و I با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.
علت دوم: رمزهای دریافتی از خودپرداز و پیامک جابجا وارد می‌شوند. رمز خودپرداز باید در فیلد بالا و رمز پیامکی در فیلد پایین وارد شود.
علت سوم: کد پیامکی بصورت ناقص دریافت شده یا به صورت ناقص در «ریما» کپی می‌شود. رمز پیامکی باید 108 کاراکتر بوده و شروع آن با 6 رقم اول شماره کارت – 4 رقم آخر شماره کارت- عدد2 باشد. به عنوان نمونه:
2 – 1234 – 603769
علت چهارم: چند رمز فعال‌سازی دریافت شده بصورت جابجا وارد می‌شود. برای اینکه بخش اول رمز که بر روی رسید خودپرداز چاپ می‌شود و بخش دوم رمز که از طریق پیامک دریافت می‌شود، برای کارت‌های مختلف بصورت جابجا وارد نرم افزار ریما نشود، یکی یکی درخواست فعال‌سازی رمزیکبار مصرف اول و دوم را برای کارت یا کارت‌های خود بر روی خودپرداز ثبت کنید.
علت پنجم: در هنگام ثبت نام «ریما»، شماره همراهی غیر از شماره موبایل اعلام شده به بانک وارد شده است.
5- نرم افزار ریما تولید رمز اشتباه می‌کند. 
علت اول: در تنظیمات تلفن همراه، تاریخ و زمان تنظیم نیست. تاریخ و زمان (date and time) تلفن همراه خود را روی حالت خودکار (Automatic date and time) قرار دهید.
علت دوم: کارت برای انجام عملیات با رمز دوم مسدود است. (ورود بیش از حد رمز دوم اشتباه). به خودپرداز بانک کشاورزی مراجعه کرده و ابتدا رمز دوم ثابت جدید معین کنید (در صورتی که هنوز رمز دوم ثابت به دستور بانک مرکزی حذف نشده باشد) و سپس مجددا فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف را انجام دهید.

 

نکته: اطلاعات گفته شده در بالا، به صورت جز به جز و با تغییرات اندک از سایت رسمی این بانک بیان شده و بدیهی است دقیق‌ترین و کامل‌ترین آموزش موجود در این زمینه است.

نوشته آموزش فعال سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک کشاورزی اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.