ایسر لپ‌تاپ‌ هیبریدی اسپین ۳ و اسپین ۵ را با پردازنده‌های آیس لیک به‌روز کرد

ایسر لپ‌تاپ‌ هیبریدی اسپین 3 و اسپین 5 را با پردازنده‌های آیس لیک به‌روز کرد

ایسر نسخه‌ی به‌روزشده‌ی دو لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر اسپین ۳ و اسپین ۵ با پردازنده‌های نسل دهمی آیس‌لیک در CES 2020 معرفی کرد.

فورتنایت با ثبت یک رکورد تاریخی پرفروش‌ترین بازی سال ۲۰۱۹ شد

بازی فورتنایت با رقم فروش ۱.۸ میلیارد دلار در سال 2019، پرفروش‌ترین بازی امسال لقب گرفت. این میزان فروش، بیشتر از هر مجموع فروشی در تاریخ بازی‌های ویدیویی است. گرچه این بازی، رایگان است، اما استودیوی اپیک گیمز هر ماه یک اشتراک ۱۰ دلاری Battle Pass و همچنین خریدهای درون‌برنامه‌ای مختلفی مانند لباس و اسلحه را ارایه می‌کند تا بتواند ۱۲۵ میلیون کاربر فعال آن را هچنان نگه دارد.

البته فروش بالای بازی، با در نظر گرفتن تبلیغات سنگین آن در اکران فیلم‌های بزرگی مانند Avengers و Star Wars و همچنین شروع فصل دوم آن در ماه اکتبر و اضافه شدن‌اش به لیست تورنمنت‌های سری مسابقات قهرمانی eSports، چندان عجیب نیست.

روی‌هم‌رفته، صنعت بازی در سال 2019 عملکرد خوبی داشته است. این صنعت در مجموع، ۱۲۰ میلیارد دلار فروش داشته که ۴ درصد بیشتر از مجموع سال 2018 است. سهم بزرگی از این فروش‌ها (۶۴.۴ میلیارد دلار) تعلق به بازی‌های موبایلی دارد و بعد از آن هم بازی‌های کامپیوتری با ۲۹.۴ میلیارد  دلار و کنسول‌ها با ۱۵.۴ میلیارد دلار جای گرفته‌اند. بازی‌های VR/AR و ویدیوهای مرتبط با بازی‌ها هم بقیه فروش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

نوشته فورتنایت با ثبت یک رکورد تاریخی پرفروش‌ترین بازی سال 2019 شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

تلویزیون ۲۹۲ اینچی رونمایی شد

 
 
شرکت سامسونگ از یک تلویزیون با فناوری میکرو ال ای دی در نمایشگاه CES۲۰۲۰رونمایی کرد. این تلویزیون ۲۹۲ اینچی است.
 
 به نقل از سی نت، شرکت سامسونگ از بزرگترین تلویزیون در تاریخچه نمایشگاه CES  رونمایی کرد. این نسخه از تلویزیون Wall در اندازه ۲۹۲ اینچ (بیش از ۷.۴ متر) رونمایی شده و The Wall Luxury نام دارد. در این تلویزیون ترکیبی از درخشندگی زیاد، اندازه بسیار بزرگ و تضاد رنگی قابل توجهی دیده می شود.
 
البته این تلویزیون با استفاده از فناوری های ماژولار و میکرو ال ای دی ساخته شده است. میکرو ال ای دی نخستین فناوری نوین نمایشگر در دهه ۲۰۲۰ میلادی است و شباهت زیادی به OLED دارد. با کمک این فناوری درخشندگی بیشتر می شود. در فناوری مذکور از میلیون ها ال ای دی کوچک استفاده می شود تا تصویری به طور مستقیم ساخته شود، بنابراین کیفیت تصویری احتمالا بهتر از نمایشگر OLED خواهد بود.
 
این شرکت همچنین از یک نسخه ۱۵۰ اینچی این تلویزیون با وضوح ۸K رونمایی کرده است. در این دستگاه همان ماژولی استفاده شده که در تلویزیون ۷۵ اینچی رونمایی شده در CES۲۰۱۹ به کاررفته بود.
 
سامسونگ در بیانیه ای اعلام کرد:  پیشرفت های جدید برای ۲۰۲۰ میلادی کمک می کند تا تلویزیون های بزرگتر ساخته اند. این تلویزیون ها شامل نمایشگرهایی ۸۸، ۹۳، ۱۱۰ و ۱۵۰ اینچی هستند.

تلویزیون ۲۹۲ اینچی رونمایی شد

 
 
شرکت سامسونگ از یک تلویزیون با فناوری میکرو ال ای دی در نمایشگاه CES۲۰۲۰رونمایی کرد. این تلویزیون ۲۹۲ اینچی است.
 
 به نقل از سی نت، شرکت سامسونگ از بزرگترین تلویزیون در تاریخچه نمایشگاه CES  رونمایی کرد. این نسخه از تلویزیون Wall در اندازه ۲۹۲ اینچ (بیش از ۷.۴ متر) رونمایی شده و The Wall Luxury نام دارد. در این تلویزیون ترکیبی از درخشندگی زیاد، اندازه بسیار بزرگ و تضاد رنگی قابل توجهی دیده می شود.
 
البته این تلویزیون با استفاده از فناوری های ماژولار و میکرو ال ای دی ساخته شده است. میکرو ال ای دی نخستین فناوری نوین نمایشگر در دهه ۲۰۲۰ میلادی است و شباهت زیادی به OLED دارد. با کمک این فناوری درخشندگی بیشتر می شود. در فناوری مذکور از میلیون ها ال ای دی کوچک استفاده می شود تا تصویری به طور مستقیم ساخته شود، بنابراین کیفیت تصویری احتمالا بهتر از نمایشگر OLED خواهد بود.
 
این شرکت همچنین از یک نسخه ۱۵۰ اینچی این تلویزیون با وضوح ۸K رونمایی کرده است. در این دستگاه همان ماژولی استفاده شده که در تلویزیون ۷۵ اینچی رونمایی شده در CES۲۰۱۹ به کاررفته بود.
 
سامسونگ در بیانیه ای اعلام کرد:  پیشرفت های جدید برای ۲۰۲۰ میلادی کمک می کند تا تلویزیون های بزرگتر ساخته اند. این تلویزیون ها شامل نمایشگرهایی ۸۸، ۹۳، ۱۱۰ و ۱۵۰ اینچی هستند.

طرح رمز دوم پویا از سه‌شنبه اجرا می‌شود

 
بانک مرکزی اعلام کرد از روز سه‌شنبه ۱۷ دی ماه، مشتریان بانکی می‌توانند در زمان انجام پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی، درخواست خود را برای دریافت پیامکی رمز پویا به بانک صادرکننده کارت خود ارسال کنند.
 
 بانک مرکزی در اطلاعیه شماره ۸ خود در حالی اعلام کرد امکان دریافت پیامکی رمز پویا، از روز سه‌شنبه فعال می‌شود که پیش از این قرار بود این طرح از روز دوشنبه ۱۶ دی ماه آغاز شود؛ اما اکنون به نظر می‌رسد به دلیل تعطیلی روز دوشنبه، اجرای طرح رمز پویا با یک روز تاخیر آغاز می‌شود.
 
بانک مرکزی در اطلاعیه تاکید کرده است که اجرای این طرح به صورت مرحله‌ای بوده و تا پایان دی ماه سال جاری، تمامی بانک‌های کشور را شامل می‌شود. پیش از این اعلام شده بود اجرای طرح رمز پویا با دو بانک ملت و پارسیان آغاز خواهد شد.
 
براساس اعلام بانک مرکزی قرار است از روز سه‌شنبه ۱۷ دی ماه، دکمه «درخواست رمز پویا» به درگاه‌های پرداخت اینترنتی و اپلیکیشن‌های پرداخت، اضافه شود و بدین ترتیب مشتریانی که از گوشی‌های هوشمند یا اپلیکیشن‌های دریافت رمز پویا استفاده نمی‌کنند نیز بتوانند پرداخت‌های اینترنتی خود را انجام دهند.
 
بانک مرکزی تاکید کرده است با توجه به اینکه دریافت رمز پویا از طریق پیامک، منوط به ارائه تائیدیه شماره تلفن همراه به بانک مربوطه است، شهروندان باید با مراجعه به بانک یا وب‌سایت آنها از نحوه تایید شماره همراه، مطلع شوند.

گزارش شش ماهه عملکرد سامانه‌های بانکداری الکترونیک

 
 
 بانک مرکزی به تازگی عملکرد شش‌ ماهه سامانه‌های «شتاب»، «شاپرک»، «پایا»، «ساتنا»، «چکاوک» و «صیاد» را که در حوزه بانکداری الکترونیک فعالیت می‌کنند، منتشر کرده است.
 
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، درسامانه «شتاب» تعداد 20،401 میلیون تراکنش پردازش و مبلغ 22،871،027 میلیارد ریال تسویه صورت گرفت که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 25 و 27 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
همچنین در سامانه «شاپرک» تعداد 27،658 میلیون تراکنش پردازش و مبلغ 14،753،304 میلیارد ریال تسویه صورت گرفت که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 28 و 26 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
در سامانه «پایا» تعداد 874 میلیون تراکنش پردازش و مبلغ 19،097،478 میلیارد ریال تسویه انجام شد که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 33 و 30 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
آمارها حاکی از آن است که در سامانه «ساتنا» تعداد 13،6 میلیون تراکنش با مبلغ 61،878،147 میلیارد ریال تسویه صورت پذیرفته است که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 82 و 144 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
در سامانه «چکاوک» تعداد 47 میلیون چک تبادل شده که مبلغ چک های مذکور 15،825،999 میلیارد ریال می باشد که نسبت به دوره مشابه در سال قبل 21- و 6- درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
ضمناً در شش ماهه اول سال 1398 تعداد تراکنش های سامانه «صیاد» به عدد 53،747،115 رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل 416،49 درصد رشد را نشان می‌دهد. رشد تعداد تراکنش‌های مذکور تحت تاثیر راه‌اندازی سرویس استعلام می‌باشد که در شش ماهه اول سال 1397 هنوز راه‌اندازی نشده بود.

Fortnite و FIFA 2019؛ پردرآمدترین بازی‌ها در سال ۲۰۱۹

 
 
بازی Fortnite توانست در سال 2019، بیش از هر بازی دیگری در جهان، بیشترین درآمد را از طریق پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای کسب کند و چیزی حدود 1.8 میلیارد دلار را در طی یک سال اخیر بدست آورد.
 
طبق گزارش بازوی تحقیقاتی صنعت بازی در جهان، میزان درآمد بازی‌های رایگان (free-to-play) در سال 2019، به نسبت سال قبل از آن، با رشدی 6 درصدی همراه بود و در مجموع چیزی حدود 87.1 میلیارد دلار را برای بازی‌سازان به ارمغان آورد.
 
در این میان، بازی  Fortnite توانست با پشت سر گذاشتن رقبای خود، در صدر فهرست پرسودترین بازی‌ها قرار گیرد. در رده دوم این فهرست، بازی Dungeon Fighter Online را می بینیم که در سال گذشته، درآمدی 1.6 میلیارد دلاری را به نام خود ثبت کرد. البته بازی Honour of Kings نیز توانست همین میزان درآمد را بدست آورد.
 
رده چهارم و پنجم نیز به ترتیب به بازی‌های League of Legends و Candy Crush Saga رسید که توانستند در این بازه زمانی، هرکدام 1.5 میلیارد دلار را سهم خود کنند. ششمین بازی پردرآمد نیز Pokemon Go با کسب درآمد 1.4 میلیارد دلاری لقب گرفت.
 
اگرچه بازی Battle Royal نتوانست در جمع 10 بازی پردرآمد جای گیرد، اما توانست زودتر از هر بازی دیگر، به رکورد 50 میلیون نصب در پی‌سی و کنسول‌های بازی دست یابد.
 
البته شاید جالب باشد که بدانید که اگرچه Fortnite، بیشترین درآمد را کسب کرده اما میزان درآمد این بازی به نسبت سال 2018 که حدود 2.4 میلیارد دلار عنوان شده بود، با افتی 25 درصدی همراه بوده است.
 
همچنین در این گزارش آمده که میزان هزینه کاربران برای بازی‌های پریمیوم یا بازی‌هایی که می بایست برای استفاده، آن‌ها را خریداری کرد، با کاهشی 5 درصدی در سال 2019 مواجه شد. در این میان، بازی FIFA 2019  توانست بالاتر از دیگر بازی‌ها و با ثبت 786 میلیون دلار، بیشترین درآمد را در این دسته‌بندی از بازی‌ها کسب کند.
 
به دنبال آن، Call of Duty: Modern Warfare جای گرفته که درآمد آن حدود 645 میلیون دلار عنوان شده است. رده سومی نیز به بازی Grand Theft Auto V رسید که توانست با درآمد 5695 دلاری خود، تمامی نگاه‌ها را به خود جلب کند.

رونمایی سامسونگ از تلویزیون عمودی Sero در نمایشگاه CES 2020

 
 
شرکت سامسونگ در جریان نمایشگاه CES 2020 اعلام کرد که تلویزیون عمودی «Sero» این شرکت در بازار ایالات متحده نیز عرضه می‌شود.
 
این تلویزیون 43 اینچی به نمایشگر 4K و اسپیکرهای 60 واتی  که داخل استند نمایشگر قرار گرفته‌اند مجهز شده است. این تلویزیون همچنین به جای پایه روی چرخ هم قرار می‌گیرد تا از این طریق امکان انتقال آسان به اطراف هم وجود داشته باشد.
 
سامسونگ می‌گوید که تلویزیون عمودی Sero برای نسل موبایل طراحی شده است. نسل موبایل همان افرادی هستند که نمی‌دانند تماشای ویدیو روی نمایشگری به غیر از نمایشگر موبایل چه حسی دارد.
 
این تلویزیون امکان اتصال به دیوایس‌های گلکسی را داشته و البته از ایرپلی شرکت اپل هم پشتیبانی می کند. پس از اتصال زمانی که گوشی را به صورت افقی یا عمودی بچرخانید، تلویزیون هم به همان صورت به حالت افقی یا عمودی در می‌آید.
 
این تلویزیون نه تنها برای نمایش فیلم بلکه برای گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی هم بسیار مناسب و لذت بخش است. کاربران با استفاده از این نمایشگر مخصوصا در حالت عمودی می‌توانند از پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، اسنپ‌چت، توییتر، تیک تاک و یوتیوب لذت ببرند. تصور کنید که روی این تلویزیون همزمان چند توییت را می‌توانید ببینید.
 
عالوه بر این، زمانی که از این تلویزیون استفاده نمی‌کنید، می‌توانید به عنوان قاب عکس دیجیتال از Sero استفاده کنید. البته قابلیت استفاده از اسپیکرهای قدرتمند این تلویزیون برای پخش موزیک هم وجود دارد.
 
سامسونگ فعلا قیمت و تاریخ عرضه تلویزیون عمودی Sero در بازار ایالات متحده را اعلام نکرده است.
 

دولتی‌ها ملزم به استفاده از نرم‌افزارهای داخلی می‌شوند

 
مرکز مدیریت راهبردی افتا ریاست جمهوری با هدف ساماندهی سامانه‌های نرم‌افزاری سازمانی و تامین امنیت این نرم‌افزارها الزاماتی را در قالب دو سند امنیتی تدوین کرد. در این دو سند به صورت جداگانه برای دستگاه‌ها و شرکت‌های ارائه‌کننده محصول وظایفی تعیین شده است.
 
 این مرکز دو سند امنیتی «الزامات امنیتی زیرساخت‌های حیاتی در استفاده از محصولات نرم افزاری سازمانی» و «الزامات امنیتی ارائه محصولات نرم افزاری سازمانی به زیرساخت‌های حیاتی» را تدوین و منتشر کرده و حالا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از کارشناسان و متخصصان این حوزه در بخش خصوصی خواسته تا با مطالعه نسخه اولیه این سند‌ها نظرها و پیشنهادهای خود را ارائه دهند.
 
الزام به استفاده از محصولات داخلی در سازمان‌ها
سند «الزامات امنیتی زیرساخت‌های حیاتی در استفاده از محصولات نرم‌افزارهای سازمانی» از هفت بخش تشکیل شده و وظایف دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری را در تامین امنیت نرم‌افزارهای سازمانی مشخص کرده است.
 
در بخش اول این سند که «الزامات انتخاب محصول» نام دارد، دستگاه‌های مشمول باید محصولات داخلی را برای استفاده در سازمان خود انتخاب و خریداری کنند مگر اینکه ثابت شود محصولات داخلی پاسخگوی نیاز آن سازمان نیست که این امر باید به تایید مرکز افتا برسد.
 
دراین سند سازمان‌ها ملزم هستند تا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نصب و پشتیبانی محصولی را انتخاب کنند که پروانه ارائه خدمات نصب و پشتیبانی محصولات نرم افزاری را مطابق با فرآیند اخذ پروانه خدمات دریافت کرده باشند.
 
همچنین در این سند آمده است: «سازمان‌ها باید محصولی را انتخاب کنند که حداقل وابستگی به ابزارهای خارجی داشته باشد و در صورتی که نیاز بود تا از محصولی دارای ابزارها و اجزای غیر بومی استفاده کنند، اطمینان داشته باشند که محصول، لایسنس‌های معتبر را داشته باشد.»
 
بخش دیگری از این سند با عنوان «الزامات زمان عقد قرارداد» میان دستگاه‌های مشمول در این سند و تولیدکننده محصولات را مشخص کرده است. براین اساس مسئولیت تامین هر یک از بخش‌ها، اجزا یا مولفه‌های مستقل نرم‌افزاری محصول، باید در زمان قرارداد تعیین شود. این بخش‌ها می‌تواند شامل سیستم عامل، وب سرور، پایگاه داده و برنامه‌های کاربردی شخص ثالث (مانند فریم ورکها و کتابخانه‌ها) باشد.
در مورد محصولاتی که در بستر اینترنت و محلی خارج از مالکیت سازمان جایگذاری می‌شوند نیز الزام شده وظیفه تامین زیرساخت میزبانی و نحوه رعایت دستورالعمل میزبانی امن خدمات وب در قرارداد به درستی تعیین شود. برخی از ملاحظات امنیتی در این دستورالعمل هم شامل مواردی چون ذخیره‌سازی امن داده‌های حساس، اطمینان از گرفتن نسخه پشتیبان دوره‌ای، به‌روزرسانی و نصب آخرین وصله‌های امنیتی وب سرورها می‌شوند.
در این سند مشخص شده که سازمان مورد نظر با ارائه‌کننده خدمات برای برقراری ارتباط از کانال مناسب و امن استفاده کند. سازمان و ارائه‌کننده خدمات باید در قرارداد خود کانال مورد توافق را ذکر کنند. از طریق این کانال قرار است اطلاع‌رسانی و آگاهی در خصوص روال کشف و رفع‌ آسیب‌پذیری صورت بگیرد.
 
سازمان‌های دولتی باید محصول نرم افزاری را انتخاب کنند که حداقل وابستگی به ابزارهای خارجی داشته باشد و در صورتی که نیاز بود تا از محصولی دارای ابزارها و اجزای غیر بومی استفاده کنند، اطمینان داشته باشند که محصول، لایسنس‌های معتبر را داشته باشد
«الزامات زمان نصب و استقرار محصول» از دیگر بخش‌های سند است که سازمان باید در زمان نصب و استفاده از محصول رعایت کند. به این ترتیب سازمان مورد نظر باید هنگام استقرار محصول، محیط عملیاتی و محیط تست مجزایی را در اختیار ارائه کننده قرار دهد.
سازمان همچنین باید پس از نصب محصول، مستندات مورد نیاز از جمله معماری استقرار محصول (نحوه قرار گرفتن محصول در محیط عملیاتی) و اطلاعات دیگر شامل پلتفرم‌ها، تکنولوژی‌ها، نرم‌افزارها، سرویس‌های اجرایی، پورت‌ها و دسترسی فایل‌ها به هر پورت را جهت راهبری محصول از ارائه‌کننده دریافت کند.
در بخش دیگری از این سند با عنوان‌ «الزامات پشتیبانی» نحوه پشتیبانی محصول از سوی سازمان تعیین شده است. بر این اساس، سازمان باید آسیب‌پذیری‌های کشف شده در محصول و اجزای مستقل آن را از طریق کانال ارتباطی مشخص شده در قرارداد از ارائه‌کننده دریافت کرده و حداکثر ظرف ۷۲ ساعت راهکارهای کوتاه مدتی را برای پیشگیری از بروز خرابی یا حملات احتمالی ناشی از آسیب‌پذیری کشف شده از ارائه کننده را دریافت و اعمال کند.
این سند پشتیبانی از محصول از راه دور را ضروری ندانسته است؛ اما در صورت نیاز باید با حفظ ملاحظات امنیتی از جمله تایید نشست از راه دور توسط سازمان، تعیین زمان و تاریخ مشخص برای پشتیبانی از راه دور، رمزنگاری نشست‌های از راه دور، استفاده از احراز هویت قوی این پشتیبانی صورت گیرد.
سازمان همچنین باید در زمان ارائه بروزرسانی‌ها، وصله‌های امنیتی و تغییرات پیکربندی، ابتدا تغییرات رادر محیط تست سازمان پیاده‌سازی کند و پس از اطمینان از صحت عملکرد آن، در محیط عملیاتی سازمان اعمال کند.
 
ارتباط مستمر شرکت ارائه‌کننده با مرکز افتا
سند «الزام امنیتی ارائه محصولات نرم‌افزاری سازمانی به زیرساخت‌های حیاتی» سند دومی است که از سوی مرکز افتای ریاست‌ جمهوری تدوین شده است. در این  سند ۸ بخشی وظایف ارائه‌کننده‌های محصولات را تعیین شده است. در بخش اول این سند با عنوان «الزامات کلی» ارائه کننده محصول داخلی، باید محصولی را به سازمان‌ها ارائه دهد که گواهی ارزیابی امنیتی را از مرکز مدیریت راهبردی افتا مطابق با فرآیند اخذ گواهی ارزیابی امنیتی محصولات اخذ کرده باشد.
ارائه‌کننده محصول همچنین باید کلیه اطلاعات به‌روز مرتبط با سازمان‌ها شامل اطلاعات تماس، آدرس و نسخه محصول مورد استفاده را در یک سیستم بایگانی مطمئن و امن نگهداری و به صورت مستمر بروزرسانی کند.
در بخش «الزامات استقرار و راه‌اندازی محصول» ارائه‌کننده محصول باید در محصولات تحت وب تضمین کند تا برای جلوگیری از افشای اطلاعات حساس، نمایش جزئیات خطاهای برنامه و اطلاعات نسخه را غیرفعال یا حذف شود.
 
ارائه کننده محصول داخلی، باید محصولی را به سازمان‌ها ارائه دهد که گواهی ارزیابی امنیتی را از مرکز مدیریت راهبردی افتا  اخذ کرده باشد
براساس این سند ارائه‌کننده محصول باید آسیب‌پذیری محصول و اجزای مستقل بکار رفته در محصول خود را به طور مستمر رصد کند و در صورت وجود آسیب‌پذیری و به محض کشف آن به سازمان‌ اطلاع‌رسانی و سپس ظرف ۷۲ ساعت یک راهکار کوتاه مدت برای پیشگیری از بروز خرابی یا حملات احتمالی عرضه کند.
بخش پایانی این سند هم به ارتباط شرکت ارائه‌کننده محصول با مرکز افتا اختصاص دارد. شرکت ارائه‌کننده باید فهرست سازمان‌های استفاده کننده از محصول خود به همراه مشخصات نماینده فنی سازمان، نسخه و شناسه محصول تحویل داده شده به سازمان، به همراه گزارش آسیب‌پذیری‌های کشف شده در محصول و اقدامات انجام شده برای رفع آنها را به صورت گزارش‌های فصلی برای مرکز افتا ارسال کند.
در صورتی که این شرکت‌ها از آسیب‌پذیری بحرانی در محصول مطلع شدند باید در سریع‌ترین زمان این آسیب‌پذیری را به این مرکز اعلام کنند.

بلومبرگ: آیا ایران انتقام شهادت سردار سلیمانی را از طریق جنگ سایبری هم می‌گیرد؟

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: جنگ دیجیتالی، ممکن است یکی از گزینه های ایران برای انتقام از آمریکا به دلیل شهادت سردار سلیمانی باشد.
 
 
 
به نقل از بلومبرگ، در حالی که ایران وعده داده که انتقام حمله هوایی آمریکا به سردار سلیمانی را خواهد گرفت، به گفته ناظران، جنگ دیجیتالی ممکن است یکی از گزینه های حمله مستقیم ایران به منافع آمریکا باشد.
 
جیمی لوئیز، معاون مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن که در زمینه امنیت سایبری فعالیت می کند گفت: «من اطمینان دارم که هکرهای ایرانی فهرستی از عملیات های سایبری را (علیه منافع آمریکا) آماده کرده اند. اگر آنها بتوانند اهداف درست امریکایی را شناسایی کنند، حملات سایبری می تواند وسوسه انگیز باشد.»
 
میلان پاتل، افسر ارشد فن آوری بخش سایبری اف بی آی نیز می گوید نگران است که در گام بعدی چه رخ خواهد داد، زیرا ایران در گذشته نشان داده که به هدف قراردادن زیرساخت های حیاتی علاقمند است. «حمله به نیروگاه های برق می تواند موجب بیشترین خسارت در دنیای واقعی شود.»
 
حملات سایبری همچنین می تواند برای ایجاد تاثیرات مختل کننده شود که بر زندگی میلیون ها آمریکایی تاثیر بگذارد. در دنیای متکی به رایانه، هکرها می توانند به راحتی موجب بسته شدن بنادر، ایجاد اختلال در شبکه های حمل و نقل و باز شدن سدها شوند.
 
بر اساس این گزارش ایران قبلا نشان داده که تمایل به استفاده از این نوع حملات دیجیتالی برای هدف قرار دادن برخی از بزرگترین بانک های جهان، بزرگترین تولید کننده نفت جهان و امپراطوری کازینویی سندز دارد.
 
شواهد حاکی از اقدامات تلافی جویانه سایبری ایران روز 4 ژانویه و زمانی آشکار شد که سایت اینترنتی برنامه کتابخانه فدرال آمریکا توسط هکرهای ایرانی هک شد و پیام هایی ضد آمریکایی بر روی آن قرار گرفت. این سایت از آن روز از دسترس خارج شده است.
 
در سال 2013 میلادی، هکرهای ایرانی به سیستم کنترل یک سد کوچک در نیویورک نفوذ کرده بودند، هرچند نتوانستند کنترل دروازه ورودی را که میزان آزادسازی آب را تنظیم می کند در اختیار بگیرند. مشخص نیست که هکرهای ایرانی قصد داشتند آب سد را آزاد کنند یا خیر.
 
به گفته نورمن رول، مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قطعا حملات سایبری در ماه های آینده افزایش خواهد یافت. استراتژی سایبری ایران به دنبال تحقق 3 هدف خواهد بود: تنبیه آمریکا، بازدارندگی جهت جلوگیری از حملات آینده آمریکا و تقویت وجهه ایران.
 
لوئیز افزود، اگر ایرانیان تصمیم به تلافی از طریق حمله سایبری بگیرند، احتمالا هدفی چشمگیری و پرسر و صدا را انتخاب خواهند کرد. «سوال اصلی اینجاست: آیا آنها یک هدف نمادین بانک ها را انتخاب می کنند؟ یا تلاش خواهند کرد هدفی نمادین و در عین حال مختل کننده را بر گزینند.» باید منتظر ماند و دید.