راه‌اندازی سرویس دریافت رمز پویا از طریق پیامک

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد با هدف تسهیل استفاده از رمزهای دوم پویا، از تاریخ سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ این امکان فراهم می‌شود تا مشتریان بانکی‌ در زمان انجام پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی، درخواست خود را برای دریافت پیامکی رمز پویا به بانک صادرکننده کارت خود ارسال کنند. 
 
لازم به ذکر است این طرح به صورت مرحله‌ای اجرا شده و در هر مرحله تعدادی از بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان دی‌ماه جاری به طرح اضافه می‌شوند. 
 
در این طرح با اضافه شدن دکمه "درخواست رمز پویا" به درگاه‌های پرداخت اینترنتی و برنامک‌های پرداخت، این امکان فراهم می‌شود که مشتریان، رمز دوم پویای خود را از طریق پیامک دریافت کنند.
 
با توجه به اینکه دریافت رمز پویا از طریق پیامک منوط به ارائه تائیدیه شماره تلفن همراه به بانک مربوطه می‌باشد، لازم است هموطنان گرامی برای اطلاع از نحوه ارائه این تائیدیه، ضمن ارتباط با مراکز تماس بانک خود و یا با مراجعه به شعب یا وب‌سایت بانک خود، اطلاعات لازم را در این خصوص بدست آورند.
 

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که فرضیات ما درباره بیماری آلزایمر اشتباه بوده است!

یک مطالعه جدید، با بررسی مراحل اولیه پیشرفت بیماری آلزایمر در ۷۴۷ فرد داوطلب، فرضیه موجود درباره علت این بیماری را زیر سوال برده است.

از حدود ۳۰ سال پیش، پلاک‌های آمیلوئید (amyloid plaques) مظنون اصلی بروز آلزایمر بوده‌اند. اما حالا این مطالعه جدید نشان می‌دهد که تجمع خطرناک این پروتئین، در حقیقت بعد از شروع اولیه بیماری اتفاق می‌افتد و عامل اصلی ایجاد آن نیست.

محققین دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، در واقع بعد از تجزیه و تحلیل اسکن‌های مغزی افرادی که دارای نشانه‌هایی از کاهش توانایی شناختی در مغزشان بودند، به این نتایج رسیده‌اند.

براساس فرضیه پلاک‌های آمیلوئید، بخش‌های گره‌دار یک پروتئین مشترک موجود در غشای سلول‌ها، مسئول اصلی بروز نشانه‌های آلزایمر مانند کاهش حافظه است.

از زمان طرح‌شدن این فرضیه در دهه 80 میلادی تاکنون، مطالعات زیادی با نشان دادن اینکه چگونه آمیلوئید بتا دارای یک اثر تضعیف‌کننده بر روی سلامتی نورون‌ها است، به پشتیبانی از آن پرداخته‌اند.

بعد از آنکه تلاش دانشمندان برای حذف این توده‌های خطرناک پروتئین، در طی آزمایش‌های تجربی، ناموفق ماند، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که پلاک‌های آمیلوئید علت اصلی بیماری آلزایمر هستند.

Mark W. Bondi، روان‌پزشک از دانشکده پزشکی سن دیگو می‌گوید: دانشمندان مدت‌ها فکر می‌کردند که آمیلوئید عامل اصلی تخریب عصبی و آسیب‌های شناختی مرتبط با بیماری آلزایمر است. اما یافته‌های ما در آزمایشگاه نشان می‌دهند که این موضوع ممکن است طور دیگری باشد.

تیم تحقیق به مدت بیش از ۱۵ سال تغییرات مرتبط با آلزایمر را در صدها فرد داوطلب مورد بررسی قرار دادند. در مطالعه آن‌ها تعداد ۷۴۷ نفر شرکت داشتند که ۳۰۵ نفر از آن‌ها از نظر شناختی، نرمال بودند، اما بقیه دارای قسمتی آسیب شناختی در مغرشان بودند.

تیم تحقیق بعد از بررسی دقیق اسکن‌های PET، در طول بیش از چهار سال، متوجه شدند که افرادی که دارای نشانه‌های آسیب شناختی در مغزشان بودند در مقایسه با شرکت‌کنندگان سالم، تجمع آمیلوئید سریع‌تری در طول زمان داشته‌اند.

اما موضوع اصلی اینجا بود که در بین این شرکت‌کنندگان هیچ تفاوتی آماری در رابطه با تجمع پلاک آمیلوئید در مراحل اولیه بیماری مشاهده نشد. این یافته نشان می‌داد که توده‌های پروتئین آمیلوئید لزوما مسئول ایجاد شرایط بیماری نبوده‌اند.

و موضوع جالب دیگری که محققین به آن برخوردند این بود که افراد با آسیب شناختی ملایم هرچند در اسکن‌های اولیه مغزشان سطوح بالایی از آمیلوئید را نشان دادند، اما این سطوح با گذشت زمان افزایش نیافته بود. این امر نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از عوامل مختلف ممکن است باعث توسعه بیماری شده باشند.

Kelsey Thomas، روان‌پزشک و سرپرست گروه تحقیق می‌گوید: در حالیکه ظهور زیست‌نشانگرهای (biomarkers) بیماری آلزایمر، درک ما را درباره چگونگی پیشرفت این بیماری دچار تحول عظیمی کرده‌اند، اما این زیست‌نشانگرها بسیار گران قیمت بوده و برای استفاده بالینی تقریبا غیر قابل دسترس هستند.

حالا سوال مهمی که در اینجا پیش می‌آید این است که اگر پلاک‌های آمیلوئید عامل تخریب مغزی نیستند، پس چه چیزی عامل آن است؟ باید بگوییم که خوشبختانه دانشمندان در این زمینه به نتایجی دست یافته‌اند. آن‌ها فکر می‌کنند که به احتمال زیاد گره‌های درهم‌تنیده پروتئینی به نام تاو در این امر دخیل است.

باید بگوییم که مطالعه جدید دیگری که نتایج آن این هفته منتشر شد، توانسته بود با به‌کارگیری روش نویی برای تصویربرداری از پروتئین‌های تاو در مغز، به این نتیجه برسد که پروتئین‌های تاو بهتر از آمیلوئیدها می‌توانند نشانه‌های بیماری آلزایمر را توضیح دهند.

هم‌اکنون حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا دچار بیماری آلزایمر هستند؛ آماری که با افزایش سن جمعیت کشورها مسلما بالاتر خواهد رفت. اگر ما می‌خواهیم تعداد این افراد را پایین نگه داریم، باید به تشخیص‌های اولیه آن اهمیت زیادی بدهیم. ما همچنین به درمان‌هایی نیاز داریم که بر روی بیماران کار کنند و نتایج رضایت‌بخشی داشته باشند. حالا مطالعه جدید می‌تواند مسیر جدیدی را برای توسعه این درمان‌ها روبه‌روی ما باز کند.

نتایج مطالعه حاضر در مجله Neurology چاپ شده‌ است.

نوشته یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که فرضیات ما درباره بیماری آلزایمر اشتباه بوده است! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

آیفون های ۲۰۲۰ با نمایشگر باریک‌تر و مصرف بهینه انرژی معرفی می‌شوند

آیفون های 2020 با نمایشگر باریک‌تر و مصرف بهینه انرژی معرفی می‌شوند

انتظار می‌رود آیفون‌های ۲۰۲۰ با نمایشگرهای نازک‌تر و مصرف بهینه‌تر باتری معرفی و به بازار عرضه شوند. 

AMD در سال ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های ۷ نانومتری TSMC خواهد بود

AMD در سال ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های ۷ نانومتری TSMC خواهد بود

 براساس گزارش‌ها AMD در سال ۲۰۲۰، سفارشات برای پردازنده‌های ۷ نانومتری را دو برابر کرده و ۲۰ درصد از ظرفیت تولید TSMC را به خودش اختصاص خواهد داد.

استارت‌آپ درآمدزا بوده و صنعتی “بازیچه” نیست

متاسفانه مشکلات مالی اجازه نمی‌دهد که برای بازی سازی علایق دنبال شده و همواره باید در ابتدا "درآمدزایی" به عنوان اولویت در نظر گرفته شود.
 
 
سروش شهبازی بنیانگذار استودیو بازی سازی بلوط گیمز، در توضیح حوزه فعالیت خود به گفت: این استودیو از سال ۹۴ تاکنون ۶ عنو ان بازی به بازار ارائه داده است.
 
وی ادامه داد: بازی "سفره چی" با ۵ میلیون دانلود، عنوان پر فروش‌ترین‌های کافه بازار را به خود اختصاص داده است.
 
شهبازی در خصوص دغدغه ها و مسائل فعالیت خود عنوان کرد: چند مبحث بر سر راه فعالیت ما قرار دارد. اولین موضوع این است که استودیو بازی سازی بلوط گیمز با عنوان شرکتی دانش بنیان در حال اضافه کردن یک ارزش به جامعه بوده اما بنیانگذاران آن با مسئله رفتن به خدمت سربازی درگیر هستند.
 
 
 
وی افزود: موضوع بعدی بحث "منابع انسانی" است که در استان یزد همواره این مشکل وجود داشته و اکثر افرادی که در شرکت بلوط گیمز نیز مشغول فعالیت هستند ، استعدادهایی بودند که توسط بنیانگذاران آموزش دیده اند.
 
بنیانگذار استودیو بازی سازی بلوط گیمز از اهمیت صنعت بازی سازی در دنیا خبر داد و گفت: این صنعت هنوز در کشور جایگاه خود را نیافته و  به آن بها داده نمی شود.
 
وی ادامه داد: متاسفانه نگاه  به این صنعت عنوان" بازیچه " و ابزار دست کودکان بوده و حمایتی نیز بالطبع اتفاق نمی افتاد در صورتی که صنعت بازی سازی یکی از قطب های درآمدزایی در دنیاست.
 
شهبازی از مشکلات مالی و عدم حمایت در این حوزه سخن گفت و افزود: متاسفانه مشکلات مالی اجازه نمی دهد که برای بازی سازی علایق دنبال شده و همواره باید در ابتدا "درآمدزایی" به عنوان اولویت در نظر گرفته شود.

دیجی کالا به دنبال تبدیل چیلیوری به دیجی‌فود نیست!

چیلیوری

اخبار منتظر شده پیرامون دیجی کالا و خرید چیلیوری به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و البته شایعات زیادی پیرامون آن شنیده می‌شود. شایعات طیف گسترده‌ای داشت که مهم‌ترین آنها تبدیل احتمالی چیلیوری به دیجی فود بود.

به گزارش آی‌تی‌رسان، روابط عمومی چیلیوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شایعات مربوط به واگذاری این استارتاپ به دیجی کالا را رد کرده و اعلام کرد که این شرکت به دنبال جذب سرمایه بوده و دیجی کالا جدی‌ترین گزینه برای دریافت این سرمایه است. این استارتاپ که به تازگی خبر ادغام ریحون را رسانه‌ای کرده بود، وارد چالش جدیدی شده که عملا وضعیت آینده‌اش را دچار یک ابهام بزرگ می‌کند.

برخی از کاربران اینترنتی معتقدند که ادغام ریحون و چیلیوری شرط دیجی کالا برای سرمایه گذاری یا خرید این استارتاپ بوده تا به صورت رسمی وارد رقابت جدی با اسنپ فود، آن سوی دیگر ماجرای حوزه غذا شود. به بیان دیگر اینکه دیجی کالا قصد سرمایه گذاری در 3 ضلع حاضر در صنعت غذا را نداشته و به دنبال دو قطبی شدن این حوزه بوده است.

چیلیوری

دیجی کالا در حالی وارد سرمایه گذاری در حوزه غذا خواهد شد که اسنپ فود مدعی است چیزی در حدود 90 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته و قطعا چیلیوری راه پر پیچ و خمی را برای کسب سهم بیشتر از بازار در پیش خواهد داشت. حالا باید دید که ادعای چیلیوری و رویه دیجی کالا چه آینده‌ای خواهد داشت و آیا شاهد دیجی فود خواهیم بود یا چیلیوری با نام این فروشگاه بزرگ قدرتمند می‌شود؟

نوشته دیجی کالا به دنبال تبدیل چیلیوری به دیجی‌فود نیست! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

پاورهای سری ROG STRIX ایسوس، تعریفی جامع از پاورهای گیمینگ نسل جدید

 
 
 
 
WhatsApp Image 2020-01-05 at 17.00.45.jpeg
 
 
بی شک مقوله منبع تغذیه یا پاور در سیستم های امروزی، مبحثی حساس و چالش برانگیز است. ایسوس از سال گذشته با معرفی پاورهای سری ROG Thor، با طور رسمی در دنیای تولید کنندگان حرفه ای منبع تغذیه سیستم های رده بالا اعلام حضوری قدرتمند برای رقبا و شرکای تجاری خود کرد.
 
در کامپیوتکس 2019 نیز، ایسوس با در نظر گرفتن سهم بازار سیستم های میانرده گیمینگ، مدل های ROG STRIX را با استاندارد 80Plus Gold معرفی کرد. در این سری سه مدل ROG STRIX 750G، ROG STRIX 650G و ROG STRIX 550G برای سیستم های گیمینگ در حال حاضر در دسترس است. در ادامه به ویژگی های این سری جدید می پردازیم:
 
خنک کننده اختصاصی و کارآمد
 
با توجه به تجربه موفق ایسوس در خنک سازی قطعات و طراحی خنک کننده برای قطعات مختلف، پاورهای سری ROG STRIX، با بهره مندی از هیت سینک های ROG، نسبت به مدل مرجع، تا 20 درصد عملکردی خنک تر از خود نشان داده است. فن های جدید Axial-Tech که در کارت گرافیک های سری ROG STRIX به کار گرفته شده است در این منبع تغذیه ها استفاده شده است. این فن های 135 میلیمتری با داشتن یک حفاظ دایره شکل علاوه بر استحکام بیشتر پره های فن، جهت جریان هوا را نیز بهبود بخشیده و فشار هوای استاتیکی بیشتری را ایجاد می کند. این فن از یاتاقان دوگانه با گواهی ضد نفوذ IP5X نیز بهره برده و در هنگامی که مصرف سیستم کمتر از 40 درصد توان پاور باشد، فن از حرکت باز ایستاده و به صورت 0dB خنک سازی انجام می پذیرد. البته در پشت منبع تغذیه، یک کلید برای غیرفعال سازی این ویژگی نیز وجود دارد. نا گفته نماند که این پاور در هنگام خنک سازی به صورت فعال، نهایتاً تا 25 دسیبل صدا تولید می کند.
 
قطعات اختصاصی و با کیفیت
 
ایسوس در انتخاب قطعات الکترونیکی این منبع تغذیه نهایت وسواس را به خرج داده و تمامی خازن ها از نوع ژاپنی بوده و ماسفت های ویژه در این پاور، پشتوانه ای کامل را برای تضمین گارانتی 10 ساله این پاور در رده گیمینگ است. استفاده از این قطعات و مهندسی مدار آن، راندمان را بالا برده تا تمامی پاورهای این سری گواهی راندمان 80Plus Gold را دریافت کنند.
 
ظاهر لوکس و شخصی سازی کامل
 
پاورهای سری ROG STRIX به صورت ماژولار بوده و در قسمت کانکتور تمامی کابل ها، خازن های درون سازی شده وظیفه فیلتر ریپل های جریان را برای همه قطعات در سیستم بر عهده دارند. در کنار کابل های ماژولار، ایسوس با حرکتی خلاقانه شخصی سازی را برای سیستم های گیمینگ به حد نهایی خود با ساده ترین شکل مهیا کرده است. در بسته بندی، استیکر های مغناطیسی با طراحی ROG و ROG STRIX را برای قسمت های نمایان پاور یا هر جایی از سیستم در اختیار کاربر گذاشته است که الگوی جذاب این استیکر ها با نورپردازی Aura Sync محصولات دیگر ایسوس جلوه ای زیبا به سیستم ببخشد.
 
تمامی مدل های سری ROG STRIX هم اکنون با گارانتی رسمی در کشور قابل تهیه است.

WiFi 6E معرفی شد؛ سریع‌تر از وای فای ۶ با استفاده از باند ۶ گیگاهرتزی

WiFi 6E معرفی شد؛ سریع‌تر از وای فای 6 با استفاده از باند ۶ گیگاهرتزی

سازمان FCC احتمالا به‌زودی بیش از ۱،۲۰۰ مگاهرتز طیف آزاد را به باند ۶ گیگاهرتزی وای‌فای می‌افزاید که مزایای قابل‌توجهی به‌همراه خواهد داشت.

دلیل افشای تصاویر دوربین های امنیتی شیائومی چه بود؟

دوربین های امنیتی شیائومی به واسطه کارایی مطلوب و قیمت مقرون به صرفه طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده اند اما اخیرا باگ های وحشتناکی در آن ها رویت شد که امنیت این دستگاه ها را زیر سوال می برد.
 
یکی از کاربران ردیت تصاویری را در این سایت پست کرده که حاکی از نمایش تصادفی محتوای دوربین کاربران دیگر در نمایشگر هوشمند گوگل نست هاب است. این نقص باعث شد گوگل تا زمان انجام تحقیقات و رفع مشکل، دسترسی دوربین های امنیتی شیائومی را به نست هاب و دستیار هوشمند خود قطع کند.
 
تصویر افشا شده از دوربین های شیائومی
 
شیائومی هم با انتشار بیانیه ای نقص امنیتی در دوربین بیسیک 1080p را تایید کرد اما مدعی شد متخصصان این کمپانی به سرعت آنرا ریشه یابی و رفع کرده اند:
 
امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربران برای ما همیشه در اولویت بوده است. بر اساس بررسی هایی که تیم ما انجام داد این مشکل در آپدیتی ریشه دارد که با هدف بهبود کیفیت استریم محتوا در ۲۶ دسامبر منتشر شده بود.
 
به گفته شیائومی دلیل اصلی مشکل به یکپارچه سازی دوربین بیسک 1080p و نمایشگر هوشمند گوگل هوم در شبکه ای با سرعت بسیار پایین برمی گردد. ظاهرا ۱۰۴۴ کاربر چنین پیکربندی را انجام داده اند و احتمالا تعداد بسیار کمی از آنها به خاطر شبکه بسیار ضعیف به چنین مشکلی برخورده اند. کمپانی چینی مدعی شده در صورت استفاده از اپ می هوم شیائومی چنین باگی روی نمی دهد.
 
 
 
هرچند متخصصان شیائومی مشکل را شناسایی و رفع کرده اند اما دلیل ریشه ای وقوع این باگ کماکان به قوت خود باقی است و به همین خاطر سرویس مذکور فعلا از دسترس خارج شده. گوگل و شیائومی برای حل ریشه ای مساله با هم در ارتباط هستند. مشکلات دوربین های امنیتی مبتنی بر IP به محصولات شیائومی محدود نمی شود و مدتی قبل هکرها به دوربین های Ring آمازون نفوذ کرده بودند.

اطلاعات بیشتری در مورد پروژه «انسان مصنوعی» سامسونگ منتشر شد

 
 
در روزهای گذشته، یکی از پروژه‌های اسرارآمیز سامسونگ موسوم به «نئون» (Neon) توجهات زیادی را جلب کرده که سامسونگ از آن به‌عنوان پروژه انسان مصنوعی یاد می‌کند. با توجه به همان اطلاعات اندک، برخی کارشناسان اعلام کرده‌اند که این پروژه مربوط به آواتارهای دیجیتالی از انسان است تا مثلا برای سرگرمی، کسب‌وکار، راهنمایی و دیگر موارد این‌چنینی انجام وظیفه کنند.
 
حالا با توجه به توییت منتشر شده از جانب مدیر این پروژه، به‌نظر می‌رسد این موضوع صحت دارد ولی در نهایت هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت زیادی در مورد پروژه نئون سامسونگ اظهارنظر کنیم. پراناو میستری، مدیر این پروژه، تصویر زیر را توییت کرده که ظاهرا مربوط به یکی از آواتارهای نئون است. طبق اعلام این مقام، تکنولوژی Core R3 به صورت خودکار می‌تواند حالات صورت، حرکات، صحبت‌ها (حتی به زبان هندی) جدید کاملا متفاوت با اطلاعات ضبط شده خلق کند.
 
در کدهای سایت مربوط به این پروژه سامسونگ ویدیویی قرار داشته که بعد از فاش شدن، از سایت حذف شده است. در این ویدیو آواتارهای بسیار واقعی به نمایش درآمده‌اند که در حقیقت اصلا هیچ شباهتی به مدل‌های سه‌بعدی خلق شده در کامپیوتر ندارند.
 
در این میان یک سوال کلیدی که در مورد پروژه نئون در ذهن ما شکل گرفته این است که تا چه حد این آواتارها توسط کامپیوتر خلق شده‌اند؟ آیا برای این آواتارها جزییات دقیق انسان‌ها ضبط شده و فقط بعد از این کار این تصاویر به روش‌های مختلف متحرک می‌شوند؟ و از این مهم‌تر، آواتارهای مذکور از لحاظ صحبت کردن و ابراز احساسات تا چه حد مشابه انسان‌های واقعی عمل می‌کنند؟ در رابطه با پروژه انسان مصنوعی سامسونگ این ادعا مطرح شده که این آواتارها با انسان واقعی اشتباه گرفته می‌شوند که چنین مشخصه‌ای گام بسیار بلندی نسبت به تکنولوژی‌های کنونی محسوب می‌شود.
 
مدیر این پروژه در مصاحبه‌ای که اخیرا داشته اعلام کرده که به نظر او «انسان‌های دیجیتالی» در دهه پیش رو نقش مهمی خواهند داشت. به نظر او انسان‌های دیجیتالی می‌توانند به بخشی از زندگی روزمره کاربران بدل شوند و این آواتارها به‌عنوان گوینده‌ی اخبار، منشی مجازی یا ستاره‌های سینما بدل شوند.
 
در هر صورت انتظارات زیادی در رابطه با پروژه انسان مصنوعی سامسونگ ایجاد شده که باید ببینیم این شرکت توانسته این انتظارات را عملی کند یا نه. در نهایت باید بگوییم که بی صبرانه منتظر رونمایی از این پروژه در نمایشگاه CES 2020 هستیم.