کاربران آیفون به‌زودی قادر به نمایش صفحه گوشی خود بر روی لپ‌تاپ‌های دل خواهند بود

به گزارش بلومبرگ، شرکت دل با به کارگیری ترفند جدیدی امیدوار است لپ‌تاپ‌های بیشتری به کاربران آیفون بفروشد. این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که نرم‌افزاری را توسعه داده که به کاربران لپ‌تاپ‌های دل اجازه خواهد داد تا صفحه‌نمایش آیفون خود را بر روی لپ‌تاپ، میرور (mirror) کنند. لپ‌تاپ‌های دل از سال 2018 قادر به نمایش دادن صفحه گوشی‌های اندرویدی بوده‌اند و به‌روزرسانی جدید نرم‌افزار Mobile Connect، قابلیت مذکور را برای هندست‌های iOS هم فراهم خواهد کرد.

با نصب این نرم‌افزار بر روی یک لپ‌تاپ دل، کاربران آیفون خواهند توانست فایل‌هایی مانند عکس و فیلم را از گوشی به لپ‌تاپ درگ کنند. مدل‌های دل که با این قابلیت سازگار هستند شامل لپ‌تاپ‌های XPS ،Inspiron ،Vostro و Alienware می‌شود که ویندور 10 را بر روی خود اجرا می‌کنند. به‌علاوه، کاربران آیفون مجبور خواهند بود که اپلیکیشن خاصی را از اپ استور دانلود کنند.

در حال‌حاضر، کاربران آیفون می‌توانند از نرم‌افزار Mobile Connect برای دریافت نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌ها بر روی یک لپ‌تاپ دل سازگار استفاده نمایند. دل می‌گوید که در مجموع ۱۵۰ میلیون تماس و پیام از طریق نرم‌افزار ارسال شده که ۵۰ درصد آن‌ها از طریق یک دستگاه iOS بوده است.

نکته تناقض‌آمیز اینجاست که اپل با اینکه اجازه یکپارچه‌سازی بین کامپیوتر مک و آیفون را برای کارهای خاصی مانند انتقال فایل، ارسال پیام و تماس‌های تلفنی می‌دهد، اما اجازه میرور کردن آیفون را بر روی مک نمی‌دهد. دل امیدوار است که با ارایه این قابلیت، در حالیکه مک‌بوک‌ها فاقد آن هستند، بتواند لپ‌تاپ‌های جدید بیشتری را به کاربران آیفون بفروشد.

نوشته کاربران آیفون به‌زودی قادر به نمایش صفحه گوشی خود بر روی لپ‌تاپ‌های دل خواهند بود اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

چیلیوری شایعه خریده شدن توسط دیجی‌کالا را رد کرد

مذاکرات برای سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا در این استارتاپ همچنان ادامه دارد
 
 
استارتاپ چیلیوری شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای رسما خریده شدن توسط دیجی‌کالا را رد کرد.
 
اخیرا شایعاتی مبنی بر تمایل دیجی‌کالا برای خریدن استارتاپ ثبت سفارش غذای آنلاین چیلیوری مطرح شده بود اما چیلیوری با انتشار بیانیه‌ای این مسئله را تکذیب کرد. این در حالی است که تنها چند روز از انتشار خبر ادغام چیلیوری و «ریحون»، یکی دیگر از سرویس‌های ثبت سفارش آنلاین غذا می‌گذرد.
 
مرتبط: مدیرعامل چیلیوری: اسنپ را به چالش «رقابت سالم در بازار» دعوت می‌کنم
در متن این بیانیه آمده است: «در روزهای اخیر اخبار نادقیقی مبنی بر خرید چیلیوری توسط دیجی‌کالا منتشر شده است. چیلیوری در ماه‌های گذشته با سرمایه‌گذاران متعددی برای جذب سرمایه در حال مذاکره بوده است. موضوع سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا در چیلیوری همچنان در حال بررسی و مذاکرات هنوز نهایی نشده است.»
 
در ادامه این بیانیه چیلیوی اعلام کرده که این سرمایه‌گذاری در صورت نهایی شدن می‌تواند به توسعه چیلیوری با رشد بالا کمک کند.
 
چیلیوری در پایان نیز اعلام کرده که در صورت نهایی شدن سرمایه‌گذاری، جزئیات آن اعلام خواهد شد.
 
به‌نظر می‌رسد دیجی‌کالا، بزرگترین خرده‌فروش آنلاین کشور، با این سرمایه‌گذاری قصد دارد به بازار سفارش آنلاین غذا ورود کند. مطمئنا با این اتفاق، رقابت بین چیلیوری و اسنپ‌فود، بزرگترین بازیگر در این حوزه با جذابیت بیشتری دنبال خواهد شد. اسنپ‌فود ادعا می‌کند که نزدیک به 90 درصد از بازار سفارش آنلاین غذای ایران را در اختیار دارد.

بیل گیتس خواهان افزایش مالیات ثروتمندان شد

 
 
بیل گیتس در یک پست وبلاگی اشاره کرد افراد ثروتمند باید مالیات بیشتری بپردازند تا شکاف درآمدی میان افراد کمتر شود.
 
 به نقل از فوربس، بیل گیتس موسس مایکروسافت و دومین فرد ثروتمند جهان بار دیگر بر مالیات بر درآمد افراد ثروتمند تاکید کرد. گیتس این بار گفت او و میلیاردرهای دیگر باید مالیات بیشتری بپردازند تا سیستم ناعادلانه ای را ترمیم کنند که به عمیق تر شدن شکاف نابرابری درآمد افراد منجر می شود.
 
گیتس در سخنانش از سیستم مالیاتی پشتیبانی کرد که طبق آن اگر فرد ثروت بیشتری دارد باید درصد بیشتری مالیات بپردازد. او در یک پست وبلاگی نوشت: فکر می کنم ثروتمندان باید بیشتر از مقدار فعلی مالیات بپردازند. البته این امر شامل من و ملیندا (همسر گیتس) نیز می شود.
 
او در ادامه به عمیق تر شدن شکاف ثروت میان پردرآمدترین و کم درآمدترین شهروندان آمریکایی پرداخت و این سیستم را ناعادلانه خواند. به عقیده او برای حل این مشکل دولت آمریکا باید مالیات ثروتمندان را بیشتر کند. همچنین او اشاره کرد مالیات بر سود سرمایه گذاری باید بیشتر شود تا بخشی از بار مالی جامعه به دوش ثروتمندان بیفتد.
 
گیتس پیش از این نیز خواهان مالیات های دولتی عادلانه تر و همچنین برطرف کردن شکاف های موجود در قوانین بوده است. بسیاری از ثروتمندان با کمک این شکاف ها از مالیات فرار می کنند.
 
اظهار بیل گیتس در حالی منتشر می شود که چندماه قبل الیزابت وارن نماینده دموکرات آمریکایی به طور علنی از میلیاردرها انتقاد کرد و خواهان ۶ درصد مالیات بر ثروت افراد ثروتمند شد.

چه کسی از خط عبور خواهد کرد؟ هوش مصنوعی برای بشر/ پیشرفت فعالان هوش مصنوعی

مسابقه شروع‌شده است؛ همه کشورها می‌خواهند در حوزه هوش مصنوعی پیشتاز باشند. ایالات‌متحده آمریکا، روسیه، کانادا، چین، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، بریتانیا، سوئد، نیوزلند، لهستان، استرالیا، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، سنگاپور، مالزی، هند، کره جنوبی، تایوان، امارات متحده عربی استراتژی‌هایی را برای استفاده از هوش مصنوعی و توسعه آن، ارائه داده‌اند. 
 
استراتژی کشورها مشابه نیستند و هرکدام بر جنبه‌های مختلف خط‌مشی خوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند، جنبه‌هایی مثل تحقیقات علمی، بهبود آموزش، زیرساخت دیجیتالی، داده‌ها، استانداردها، مقررات و اخلاق.
 
پیش‌بینی‌ها، تحقیقات و مطالعات اخیر و دیگر ارزیابی‌های مربوط به هوش مصنوعی، نشان می‌دهد که این فناوری در حال پیشرفت است، هرچند هنوز قواعد مشخص و یکسانی در زمینه حریم خصوصی داده‌ها در کسب‌وکارهای جهانی وجود ندارد.
 
به گزارش فوربس حداقل ۷۵ کشور از ۱۷۶ کشور جهان، از فناوری‌های هوش مصنوعی فعالانه استفاده می‌کنند؛ این موارد استفاده اهداف مختلفی دارد: ۵۶ کشور از هوش مصنوعی برای ایجاد پلتفرم‌های شهر هوشمند و امن استفاده می‌کنند و ۶۴ کشور از سیستم‌های تشخیص چهره استفاده می‌کنند.
 
در ادامه به کشورهایی می‌پردازیم که در این رقابت، حضور پررنگ‌تری دارند و به وضعیت ایران نیز نگاهی می‌اندازیم.
 
چین
 
دولت چین بارها اشاره‌کرده است که می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ نوآور پیشتاز هوش مصنوعی باشد. استراتژی ملی چین سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار روی تحقیق و توسعه هوش مصنوعی است.
 
به گزارش CB Insights در سال ۲۰۱۷ استاتر‌های هوش مصنوعی ۴۸ درصد از سرمایه‌گذاری کارآفرینی جهان روی هوش مصنوعی را به خود اختصاص دادند.
گزارش‌شده است که چین بعد از آمریکا بیشتری شرکت‌های هوش مصنوعی را دارد و خانه بسیاری از شرکت‌های پیشرفته و ارزشمند در این حوزه است.
 
 
فرانسه
 
 
استراتژی ملی فرانسه در مورد هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۸ با عنوان «هوش مصنوعی برای بشر» منتشر و ۱.۵ میلیارد یورو به این طرح اختصاص یافت.
برنامه فرانسه در حوزه هوش مصنوعی متمرکز بر اکوسیستم داده باز، مؤسسات تحقیقاتی و تبیین مصائب اخلاقی و ارتقای بخش‌هایی مشخص از اقتصاد فرانسه است.
 
در حال حاضر دو کشور چین و آمریکا دارای بیشترین و بزرگ‌ترین لابراتوارهای صنعتی تولید هوش مصنوعی در زمینه‌های نظامی و دستگاه‌های تولیدی هستند. به گزارش رویترز، دولت مکرون می‌خواهد فرانسه را به‌عنوان یک کشور جدید در زمینه استفاده از هوش مصنوعی معرفی بکند تا از این راه ضمن فراهم کردن تسهیلات مربوط به قوانین کارگری به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این فناوری دست یابد تا هم‌زمان از سلطه‌ غول‌های الکترونیکی مانند گوگل و فیس‌بوک در کشور بکاهد.
 
آلمان
دولت آلمان به دنبال تسریع توسعه و استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی است و برنامه دارد از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ حدود ۳ میلیارد دلار یورو روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند. آلمان امیدوار است این سرمایه‌گذاری اقتصادش را بهبود بیشتری بخش. مطالعه نشان می‌دهد که فناوری هوش مصنوعی می‌تواند ۳۲ میلیارد یورو به خروجی تولید کشور کمک کند.
 
دغدغه‌های موجود در کشور آلمان بر اساس اولویت‌ها در درجه اول اخلاق استفاده از هوش مصنوعی و در درجه دوم کاهش مشاغل به دلیل روی کار آمدن هوش مصنوعی است. به‌این‌ترتیب تمرکز زیادی بر آموزش مهارت‌ها شده است تا کارکنان بتوانند با شرایط جدید و نحوه استفاده از فناوری‌های نوظهور تطبیق یابند.
 
بریتانیا
 
بریتانیا با یک میلیارد پوند سرمایه‌گذاری دولتی سعی دارد از دانشگاهیان و آکادمی در زمینه هوش مصنوعی حمایت کند. بریتانیا بیشتر از کشورهای دیگر بر نوآوری تمرکز دارد.
 
به گزارش سرویس آی‌تی و فناوری انتخاب، آژانس اقتصادی لندن بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ افزایش سرمایه مالی ۲۰۰ درصدی را در حوزه هوش مصنوعی ثبت کرده است. این موضوع در راستای برنامه «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس برای شناسایی صنایعی است که به تبدیل اقتصاد و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.
 
دولت انگلیس همچنین قصد دارد حوزه‌هایی مثل بیوتکنولوژی و شبکه تلفن همراه را هدف قرار دهد که فکر می‌کند می‌تواند در آینده در آن‌ها به برتری برسد.
 
آمریکا
ایالات‌متحده آمریکا سال‌ها پیشتاز تحقیقات هوش مصنوعی بوده است و در سال ۲۰۱۲ سرمایه‌گذارهای کارآفرین ۲۸۲ میلیون دلار روی نوآوری‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کردند. این رقم بر اساس گزارش موسسه Statisca در سال ۲۰۱۷ به ۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۸ به ۸ میلیارد دلار رسید.
 
طبق آمارهایی که در گزارش توسعه هوش مصنوعی سال ۲۰۱۸ میلادی منتشرشده، ایالات‌متحده آمریکا میزبان بیش از ۲۰۰۰ شرکت و استارتاپ مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است.
 
ایران
ایران در سال‌های اخیر به هوش مصنوعی توجه خاصی داشته است. پروفسور کارو لوکس (۱۳۸۹-۱۳۲۸) پدر هوش مصنوعی ایران و یکی از چهره‌های ماندگار علمی در کشور با ایجاد مرکز «کنترل و پردازش هوشمند» در دانشگاه تهران این علم را رسماً پایه‌گذاری کرد. 
 
او در خلال دهه هشتاد به‌تدریج تمركز پژوهش‌‌هاى خود را به سمت سيستم‌‌هاى هوشمند انتقال داد و جزو نخستين پژوهشگران بين‌المللى بود كه ارتباط ميان شبكه‌‌هاى عصبى، منطق فازى و الگوريتم‌‌هاى ژنتيك را محقق كردند. با وجود این‌که رشته هوش مصنوعی و رباتیک از سال ۱۳۸۱ در ایران تدریس می‌شود و فارغ التحصیلانی زیادی داشته است اما هنوز این رشته در بین آحاد مردم گمنام مانده است.
 
با این وجود در سال‌های اخیر تلاش شده است از هوش مصنوعی در فناوری‌های مختلف، استفاده شود. یکی از نمونه‌هایی که هوش مصنوعی امروز در ایران به کار گرفته شده راه‌اندازی اپلیکیشنی برای کمک به ناشنوایان است. در این اپلیکیشن، هوش مصنوعی به ناشنوایان کمک می‌کند تا با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند. هوش مصنوعی در این اپلیکیشن، با تبدیل صداها به علامت، به ناشنوایان نشان می‌دهد چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
 
به صورت کلی می‌توان گفت اصلی‌ترین راه پیشرفت در این زمینه ورود استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. اپلیکیشن‌های مسیریابی مثل نشان و بلد در ایران و همچنین بسیاری از پلت‌فرم‌های اقتصاد اشتراکی مثل اپلیکیشن‌های تاکسیرانی اسنپ و تپ‌سی، نرم‌افزارهای هوشمند دارند. 
 
همه این‌ها به دلیل الگوریتم‌های هوشمندشان، ذیل هوش مصنوعی قرار می‌گیرند. در حال حاضر، برخی از استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان در حال کار روی فناوری هوش مصنوعی هستند، اما این فناوری علیرغم رشد تئوریک خود در فضای دانشگاهی ایران، رشد کاربردی چندانی نداشته است و هنوز بسیاری از ایده‌ها به واقعیت پیوند نخورده‌اند.
 
بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی Expertenkommission Forschung und Innovation (EFI) ایران در سال ۲۰۱۹، رتبه ششم را از نظر تولید مقاله و پژوهش در زمینه هوش مصنوعی به خود اختصاص داده است.
 

سامانه رادار وضعیت اینترنت کشور را لحظه‌ای پایش می‌کند

 
سامانه‌ «رادار» ابر آروان؛ پایشگر لحظه‌ای وضعیت اختلالات اینترنت کشور
 
 
 
سامانه «رادار» ابرآروان وضعیت ارتباطات اینترنتی کشور را از طریق ۱۰ دیتاسنتر آسیاتک، ایرانسل، همراه اول، های‌وب، رسپینا، افرانت و مبین‌نت به صورت لحظه‌ای پایش و منتشر می‌کند.
 
ابرآروان با در دسترس قراردادن اطلاعات زیرساخت اینترنت کشور در راستای شفافیت اطلاعات و به عنوان منبع مستقل، از امروز (۱۴ دی) گزارش لحظه‌ای از وضعیت اتصالات ایران را به آدرس radar.arvancloud.com در اختیار همگان قرار می‌دهد.
 
سامانه رادار ابرآروان وضعیت ارتباطات اینترنتی ۱۰ دیتاسنتر پرترافیک شامل آسیاتک، ایرانسل، همراه اول، های‌وب، رسپینا، افرانت و مبین‌نت در شهر‌های تهران، مشهد، اصفهان و تبریز را پایش می‌کند. این سامانه از طریق پروتکل HTTPS دسترسی به ۸ سایت پربازدید شامل گوگل، یاهو، اینستاگرام، ویکی‌پدیا، لینکدین، توییچ، گیت‌هاب و استک اورفلو را رصد می‌کند. این اطلاعات که هر دقیقه یک بار به‌روز می‌شود در نموداری با بازه زمانی ۱۵ دقیقه‌ای اختلالات دیتا را در ۴ سطح نشان می‌دهد.
 
صابر مسگری، مدیر بخش CDN ابرآروان، در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد: «سرویس رادار از دو هفته گذشته به‌صورت آزمایشی به اجرا درآمد و از ۱۴دی رسما آغاز به کار کرد.»
او در پاسخ به این سوال که ارزش افزوده این سرویس برای ابرآروان چه بوده، گفت: «ابرآروان تنها در راستای اطلاع‌رسانی و تعهد به شفافیت اطلاعات این سرویس را راه‌اندازی کرده است. در مواقعی که برخی دیتاسنتر‌ها از کار می‌افتاد یا وضعیت اینترنت به مشکل برمی‌خورد؛ برخی کاربران از ما درخواست اطلاع‌رسانی داشتند.»
 
مسگری در مورد منبع این اطلاعات گفت: «به‌دلیل حضور سرور‌های ابرآروان در تمام دیتاسنتر‌ها ما این اطلاعات را به‌صورت مستقیل جمع‌آوری کردیم و در این مورد با سازمان یا شرکت خاصی همکاری نداشتیم.» او در مورد قانونی بودن انتشار این اطلاعات گفت: «در حال حاضر منع قانونی برای انتشار این اطلاعات وجود ندارد.»
 
به گفته مسگری در حال حاضر تنها این ۸ سایت پربازدید رصد می‌شود اما اگر کاربران درخواست اضافه شدن سایتی را داشته باشند این امکان وجود دارد. او درباره اینکه آیا در آینده اطلاعات ISPها یا اپراتور‌ها به‌صورت کلی نمایش داده می‌شود یا خیر، گفت: «این ۸ سایت نشان‌دهنده وضعیت کلی سرویس‌دهنده‌ها  است و نتیجه‌گیری از روی این اطلاعات بر عهده کاربران خواهد بود.»
 
مسگری در مورد اینکه آیا ایده رادار از روی سایت نت‌بلاکرز گرفته شده است، گفت: «به هرحال هدف هر دو این سرویس‌ها یکی است اما سرویس نت‌بلاکرز در مدت زمان قطع اینترنت مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت درحالی که ما از ۶ ماه پیش این نیازمندی را از سمت کاربران خود داشتیم.»
 
سامانه رادار یک نمودار از وضعیت سرویس‌دهنده‌های اینترنت روی ۸ سایت پربازدید را نشان می‌دهد که هر خط رنگی در این نمودار نشان‌دهنده اختلال در یک دیتاسنتر است. با توجه به میزان تراکم آن‌ها می‌توان از وضعیت ارتباطات اینترنت ایران آگاه شد. تراکم بالای خطوط اختلال زیاد، تراکم کم خطوط اختلال کم و تراکم بسیار کم خطوط، نبود اختلال در بازه‌ی زمانی بلند را نشان می‌دهند.

چیلیوری با دیجی‌کالا برای جذب سرمایه وارد مذاکره شد

 
«چیلیوری» سرویس ثبت سفارش آنلاین غذا که به تازگی خبر از ادغام «ریحون» دیگر بازیگر این حوزه با آن منتشر شده حالا اعلام می‌کند که به دنبال جذب سرمایه‌ از سمت «دیجی‌کالا» بزرگترین خرده‌فروشی آنلاین کشور است.
 
 این شرکت با انتشار بیانیه‌ای ضمن تکذیب خرید خود توسط دیجی‌کالا تاکید کرده که آنها در حال مذاکره برای فروش خود به دیجی‌کالا نیستند؛ بلکه در مرحله مذاکره برای جذب سرمایه از سمت این شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیکی قرار دارند.
در این بیانیه‌ با اشاره به این موضوع آمده است: «در روزهای اخیر خبر نادقیقی مبنی بر خرید چیلیوری توسط دیجی‌کالا منتشر شده است. چیلیوری در ماه‌های گذشته با سرمایه‌گذاران متعددی برای جذب سرمایه در‌حال مذاکره بوده است. موضوع سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا در چیلیوری همچنان در حال بررسی بوده و مذاکرات هنوز نهایی نشده است.»
در این بیانیه‌ تاکید شده است که با توجه به این نکته که دیجی‌کالا پیش از این نیز سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک در حوزه‌های مختلف داشته است، این سرمایه‌گذاری، در‌ صورت نهایی شدن، می‌تواند به توسعه فعالیت‌های استارتاپی همچون چیلیوری با پتانسیل رشد بالا کمک کند. در پایان این بیانیه نیز اعلام شده که چیلیوری همچنان به راه خود ادامه می‌دهد و جزئیات این سرمایه‌گذاری احتمالی، بعد از نهایی شدن توافقات نیز اعلام خواهد شد.
همچنین براساس شنیده‌های پیوست، احتمال دارد پس از موفقیت چیلیوری در جذب سرمایه از سمت دیجی‌کالا برخی سرویس‌های این دو کسب‌وکار تجارت الکترونیکی نیز بایکدیگر همگرا شود.
علیرضا صادقیان، مدیرعامل چیلیوری، چندی پیش و در نشست خبری ادغام ریحون با این سرویس اعلام کرد که آنها به صورت جدی به سمت جذب سرمایه‌های جدید در این بازار گام خواهند برداشت و در سال‌های آینده چیلیوری دیگر تنها یک سرویس فروش آنلاین غذا نیست و وارد دیگر حوزه‌های ارائه خدمات آنلاین مانند سوبرمارکت، فروش گل، شیرینی و غیره هم خواهد شد.

فیسبوک: تا سال ۲۰۳۰ واقعیت افزوده جایگزین گوشی‌های هوشمند می‌شود

فیسبوک: تا سال ۲۰۳۰ واقعیت افزوده جایگزین گوشی‌های هوشمند می‌شود

فیسبوک معتقد است آینده‌ی فناوری متعلق به هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است، نه کامپیوترهای شخصی و تلفن‌های هوشمند.

سامسونگ گلکسی S10 lite و Note 10 lite رونمایی شدند

شرکت سامسونگ از ستاره‌های جدید کهکشان خود با نام گلکسی S10 lite و گلکسی Note 10 lite رونمایی کرد. این نسخه‌های لایت که براساس قابلیت‌های سری اس و سری نوت سامسونگ طراحی شده‎اند تمامی قابلیت‌های اصلی مانند جدیدترین فناوری‌های دوربین، قلم S Pen، نمایشگر فراگیر و باتری با عمر بالا را با قیمتی اقتصادی‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

دی‌جی کو، مدیرعامل سامسونگ موبایل گفت «دستگاه‌های گلکسی اس و نوت توانسته است خواست کاربران را در سراسر جهان برآورده کنند. این دستگاه‌ها نشان دهنده تلاش مداوم ما برای ارائه برترین نوآوری‌های این بازار در حوزه عملکرد و قدرت تا هوش مصنوعی و ارائه خدمات هستند. گلکسی نوت 10 لایت و اس 10 لایت همه قابلیت‌های برتر در سری گلکسی نوت و اس را در خود دارند».

گلکسی اس 10 لایت: برترین دوربین برای عکاسی بی‌نقص و فیلمبرداری ساده

گوشی‌های گلکسی لایت مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و توانایی‌های دوربین را در خود دارند که با استفاده از برترین فناوری‌های سامسونگ ساخته شده و در محصولی اقتصادی‌تر در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

با گلکسی اس 10 لایت عکاسی خود را یک قدم جلوتر ببرید. لنز اصلی دوربین این گوشی زاویه دید باز داشته و علاوه بر این، لنزهای اولترا واید و ماکرو هم در این گوشی بکار گرفته شده است. در کنار آن استفاده از Super Steady OIS در کنار فناوری Super Steady باعث می‌شود تا عکس‌ها و ویدیوهایی با فوکوس واضح و بدون لرزش بگیرید و به این ترتیب تجربه خودتان از دنیای اطراف را به بهترین شکل با دیگران به اشتراک بگذارید.

دوربین اولترا واید این گوشی دارای لنزی با زاویه دید 123 درجه است که از این منظر زاویه‌ای مشابه با چشم انسان را شبیه سازی می‌کند. رزولوشن بالای دوربین های اصلی و سلفی این گوشی هم به شما امکان می‌دهد تا تمامی جزییات صحنه را به دقیق‌ترین شکل ثبت کنید.

گلکسی نوت 10 لایت: بهره‌وری بهتر در هر مکان و هر زمان

با گوشی گلکسی نوت 10 لایت و قلم S Pen موجود در آن  می توانید بهره‌وری کارهای خود را به بهترین شکل افزایش دهید. پشتیبانی از بلوتوث کم مصرف (BLE) به این معنی است که شما می‌توانید تنها با یک کلیک روی قلم S Pen پرزنتیشن خود را نمایش داده، پخش ویدیو را کنترل کرده و یا عکس بگیرید. قابلیت Air Command هم به شما امکان می‌دهد تا براحتی و سریع به قابلیت‌های S Pen دسترسی پیدا کنید. اپلیکیشن Samsung Notes هم یادداشت برداری در هنگام حرکت را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. حالا شما می‌توانید یادداشت‌های دستنویس خود را براحتی به متن دیجیتالی قابل ویرایش و اشتراک‌گذاری تبدیل کنید.

قابلیت‌های برتر گلکسی در سری لایت

گلکسی نوت 10 لایت و گلکسی اس 10 لایت امکان دسترسی تعداد بیشتری از علاقه مندان را به قابلیت‌های برتر سری گلکسی سامسونگ فراهم می‌کند:

  • نمایشگر بدون حاشیه: گلکسی نوت 10 لایت و اس 10 لایت دارای نمایشگرهای Infinity O بدون حاشیه هستند. این نمایشگرها با اندازه 6.7 اینچ امکان تجربه ویدیویی فراگیر را به شما می‌دهد تا بیشترین لذت را از محتوای چندرسانه‌ای موردنظر خودتان داشته باشید.
  • باتری بزرگتر با عمر بالاتر: گلکسی نوت 10 لایت و اس 10 لایت دارای باتری بزرگ 4500 میلی آمپری با قابلیت شارژ فوق سریع هستند که این یعنی شما می‌توانید برای مدت بیشتری از دستگاه استفاده کرده و حتی در زمان نیاز به شارژ گوشی، این کار را سریع‌تر انجام دهید.
  • خدمات و امنیت: گلکسی نوت 10 لایت و اس 10 لایت مجهز به خدمات، اکوسیستم و اپلیکیشن‌های سامسونگ مانند بیکسبی، سامسونگ پی و سامسونگ هلث هستند. همانطور که انتظار می‌رود این دستگاه‌های گلکسی با پلتفرم امنیتی سامسونگ ناکس، حفاظت می‌شوند.

گلکسی اس 10 لایت در رنگ‌های سفید، مشکی و آبی عرضه خواهد شد در حالی که گلکسی نوت 10 لایت با رنگ‌های مشکی، قرمز و رنگ آئورا گلو (Aura Glow) عرضه می‌شود.

مشخصات گلکسی اس 10 لایت و نوت 10 لایت

  گلکسی اس 10 لایت گلکسی نوت 10 لایت
 

 

نمایشگر

6.7-inch Full HD+

Super AMOLED Plus Infinity-O Display,

2400×1080 (394ppi)

6.7-inch Full HD+

Super AMOLED Infinity-O Display,

2400×1080 (394ppi)

·        نمایشگر Super AMOLED Plus تلفیقی از طراحی ارگونومیک در صفحه‌ای باریک و سبک با استفاده از فناوری انعطاف پذیر OLED است

·        اندازه‌گیری نمایشگر بر اساس قطر یک مستطیل کامل انجام شده و گوشه‌های گرد شده هم در آن محسوب شده است. فضای واقعی قابل مشاهده به دلیل گرد بودن گوشه ها و حفره دوربین، کمتر است.

 

 

دوربین

اصلی: سه گانه

Macro: 5MP F2.4

– Wide-angle: 48MP Super Steady OIS AF F2.0

– Ultra Wide: 12MP F2.2

 

سلفی: 32MP F2.2

اصلی: سه گانه

– Ultra Wide: 12MP F2.2

– Wide-angle: 12MP Dual Pixel AF F1.7 OIS

– Telephoto: 12MP AF F2.4 OIS

 

 

سلفی: 32MP F2.2

بدنه 75.6 x 162.5 x 8.1mm, 186g 76.1 x 163.7 x 8.7mm, 199g
AP

 

 

پردازنده هشت هسته ای 64 بیتی 7 نانومتری

(Max. 2.8 GHz + 2.4 GHz + 1.7 GHz)

پردازنده هشت هسته ای 64 بیتی 10 نانومتری

(Quad 2.7GHz + Quad 1.7GHz)

 

 

حافظه

6/8 گیگابایت رم با 128 گیگابایت حافظه داخلی 6/8 گیگابایت رم با 128 گیگابایت حافظه داخلی
·        بر اساس مدل، رنگ، بازار و اپراتور ممکن است متفاوت باشد

·        حافظه قابل استفاده کاربر به دلیل حافظه اشغالی توسط سیستم عامل و نرم افزارهای داخلی، کمتر است. میزان حافظه قابل استفاده بسته به اپراتور و بسته های نرم افزاری متفاوت خواهد بود.

 

 

باتری

4500 میلی آمپر ساعت (تیپیکال) 4500 میلی آمپر ساعت (تیپیکال)
·        مقدار تیپیکال در شرایط آزمایشگاهی شرکت ثالث تست شده است. مقدار تیپیکال برابر میانگین تخمینی با در نظر گرفتن میزان انحراف در نمونه‌های باتری مورد آزمایش تحت استاندارد IEC 61960 است. حداقل میزان اندازه‌گیری شده 4370 میلی آمپرساعت بود. عمر واقعی باتری ممکن است بسته به شرایط شبکه، الگوی مصرف و دیگر عوامل تغییر کند.
سیستم عامل اندروید 10

 

نوشته سامسونگ گلکسی S10 lite و Note 10 lite رونمایی شدند اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

تاریخ رونمایی گلکسی اس ۲۰ (Galaxy S20) و فولد ۲ مشخص شد

مطلب تاریخ رونمایی گلکسی اس 20 (Galaxy S20) و فولد 2 مشخص شد برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

گزارش‌های رسمی تازه منتشر شده حاکی از آن است که سامسونگ تاریخ رونمایی گلکسی اس 20 را مشخص کرده است. با ادامه این خبر در تکراتو همراه باشید. پیش از این در ماه نوامبر سال گذشته میلادی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن بود که غول تولید کننده اسمارت‌فون کره‌ای از پرچمدار جدید خود سامسونگ گلکسی...

مطلب تاریخ رونمایی گلکسی اس 20 (Galaxy S20) و فولد 2 مشخص شد برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

چرا کاربران به استفاده از موتور جست‌وجو عادت کرده‌اند؟

 
بسیاری از کاربران عادت دارند به‌جای وارد کردن مستقیم آدرس یک وب‌سایت، آن را در جویشگر جست‌وجو کنند و به همین دلیل است که با از کار افتادن جویشگر، دسترسی به سایت‌ها عملا دشوار می‌شود. اینجاست که جویشگرها نقش خود را نشان می‌دهد و برخورداری از موتور جست‌وجویی که بتواند به نیازهای کاربران پاسخ دهد، اهمیت پیدا می‌کند.
 
 با گذشت بیش از ۱۰ سال از زمانی که پروژه‌ای با محتوای شبکه ملی اطلاعات مطرح شده، هنوز هم درباره این‌که این شبکه اصولا اهدافش چیست و در حال حاضر چه میزان محقق شده، اختلاف نظر وجود دارد.
 
از طرفی درحالی‌که در ماه‌های گذشته وزارت ارتباطات برای اقناع شورای عالی فضای مجازی به تحقق شبکه ملی اطلاعات تلاش می‌کرد، قطع اینترنت به‌مدت چند روز، فرصتی بود که این ادعا را به چالش بکشد، چالشی که وزارت ارتباطات تصور می‌کند از آن سربلند بیرون آمده و در مقابل، شورا همچنان با انتقاد از شرایط کنونی معتقد است جویشگر بومی قطعا از ملزومات شبکه ملی اطلاعات است که نیروی انسانی خوبی می‌خواهد و باید زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن محقق شود و بدون جویشگر هم نمی‌توان ادعای تحقق شبکه ملی را داشت.
 
با وجود این، در روزهایی که بنا به اقتضای شرایط، اینترنت جهانی قطع شده بود، سایت‌های داخلی به فعالیت ادامه دادند و اگرچه بسیاری از کسب‌وکارها این دسترسی را کافی ندانستند و اعلام کردند بدون اینترنت متحمل خسارات زیادی شدند، اما مسوولان وزارت ارتباطات که پیش از این چندین بار به تحقق ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرده بودند، باز هم این موضوع را مطرح کرده و از آن دفاع کردند.
 
کما اینکه محمدجواد آذری جهرمی، ‌وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درخصوص این‌که آیا اینترنت ملی پاسخگوی نیاز کشور هست، گفت: نیازهای پایه‌ای مورد نیاز کسب‌وکارهای کشور طبق سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات پیشرفت کرده و در گذشته گزارش داده بودیم که ۸۰ درصد از این سند اجرایی شده است. قطع اینترنت در سراسر کشور به دستور شورای امنیت کشور فرصتی بود که ادعاهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات ثابت شود و مشخص شد که با استفاده از شبکه ملی اطلاعات خدمات پایه وجود دارد.
 
از طرفی امیر ناظمی -رییس سازمان فناری اطلاعات کشور- با بیان این‌که اگر پروژه جویشگر بومی به بخش خصوصی واگذار می‌شد و رقابت ایجاد شده بود، به‌جای کمک‌های مستمر مالی، احتمالا با نتایج بهتری روبه‌رو بودیم، اظهار کرد: تصمیم‌گیری برای ادامه این راه توسط نهادهایی است که بخشی از این ماجرا هستند و باید هرچه سریع‌تر تصمیم بگیرند. ما به عنوان سازمان فناوری اطلاعات دوست داریم که این حوزه از طریق خودش رشد پیدا کند، نه از طریق محدودسازی، مداخله مستقیم و یا انتخاب بعضی از بازیگران و حذف بازیگران دیگر. اگر این ویژگی‌ها را نداشته باشد، برای ما اولویت حساب می‌شود که به آن وارد شویم.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره سپردن مسوولیت توسعه خدمات شبکه ملی به وزارت ارتباطات گفت: در حوزه زیرساخت اکنون نتیجه و تجربه ملموس وجود دارد که نشان می‌دهد در حال فعالیت است، تجربه‌ای که البته در اتفاق ناخوشایند قطعی اینترنت به دست آمد. از طرفی دستور جدیدی به ما ابلاغ شده که برنامه‌ریزی توسعه شبکه ملی اطلاعات در لایه خدمات را هم ارائه دهیم. شاید یکی از دلایلی که این موضوع بر عهده ما گذاشته شده، این است که کسانی که متولی لایه خدمات و محتوا بودند، نتوانستند به‌نحو متناسب این کار را انجام دهند.
 
نقش حمایتی وزارت ارتباطات از موتورهای جست‌وجو
 
این درحالی‌است که ابوالحسن فیروزآبادی -رییس مرکز ملی فضای مجازی- درباره تکلیف وضعیت موتورهای جست‌وجو به وزارت ارتباطات با وجود ناکارآمدی جویشگرهایی مانند پارسی‌جو اظهار کرد: این وظیفه آن‌ها نیست، بلکه مسوولیت است و باید مسوولیت بپذیرند. آن‌ها گفته بودند از پروژه‌های تحقیقاتی در موتور جست‌وجو حمایت می‌کنیم، اما این‌که این ابزار بتواند کلیت نیاز مردم را تامین کند، اتفاق نیفتاد و در حادثه اخیر شاهد بودیم مردم نمی‌توانستند آدرس داروخانه، بلیت پرواز، بانک و فرودگاه را پیدا کنند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: به‌خصوص کسب‌وکارهای کوچک که مورد نیاز مردم بود، خیلی لطمه خوردند و این نشان داد که ما باید مرکزیتی در حوزه مسوولیت‌پذیری داشته باشیم و نیازهای اطلاعاتی مردم درباره خدماتی که در شبکه ملی وجود دارد، باید برطرف شود. البته این به‌معنای تصدی‌گری نیست و فارغ از جویشگرهایی مانند یوز و پارسی‌جو، حداقل وظیفه‌ای که در یک موتور جست‌وجو می‌بینیم این است که نیاز مردم را تامین کند.
 
فیروزآبادی پیش از این هم درباره ادعای ۸۰ درصدی تحقق شبکه ملی اطلاعات، با بیان این‌که اگر شبکه ملی اطلاعات این خدمات پایه را نداشته باشد، نمی‌توان به آن شبکه ملی اطلاعات گفت و در واقع صرفا شبکه ارتباطی است، اظهار کرده بود: وزارت ارتباطات ۸۰ درصد شبکه ارتباطی را پیاده‌سازی کرده است، نه شبکه ملی اطلاعات و بخش ملی بودن هم هنوز طبق سند الزامات شبکه ملی اطلاعات که به شفافی خدمات کاربردی پایه همچون موتور جست‌وجو، پیام‌رسان، خدمات ابری و ایمیل را اعلام کرده، پیاده‌سازی نشده است.
 
استفاده از سرویس‌ها به نقش جویشگر موکول می‌شود
 
در عین حال امیر خوراکیان - معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره نقش جویشگرهای بومی بیان کرد: جویشگر بومی موضوع خیلی مهمی است. در حال حاضر کاربران عادت دارند برای دسترسی به خدمات و سایت‌ها به جای این‌که اسم سایت را مستقیم وارد کنند، آن را ابتدا در یک جویشگر پیدا می‌کنند و سپس وارد سایت می‌شوند. در شرایط خاص قطعی اینترنت هم همین مشکل وجود داشت و به‌نوعی استفاده از همه سرویس‌هایی که فراهم بود، به نقش جویشگر موکول شده بود.
 
وی با بیان این‌که جویشگر بومی یک محل سرمایه‌گذاری داده‌های داخلی است، گفت: جویشگر بومی ظرفیتی برای نگه‌داری و صیانت از یک سرمایه ملی به نام داده‌های بومی است. در برخی از کشورها داده‌های یک شرکت یا سرویس آنقدر ارزشمند است که به‌جای ملک و ساختمان به‌عنوان سند پشتیبان، ضمانت وام واقع می‌شود، در حالی که در کشور ما هنوز آن نگاه سرمایه ملی به داده‌ها وجود ندارد و توجه لازم در همه شئون به این مساله نمی‌شود.
 
خوراکیان ادامه داد: همچنین در بخشی از سند شبکه ملی اطلاعات به سرویس‌های پایه پرداخته و تصریح شده که سرویس‌ها و خدمات پایه عمومی که یکی از آن‌ها جویشگر بومی است، باید حتما توسط وزارت ارتباطات پیگیری و محقق شود. در نتیجه براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی وزارت ارتباطات موظف است خدمات پایه عمومی را تامین کند و در این تردیدی وجود ندارد و کسی هم حق ندارد درباره این جور مصوبات صریح و روشن، را تفسیر کند و یا با نظرات فنی و کارشناسی پیچیده، این مصوبات را تغییر دهد.
 
جویشگرها ضعیف عمل کردند
 
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در روزهای قطعی اینترنت، در سرچ محتوا با مشکلات و محدودیت‌های زیادی در جویشگرها روبه‌رو بودیم، افزود: جویشگرهای بومی همانطور که از قبل می‌دانستیم و گزارش کرده بودیم که شرایط مطلوبی ندارند، بسیار ضعیف عمل کردند، هم از نظر محتوا و هم زیرساختی که بتوانند پذیرای کاربران باشند. یعنی علاوه بر این‌که از نظر محتوایی مشکل داشتند، به‌دلیل ظرفیتی که تامین نشده بود و عدم آمادگی، بر اثر کثرت مراجعه از کار افتادند.
 
خوراکیان با تاکید بر لزوم ایجاد یک مدل نتیجه بخش توسط وزارتخانه، بیان کرد: ممکن است جویشگر در ابتدا اصلا درآمدی نداشته باشد و برای در دسترس بود مطالب، فقط برای آن هزینه شود، بنابراین ما مجبور شویم آن را به یک سری سرویس‌های دیگر پیوند بزنیم که از نظر مالی  تامین‌کننده باشند. نگاه زیست‌بومی به فضای مجازی، نگاه جامع به خدمات و سرویس‌ها کمک می‌کند که جویشگر فعال شود و بتواند محتوا را ارتقا دهد.
 
با این اوصاف ازطرفی برای تشویق به مراجعه کاربر به جویشگر، باید محتوایی در آن وجود داشته باشد، و در مقابل، با قرار گرفتن محتوا، کاربر بیشتری مراجعه می‌کند و این موارد رابطه مستقیمی با هم دارند. طبیعی است که جویشگر از همان روز اول نمی‌تواند پاسخگوی تعداد زیادی از کاربران در زمینه ارائه محتوا باشد. اما درشرایطی که محتوا و ظرفیت ارتقا پیدا کند، قطعا مراجعه مردم هم افزایش می‌یابد. درچنین شرایطی جویشگر بومی باید مزیت‌هایی داشته باشد که اگر به اطلاع کاربر برسد، کاربر اساسا از اول ترجیح دهد که به جای مراجعه به گوگل، موضوع مورد نظر خود را در جویشگر داخلی جست‌وجو کند.
 
اما درباره تعبیر پوسته‌های گوگل برای جویشگرهای بومی گفته شده که یکی از این جویشگرها چنین شرایطی دارد و نقش واسط بین گوگل و کاربر را ایفا می‌کند و خودش یک جویشگر مستقل نیست، اما دو جویشگر مستقل هم در کشور داریم که حالت پوسته برای گوگل ندارند. هرچند همین جویشگرهای مستقل هم در زمان قطعی اینترنت مشکل داشتند و به دو دلیل ناقص و ضعیف و عدم پیش‌بینی ظرفیت لازم، نتوانستند نقش خوبی ایفا کنند و با رشد تعداد کاربران، سیستمشان نتوانست سرویس دهد.