تلفن همراه و لوازم خانگی جی پلاس به‌صورت رسمی توسط گلدیران عرضه شد

شب گذشته و در مراسمی که با حضور مدیران شرکت گلدیران، خبرنگاران و برخی از مقام‌های بانکی و دولتی در گالری باروک تهران برگزار گردید، برند ایرانی جی پلاس با رنج گسترده‌ای از محصولات در معرض دید حاضرین قرار گرفت. شاید جدیدترین محصول، دو اسمارت‌فون جی‌پلاس Q10 و T10 بودند که با گارانتی مدیاپردازش به بازار عرضه خواهند شد و با توجه به قیمت مناسب که به ترتیب 1 میلیون تومان و 800 هزار تومان هستند، رنج گسترده‌ای از مخاطبان را هدف قرار خواهند داد.

در ابتدای این مراسم، حسین تنهایی، قائم مقام شرکت گلدیران بر روی صحنه آمد و گفت: در حدود ۳۰ سال است که گلدیران با ال‌جی فعالیت دارد اما بحث تحریم‌ها سبب شد تا تغییراتی ایجاد شود. همیشه سعی داشتیم بهترین محصول را با بهترین قیمت و کیفیت به مشتریان در بازار عرضه کنیم. تجربیات ما با ال‌جی سبب شد تا با خط تولید خوب و ماشین آلات پیشرفته بتوانیم تقویت شویم و تولیدات با کیفیتی را ارایه دهیم. بدین خاطر از این موقعیت استفاده کردیم و با همان خصوصیات، محصولات جی‌پلاس را در داخل تولید می‌کنیم.

در بخش تامین قطعات، سعی شده تا شرکت‌هایی را در چین انتخاب کنیم که حتی کره‌ای‌ها و آمریکایی‌ها قطعات خودشان را از آن‌ها تهیه می‌کنند. ما حتی می‌خواهیم به کشورهای منطقه هم صادرات داشته باشیم. در حال حاضر ما تلویزیون ۵۵ اینچی را به بازار با قیمت ۶ میلیون تومان عرضه می‌کنیم که همان تلویزیون با برند دیگر ۱۱ میلیون تومان است. امیدوارم بتوانیم در این شرایط سخت خدمت خودمان را به کشورمان انجام دهیم.

پس از تنهایی، علیرضا لاهیجانیان، معاونت بازاریابی گلدیران روی صحنه آمد و پس از پخش کلیپی گفت: گلدیرانی بودن یعنی اینکه با ذره ذره وجودت باور داشته باشی که می‌توانی؛ کارخانه‌های بزرگ برای تولید لوازم خانگی داشته باشی، خدمات فراوان و لجستیک فوی و شبکه فروش قدرتمندی داشته باشی و به موفقیت برسی. همه این‌ها را ما داشتیم و فقط یک چیز لازم بود که چاشنی همدلی و مسئولیت حس ایرانی بود که اگر آن را اضافه کنیم، دیگر دست از دویدن بر نخواهیم داشت و همین سبب می‌شود تا بستر ظهور یک برند و قهرمان تازه نفس را به نام جی پلاس اعلام کنیم.

وی سپس در ادامه به معرفی محصولات مختلف جی پلاس با کمک مدیران مرتبط با هر بخش پرداخت که اولین محصول آن گوشی Q10 جی پلاس بود. پس از آن نیز محصولاتی چون تلویزیون، ماشین لباس‌شویی، یخچال فریزر، سایدبای‌ساید، ماشین ظرف‌شویی، کولرگازی، تصفیه هوا، مانیتور، آل‌این‌وان و… به‌صورت اجمالی در کنار سیاست‌های پشتیبانی و خدماتی گلدیران اعلام شدند.

در ادامه، تصاویر محصولات جی‌پلاس که توسط گلدیران در کشورمان عرضه خواهد شد، مشاهده می‌کنید.

نوشته تلفن همراه و لوازم خانگی جی پلاس به‌صورت رسمی توسط گلدیران عرضه شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

اپل و مایکروسافت بر صدر شاخص ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا

 
ارزش سهام اپل و مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۸۵ و ۵۵ درصد رشد داشته که آنها را در رده های اول و دوم شاخص S&P 500 قرار می دهد.
 
اوایل سال ۲۰۱۹ سهامداران اپل نگران تاثیر مخرب نبرد تجاری بین چین و آمریکا روی درآمدهای شرکت بودند. برخی از آنها هم از تمرکز کمپانی روی ارائه سرویس به جای محصول انتقاد می کردند، با این حال رشد ۸۵ درصدی ارزش سهام شرکت که در دهه گذشته بی سابقه بوده، نشان داد که نگرانی ها و انتقادها بی مورد بوده اند.
 
مایکروسافت هم مثل اپل سال پرباری را پشت سر گذاشته و ارزش سهامش ۵۴ درصد رشد داشته که این شرکت را در فهرست S&P 500 پس از اپل با رشد ۸۵ درصدی در رتبه دوم قرار می دهد. این شاخص شامل فهرست ۵۰۰ سهام برتر بازار بورس است و در مجموع ۲۸ درصد رشد داشته که ۱۵ درصد آن مدیون دو کمپانی مایکروسافت و اپل است. در این میان سهم اپل ۸.۲ درصد و سهم مایکروسافت ۶.۶. درصد بوده که در کنار هم از مجموع سهم ۸ شرکت در رتبه های سوم تا دهم بیشتر است.
 
 
هر دو کمپانی به لطف رشد خیره کننده ارز مرز یک تریلیون دلار عبور کرده و به یونیکورن های دنیای فناوری تبدیل شدند. هرچند اپل نخستین بار در ۲۰۱۸ از این مرز عبور کرد اما مجددا عقب نشست و در سال ۲۰۱۹ توانست موقعیتش را تثبیت کند.
 
در مورد سال ۲۰۲۰ هم تحلیلگران بر این باورند که عرضه آیفون 5G با استقبال خریداران روبه رو شده و سود کلانی را به جیب کوپرتینویی ها سرازیر می کند. کسب و کار پوشیدنی های هوشمند این شرکت که شامل اپل واچ و ایرپاد می شود نیز احتمالا سال پر رونقی را پیش رو دارد.
 
کارشناسان بانک او آمریکا هم پیش بینی کرده اند که بخش محاسبات ابری مایکروسافت به رشد این شرکت در سال جاری میلادی کمک شایانی خواهد کرد.

بازی‌ای برای تقویت مهارت‌های کودکان

 
عصر روز گذشته (۱۰دی) در مراسمی از بازی جدیدی برای کودکان که روی تقویت مهارت‌های شناختی آنها و همچنین افزایش آگاهی والدین تمرکز دارد رونمایی شد. به گزارش پیوست،‌ این بازی که توسط شرکت «سرو هانا» رو نمایی شد یک بازی تخصصی روانشناختی است که توجه‌ ویژه‌ای به رشد مهارت‌های یادگیری،‌ تحصیلی و مفاهیم پایه در آموزش کودکان دارد.
 
زینب السادات جهرمی، مدیرعامل شرکت پژوهشی سرو هانا در مراسم رونمایی این بازی به موضوع خلاهای روانشناختی موجود در بازی های اینترنتی کودکان پرداخت و تاکید کرد که هانا می‌تواند تاثیر بسزایی در اکوسیستم بازی های رایانه‌ای در حوزه کودکان داشته باشد. او همچنین خاطر نشان کرد هانا ماحصل کارگروهی از روانشناسان، نویسندگان، هنرمندان و برنامه نویسان است. او گفت: «هانا جزو بازی‌های تعاملی محسوب می‌شود و بر پایه ی نیازهای کودک و براساس استانداردهای روانشناسی ساخته شده است.» جهرمی با اعلام اینکه برای ساخت این بازی بیش از ۴۹ هزار نفر ساعت زمان صرف شده اعلام کرد: «ما در سرو هانا بر پایه رابطه بین روان‌شناسی و تکنولوژی تلاش کردیم تا آموزه‌های روانشناسی را به شکلی متفاوت در اختیار مردم قرار دهیم.»
 
«برای ساخت این بازی بیش از ۴۹ هزار نفر ساعت زمان صرف شده است. ما در سرو هانا بر پایه رابطه بین روان‌شناسی و تکنولوژی تلاش کردیم تا آموزه‌های روانشناسی را به شکلی متفاوت در اختیار مردم قرار دهیم.»‌
زینب السادات جهرمی، مدیرعامل شرکت پژوهشی سرو هانا
 
همچنین مهدی زاهدی اول، از موسسان شرکت پژوهشی سروهانا ضمن تاکید بر به خدمت گرفتن  تکنولوژی در جهت اهداف روانشناسی گفت: «خلاقیت و نوآوری، تلاش برای سلامت روان جامعه  و آسان و کاربردی بودن بازی سه محور اصلی هانا است.»  او در ادامه کمک گرفتن از روش‌های غیرمستقیم آموزش را بسیار سودمندتر و اثربخش عنوان و توضیح داد: «هانا نه با هدف آموزش که با هدف غنای محیط زندگی کودکان ساخته شده است و پس از آنکه کودک مراحل بازی را طی کند، اَپلیکیشن بازی هانا، یک گزارش اولیه به خانواده‌ها می‌دهد. این گزارش، نشان‌دهنده‌ی وضعیت شناختیِ کودک است، این‌که در چه مؤلفه‌هایی توانمند و در چه شاخصه‌هایی نیازمند بهبود و تقویت است.» 
 
«هانا نه با هدف آموزش که با هدف غنای محیط زندگی کودکان ساخته شده است و پس از آنکه کودک مراحل بازی را طی کند، اَپلیکیشن بازی هانا، یک گزارش اولیه به خانواده‌ها می‌دهد. این گزارش، نشان‌دهنده‌ی وضعیت شناختیِ کودک است.» ‌
مهدی زاهدی اول، از موسسان شرکت پژوهشی سرو هانا
 
او ادامه داد: «هانا در حال‌حاضر ۳۰۰۰ سؤال از کودکان می‌پرسد و در پروژه بعدی حدودا ۲۱ روز کاری ما ۱۲۱ سؤال را به این سوالات اضافه می‌کنیم، سوالی که توسط روان‌شناس‌های متخصص مطرح می‌شوند. تمام این ۳۰۰۰ سؤال به‌طور کامل روان‌شناختی هستند و مبانی علمی پشت آن است.» براساس گفته او در این بازی به واسطه هوش مصنوعی فرآیندهایی را که کودک با ۳۰۰۰ سؤال پاسخ می‌دهد داده‌کاوی می‌شود تا سرعت عمل کودک و توانایی او در انتخاب پاسخ  مشخص و در نهایت به کمک روان‌شناس‌ها روی آن کار تحلیلی صورت گیرد.
 
او همچنین دلیل انتخاب اسم هانا را عنوانی بین المللی که در کشورهای مختلف معانی دل انگیز و مناسبی دارد عنوان و ابراز امیدواری کرد که هانا چشم‌اندازی روشنی در بازارهای جهانی داشته باشد.
 
آنطور که زاهدی اول توضیح داد این بازی در اختیار کاربران سیستم‌عامل اندروید است و بزودی از نسخه ios آن نیز رونمایی می شود. به گفته او در حال‌حاضر والدین می‌توانند برای مدت محدودی از نسخه رایگان این بازی استفاده کنند و بعد از آن تنها با پرداخت ۱۵ هزار تومان امکان استفاده  از کلیه ی خدمات این اپلیکشن برای آنها فراهم است.

گلکسی اس ۲۰ (Galaxy S20) یا اس ۱۱ ؛ نام پرچمدار ۲۰۲۰ سامسونگ چه خواهد بود؟

مطلب گلکسی اس 20 (Galaxy S20) یا اس 11 ؛ نام پرچمدار 2020 سامسونگ چه خواهد بود؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

شنیده‌ها حاکی است سامسونگ احتمالا نام خانواده پرچمدار 2020 سامسونگ را به گلکسی اس 20 (Galaxy S20) تغییر می‌دهد. با ادامه این نوشتار در تکراتو همراه باشید. پیش از این تصور می‌شد کمپانی کره‌ای پرچمدار بعدی اش را با نام گلکسی اس 11 (Galaxy S11) روانه بازار کند، اما منابع موثق شواهد بیشتری به دست...

مطلب گلکسی اس 20 (Galaxy S20) یا اس 11 ؛ نام پرچمدار 2020 سامسونگ چه خواهد بود؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

تلویزیون ۸K بدون حاشیه سامسونگ در CES 2020 معرفی می‌شود

تلویزیون 8K بدون حاشیه سامسونگ در CES 2020 معرفی می‌شود

باتوجه به آخرین شایعه‌های منتشرشده، سامسونگ قصد دارد نخستین تلویزیون بدون حاشیه‌ با رزولوشن 8K خود را در نمایشگاه CES 2020 رونمایی کند.

فروش ۱۲ میلیونی پرچمدار هواوی

 
هواوی موفق شده است ۱۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند سری Mate ۳۰ خود را در بازارهای جهانی بفروشد.
 
 آمارهای جدید حاکی از آن است که هواوی به عنوان دومین شرکت تولیدکننده موبایل در جهان توانسته است ۱۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند از سری میت ۳۰ (Huawei Mate ۳۰) را روانه بازارهای جهانی کند و به فروش برساند.
 
از مدل‌های مختلف این سری گوشی‌های محبوب می‌توان به میت ۳۰، میت ۳۰ پرو، میت ۳۰ آر اس و نسخه‌های ۵G آن اشاره کرد.
 
ماه نوامبر بود که هواوی در گزارشی اعلام کرد که ظرف مدت تنها ۶۰ روز حدود هفت میلیون دستگاه از این سری گوشی را فروخته است.
 
هواوی در سال‌های اخیر ، بعد از سامسونگ جایگاه دوم فهرست رده بندی پرفروش‌ترین برندهای تولید موبایل را به خود اختصاص داده و از رقیب بزرگ خود، شرکت آمریکایی اپل، جلو زده و آن را به رتبه سوم تنزل داده است.

اپل هم به گیمینگ روی آورد

 
به نظر می‌رسد که اپل قصد دارد رایانه گیمینگ جدیدی را با برچسب قیمتی پنج هزار دلار در جریان نمایشگاه WWDC ۲۰۲۰ معرفی و رونمایی کند.
 
 گزارش‌های غیررسمی و تایید نشده در وب سایت Economic Daily News نشان می‌دهد که اپل تصمیم گرفته است در جریان برگزاری نمایشگاه و کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان موسوم به WWDC در سال ۲۰۲۰ میلادی از یک رایانه گیمینگ جدید رونمایی و پرده برداری کند.
 
گفته می‌شود این محصول جدید با برچسب قیمتی ۵ هزار دلاری روانه بازارهای جهانی خواهد شد و با بازی های سبک ای اسپرت (esports) که به ویدئوگیمینگ نیز موسوم است، سازگاری خواهد داشت.
 
با اینکه هنوز جزئیات و اطلاعات بیشتری از این محصول منتشر نشده است اما انتظار می‌رود این لپ‌تاپ جدید با یک نمایشگر بزرگ یا یک رایانه رومیزی دسکتاپ All in One باشد.
 
برخی از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری برآورد کرده اند که این محصول احتمالا مک‌بوک پرو یا یک آی‌مک پرو نام خواهد داشت.
 
شرکت‌های تکنولوژی و تولیدکننده رایانه و موبایل همواره با در نظر گرفتن علایق کاربران به بازی‌های رایانه‌ای، سعی دارند محصولات سازگار با گیمینگ جدید و پیشرفته‌ای را معرفی و عرضه کنند تا با جلب نظر، توجه و رضایت آنها سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند.

آغاز موج چهارم توسعه سرمایه‎گذاری جسورانه

بررسی اطلاعات اخیر درباره صنعت جهانی سرمایه‌‌گذاری جسورانه(Venture Capital) یا VC نشان می‌دهد این صنعت تاکنون سه تحول بزرگ را تجربه کرده است. موج چهارم این نوع سرمایه‌گذاری تازه آغاز شده و در چند سال آینده شتاب می‌گیرد. برای همراهی با این موج، شرکت‌های ریسک‌پذیر باید خود را با شرایط این دوره زمانی تطبیق دهند. دوره‌ای که در آن انفجار شرکت‌های جدید، تقاضا به تنوع بیشتر VCها و نیاز مبرم VCها به ایجاد تمایز و خلق ارزش منحصر به فرد مشاهده خواهد شد.براساس تحلیل بانک دره سیلیکون، یک بانک تجاری که روی استارت‌آپ‌‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، این موج چهارم به تعبیری یک تحول تاریخی است. سرمایه‌گذاری‌ جسورانه تاکنون سه موج را پشت سر گذاشته است. موج نخست به سال‌های اولیه پس از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه ۲۰۰۰ برمی‌گردد که هزینه استارت‌آپ‌‌ها بسیار زیاد و سرمایه نایاب بود که باعث قدرت گرفتن VCها شد. موج دوم از اواسط دهه ۲۰۰۰ تا اواخر آن طول کشید. در آن دوران، با دسترسی به سرمایه موجود بیشتر کارآفرینان انتخاب‌های بیشتری داشتند و سرمایه‌دار نه‌تنها منابع مالی بلکه ارزش افزوده نیز تامین می‌کرد. در موج سوم که در دهه ۲۰۱۰ شکل گرفت، با کاهش هزینه‌های استارت‌آپ‌‌ها، VCهای زیادی متولد شدند.
 
 
 
 تکامل VCها در سه موج
اختراع شیوه مدرن سرمایه‌داری جسورانه به سال ۱۹۴۶ برمی‌گردد؛ زمانی که یک فرانسوی به نام ژرژ دوریوت یک شرکت سهامی عام را برای ارزیابی هزاران پیشنهاد کسب‎وکاری تشکیل داد تا بهترین آنها را پیدا کرد. بیش از ۳۰ سال پس از اینکه وی اولین شرکت VC را راه‌اندازی کرد، سرمایه‌گذاری VC اساسا در حد یک کسب‌وکار سنتی باقی مانده بوده و به سختی تغییر ‌می‌کرد. در دهه‎های گذشته، دفاتر کار خانوادگی به ایجاد نخستین VCها در سیلیکون ولی کمک کردند. برای نمونه، شرکت سرمایه‎گذاری جسورانه Venrock که در سال ۱۹۶۹ توسط لورنس راکفلر، پسر جان دیویس راکفلر، سرمایه‌دار بزرگ تاریخ آمریکا، تاسیس شد. دیگر شرکت سرمایه‎گذاری جسورانه آمریکایی به نام Kleiner Perkins در سال ۱۹۷۲ تشکیل شد. در این دوره، سرمایه کمیاب بود و شرکت‌های فناوری که عمدتا سخت‌افزار تولید می‌کردند، به هزینه بالایی برای شروع کار نیاز داشتند. VCها قدرت زیادی داشتند و می‌توانستند شرایط را به کارآفرینان تحمیل کنند. مدیران اکثر VCها مرد بودند و تخصص آنها بیشتر در امور مالی بود تا فناوری. در اواخر دهه ۱۹۹۰ حباب دات‌کام شکل گرفت و برای اولین بار کسب‌وکارهای نوپا بیش از VCها شهرت یافتند. رسانه‌ها پر از اخبار درباره شرکت‌های اینترنتی بود و VCهای مطرح مانند جان دوئر از Kleiner Perkins و جیم بریر از Accel Partners، روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کردند. اما پس از ترکیدن حباب دات‌کام سرمایه به مدت چند سال از این صنعت خارج شد. البته با پیشرفت مجدد تکنولوژی در اواخر دهه ۲۰۰۰، سرمایه به شرکت‌های سرمایه‎گذاری جسورانه بازگردانده شد و موج دیگری از VC را آغاز کرد. سرمایه فراوان شد و کارآفرینان انتخاب‌های زیادی از بین آنها داشتند. شرکت‌ سرمایه‎گذاری جسورانه Andreessen Horowitz که به نوعی در معرفی مفهوم ریسک‎پذیر یا جسورانه (Venture) به‌عنوان یک کسب‌وکار خدماتی پیشگام بود، توانست به استارت‎آپ‎ها در جذب مشتری، بازاریابی، روابط عمومی، استخدام و توصیه‌های فنی کمک کند. Andreessen Horowitz، یک شرکت سهامی خاص است که توسط مارک اندرسون و بن هوروویتس برای سرمایه‌گذاری روی استارت‎آپ‎های حوزه تکنولوژی در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد. در این دوران، هر شرکت VC باید برای جذب استارت‎آپ‎ها استراتژی داشته و نشان می‌داد که چگونه از استارت‎آپ ارزش خلق خواهد کرد. همان‌طور که فعالیت شرکت‌هایی مانند Andreessen Horowitz در قالب خدمات آغاز شد، موجی از شرکت‎های VC کوچک شکل گرفت که به تعبیری موج سوم دموکراسی سرمایه‌گذاران را به ارمغان آورد.
 
 آمادگی برای دوران جدید
اکنون یک موج چهارم از VC در حال ظهور است که توسط چند روند قدرتمند هدایت می‌شود. یک روند این است که سرمایه به‌طور کامل به یک کالا یا خدمات تبدیل شده‌است. سافت‌بانک یک صندوق ۱۰۰ میلیارد دلاری را جمع‌آوری کرد. صندوق‌های چند میلیارد دلاری در میان شرکت‌های VC بزرگ عادی شده و حتی برخی از آنها جایگزین صندوق‌های خیریه شده‎اند. روند دیگر این است که گرچه راه‌اندازی یک شرکت ارزان‌تر از همیشه است، اما استارت‎آپ‎های جدید به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی نیاز دارند؛ چراکه می‌خواهند نخستین شرکتی باشند که کالا یا خدمات خاصی را ارائه می‌دهند و برنده نهایی اقتصاد دیجیتال باشند. این دوگانگی منجر به افزایش تعداد شرکت‌های جدید در مرحله بذر شده، درحالی‌که تعداد کمی از شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های عظیم در مراحل بعدی تسلط دارند.در مرحله بذر و مراحل ابتدایی، مدیران نوظهور پدید می‎آیند. مدیرانی که بیش از سه صندوق نهادی را بدون یک مدیر ارشد مالی تمام وقت مدیریت کرده و حجم کل صندوق آنها زیر ۱۰۰ میلیون دلار و سرمایه‎گذار مرحله بذر است.
 
در واقع، VCهایی که گرایش آنها از راه‌اندازی شرکت‎های بزرگ به فروشگاه‌های تخصصی و کوچک تغییر کرده است. همچنین کارآفرینان سابق و سرمایه‌گذاران فرشته که بسیاری از آنها پیشینه سرمایه‌گذاری غیرسنتی دارند، وارد کسب‌وکار جسورانه شدند. از ۳۷۰صندوق مدیران نوظهور که در این گزارش بررسی شده، ۲۱ درصد آن حداقل یک موسس زن دارند. در حالی که تنها ۶ درصد از ۱۵۷شرکت سنتی یک بنیان‌گذار زن دارند. طی ۱۲ ماه گذشته که در فصل سوم سال ۲۰۱۹ به پایان رسید، این صندوق‌ها در ۱۵۳۶ شرکت، ۵/ ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در بین این شرکت‌ها، ۲۰۵ شرکت خارج از مراکز بزرگ تکنولوژی در کالیفرنیا، نیویورک و بوستون قرار دارند. در مجموع ۵/ ۱۴ درصد سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در خارج از این بازارهای اصلی انجام شده‌است.
 
یک نکته جالب این است که ۴۸ درصد تمام شرکت‌ها برای افزایش سرمایه‌گذاری جسورانه در سال جاری در خارج از مراکز اصلی فناوری قرار گرفته‌اند، با این حال تنها ۲۴ درصد منابع سرمایه‌گذاری شده را دریافت کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، VCها در شرکت‌های مستقر در مکان‌های جایگزین بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما در مقایسه با شرکت‌های در مراکز فناوری، همچنان سرمایه‌گذاری کم است. چرا؟ تا حدودی به این دلیل است که هزینه اعم از هزینه زندگی، دفتر کار یا استخدام نیروی کار ماهر، برای آغاز به کار یک شرکت در خارج از مراکز اصلی فناوری کمتر است، با این حال، VCها اغلب بر این باورند که شرکت‌هایی که در مراکز تکنولوژی ایجاد شده‌اند شانس بیشتری برای موفقیت دارند.همان‌طور که این دوره جدید پدیدار می‌شود، شرکت‌های VC هوشمند با استراتژی‌های جدید واکنش نشان می‌دهند. شرکت‌های پلت‌فرمی بزرگ می‌خواهند از بذر تا عرضه عمومی سهام (IPO) حضور داشته باشند. آنها می‌خواهند زودتر وارد شوند و از سهم خود در مقابل سایر سرمایه‌گذاران در مراحل بعدی محافظت کنند.
 
روند بذر تا IPO با تخصص همراه است. کارآفرینان همه امور را در دست دارند. یک شرکت علاقه‌مند با یک تیم منسجم می‌تواند سرمایه را به چند طریق افزایش دهد، طیفی از شبکه‎های سرمایه‌گذاران فرشته تا کمپین‎های تبلیغاتی شرکت Kickstarter و پیگیری ده‌ها شرکت VC. یک موسس هوشمند به یک شریک VC تبدیل می‌شود که بخش آنها را می‌شناسد و می‌تواند با راهنمایی و ارتباطات در طول چرخه عمر شرکت به ارزش آن بیفزاید؛ بنابراین برای شرکت‌های VC پس از توسعه این دوره، تمایز و تخصص‎گرایی مهم خواهد بود.در این عصر هوش مصنوعی، روند دیگری است که ارزش بررسی دارد و آن هم استفاده بیشتر از سرمایه‌گذاری مبتنی بر داده است. شرکت سرمایه‎گذار ریسک‎پذیر Rocketship، یک پایگاه‌داده پیچیده از فعالیت استارت‎آپ‎ها در سطح جهان ساخته‌ و بیش از ۳۱ ترابایت داده را در بیش از ۴۰ منبع داده تحلیل کرده ‌است.همان‌طور که سرمایه‌گذاری VC بیشتر از قبل رقابتی‌تر شده، بسیاری از شرکت‌ها در حال رقابت برای استفاده از داده‌ها به‌عنوان یک تفاوت کلیدی و مزیت رقابتی هستند.

آغاز موج چهارم توسعه سرمایه‎گذاری جسورانه

بررسی اطلاعات اخیر درباره صنعت جهانی سرمایه‌‌گذاری جسورانه(Venture Capital) یا VC نشان می‌دهد این صنعت تاکنون سه تحول بزرگ را تجربه کرده است. موج چهارم این نوع سرمایه‌گذاری تازه آغاز شده و در چند سال آینده شتاب می‌گیرد. برای همراهی با این موج، شرکت‌های ریسک‌پذیر باید خود را با شرایط این دوره زمانی تطبیق دهند. دوره‌ای که در آن انفجار شرکت‌های جدید، تقاضا به تنوع بیشتر VCها و نیاز مبرم VCها به ایجاد تمایز و خلق ارزش منحصر به فرد مشاهده خواهد شد.براساس تحلیل بانک دره سیلیکون، یک بانک تجاری که روی استارت‌آپ‌‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، این موج چهارم به تعبیری یک تحول تاریخی است. سرمایه‌گذاری‌ جسورانه تاکنون سه موج را پشت سر گذاشته است. موج نخست به سال‌های اولیه پس از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه ۲۰۰۰ برمی‌گردد که هزینه استارت‌آپ‌‌ها بسیار زیاد و سرمایه نایاب بود که باعث قدرت گرفتن VCها شد. موج دوم از اواسط دهه ۲۰۰۰ تا اواخر آن طول کشید. در آن دوران، با دسترسی به سرمایه موجود بیشتر کارآفرینان انتخاب‌های بیشتری داشتند و سرمایه‌دار نه‌تنها منابع مالی بلکه ارزش افزوده نیز تامین می‌کرد. در موج سوم که در دهه ۲۰۱۰ شکل گرفت، با کاهش هزینه‌های استارت‌آپ‌‌ها، VCهای زیادی متولد شدند.
 
 
 
 تکامل VCها در سه موج
اختراع شیوه مدرن سرمایه‌داری جسورانه به سال ۱۹۴۶ برمی‌گردد؛ زمانی که یک فرانسوی به نام ژرژ دوریوت یک شرکت سهامی عام را برای ارزیابی هزاران پیشنهاد کسب‎وکاری تشکیل داد تا بهترین آنها را پیدا کرد. بیش از ۳۰ سال پس از اینکه وی اولین شرکت VC را راه‌اندازی کرد، سرمایه‌گذاری VC اساسا در حد یک کسب‌وکار سنتی باقی مانده بوده و به سختی تغییر ‌می‌کرد. در دهه‎های گذشته، دفاتر کار خانوادگی به ایجاد نخستین VCها در سیلیکون ولی کمک کردند. برای نمونه، شرکت سرمایه‎گذاری جسورانه Venrock که در سال ۱۹۶۹ توسط لورنس راکفلر، پسر جان دیویس راکفلر، سرمایه‌دار بزرگ تاریخ آمریکا، تاسیس شد. دیگر شرکت سرمایه‎گذاری جسورانه آمریکایی به نام Kleiner Perkins در سال ۱۹۷۲ تشکیل شد. در این دوره، سرمایه کمیاب بود و شرکت‌های فناوری که عمدتا سخت‌افزار تولید می‌کردند، به هزینه بالایی برای شروع کار نیاز داشتند. VCها قدرت زیادی داشتند و می‌توانستند شرایط را به کارآفرینان تحمیل کنند. مدیران اکثر VCها مرد بودند و تخصص آنها بیشتر در امور مالی بود تا فناوری. در اواخر دهه ۱۹۹۰ حباب دات‌کام شکل گرفت و برای اولین بار کسب‌وکارهای نوپا بیش از VCها شهرت یافتند. رسانه‌ها پر از اخبار درباره شرکت‌های اینترنتی بود و VCهای مطرح مانند جان دوئر از Kleiner Perkins و جیم بریر از Accel Partners، روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کردند. اما پس از ترکیدن حباب دات‌کام سرمایه به مدت چند سال از این صنعت خارج شد. البته با پیشرفت مجدد تکنولوژی در اواخر دهه ۲۰۰۰، سرمایه به شرکت‌های سرمایه‎گذاری جسورانه بازگردانده شد و موج دیگری از VC را آغاز کرد. سرمایه فراوان شد و کارآفرینان انتخاب‌های زیادی از بین آنها داشتند. شرکت‌ سرمایه‎گذاری جسورانه Andreessen Horowitz که به نوعی در معرفی مفهوم ریسک‎پذیر یا جسورانه (Venture) به‌عنوان یک کسب‌وکار خدماتی پیشگام بود، توانست به استارت‎آپ‎ها در جذب مشتری، بازاریابی، روابط عمومی، استخدام و توصیه‌های فنی کمک کند. Andreessen Horowitz، یک شرکت سهامی خاص است که توسط مارک اندرسون و بن هوروویتس برای سرمایه‌گذاری روی استارت‎آپ‎های حوزه تکنولوژی در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد. در این دوران، هر شرکت VC باید برای جذب استارت‎آپ‎ها استراتژی داشته و نشان می‌داد که چگونه از استارت‎آپ ارزش خلق خواهد کرد. همان‌طور که فعالیت شرکت‌هایی مانند Andreessen Horowitz در قالب خدمات آغاز شد، موجی از شرکت‎های VC کوچک شکل گرفت که به تعبیری موج سوم دموکراسی سرمایه‌گذاران را به ارمغان آورد.
 
 آمادگی برای دوران جدید
اکنون یک موج چهارم از VC در حال ظهور است که توسط چند روند قدرتمند هدایت می‌شود. یک روند این است که سرمایه به‌طور کامل به یک کالا یا خدمات تبدیل شده‌است. سافت‌بانک یک صندوق ۱۰۰ میلیارد دلاری را جمع‌آوری کرد. صندوق‌های چند میلیارد دلاری در میان شرکت‌های VC بزرگ عادی شده و حتی برخی از آنها جایگزین صندوق‌های خیریه شده‎اند. روند دیگر این است که گرچه راه‌اندازی یک شرکت ارزان‌تر از همیشه است، اما استارت‎آپ‎های جدید به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی نیاز دارند؛ چراکه می‌خواهند نخستین شرکتی باشند که کالا یا خدمات خاصی را ارائه می‌دهند و برنده نهایی اقتصاد دیجیتال باشند. این دوگانگی منجر به افزایش تعداد شرکت‌های جدید در مرحله بذر شده، درحالی‌که تعداد کمی از شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های عظیم در مراحل بعدی تسلط دارند.در مرحله بذر و مراحل ابتدایی، مدیران نوظهور پدید می‎آیند. مدیرانی که بیش از سه صندوق نهادی را بدون یک مدیر ارشد مالی تمام وقت مدیریت کرده و حجم کل صندوق آنها زیر ۱۰۰ میلیون دلار و سرمایه‎گذار مرحله بذر است.
 
در واقع، VCهایی که گرایش آنها از راه‌اندازی شرکت‎های بزرگ به فروشگاه‌های تخصصی و کوچک تغییر کرده است. همچنین کارآفرینان سابق و سرمایه‌گذاران فرشته که بسیاری از آنها پیشینه سرمایه‌گذاری غیرسنتی دارند، وارد کسب‌وکار جسورانه شدند. از ۳۷۰صندوق مدیران نوظهور که در این گزارش بررسی شده، ۲۱ درصد آن حداقل یک موسس زن دارند. در حالی که تنها ۶ درصد از ۱۵۷شرکت سنتی یک بنیان‌گذار زن دارند. طی ۱۲ ماه گذشته که در فصل سوم سال ۲۰۱۹ به پایان رسید، این صندوق‌ها در ۱۵۳۶ شرکت، ۵/ ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در بین این شرکت‌ها، ۲۰۵ شرکت خارج از مراکز بزرگ تکنولوژی در کالیفرنیا، نیویورک و بوستون قرار دارند. در مجموع ۵/ ۱۴ درصد سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در خارج از این بازارهای اصلی انجام شده‌است.
 
یک نکته جالب این است که ۴۸ درصد تمام شرکت‌ها برای افزایش سرمایه‌گذاری جسورانه در سال جاری در خارج از مراکز اصلی فناوری قرار گرفته‌اند، با این حال تنها ۲۴ درصد منابع سرمایه‌گذاری شده را دریافت کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، VCها در شرکت‌های مستقر در مکان‌های جایگزین بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما در مقایسه با شرکت‌های در مراکز فناوری، همچنان سرمایه‌گذاری کم است. چرا؟ تا حدودی به این دلیل است که هزینه اعم از هزینه زندگی، دفتر کار یا استخدام نیروی کار ماهر، برای آغاز به کار یک شرکت در خارج از مراکز اصلی فناوری کمتر است، با این حال، VCها اغلب بر این باورند که شرکت‌هایی که در مراکز تکنولوژی ایجاد شده‌اند شانس بیشتری برای موفقیت دارند.همان‌طور که این دوره جدید پدیدار می‌شود، شرکت‌های VC هوشمند با استراتژی‌های جدید واکنش نشان می‌دهند. شرکت‌های پلت‌فرمی بزرگ می‌خواهند از بذر تا عرضه عمومی سهام (IPO) حضور داشته باشند. آنها می‌خواهند زودتر وارد شوند و از سهم خود در مقابل سایر سرمایه‌گذاران در مراحل بعدی محافظت کنند.
 
روند بذر تا IPO با تخصص همراه است. کارآفرینان همه امور را در دست دارند. یک شرکت علاقه‌مند با یک تیم منسجم می‌تواند سرمایه را به چند طریق افزایش دهد، طیفی از شبکه‎های سرمایه‌گذاران فرشته تا کمپین‎های تبلیغاتی شرکت Kickstarter و پیگیری ده‌ها شرکت VC. یک موسس هوشمند به یک شریک VC تبدیل می‌شود که بخش آنها را می‌شناسد و می‌تواند با راهنمایی و ارتباطات در طول چرخه عمر شرکت به ارزش آن بیفزاید؛ بنابراین برای شرکت‌های VC پس از توسعه این دوره، تمایز و تخصص‎گرایی مهم خواهد بود.در این عصر هوش مصنوعی، روند دیگری است که ارزش بررسی دارد و آن هم استفاده بیشتر از سرمایه‌گذاری مبتنی بر داده است. شرکت سرمایه‎گذار ریسک‎پذیر Rocketship، یک پایگاه‌داده پیچیده از فعالیت استارت‎آپ‎ها در سطح جهان ساخته‌ و بیش از ۳۱ ترابایت داده را در بیش از ۴۰ منبع داده تحلیل کرده ‌است.همان‌طور که سرمایه‌گذاری VC بیشتر از قبل رقابتی‌تر شده، بسیاری از شرکت‌ها در حال رقابت برای استفاده از داده‌ها به‌عنوان یک تفاوت کلیدی و مزیت رقابتی هستند.

آغاز موج چهارم توسعه سرمایه‎گذاری جسورانه

بررسی اطلاعات اخیر درباره صنعت جهانی سرمایه‌‌گذاری جسورانه(Venture Capital) یا VC نشان می‌دهد این صنعت تاکنون سه تحول بزرگ را تجربه کرده است. موج چهارم این نوع سرمایه‌گذاری تازه آغاز شده و در چند سال آینده شتاب می‌گیرد. برای همراهی با این موج، شرکت‌های ریسک‌پذیر باید خود را با شرایط این دوره زمانی تطبیق دهند. دوره‌ای که در آن انفجار شرکت‌های جدید، تقاضا به تنوع بیشتر VCها و نیاز مبرم VCها به ایجاد تمایز و خلق ارزش منحصر به فرد مشاهده خواهد شد.براساس تحلیل بانک دره سیلیکون، یک بانک تجاری که روی استارت‌آپ‌‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، این موج چهارم به تعبیری یک تحول تاریخی است. سرمایه‌گذاری‌ جسورانه تاکنون سه موج را پشت سر گذاشته است. موج نخست به سال‌های اولیه پس از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه ۲۰۰۰ برمی‌گردد که هزینه استارت‌آپ‌‌ها بسیار زیاد و سرمایه نایاب بود که باعث قدرت گرفتن VCها شد. موج دوم از اواسط دهه ۲۰۰۰ تا اواخر آن طول کشید. در آن دوران، با دسترسی به سرمایه موجود بیشتر کارآفرینان انتخاب‌های بیشتری داشتند و سرمایه‌دار نه‌تنها منابع مالی بلکه ارزش افزوده نیز تامین می‌کرد. در موج سوم که در دهه ۲۰۱۰ شکل گرفت، با کاهش هزینه‌های استارت‌آپ‌‌ها، VCهای زیادی متولد شدند.
 
 
 
 تکامل VCها در سه موج
اختراع شیوه مدرن سرمایه‌داری جسورانه به سال ۱۹۴۶ برمی‌گردد؛ زمانی که یک فرانسوی به نام ژرژ دوریوت یک شرکت سهامی عام را برای ارزیابی هزاران پیشنهاد کسب‎وکاری تشکیل داد تا بهترین آنها را پیدا کرد. بیش از ۳۰ سال پس از اینکه وی اولین شرکت VC را راه‌اندازی کرد، سرمایه‌گذاری VC اساسا در حد یک کسب‌وکار سنتی باقی مانده بوده و به سختی تغییر ‌می‌کرد. در دهه‎های گذشته، دفاتر کار خانوادگی به ایجاد نخستین VCها در سیلیکون ولی کمک کردند. برای نمونه، شرکت سرمایه‎گذاری جسورانه Venrock که در سال ۱۹۶۹ توسط لورنس راکفلر، پسر جان دیویس راکفلر، سرمایه‌دار بزرگ تاریخ آمریکا، تاسیس شد. دیگر شرکت سرمایه‎گذاری جسورانه آمریکایی به نام Kleiner Perkins در سال ۱۹۷۲ تشکیل شد. در این دوره، سرمایه کمیاب بود و شرکت‌های فناوری که عمدتا سخت‌افزار تولید می‌کردند، به هزینه بالایی برای شروع کار نیاز داشتند. VCها قدرت زیادی داشتند و می‌توانستند شرایط را به کارآفرینان تحمیل کنند. مدیران اکثر VCها مرد بودند و تخصص آنها بیشتر در امور مالی بود تا فناوری. در اواخر دهه ۱۹۹۰ حباب دات‌کام شکل گرفت و برای اولین بار کسب‌وکارهای نوپا بیش از VCها شهرت یافتند. رسانه‌ها پر از اخبار درباره شرکت‌های اینترنتی بود و VCهای مطرح مانند جان دوئر از Kleiner Perkins و جیم بریر از Accel Partners، روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کردند. اما پس از ترکیدن حباب دات‌کام سرمایه به مدت چند سال از این صنعت خارج شد. البته با پیشرفت مجدد تکنولوژی در اواخر دهه ۲۰۰۰، سرمایه به شرکت‌های سرمایه‎گذاری جسورانه بازگردانده شد و موج دیگری از VC را آغاز کرد. سرمایه فراوان شد و کارآفرینان انتخاب‌های زیادی از بین آنها داشتند. شرکت‌ سرمایه‎گذاری جسورانه Andreessen Horowitz که به نوعی در معرفی مفهوم ریسک‎پذیر یا جسورانه (Venture) به‌عنوان یک کسب‌وکار خدماتی پیشگام بود، توانست به استارت‎آپ‎ها در جذب مشتری، بازاریابی، روابط عمومی، استخدام و توصیه‌های فنی کمک کند. Andreessen Horowitz، یک شرکت سهامی خاص است که توسط مارک اندرسون و بن هوروویتس برای سرمایه‌گذاری روی استارت‎آپ‎های حوزه تکنولوژی در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد. در این دوران، هر شرکت VC باید برای جذب استارت‎آپ‎ها استراتژی داشته و نشان می‌داد که چگونه از استارت‎آپ ارزش خلق خواهد کرد. همان‌طور که فعالیت شرکت‌هایی مانند Andreessen Horowitz در قالب خدمات آغاز شد، موجی از شرکت‎های VC کوچک شکل گرفت که به تعبیری موج سوم دموکراسی سرمایه‌گذاران را به ارمغان آورد.
 
 آمادگی برای دوران جدید
اکنون یک موج چهارم از VC در حال ظهور است که توسط چند روند قدرتمند هدایت می‌شود. یک روند این است که سرمایه به‌طور کامل به یک کالا یا خدمات تبدیل شده‌است. سافت‌بانک یک صندوق ۱۰۰ میلیارد دلاری را جمع‌آوری کرد. صندوق‌های چند میلیارد دلاری در میان شرکت‌های VC بزرگ عادی شده و حتی برخی از آنها جایگزین صندوق‌های خیریه شده‎اند. روند دیگر این است که گرچه راه‌اندازی یک شرکت ارزان‌تر از همیشه است، اما استارت‎آپ‎های جدید به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی نیاز دارند؛ چراکه می‌خواهند نخستین شرکتی باشند که کالا یا خدمات خاصی را ارائه می‌دهند و برنده نهایی اقتصاد دیجیتال باشند. این دوگانگی منجر به افزایش تعداد شرکت‌های جدید در مرحله بذر شده، درحالی‌که تعداد کمی از شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های عظیم در مراحل بعدی تسلط دارند.در مرحله بذر و مراحل ابتدایی، مدیران نوظهور پدید می‎آیند. مدیرانی که بیش از سه صندوق نهادی را بدون یک مدیر ارشد مالی تمام وقت مدیریت کرده و حجم کل صندوق آنها زیر ۱۰۰ میلیون دلار و سرمایه‎گذار مرحله بذر است.
 
در واقع، VCهایی که گرایش آنها از راه‌اندازی شرکت‎های بزرگ به فروشگاه‌های تخصصی و کوچک تغییر کرده است. همچنین کارآفرینان سابق و سرمایه‌گذاران فرشته که بسیاری از آنها پیشینه سرمایه‌گذاری غیرسنتی دارند، وارد کسب‌وکار جسورانه شدند. از ۳۷۰صندوق مدیران نوظهور که در این گزارش بررسی شده، ۲۱ درصد آن حداقل یک موسس زن دارند. در حالی که تنها ۶ درصد از ۱۵۷شرکت سنتی یک بنیان‌گذار زن دارند. طی ۱۲ ماه گذشته که در فصل سوم سال ۲۰۱۹ به پایان رسید، این صندوق‌ها در ۱۵۳۶ شرکت، ۵/ ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در بین این شرکت‌ها، ۲۰۵ شرکت خارج از مراکز بزرگ تکنولوژی در کالیفرنیا، نیویورک و بوستون قرار دارند. در مجموع ۵/ ۱۴ درصد سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در خارج از این بازارهای اصلی انجام شده‌است.
 
یک نکته جالب این است که ۴۸ درصد تمام شرکت‌ها برای افزایش سرمایه‌گذاری جسورانه در سال جاری در خارج از مراکز اصلی فناوری قرار گرفته‌اند، با این حال تنها ۲۴ درصد منابع سرمایه‌گذاری شده را دریافت کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، VCها در شرکت‌های مستقر در مکان‌های جایگزین بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما در مقایسه با شرکت‌های در مراکز فناوری، همچنان سرمایه‌گذاری کم است. چرا؟ تا حدودی به این دلیل است که هزینه اعم از هزینه زندگی، دفتر کار یا استخدام نیروی کار ماهر، برای آغاز به کار یک شرکت در خارج از مراکز اصلی فناوری کمتر است، با این حال، VCها اغلب بر این باورند که شرکت‌هایی که در مراکز تکنولوژی ایجاد شده‌اند شانس بیشتری برای موفقیت دارند.همان‌طور که این دوره جدید پدیدار می‌شود، شرکت‌های VC هوشمند با استراتژی‌های جدید واکنش نشان می‌دهند. شرکت‌های پلت‌فرمی بزرگ می‌خواهند از بذر تا عرضه عمومی سهام (IPO) حضور داشته باشند. آنها می‌خواهند زودتر وارد شوند و از سهم خود در مقابل سایر سرمایه‌گذاران در مراحل بعدی محافظت کنند.
 
روند بذر تا IPO با تخصص همراه است. کارآفرینان همه امور را در دست دارند. یک شرکت علاقه‌مند با یک تیم منسجم می‌تواند سرمایه را به چند طریق افزایش دهد، طیفی از شبکه‎های سرمایه‌گذاران فرشته تا کمپین‎های تبلیغاتی شرکت Kickstarter و پیگیری ده‌ها شرکت VC. یک موسس هوشمند به یک شریک VC تبدیل می‌شود که بخش آنها را می‌شناسد و می‌تواند با راهنمایی و ارتباطات در طول چرخه عمر شرکت به ارزش آن بیفزاید؛ بنابراین برای شرکت‌های VC پس از توسعه این دوره، تمایز و تخصص‎گرایی مهم خواهد بود.در این عصر هوش مصنوعی، روند دیگری است که ارزش بررسی دارد و آن هم استفاده بیشتر از سرمایه‌گذاری مبتنی بر داده است. شرکت سرمایه‎گذار ریسک‎پذیر Rocketship، یک پایگاه‌داده پیچیده از فعالیت استارت‎آپ‎ها در سطح جهان ساخته‌ و بیش از ۳۱ ترابایت داده را در بیش از ۴۰ منبع داده تحلیل کرده ‌است.همان‌طور که سرمایه‌گذاری VC بیشتر از قبل رقابتی‌تر شده، بسیاری از شرکت‌ها در حال رقابت برای استفاده از داده‌ها به‌عنوان یک تفاوت کلیدی و مزیت رقابتی هستند.