تداوم حملات یک جاسوس‌افزار به شرکت‌ها

 
کارشناسان معاونت بررسی مرکز افتا از همه کاربران خواسته‌اند تا ایمیل‌های ناشناس را به‌هیچ وجه باز نکنند تا در دام ایمیل‌های فیشینگ گرفتار نشوند. مهاجمان سایبری با استفاده از نسخه جدیدی از یک جاسوس‌افزار قدیمی به نام Separ اطلاعات ۲۰۰ شرکت را در ۱۰ کشور سرقت کردند.
 
 مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری به نقل از پایگاه اینترنتی BleepingComputer، اعلام کرد که جاسوس افزار Separ پس از نصب، اطلاعات احراز هویت مرورگرها و نرم‌افزارهای مدیریت‌کننده ایمیل را سرقت و اسناد بالقوه بااهیمت را بر اساس پسوند آنها جست‌وجو و شناسایی می کند.
 
تمامی داده‌های جمع‌آوری شده این جاسوس افزار، با استفاده از پودمان FTP به یک سرویس‌دهنده رایگان میزبانی وب به نشانی freehostia[.]com ارسال می‌شود.
بدافزار Separ داده‌های ثبت ورود (Login) را از مرورگرها و نرم‌افزارهای مدیریت‌کننده ایمیل استخراج کرده و به همراه مستندات و تصاویر با پسوندهای خاص به مهاجمان ارسال می‌کند.
جاسوس افزار Separ از قابلیت Autorun برای ماندگار کردن خود بعد از راه‌اندازی سیستم قربانی استفاده می کند. مهاجمان این کارزار از ایمیل‌های فیشینگ هدفمند  (Spear-phishing) که کدهایی مخرب در قالب فایل PDF به آن‌ها پیوست شده برای رخنه به سیستم‌ها و آلوده‌سازی آن‌ها به بدافزار بهره می‌گیرند.
 
در این عملیات جاسوسی سایبری، تاکنون حداقل ۲۰۰ دستگاه در حدود ۱۰ کشور قربانی و آلوده شده است که تقریباً ۶۰ درصد از این قربانیان شرکت‌هایی در کره جنوبی هستند که در حوزه مهندسی، ساخت‌وساز، فولاد، مواد شیمیایی و ساخت لوله و شیرآلات فعالیت دارند.
 
تایلند و چین به‌ترتیب با ۱۲.۹ و ۵.۹ درصد در جایگاه‌های دوم و سوم کشورهای آلوده به این عملیات جاسوسی سایبری قرار دارند. ژاپن، اندونزی، ترکیه، اکوادور، آلمان و انگلیس دیگر قربانیان این حملات هستند.
 
ایمیل‌های فیشینگ ارسالی از سوی این مهاجمان به نحوی کاملاً خاص و حرفه‌ای، ویژه هر هدف طراحی شده است. در یکی از آن‌ها این طور وانمود شده که ارسال‌کننده کارمند یکی از شرکت‌های تابعه زیمنس است و درخواست پیشنهاد قیمت برای طراحی نیروگاهی در جمهوری چک را دارد. در پیوست پیام ارسالی این مهاجم سایبری، نمودار و مقاله‌ای فنی (که البته به‌صورت عمومی در اینترنت نیز قابل دسترس است) در خصوص نحوه راه‌اندازی یک پالایشگاه تولید بنزین به چشم می‌خورد. یا در یک درخواست پیشنهاد قیمت جعلی دیگر، مهاجم به ساخت یک نیروگاه ذغال‌سنگ در اندونزی اشاره و تظاهر می‌کند که از بخش مهندسی یک شرکت صاحب‌نامِ خوشه‌ای در ژاپن ایمیل ارسال شده است.

سه میلیارد دلار بیت کوین در سال ۲۰۲۰ استخراج خواهد شد

 
بر اساس تخمین‌های اخیر، انتظار می‌رود که ارزش بیت کوین استخراج شده در سال ۲۰۲۰، رشد باورنکردنی داشته باشد. ماینر‌ها امیدوارند بر اساس ارزش فعلی بیت کوین، به ارزش ۳ میلیارد دلار از این ارز دیجیتال را در سال آینده استخراج کنند.
 
استخراج بیت کوین همواره بخش جدا نشدنی از شبکه BTC بوده است. فعالیت‌های استخراج بیت کوین معمولا باعث افزایش یک بلاک به بلوک‌های بلاک چین شده و حتی صحت‌سنجی تراکنش‌ها هم شامل می‌شود که به تولید بیت کوین‌های بیشتر منتهی خواهد شد. رشد این ارز دیجیتال در سال‌های گذشته بسیار چشمگیر بوده و با افزایش علاقه مردم به بیت کوین، استخراج آن نیز سخت‌تر از گذشته شده است.
 
 
از همین رو کارشناسان عقیده دارند که سال آینده برای صنعت ماینینگ بسیار پربار است. تحلیل‌ها نشان می‌دهند که BTC به ارزش ۳ میلیارد دلار در سال آینده استخراج خواهد شد. این تخمین‌ها بر اساس ۱۸۰۰ کوین در روز که در شبکه بلاک چین قرار دارد، زده شده است. اما ارقام ممکن است تحت تاثیر نصف شدگی پاداش استخراج بیت کوین قرار گیرند و تنها ۹۰۰ کوین در هر روز استخراج شود.
 
علاوه بر این انتظار می‌رود که فعالیت‌های ماینینگ در کشور‌های دیگر نیز آغاز شود و تمرکزگرایی از چین کمی کاهش باید. برای مثال انتظار می رود که روسیه، کانادا و آمریکا، انحصار چین را به چالش کشیده و اکوسیستم صنعت استخراج را دچار تحولات اساسی کنند.
 
با این حال نوسانات بیت کوین، تمامی مشارکت کنندگان در این بازار را هم به سود رسانده و هم به آن‌ها ضرر زده است. از همه مهم‌تر، ماینر‌هایی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند که در بازار آشفته این ارز دیجیتال، فعالیت می‌کردند و با بالا و پایین شدن ارزش آن، سرمایه‌های آن‌ها نیز دچار نوسان شده بود؛ مخصوصا نوسانات سال گذشته که باعث شد بسیاری از ماینرها، دستگاه‌های خود را خاموش کنند.
 
در هر صورت به نظر می‌رسد که ماینرها بتوانند کمی در این بازار متلاطم نفس بکشند. شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت تولید کننده تجهیزات ماینینگ به نام کنان (Canaan) با همکاری چند شرکت ارائه دهنده سرمایه‌های دیجیتالی شناور هنگ کنگی، محصولاتی ارائه خواهند داد که مشتری‌های خود را از نوسانات ارزش بیت کوین محافظت می‌کند.
 
ایجاد محصولات این چنینی به استخراج کنندگان بیت کوین اجازه می‌دهد که خود را از نوسانات هش ریت، محافظت کنند. این کار باعث می‌شود تا اعتماد به نفس ماینرها بالاتر رود و افراد بیشتری نسبت به اشتراک توانایی خود در این زمینه، به این پلتفرم بیایند. در ادامه باید دید که آیا واقعا سال آینده، سال ماینرها خواهد بود؟

پیش‌نویس آیین‌نامه تبلیغات کسب‌وکارهای الکترونیکی تدوین شد

 
 طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در پیش‌نویس آیین‌نامه تبلیغات، رسانه‌ها موظفند به هنگام پذیرش تبلیغات تامین کننده کالا را احراز هویت کنند.
 
در این پیش‌نویس که آیین‌نامه اجرایی مواد ۵۶ و ۵۷ قانون تجارت الکترونیکی است، پیش‌بینی شده که احراز هویت از طریق سامانه امتا (احراز هویت مشتریان الکترونیکی) یا از طریق دریافت مدارک اطلاعات هویتی افراد صورت گیرد. همچنین در این آیین‌نامه پیشنهادی پیش‌بینی شده است که اطلاعات احراز هویت شده حداقل ۳ سال توسط رسانه‌ها نگهداری شوند.
 
ماده ۵۶ قانون تجارت الکترونیکی به وظیفه وزارت صمت در تدوین قوانین مربوط به تبلیغات اشاره کرده است همچنین ماده ۵۷ این قانون به تبلیغات در حوزه کودکان می‌پردازد.
 
در این پیش‌نویس تاکید شده  که تبلیغات باید به صورت صریح از مطالب داخل وب‌گاه جدا شوند. طبق این پیش‌نویس رسانه‌ها موظفند با مشخصه‌ای قابل تشخیص بخش تبلیغات را از محتوای وب‌گاه جدا کنند، درصورتی‌که مصرف کننده از عدم جداسازی بخش تبلیغات از دیگر محتوا سایت اغوا شود و منجر به ضرر آنها شود رسانه‌های تبلیغاتی در این خصوص مسئول هستند. رسانه در پیش‌نویس آیین‌نامه به بسترهای تبلیغاتی گفته می‌شود. وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی از جمله این رسانه‌ها به‌شمار می‌آیند.
 
در این پیش‌نویس تاکید شده  که قبل از ارسال پیام تبلیغاتی باید حتما از رضایت دریافت کننده پیام مطمئن شوند. همچنین این امکان برای دریافت کننده پیام تبلیغاتی باید فراهم شود که در هر لحظه که بخواهد انصراف خود را از دریافت پیام‌های تبلیغاتی اعلام کند.
 
رسانه‌ها، کارگزار تبلیغ، سازنده تبلیغ و کانون آگهی و تبلیغاتی حق استفاده از اطلاعات شخصی کاربران را بدون اجازه آنها ندارند و این حق برای آنها محفوظ است. همچنین کاربران باید این امکان را داشته باشند که به صورت اینترنتی بتوانند خواستار حذف تبلیغ یا اصلاح داده‌هایشان شوند.
 
از سوی دیگر رسانه‌ها موظف هستند از ثبت اطلاعات کودکان و نوجوانان بدون اجازه والدین جلوگیری کنند، زیرا ممکن است این اطلاعات مورد سواستفاده در جهت ارسال تبلیغات نامناسب برای کودکان و نوجوانان قرارگیرد.
 
در این پیش‌نویس یک بخش مخصوص تبلیغات برای کودکان پیش‌بینی شده است. در این آیین‌نامه تاکید شده  که در تبلیغات نباید کودکان به صورت مستقیم ترغیب به خرید محصول شوند. همچنین در این آیین‌نامه تاکید شده که نباید استفاده کودکان از اینترنت به تنهایی در تبلیغات نمایش داده شود.
 
طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در صورت بروز تخلف از ناحیه رسانه‌ها ابتدا توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به آن رسانه اخطار داده می‌شود. رسانه‌ها موظف به اصلاح تخلف هستند، در صورت سرپیچی یا ادامه آن نسبت به تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی اقدام خواهد شد.
 
روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده است که این پیش‌نویس برای نظر خواهی دراختیار کارشناسان حوزه قرار گرفته است و فعالان این حوزه می‌توانند نظرات خود را در خصوص آن اعلام کنند.
 
 

آمادگی استارت‌آپ‌ها برای ورود به بورس

 رویداد یلدای کارآفرینان استارت‌آپی سال ۱۳۹۸ بنابر یک رسم چهارساله روز ۲۷ دی در تالار همایش‎های وزارت کشور برگزار شد. یکی از برنامه‎های این رویداد اجرای پنل در مورد اقتصاد دیجیتال و اقتصاد سنتی ایران، مشکلات و چالش‌ها (قطعی اینترنت، تحریم‌ها و...)، راه برون‌رفت از آن، تامین منابع مالی استارت‌آپ‌ها در سال ۹۹ و آینده ورود شرکت‌های اینترنتی به بورس بود. این پنل با حضور محسن جلال‎پور و پدرام سلطانی رئیس و نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، علی وحدت، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی، حمید محمدی بنیان‌گذار دیجی‎کالا و حسام آرمندهی بنیان‌گذار کافه بازار و با مدیریت شهرام شریف دبیر گروه دیجیتال روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار شد.
 
 
 
 به اعتقاد جلال‌پور و سلطانی که به تعبیری نماینده اقتصاد سنتی در این پنل هستند، اقتصاد سنتی عملا از نظر مدل کسب‌و‎کار از اقتصاد دیجیتال عقب مانده بوده و در واقع، بهره‌وری اقتصاد دیجیتال برگ برنده استارت‎آپ‎ها است. با این حال، این کسب‎وکارهای نوپا همانند همتایان سنتی خود با مسیر پر فراز و نشیبی اعم از فقدان سرمایه‎گذار یا عدم همراهی دولت برای رشد و توسعه مواجهند. اما محمدی و آرمندهی که از تجربیات خود از فعالیت اقتصاد دیجیتال در این پنل صحبت کردند، نوید رشد استارت‎آپ‎های شناخته شده قدیمی را دادند و اینکه این استارت‎آپ‎ها دیگر بالغ شده و ماهیت یک شرکت‎ را پیدا کرده‌اند و حتی آمادگی ورود به بورس را دارند. با این حال، عدم حضور علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران در این پنل، به‌رغم اینکه دعوت شده بود، باعث شد سوالات پیرامون برنامه‎های دولتی برای پذیرش شرکت‌های دیجیتالی در بورس بی‎پاسخ بماند. در این میان، وحدت، تنها نماینده دولت در پنل نیز از برنامه‎های دولت برای پرداخت تسهیلات به شرکت‎های دانش‎بنیان گزارش داد. از نظر شریف، اکوسیستم استارت‌آپی کشور در حال حاضر با حلقه‎های مفقوده مانند حضور کمرنگ شتاب‎دهنده یا سرمایه‎گذاران خصوصی مواجه شده است، در حالی که چنین وضعیتی قابل انتظار نبود و این اکوسیستم در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری وضعیت بهتری داشت. البته در این میان، شاهد رشد و بلوغ شرکت‌های استارت‎آپی بوده‌ایم که از آنها می‎توان به‌عنوان نمونه‎های موفق یاد کرد. با این حال، این استارت‎آپ‌ها هم هنوز به یک نقطه ثبات برای تشویق سرمایه‎گذاران جهت ورود به این عرصه نرسیده‎اند.
 
 وی در ادامه از جلال پور، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران، خواست درباره این فضا و شرایط فعلی بخش‌های اقتصادی و تاثیر آن روی اقتصاد دیجیتال توضیح دهد. به گفته جلال‎پور، در شرایط امروز مجموع اقتصاد کشور از بی‌برنامگی و تصمیمات نادرست و نابخردانه که وضعیت ناگوار بر اقتصاد حاکم کرده، رنج می‌برد. مسلما بخش استارت‎آپی در این وضعیت مستثنی از سایر بخش‎ها نیست. از طرفی این کسب‎وکارها به خاطر نوپا بودن، بیش از سایر کسب‎وکارها در رنج هستند. به هر حال، کل اقتصاد امروز گرفتار تصمیمات و سیاست‎گذاری‌های نادرستی است که خصوصا در سال‌های اخیر خیلی پررنگ‌تر شده است. برخلاف آنچه تصور می‌شد در سال‌های بعد از ۹۲ شرایط به سوی ثبات بیشتر و فضای مناسب‎تر کسب‌و‌کار پیش برود، چنین نیست. در این میان، فضای کسب‌وکارهای سنتی با توجه به تجربه فعالیت که در این سال‌ها داشته به هر حال توانسته جایگاهی را پیدا کند، اما کسب‎وکارهای نو که هنوز  خیلی هم در کشور طرفدار ندارد، در فضای امروز اقتصادی ما بین تصمیم‎گیران و حکمرانان جایگاه مطلوبی برای آن تعریف نشده است.
 
در واقع، اقتصاد ما به‌گونه‌ای است که عده خاصی از منابع و منافع و هر آنچه که در طول این دهه‌ها بوده بهره‌برداری کردند و نگرانند که این مجموعه کارهای نو مانع و توقفی در کارهایشان ایجاد کند. مسلما استارت‎آپ‌ها در شرایط سخت‌تری هستند. البته چهار دهه گذشته که کسب‎وکارهای سنتی فعلی در حال شکل‌گیری بودند با چنین چالش‎هایی مواجه بودند. این کسب‎وکارها هرچند توانستند آن مسیر سخت را پشت سر بگذارند، اما در حکمرانی و تغییر فضای رویکرد کشور تاثیرگذار نبوده‌اند. به گفته جلال‎پور، نهاده‌های تولید در اقتصاد سنتی، زمین، نیروی کار و سرمایه بوده که در اقتصاد دیجیتالی زمین به مؤلفه زمان تبدیل شده و اطلاعات و فناوری جای نیروی کار را گرفته است. این اقتصاد دیجیتال برای خلق ارزش نیاز به بستر دیگری دارد که اصلی‎ترین آن، اینترنت است. اما در کشور وضعیت اینترنت روشن نیست و بعضا بحث اینترنت ملی مطرح می‌شود در حالی که اصلی‎ترین نیاز است. در حالی که این نهاده‌های لازم وجود نداشته باشد، سرمایه هم مثمرثمر نیست. در حال حاضر، سرمایه‎گذاری به کمترین میزان رسیده و این کمبود سرمایه‌گذاری آفت است چراکه به تبع این کمبود رشد اقتصادی حاصل نمی‎شود. بهره‎برداری از اقتصاد دیجیتال نیاز به بسترهای لازم دارد. از طرفی، برای توسعه این بخش باید رویکرد حاکمیت اصلاح شود و به بخش خصوصی اعتماد کند.  
 
اعضای سابق هیات رئیسه اتاق بازرگانی انگیزه خود از حضور در این پنل و رویداد استارت‎آپی را به شکلی برای حمایت از اکوسیستم این کسب‎وکارهای نوپا اعلام کردند. اما سوالی که مطرح می‎شود این بوده که تا چه حد فضا برای رشد و توسعه استارت‎آپ‌ها در ایران وجود دارد. در این راستا، سلطانی، نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران ، مطرح کرد: استارت‎آپ‌ها نیز مانند کسب‎وکارهای سنتی با چالش‌هایی مانند محدودیت نیروی کار به خاطر مهاجرت، نوسانات ارزی، رکود و کاهش قدرت خرید روبه‌رو هستند. تفاوت اقتصاد سنتی با اقتصاد دیجیتال این است که اقتصاد سنتی عملا از نظر مدل کسب‌و‌کار از اقتصاد دیجیتال عقب مانده است. در این میان، کسب‎وکاری موفق بوده که توانسته همراه با انقلاب‎های صنعتی توسعه پیدا کند و کسی که از آنجا مانده متضرر شود. البته اصولا نگاه حاکمیت به بزرگ شدن بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی نیز یک نگاه توأم با احتیاط و نگرانی است. استارت‌آپ‌‌ها چون مسیر رشدشان بسیار سریع‌تر از کسب‌و‌کارهای سنتی بوده ترس و نگرانی را بیشتر به وجود آورده است. تا زمانی که این قدرت تحول‌پذیر نشود نمی‌توان امیدی به توسعه داشت. باید تلاش کنیم این تغییر تفکر در حاکمیت ایجاد شود که اقتصاد را به دست بخش خصوصی و استارت‌آپ‌‌ها بدهد و از اینکه آنها در اقتصاد حضور داشته باشند نگران نباشد.به اعتقاد سلطانی، استارت‎آپ‌ها باید بتوانند با تکیه بر سرمایه شخصی و سرمایه‌گذاران خصوصی رشد کنند و نباید به منابع مالی دولت متکی شوند؛ چراکه دولت‎ها راهبرد اقتصادی ندارند، در امتداد یکدیگر کار نکرده و رویکرد توسعه‌ای ندارند. به اکوسیستم استارت‎آپی هشدار داده می‌شود این تجربه تلخ را تکرار نکنند. نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشور منفی است، سرمایه‌گذاری منفی است و انجام نمی‌شود و این وضعیت در سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر بدتر است. البته در این میان تعدادی از شتاب‌دهنده یا سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر شکست خوردند اما نگران‌کننده نیست. به‌هر‌حال، از دل همین شکست‎ها، سرمایه‎گذاران ریسک‎پذیر و شتاب‌دهنده موفق بیرون می‎آید که موفق بوده و می‎توانند پرتفوی خود را در شرایط سخت مدیریت کنند.
 
محمدی، بنیانگذار دیجی‎کالا  نیز معتقد است که یک مقایسه ساده بین اقتصاد دیجیتال ایران با چین می‎تواند نشان دهد ما در چه وضعیتی هستیم. برای نمونه، GDP چین ۳۰ برابر ایران است، درحالی‌که این مقایسه به فعالیت علی بابا به‌عنوان رهبر بازار تجارت الکترونیکی چین با ایران می‌رسد، این رقم در خوش‎بینانه‎ترین حالت ۸۰۰ است. این آمار حاکی از رشد و توسعه شرکت‎های دیجیتالی در اقتصاد این کشور است. البته این در حالی بوده که بیش از ۹۰ درصد اندازه کسب‎وکار علی‌بابا در بازار چین است و در واقع، این شرکت برای رشد در بازارهای بین‎المللی فرصت زیادی دارد، به ویژه که ضریب نفوذ خرده‌فروشی آنلاین در چین رو به توسعه بوده و تقریبا ۲۰ برابر ایران است. در واقع، هنوز راه خیلی زیادی است که این کسب‎وکارهایی که بعضا حتی به‌نظر می‎رسد زیادی بزرگ هستند و دنیا را متحول کردند، رشد کنند. با این حال، دست‌اندرکاران، چاره‌ای ندارند جز اینکه اجازه دهند این کسب‌و‌کارها حتی ولو در ابعاد ملی رشد کنند.
 
به اعتقاد آرمندهی، بنیانگذار کافه بازار، استارت‎آپ‌های موفق در کشور اشکال مختلف مشکلات را تجربه کردند و به نحوی با آن کنار آمدند، اما حساسیت‎ها نسبت به این کسب‎وکارهای نوپا باعث شده ریسک بازار مالی استارت‎آپ‎ها بالا برود. درواقع، فکر می‌کنم بخشی زیادی از سرمایه‎هایی که در دو سال اخیر و احتمالا ماه‌های پیش رو از این بخش دریغ شده، به خاطر همین ریسک‎های تحمیلی به صنعت ما برمی‎گردد. در این میان، اتفاقات اخیر از طرف سیاستگذاران، مانند همین غیبت مدیرعامل بورس تهران در این پنل، باعث ترس سرمایه‎گذاران برای ورود به صنعت کسب‌و‌کارهای اینترنتی می‌شود. این ترس و مقاومت برای ورود به این صنعت در حالی است که ارزش بازار شرکت‎های دیجیتالی مانند فیس بوک چند برابر کل بورس ایران بوده و این خیلی ناراحت‎کننده است. البته اینکه استارت‌آ‎پ‎ها به بازار بورس احتیاج دارند یا بازار بورس به آنها، جای بحث دارد. به هر حال، حضور استارت‎آپ‎ها در بورس باعث می‌شود این بازار سرمایه از سمت صنایعی مانند معادن و فلزات که غیرمولد بوده و ارزشی خلق نمی‌کنند و صرفا کار جابه‌جایی انجام می‎دهند، به سمت فعالیت‎هایی حمایت شود که از طریق فکر، نوآوری و خلاقیت ارزش خلق می‌کنند. هرچند در این میان، ممکن است ایراد به صنعت استارت‎آپ‎ها وارد باشد که بازار سرمایه را با نقاط قوت و ضعفش آشنا نکرده است. اما سازمان بورس نیز استقبالی از این موضوع نکرده است.
 
یکی از موضوعاتی که شریف در این پنل مطرح کرد، نقد به عملکرد دولت در نقش تسهیلگری در اکوسیستم استارت‎آپی کشور بود و سوالاتی که در این میان مطرح بود، شکل ترکیب شیوه‎های تامین منابع دانش‌بنیان‎ها و استارت‎آپ‎ها از سوی دولت بود. در این خصوص، وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق به‌عنوان بخشی از دولت قرار بوده بخش تامین مالی شرکت‎های دانش‎بنیان را انجام دهد. سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان سیستم بانکی وام داده که معمولا چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن پول تازه (Fresh Money) نیست. برآوردی از پول‌هایی که از بازارهای غیررسمی در اکوسیستم استارت‎آپی آمده ندارم. صندوق نوآوری نیز دو هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان تزریق منابع کرده است. تجربیات قبلی نشان داده ورود مستقیم دولت برای سرمایه‌گذاری ورود مناسبی نیست. دولت در حال حاضر دو ابزار دارد؛ نخست صندوق‎های پژوهش و فناوری و دوم صندوق‌های جسورانه بورسی. دولت از پول خود برای تشویق سرمایه‌گذاران خصوصی استفاده می‌کند. به صندوق‌های پژوهش و فناوری تسهیلات و خط اعتباری داده شده است. آنها از وجه تسهیلات خود می‌توانند به استارت‌آپ‌ها کمک کنند. به ۱۷ صندوق نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری داده شده است. آنها نیز ۸۵ درصد پول را به اکوسیستم تزریق کردند. مرتب هم نظارت بر این وجود دارد که این تزریق انجام بگیرد چراکه در غیر این صورت مرحله بعدی سرمایه اعطا نمی‎شود.  
 
  ورود به بورس
به اعتقاد محمدی، بنیانگذار دیجی‎کالا، ورود استارت‎آپ‎های موفق به بورس بستگی به رگولاتوری و مقررات سازمان بورس دارد. با این حال، در شرایط موجود کار سختی بوده چراکه این ورود مستلزم تغییر در ذهنیت و رویکرد تصمیم‌گیرندگان به‌ویژه سازمان بورس است. بنابر مقررات فعلی، شرط ورود شرکت‎ها به بورس، سودآوری یا ارزیابی دارایی اعم از زمین و ساختمان است. در حالی که شاخص‎های بررسی شرکت‎های تکنولوژی متفاوت است. در واقع، رویکرد در شرکت‌های تکنولوژی فضای رشد بوده، نه سوددهی. بنابراین، نباید با شرکت‎های سنتی مقایسه شوند. باید با شاخص‌هایی مانند رشد و نفوذ در زندگی مردم مقایسه شوند. هرچند شاخص‌های مالی هم مهم است اما باید قدری اصلاح شود. در حال حاضر شاهدیم، شش شرکت نخست بورس نیویورک از جنس تکنولوژی هستند، این در حالی است که هنوز سود چشمگیری ندارند. استارت‎آپ‎های بزرگ کشور در حال‌حاضر می‌توانند وارد بورس شوند و به پول دولت هم نیاز ندارند. فقط باید شرایط لازم ایجاد شده  و مسیر برای آنها هموار شود. در نهایت خود مردم تصمیم می‎گیرند که آیا این سهم را بخرند یا خیر. از نظر آرمندهی، بنیانگذار کافه بازار، نیز شرط سوددهی برای ورود شرکت‎ها به بورس منطقی نیست و باید اصلاح شود. از طرفی، بهره‎برداری از ظرفیت‎های بازار سرمایه برای توسعه اکوسیستم استارت‎آپی نیاز به همراهی مدیران بورس هم دارد زیرا استقبال مدیران سازمان بورس و ایجاد شرایط لازم، اعتماد را بیشتر می‌کند. راهی گشوده می‎شود که بقیه استارت‌آپ‌ها بتوانند رشد و توسعه پیدا کنند. بورس معمولا از شرکت‎ها انتظار شفافیت دارد و ما این را می‌پذیریم تا برای جلب اعتماد بیشتر ارائه دهیم. نتیجه همه این اصلاحات هدایت سرمایه و نقدینگی از بخش غیرمولد اقتصادی یا بازارهای خودرو، طلا و ارز به‌سوی بخش‎های مولد و ارزش‎آفرین خواهد بود.

شیائومی پوکوفون F2 احتمالا در سال آینده عرضه خواهد شد

برند فرعی کمپانی شیائومی در هندوستان با نام پوکو شناخته می‌شود. نخستین هندست این برند در ماه آگوست گذشته و تحت‌عنوان پوکوفون F1 معرفی شد. این اسمارت‌فون موجب شگفتی بسیاری از کارشناسان شد؛ چرا که با وجود برخورداری از مشخصات هندست‌های پرچم‌دار دارای برچسب قیمتی شگفت‌انگیز و کاملا رقابتی بود.

طرفداران و به‌طور مشابه رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کردند که مدل جانشین پوکوفون F1 طی سال جاری روانه بازار شود. حتی بر اساس برخی شایعات قرار بود شیائومی هندست‌های دوگانه سری ردمی K20 را تحت‌عنوان پوکو F2 در هندوستان ارایه نماید؛ اما چنین پدیده‌ای نهایتا روی نداد.

پوکوفون F1

با این‌حال کماکان مشخص نیست که اسمارت‌فون آینده پوکوفون دقیقا چه زمانی به بازار عرضه خواهد شد. اما Alvin Tse؛ مدیرکل کمپانی اعلام کرده که سال آینده اخبار بیش‌تری در خصوص آن‌ها شنیده خواهد شد. چنین ادعایی نشان می‌دهد که در سال 2020 احتمالا شاهد عرضه پرچم‌دار آینده این برند خواهیم بود؛ هندستی که احتمالا پوکوفون F2 نام دارد.

پوکوفون تا این لحظه به هیچ‌گونه جزئیات خاصی پیرامون هندست F2 اشاره نکرده است؛ اما انتظار می‌رود که طی هفته‌های آتی اطلاعات بیش‌تری در خصوص این اسمارت‌فون منتشر شود.

نوشته شیائومی پوکوفون F2 احتمالا در سال آینده عرضه خواهد شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

نحوه نظارت دیجی‌کالا بر عملکرد فروشندگان (ویدئو اختصاصی)

دیجی‌کالا نمونه کامل یک استارتاپ موفق است که توانسته در سال‌های گذشته، رشد قابل توجهی داشته باشد و پله‌های ترقی را یکی یکی بالا رود؛ تا جایی که امروزه این فروشگاه اینترنتی، پرمخاطب‌ترین نمونه در خاورمیانه است. از حق نگذریم، همین دیجی‌کالا بود که فرهنگ خرید اینترنتی را در بین ما ایرانی‌ها جا انداخت و الگویی برای کسب و کارهای دیگر شد.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، مدتی ‌هست که شاهد حضور فروشندگان مختلف در دیجی‌کالا هستیم. فروشندگانی که اجناس خودشان را به واسطه این فروشگاه، به مخاطبان می‌فروشند. مسلما در این بین، دیجی‌کالا یک واسطه صرف نیست و نظارت کاملی بر روی آن‌ها دارد. اگر می‌خواهید بدانید که دیجی‌کالا چگونه عملکرد فروشندگان را زیر ذره‌بین می‌برد، ویدئو اختصاصی ما در این زمینه را از دست ندهید.

نوشته نحوه نظارت دیجی‌کالا بر عملکرد فروشندگان (ویدئو اختصاصی) اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

سورپرایز هتل یار در شب یلدا

سورپرایز هتل یار در شب یلدا

در آستانه‌ی یلدا، هتل یار، یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های رزرو آنلاین هتل در ایران، قصد دارد به‌مناسبت این جشن ویژه و به سنت سال‌های گذشته، شگفتی کم‌نظیری خلق کند.

مغز سگ‌ها همانند انسان قادر به پردازش اعداد و ارقام است

برخی رفتارهای انسان در مقابل اعداد و ارقام ذاتی هستند. به‌عنوان مثال انسان از قابلیت شمارش تعداد اشیا قابل‌رویت توسط خود برخوردار است. این قابلیت حتی در نوزادان به‌تازگی متولد شده نیز وجود دارد. این نوزادان قادر به تشخیص تفاوت میان مقادیر یکسان و متفاوت اشیا هستند؛ اما چنین مهارتی صرفا مختص به انسان نیست.

چنین حساسیتی نسبت به ارقام که از تفکر انتزاعی یا یادگیری ناشی نمی‌شود؛ توانایی شمارشی (Numerosity) نام دارد و در سراسر قلمرو حیوانات از میمون‌ها گرفته تا ماهی‌ها و زنبورها قابل‌رویت است.

اکنون تیم تحقیقاتی دانشگاه Emory با کمک تعدادی از سگ‌های دوست‌داشتنی دریافته که ساختار بخش‌هایی از مغز انسان که در فرآیند شمارش دخیل هستند؛ حداقل از حدود 90 تا 100 میلیون سال پیش و زمانی که سگ‌ها و انسان‌ها مسیرهای تکاملی مختلفی را طی کرده‌اند؛ بدون‌تغییر حفظ شده است. لورن آولت؛ روان‌شناس مشهور می‌گوید: “ما به منظور دستیابی به درکی عمیق از نحوه عملکرد نورون‌های مغزی سگ‌ها هنگام مشاهده مقادیر متفاوتی از اشکال دایروی، ساختار مغز آن‌ها را مستقیما مورد بررسی قرار دادیم. این پژوهش به ما امکان داد تا به نقاط ضعف مطالعات رفتاری پیشین در خصوص سگ‌ها و برخی موجودات دیگر پی ببریم.”

محققان 11 سگ نر و ماده از جمله Daisy، Bhubo و Truffles را برای نشستن آرام و بی‌حرکت در دستگاه MRI آموزش دادند. اما در ازای اعمال سگ‌ها در دستگاه MRI هیچ‌گونه پاداشی به آن‌ها داده نشد. این پدیده یکی از تفاوت‌های کلیدی پژوهش جدید با مطالعات پیشین در زمینه توانایی شمارشی حیوانات به‌شمار می‌رود. در مطالعات قبلی، حیوانات تحت آموزش قرار گرفته و برای انجام امور شمارشی، پاداش دریافت می‌کردند.

سپس محققان نحوه واکنش مغز سگ‌ها به تغییر تعداد نقاط موجود روی صفحه را مورد بررسی قرار دادند. با افزایش نرخ تغییر تعداد نقاط بر روی صفحه، 8 قلاده از 11 سگ مورد مطالعه، واکنش مغزی شدیدتری از خود نشان دادند. به‌عنوان مثال شدت واکنش‌ها در الگوی 2:10 نسبت به 4:8 بیش‌تر بود.

نمونه‌هایی از الگوهای تصویری نمایان شده در مقابل سگ‌ها

اگرچه با حفظ نرخ تغییر تعداد نقاط و دستکاری اندازه و موقعیت آن‌ها، مغز سگ‌ها رفتار متفاوتی از خود بروز داد. این پدیده نشان‌دهنده آن است که سگ‌ها مشخصا به تغییر تعداد نقاط واکنش نشان می‌دهند. مناطق مغزی فعال در این حیوانات جهت شمارش اشیا با برخی موجودات اولیه نظیر انسان‌ها شباهت دارد. این واقعیت نشان می‌دهد که سیستم شمارش‌گر تقریبی انسان در واقع نوعی مکانیسم عصبی حفاظت شده است.

به گفته لورن آولت، بخشی از توانایی انسان جهت انجام محاسبات و پردازش‌های جبری از پدیده فوق ناشی می‌شود؛ چرا که انسان‌ها همانند سایر حیوانات از این قابلیت اساسی جهت شمارش برخوردار هستند.

مطالعه پیشین نشان داده که سگ‌ها قادر به شمارش ارقام کوچک‌تر یا مساوی با 5 بوده و از درکی ابتدایی نسبت به اعمال ریاضیاتی ساده برخوردار هستند. به‌عنوان مثال این حیوانات می‌توانند عدم افزایش تعداد اشیا در برخی روابط ریاضی نظیر 1=1+1 یا 3=1+1 را تشخیص دهند. این مطالعه جدید تایید می‌کند که سگ‌ها بدون دریافت آموزش‌های انسانی حقیقتا می‌توانند مقادیر عددی را درک نمایند.

نتایج به‌دست آمده از سوی محققان نشان می‌دهند که توانایی شمارشی و مکانیسم‌های پشت‌پرده این سیستم در حین فرآیند تکامل عمیقا بدون‌تغییر باقی مانده‌اند. توانایی جستجو یا شکار کردن در حیوانات نیز احتمالا مدیون چنین قابلیتی است.

متن کامل این پژوهش در نشریه Biology Letters منتشر شده است.

نوشته مغز سگ‌ها همانند انسان قادر به پردازش اعداد و ارقام است اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

Google Translate ترجمه آفلاین را در ۵۹ زبان بهبود بخشید

Google Translate ترجمه آفلاین را در ۵۹ زبان بهبود بخشید

گوگل اعلام کرد دقت ترجمه‌ی آفلاین در Google Translate را بیش از ۱۲ درصد بهبود بخشیده است.

دانشمندان به یافته‌های جدیدی در رابطه با معنای زندگی دست یافتند

در طول سه دهه گذشته موضوع معنای زندگی به یکی از مهمترین پرسش‌های تحقیقات پزشکی تبدیل شده است؛ به‌ویژه اینکه سن جمعیت کشورها هم روزبه‌روز در حال بالا رفتن است.

حالا یک مطالعه جدید در دانشگاه کالیفرنیا آمریکا نشان داده است که وجود معنا و جستجوی آن در زندگی از اهمیت به‌سزایی برای سلامتی افراد برخوردار است؛ هرچند که رابطه بین این دو، در افراد بزرگسال و جوان تاحدودی فرق می‌کند.

Dilip V. Jeste، استاد علوم اعصاب و سرپرست گروه تحقیق، در این‌باره می‌گوید: خیلی‌ها درباره معنا و هدف زندگی به‌دنبال نگاه‌های فلسفی هستند، اما باید بدانیم که معنای زندگی، بیشتر از همه به سلامت و تندرستی افراد ربط پیدا می‌کند. بنابراین کسانی که دارای معنایی برای زندگی خود هستند، نسبت به بقیه افراد، خوشحال‌تر و سالم‌تر هستند.

مطالعه جدید که به تازگی در مجله Journal of Clinical Psychiatry منتشر شده، نشان می‌دهد که وجود معنا در زندگی، با شرایط فیزیکی و روحی بهتر افراد ارتباط دارد و جستجو برای معنای زندگی ممکن است به شرایط روحی بد افراد مرتبط باشد.

Jeste می‌گوید: هرچه قدر که شما معناهای بیشتری را برای زندگی خود پیدا کنید، رضایت خاطر بیشتری از زندگی‌تان خواهید داشت؛ ولی اگر هیچ هدفی در زندگی نداشته باشید و در جستجوی آن نیز ناموفق باشید، احساس فشار روحی بیشتری خواهید کرد.

نتایج این تحقیق همچنین نشان‌دهنده یک رابطه U شکل معکوس بین وجود معنا در زندگی و سن افراد است، در حالیکه این رابطه در مورد جستجوی معنا، به‌صورت یک U معمولی در می‌آید. محققین متوجه شدند که سن ۶۰ سالگی زمانی است که وجود معنا در زندگی به اوج خود می‌رسد و جستجوی معنا در پایین‌ترین نقطه خود قرار می‌گیرد.

Jeste می‌گوید: زمانی که شما جوان هستید (دهه بیست زندگی)، شما درباره کار خود، شریک زندگی خود و اینکه به‌عنوان یک شخص، واقعا چه کسی هستید، نامطمئنید و همین موضوع شما را به سمت جستجوی معنا در زندگی سوق می‌دهد. اما در دهه‌های بعدی زندگی‌تان این موضوع کاملا برعکس می‌شود و شما بتدریج روابط خود را با دیگران تثبیت می‌کنید و اگر احتمالا ازدواج کرده باشید صاحب خانواده می‌شوید و در شغل خود هم تا حدود زیادی پیشرفت می‌کنید. همه این‌ها باعث می‌شوند که جستجوی معنا در شما کاهش بیابد و وجود معنا را در زندگی خود بیش از پیش احساس کنید.

اما بعد از ۶۰ سالگی، همه چیز شروع به تغییر می‌کند. افراد، از کار خود بازنشسته شده و شروع به از دست دادن هویت خود می‌کنند. آن‌ها به‌دنبال درمان مشکلات سلامتی خود می‌روند و ممکن است آن‌موقع تعدادی از اعضای خانواده یا دوستان خود را نیز از دست داده باشند. همه این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا این افراد دوباره به‌دنبال معنایی در زندگی خود بگردند؛ برای اینکه معنایی که آن‌ها یک‌زمانی برای خود ساخته بودند، حالا به‌کلی تغییر کرده است.

تحقیق حاضر، سه سال به طول انجامید و در این مدت محققین به بررسی داده‌های ۱۰۲۴ نفر که بین ۲۱ تا ۱۰۰ سال سن داشتند، پرداختند. آن‌ها وجود و جستجوی معنا در این افراد را از طریق مصاحبه‌هایی انجام دادند که شامل پرسش‌هایی درباره میزان رضایت از زندگی و اهدافی که هر کدام از آن‌ها برای زندگی خود داشتند، می‌شد.

Awais Aftab یکی دیگر از نویسندگان مقاله، می‌گوید: علم پزشکی در حال کشف این موضوع است که وجود معنا در زندگی، یک موضوع بالینی و احتمالا یک فاکتور قابل تغییر است که می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماران مورد استفاده قرار گیرد. ما فکر می‌کنیم که یافته‌های گروه ما می‌تواند سنگ‌بنای محکمی برای توسعه روش‌های جدیدی برای کمک به بیمارانی که در جستجوی معنایی برای زندگی خود هستند، باشد.

نوشته دانشمندان به یافته‌های جدیدی در رابطه با معنای زندگی دست یافتند اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.