پستچی‌های زرد پرنده چه زمانی پرواز می‌کنند؟

 
 «ابهام» شاید کلمه درستی برای احساس مشترک مردم و مسئولان به پستچی پرنده‌ای باشد که سورپرایز وزیر ارتباطات بود. دلیلش هم «ندانستن» است. همه منتظر پرواز این پرنده هستند، در حالی که برای این اتفاق به گفته عضو هیات مدیره شرکت ملی پست، راه سختی در پیش است. او می‌گوید: همین امروز اگر مجوز هم صادر شود، ساختار و زیرساخت برای به پرواز درآوردن پهپاد وجود ندارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای معرفی پهپاد پستی الحق سنگ تمام گذاشت و با گره زدن آن با واژه پر زرق و برق «سورپرایز» همه را درگیر کرد. اما زمانی که محمدجواد آذری جهرمی اعلام کرد سورپرایزش مربوط به پهپاد پستی است، مردم و مسئولان واکشن‌های مختلفی نشان دادند. توقع متفاوت مردم از سورپرایز منجر به اعتراض و گاهی شوخی شد. حتی برخی مسئولان هم در مقابل مجوزهای پهپاد و امکان شکل گرفتن کار قاچاق مواد مخدر موضع گرفتند.
 
اما چرا باید پهپاد پستی را سورپرایز دانست؟ بیان دلایل این مسئله باب گفت‌وگو با «محمدرضا قادری کرکانی» عضو هیات مدیره شرکت ملی پست را باز کرد. او معتقد است ما هنوز زیرساخت لازم برای پرواز پهپاد را نداریم، اما نمی‌شود دست روی دست گذاشت تا کشورهای دیگر پیشرفت کنند و ما حتی در ابتدای مسیر هم نباشیم. قدم‌های اول همیشه سخت است، اما دلیل نمی‌شود آن‌ها را برنداشت.
 
در دل مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود، دلیل رونمایی از طرح پهپاد پستی آن هم در قالب سورپرایزی که مردم امید داشتند در باب رفع فیلترینگ یا مسائلی از این دست باشد، چه بود؟
 
مردم اولویت‌ها و مسائل مهم دیگری غیر از پهپاد دارند که باید به آن‌ها پرداخت اما هر بخش از کشور، مسئولی دارد که خود باید پاسخگوی مسائل مربوط به حوزه کاری‌اش باشد. ما مسئول حوزه فناوری هستیم و در همین راستا قدم برمی‌داریم. ما همانطور که برای بهبود وضعیت حمل و نقل حوزه پستی زمان می‌گذاریم و کیفیت را بالا می‌بریم. در حوزه فناوری هم همین دیدگاه را داریم. اگر دست روی دست بگذاریم ۲۰ سال دیگر چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم کشورهای همسایه با پهپاد وسایل را جابه‌جا می‌کنند اما ما هنوز توان تولید یا زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از آن را نداریم. باید قدم‌های اول را برمی‌داشتیم. همین کار را هم کردیم.
 
اما این مسئله باعث شد مردم نسبت به این طرح دافعه داشته باشند؟
 
هر طرحی که رونمایی می‌شود، هر فناوری با چالش‌هایی روبه‌روست. از مقاومت مردم گرفته تا خلاهایی که در حوزه قانونی و زیرساخت‌های امنیتی که برای آن نیاز است. این خاص پهپاد هم نیست حدود ۸۰ سال قبل در کشور همین چالش را داشت، خودرو به گاری برمی‌خورد، مردم در مقابل آن دافعه داشتند و مدام دنبال مقصر می‌گشتند. سوال من این است که با در نظر گرفتن این جوانب، باید در مقابل فناوری‌های جدید سکوت کنیم و بگوییم نمی‌شود؟
 
سه سال قبل پست می‌خواست با پهپاد خارجی این کار را انجام بدهد اما حتی پرواز آزمایشی هم انجام نشد. نهایتا اگر هم آزمایشی انجام شد در نقاط دورافتاده مانند جزیره کیش بود. واقعیت این است که مجموعه‌هایی باید جلو بیفتند و این مسیر را هموار کنند.
 
کدام مجموعه‌ها باید در این حوزه حرکت کنند؟ خصوصی یا دولتی؟ معمولا زمانی که کارهای این چنینی به دولت واگذار می‌شود پیشرفت خوبی نمی‌کند؟
 
قاعدتا در کشور ما شرکت‌هایی که پشتوانه حاکمیتی و دولتی دارند راحت‌تر می‌تواند در این حوزه حرکت کنند. پرواز پهپاد در آسمان قانون دارد و برای آن مجوز نیز ارائه می‌شود ولی موردی است. نمی‌توان یک مجوز عام گرفت و به واسطه آن پهپاد را هر جای کشور و هر زمان که دلت خواست به پرواز در بیاوری. دلایل هم مشخص است که عمده‌ترین آن مسائل امنیتی است.
 
یک زمان در کشور ما داشتن یک دستگاه بی‌سیم و کانال بی‌سیم نیاز به مجوز داشت. اما امروز دستگاه تلفن همراهی در دست مردم است که در هر سلول آن بیش از هزار کانال است و می‌توان با آن تماس گرفت. به مجوز هم نیاز ندارد صرفا مشترک یک اپراتور شدن و خرید یک سیم کارت این امکان را فراهم می‌کند.
 
حدود ۲۰ سال زمان صرف شده تا این زیرساخت فرهنگ مناسب برای چنین سرویسی فراهم شد. شرکت پست در حوزه پهپاد مصمم است و با هدف مشخصی کار خود را آغاز کرده است. اصولا تکنولوژی پهپاد و خدمات پستی منحصر به خدمات اورژانسی و امدادی است که برای نقاط صعب‌العبور کوهستان و حتی برج‌ها باید از آن کمک گرفت.
 
دولت می‌تواند جاده و مسیر را برای حضور شرکت‌های خصوصی دراین حوزه فراهم کند. اکنون بخش خصوصی می‌تواند در حوزه تولید تکنولوژی، ارائه خدمات و توزیع سرویس همکاری مشارکت کند و زمانی که زیرساخت ها ایجاد شد به متن ماجرا ورود کند.
 
امدادرسانی توسط پهپادها چطور اتفاق می‌افتد؟
 
اگر در مواقع اورژانسی با هلی‌کوپتر آسیب‌دیدگان را انتقال بدهد، استفاده از ناوگان خودرویی اورژانس از نظر زمانی مناسب نیست. البته اورژانس هلی‌کوپتر هم دارد اما اگر حادثه وسط یک اتوبان سنگین مثل همت رخ دهد چه طور باید به او امداد رساند؟ در این صورت نجات جان انسان این اولویت را دارد که برای کمک به آن پهپاد به آسمان فرستاد.
 
در تمام دنیا شرکت‌های پست مانند شرکت پست سوئیس در مواردی برای انتقال دارو، نمونه‌هایی که حساس هستند و به سرعت فاسد می‌شوند، خون‌رسانی، غذا، مواد خوراکی برای مناطق صعب‌العبور از پهپاد استفاده می‌کنند که مقرون به صرفه است.
 
حوادثی که متاسفانه طی دو سال گذشته در کشور ما رخ داد ضرورت استفاده از این تکنولوژی را بیشتر کرد. زلزله کرمانشاه، سیل استان‌های مخلتف کشور و مسائلی از این دست که در اغلب موارد شرکت ملی پست برای امدادرسانی پیشتاز بود. ما حتی از قایق هم برای امدادرسانی استفاده ‌کردیم اما در برخی از نقاط واقعا به دلیل مسدود بودن نمی‌شد از وسایل معمول برای این کار استفاده کرد. شرکت ملی پست اولین گروهی بود که برای امدادرسانی وارد کرمانشاه شد و اولین ماشینی بود که به سر پل ذهاب رسید. اگر تکنولوژی به روز باشد می‌توانیم در زمانی مناسب کار کنیم.
 
تصور ما این نیست که در ۳۰ سال آینده حمل و نقل به همین شکل است، در آن زمان قطعا خودروهای خودران مسیریابی می‌کنند. حتی تاکسی‌های پرنده نیز ممکن است به صورت پایلوت کار خود را آغاز کنند. باید به زیرساخت‌هایی که برای کارهای اینچنینی نیاز است فکر شود. این تغییرات را نمی‌توان یک شبه انجام داد. تعبیه ایستگاه‌های شارژ، مجوزهای پروازی، تصویب قوانین و استانداردها برای تست تکنولوژی‌هایی مانند پهپاد نیاز است.
 
 
وظیفه شرکت ملی پست برای ایجاد زیرساخت‌هایی که گفتید چیست؟ اصلا چرا پست به این حوزه ورود کرده است؟
 
یکی از مهم‌ترین زیرساخت ‌های مورد نیاز برای این کار، مسیر پرواز است. پهپاد در دالان‌های هوایی پرواز می‌کند و صرف این که جاده را ببیند و بشناسد نمی‌تواند حرکت موفقی داشته باشد. در کشور ما عوارض محیطی زیادی مانند ساختمان‌ها، دکل‌ها، پل‌های عابر و درخت‌ها وجود دارند که ممکن است پهپاد با آنها برخورد کند. پهپادها صرف داشتن آدرس نمی‌توانند پرواز کند.
 
در کشور چه سازمانی متولی این است که ساختمان‌ها را آدرس‌دهی کند، شرکت پست؟ دلیل حضور ما در این عرصه همین است. شرکت ملی پست متولی کد پستی در کشور است و  سامانه‌ای با عنوان جی‌نف برای این کار طراحی کرده که به تولید بانک آدرس یکتا برای تمام ساختمان‌ها مشغول است.
 
برای این سامانه که یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است یک کارگروه ملی با حضور سازمان نقشه‌برداری، ثبت اسناد و املاک، سازمان جغرافیایی ارتش و بنیاد مسکن تشکیل شده است که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار ما قرار می‌دهند. اطلاعات توسط شرکت پست جمع‌آوری و به بانک جی‌نف انتقال پیدا می‌کند.
 
پهپاد که نمی‌تواند آدرس کوچه و خیابان را متوجه شود، باید به آن موقعیت مکانی داد. این امکانی است که در سامانه جی‌نف شرکت ملی پست فراهم است. امروز بیش از ۱۶دستگاه از این دستگاه استفاده و سالیانه ۴۰۰ میلیون رکورد از آن دریافت می‌کنند. در آینده قصد داریم این سرویس را به کسب وکارهای خصوصی نیز بدهیم.
 
ناوبری و هدایت پهپاد و خودروهای خودران در آینده می‌تواند با شناسه یکتا صورت بگیرد. اکنون کشورهای پیشرفته طول و عرض جغرافیایی ساختمان‌ها را نیز به بانک اطلاعاتی خودشان اضافه می‌کنند. ما می‌توانیم به واسطه تکنولوژی‌های اینچنینی از برخورد در آسمان جلوگیری کنیم.
 
بحث مجوز از مهم‌ترین ابهاماتی است که در خصوص پهپاد وجود دارد؟ در این خصوص چه کردید؟
 
همین امروز اگر مجوز هم صادر شود، ساختار و زیرساخت برای به پرواز درآوردن پهپاد وجود ندارد.
 
برای ناوبری پهپاد به چند نیرو نیاز است؟ انتقادهایی در خصوص تعداد اپراتورها در ویدیوی معرفی پهپاد وجود داشت؟
 
بله برخی به این نکته اشاره کردند که چرا پهپاد ۸ اپراتور باید پهپاد را هدایت کنند. این ویدیو برای معرفی سرویس بود پهپادها این قابلیت را دارند که خودشان مسیر را پیدا کنند. آن‌ها ساخت داخل هستند و پیچیدگی خاصی ندارند. می‌توانی مبدا و مقصد را بدهی تا خودش پرواز کند اما برای استفاده از این تکنولوژی مسیر هم مهم است.
 
زمانی که زیرساخت‌ها، مجوزها، قوانین و استانداردها برای پرواز پهپادها مهیا شوند، آن‌ها چطور بسته را تحویل می‌دهند؟
 
تمام پهپادها بر پایه gps کار می‌کنند، سامانه‌ای که موقعیت مکانی جهانی و منحصر به فرد را ارائه می‌دهد. باید برای پهپاد مشخص کنید که در چه موقعیت gps قرار بگیرد. او خودش را در این موقعیت قرار می‌دهد. روش دیگر این است که مسیر یا موقعیت را با بازه‌های کوچک ده سانتی‌متری به آن بدهیم تا هدایت شود. هدایت دستی هم شکل دیگری از به مقصد رساندن پهپادهاست. به روز رسانی هر چند ثانیه یک‌بار موقعیت مانع از برخورد این دستگاه با عوارض محیطی می‌شود.  
 
این کار نیازمند این است که بدانید مانعی در سر راه پهپاد نیست که البته اکنون این زیرساخت وجود ندارد. برای پرواز موفق باید به صورت دستی آن را هدایت کرد تا زیرساخت‌ها مهیا شود. از آنجا که هنوز نقشه مسیر با اطمینان بالا وجود ندارد، نیازمند ناوبر انسانی هستیم.
 
اگر ساختار مورد نیاز را نداریم چرا وارد این حوزه شدیم؟ چرا الان طرح را رونمایی کردیم؟
 
زیرساخت وجود ندارد، خودران بودن پهپاد دشوار است، نیازمند این است که یک خلبان از راه دور آن را هدایت کند؛ اما این قابلیت وجود دارد که پهپاد روزی خودران شود؟ بله. آیا می‌شود خودرو را خودران کرد؟ بله. باید در این مسیر قدم برداریم.
 
ایجاد زیرساخت برعهده چه نهادی است؟
 
به لحاظ آدرس و شناسایی موانع سامانه جی‌نف است که شرکت پست دبیری آن را در کارگروه برعهده دارد. اکنون پرواز پهپاد و زیرساخت آن در خدمات این سامانه تعریف نشده اما اتفاقی است که در آینده باید رخ دهد. شرکت ملی پست برای انجام آمادگی‌های مطالعاتی پیشقدم شده است.
 
چهار سال قبل سامانه جی‌نف در کار نبود. این احساس نیاز باعث شد لایحه‌ای به مجلس برود، تصویب شود و بودجه به آن تعلق بگیرد. امروز نیز تا سطح خوبی عملیاتی شده است. مسیر منطقی این است که نیاز را احصا کنیم و برای توسعه آن قدم برداریم.
 
برآورد زمانی از راه افتادن پهپادها دارید؟
 
موضوع پهپادها به خاطر نحوه رونمایی توجه جامعه را به خود جلب کرد و به آن حساس شدند. زمان رونمایی نیز برخی مخالف بودند و عده زیادی احساس امیدواری کردند و پیگیر نتیجه هستند. گاهی شاهد بودیم که پهپاد تحت عناوین مختلف در فضای مجازی به طنز و شوخی گرفته شده اما در مقابل خیلی تماس داشتیم از دوستان و آشنایان که این پهپاد چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟ باید این نکته را بگویم که طرح پست پلاس صرفا پهپاد نیست و شرکت پست با رونمایی از این طرح استفاده از فناوری‌ها و تجهیزات نوین را مدنظر دارد.
 
در افتتاحیه نمایشگاه ناوگان برقی اعلام کردیم در گام اول یکی از مناطق تهران که آلوده هوای زیادی دارد را با استفاده از ۲۰۰ موتور، ۵۰ دوچرخه و ۱۰ خودرو برقی و پهپاد تجهیز خواهیم کرد. سختی ایجاد زیرساخت برای این دستگاه‌ها نیز کمتر از پهپاد نیست. استانداردسازی، شماره‌گذاری، ایجاد زیرساخت، ایستگاه شارژ، ایجاد بستر برای همکارانی که قرار است با این وسایل کار کنند همگی از مواردی است که فکر می‌کنیم تا دو ماه آینده شرایط آن مهیا شود.  
 
در حوزه پهپادها چطور؟
 
در خصوص پهپاد با توجه به محدودیت‌هایی که دارد، اول راه هستیم و برای شروع با نهادهای امدادرسان و اورژانس صحبت کرده‌ایم تا نیازهایشان را به ما اعلام کنند تا به وسیله اعلام آنها، مجوزهای لازم را کسب و آن ها را استانداردسازی کنیم. در این حوزه قطعا از تمام توان تخصص داخلی استفاده خواهیم کرد تا پهپاد را به مرحله عملیاتی برسانیم.
 
هدف ما توسعه این فناوری، حمایت از تولیدکنندگان این حوزه، شناسایی زیرساخت و حرکت به سمت قانون‌گذاری است. می‌توانیم برای استفاده از آن لایحه پیشنهاد بدهیم تا در مجلس تصویب شود. این مسیر آغاز شده و بسته به نیاز و ظرفیت جامعه پیش خواهد رفت. سرعت استخدام تکنولوژی‌ها را جامعه مشخص می‌کند و با تمام تلاش جلو می‌رویم این که ضریب نفوذ چه میزان خواهد بود مانند هر تکنولوژی دیگری، جامعه مشخص می‌کند. ما باید بپذیریم و مایوس نشویم.
 
مجموعه‌های بزرگی مانند آمازون اعلام کرده‌اند استفاده از پهپاد در سیستم آن‌ها خیلی موفق نبوده است. چطور می‌توان خوش‌بین باشیم که این طرح در کشور ما جواب می‌دهد؟
 
شرکت خودروسازی تسلا، پس از اولین تصادف مرگبار خودروی خودران تولیدی‌اش، اعلام کرد این طرح را متوقف کرده است اما این اعلام بیشتر برای مدیریت اذهان عمومی بود و این مجموعه کارش را ادامه داد.
 
زمانی تکنولوژی کارت‌های حضور و غیاب به وجود آمد، پروژه‌های بزرگی شکل گرفت اما با مقاومت مردم روبه‌رو شد. آن‌ها با تصور اینکه این تکنولوژی یک چیپ جاسوسی است با آن مخالفت می‌کردند. همان زمان بسیاری از شرکت‌ها برای جلوگیری از ورشکستگی اعلام کردند که طرحشان را متوقف کرده‌اند اما در عمل با اسامی دیگر کار خود را پیش بردند. امروز همه از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.
 
شکست‌هایی که اعلام می‌کنند به دلیل مدیریت اذهان عمومی و کاهش اعتراض‌هاست. تکنولوژی مانند رود، مسیر خود را پیدا می‌کند. مقابل تکنولوژی ایستادن معنایی ندارد. دنیای آینده ما دنیایی است که در آن پستچی‌ها، انسان‌ها و ماشین‌ها پرواز می‌کنند. پرواز از دیرباز رویای بشر بوده است. ما هم همین نگاه را داریم و نه تنها به پیشرفت این تکنولوژی خوش‌بین هستیم بلکه وظیفه خودمان می‌دانیم و برای دستیابی به هدفی که داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم. حق طبیعی کشور و حق مردم است که این امکان داشته باشد.
 
مردم ما نسبت به کلمه «بومی» واکنش‌های متفاوتی دارند. اغلب در مقابل استفاده از آن گارد می‌گیرند. شاید به دلیل همین بی اعتمادی است که در شرایط قطعی اینترنت نیز خیلی به سمت استفاده از پیام‌رسان‌های بومی سوق پیدا نکردند. در خصوص پهپاد حتی بی اعتمادی از حوزه پیام‌رسان هم بیشتر است. دستگاه پرنده‌ای که ممکن است برای هر کاری مورد استفاده قرار بگیرد؟ حتی نصب دوربین برای رصد مسئله‌ای بود که در فضای مجازی به آن اشاره شد. برای این که فرهنگ استفاده از پهپاد زمانی که به مرحله تجاری رسید جا بیفتد و این نگرش از بین برود، برنامه‌ای دارید؟
 
این نگاه صرفا مختص مردم ما نیست، جنس مردم در ملت‌های دیگر هم مانند مردم ماست و این مقاومت‌هایی که از آن صحبت می‌شود در تمام دنیا وجود دارد اما شدت و حدتش متفاوت است. یک زمانی درباره همان چیپ کارت‌های حضور و غیاب می‌گفتند دولت‌ها یک چیپ در مغز بچه‌هایی که تازه به دنیا می‌آیند می‌گذارند تا احساسات انسانی او را از بین ببرند. این بدبینی و نگاه همیشه وجود داشته و باعث شده ملت‌ها و دولت‌ها در مقابل هم صف‌کشی کنند. هنر ما باید شکستن این جو باشد.
 
راه شکستن این جو چیست؟
 
به نظر من تنها راه شفافیت و باز کردن موضوع است. مردم اگر احساس کنند دولت با آن‌ها صادق است، در مقابل عملکردش جبهه نمی‌گیرند. اگر ما برای مخاطب حداقل به اندازه خودمان شعور قائل شویم و او را در تصمیماتی که می‌گیریم سهیم بدانیم، قاعدتا مقاومت‌ها به حمایت تبدیل می‌شوند.

وزارت اقتصاد مکلف به تکمیل سامانه اطلاعات شرکت‌های دولتی شد

 
وزارت امور اقتصادی مکلف به تکمیل سامانه‌های یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی تا پایان خرداد ماه سال آینده شده است.
 در لایحه بودجه سال ۹۹ پیشنهادی دولت به مجلس، وزارت اموراقتصادی و دارایی با همکاری سازمان برنامه‌ و بودجه کشور مکلف به تکمیل سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی تا ابتدای تابستان سال آینده شده است.
 
طبق بند «ه» تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۹۹ کلیه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و همچنین شهرداری‌های شهرهای بالای ۳ میلیون نفر، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی نیز مشمول این قانون هستند و باید اطلاعاتشان را روی این سامانه یکپارچه قرار دهند.
 
طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تمامی مشمولان این قانون موظف‌اند هر سه ماه یکبار نسبت به ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات خود و شرکت‌ها و موسسات تابعه خود اقدام کنند. در این سامانه باید اطلاعات پایه نظیر اطلاعات نیروی انسانی (از طریق سامانه کارمند ایران) و مدیران، بودجه، صورت‌های مالی وگزارش‌های عملکردی خود را روی این سامانه به روز شود.
 
همچنین وزارت اقتصاد نیز مکلف است امکان دسترسی به اطلاعات این سامانه را به صورت برخط برای سازمان برنامه و بودجه کشور و دیوان محاسبات کشور فراهم کند.
 وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی، بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان بورس موظف شده‌اند ارتباط سامانه‌های مرتبط با این سامانه را برقرار کنند.
 
دراین لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که حداقل باید امکان اتصال سامانه‌ جامع بودجه، سامانه کارمند ایران، سامانه مهتاب (سامانه توزیع کالاهای اساسی) و سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور با سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی برقرار شود. سازمان اسناد و املاک کشور در شرایطی مکلف به اتصال سامانه اشخاص حقوقی به سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی شده است که پیش از این در آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی این سازمان به عنوان متولی افراد حقوقی فعال در کشور مکلف شده بود ظرف ۶ ماه پایگاه اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی ایرانی را به نحوی ساماندهی کند که همواره امکان استعلام برخط و بدون محدودیت آخرین اطلاعات پایه هویتی، نشانی و مرتبطان آنان فراهم باشد.
 
در این ماده واحده تاکید شده است که اتصال بین این سامانه‌ها کافی نیست بلکه باید فرایند به‌گونه‌ای اجرایی شود تا امکان تبادل اطلاعات میان سامانه‌های مختلف نیز فراهم شود.

دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر برندگان مسابقه برنامه‌‌نویسی ICPC شدند

 
تیم‌هایی از دانشگاه شریف و امیرکبیر به عنوان فاتحان مسابقه برنامه‌سازی دانشجویی منطقه‌ای تهران یا ICPC معرفی شدند. به گزارش پیوست،  بیست‌ویکمین دور از این مسابقات با حضور ۷۹ تیم سه نفره از ۶۲ دانشگاه کشور به میزبانی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت مجموعه کافه‌بازار برگزار شد.
 
تیم اول این مسابقه از دانشگاه صنعتی شریف بود که به‌صورت مستقیم به چهل و چهارمین مسابقه جهانی ICPC که سال آینده در کشور روسیه برگزار می‌شود راه پیدا کرد. در این دور از مسابقات، دو تیم از دانشگاه صنعتی شریف و یک تیم از دانشگاه امیرکبیر توانستند در جایگاه اول تا سوم قرار بگیرند.
 
مسابقاتی برای افزایش سطح کیفی برنامه‌نویسی
مسابقات برنامه‌‌سازی دانشجویی سال ۹۸ با حضور بیش از ۲۰۰ دانشجوی برنامه‌نویس از کل کشور در آخرین هفته آذر ماه برگزار شد تا در نهایت تیم برنده به مسابقات بین‌المللی ICPC راه پیدا کند. این مسابقه هر ساله به‌صورت منطقه‌ای در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود و اولین دوره مسابقه منطقه‌ای تهران هم در سال ۱۳۷۸ و به همت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. مسابقه جهانی  ICPCبه عنوان المپیک برنامه‌سازان شناخته می‌شود و در مجامع علمی هم از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. تقویت مهارت‌های حل مساله، طراحی و پیاده‌سازی برنامه در زمان محدود، و تقویت مهارت‌های گروهی و انجام کار تیمی از اهدافی است که این مسابقه دنبال می‌کند.
 
مسابقه برنامه‌سازی دانشجویی سال ۹۸ در دو روز پذیرای تیم‌های برنامه‌نویسی بود که در روز اول آن تنها به ثبت‌نام و برگزاری مسابقات تمرینی اختصاص یافت و در روز دوم نیز تیم‌ها به رقابت اصلی پرداختند.
 
مسابقه برنامه‌‌سازی دانشجویی منطقه‌ای تهران در ۵ سال گذشته، کافه‌بازار را به عنوان حامی در کنار خود داشته است. همچنین این مجموعه از سال ۱۳۹۶ بخشی به نام محدوده آرامش یا Chill Zone را به این مسابقات اضافه کرده تا شرکت‌کنندگان در مسابقه، امکان گفت‌وگو با توسعه‌دهندگان حرفه‌ای برنامه‌های مختلف را داشته باشند.
 
سرپرست کسب استعداد فنی مجموعه کافه‌بازار در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که شرکت‌کنندگان در مسابقات ICPC می‌توانند در محدوده آرامش کافه‌بازار با تعدادی از توسعه‌دهندگان پنج محصول کافه‌بازار شامل بازار، دیوار، بلد، سرویس زیرساخت و سرویس هوش مصنوعی، به بحث و تبادل نظر بپردازند.
 
حمید پورجم، سرپرست کسب استعداد فنی مجموعه کافه‌بازار، در مورد هدف این مجموعه از حمایت این مسابقات به پیوست گفت: «۵ سال است که کافه‌بازار حامی برگزاری این مسابقات است. ما معتقدیم برگزاری این مسابقات به ارتقا سطح کیفی برنامه‌نویسی در ایران کمک شایانی می‌کند. این مسابقات در ایران توسط دانشگاه شریف برگزار می‌شود و کافه‌بازار هم شرکتی است که برخواسته از فارغ‌التحصیلان همین دانشگاه بوده و تعداد زیادی از کارکنان کافه‌بازار مقام‌آوران و شرکت‌کنندگان همین مسابقات بوده‌اند.»
 
پورجم در مورد اینکه آیا برنامه‌ای از سمت کافه بازار برای استخدام نفرات برتر این مسابقات در این مجموعه وجود دارد توضیح داد: «هدف اصلی ما از حمایت این مسابقات لزوما استخدام نیست و نفرات برتر مسابقات لزوما در کافه‌بازار شروع به کار نمی‌کنند. یکی از موقعیت‌های شغلی‌ مرتبط با شرکت‌کنندگان در این مسابقات در کافه‌بازار، مهندسی نرم‌افزار است. ما مکانیزم‌های جذب مختلفی در موقعیت شغلی مهندسی نرم‌افزار در کافه‌بازار داریم. افرادی که تجربه کار ندارند نیز امکان استخدام در کافه‌بازار را دارند.»
 
او همچنین در مورد اضافه شدن بخش Chill Zone به این مسابقات اعلام کرد: «ما در بخش چیل‌زون قصد داریم تا در یک محیط صمیمی و غیر رسمی ارتباط نزدیک‌تری با شرکت‌کنندگان داشته باشیم. این سومین سالی است که در این مسابقات بخش چیل‌زون داریم. هدف از این بخش، فراهم کردن امکان گفت‌وگوی مستقیم شرکت‌کنندگان با افرادی که در سال‌های گذشته در این مسابقات شرکت کرده‌اند و در حال حاضر در کافه‌بازار مشغول به کارند، است.»
 
شریف و امیرکبیر برندگان نهایی
مسابقات منطقه‌ای برنامه‌نویسی دانشجویی سال ۹۸ در نهایت عصر روز جمعه ۲۹ آذر پس از دو روز رقابت به پایان رسید. به‌این ترتیب تیم NimRoo از دانشگاه صنعتی شریف به عنوان تیم اول سایت منطقه‌ای تهران به مسابقه‌ی جهانی رسیه راه یافت. همچنین تیم MAST از دانشگاه صنعتی شریف به مقام دوم  و تیم Serendipity The Rebellion از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مقام سوم این مسابقات رسیدند. تیم‌های AkbarJuuje از دانشگاه صنعتی شریف و aRandomFunnyPhrase از دانشگاه تهران در جایگاه چهارم و پنجم این دور از مسابقات قرار گرفتند. براساس اعلام برگزار کنندگان مسابقات منطقه‌ای برنامه‌نویسی دانشجویی سال ۹۸ ، ۵ تیم بعدی (غیر از دانشگاه صنعتی شریف) با حضور در مسابقه‌ قهرمانی غرب آسیا همچنان امکان راهیابی به مسابقه‌ی جهانی را خواهند داشت.
 
 
اما تیم‌های برگزیده جوایزی را هم دریافت کردند. بر این اساس چهار تیم اول این مسابقات به مدال طلا، چهار تیم دوم به مدال نقره و چهار تیم سوم به مدال برنز دست یافتند. علاوه بر آن، به سه تیم اول (از هر دانشگاه حداکثر یک تیم) مبلغ ۵ میلیون تومان، به چهار تیم دوم و پنج تیم سوم نیز به‌ترتیب ۳ و ۲ میلیون تومان هدیه نقدی از طرف مجموعه کافه‌بازار اهدا شد. هیجان‌انگیزترین جایزه، مربوط به سریع‌ترین حل مسائل بود که به ازاء هر سوال یک عدد سکه‌ یک گرمی پارسیان از طرف کافه‌بازار اهدا شد. در ضمن به دانشگاه‌های اول تا سوم کاپ مسابقه اهدا شد.

جشنواره یلدای آترامارت

جشنواره یلدای آترامارت

یلدا یکی از آداب و رسوم قدیمی ایرانیان است که خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و تا پاسی از شب را کنارهم می‌گذارنند. همین امر بهانه‌ای شده است که فروشگاه اینترنتی آترامارت برای قدردانی از زحمات مشتریان عزیز جشنواره‌ای ترتیب دهد و همانند سال‌های گذشته، یلدا را درکنار شما باشد.

قطع اینترنت دهلی نو در واکنش به اعتراضات مردمی

 
دولت هند که قبلاً دسترسی به اینترنت را در منطقه کشمیر به علت اعتراض‌های مردمی ناممکن کرده بود، به دنبال شکل گیری اعتراض‌های جدید در دهلی نو، اینترنت بخش‌هایی از این شهر را قطع کرد.
 
 به نقل از آسین ایج، ناآرامی‌های روز پنج شنبه در دهلی نو پایتخت هند در اعتراض به تصویب قانونی برای تسهیل اعطای تابعیت به مهاجران غیرقانونی غیرمسلمان و رویه تبعیض آمیز دولت هند در این زمینه بر علیه مسلمانان رخ داده است.
 
دولت هند در واکنش به این اعتراض‌ها به اپراتورهای تلفن همراه دستور داد تا دسترسی به خدمات اینترنت و پیامک را در بخشی‌هایی از دهلی نو که شاهد اعتراضات گسترده است، مسدود کنند.
 
قطع اینترنت و خدمات پیامک توسط اپراتورهای وودافون هند و بهاری ایرتل از صبح روز پنج شنبه به وقت محلی آغاز شد و تا عصر همان روز ادامه یافت.
 
منابع خبری محلی می‌گویند شدت اعتراض‌ها در بخشی از دهلی نو تا بدان حد بوده که اپراتورهای تلفن همراه حتی ارتباطات صوتی را نیز از طریق تلفن‌های همراه ناممکن کرده‌اند. دولت هند علت این اقدام را بهره گیری معترضان از شبکه‌های اجتماعی برای هماهنگی اقدامات خود دانسته است. اینستاگرام و تیک تاک از جمله شبکه‌های اجتماعی محبوب در هند در میان جوانان هستند.
 
این اقدام دولت هند با انتقاد بسیاری از وکلا، سیاستمداران، سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری و نیز سازمان‌های غیردولتی حقوق مسلمانان در هند مواجه شده است. این گروه‌ها عملکرد دولت هند در این زمینه را علیه آزادی‌های مصرح در قانون اساسی این کشور دانسته‌اند.

۵ تهدید امنیت فضای سایبری در سال ۲۰۲۰/ فیشینگ دغدغه اصلی

 
 
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای ۵ پیش‌بینی از امنیت فضای سایبری برای سال ۲۰۲۰ و چالش‌های پیش‌روی آن را منتشر کرد.
 
 به نقل از مرکز ماهر، وقتی صحبت از ‫امنیت سایبری می‌شود، پیش‌بینی تهدیدات به جای واکنش مقابل آنها دارای اهمیت بالاتری است.
 
در یک چشم انداز کلی، تهدیدات به طور مداوم در حال تغییر و تحول است، دیگر وصله کردن رخنه‌ها و یا انجام به‌روزرسانی‌ها در مقابل تهدیدات دیروز، کافی نیست. سال جدیدی پیش روی ما است و همراه آن تهدیدهای جدیدی، به ویژه در دنیای امنیت سایبری، در انتظار ما است.
 
در این مطلب ۵ پیش‌بینی در حوزه امنیت سایبری برای سال ۲۰۲۰، به منظور کمک در پیشگیری از تهدیدات آورده شده است.
 
۱- ‫باج‌افزار ها شب‌های بی‌خوابی بیشتری را به‌وجود آورند
 
• باج‌افزارها پیشرفته‌تر می‌شوند.
 
• با وجود پیشرفته‌ترین راه‌حل‌های امنیتی برای ایمیل‌ها، باز هم این موارد دور زده خواهند شد.
 
• آلودگی ناشی از باج‌افزارها دارای پیامدهای مخرب‌تر است.
 
این موارد از جمله پیش بینی های مربوط به گسترش باج افزارها در سال پیش روی میلادی است.
 
آلودگی‌های باج‌افزار (Ransomware) اکنون با پیچیدگی بیشتر و به صورت خودکار، حتی در پیشرفته‌ترین راه‌حل‌های امنیتی ایمیل نیز قابل نفوذ است. خصوصاً وقتی صحبت از ایجاد تغییرات و استفاده از تروجان‌ها مطرح می‌شود. علاوه بر این، راه‌حل‌های امنیتی فعلی، حملات باج‌افزار را فقط چند ساعت پس از انتشار تشخیص می‌دهند، که اغلب طولانی‌تر از زمان کافی برای آسیب رساندن است.
 
برای نمونه می‌توان به باج افزار Emotet اشاره کرد. یکی از عواملی که Emotet را بسیار موفق می‌کند این است که از لیست کوتاه مشخصی از اهداف استفاده می کند، بنابراین اقدامات برای کشف آن زمان بیشتری می‌برد.
 
این حملات همچنین به طور مداوم در حال تغییر IOC هستند، بنابراین حتی هوشمندترین روش‌های مبتنی بر امضا، IDS و سایر راه‌حل‌های سنتی قادر به تشخیص به اندازه کافی سریع آن نیستند.
 
همانطور که می‌بینیم، تقریباً به طور مداوم و هر هفته این حملات اتفاق می‌افتند. مهاجمان یک پایگاه از نمونه‌های جدیدی باج افزار ایجاد می‌کنند که شامل تکنیک‌های جدید مبهم‌سازی و دور زدن شناسایی‌ها است.آنها سپس نمونه‌ها را بر اساس این تکنیک‌ها تولید کرده و در سطح وسیع توزیع می‌کنند.
 
مراکز امنیتی تولید ضدبدافزار و ضدباج‌افزار، باید در حالی که مهاجمین پایگاه جدیدی را برای نمونه‌ها ایجاد می‌کنند، از آن‌ها جلو زده و روش‌هایی را به محصول خود اضافه کرده که قادر به شناسایی نمونه‌های جدید باشند.
 
۲- حملات فیشینگ نگرانی اصلی مدیران امنیتی خواهد بود
 
• ما همیشه می‌شنویم که تمام متخصصان امنیتی به دنبال راه‌حل‌هایی برای حل خطر رو به رشد حملات فیشینگ هستند.
 
• یک سال پیش، بدافزارها بزرگترین تهدید برای مشاغل تلقی می‌شدند. با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۰، حملات فیشینگ دغدغه‌ اصلی هستند.
 
امروزه، بیشتر سازمان‌هایی که به دنبال تقویت امنیت در سرویس‌های ایمیل خود هستند، نیاز به مسدود کردن حملات فیشینگ دارند. در آینده حملات فیشینگ پیشرفته‌تر می‌شوند و حتی متخصص‌ترین افراد نمی‌توانند تمامی موارد آن‌ها را تشخیص دهند. کیت‌های فیشینگ موجود در dark web، همراه با لیست مدارک معتبر برای حملات هدفمند، به معنای افزایش حجم حملات فیشینگ و پیشرفت روش‌های آنها هستند.
 
علاوه بر این، آثار حملات فیشینگ شدیدتر و مخرب‌تر شده است. نشت داده‌ها، کلاهبرداری مالی و سایر پیامدهای حمله فیشینگ می‌تواند عواقب ناگواری برای سازمان‌ها در هر اندازه، داشته باشد. مطابق با آمار گزارش Verizon ۲۰۱۹ DBIR، حملات فیشینگ عامل شماره یک برای نشت اطلاعات است.
 
در واقع یک نیاز ضروری و لازم در این سال‌ها در حوزه سایبری، پیاده‌سازی سامانه‌هایی است که بتوانند این نوع حملات را به خصوص هنگامی که از طریق ایمیل ارسال می‌شوند، شناسایی و مسدود کنند.
 
۳- اهمیت تشخیص سریع و فوری تهدیدات بلافاصله پس از رخ دادن
 
• پس از رخ دادن یک تهدید، شمارش معکوس برای تکثیر گسترده آغاز می‌شود.
 
• ساعت‌ها طول می‌کشد تا راه‌حل‌های امنیتی مبتنی بر داده‌، تهدیدات جدید را شناسایی کنند.
 
• این بخش خطرناک‌ترین مرحله از حملات است.
 
• سازمان‌ها کم کم تحمل خود را در مقابل این تأخیر، از دست می‌دهند.
 
سازمان‌ها و متخصصان امنیتی شروع به تصدیق این موضوع کرده‌اند که این تأخیرها در روند شناسایی تهدیدات جدید باعث به وجود آمدن تهدیداتی بالقوه شده‌اند و انتظار می‌رود که آن را در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک چالش اساسی قلمداد کنند.
 
۴- پلتفرم‌های همکاری سازمانی به عنوان هدف‌های حمله محبوب‌تر می شوند
 
• بسترهای نرم‌افزاری مانند درایوهای ابری و پیام‌رسان‌ها به طور فزاینده‌ای توسط مهاجمان مورد توجه قرار می‌گیرند.
 
• این پلتفرم‌های همکاری سازمانی، اغلب بلافاصله مورد اعتماد کاربران قرار می‌گیرند و مهاجمان در واقع از این مزیت استفاده می‌کنند.
 
استفاده از خدمات اشتراکی و ابری در حال انفجار است. کاربران به طور فزاینده از ابزارهایی مانند OneDrive مایکروسافت، Google Drive و غیره استفاده می‌کنند. اگرچه این استفاده روز افزون بسیار مفید است اما چالشی بی نظیر برای یک حرفه در حوزه‌ امنیت است.
 
این خدمات همواره تحت حمله مداوم قرار دارند و نوع حملات پیچیده‌تر، با روش‌های شناسایی بسیار سخت‌تر خواهند بود. همچنین هدف‌های حمله جدید ظاهر می‌شوند، این بدان معنا است که خطرات و آسیب‌های احتمالی در این حوزه که می‌توانند ایجاد شوند، در حال رشد هستند.
 
۵- گسترش محصولاتی برای شبیه سازی حمله و نشت اطلاعات
 
پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۰ مراکز دارای محصولاتی برای «شبیه سازی حمله و نشت اطلاعات»، راه‌حل‌های خود را روی انواع و هدف‌های حمله مختلف گسترش می‌دهند.
 
• به گفته مرکز گارتنر، اکثر تهدیدات هنوز از کانال ایمیل آغاز می‌شوند.
 
• بررسی ایمیل شامل ۹۴ درصد از شناسایی بدافزارها بوده و باعث زیان بیش از ۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ شده است.
 
• ابزارهای Breach and Attack Simulation (BAS) دفاع از شبکه را با شبیه‌سازی حمله سایبری آزمایش می‌کنند، اما BAS برای ایمیل هنوز تاثیر واقعی را ندارد.
 
از تولیدکنندگان BAS انتظار می‌رود که راه حل‌های خود را برای کل حملات و تهدیدات موجود گسترش دهند و راه‌حل‌های جامع‌تری برای مشتریان خود ارائه دهند. از آنجا که ایمیل یک هدف حمله‌ محبوب است، به احتمال زیاد آن‌ها به عنوان بخشی از راه حل‌های BAS پوشش ایمیل را آغاز می‌کنند.
 
پیش‌بینی‌های امنیت سایبری برای سال ۲۰۲۰: چالش‌های پیش‌رو
 
ابزارها و بسترهایی از جمله ایمیل، که استفاده زیادی داشته و به صورت گسترده کاربران با آن سر و کار دارند، از جهتی دیگر به معنای افزایش ریسک و آسیب‌پذیری برای تیم‌های امنیتی است.
 
صرف‌نظر از اینکه این که تمهیدات امنیتی در این بستر انجام شده باشد، تهدیداتی مانند باج‌افزار، فیشینگ یا حملات هدفمند به پلتفرم‌های محبوب در سال جدید مورد توجه هستند و محافظت از سیستم‌ها و داده‌های کاربران و سازمان‌ها کاری است که متخصصان حوزه امنیت باید روی آن متمرکز شوند.
 
از طرفی دیگر، در حالی که به صورت مداوم محصولاتی برای محافظت در برابر این تهدیدها ارائه می‌شوند، مهاجمان دائماً در حال به دست آوردن تکنیک‌هایی برای دور زدن راه‌حل‌های امنیتی هستند.
 
آنچه روشن است این است که راه‌حل‌ها و تکنیک‌هایی که برای برقراری امنیت در سال ۲۰۱۹ در حال استفاده است، برای حفظ امنیت سازمان در سال ۲۰۲۰ به طور خودکار قابل اتکا نیست و هرگز نقش امنیت سایبری، در سازمان‌ها به اهمیت امروز نبوده است.
 
نکته مهم این است که ما یک سال هیجان انگیز را در پیش‌رو داریم؛تهدیدهای جدید، چالش‌های جدید و دنیایی که به طور فزاینده‌ای در ارتباط است و برای حفظ امنیت نیاز به کمک متخصصان دارد.

زمان عرضه ریزر تاشو موتورولا به‌دلیل تقاضای فراوان به تأخیر افتاد

زمان عرضه ریزر تاشو موتورولا به‌دلیل تقاضای فراوان به تأخیر افتاد

ظاهرا تأخیر در عرضه‌ی گوشی‌های تاشو جدید در همه‌ی شرکت‌ها بسیار عادی شده و اکنون این تأخیر به ریزر تاشو موتورولا هم رسیده است.

با گوشی‌های هواوی نوا ۶ و نوا ۶ نسخه ۵G بیشتر آشنا شوید

هواوی در ابتدای ماه جاری میلادی گوشی‌های سری جدید و پرچم‌دار Huawei nova 6 را معرفی کرد که می‌توان  آنها را کامل‌ترین محصولات عرضه شده برای این سری دانست

Nova از نظر کیفی و اقتصادی جزء ممتازترین سری گوشی‌های هوآوی محسوب می‌شود. اگر به دنبال محصولاتی هستید که در تمام بخش‌هایش از خصوصیات مناسبی بهره ببرد و قیمت اقتصادی نیز داشته باشد، انتخاب محصولات سری nova پیشنهاد خوبی است.

شرکت هوآوی به تازگی گوشی‌های Huawei nova 6 را معرفی کرده است و برای اولین بار در گوشی‌های این سری، قابلیت استفاده از شبکه‌های مخابراتی 5G وجود دارد. البته نسخه 4G این گوشی که برای بازارهای جهانی عرضه شده، شباهت بسیار زیادی به مدل 5G دارد.

Huawei nova 6 5G

این گوشی که ظاهری بسیار جذاب و رنگ‌های بدنه متنوعی مانند مشکی، آبی، قرمز و رنگ ویژه ساحلی دارد، با ساختاری براق و شیشه‌ای طراحی شده و به کاربر حس یک محصول باکیفیت و رده بالا را القا می‌کند.

در جلوی دستگاه،  از یک نمایشگر AMOLED با رزولوشن FullHD+ و اندازه 6.57 اینچی استفاده شده که نکته ویژه آن حفره کپسولی شکل در قسمت بالا و سمت چپ گوشی است. این حفره محل قرارگیری دوربین سلفی دوگانه گوشی، متشکل از یک دوربین باکیفیت 32 مگاپیکسلی و یک دوربین فوق عریض (Ultrawide) با میدان دید 105 درجه‌ای است و به کاربر کمک می‌کند تا هنگام عکاسی سلفی، زاویه دید گسترده‌تری داشته باشد و فضای بیشتری را در یک کادر جای دهد.

هوآوی در پشت دستگاه دوربین را به صورت سه‌گانه ساخته که می‌تواند پاسخگوی نیاز کاربران با سلیقه‌های متفاوت در عکاسی باشد. این مجموعه از دوربین‌ها، متشکل از یک سنسور اصلی 40 مگاپیکسلی در کنار دو سنسور 8 مگاپیکسلی، یکی از نوع تله‌فوتو با قابلیت افزودن زوم اپتیکال سه برابری و مجهز به لرزشگیر اپتیکال و دیگری از نوع فوق‌عریض (Ultrawide) است.

نکته جالب در مورد این دوربین مجهز شدن به فوکوس خودکار در هر دو حالت استفاده از سنسور اصلی و سنسور تله‌فوتو است. همچنین استفاده از لرزش‌گیر الکترونیکی یا همان Gyro-EIS به کاربر کمک می‌کند هنگام عکاسی و فیلمبرداری از سوژه‌های متحرک، میزان لرزش‌ را به حداقل برساند و بالاترین کیفیت را دریافت کند.

این گوشی به قابلیت استفاده از شبکه 5G مجهز شده که حاصل استفاده از مودم رده بالای هوآوی Balong 5000 در کنار چیپست پردازنده اصلی دستگاه است که به آن قابلیت دانلود تا بیش از 2 گیگابیت بر ثانیه را می‌دهد.

چیپست این دستگاه نیز تراشه‌های پردازشی ویژه هوآوی در سال 2019 یعنی Kirin 990 است که در کنار ارائه توان پردازشی بسیار بالا، قابلیت‌های ویژه هوش مصنوعی را نیز به همراه دارد.

این قابلیت‌های ویژه در هر دو بخش رابط کاربری و پردازش عکس، همراه Huawei nova 6 5G خواهد بود. استفاده از دهمین نسخه از سیستم‌عامل اندروید و رابط کاربری EMUI 10 به Huawei nova 6 5G این امکان را می‌دهد تا با شناسایی رفتار کاربر در استفاده از گوشی، به صورت هوشمند رابط کاربری به نحوی تغییر کند که سرعت جابه‌جایی بین منوها و اجرای دستورها، کاهش پیدا نکند.

هوآوی محصول جدید خود را به یک باتری قدرتمند 4200 میلی‌آمپر ساعتی نیز مجهز کرده است. این باتری با استفاده از فناوری شارژ سریع دستگاه (شارژر قدرتمند 40 واتی) از صفر تا 70 درصد شارژ را تنها در 30 دقیقه انجام خواهد داد.

سنسور اثر انگشت این دستگاه نیز به جای پشت بدنه که بیشتر کاربران تمایل زیادی به استفاده از آن ندارند، به دکمه Power دستگاه در سمت راست بدنه منتقل شده تا به ارگونومی بیشتر آن منجر شود.

Huawei nova 6

نسخه ساده‌تر گوشی Huawei nova 6 نیز توسط این شرکت عرضه شده تا کاربرانی که در کشورهایی بدون پوشش شبکه 5G زندگی می‌کنند، بتوانند برای خرید گوشی هزینه کمتری پرداخت کنند.

تفاوت این نسخه با نسخه اصلی در طراحی بدنه در برخی رنگ‌ها و البته باتری 4100 میلی‌آمپر ساعتی است. البته وزن گوشی نیز به 197 گرم کاهش یافته (در برابر 212 گرم در نسخه 5G) که باعث شده ابعاد دستگاه جمع و جور  و ضخامت بدنه کمتر شود.

عرضه گوشی‌های سری Huawei nova 6 را می‌توان هنر هوآوی در ساخت گوشی‌های پرچمدار با قیمت مناسب دانست. این شرکت با اضافه کردن قابلیت 5G تلاش کرده تا بهترین ویژگی‌های خود را در حالت تعدیل‌شده در یک گوشی زیبا و پرچمدار جای دهد.

نوشته با گوشی‌های هواوی نوا 6 و نوا 6 نسخه 5G بیشتر آشنا شوید اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

با گوشی‌های هواوی نوا ۶ و نوا ۶ نسخه ۵G بیشتر آشنا شوید

هواوی در ابتدای ماه جاری میلادی گوشی‌های سری جدید و پرچم‌دار Huawei nova 6 را معرفی کرد که می‌توان  آنها را کامل‌ترین محصولات عرضه شده برای این سری دانست

Nova از نظر کیفی و اقتصادی جزء ممتازترین سری گوشی‌های هوآوی محسوب می‌شود. اگر به دنبال محصولاتی هستید که در تمام بخش‌هایش از خصوصیات مناسبی بهره ببرد و قیمت اقتصادی نیز داشته باشد، انتخاب محصولات سری nova پیشنهاد خوبی است.

شرکت هوآوی به تازگی گوشی‌های Huawei nova 6 را معرفی کرده است و برای اولین بار در گوشی‌های این سری، قابلیت استفاده از شبکه‌های مخابراتی 5G وجود دارد. البته نسخه 4G این گوشی که برای بازارهای جهانی عرضه شده، شباهت بسیار زیادی به مدل 5G دارد.

Huawei nova 6 5G

این گوشی که ظاهری بسیار جذاب و رنگ‌های بدنه متنوعی مانند مشکی، آبی، قرمز و رنگ ویژه ساحلی دارد، با ساختاری براق و شیشه‌ای طراحی شده و به کاربر حس یک محصول باکیفیت و رده بالا را القا می‌کند.

در جلوی دستگاه،  از یک نمایشگر AMOLED با رزولوشن FullHD+ و اندازه 6.57 اینچی استفاده شده که نکته ویژه آن حفره کپسولی شکل در قسمت بالا و سمت چپ گوشی است. این حفره محل قرارگیری دوربین سلفی دوگانه گوشی، متشکل از یک دوربین باکیفیت 32 مگاپیکسلی و یک دوربین فوق عریض (Ultrawide) با میدان دید 105 درجه‌ای است و به کاربر کمک می‌کند تا هنگام عکاسی سلفی، زاویه دید گسترده‌تری داشته باشد و فضای بیشتری را در یک کادر جای دهد.

هوآوی در پشت دستگاه دوربین را به صورت سه‌گانه ساخته که می‌تواند پاسخگوی نیاز کاربران با سلیقه‌های متفاوت در عکاسی باشد. این مجموعه از دوربین‌ها، متشکل از یک سنسور اصلی 40 مگاپیکسلی در کنار دو سنسور 8 مگاپیکسلی، یکی از نوع تله‌فوتو با قابلیت افزودن زوم اپتیکال سه برابری و مجهز به لرزشگیر اپتیکال و دیگری از نوع فوق‌عریض (Ultrawide) است.

نکته جالب در مورد این دوربین مجهز شدن به فوکوس خودکار در هر دو حالت استفاده از سنسور اصلی و سنسور تله‌فوتو است. همچنین استفاده از لرزش‌گیر الکترونیکی یا همان Gyro-EIS به کاربر کمک می‌کند هنگام عکاسی و فیلمبرداری از سوژه‌های متحرک، میزان لرزش‌ را به حداقل برساند و بالاترین کیفیت را دریافت کند.

این گوشی به قابلیت استفاده از شبکه 5G مجهز شده که حاصل استفاده از مودم رده بالای هوآوی Balong 5000 در کنار چیپست پردازنده اصلی دستگاه است که به آن قابلیت دانلود تا بیش از 2 گیگابیت بر ثانیه را می‌دهد.

چیپست این دستگاه نیز تراشه‌های پردازشی ویژه هوآوی در سال 2019 یعنی Kirin 990 است که در کنار ارائه توان پردازشی بسیار بالا، قابلیت‌های ویژه هوش مصنوعی را نیز به همراه دارد.

این قابلیت‌های ویژه در هر دو بخش رابط کاربری و پردازش عکس، همراه Huawei nova 6 5G خواهد بود. استفاده از دهمین نسخه از سیستم‌عامل اندروید و رابط کاربری EMUI 10 به Huawei nova 6 5G این امکان را می‌دهد تا با شناسایی رفتار کاربر در استفاده از گوشی، به صورت هوشمند رابط کاربری به نحوی تغییر کند که سرعت جابه‌جایی بین منوها و اجرای دستورها، کاهش پیدا نکند.

هوآوی محصول جدید خود را به یک باتری قدرتمند 4200 میلی‌آمپر ساعتی نیز مجهز کرده است. این باتری با استفاده از فناوری شارژ سریع دستگاه (شارژر قدرتمند 40 واتی) از صفر تا 70 درصد شارژ را تنها در 30 دقیقه انجام خواهد داد.

سنسور اثر انگشت این دستگاه نیز به جای پشت بدنه که بیشتر کاربران تمایل زیادی به استفاده از آن ندارند، به دکمه Power دستگاه در سمت راست بدنه منتقل شده تا به ارگونومی بیشتر آن منجر شود.

Huawei nova 6

نسخه ساده‌تر گوشی Huawei nova 6 نیز توسط این شرکت عرضه شده تا کاربرانی که در کشورهایی بدون پوشش شبکه 5G زندگی می‌کنند، بتوانند برای خرید گوشی هزینه کمتری پرداخت کنند.

تفاوت این نسخه با نسخه اصلی در طراحی بدنه در برخی رنگ‌ها و البته باتری 4100 میلی‌آمپر ساعتی است. البته وزن گوشی نیز به 197 گرم کاهش یافته (در برابر 212 گرم در نسخه 5G) که باعث شده ابعاد دستگاه جمع و جور  و ضخامت بدنه کمتر شود.

عرضه گوشی‌های سری Huawei nova 6 را می‌توان هنر هوآوی در ساخت گوشی‌های پرچمدار با قیمت مناسب دانست. این شرکت با اضافه کردن قابلیت 5G تلاش کرده تا بهترین ویژگی‌های خود را در حالت تعدیل‌شده در یک گوشی زیبا و پرچمدار جای دهد.

نوشته با گوشی‌های هواوی نوا 6 و نوا 6 نسخه 5G بیشتر آشنا شوید اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

بشنوید: گزارش رادیو ایران از مصائب رمز پویا