خطر استفاده از اپلیکیشن‌های نامعتبر دریافت رمز پویا

با توجه به اجباری شدن دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف کارت‌های بانکی،‌لازم است افراد برای دریافت اپلیکیشن رمز پویا حتما به فروشگاه‌های آنلاین معتبر یا شعب بانک مراجعه کنند.
 
این روزها دریافت رمز دوم یکبار مصرف پویا یا otp برای انجام کارهای بانکی از طریق اینترنت، الزامی شده و فرآیند خود را طی می‌کند. اما یکی از مواردی که باید توجه داشت، استفاده از اپلیکیشن‌هایی است که برای این کار در نظر گرفته شده است.
 
با توجه به اینکه کلاهبرداران همواره از روش‌های مختلفی برای سوءاستفاده از ناآگاهی کاربران استفاده می‌کنند، افرادی که قصد استفاده از اپلیکیشن رمز پویا را دارند، باید به این موضوع توجه کنند. به همین دلیل پلیس فتا نیز درباره این موضوع هشدار داده که درکنار گسترش روز افزون بازار موبایل و فناوری‌های مرتبط با آن، استفاده از اپلیکیشن‌ها یا نرم‌افزارهای موبایلی این روزها زیاد شده و این در حالی است که برخی افراد سودجو با ساخت بعضی نرم‌افزارها از این فرصت به‌دست‌آمده سوءاستفاده می‌کنند.
 
 این افراد سودجو، با توجه به اجرای طرح دریافت رمز دوم یکبار مصرف پویا اقدام به تبلیغ و ارائه خدمات به شهروندان با طراحی اپلیکیشن‌های جعلی سعی دارند اعتماد کاربران را در فضای مجازی جلب کنند. با دانلود و نصب این اپلیکیشن‌ها سرقت اطلاعات ذخیره‌شده روی گوشی همراه یا سیستم‌ها صورت می‌گیرد، اطلاعاتی مثل عکس ذخیره‌شده روی سیستم یا اطلاعات بانکی به راحتی از سوی مجرمان سایبری به سرقت می‌رود.
 
بنابراین، لازم است برای فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف، حتما با مراجعه‌به سایت بانک مربوطه، راهنمای فعال کردن رمز یک‌بارمصرف را دریافت کرده و درصورت اقدام برای دریافت اپلیکیشن رمز پویا، حتما به فروشگاه‌های آنلاین معتبر یا شعب بانکی مراجعه کنید.
 
پیش از این هم کارشناسان امنیتی بارها درباره دانلود اپلیکیشن از منابع نامعتبر هشدار داده‌اند، زیرا اکثر ویروس‌ها در برنامه‌های کاربردی پنهان بوده و زمانی که کاربر این برنامه‌ها را از منابع غبرمعتبر و غیراستاندارد دانلود و نصب می‌کنند، در واقع در حال نصب ویروس روی سیستم خود هستند. بنابراین همواره به کاربران توصیه شده برنامه‌های مدنظر خود را از فروشگاه معتبر و رسمی نصب کنند و از منابع غیررسمی و نامعتبر دانلود انجام ندهند.
 
البته همان‌طور که بارها در اخبار حوزه فناوری شنیده می‌شود، اپلیکیشن‌هایی که از فروشگاه‌هایی مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور دانلود می‌شوند هم امکان ایجاد مشکل برای کاربران را دارند، اما در چنین شرایطی، مالکان این فروشگاه‌های آنلاین با آگاهی از امکان سوءاستفاده‌ از کاربران با اپلیکیشن‌های جعلی، اقدام به آگاه ساختن کاربران و حذف اپلیکیشن‌ها می‌کنند. اما درصورت استفاده از منابع نامعتبر، چنین امکانی فراهم نیست و کاربر با دریافت باج‌افزار و بدافزار به‌جای برنامه‌های معتبر، متضرر خواهد شد.

چطور از هنر و دست ساخته هایمان پول درآوریم

پول در آوردن در خانه

چند روز قبل بود که در یک مستند، به قدرت هنر پی بردم و متوجه شدم که اگر بتوانید هنرتان را روی صنایع دستی و دست ساخته های تان پیاده کنید، می توانید پول خوبی به جیب بزنید. در صدد بودم تا چنین شغلی را از صفر تا صد آموزش دهم اما امروز با منابع دیگری اشنا شدم که مطمئن شدم، این اموزش برای شما مورد نیاز است.

در مستندی که در باره اش صحبت کردم، فردی صحبت می کرد که با دست سازه هایش و فروش آن به همکلاسی های دخترش، و رشد بازاراش، حالا به یک تولید کننده حرفه ای تبدیل شده بود که دست سازه هایش را به عنوان آویزهای زینتی در جای جای ایران به فروش می رساند.

پول در آوردن در خانه

تولید کنندگان زیورآلات خانگی از کجا شروع می کنند

همین حالا افراد موفقی وجود دارند که کار خود را از ساختن زیورآلاتی شروع کردند که حتی خودشان هم خنده شان می گرفت! بعضی این هنر را فقط برای خانواده و فامیل و دوستان خود خرج می کردند. مثلا عید که می شد، برای دختر بچه های فامیل سنگ های زینتی را آویز می کردند و از آن یک دستبند یا گردنبد می ساختند و ان ها را خوشحال می کردند.

برخی نیز این هنر را به تجارت خود تبدیل کرده اند و حالا هم ثروتمند شده اند.

 

آیا با تولید زیور آلات می توان پول دار شد

در گویا آی تی مدتی است که داریم در مورد ذخیره پول صحبت می کنیم و یاد می گیریم که چطور پولدار تر شویم. یکی از راه های پولدار تر شدن، این است که از هنر تان در خانه درآمد زایی کنید.

قرار نیست به محض ساختن یک زیور آلات یا آثار هنری، خودشان خود به خود فروش روند. این شما هستید که هنرتان را روی آن ها پیاده می کنید و از اصولی استفاده می کنید تا به فروش برسند.

چیزهایی که برای شروع کار نیاز دارید را در این مقاله به شما یاد آوری می کنیم.

 

هنر دستی خود را انتخاب کنید

برای این که بتوانید با دست سازه های تان به پول خوبی برسید، اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که، هنر خود را انتخاب کنید. شاید شما چند هنر داشته باشید، مثلا نقاشی بکشید، زیورآلات بسازید و یا حتی سفال سازی کنید یا این که تابلو بکشید. فرقی ندارد. شما باید از میان تمام هنرهایی که دارید یک مورد را انتخاب کنید و روی آن کار کنید.

هنگامی که می خواهید هنر دستی خود را انتخاب کنید به چند سوال زیر پاسخ دهید:

  • روند کنونی دست سازه ها در شهر شما و حتی کشورتان چیست؟
  • ترند های روز در این باره چیستند؟
  • آیا شما چیزی درست می کنید که همه اغلب دارند آن را درست می کنند؟
  • تفاوت خاص کار شما با دیگران چیست؟
  • چطور می توانید دست ساخته های تان را بفروشید ( چطور و کجا و به چه کسی )
  • آیا مردم واقعا خریدار محصولات دست ساز شما هستند؟

با کمک این سوالات متوجه می شوید که از میان هنرهایی که دارید کدام یک را باید برگزینید.

 

بسازید و بسازید و بسازید

زمانی که محصول دست ساز خود را انتخاب کردید حالا نوبت آن می شود که تلاش کنید تا آن را بسازید. سعی کنید تا آن جا که می توانید از محصولات تان با تنوع عالی تهیه کنید.

نکته ی مهم این است که بسیاری از افراد از این کار، به عنوان شغل دوم خود استفاده می کنند و در اوقات بیکاری، سعی می کنند دستی به هنر ببرند و طرح هایی خلق کنند. اگر شما نیز اینگونه اید توجه کنید که هفته ای حداقل ۲ بار پای کار بنشینید.

پول در آوردن در خانه

ساعت کاری تان را طوری برنامه ریزی کنید که گویی یک کار خارج از خانه دارید.

شاید به فکرتان برسد که می توانید آنلاین هم بفروشید. درست است، می توانید هر نوع دست سازه را آنلاین بفروشید. اما نکته ای که وجود دارد این است که، برای فروش انلاین هم باید محصولاتی اماده داشته باشید.

 

درست قیمت گذاری کنید

یکی از چالش های مهم در کسب و کارهای آزاد قیمت گذاری است. چیزی که شما باید به آن دقت کنید این است که باید هزینه ای که می خواهید بابت محصولات تان مردم پرداخت کنند نباید صرفا هزینه محصولات اولیه برای ساخت دست ساخته های تان باشد.

یک روش قیمت گذاری این است که تمام مواد اولیه ای که برای یک محصول نیاز است را محاسبه کنید مثلا نخ، مهره، قفل و گیره و هر چیزی که برای آن محصول استفاده شده را قیمت گذاری کنید. بعد مدت زمانی که صرف انجام آن کرده اید را نیز یک قیمت گذاری کنید. در نهایت آن قیمت را دو یا سه برابر کنید.

بعد از این، می توانید قیمت خود را ارائه کنید. نکته دیگر این که، اگر بعد از قیمت گذاری مدت زمانی گذشت و کسی محصول شما را خریداری نکرد، می توانید با خیال راحت، قیمت را کاهش دهید.

علاوه بر این می توانید از سایت های همکار خود دیدن کنید و ببینید که محصولات مشابه شما را با چه قیمت هایی به فروش می رسانند.

 

برای پول در آوردن در خانه آنلاین بفروشید

شاید فکر کنید که فروش انلاین جابجایی ها و مشتری یابی های تان را آسان می کند. درست است البته بعد از مدت زمانی نسبتا طولانی که شناخته می شوید.

در این باره بعد از این که محصولات تان آماده شد، می توانید به راحتی محصولات خود را در فروشگاه های انلاین معرفی کنید و به ازای خرید آن ها به فروشگاه هزینه ای بدهید. همچنین توجه کنید که، می توانید از سیستم های همکاری در فروش و انواع پلتفرم های فروش نیز استفاده کنید.

از شبکه های اجتماعی نیز برای شناخت خود استفاده کنید. حتی می توانید از این شبکه های اجتماعی برای ایده گرفتن و تهیه بهتر محصولات بهره ببرید.

حتی می توانید سایت اختصاصی فروشگاهی خود را داشته باشید. اما بازاریابی و تبلیغات جزیی از یک سیستم فروش آنلاین است که می توانید آن را یاد بگیرید و به کمک آن فروش خود را افزایش دهید.

پول در آوردن در خانه

برای پول در آوردن در خانه آفلاین بفروشید

گزینه های مختلفی برای فروش آفلاین نیز وجود دارد. بهترین کار این است که از خویشان و دوستان خود شروع کنید.

در ادامه، می توانید به فروشگاه های مرتبط پیشنهاد دهید یا این که ویترینی را از آن ها اجاره کنید. در کنار این، می توانید در ضمن رویدادها، جشنواره ها و همایش های مرتبط و سرگرمی، محصولات خود را ارائه کنید.

حتی می توانید مثل بانوی مستندی که در موردش صحبت کردم، محصولات را به مدرسه ببرید و بین دانش اموزان به فروش برسانید.

برخی هم از همان اول برای خود فروشگاهی راه اندازی می کنند و محصولات را در آن به فروش می رسانند.

شاید لازم باشد برای شروع ماهانه در چند رویداد شرکت کنید و دست سازه های تان را ارائه کنید.

مشخص کنید که دست سازه ها مربوط به چه صنایعی است و در رویدادهای مرتبط شرکت کنید.

 

به شهرت خود بیشتر کمک کنید

بسیاری از افرادی که اقدام به ساخت دست سازه ها می کنند به دنبال راهی هستند تا بتوانند محصولات خود را به خارج از کشور نیز ارسال کنند. اگر شما اینگونه اید، می توانید، یک صفحه فیس بوک داشته باشید و در آن در مورد محصولات خود بنویسید.

حتی اگر نمی خواهید از طریق سایت تان فروش داشته باشید ( به هر علت )، یک صفحه داشته باشید که در آن محصولات تان را معرفی می کنید.

از کلمات کلیدی خاصی که جستجو گران برای رسیدن به محصولات تان استفاده می کنند در صفحه محصولات و محتوای وبلاگ تان استفاده کنید.

بعد از این که رویدادهای مختلفی را شرکت کردید گاهی خودتان یک نمایشگاه و رویداد ایجاد کنید و از هر کس که فکر می کنید می تواند خریدار شما باشد دعوت کنید.

حتی می توانید سرویسی ایجاد کنید که از مشتری ها، سفارش بگیرید تا آن چه را که می خواهند برای شان درست کنید، درست طبق مدل و طرح و ادوات خاصی که آن ها می خواهند.

کارت ویزیت داشته باشید، پوستر چاپ کنید و اعلامیه هایی درست کنید تا کسانی که طالب محصولات و هنر دست ساز شما هستند، به شما تماس بگیرند.

اگر این کار را به درستی دنبال کنید، می توانید به عنوان یک کارآفرین محلی به شمار آیید که در زمره کارخودتان پیشرفت داشته اید و به درآمد رسیده اید. در این باره می توانید محصولاتی همچون لیست زیر را بدین صورت تهیه کنید

  1. کار دستی ها
  2. وسایل تزینی
  3. وسایل منزل
  4. زیورآلات
  5. محصولات دوخته شده
  6. انواع هنر های مرتبط با نقاشی
  7. انواع هنر های مرتبط با خیاطی
  8. انواع هنر های مرتبط با دست ( منبت کاری، هویه کاری و غیره )
  9. محصولات غذایی خانگی مثل انواع کیک و شور و ترشی

هر کدام از موارد بالا فرصتی است که کار خود را در خانه شروع کنید و به فروش برسانید و کم کم به شهرت برسید و فروش های کلان تری را برای خود رقم بزنید.

آیا در این باره تجربه کار کردن دارید؟ توصیه های مهمی که به ذهن تان می رسد را برای مان بنویسید.

منبع

 

نوشته چطور از هنر و دست ساخته هایمان پول درآوریم اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.

انسان‌ها، در گذشته یک بار روند بحران اقلیمی را آهسته کرده‌اند

انسان‌ها، در گذشته یک بار روند بحران اقلیمی را آهسته کرده‌اند

 مبارزه با انتشار گازهای تخریب‌کننده‌ی لایه‌ی ازن و موفقیت در ترمیم این لایه نشان می‌دهد که انسان‌ها می‌توانند از بروز وقایع فاجعه‌بار اقلیمی پیشگیری کنند.

به دنبال انعقاد تفاهم نامه همکاری با پژوهشگاه ICT هستیم

20191220_132725.jpg
معاون سازمان فاوای شهرداری تهران در بازدید از غرفه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که به دنبال انعقاد تفاهم نامه با پژوهشگاه هستیم.
محمد فرجود در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته پژوهش با حضور در غرفه پژوهشگاه ICT گفت: شهرداری ها و سیستم های شهری محمل خوبی برای فعالان حوزه ICT است. وی ادامه داد: از سوی دیگر نیازها و موضوعات متنوعی برای مسائل شهری وجود دارد که بسیاری از آنها از خروجی پژوهش به دست می آید. فرجود افزود: مراکزی مانند پژوهشگاه که روی پروژه های کاربردی تمرکز دارند می توانند روی مسائل مختلف ۵G ، کلان داده و هوش مصنوعی به شهرداری ها برای مدیریت شهری کمک کنند. معاون سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به این بازدید افزود: با توجه به دستاوردهای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و برنامه ما در حوزه شهر هوشمند، می توانیم در قالب یک تفاهم نامه ، به همکاری سودمندی برسیم. لذا امیدواریم به زودی تفاهم نامه ای با این مرکز تحقیقاتی داشته باشیم. به گفته فرجود، موضوعات فاوای شهرداری مشخص است و از این رو می توان کار را با سرعت بهتری پیش برد.

سامسونگ گلکسی Xcover پرو تابیدیه FCC را دریافت کرد

در اوایل هفته شاهد انتشار جزئیات بیش‌تری پیرامون تاییدیه اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی Xcover پرو بودیم و اکنون این گوشی مقاوم موفق به دریافت تاییدیه دیگری از کمیته ارتباطات فدرال (FCC) شده است. تاییدیه جدید از موجودیت دستگاهی با شماره مدل SM-G715FN حکایت دارد؛ شناسه‌ای که با فهرست مشخصات و بنچمارک‌های پیشین هماهنگ است.

فهرست جدید تایید می‌کند که گلکسی Xcover پرو از اتصال وای‌فای دوگانه، بلوتوث ورژن 5.0 و NFC بهره خواهد برد. بعلاوه اطلاعات بیش‌تری پیرامون ابعاد این هندست منتشر شده است. بر این اساس گلکسی Xcover پرو 160 میلی‌متر ارتفاع و 77 میلی‌متر پهنا دارد. طول قطری نمایشگر برابر با 160 میلی‌متر است که از اندازه 6.3 اینچی آن حکایت دارد. بعلاوه این هندست از فناوری شارژ 15 واتی نیز پشتیبانی خواهد کرد.

پیش‌تر اعلام شد که هندست جدید Xcover پرو با تراشه اگزینوس 9611 به‌همراه رم 4 گیگابایتی عرضه خواهد شد. از جنبه نر‌م‌افزاری این هندست به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل اندروید 10 و رابط کاربری One UI 2.0 در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. با توجه به مشخصه استقامتی طبیعی سری Xcover یقینا شاهد برخورداری این هندست از استانداردهای MIL-STD-810G و IP68 خواهیم بود. بر اساس گمانه‌زنی‌ها این محصول به‌زودی در بازارهای اروپایی عرضه خواهد شد.

نوشته سامسونگ گلکسی Xcover پرو تابیدیه FCC را دریافت کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

اینترنت در بخش های بزرگی از هند به دنبال گسترش اعتراضات مردمی قطع شد

با گسترش اعتراضات مردمی علیه نخست وزیر هند و نارندرا  مودی رهبر حزب راستگرای افراطی این کشور و البته قانون تازه وضع شده توسط دولت او که مسلمانان را از دریافت شهروندی هند منع می کند، مقامات هندی دسترسی مردم در بسیاری از نواحی این کشور به اینترنت را قطع کردند.
 
چند روز بعد از آنکه دولت مودی ارتباطات موبایل در ایالت های شمال شرقی هند (از جمله Assam، Meghalaya و Tripura که ۳۶ درصد از کل جمعیت این کشور را در خود جای داده اند) و البته بخش هایی از اوتار پرادش را (که با ۲۰۰ میلیون سکنه پرجمعیت ترین ایالت هند محسوب می شود) قطع کرد روز گذشته دسترسی به اینترنت در دهلی نو و شهر Mangalore نیز قطع شد.
 
روز گذشته سه شبکه مخابراتی اصلی در هند شامل ودافون، ایرتل و Reliance Jio دسترسی به اینترنت موبایل در بخش هایی از دهلی نو را برای کاربران خود قطع کردند و در این رابطه اعلام نمودند که از دستور مستقیم دولت تبعیت کرده اند.
 
دولت هند در واقع برای خاموش کردن ده ها میلیون نفر از معترضان به قانون جنجالی اعطای حق شهروندی به مهاجران غیرمسلمان اقدام به این کار کرده است.
 
 
 
قانون جدیدی که این هفته در هند به تصویب رسید دریافت حق شهروندی این کشور برای مهاجران پاکستانی، بنگلادشی یا افغان را تا زمانی که پیرو آیین های هندو، مسیحیت، بودایی، سیک، Parsee یا Jain باشند ساده می کند اما اگر فرد مهاجر پیرو دین اسلام باشد (که هم اکنون صدها میلیون نفر از پیروان آن در هند زندگی میکنند)، چنین حقی برای آنها متصور نخواهد بود و در واقع قانون جدید مسلمانان را دایره افرادی که میتوانند تابعیت هندی دریافت کنند به نوعی خط زده است. دولت مودی در توضیح اینکه چرا مسلمانان جایی در این قانون ندارند اعلام کرده که این افراد در کشورهای مورد اشاره با تبعیض روبرو نیستند.
 
اما مخالفان مودی معتقدند که قانون تازه او بسیار با رویکرد شبه فاشیستی اش همخوانی دارد. آنها این قانون را اقدامی آشکار برای تفکیک مسلمانان از هندوها می دانند.
 
گفتنی است طبق گزارش Access Now (گروه مدافع حقوق دیجیتالی) هند به تنهایی در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۳۴ مورد از ۱۹۶ مورد کل قطعی اینترنت دنیا را به خود اختصاص داد. براساس گزارش Internet Shutdown هم که یک سرویس مدافع آزادی اینترنت در دهلی نو است در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۹۵ مورد قطعی اینترنت در این کشور رخ داد.
 
این در حالی است که روز گذشته اینترنت بخش هایی از جامو و کشمیر برای ۱۳۷ امین روز پیاپی به دستور دولت مرکزی هند قطع بود. دسترسی به شبکه بین المللی اطلاعات در این منطقه عموما مسلمان نشین بعد از آن آغاز شد که دولت هند خودمختاری را از کشمیر که محل مورد مناقشه هند و پاکستان است حذف کرد.

کارآفرینی آینده ایران را می‌سازد​

 
 
مهمانان سی‌ و ششمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه، آینده کسب‌وکارها در فضای مجازی را روشن دانستند به‌شرط آنکه استارتاپ‌ها بر اساس نیاز واقعی جامعه و درک واقعیت‌ها راه‌اندازی شوند و درعین‌حال بیش‌ازپیش به فکر خلق ارزش باشند.
 
در سی‌ و ششمین جلسه نقد و اندیشه با موضوع «کارآفرینی در فضای مجازی جهش‌ها و چالش‌ها» و با حضور سعید محمدی مدیرعامل دی جی کالا، محمدرضا سبحان مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان و آیدین سلام زاده مدیرعامل شتاب‌دهنده سریر؛ در وزارت ارتباطات برگزار شد.
 
کارآفرینی یک سبک زندگی است
 
 در ابتدای این جلسه سلام زاده با تأکید بر اینکه تعریف کارآفرینی با اشتغال‌زایی متفاوت است، گفت: بعضاً حتی بین مسؤولان ما هم این اشتباه بروز می‌کند که اشغال زایی را معادل کارآفرینی می‌دانند. درصورتی‌که فارغ از تعارف کلاسیک دانشگاهی، کارآفرینی در واقع انتخاب یک سبک خاصی از زندگی است که یک فرد آن را انتخاب می‌کند و خود را درگیر چالش‌ها می‌کند که خیلی‌ها شاید حاضر نباشند با آن مواجه شوند. این سبک زندگی درنهایت می‌تواند منجر به ارائه سرویس و خلق ارزش شود.
 
وی بابیان اینکه البته درصد کمی از مردم این نوع سبک زندگی را برمی‌گزینند، گفت: دولت‌ها برای ترویج این نوع از سبک زندگی سه رویکرد را دنبال می‌کنند. اول ایجاد انگیزه برای جوانان، بعد در اختیار گذاشتن ابزار و مهارت و درنهایت آن‌ها را در معرض فرصت قرار می‌دهند.
 
مدیرعامل شتاب‌دهنده سریر افزود: مسئله‌ای که در کشور وجود دارد این است که ممکن است انگیزه و ابزار به‌اندازه کافی در فضای کارآفرینی ما وجود داشته باشد اما آنچه وجود ندارد این است که جوانان در معرض فرصت‌ها قرار نمی‌گیرند.
 
باید فرصت شکوفایی ایده‌های نو به همه داده شود
 
در ادامه سبحان بابیان اینکه باشگاه کارآفرینی تیوان بستری است برای شکوفا کردن ایده‌های نو در حوزه کسب‌وکار، گفت: اعتقاد ما بر این است که نمی‌توانیم منتظر بمانیم یک اتفاق خارق‌العاده رخ دهد و آن را کشف کنیم. معتقدیم که باید فرصت دهیم به هزاران تیم تا امکان بروز پیدا کنند، خیلی از آن‌ها شکست بخورند و درنهایت یک تیم تبدیل شود به آن اتفاق خارق‌العاده.
 
وی افزود: من همیشه می‌گویم در سیلیکون ولی تنها یک فیس‌بوک و آمازون وجود نداشت. هزاران شرکت مشابه و در حد و اندازه آن‌ها بودند اما دیگر فعالیت نمی‌کنند. تنها دلیلی که فیس‌بوک و آمازون رشد کردند این است که این فرصت برای بسیاری فراهم شد تا از میان آن‌ها این کسب‌وکارها بتوانند رشد کنند.
 
مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان ادامه داد: شاید یکی از نقاط ضعف ما در ایران این است که منتظریم تا فرصت‌ها به وجود بیاید. فکر می‌کنیم که فرصت‌ها یک کوه بزرگ الماس هستند که به‌راحتی دیده می‌شوند. درحالی‌که فرصت‌ها به عقیده من یک شن ریزه است در میان سایر شن ریزه‌ها که باید به‌سختی آن‌ها را پیدا کرد.
 
دی جی کالا با درک نیاز واقعی جامعه شکل گرفت
 
در ادامه محمدی با تأکید بر اینکه پشت هر کارآفرینی و هر برندی یک جرقه و یا ایده‌ای نو و بدیع وجود دارد، گفت: این جرقه برای ما در دی جی کالا زمانی زده شد که مواجه شدیم با یک نیاز واقعی در جامعه. یک‌زمانی دیدیم بستری وجود دارد به نام اینترنت که به‌وسیله آن می‌شود به افراد برای تهیه کالاهایی که از پیچیدگی‌های خاصی برخوردارند کمک کرد. به‌هرحال همه افراد جامعه سواد کافی برای بررسی این پیچیدگی‌ها را ندارند.
 
وی افزود: بر همین اساس دی جی کالا شکل گرفت تا امکان معرفی و بررسی کالاهای پیچیده را به افراد بدهد تا خرید بهتری داشته باشند. بر این اساس این پلت فرم با ترکیب دو مدل کسب‌وکار خرده‌فروشی و نقد و بررسی شکل گرفت.
 
مدیرعامل دی جی کالا ادامه داد: سال ۸۵ که ما دی جی کالا را راه انداختیم، خیلی ایده‌ای نداشتیم که شبیه آمازون و یا مدل‌های موفق امروزی دیگر همچون علی‌بابا در چین شویم؛ بنابراین آنچه ما را به سمت دی جی کالا برد درک نیاز واقعی جامعه بود.
 
پول و سرمایه از اولویت‌های آخر شکل‌گیری استارت‌آپ است
 
در ادامه سلام زاده با تأکید بر اینکه درک نیاز واقعی جامعه برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق امری ضروری است، گفت: هر استارتاپی در مرحله شکل‌گیری باید به دنبال نیاز واقعی جامعه برود. صرفاً با رؤیاپردازی نمی‌توان دستاوردی را کسب کرد. بحث جدی در ابتدای شکل‌گیری هر استارتاپی از کجا شروع کردن است. آن شروع هم باید در پی حل مسئله جامعه باشد. زمانی که چنین ایده‌ای شکل گرفت آن‌وقت سرمایه‌گذار و خریدار آن‌هم پیدا می‌شود.
 
وی افزود: از سوی دیگر استارتاپ‌ها باید یک نکته را مدنظر داشته باشند که قرار نیست از همان ابتدا و شروع کار به دنبال پول زیادی باشند. چنین تفکری هم باعث ناامیدی و سرخوردگی می‌شود و هم باعث می‌شود که از اهداف توسعه‌ای دور بمانند.
 
مدیرعامل شتاب‌دهنده سریر بابیان اینکه آخرین مشکل برای استارتاپ‌ها پول است گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل شکل‌گیری یک استارتاپ و کسب‌وکار موفق تیم است. تیم درست می‌تواند تفکر درست را شکل بدهد و این تفکر درست هم تیم را در مسیر درست قرار می‌دهد؛ بنابراین پول و سرمایه در اولویت‌های آخر شکل‌گیری استارتاپ قرار دارند.
 
سلام زاده افزود: فکت‌های دانشگاهی هم این مسئله را تائید می‌کند که آخرین گزینه‌ای که کارآفرینان سراغ آن می‌روند بانک، وام و مشوق‌هایی مالی است؛ اما متأسفانه در حال حاضر بازیگرانی در اکوسیستم استارتاپی به دنبال تزریق این تفکر هستند که این گزینه نه گزینه آخر که گزینه اول است و همین امر باعث خراب شدن تیم‌ها می‌شود؛ تیم‌هایی که باید در ابتدا دنبال بسط و توسعه ‌ایده خود باشد به دنبال این می‌رود که چه اندازه پول را از چه کسی بگیرند.
 
استارتاپ‌ها باید بدانند در مسیر راه‌اندازی با چه سختی‌هایی مواجه‌اند
 
در ادامه سبحان با تأکید بر اینکه در فرهنگ ما شکست خوردن بد است گفت: در این فرهنگ این‌گونه جاافتاده است که اگر کسی شکست خورد دفعات بعد هم حتماً شکست می‌خورد و دیگر نمی‌تواند موفق باشد. درحالی‌که بسیاری از کسب‌وکارهای موفق بر پایه تجربیات شکست‌های قبلی توانسته‌اند به موفقیت برسند.
 
وی افزود: خوب است که کسب‌وکارها روایت شکست خوردن‌های خود را ارائه کنند تا جوانانی که وارد این عرصه می‌شوند بدانند در مسیر راه‌اندازی یک استارتاپ و کسب‌وکار نوپا ممکن است با چه سختی‌های مواجه شوند. وقتی این آگاهی به وجود آمد متناسب به آن برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد و تحمل سختی‌های راه آسان‌تر می‌شود.
 
مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان در ادامه درباره عوامل شکست استارتاپ‌ها گفت: آماده نبودن برای سختی‌های راه، نشناختن بازار و نداشتن یک تیم منسجم ازجمله مهم‌ترین عوامل شکست استارتاپ‌ها است؛ بنابراین من هم معتقدم که پول و سرمایه‌گذار آخرین نیاز کسب‌وکارها است درصورتی‌که سرمایه‌گذار تنها ابزاری برای رشد کسب‌وکار است.
 
وی افزود: اگر بخواهم با جامعه صحبت کنم درباره اینکه چرا از استارتاپ‌ها حمایت می‌کنیم باید بگویم که استارتاپ‌ها چیزی نیستند که چون مد شده از آن‌ها حمایت می‌کنیم. جامعه باید این را بداند که جهان رشد سریعی کرده است. این سرعت تغییر و تحول در ظرفیت هر مجموعه‌ای نیست. برای عقب نماندن راه‌حل این است که بستر رشد را فراهم کنیم و این فرصت را ایجاد کنیم که ایده‌های نو امکان ظهور و بروز پیدا کنند.
 
سبحان ادامه داد: متأسفانه بخش‌هایی از دولت نگاه‌های متفاوتی به استارتاپ‌ها دارند. عده‌ای استارتاپ را ابرازی می‌بینند برای نمایش، برخی هم‌فکر می‌کنند چون از دیگران عقب مانده‌اند حالا باید از استارتاپ‌ها حمایت کنند. اگر سیاست‌گذاری درست نداشته باشیم و اگر قبول نکنیم که نهاد واحدی در این حوزه باید تصمیم‌گیرنده باشد به این ساختار صدمه می‌زنیم.
 
مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان تصریح کرد: در ضمن باید بدانیم فضای کارآفرینی فضای رأی آوردن، گروگان‌گیری و رقابت سیاسی نیست. فضایی است که آینده‌مان را شکل می‌دهد؛ بنابراین باید خیلی مراقب این فضا باشیم چراکه این فضا آینده ایران را می‌سازد.
 
کارآفرینی از جنس باغبانی است
 
در ادامه محمدی با تأکید بر اینکه کارآفرینی از جنس باغبانی است، گفت: حتماً نیاز است که یک نگاه بسیار بلندمدت به موضوع کارآفرینی داشت، چون کارآفرینی ذاتاً در دل خود همراه با ارزش‌آفرینی است؛ یعنی نمی‌توانید برند و استارتاپی را بدون ارزش‌آفرینی شکل دهید. ارزش‌آفرینی هم معمولاً به‌سادگی به دست نمی‌آید بلکه باید انرژی و تلاش بسیار زیادی صرف آن کرد.
 
وی افزود: استارتاپی که می‌خواهد امروز حول یک ایده و تیم شکل بگیرد با این امید و چشم‌انداز که مثلاً شش ماه دیگر جذب سرمایه‌گذار کند و خوشبخت شود بیشتر شبیه یک داستان فانتزی است. کارآفرینی با یک ایده و تیم خوب و تلاش زیاد و تمرکز بسیار زیاد حاصل می‌شود.
 
مدیرعامل دی جی کالا ادامه داد: لازمه یک اکوسیستم موفق کارآفرینی که بتوان آن را با اکوسیستم موفق آمریکا و چین مقایسه کنیم، داشتن نگاه بلندمدت است. اگر امروز به هر دلیلی، اقتصاد کشور با تلاطم شدید روبرو است یا به هر دلیل جو ناامیدی و نگرانی و فقدان چشم‌انداز از آینده میان جوانان حکم فرماست بدانیم که این مسئله مهم‌ترین چالش و عامل بازدارنده کارآفرینی در کشور است.
 
حلقه کارآفرینی نیازمند رشد همه‌جانبه اکوسیستم استارتاپی است
 
سبحان نیز در ادامه با تأیید سخنان محمدی با اشاره به راه افتادن موج تازه مهاجرت به‌ویژه مهاجرت از طریق استارتاپ گفت: ما در اکوسیستم استارتاپی با آدم‌هایی طرف هستیم که امید و انگیزه بسیار زیادی برای ماندن، ساختن و شکست نخوردن دارند. خیلی باید تلاش کرد تا این تخم بی‌انگیزگی و ناامیدی را در دل آن‌ها کاشت و آن‌ها را به مهاجرت واداشت.
 
وی در ادامه بابیان اینکه درست‌کار کردن حلقه کارآفرینی نیازمند رشد همه‌جانبه اکوسیستم استارتاپی استف گفت: اگر یک‌بخشی از اکوسیستم رشد کند اما هم‌زمان بخش‌های دیگر مثل بیمه، مالیات و قانون تجارت با کسب‌وکارهای نوین منطبق نشود این حلقه تکمیل نمی‌شود و نمی‌توان امیدی به آینده این اکوسیستم داشت.
 
سلام زاده نیز با تأکید بر اینکه رشد اکوسیستم استارتاپی نیازمند به‌روز شدن قوانین منطبق بر کسب‌وکارهای نو است، گفت: دیگر نمی‌توانیم با قوانینی از جنس شبه سنتی برای استارتاپ‌ها مقررات‌گذاری کنیم. یکی از مشکلات اصلی استارتاپ‌های در حال حاضر قوانینی از جنس دنیای ذهن مسؤولانی است که کوچک‌ترین درکی از فضای کار استارتاپی ندارند.
 
در ادامه محمدی با تأکید بر اینکه قوانین و مقررات و موانع دولتی خیلی نباید به‌عنوان عامل بازدارنده برای استارتاپ‌ها معرفی شوند، گفت: هر کسب‌وکاری اگر بتواند نیاز جامعه و بازار را شناسایی کند و محصول و خدمت مناسبی را خلق کند که این محصول امکان ارزش‌آفرینی داشته باشد، آن استارتاپ عمده راه موفقیت را طی کرده است.
 
کارآفرینان دائم توپ را به زمین دولت ارسال نکنند
 
وی افزود: بنابراین بهتر است که کارآفرینان خیلی هم فرافکنی نکنند و دائم توپ را به زمین دولت و قوانین دست و پاگیر آن‌ها ارسال نکنند. توپ در زمین خود کارآفرینان است، بخش عمده‌ای از مسیر موفقیت بستگی به خود ما دارد که چه طور بتوانیم ارزش‌آفرینی کنیم؛ بنابراین دولت نباید محل تمرکز کارآفرینان باشد.
 
مدیرعامل دی جی کالا ادامه داد: البته دولت هم وظایفی در قبال کسب‌وکارها دارد که مهم‌ترین آن تسهیل گری است. از سوی دیگر یکی از وظایف دولت ایجاد امید انگیزه برای سرمایه‌گذاری در حوزه کسب‌وکارهای نوپا است که متأسفانه به دلیل عدم ثبات اقتصادی، سرمایه‌گذاری در این حوزه دیگر جذاب نیست و این وظیفه دولت است که نسبت به تغییر این فضا اقدام و انگیزه را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند.
 
کارآفرینان موفقیت را در انجام کارهای ساده و نه پیچیده ببینند
 
در انتهای این نشست سلام زاده در جمع‌بندی سخنان خود گفت: کارآفرینان سعی کنند تمرکز خود را معطوف به حل مسائل خود کنند و بر اساس تعاریف ابتدایی مدیریت، موفقیت را در انجام کارهای ساده و نه پیچیده و برداشتن گام‌های کوچک روبه‌جلو ببینند و هرروزشان نسبت به دیروز همراه با یک تغییر کوچک باشد.
 
سبحان در جمع‌بندی سخنان خود موفقیت در حوزه کسب‌وکارهای نوپا را صرف کردن فعل خواستن دانست و گفت: خواستن به‌تنهایی اتفاق نمی‌افتد و این خواستن با عمل کردن ممکن خواهد شد. فرهنگ این خواستن هم در کل کشور باید ایجاد شود که لازمه‌اش یک تعامل و صحبت همه‌جانبه است.
 
مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان افزود: باید در جامعه و بین مردم این دیالوگ برقرار شود که ۱۰ سال دیگر می‌خواهیم کجا باشیم. ۱۰ سال دیگر بازهم می‌خواهیم مصرف‌کننده کشورهای دیگر باشیم یا تولیدکننده. اگر می‌خواهیم تولیدکننده باشیم باید از همین امروز تلاشمان را دو چندان و زمینه را برای شکل‌گیری کارآفرینی فراهم کنیم. اگر صرف این فعل خواستن در اکثریت جامعه شکل بگیرد می‌توان به آینده کشور امیدوار بود.
 
محمدی هم در خاتمه گفت: معتقدم با همه صحبت‌های بعضاً ناامیدانه این جلسه، ما در کشوری فعالیت می‌کنیم که پتانسیل زیادی دارد و چشم‌انداز خوب و روشنی در انتظارش است. همه‌کسانی که در حوزه‌ای فعالیت می‌کنند، می‌توانند با داشتن تمرکز و نگاه بلندمدت و قدم‌های کوچک و بهبودهای مستمر چشم‌انداز بهتری برای ایران ترسیم کنند.

پدسا؛ یک قدم جلوتر از حملات سایبری

 
 
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در بیستمین نمایشگاه تلکام به رونمایی از دستاوردهای خود پرداخت. به گفته رییس این پژوهشگاه، «پدسا» بلوغی در حوزه زیرساخت‌های امنیتی است که باعث می‌شود ایران یک قدم از حملات سایبری جلوتر باشد.
 
وحید یزدانیان در آخرین ساعاتی که از نمایشگاه تلکام باقی مانده است، به تشریح دستاوردهایی که در این نمایشگاه عرضه کردند پرداخت و گفت: دستاوردهای پژوهشگاه ارتباطات به سه حوزه کلیدی امنیت، ذائقه سنجی و ماهواره‌ها مربوط است. دستاوردهای ما در حوزه امنیت به توسعه دو سامانه کلیدی مربوط است که کار اصلی آن‌ها رصد و پایش رخدادهای امنیتی است. سامانه آی زس اطلاعات حملات سایبری را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را با دستگاه‌های مربوطه به اشتراک می‌گذارد. دستگاه‌ها به صورت آنلاین به این اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند به واسطه آن اطلاعات را تحلیل کنند و توصیه‌های لازم را برای جلوگیری از آسیب به اشتراک بگذارند.
 
سامانه «پدسا» در واقع سطح بلوغی در حوزه زیرساخت‎‌های امنیتی کشور به حساب می‌آید. این سامانه سنجش معیارها را انجام می‌دهد و استاندارهایی که هر زیرساخت دارد را همین معیارها مشخص می‌کنند. در سامانه پدسا شرایطی فراهم است که ما یک قدم از حمله جلوتر باشیم. پدسا قبل از حمله میزان تاب آوری زیرساخت‌ها را در حوزه‌های مختلف مانند ICT، برق و مقابله با بدافزارها و حملات می‌سنجد. این سامانه‌ها اکنون در حال تست هستند تا در کل زیرساخت‌های مهم نصب و راه‌اندازی شود. این سامانه‌ها با دانش بومی و استفاده از دیتاها تست شده و تمامی مراحل را پاس کرده است.
 
وی افزود: موضوع دیگر در حوزه ذائقه سنجی کاربران است. این دستاورد بستری را برای جمع‌آوری و تحلیل انواع داده‌ها فراهم کرده است. داده‎‌هایی که در فضای سایبری، تلگرام، توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی در حال تولید است را جمع‌آوری کرده و با استفاده از ابزارهای هوشمندسازی شروع می‌کند به تحلیل‌های توصیفی و تحلیل‌های پیش بینی. بر این اساس موضوعاتی که بر فضای سایبری جامعه حاکم است استخراج شده و میل و گرایش جامعه اعلام می‌شود.
 
او با اشاره به این که در نظر دارند هر ماه رویکرد مخاطبین را از این طریق مورد ارزیابی قرار دهند، گفت: طیف گسترده‌ای از ذائقه سنجی مردم به این شکل برای سیاستگذاران ارائه می‌شود. این اطلاعات در ابتد به صورت محرمانه و برای مراجع ارسال می‌شود. اما در صدد هستیم که بخشی از این اطلاعات عمومی شوند و فواصل زمانی گزارش‌ها کاهش پیدا کند و کار به جایی برسد که به صورت روزانه بتوانیم آن را ارائه کنیم.
 
یزدانیان در خصوص دستاوردهایی که در حوزه ماهواره دارند، گفت: یکی از زیرسیستم‌های مورد نیاز در حوزه ماهواره، محموله‌های مخابراتی هستند که دریافت و ارسال اطلاعات را برعهده دارند. یکی از برنامه‌های فضایی دستیابی به ماهواره مخابراتی در مدار ژئو است که برای رسیدن به این هدف اولین نمونه کیفی محموله باند «کی تو» در مرکز تحقیقات در حال انجام است.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات اظهار داشت: تست محموله‌هایی که در مدارهای پایین‌تر قرار دارند برای کشور سهل الوصول‌تر است. به همین دلیل نیاز است محموله‌های مخابراتی بسازیم که می‌توان آن‌ها را در مدارهای پایین‌تر تست کرد. به این واسطه وقتی ماهواره‌ها در دید مشترک دو ایستگاه باشند می‌توانند از طریق محموله رله تلفنی باند کی تو با یکدیگر ارتباط تلفنی برقرار کنند. اما امکان به ما اجازه می‌دهد عملکرد محموله کی تو را در مدارهای لئو تست کنیم، مداری که هزینه کمتری به ما تحمیل می‌کنند. علاوه بر این که باعث می‌شود از عملکرد زیر سیستم مطمئن شویم و قدم دیگری برای دستیابی به ماهواره مخابراتی برداریم.

سازمان امور استخدامی دستگاه سیاستگذار توسعه دولت الکترونیک شد

 
مطابق با آنچه که در لایحه بودجه سال ۹۹ پیشنهاد شده، بودجه توسعه دولت الکترونیک در کشور به سازمان امور استخدامی به عنوان دستگاه سیاستگذار، تخصیص یافته است.
 
در جدول بودجه دستگاههای سیاستگذار در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ که مربوط به جداول کلان لایحه بودجه پیشنهادی دولت می شود، برنامه توسعه دولت الکترونیک در جدول شماره ۷ در ذیل برنامه های سازمان امور اداری و استخدامی در دو ردیف مجزا دیده شده است.
 
به این معنی که بودجه هزینه ای این دستگاه برای توسعه دولت الکترونیک مبلغ ۲ میلیون و ۷۲ هزار و ۹۷۰ میلیون ریال برای سال ۹۹ درنظر گرفته شده است. این درحالی است که در سال ۹۷ عملکرد بودجه این دستگاه در زمینه توسعه دولت الکترونیک ۴ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۹۰۷ میلیون ریال و در سال ۹۸ نیز بودجه مصوب برای این بخش ۲ میلیون و ۳ هزار و ۸۹۰ میلیون ریال بوده است.
 
برآورد هزینه ای بودجه توسعه دولت الکترونیک برای سال ۱۴۰۰ نیز یک میلیون و ۹۹۳ هزار و ۱۵۳ میلیون ریال اعلام شده است.
 
در بخش تملک دارایی های سرمایه ای نیز در خصوص برنامه توسعه دولت الکترونیک برای سازمان امور استخدامی مبلغ ۳ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۴۴۴ میلیون ریال برای سال ۹۹ درنظر گرفته شده است که این اعتبار در سال ۹۸ مبلغ ۲ میلیون و ۶۴۹ هزار میلیون ریال مصوب شده بود.
 
در همین حال در ردیف دیگری در این جدول، بودجه دارایی های سرمایه ای توسعه دولت الکترونیک برای سال ۹۹ حدود ۲۵۱ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال درنظر گرفته شده که این رقم در سال ۹۸ حدود ۶۱ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال مصوب شده بود.
 
بودجه دستگاههای اجرایی برای توسعه دولت الکترونیک از سوی سازمان امور استخدامی به عنوان دستگاه سیاستگذار باید دریافت شود.
 
در این راستا در جدول شماره یک مصارف دستگاههای اجرایی ملی، دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در برنامه توسعه دولت الکترونیک، ۱۶ هزار و ۵۵۰ میلیون ریال بودجه دریافت می کند.
 
این شورا باید این بودجه را برای صدور شناسنامه فنی پایگاههای اطلاعاتی پایه کشور، استقرار چارچوب تعامل پذیری برای نظام هویت معتبر در فضای مجازی  و نظارت و پیگیری و استقرار و بهره برداری از پروژه های الکترونیکی در کشور، هزینه کند.
 
در لایحه پیشنهادی بودجه ۹۹ ، وزارت ارتباطات برای توسعه دولت الکترونیک ردیف اختصاصی بودجه ندارد.

اطلاعات ۲۶۷ میلیون کاربر فیس بوک در وب تاریک فاش شد

 
مخزنی حاوی اطلاعات بیش از ۲۶۷ میلیون کاربر فیس بوک در وب تاریک فاش شده است. این مخزن حاوی آی دی، شماره تماس و نام کامل افراد بوده است.
 
به نقل از دیلی میل، اطلاعات شخصی بیش از ۲۶۷ میلیون کاربر فیس بوک در یک مخزن اطلاعاتی غیر ایمن در وب تاریک فاش شده است.
 
شرکت امنیت سایبریComparitechآی دی های فیس بوک، شماره تماس و نام کامل ۲۶۷ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۴۳۶ کاربر این شبکه اجتماعی که در آمریکا زندگی می کنند در یک مخزن اطلاعاتی کشف کرده است.
 
در گزارش این شرکت اعلام شده افرادی که اطلاعاتشان در مخزن اطلاعات فاش شده احتمالا هدف پیام های ناخواسته(Spam) و فیشینگ قرار می گیرند.
 
البته هنوز مشخص نیست این اطلاعات حساس چگونه فاش شده است. اما باب دیاچنکو مشاور امنیت سایبری مخزن اطلاعات مذکور را در ویتنام ردیابی کرده و معتقد است این اطلاعات از طریق یک شیوه غیر قانونی به نام scraping جمع آوری شده است. در روشscraping ربات های خودکار اطلاعات عمومی را از پروفایل های فیس بوک کپی یا به طور مستقیم  از APIهای توسعه دهندگان سرقت می کنند.
 
البته  دسترسی به مخزن اطلاعاتی حذف شده اما تا ۲ هفته قبل از آن، اطلاعات بدون پسورد در وب تاریک وجود داشت. همچنین لینک دانلود اطلاعات در یک فروم مشهور هکرها پست شده بود.