آموزش استفاده از سامانه نت سنج پلاس
بهترین شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت در کشورمان کدامها هستند؟ این پرسشی است که یافتن پاسخ آن یکی از دغدغههای مهم مشترکین اینترنت ثابت و همراه محسوب میشود. بعلاوه بسیاری از کاربران اینترنت در کشورمان از کیفیت سرویس فعلی خود رضایت نداشته و بهدنبال خریداری سرویس از یک ISP جایگزین هستند. پرسش فوق فاقد پاسخی واحد و مشخص بوده و کاربران بسته به سلیقه خود گزینههای مختلفی را پیشنهاد میکنند.
اما در راستای پاسخگویی به این مطالبه کاربران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام به راهاندازی سامانه جامع ارزیابی عملکرد شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت بر اساس شاخصها و آمارهای رسمی نموده است. این سامانا جدید نت سنج پلاس نام دارد و به کاربران امکان میدهد تا در هر موقعیت جغرافیایی کشور از کیفیت سرویس اینترنت خود در مقایسه با سایر ISPها مطلع شوند.
محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات روز 24 بهمن ضمن انتشار پستی در شبکه اجتماعی توئیتر از سامانه نت سنج پلاس رونمایی کرد. به گفته وی این سامانه بهصورت لحظهای وضعیت پوشش و کیفیت اینترنت را رصد نموده و گزارش شکایات مردمی از خدمات شرکتهای ارائهدهنده اینترنت را در اختیار کلیه کاربران قرار میدهد. بعلاوه در این سامانه هر روزه به 50 نفر از افراد مراجعهکننده که در فرآیند نظارت مشارکت داشته باشند؛ بسته اینترنت 1 ساله رایگان اهدا میشود.
نت سنج پلاس امکان تست کیفیت و وضعیت دسترسی کاربران به خدمات اینترنت اپراتورهای تلفنهمراه، اینترنت ثابت TD-LTE و سرویسهای ADSL را فراهم میکند. در حال حاضر 3 اپراتور موبایلی در کنار بیش از 17 شرکت ISP مشغول ارائه خدمات اینترنتی به کاربران هستند. کاربران به منظور بهرهگیری از خدمات نت سنج پلاس بایستی به وبسایت www.netsanjplus.ir مراجعه نمایند. پس از ورود کاربر، سامانه به منظور ردیابی موقعیت مکانی وی درخواست مجوز میکند. در صورت اعطای مجوز توسط کاربر موقعیت جغرافیایی وی بهصورت خودکار شناسایی شده و روی نقشه نمایش داده میشود. اکنون کاربر از میان 3 گزینه موجود (اینترنت همراه، ADSL و اینترنت بیسیم TD-LTE) سرویس موردنظر خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه “مشاهده گزارش” کلیک کنید.
نت سنج پلاس به بررسی کیفیت اینترنت در 5 زیرگروه مختلف شامل کاربران تجاری، بازی، تماس اینترنتی، دانلود حجیم و وبگردی میپردازد. البته شاخصها و فرمولهای امتیازدهی به شرکتها به شکل دقیق و شفاف بیان نشده است. با اینحال بهنظر میرسد که این رتبهبندی هر ماهه دستخوش تحول میشود. بهعنوان مثال بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به سرویسهای ADSL و در بخش کاربران تجاری شرکتهای پارس آنلاین، شاتل، مخابرات ایران، هایوب و پیشگامان بهترتیب عنوان 5 سرویسدهنده برتر را به خود اختصاص دادهاند. در بازیهای آنلاین مقادیر پایین زمان پینگ از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این حوزه نیز شرکتهای پارس آنلاین، مخابرات ایران، شاتل، پیشگامان و آسیاتک در صدر فهرست برترین ISPها قرار گرفتند. در حوزه تماس اینترنتی بهترین خدمات به ترتیب متعلق به شرکتهای پارس آنلاین، شاتل، مخابرات ایران، پیشگامان و آسیاتک است. به علاقهمندان به دانلود فایلهای حجیم توصیه میشود تا ترجیحا سرویس خود را از یکی از شرکتهای پارس آنلاین، شاتل و هایوب خریداری نمایند. نهایتا افرادی که عمدتا به گشتوگذار در اینترنت میپردازند نیز بهتر است به سراغ شرکتهای پارس آنلاین و شاتل بروند.
همچنین کاربران با مراجعه به تب شکایات میتوانند از جزئیات شکایات مطرح شده از اپراتورها و شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت مطلع شوند. همچنین مشترکین در صورت هرگونه شکایت بابت کیفیت سرویس و خدمات پشتیبانی ISP طرف قرارداد خود میتوانند متن شکایت خود را بهصورت مکتوب در سامانه ثبت نمایند. نهایتا با کلیک کردن روی تب تعرفه میتوان از قیمتگذاری سرویسهای اینترنت ISP منتخب خود اطلاع پیدا کرد.
در بخش اینترنت موبایل، حوزه پوشش بهعنوان یکی از فاکتورهای کلیدی مدنظر قرار گرفته و بر اساس ارزیابی رگولاتوری در استان تهران هر 3 اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل از این منظر عملکرد قابلقبولی دارند. در بخش اینترنت TD-LTE نیز خدمات شرکتهای ایرانسل و مبین نت مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر این اساس در استان سمنان شرکت مبیننت در تمامی حوزههای پنجگانه برتر از اپراتور رقیب ظاهر شده است. نهایتا بایستی بهخاطر داشت که ارزیابیها بهصورت منطقهای انجام شده و جایگاه هر ISP یا اپراتور در شهرهای مختلف کشور با یکدیگر متفاوت خواهد بود.
نوشته آموزش استفاده از سامانه نت سنج پلاس اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.