آیین نامه جدید وزارت ارشاد برای رانت شکنی استارتاپ ها

قائم‌مقام وزیر ارشاد خبر از رانت‌شکنی در حوزه راه‌اندازی استارتاپ‌ها داد و گفت: در مدت زمان ۲۰ روزه آئین‌نامه‌های جدیدی در این راستا ابلاغ می‌کنیم.
 
افزایش موج در برگیرنده راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپای مبتنی بر ایده‌های خلاقانه که هر کدام با نیم نگاهی به بخشی از نیازهای جامعه و مردم شکل گرفته‌اند، منجر به برجسته‌سازی موانع و چالش‌های پیش‌روی شکل‌گیری این نوع کسب‌وکارها شده است.
 
اغلب ایده‌ها و تیم‌های استارتاپی در مرحله بروز و ظهور با پویایی و نشاطی خاص همراه هستند که به محض ورود به بازار تجاری، با نوعی سرخوردگی مواجه می‌شوند و به عبارتی از آن انرژی سطح بالای آنها در بازار رقابتی، به میزان چشم‌گیری کاسته می‌شود.
 
بسیاری از فعالان استارتاپی این کاهش سطح انرژی و انگیزه را ناشی از رانت‌های پشت پرده برای برخی از فعالان این قبیل کسب‌وکارها می‌دانند و بارها از طرق مختلف خواستار ورود مسئولان اجرایی به مقوله نظارت بر این عرصه شده‌اند.
 
حال با گذشت مدت زمانی به نسبت طولانی از اعلام تقاضا و بیان نیازهای اصلی حوزه استارتاپی، حسین انتظامی؛ قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین رویداد پیوند کارآفرینی دیجیتال و استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و هنر که با حضور عیسی منصوری؛ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، سید مرتضی موسویان؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استارتاپهای حوزه فرهنگ و هنر برگزار شد، اظهار کرد: در مدت زمانی 20 روزه و حداکثر تا یک ماه دیگر آئین‌نامه‌های جدیدی برای توسعه و تسهیل راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا ابلاغ می‌شود که رانت‌شکن است و باعث حذف برخی مجوزهای فعلی خواهد شد.
 
قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از مواردی که باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از گذشته مورد توجه جدی قرار گیرد، مدیریت رگولاتوری است؛ لازم است در این مسیر، مشارکت بخش خصوصی را در مدیریت بالا ببریم و برای تحقق این مهم نیاز است قوانینی که حداقل متعلق به 40 یا 50 سال پیش است و تعریفی از کسب‌وکارهای جدید ندارد را اصلاح کنیم.
 
در ادامه این رویداد نیز سید مرتضی موسویان؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و هنر درباره «وضعیت بیمه و مالیات کسب‌وکارهای نوپا» گفت: تفاهم‌نامه‌ای درباره مالیات کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال در سال 1393 مابین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت اقتصاد و امور دارایی منعقد شده است که براساس مفاد این تفاهم‌نامه مؤسسات دارای مجوز از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال معاف از مالیات هستند و چنانچه برخی مؤسسات در این زمینه دچار مشکل باشند، می‌توانند به امور حقوقی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال مراجعه کنند تا مشکل آنها برطرف شود.
 
وی با اشاره به اینکه کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال مشمول بند «ل» ماده 132 قانون شناخته شده‌اند، ابراز کرد: کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال می‌توانند در منزل به فعالیت پرداخته و نیاز به داشتن دفتر مستقل ندارند.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در ادامه از انعقاد قراردادی با شبکه دو سیما برای معرفی استارتاپ‌های فرهنگی دیجیتال خبر داد و گفت: در یکی از برنامه‌ها که قرار است در 20 قسمت به‌زودی از شبکه دو سیما پخش شود، بخشی از آن به معرفی استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و هنر می‌پردازد.
 
او خاطر نشان کرد: هم‌اکنون چند نماد در فضای مجازی وجود دارد که تحت عنوان اعتبار بخشی به کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی ایجاد شده و مشکلاتی را برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است که در جلسات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با وزارت اقتصاد و امور دارایی مقرر شد همه این نمادها در یک نماد تجمیع شود.
 
موسویان در ادامه تأکید کرد: به‌‌زودی سامانه‌ای با استفاده از فناوری بلاک‌چین برای حمایت از کپی‌رایت توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ایجاد خواهد شد.
 
در ابتدای این جلسه هر 30 استارتاپ برتر حوزه فرهنگ و هنر به بیان مسائل و گلایه‌های خود پرداختند و مهمترین آسیب را که باعث لطمه به کسب‌وکارهای نوپا شده است، عدم رعایت کپی‌رایت، وجود برخی رانت‌ها در صدور مجوز و أخذ مالیات از کسب‌وکارهای نوپای فرهنگی عنوان کردند که مقرر شد کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان استارتاپ‌ها و وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل این مشکلات تشکیل شود.