اشتیاق شرکتهای چینی به استفاده از خدمات رایانش ابری
رایانش ابری رفته رفته شیوه کسبوکار شرکتها در جهان را تغییر میدهد، ولی این موضوع در چین اهمیت ویژهای دارد و همین موضوع باعث شده بزرگترین شرکتهای مشتریمحور چینی هم به فعالیت در در این حوزه روی آورند.
به عبارت دیگر هم شرکتهای ارائهدهنده خدمات رایانش ابری از این حوزه سود میبرند و هم انبوه شرکتهای کوچک و متوسطی که قادر به راهاندازی ابر خصوصی نیستند و به خدمات دیگر شرکتهای بزرگ وابسته هستند.
علی بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent) دو نمونه بارز از این شرکتهای قدرتمند به شمار میرود. به گزارش وبسایت فایننشال تایمز، در حال حاضر هزاران کسبوکار از خدمات پلتفرم Taobao استفاده میکنند که یک فروشگاه اینترنتی آنلاین مشابه آمازون و ایبی است و در سال ۲۰۰۳ توسط علی بابا تاسیس شده است.
برندهای بزرگ نیز بهرهگیری از Tmall را ترجیح میدهند که باز هم متعلق به علی باباست. علی بابا با بیش از یک میلیارد مشتری، تقریباً ۶۰ درصد بازار چین را تحت سلطه خود دارد و طبق گزارشها، درآمد این شرکت تا پایان ماه دسامبر بالغ بر ۵۵۳ میلیون دلار بوده است.
از سوی دیگر، سرویس پیامرسان ویچت (WeChat) که محصول تنسنت است، بین چینیها بسیار محبوب بوده و بالغ بر ۹۲۰ میلیون کاربر از آن استفاده میکنند.
Kevin Ji مدیر پژوهشهای گارتنر میگوید رایانش ابری یک موقعیت خاص و تقریباً اجباری برای شرکتهای کوچک و متوسط چینی است. آنها قادر به خرید تجهیزات نیستند و به همین دلیل خدمات را خریداری میکنند.
Emily Zhang یکی از تحلیلگران شرکت IDC میگوید شرکتها خدماتی همچون به اشتراکگذاری فایل، کنفرانسهای ویدیویی و دیگر ابزارهای اداری را عرضه میکنند ولی آنها در حال گسترش دادن خدمات خود هستند، چه از طریق خودشان و چه از طریق مشارکت با طرفهای ثالث نظیر SAP.