افرانت در حال برنامه ریزی برای ورود به بورس است
مدیر عامل افرانت با بیان اینکه به دنبال ۶ سال حضور در فرابورس در حال برنامه ریزی برای ورود به بورس هستیم، گفت: ورود به بازار سرمایه با دشواری هایی همراه است. اما محاسن آن از جمله ایجاد امکان مشارکت عموم مردم در شرکت، تسهیل تامین منابع برای توسعه شرکت، ارزشگذاری واقعی سهام شرکت بر اساس عرضه و تقاضای بازار، افزایش نقدشوندگی سهام شرکت، ارتقای برند و اعتباری که حضور در بورس برای شرکت ها به همراه می آورد، این سختی ها را برای کارافرینان شیرین می کند.
فریدون قاسم زاده با بیان اینکه به رغم مشکلات موجود در طول این شش سال حتی یک لحظه از ورود به فرابورس پشیمان نشده ایم، با بیان برنامه های توسعه شرکت افرانت، گفت: برنامه ریزی جهت سرمایه گذاری کلان برای توسعه ظرفیت دیتاسنتر های موجود و خدمات ابری و افزایش تعداد دیتاسنترهای شرکت را در دستور کار خود قرار داده و همزمان روی ارتقای ظرفیت و پایداری سرویس های موجود اینترنت و دیتاسنتر تمرکز کردهایم تا ضمن پاسخگویی به نیاز بازار، از استاندارهای داخلی بالاتر برویم و به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.
وی با بیان اینکه عمده استارت آپ های بزرگ کشور در دیتاسنتر افرانت میزبانی می شوند، گفت: در راستای مسوولیت اجتماعی خود و در جهت حمایت از شرکت های استارت آپ و توسعه کسب و کارهای دیجیتال داخلی در حال تهیه طرحی برای ارایه سرویس و خدمات به شرکت های نوپا با شرایط ویژه هستیم.
قاسم زاده گفت: بسیاری از شرکت های بزرگ بورسی در دنیا سودده نیستند و خیلی از شرکت های سودده در بورس به ویژه در حوزه های تک مانند گوگل، آمازون، فیس بوک، مایکروسافت و اپل که نیاز به سرمایه گذاری جهت رشد سریع دارند اصولا سود توزیع نمی کنند یا سود اندکی را میان سهامداران توزیع می کنند و در عوض سود سالانه خود را صرف توسعه شرکت می کنند و منفعت سهامداران در این قبیل شرکت ها عمدتا از طریق افزایش ارزش سهام تامین می شود.
قاسم زاده با بیان اینکه شرکت ها در دوران حیات خود سه مرحله کلیدی را طی می کنند، گفت: مرحله اول، مرحله ایجاد است و کارآفرینان به دنبال ارایه محصول خوب و پیدا کردن بازار مناسب هستند؛ به همین علت تمرکز اصلیشان روی خلاقیت و نوآوری و جذب مشتری است. در این مرحله شرکت نیاز زیادی به چالاکی در تصمیم گیری و انعطاف بالا در اجرا دارد و لذا ورود به بورس در این مرحله که بین سه تا پنج سال ممکن است طول بکشد، می تواند مشکل ساز باشد و توصیه نمی شود. مرحله دوم مرحله رشد سریع و مرحله سوم مرحله تثبیت شرکت هاست که به تدریج به دلیل بالارفتن درآمدها و تعداد پرسنل توجه و تمرکز اصلی مدیران از روی محصول به ایجاد قوام سازمانی و انضباط مالی و افزایش سود آوری میل می کند. ورود شرکت های نوپا به بورس در این مراحل می تواند کمک بزرگی به شرکت ها و رشد مدیران آنها بکند که از این پس به جای اتکا به افراد باید در چارچوب ضوابط، رویه ها و آیین نامه های مدون عمل کنند.
وی گفت: کارآفرینان در مرحله اولیه برای ورود به بورس دغدغه های زیادی دارند ولی به تدریج با رشد شرکت هایشان و ورود به مراحل بعدی احساس نیاز به ورود به بازار سرمایه در ایشان ایجاد و تقویت می شود.
مدیرعامل افرانت با بیان اینکه پذیرش و ورود شرکت های ایرانی به بورس های بین المللی هدفی ملی و آرمانی و افتخاری برای کشور است، گفت: امیدواریم با تلاش مسوولان و به ویژه مدیران بورس کشور در آینده ای نه چندان دور شاهد حضور شرکت های موفق ایرانی و درخشش آنها در بورس های بین المللی باشیم.