انتقاد نمایندگان مجلس به شبکه اجتماعی «شاد»
نمایندگان مجلس در نطق میان دستور و تذکرهای شفاهی خود در جلسه علنی صبح امروز (دوم اردیبهشت) به نحوه عملکرد آموزش و پرورش در مورد شبکه دانشآموزان به نام شاد انتقاد و اعلام کردند که با این نرمافزار عدالت آموزشی محقق نمیشود؛ زیرا با کیفیت ضعیف اینترنت و نبود زیرساخت مناسب در برخی از استانها دانشآموزان نمیتوانند به شبکه شاد متصل شوند.
با شیوع ویروس کرونا در کشور از اسفندماه سال گذشته و تعطیلی مدارس، بحث «آموزش مجازی» و «آموزش از راه دور» بسیار مورد توجه قرار گرفت و مدارس به صورت پراکنده با روشها مختلف چون استفاده از پیامرسانهای داخلی و خارجی آموزش از راه دور را پیش بردند. بعد از پایان تعطیلات نوروزی هم وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که بعد از بررسیهای لازم،برای یکپارچهسازی آموزش از راه دور دانشآموزان، شبکه اجتماعی «شاد» را طی توافقنامهای با همراه اول به عنوان اپراتور اول تلفنهمراه کشور راهاندازی کرده است. براساس آخرین آمار منتشر شده از سمت وزارت آموزش و پرورش تاکنون حدود ۸ میلیون نفر در این شبکه ثبتنام کردند؛ اما حالا استفاده از این شبکه با کیفیت ضعیف اینترنت مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفت. برخی از نمایندگان در صحن علنی امروز در نطق میان دستور و تذکرهای شفاهی خود از عملکرد وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش در زمینه شبکه شاد انتقاد کردند.
حسینعلی حاجیدلیگانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در نطق میاندستور خود معتقد بود که اجبار خانوادهها برای تهیه تلفن همراه و اینترنت جهت آموزش فرزندانشان مغایر اصل عدم تبعیض است و نبود اینترنت نباید باعث عدم آموزش آنها شود.
این نماینده خطاب به وزرای آموزش و ارتباطات با بیان اینکه بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزشی را برای دانشآموزان فراهم کند، گفت: « اینکه مردم را گرفتار خرید گوشی همراه و اینترنت کردهاید، با اصل مذکور مغایر است و اینکه در برخی نقاط کشور دانشآموزان به خاطر نبود اینترنت نمیتوانند از شبکه شاد استفاده کنند تبعیضی ناروا است.» او ادامه داد: «اینکه به خاطر نبود شبکه ملی اطلاعات این نونهالان و نوجوانان به دریای خطرناک شبکههای اجتماعی راه مییابند را چگونه توجیه خواهید کرد.»
در همین زمینه سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران نیز در ادامه نطقهای میاندستور نمایندگان، در مورد شبکه اجتماعی«شاد» بیان کرد: «آموزش و پرورش به شدت برای آموزش بر این نرمافزار تکیه دارد، در صورتی که تنها ۳۰ درصد دانشآموزان به آن دسترسی دارند و نباید دانشآموزان مناطق محروم را فراموش کرد که کتب درسی را نیز به سختی دریافت میکنند، چه رسد به وسایل ارتباطاتی پیشرفته که کالایی لوکس محسوب میشود و زیرساخت استفاده از این نرمافزار در این مناطق وجود ندارد.»
نماینده عضو کمیسیون فرهنگی در نطق خود از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد تا با توجه به پیشبینیهای موجود در مورد ویروس کرونا که امکان دارد سال تحصیلی آتی را نیز تحت تأثیر قرار دهد، سازوکاری را تدبیر کند تا عدالت آموزشی محقق شود.
سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان همچنین در تذکری به وزیر آموزش و پرورش در مورد سامانه «شاد» گفت: «بسیاری از استانها نمیتوانند به این سامانه متصل شوند و اگر بتوانند هم باید موبایل پیشرفته داشته باشند. بنابراین در این زمینه وزیر آموزش و پرورش اقدامات لازم را انجام دهد.»
انتقاد در مورد نابرابری در دسترسی به شبکه اجتماعی دانش آموزان «شاد» در حالی مطرح میشود که نگرانی دیگری نیز در مورد فعالیت این شبکه وجود دارد که به وضعیت حفظ دیتاهای ثبت شده دانشآموزان باز میگردد. در چند روز گذشته برخی کارشناسان امنیتی با انتشار پستهای مختلف در شبکههای اجتماعی به پایین بودن زیرساختهای امنیتی این شبکه انتقاد کردهاند.