با ۱۵۰ میلیون تومان دیوار به ما چه خودرویی پیشنهاد میدهد؟
اگر با یک بودجه 100 تا 150 میلیون تومانی در سایت دیوار به دنبال خودرو بگردیم دو پیشنهاد به ما میدهد: آریو و برلیانس. تویوتا آریو سالهاست که در سایپا تولید میشود اما این خودرو در واقع از تویوتا ریشه گرفته. بعد از تولید آن در شرکت تویوتا، کمپاتی زوتی در چین امتیاز آن را خریداری کرد و مدتی هم در ایران وارد شد. پس از آن هم به آریو تغییر نام داد و در ایران تولید شد. دربرابر تاریخچه پرپیمان آریو، برلیانس چیزی به جز همکاری با بی ام و در چنته ندارد. H330 یکی از گرانترین محصولات این کارخانه است که از نظر سطح فنی با آریو به رقابت میپردازد. آیا این دو خودرو توان رقابت با یکدیگر را دارند؟ در این گزارش به این سوال جواب میدهیم.
برای رانندهها قوای حرکتی معیار مهمی جهت تصمیمگیری است. مقایسه آریو با برلیانس نشان میدهد ما با دو رقیبی روبرو هستیم که هر دو آنها پیشرانه 1.5 و 1.6 لیتری دارند. آریو مدل 1.5 لیتری 103 و مدل 1.6 لیتری آن 113 اسب بخار تولید میکند. از سوی دیگر نسخه 1.5 لیتری برلیانس 104 اسب بخار و قدرت مدل 1.6 لیتری آن به 114 اسب بخار میرسد.
از نظر مصرف بنزین برلیانس اچ 330 خودروی به صرفهتری محسوب میشود چرا که برای هر 100 کیلومتر ترکیبی به 6.5 لیتر بنزین نیاز دارد که 1.4 لیتر از آریو کمتر است.
اگر نسخههای اتوماتیک آریو را فقط نگاه کنیم باید بگوییم که تقلید گیربکس آریو از میتسوبیشی ما را وادار میکند تا به آن امتیاز بیشتری در مقایسه با برلیانس بدهیم. از سوی دیگر نباید نادیده بگیریم که تکنولوژی بالاتر در برلیانس باعث شده که موتور آن با هماهنگی بیشتری با اجزای دیگر حرکت کند.
بعد از مشخصات فنی باید به ظاهر آنها نگاهی کنیم. آریو خودروی زشتی نیست. شاید اصلا تنها ویژگی ممتاز آن در مقایسه با قوای فنی چهره یک دست آن باشد که از تویوتا قرض گرفته شده اما مشخصا یک خودروی خارج از مد با طراحی قدیمی است. در عوض h330 برلیانس ظاهری زیبا مدرن و خلاقانهتری دارد اما جای خالی یک مانیتور در اچ 330 احساس میشود که در آریو نصب شده. از سوی دیگر چند دکمه کنترل صدا روی فرمان برلیانس نصب شده که اگرچه در زوتی موجود بود اما دیگر در آریو نیست. همچنین صندلیهای برلیانس در چند جهت به صورت برقی تنظیم میشوند اما صندلی آریو را باید با اهرم دستی تغییر داد. برای همین برلیانس تسلط بهتری میتواند برای راننده در جاده فراهم کند. تهویه هوای مطبوع در برلیانس یک نکته مثبت این خودرو در برابر آریو است. اگرچه انتقادهایی نسبت به پرتاب هوای برلیانس وجود دارد اما حتی همین را هم آریو ندارد. از نظر ایمنی هر دو خودرو تقریبا در یک وضعیت قرار دارند. چرا که برای ضربههای عقب و جانبی هیچ محافظی قرار داده نشده است.
همه این نکتهها در برلیانس باعث شده که این محصول آینده بهتری در مقایسه با آریو داشته باشد. با این حال هر دو توسط یک کارخانه مونتاژ میشوند و هر دو مسیرشان را از چین شروع کردهاند. در سایت دیوار قیمت یک مدل 97 دست دوم سالم آریو دندهای و اتومات به ترتیب 110 و 120 میلیون تومان است اما برلیانس h330 همین مدل را باید با 140 میلیون تومان خریداری کرد.
منبع : ویرلن
نوشته با 150 میلیون تومان دیوار به ما چه خودرویی پیشنهاد میدهد؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.