بررسی مشخصات فنی کیا سراتو و قیمت آن در بازار ایران
راحتی و امنیت در راس خواستههای خریداران سدانهای کوچک است. خریداران این محصولات توجه چندانی به حجم و قدرت موتور ندارند و آنچه برایشان حائز اهمیت است شامل راحتی، صندلیهای عقب جادار، نرمی رانندگی و از این دست مواردی میشود که آرامش درون اتاق خودرو را به همراه دارد. کیا سراتو رقبای سرسختی در بازار ایران دارد، از جمله هیوندای الانترا، مزدا ۳، میتسوبیشی لنسر و رنو فلوئنس. سوال اینجاست که آیا میتواند در بین این رقبا با قیمت نه چندان بالایش جایگاه خوبی بدست آورد؟
گویا آی تی – راحتی و امنیت در راس خواستههای خریداران سدانهای کوچک است. خریداران این محصولات توجه چندانی به حجم و قدرت موتور ندارند و آنچه برایشان حائز اهمیت است شامل راحتی، صندلیهای عقب جادار، نرمی رانندگی و از این دست مواردی میشود که آرامش درون اتاق خودرو را به همراه دارد. کیا سراتو رقبای سرسختی در بازار ایران دارد، از جمله هیوندای الانترا، مزدا ۳، میتسوبیشی لنسر و رنو فلوئنس در این بازار. سوال اینجاست که آیا میتواند در بین این رقبا جایگاه خوبی بدست آورد؟
طراحی ظاهری
جلو پنجره مستطیلی همیشگی کیا را در این مدل نیز میبینیم که در طرفین به چراغهای کشیده و منحنی آن وصل شده است. ورودی بزرگ هوا که در قسمت پایین جلو پنجره تعبیه شده، ظاهری اسپرتتر را به سراتو بخشیده است. ترکیب چراغهای جلو و ورودیهای کوچک هوا در قسمت خارجی چراغهای مه شکن خیلی زیبا و چشم نواز است؛ ولی هر قدر که به سمت عقب خودرو میرویم ظاهر اسپورت جای خود را به سدانی ساده و خانوادگی میدهد. کیا با افزودن بال کوسه ای عقب سعی کرده ظاهر کنسل کننده بخش عقب خودرو را بهبود ببخشد.
در طراحی ظاهر خودرو اندازه کوچک چرخها چندان رضایتبخش نیست، تا جایی که شاید با یک خودرو چینی اشتباه گرفته شود. البته کیا سعی کرده با چند خط و فرورفتگی کاستیهای این بخش را بپوشاند. شیب تند پنجرههای جانبی و صندوق عقب، برجستگی روی گلگیرها و طراحی نمای روبروی خودور فوق العاده است و باعث شده تا بیش از پیش باور کنیم که اکسیر جوانی و طراوت در کالبد صاف و ساده آن دمیده شده است.
طراحی داخلی
فرمان سه ستونه کیا سراتو خیلی شلوغ است، شاید حتی مدتی طول بکشد تا به آن عادت کنید. پلاستیک خشک بکار رفته در بعضی از قسمتهای کابین کمی دلسرد کننده است؛ البته پلاستیک بکار رفته دارای کیفیت بالایی بوده و تریم چرمی به کار رفته در کابین سعی در جبران آن داشته است. محل قرار گرفتن دنده اتوماتیک به خوبی انتخاب شده و در عقب آن نیز دو جا لیوانی در کنار ترمز دستی قرار دارد.
مثل فرمان، داشبورد نیز شلوغ به نظر میرسد و به دقت زیادی احتیاج دارد. نمایشگر ۷ اینچی لمسی اطلاعات سیستم ناوبری و دوربینهای عقب و جلو را نشان میدهد. صفحه نمایش به سمت راننده متمایل است که به هیچ عنوان حواس راننده را از مسیر پرت نمیکند.
تجربه رانندگی
مدل جدید کیا سراتو دارای یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که قدرتی معادل ۱۵۱ اسب بخار و حداکثر گشتاوری معادل ۱۹۲ نیوتن متر را در دور موتور ۴۰۰۰ دارد. این موتور در اسپورتیج که سنگین تر و بزرگتر از سراتو است، به کار رفته و با رضایت خریداران همراه بوده است. شتاب سراتو قابل قبول است، هرچند گاهی در این مواقع صدایی بیش از حد نرمال از آن به گوش میرسد. ولی در کل خودرویی ساکت و موقر محسوب میشود که آرامش در آن حکم فرماست و شاید اصلا یادتان برود که خودرو روشن است.
عملکرد جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک خوب بوده و به سرعت به دنده بعدی میرود، به همین دلیل در شتاب گیریهای سریع اصلا راننده را ناراحت نمیکند. صدای باد و تایرها به خوبی کنترل شده و آزاد دهنده نیست.
این خودرو سه حالت رانندگی اکو، نرمال و اسپورت دارد، هرچند فرق چندانی بین این سه حالت وجود ندارد و نباید انتظار داشته باشید که در حالت اکو مثل پریوس بنزین مصرف کند یا در حالت اسپورت مانند فراری سریع باشد. حالت رانندگی نرمال بهترین حالت برای کیاسراتو است و در ۹۹ درصد مواقع انتخابی جز این به نظر اشتباه میرسد.
سیستم تعلیق سراتو به خوبی از پس تنظیم ناهمواریهای جاده برآمده و احساس ناخوشایندی به سرنشینان منتقل نمیکند. البته در پیچها از کم فرمانی رنج میبرد و از این لحاظ به خوبی رقیبانش نیست.
امکانات و تجهیزات
گنجایش صندوق عقب این خودرو ۴۸۲ لیتر است که ۲۴ لیتر بزرگتر از الانترا است. رینگهای آلومینیومی ۱۶ اینچی، سیستم تهویه هوای دستی، دکمه استارت، ترمز اضطراری خودمختار (AEB)، راهنمای روی آینههای جانبی، کروم کاریهای بیرونی و … باعث شده تا هرچه بیشتر از سواری با این خودرو لذت ببرید.
شاید سراتو بهترین محصول موجود در بازار کمپانی کیا نباشد اما میتواند یکی از بهترینها در سگمنت خود باشد. همچنان قیمت مدل ۲۰۱۷ آن در حال کاهش است به طوریکه در آیندهای نزدیک شاید بتوانید با قیمتی حدود ۱۳۵ میلیون تومان یک سراتو بخرید.
نکات قوت
• ظاهری جذاب
• صندلیهای راحت
• مصرف بنزین مناسب (حدود ۷٫۱ لیتر)
نکات منفی
• قیمت بالا
• بکار بردن حجم زیادی پلاستیک خشک
• کروز کنترل نه چندان دقیق