بزرگترین خریدهای تکنولوژی در سال ۲۰۲۰
سالی که حالا آخرین روزهای تقویمش را رج میزنیم، سال عجیب و سختی برای مردم سراسر دنیا بود. شیوع ویروس کرونا در این سال و همه گیری آن در جهان همهچیز را تحتتاثیر قرار داد، پس تعجبی ندارد که صنعت تکنولوژی هم مانند بخشها و کسبوکارهای دیگر ۲۰۲۰ را با رکود و مشکلاتش بهخاطر بیاورد.
با این اوصاف است که میزان ادغام و خریدهای صنعت تکنولوژی در این سال نسبت به سال پررونق ۲۰۱۸، کاهش نسبی داشته است. سال ۲۰۱۸ شاهد بعضی از مهمترین و گرانترین خریدهای تاریخ تکنولوژی بود؛ زمانی که شرکت SAP شرکت نرمافزاری Qualtrics را با قیمت ۸ میلیارد دلار خرید، شرکت IBM شرکت بزرگ Red Hat را با قیمت سرسامآور ۳۳ میلیارد دلار از آن خود کرد و تولیدکننده بزرگ تراشه Broadcom با پرداخت ۹/ ۱۸ میلیارد دلار بهصورت نقدی، شرکت CA Technologies را - که بزرگترین شرکت نرمافزاری مستقل جهان بود - خرید. بر اساس آمار منتشر شده از سوی GlobalData، حجم معاملات ادغام و خرید تکنولوژی تا پایان فصل سوم سال ۲۰۱۹ برابر ۲۴۵ میلیارد دلار بود که این میزان کاهش سالانه ۲۵ درصدی داشت. بررسیها اولیه نشان میدهد که با وجود شرایط بحرانی دنیا در سال ۲۰۲۰، اما میزان ادغام و خریدهای صنعت تکنولوژی در این سال چندان هم بد نبوده و تنها کمی نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش داشته است.
مجله آنلاین Computer world بعضی از مهمترین و بزرگترین این خریدها را در فهرستی منتشر کرده است که آنها را با هم مرور میکنیم:
چهاردهم دسامبر، Vista Equity Partners شرکت Pluralsight را به قیمت ۵/ ۳ میلیارد دلار خرید.
شرکت سرمایهگذاری Vista Equity Partners با پرداخت ۵/ ۳ میلیارد دلار بهصورت نقدی، شرکت Pluralsight را که برگزارکننده دورههای آموزشی آنلاین در زمینه مهارتهای آیتی و تکنولوژی بود، خرید. شرکت Pluralsight که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد، با ارائه دورههای آموزش آنلاین نرمافزارها به شرکتهای دیگر این امکان را میدهد تا دورههای آموزشی موردنظرشان را برای بهبود مهارتهای آیتی کارمندانشان برگزار کنند. البته این پلتفرم بهصورت شخصی و فردی هم قابل استفاده است. با این حال نسخه تجاری آن با ارائه امکانات تحلیلی، به مدیران منابع انسانی و آیتی اجازه میدهد تا متوجه شوند که کارمندان در چه زمینههایی کمبود مهارت دارند و در نهایت دوره موردنیازشان را بهتر انتخاب کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۸ وارد بورس شد و سهام خود را بهصورت عمومی عرضه کرد. هر چند قیمت سهام آن بهخاطر همه گیری کووید-۱۹ کمی کاهش پیدا کرد، اما در اوایل ماه دسامبر یک بار دیگر قیمت آن افزایش یافت. شرکت Vista اما در زمینه سرمایهگذاری روی شرکتهای نرمافزاری بهخصوص استارتآپهای فعال در فینتک و پردازش داده، فعالیت میکند.
اول دسامبر، شرکت Salesforce پلتفرم Slack را با قیمت ۷/ ۲۷ میلیارد دلار خرید. این بزرگترین خرید نرمافزاری در سال ۲۰۲۰ است که در آن Salesforce پلتفرم ارتباطات کاری محبوب Slack را با قیمت ۷/ ۲۷ میلیارد دلار بهصورت نقدی و همچنین سهام، از آن خود کرد. این معامله دو غول حوزه SaaS (نرمافزار بهعنوان سرویس) را کنار یکدیگر آورد و بزرگترین خرید Salesforce در دوره کاری «مارک بینوف» بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت به حساب میآید. این خرید حتی بزرگتر از خرید شرکت LinkedIn توسط مایکروسافت با قیمت ۲/ ۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ است. Slack اما از زمان عرضه اولیه سهامش در ماه ژوئن ۲۰۱۹ نتوانسته بود آنطور که باید رشد کند.
این درحالی بود که رقابت با پلتفرمهای Microsoft Teams و Zoom هم آن را تحت فشار قرار میداد؛ تا جایی که قیمت سهام آن تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده بود. حالا اما انتظار میرود که این شرکت همچنان با مدیریت «استوارت باترفیلد» تا پایان سال مالی ۲۰۲۱ درآمد ۸۵۰ میلیون دلاری داشته باشد.
سیام نوامبر، فیسبوک شرکت Kustomer را با قیمت یک میلیارد دلار خرید. این خبر را فیسبوک در اوایل ماه دسامبر اعلام کرد تا در آخرین روز این ماه رسمی شود. شرکت Kustomer که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده است، یک پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتری همهجانبه است که بهصورت مشخص روی مرکز ارتباطات متمرکز است. فیسبوک که تمایل بیشتری به مرتبط کردن کاربران برنامههای مسنجر، واتساپ و اینستاگرام با کسبوکارها پیدا کرده و از نیاز کسبوکارها به ارتباط راحت با مشتریان کاملا آگاه است، به خرید این پلتفرم علاقهمند شد. دهم نوامبر، شرکت Adobe شرکت
Workfront را با قیمت ۵/ ۱ میلیارد دلار خرید. خبر این خرید در اول ماه نوامبر بهصورت رسمی اعلام شد. Workfront در واقع یک ابزار مدیریت کار و همکاری است که رقابت جدی با ابزارهایی مانند Project and Planner شرکت مایکروسافت، Wrike، Asana، Smartsheet، Liquid Planner، monday.com، Jira، Trello و Clarizen دارد. با این حال برخلاف این رقبا، بیشتر روی متخصصان بازاریابی کمک میکند تا کارهایشان را با استفاده از نرمافزارهای Adobe مخصوصا در فضای کلاد، بهتر انجام بدهند. Workfront در زمان خرید سه هزار مشتری و یک میلیون کاربر داشت. الکس شوتمن، مدیرعامل این شرکت همچنان در سمت خود ابقا شده است.
بیستونهم اکتبر، Marvell Technology شرکت Inphi را با قیمت ۱۰ میلیارد دلار خرید. بازار تراشهها با سرعت رشد میکند و همین موضوع باعث شد تا Marvell Technology برای تقویت جایگاه خودش در برابر رقبایی مانند AMD و Nvidia، دست به خرید Inphi بزند. هر دو این شرکتها که در کالیفرنیا مستقر هستند، با هم ادغام میشوند تا یک شرکت تولیدکننده تراشه را با ارزش ۴۰ میلیارد دلار شکل بدهند که قرار است روی ساخت تراشههای باکیفیت ویژه دیتاسنترها و زیرساختهای بیسیم ۵G متمرکز باشد. شرکت Inphi در زمینه تولید تراشههای اپتیکال نتورکینگ تخصص دارد که بیشتر در دیتاسنترهای مبتنی بر کلاد و همچنین زیرساختهای شبکه ۵G بهکار برده میشوند. Marvell Technology هم بیشتر در همین زمینهها فعال بوده است و این خرید قدرت آن را چند برابر خواهد کرد.
بیستوهفتم اکتبر، AMD شرکت Xilinx را با قیمت ۳۵ میلیارد دلار خرید. ادغام و خرید شرکتهای تولیدکننده تراشه در اواخیر ماه اکتبر و اعلام این خرید، به اوج خود رسید. شرکت Xilinx در زمینه تولید پردازندههای قابل برنامهریزی با هدف عملکرد باکیفیت در مواردی مانند فشرده سازی فایلهای ویدئویی و رمزنگاری دیجیتالی، فعالیت میکند که خرید آن به AMD برای رقابت بهتر با اینتل در حوزه دیتاسنترها کمک میکند. هر دوی این شرکتهای آمریکایی فرآیند تولید تراشههای خودشان را برونسپاری کرده و به تایوان منتقل کردهاند. با این اوصاف انتظار میرود همافزایی آنها بعد از این خرید به سرعت اتفاق بیفتد. ویکتور پنگ، مدیرعامل Xilinx بعد از تکمیل فرآیند این خرید در سال ۲۰۲۱، همچنان در همین نقش به فعالیت خودش ادامه خواهد داد.
دوازدهم اکتبر، Twilio شرکت Segment را با قیمت ۲/ ۳ میلیارد دلار خرید. شرکت Twilio که متخصص ارتباطات تحت کلاد است، با خرید پلتفرم پردازش دادههای مشتری Segment، سعی کرده است در زمینه طراحی رابطهای برنامه اپلیکیشن یا APIها قدرت بیشتری پیدا کند. Twilio امیدوار است که با خرید Segment بتواند فعالیتهایش برای توسعه APIهای مدرن و قابل شخصی سازی برای مشتریان را بهبود بدهد.
سیزدهم سپتامبر، Nvidia شرکت Arm را با قیمت ۴۰ میلیارد دلار خرید. یک خرید بزرگ که بهصورت نقدی و سهام انجام شد. جنسن هوآنگ، بنیانگذار و مدیرعامل Nvidia در این مورد گفت: «سیمون سگارز و تیمش در Arm شرکت فوقالعادهای را ساختهاند که تقریبا در هر بازار تکنولوژی در دنیا حضور دارد. ادغام قابلیتهای پردازش هوش مصنوعی Nvidia با اکوسیستم گسترده CPUهای شرکت Arm کمک میکند تا بتوانیم دنیای تکنولوژی را از کلاد، موبایل هوشمند، کامپیوتر شخصی، خودروهای خودران و روباتها به اینترنت اشیا و پردازش هوش مصنوعی ارتقا داده و آن را در دسترس تمام مردم دنیا قرار بدهیم.» شرکت انگلیسی Arm که در زمینه طراحی تراشهها فعالیت میکند، در بیانیهای اعلام کرد: «Arm بهعنوان زیرمجموعهای از Nvidia همچنان به فعالیتهای خودش با الگوی مجوز باز ادامه میدهند و مشتریان جهانی خودش را حفظ خواهد کرد. این درحالی است که این شرکت تا حالا ۱۸۰ میلیارد تراشه به سراسر دنیا صادر کرده است.»
ششم جولای، Uber شرکت Postmates را با قیمت ۶۵/ ۲ میلیارد دلار خرید. غول تاکسیهای اینترنتی دنیا در ماه جولای اعلام کرد که تمام سهام شرکت رقیبش Postmates را که در زمینه ارسال غذا فعالیت میکند، میخرد تا به این ترتیب بخش ارسال و تحویل غذای خودش را تقویت کند. این خرید به تایید مقامات دولتی و نظارتی هم رسیده است.
سیام ژوئن، گوگل شرکت North را خرید. این خرید در واقع تلاش گوگل بعد شکستش در عرضه عینک هوشمند بود. حالا گوگل امیدوار است با خرید این شرکت کانادایی که در زمینه تولید عینک هوشمند فعالیت میکند، بتواند یکبار دیگر شانس خودش را در این زمینه بیازماید. با این همه اما قیمت این خرید اعلام نشده است. بیستوششم ژوئن، آمازون استارتآپ Zoox را با قیمت ۲/ ۱ میلیارد پوند خرید. غول تجارت الکترونیک دنیا با خرید این استارتآپ فعال در زمینه تولید خودروهای خودران، از علاقه و تمایلش برای ورود به این عرصه پرده برداشت. البته آمازون قبلا هم با خرید سهام شرکت Rivian سازنده کامیونهای خودران و استارتآپ Aurora که در زمینه خودروهای خودران فعال است، این تمایل را نشان داده بود. استارتآپ Zoox که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد، به دنبال معرفی برنامهای برای ارائه خدمات به اشتراکگذاری سفر با خودروهای خودران در سالجاری بود، اما بهخاطر همهگیری ویروس کرونا این برنامه به تاخیر افتاد. این شرکت تا حالا یک میلیارد دلار سرمایه دریافت کرده و به همین دلیل یکی از معدود تکشاخها در زمینه خودروهای خودران به حساب میآید.
بیستودوم ژوئن، مایکروسافت شرکت CyberX را خرید. مایکروسافت با خرید این استارتآپ که در زمینه امنیت اینترنت اشیا فعال است، تصمیم دارد آن را با بخش رایانش ابری خود یعنی Azure ادغام کند و در نهایت زیرمجموعههای Azure IoT، Azure Security Center برای اینترنت اشیا و Azure Sentinel را ارائه کند. قیمت این خرید هم همچنان اعلام نشده است. بیستوهشتم می، سیسکو شرکت ThousandEyes را خرید. خبر این خرید در اوایل ماه می اعلام شد، اما هرگز مبلغ آن فاش نشد. شرکت ThousandEyes در زمینه فروش ابزارهای تحلیل داده مبتنی بر کلاد برای اینترنت و شبکههای محلی و گسترده فعالیت میکند. این شرکت همچنین فعالیتها و کیفیت عملکرد ISPها و شبکههای بیسیم گسترده را هم بررسی میکند. سیسکو تصمیم دارد با این خرید، بخش تازه خدمات شبکهای خودش را گسترش داده و جایگاه قدرتمندتری در این بازار به دست بیاورد. نوزدهم می، مایکروسافت شرکت Softomotive را خرید. خرید این شرکت انگلیسی ارائهدهنده نرمافزار اتوماسیون پردازش روباتیک با قیمت نامعلومی انجام شد. این شرکت بیش از هر چیزی بهخاطر سرویس اتوماسیون دسکتاپ خودش با نام WinAutomation شناخته میشود که قرار است به پلتفرم Power Automate مایکروسافت اضافه شود. شرکت Softomotive که در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد، هزاران مشتری در بخشهای بهداشت و درمان، بانکداری، بیمه و صنایع مخابراتی دارد.
پانزدهم می، فیسبوک استارتآپ Giphy را با قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خرید. این آرشیو دیجیتال محبوب که امکان جستوجوی تصاویر متحرک یا گیفها را به کاربران میدهد، توجه فیسبوک را به خودش جلب کرد تا در نهایت آن را خریده و به اینستاگرام اضافه کند. ویشال شاه، معاون بخش محصولات فیسبوک در همان زمان اعلام کرد که نیمی از ترافیک Giphy از اپلیکیشنهای خانواده فیسبوک میآید و نیمی دیگر تنها از اینستاگرام. چهاردهم می، مایکروسافت Metaswitch Networks را خرید. خرید این شرکت انگلیسی هم بدون اعلام مبلغ آن در اوایل ماه میاعلام شد و در واقع گام دیگری از سوی مایکروسافت به سمت بازار رو به رشد ۵G به حساب میآید. شرکت Metaswitch Networks در زمینه ارائه نرمافزارهای ارتباطی مبتنی بر کلاد و مجازیسازی فعالیت میکند. انتظار میرود مایکروسافت از این خرید برای گسترش پلتفرم Azure خودش استفاده کند.
هفتم می، Zoom استارتآپ Keybase را خرید. این استارتآپ متخصص در رمزنگاری پیامها، گزینه خوبی برای Zoom بود که با شیوع ویروس کرونا شاید رشد سریع خودش بود. روش کار این استارتآپ به گونهای است که امنیت ارتباطات و پیامها را با رمزنگاری تضمین میکند؛ به این معنا که محتوای رد و بدل شده میان افراد توسط افراد دیگر قابل دیدن یا شنیدن نیستند.
با این همه مبلغ این خرید هرگز اعلام نشد. شانزدهم آوریل، Verizon شرکت BlueJeans را خرید. بازوی تجاری شرکت مخابراتی Verizon این خرید را انجام داد. به گزارش والاستریتژورنال، Verizon این شرکت فعال در زمینه ارائه خدمات ویدئوکنفرانس تجاری را با قیمتی کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار خرید تا به این ترتیب بتواند از بازار پررونقی که به واسط گسترش بیماری کووید-۱۹ شکل گرفت، سهمی برای خودش به دست بیاورد.
پانزدهم ژانویه، اپل Xnor.ai را با قیمت ۲۰۰ میلیون دلار خرید. این خبر که در وبسایت تک کرانچ منتشر شد، نشان می داد که اپل این استارتآپ را که در زمینه یادگیری ماشینی و الگوریتمها و تکنیکهای تشخیص تصویر فعالیت میکند، خریده است تا بتواند از آن برای ساخت محصولات بعدی خودش بهره بگیرد. چهاردهم ژانویه، گوگل کلاد شرکت AppSheet را خرید. هر چند این خرید بدون اعلام مبلغ آن انجام شد، اما نشان میداد که گوگل بهدنبال گسترش بازوی کلاد خودش است. شرکت AppSheet در زمینه توسعه نرمافزاری بدون کد فعالیت میکند و امکان ساخت اپلیکیشنهای تجاری ساده را بدون نیاز به دانستن فرآیند کدنویسی، به مشتریانش میدهد.