تجربه تلخ استفاده از اینترنت رسپینا: سواستفاده در روز روشن!

در این مقاله تجربه تلخ استفاده از اینترنت رسپینا را می‌خوانید و با نوعی سواستفاده مدرن توسط برخی اپراتورها آشنا خواهید شد که شاید هرکسی از آن اطلاع نداشته باشد!

شما بعد از نقل مکان و چیدن وسایل در خانه جدید، چه می‌کنید؟ یکی از مهم‌ترین کارها بعد از تغییر منزل و سکونت در جای دیگری، خرید سرویس اینترنت ADSL، یا به اصطلاح خودمان خرید اینترنت خانگی است. بالاخره این روزها داشتن اینترنت خوب در خانه شاید از نان شب هم واجب‌تر باشد!

اینترنت رسپینا با طعم تلخ!

من هم مثل همه شما و به واسطه شرایط کاری خودم، به دنبال یک سرویس اینترنت خوب برای خانه جدیدمان بودم. بعد از پرس‌وجوهای فراوان و ناامید شدن از اینترنت مخابرات عزیز (!)، با یک گزینه جدید و شگفت‌انگیز به نام رسپینا مواجه شدم. شرکتی که علاوه بر سازمان‌ها، به برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی سرویس‌ اینترنت خانگی می‌دهد. البته ظاهرا خیلی حوصله برخورد با ارباب رجوع را ندارند و برای این‌کار، برخی نمایندگی‌ها را انتخاب کرده و سرویس اینترنت خودشان را از این طریق، به دست مشتری می‌رسانند. برای مجتمعی که من زندگی می‌کنم، شرکت عهد ایرانیان به عنوان نمایندگی رسمی رسپینا فعالیت می‌کند.

وقتی با رسپینا آشنا شدم و سرویس‌های اینترنت و تعرفه‌های آن را دیدم، حقیقتا کمی جا خوردم و حس کردم که جای تهران، در یک کشور پیشرفته زندگی می‌کنم! ارایه چنین خدماتی با قیمت مناسب، آن هم در ایران، بعید به نظر می‌رسید. تصورش را بکنید که بعد از درخواست برای داشتن اینترنت، خیلی زود و تنها چند ساعت بعد، فردی به عنوان کارشناس به منزل مراجعه کند و همان لحظه اینترنت وصل شود؛ آن هم اینترنتی با سرعت 8 مگابیت و حجم ماهیانه 1000 گیگابایت! بله درست خواندید، رسپینا با قیمتی نزدیک به سایر شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی، سرویسی با سرعت 8 مگابیت و حجم 1000 گیگابایت اینترنت بین‌الملل به صورت ماهیانه داشت که نظر هر خریداری را به خودش جلب می‌کرد.

من که به واسطه کارم به حجم بالا نیاز داشتم، از داشتن چنین سرویسی با قیمت مناسب به وجد آمده بودم، غافل از اینکه سرویس مورد نظر، یک طعمه برای جلب نظر مخاطب است و در واقعیت، یک تور ماهیگیری بزرگ از دوردست به چشم می‌خورد و شما در این ماجرا، نقش یک ماهی را بازی می‌کنید که در دریای طعمه‌ها، از همه جا بی‌خبر در حال شنا کردن است!

دو سه ماهی گذشت و من از کیفیت، سرعت، حجم و خدماتی که دریافت می‌کردم، بسیار راضی بودم و حتی به همه توصیه می‌کردم که از رسپینا استفاده کنید؛ تا اینکه به یک‌باره آن سرویس محبوب دل‌ها، با افزایش قیمت مواجه شد و حجمش شاید به یک دهم سابق رسید! یعنی تقریبا چیزی شبیه به سایر سرویس‌هایی که در جاهای مختلف می‌بینیم؛ به عبارت دیگر، عملا این سرویس، جذابیت خودش را از دست داد و کاملا به یک سرویس معمولی تبدیل شد.

چند باری با پشتیبانی صحبت داشتم و گلایه کردم که من مشتری این سرویس بوده‌ام و بدون اطلاع قبلی، سرویس کاملا حذف شده و هیچ گزینه جایگزینی برای آن وجود ندارد؛ اما خب شخصا به دلایلی که احتمالا شما هم می‌دانید، خیلی اهل سر و کله‌ زدن با پشتیبانی نیستم و تصمیم گرفتم که بیخیال شوم و سرویس دیگری را انتخاب کنم.

در پنل رسپینا، بهترین سرویس موجود که حجم مناسبی ارایه می‌داد، سرویس 16 مگابیت یک‌ساله با حجم 4800 گیگابایت بود؛ یعنی به صورت میانگین، 400 گیگابایت در هر ماه می‌توانستم از اینترنت رسپینا استفاده کنم. من هم با دیدن این سرویس، با این نگاه که «مثل قبل که نیست اما خب بد هم نیست» هزینه را پرداخت و سرویس را با قیمت میلیونی خریداری کردم. از لحاظ حجم، مشکل خاصی با رسپینا نداشتم و سرویس مورد نظر می‌توانست تا حدودی کار من را راه بیندازد اما مشکل دیگری بوجود آمد! سرعت اینترنت هیچوقت در طول یکسال به بیش از ۱۲ مگابیت نرسید! یعنی هزینه سرویس ۱۶ مگابیت از من گرفته شد و عملا یک سرویس ۱۲ مگابیت داشتم! در حالی‌که حتی خود رسپینا می‌گوید که هدفش این است که حداقل سرعت دریافتی کاربر، برابر و یا بیشتر از سرویس خریداری شده باشد!

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وارد می‌شود

وقتی موضوع از طریق پیگیری با پشتیبانی به جایی نرسید، تصمیم گرفتم که ماجرا را از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری کنم. چون از قدیم این جمله یا مثل معروف همیشه گوشه ذهنم بود که «دزدی فقط از دیوار مردم بالا رفتن نیست» و خوشبختانه سازمانی وجود دارد که بتوان از شرکت‌های اینترنتی بابت نارضایتی از سرویس خریداری شده، شکایت کرد. از مزایای ثبت شکایت در این سازمان همین بس که دیگر لازم نیست شما پیگیر ماجرا باشید و مدام با پشتیبانی صحبت کنید، خودشان پیگیری می‌کنند و با شما تماس می‌گیرند.

سایت سازمان تنظیم مقررات را پیدا کردم و با ارایه اطلاعات شخصی، اسکرین شات از سرعت دریافت شده و عدم مطابقت آن با سرویس خریداری شده و پاره‌ای از توضیحات تکمیلی، یک شکایت از رسپینا ثبت کردم. حدودا یک ساعت بعد، پیامی از رسپینا در پنل سازمان تنظیم مقررات دریافت کردم که در حال پیگیری موضوع هستند. 4 روز گذشت و دوباره پیامی مبنی بر پیگیری ماجرا از سمت رسپینا دریافت شد. پس از آن از سمت رسپینا با من تماس گرفته شد و کارشناس شرکت نتیجه شکایت من را اعلام کرد.

ایشان گفتند که افزایش قیمت سرویس و کاهش حجم چند برابری آن بدون اطلاع به کاربر و یا عدم عرضه سرویس جایگزین، زیر نظر سازمان تنظیم مقررات صورت گرفته و عملا تخلفی وجود ندارد (موردی که حداقل شخصا با کمی تردید به آن نگاه می‌کنم). در رابطه با عدم تطابق سرعت خریداری شده با چیزی که در حال استفاده از آن هستم، گفتند که مشکل از کشش خط شماست و ارتباطی به رسپینا ندارد! موضوع زمانی جالب شد که کارشناس رسپینا رسما بندهای اعلام شده بعد از خرید سرویس اینترنت را برای من بازگو کردند و گفتند که بعد از خرید سرویس، به شما گفتیم که مسئولیت سرویس خریداری شده به عهده خودتان است و وجه عودت داده نمی‌شود! من که از کشش خط و موارد این چنینی اطلاعی نداشتم، پرسیدم که خب چرا قبل از خرید سرویس حرفی از کشش خط زده نشد؟ چرا اعلام نکردین که ابتدا خط منزل را بررسی کنید و متناسب با آن سرویس مورد نظر را بخرید؟! اصلا چرا وقتی خط ما نهایتا تا ۱۲ مگابیت کشش دارد، در پنل رسپینا سرویس‌های ۱۶ مگابیتی و حتی ۲۰ مگابیتی با آب و تاب نمایش داده می‌شود (وقتی یک سرویس به نمایش در آمده و به راحتی قابل خرید است، قاعدتا یعنی شرکت می‌تواند آن را ارایه دهد)؟! سوال بعدی اینکه برای مشتری تازه وارد، کشش خط اندازه‌گیری نشده اما من که قبلا سرویس 8 مگابیت را داشتم و عملا از آپ استریم و دان استریم یا همان میزان کشش خط رسما خبر داشتید، پس چرا اعلام نکردید که لطفا سرویس 16 مگابیتی نخرید؟!

طبق حدسی که احتمالا شما هم زده باشید، کارشناس رسپینا جواب منطقی که هیچ، حتی جواب غیرمنطقی هم برای این پرسش‌ها نداشت و عملا گفت که باید قبل از خرید سرویس، کشش آن را چک کنید و بعد بخرید و به این موضوع تاکید داشت که «این را که دیگر همه می‌دانند!»، باز هم ادامه داد که مسئولیت خط خریداری شده به عهده خودتان است و تمام!

با تصور اینکه مشکل حل می‌شود، به سوال پشتیبان که می‌توانم شکایت را ببندم، پاسخ مثبت دادم اما شکایت در سازمان تنظیم مقررات با این عنوان که توضیحات به من ارایه شده، مختومه گردید! ولی من همچنان متوجه پیگیری‌های رسپینا نشدم! بعد از ۵ روز به این نتیجه رسیدند که مقصر من هستم و شکایت مختومه شد؟! هنوز هم هزینه سرعت 16 مگابیت پرداخت شده و عملا بیش از یکسال است که سرعت 12 مگابیت دریافت می‌کنم و در این بین رسپینا کوچکترین تلاشی برای حل مشکل من نکرده! به همین دلیل، درخواست تجدید نظر دادم و همچنان پیگیر ماجرا هستم تا بالاخره همان چیزی را که در پنل به من نمایش داده شده و با میل و مسئولیت خودم خریداری کرده‌ام، دریافت کنم. فکر نمی‌کنم خواسته زیادی باشد. مسئله خیلی ساده‌تر از این حرف‌هاست: من چیزی را می‌خواهم که خریده‌ام…!

مراقب طعمه‌های رسپینا برای خرید و تمدید سرویس باشید!

ظاهرا این رویه برای بسیاری از مردم که پول و وقت‌شان را صرف می‌کنند، در رسپینا وجود دارد! ابتدا با قرار دادن چند طعمه نظرتان را به خودشان جلب می‌کنند و سپس شما را ترغیب می‌کنند تا سرویس دیگری را بخرید که گمان می‌کنید به سودتان است اما غافل از اینکه اصلا نمی‌توانید از چیزی که بابتش پول پرداخت کرده‌اید، به صورت کامل استفاده کنید! یعنی رسپینا در پنل خودش به شما سرویس‌های جذاب ۱۶ و ۲۰ مگابیتی را نشان می‌دهد اما حرفی از چک کردن کشش خط نمی‌زد یا حتی کسی به شما نمی‌گوید که خط‌تان انقدر کشش دارد، لطفا سرویس با سرعت بالا نخرید!

در واقع ممکن است هر لحظه شما مثل یک ماهی از همه جا بی‌خبر در تور گرفتار شوید و مثلا یک سرویس خوب یک‌ساله با سرعت ۲۰ مگابیت را بخرید اما خط‌تان نهایتا تا ۴ مگابیت کشش داشته باشد و نتوانید از آن استفاده کنید! و وقتی اعتراض می‌کنید، با این پاسخ رو‌به‌رو می‌شوید که خب ما که مقصر نیستیم، مسئولیت سرویس خریداری شده به عهده خودتان است! خب مسئولیت ارایه سرعت به میزان خریداری شده به عهده چه کسی است؟ حقیقتا خوش به‌حال رسپینا که از مردم پول سرویس ۱۶ و ۲۰ مگابیتی را می‌گیرد و آن‌ها شاید حتی نتوانند از نصف این سرعت هم استفاده کنند و به احتمال فراوان بسیاری حتی نمی‌دانند که چه کلاه بزرگی سرشان می‌رود اما برای رسپینا همه چیز خوب‌تر از خوب است چرا که ترافیکی ایجاد نشده و یک پول خوب هم به جیب شرکت رفته است! نکته جالب اینکه مثلا برای شخصی مثل من که ظاهرا باید اینترنت 12 مگابیتی بخرم، چنین سرویسی وجود ندارد! یعنی یا باید 8 مگابیت را بخرید و از سرعت گلایه کنید یا پول 16 مگابیت را بدهید و نهایتا تا 12 مگابیت دریافت کنید و مقصر هم خودتان باشید!

وقتی کسی نمی‌تواند از چنین میزان سرعتی استفاده کند، پس چرا اصلا سرویس‌های خوش رنگ و لعاب در پنل رسپینا به نمایش در می‌آید؟ فکر نمی‌کنم نوشتن چند خط کد و یک if else ساده کار سختی باشد! به زبان عامیانه یعنی اگر مشترکی خطش به اندازه N مگابیت کشش دارد، سرویس‌های کمتر از N مگابیت را به نمایش بگذار، در غیر این صورت، تمام سرویس‌ها قابل خرید باشند؛ به همین سادگی…! کاری که رسپینا (بخوانید اکثر شرکت‌های اینترنتی) انجام نمی‌دهد، چون به ضررش تمام خواهد شد. بالاخره بسیاری از افراد مثل من، پول بیشتری می‌دهند و نمی‌توانند از سرویس استفاده کنند و رسپینا ترافیک کمتری مصرف می‌کند، پول بیشتری به جیب می‌زند و مقصر هم همه دنیا هستند بجز رسپینا!

این خانه از پای‌بست ویران است

تصور می‌کنم که چنین رویه‌ای را بسیاری از مردم عزیز کشورمان نه فقط با رسپینا که با سایر شرکت‌ها نیز تجربه کرده‌ باشند. قبل از خرید، کسی در رابطه با کشش خط، سرویس مناسب با شرایط شما و موارد دیگر صحتبی نمی‌کند و مقابل شما تعداد بسیار زیادی از سرویس‌های مختلف با سرعت و شرایط جذاب قرار می‌دهند اما بعد از خرید تازه متوجه می‌شوید که چه کلاه بزرگی سرتان رفته‌ است. برای مشترکین جدید که چنین آپشنی وجود ندارد و به مشترکین سابق هم در رابطه با این موارد توضیحی داده نمی‌شود. شخصا که مشکلی بابت هزینه پرداختی ندارم، اصلا چند صد هزار تومان وجه ناقابل از جیب من در جیب شما باشد، نوش جان‌تان؛ اما حداقل از آب گل آلود ماهی نگیرید و به مردم حرف ناصحیح نگویید! با تمام این‌ شرایط، توصیه می‌کنم حتی اگر از عالم و آدم زده شدید و محتاج یک مگابایت اینترنت بودید، به هیچ‌وجه سمت شرکت رسپینا نروید، چرا که در نهایت مقصر اصلی خودتان خواهید بود!

نظر شما چیست؟ آیا تاکنون تجربه مشابهی با رسپینا یا سایر شرکت‌ها داشته‌اید؟ تاکنون پیش آمده که سرویسی را به شما بفروشند که اصلا حتی اگر بخواهید هم توان استفاده از آن را نداشته باشید؟ یا اصلا شما همین حالا که این مقاله را می‌خوانید، همان سرعتی را دریافت می‌کنید که خریداری کرده‌اید؟! نظرات خودتان را در این باره با ما در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

نوشته تجربه تلخ استفاده از اینترنت رسپینا: سواستفاده در روز روشن! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.