تجربه ی رانندگی با کیا سراتو ۲۰۱۶
در این نوشته قصد داریم تجربه ی رانندگی خود را با خودرو کیا سراتو مدل ۲۰۱۶ با شما به اشتراک بگذاریم. به امید آن که برای افرادی که خواهان خرید یک خودرو در رنج قیمت ۹۰ تا ۱۳۰ میلیون هستند، مفید واقع شود.
گویا آی تی – در این نوشته قصد داریم تجربه ی رانندگی خود را با خودرو کیا سراتو مدل ۲۰۱۶ با شما به اشتراک بگذاریم. به امید آن که برای افرادی که خواهان خرید یک خودرو در رنج قیمت ۹۰ تا ۱۳۰ میلیون هستند، مفید واقع شود.
الف) بیرون خودرو
ظاهر خودرو کیا سراتو به طور کلی به نسبت رقبای خود بسیار خوب و قابل قبول است. از نمای جانبی و همچنین نمای پشت، ظاهری اسپرت و بسیار جوان پسند دارد. اما از نمای جلو، به گمانم، امکان آن که ظاهری بهتری وجود می داشت بود، خصوصاً با تغییراتی در چراغ های جلو. ولی در هر صورت، ظاهر خودرو کیا سراتو در کل بسیار عالی و جذاب است. البته ناگفته نماند اگر ظاهر خودرو را جذاب معرفی کردم، صرفاً سلیقه ای عمل کرده و نظر خود را بیان نموده ام. ممکن است برخی از شما با نظر من مخالف باشید.
فارغ از ظاهر، اگر بخواهم از امکانات بیرونی نام ببرم، باید به سیستم خوشآمدگویی خودرو اشاره داشته باشم. زمانی که به خودرو نزدیک می شوید آینه های بغل همراه با نور ال ای دی زیر آن ها باز می شوند. علاوه بر این کیا سراتو لامپ ال ای دی داخل دستگیره ها را نیز روشن می کند تا رضایت خود را از سوار شدن شما نشان دهد.
سایر امکانات بیرونی خودرو کیا سراتو ۲۰۱۶ عبارتند از:
• رینگ اسپرت ۱۷ اینچی
• نور زنون جلو با قابلیت چرخش سر پیچ و دی لایت
• آینه های برقی تاشو
• مه شکن جلو و عقب
ب) درون خودرو
از بیرون خودرو اگر بخواهم وارد درون خودرو شوم، باید ابتدا از کنسول و داشبور آغاز کنم. گمانم این است که کنسول و داشبورد کیا سراتو چیز خیلی خاصی ندارند و بسیار ساده و معمولی هستند. اما روکش صندلی ها و روی گیج و فرمان و دستگیره ی درها همه از چرم مصنوعی مشکی با دوخت سفید بوده که از زیبایی خاصی برخوردار است. خودِ گیج خودرو نیز بسیار زیبا و دلچسب است.
سیستم صوتی خودرو را می توان راضی کننده دانست، چه از لحاظ حجم صدا و چه از لحاظ تفکیک صدا. البته به نظرم افرادی که به قول معروف سیستم باز هستند، با چنین سیستمی راضی نمی شوند. نمایشگر سیستم ۴ اینچی بوده که می توان گفت تا حدودی کوچک است. البته می توان از نمایشگرهای ۷ یا ۸ اینچی موجود در بازار استفاده کرد.
سایر مواردی که ذکر آن ها لازم است را به طور خلاصه ذکر می کنم:
۱- بوق خودرو وسط فرمان قرار دارد.
۲- سیستم تهویه هوای دوگانه بسیار عالی است.
۳- با وجود آن که دید عقب خودرو اندکی محدود است، اما می توان این مشکل را با استفاده از دوربین دنده عقب و سنسورهای کمک پارک حل نمود.
۴- ابزارهای کنترلی کنار فرمان هم در شرایط مناسبی هستند.
مسئله ی ناخوشایندی که در مورد داخل خودرو باید گفت این است که با وجود آن که سیستم ضد بخار شیشه، در از بین بردن بخار شیشه بسیار عالی عمل می کند، اما زمانی که در حال بخارگیری است، به صورت اتوماتیک گردش هوای خودرو را از حالت گردش هوای داخل به گردش هوای خارج تبدیل می کند. علت این است که سیستم می خواهد هوای تازه را وارد کابین خودرو کند تا بخار موجود در مدت زمان کمتری گرفته شود. تا به اینجای کار گویا مشکلی نیست. اما مشکل زمانی است که شما در حال سبقت گرفتن از یک کامیون باشید و ناگهان سیستم ضد بخار فعال شود. آن زمان است که دود کامیون وارد کابین شده و باعث آزار حداکثری می شود.
در مورد صندلی راننده باید از دو ویژگی مثبت نام ببرم. نخست اینکه صندلی راننده از نوع برقی ۱۰ حالته بوده و از آن جا که دارای دو حافظه است، می توان با انجام برخی تنظیمات نشستن بسیار خوبی را تجربه نمود. دوم اینکه این صندلی هم دارای گرمکن است و هم سردکن. خوبیِ گرمکن و سردکن در صندلی راننده را زمانی به خوبی می توانید درک کنید که در یک روز سرد یا یک روز گرم وارد خودرو شوید.
کیا سراتو صندوق عقب خوب و جاداری دارد، اما فضای صندلی عقب برای سه نفر اندکی تنگ به نظر می رسد، مگر برای مسافت های کوتاه.
سایر امکانات درونی خودرو کیا سراتو عبارتند از:
• سنسور نور
• سانروف برقی دو حالته
• ۴ عدد جای لیوان برای همه ی سرنشین ها
• بالابر شیشه برقی اتوماتیک برای راننده و شاگرد (برقی معمولی برای دیگر سرنشین ها)
• ورودی AUX
• قفل کودک
• سیستم بلوتوث
• دماسنج
ج) مشخصات فنی:
کیا سراتو دارای پیشرانه ای ۲ لیتری و چهار سیلندر با قدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر است. در کنار این ویژگی ها، جعبه دنده ی ۶ سرعته ی تیپ ترونیک را نیز اضافه کنید. تعویض دنده ها بسیار آرام و نرم و بی سروصدا صورت گرفته و نکته ی جالب برای کسانی که عاشق معکوس کشیدن هستند این است که در هر سرعتی که باشید می توانید با فشار دادن پدال گاز معکوس بکشید.
نتیجه ی آزمایش شخصی من در مورد صفر تا صد کیا سراتو ۹ ثانیه بود، اما فکر می کنم در شرایط بهتر ممکن است در زمان کمتری صفر تا صد صورت گیرد.
از لحاظ ترمزها و سیستم فنربندی باید بگویم هر دو قابل قبول هستند، اما بهتر از این هم می توانستند باشند، خصوصاً سیستم فنربندی که به گمانم کمی خشک است.
سایر امکانات فنی خودرو کیا سراتو عبارتند از:
• سیستم عدم هرزگردی
• سیستم کمک راننده در سربالاییو سرازیری
• ترمز ABS
• ۶ کیسه هوا
• کروز کنترل
• فرمان برقی سه حالته و تلسکوپی
• سیستم کنترل عادل خودرو
د) خلاصه:
اگر بخواهم آن چه که گفتم را خلاصه کنم، باید بگویم کیا سراتو سرعت و شتاب خوبی داشته و از لحاظ طراحی و زیبایی نیز قابل قبول است. اما فنربندی آن کمی خشک بوده و همچنین سیستم ضدبخار آن هوای بیرون را وارد درون خودرو می کند. اما در کل، کیا سراتو یک خودروی عالی برای رنج قیمت ۹۰ تا ۱۳۰ میلیون است.