تمدید غیر حضوری گواهی امضای الکترونیکی امکان پذیر شد

 
معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری در «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی»، از راه اندازی سامانه تمدید غیر حضوری گواهی امضای الکترونیکی خبر داد؛ به این ترتیب اقدامات دیگری که موجب رفت و آمدهای غیر ضروری برای تمدید این نماد الکترونیکی شود حذف خواهد شد.
 
«رضا جوادی نیا» اعلام کرده متقاضیانی که دارای گواهی الکترونیکی معتبر هستند، یک هفته قبل از انقضا گواهی خود می توانند از طریق پورتال صدور گواهی مرکز میانی عام، اقدام به دریافت گواهی جدید نمایند:
 
«تمدید گواهی برای کسانی می باشد که قبلا یک بار گواهی امضای خود را بصورت حضوری دریافت کرده اند و یا به عبارتی قبلاً یکبار احراز هویت آنها در دفاتر ثبت نام مرکز دولتی میانی عام (لیست دفاتر ثبت نام در وب سایت مرکز میانی عام منتشر شده است)، شامل دفاتر اسناد رسمی و یا دفاتر پیشخوان دولت به صورت حضوری انجام شده است. این دسته از متقاضیان می توانند با امضای معتبر خود، یک هفته قبل از انقضا گواهی، از طریق پورتال صدور گواهی مرکز میانی عام، اقدام به دریافت گواهی جدید نمایند.»
 
وی تاکید کرده در این طرح صاحبان امضا یک هفته قبل از اتمام اعتبار گواهی، یک پیامک یادآوری جهت تمدید گواهی خود دریافت خواهند کرد و به واسطه همین پیامک، یک هفته فرصت دارند به جای مراجعه حضوری به دفاتر ثبت نام، به پورتال صدور گواهی مرکز میانی عام مراجعه کنند.
 
 
وی با اشاره به اینکه در این حالت تنها تعرفه مصوب گواهی اخذ خواهد شد و متقاضیان لازم نیست تا توکن جدید خریداری کنند و می توانند از همان توکن قبلی خود استفاده کنند افزود: «به هنگام تمدید گواهی کلیه استعلامات لازم بصورت سیستمی از مراجع ذیصلاح از قبیل سرویس استعلام هویت ثبت احوال، سرویس استعلام اشخاص حقوقی از سازمان ثبت شرکت ها مجدداً صورت می‌ پذیرد و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، تمدید گواهی انجام می شود.»
 
جوادی نیا پیش بینی کرد که در سال اول ارائه این خدمت، بيش از 150 هزار مراجعه حضوری جهت اخذ گواهی امضا حذف شود و این تعداد در سال های آتی نیز افزایش خواهد داشت.
 
از دیگر مزایای تمدید گواهی بصورت سیستمی و غیر حضوری می توان به مواردی چون حذف کاغذبازی‌های رایج اداری، پرداخت تعرفه به صورت آنلاین، عدم نیاز به حضور در سطح شهر و کاهش سفرهای بین شهری و دسترسی ۲۴ ساعته به این خدمات اشاره کرد.