حجم ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی تجارت الکترونیک ایران در سال ۹۸
ICTna.ir – حجم مبادلات مربوط به تجارت الکترونیک ایران در سال 98 رقم 160 هزار میلیارد تومان بوده است.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این حجم از مبادلات در راستای تلاش ایران برای توسعه اقتصاد دیجیتال بوده و در همین راستا حجم مبادلات تجارت الکترونیک نیز سالانه 60 درصد رشد داشته است.
براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، 31 هزار فروشگاه اینترنتی دارای نماد الکترونیکی در کشور وجود دارد که سهم بسزایی در توسعه کسب و کار آنلاین و تراکنشهای تجارت الکترونیک داشتهاند.
درحال حاضر صد درصد شهرهای ایران و 67 درصد روستاهای ایران تحت پوشش شبکههای تلفن همراه قرار دارند و با وجود 23 میلیون گوشی هوشمند فعال در کشور، ضریب نفوذ تلفن همراه 142.7 درصد و ضریب نفوذ اینترنت سیار 83.05 درصد است.
جمعیت جوان، میزان تحصیلات، نرخ آموزش و دسترسی به خدمات ارتباطی بخش مهمی از ظرفیتهای توسعه اقتصاد دیجیتال به شمار میروند.
اگرچه شاخصهای بسیار متنوع و متعددی همچون فضای آماده و فرایندهای روان برای تشکیل کسب و کارهای دیجیتال، رفاه عمومی و تمایل به خرید، بسترهای تشکیل سرمایه و ترغیب سرمایهگذاران به حضور در این بخش و طیف وسیع دیگری از شاخصها نیز در این زمینه موثر است.