حذف بستههای اینترنتی توسط اپراتورها تخلف است
اینترنت در زندگی امروزی به یک کالای ضروری تبدیل شده است. از تماس تصویری و خرید آنلاین گرفته تا آموزش آنلاین و دورکاری دیگر جزئی از برنامه روزمره خانوارها شده است. حتی با خبر شدن از اطلاعیهها و دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا، تست سلامت، خرید سیمکارت، اعطای وام، سهام عدالت، کمک هزینه معیشتی، دریافت کد بورسی، ثبتنام در سجام، کارهای بانکی و اغلب روزمرگیهای زندگی مردم کل دنیا به بستری گره خورده است به نام اینترنت.
در ابتدای راه، زمانی که تب کرونا داغ بود و قرنطینه خانگی و در خانه ماندنها خیلی شدیدتر از امروز بود، اپراتورها و کسبوکارهای اینترنتی برنامههای مختلفی برای نگه داشتن شهروندان در خانه داشتند. اما با آغاز موج دوم شیوع دوم کرونا دیگر خبری از این برنامهها نیست و در این میان اما اپراتورها کار عجیبی انجام دادند. شبانه، بستههای بلندمدت خود را حذف کردند و با تعریف بستههای گران قیمت کوتاهمدت، عملا قشر متوسط و ضعیف جامعه را نشانه رفتند؛ قشری که این روزها همه چیزش به اینترنت وابسته است و اتفاقا کسب و کارش هم رونقی ندارد که برای دریافت ۲ گیگ اینترنت یک ماهه که چند روز بیشتر دوام نمیآورد، مبلغ ۱۷ هزار تومان پرداخت کند. گرانی یکشبه اینترنت، بدون اعلام قبلی، بدون برگزاری جلسه و بدون دریافت تاییدیه از رگولاتوری جزو عجیبترین کارهایی بود که از اپراتورها سر زد.
به نظر میرسد، سود اپراتورها از بستههای اینترنت آنقدر دلچسب و قابل توجه است که تهدید جریمه دو میلیارد تومانی هم نتوانست مانع از اجرای سیاستهای آنها برای تغییرات بستههای اینترنتی شود. به هر حال، این روزها که به لطف کرونا مصرف اینترنت در بین شهروندان بیش از گذشته شده، فرصت خوبی برای اپراتورها شده تا کاربران را مجبور به پذیرش هرگونه تغییراتی کنند.
در همین مدت که انواع کمپینهای همدلی برای حمایت از کسبوکارها و شهروندان برای گذراندن دوران سخت کرونا راهاندازی شده، ایرانسل و همراه اول در کنار گران کردن بستههای اینترنتی، اقدام به تغییراتی در برخی از بستهها کردهاند. طوری که بستههای پرکاربرد و محبوب در بین کاربران مانند بعضی بستههای بلندمدت، به شکل کامل حذف شدهاند.
به عبارتی، بستههای بلندمدت مانند شش ماهه و یکساله که عمدتا از حجم اینترنت بالایی برخوردار بودند حذف شده یا مقدار حجم ارائه شده در آنها کاهش نسبی داشته است. به نظر میرسد این دو اپراتور از هرگونه ابزار اعم از نوع بسته، دوره استفاده بسته، حجم آن و در نهایت قیمت آن استفاده کردهاند تا بتوانند درآمدشان را افزایش دهند. در این راستا، پیمان قرهداغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری، اواسط تیر ماه در گفتوگو با «ایسنا»، اعلام کرد: بعضی از بستههای پرمصرف از برخی درگاهها حذف شده است. البته این اقدام که از سوی اپراتورهای غالب و بدون کسب تاییدیه سازمان انجام شده، تخلف است و به همین خاطر به اپراتورها اخطار دادیم که بستهها دوباره هم در پرتال و هم اپلیکیشن اپراتورها قرار گیرد. اپراتورها برای ارائه تعرفههای قبلی از رگولاتوری تاییدیه گرفته بودند و نباید تعرفههای مورد تایید سازمان را حذف میکردند. به اعتقاد وی، اپراتورها میتوانستند این تعرفهها را از ابتدا تعریف نکنند، اما اگر تعریف کردند، باید سرویسشان را ادامه میدادند. اگر قرار باشد بستههای جدیدی تعریف شود یا بعضی از بستهها از مدار خارج شود و اپراتورهای غالب حتی اگر بخواهند کمتر از سقف، تعرفه بدهند هم باید از سازمان تاییدیه بگیرند که دراین مورد رگولاتوری تاییدیهای برای حذف بستهها نداشتیم. سقف تعرفه اپراتورها هم تا ۴۲ هزار تومان به ازای هر گیگابایت اینترنت برای سیمکارتهای دائمی و 63 هزار تومان برای سیمکارتهای اعتباری است و اگر بخواهند بالاتر از سقف تعرفه بدهند هم برخورد میشود.
به هر حال، تهدید سازمان رگولاتوری هم تاثیرگذار نبود تا اپراتورها از این تخلف دست بکشند یا از موضع خود عقبنشینی کنند. به گفته معاون وزیر ارتباطات، در گفتوگو با «ایرنا»، به دلیل برنگشتن تعرفه اینترنت به حالت اولیه از سوی اپراتورها و تداوم تخلفی که صورت گرفته است، صبح روز شنبه جریمه دو میلیارد تومانی به دو اپراتور ایرانسل و همراه اول ابلاغ شد. جریمه نقدی قدم اول برای برخورد با تخلف صورت گرفته است و در صورت استمرار این مساله، قطعا روالهای دیگر را در پیش خواهیم گرفت. تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، مصوبههای قانونی است که میتوان با استناد به آنها تخلفات را پیگیری کرد. وی افزود: از جزئیات اقدامات صورت گرفته در دادگستری با خبر نیستم، اما روالهای قانونی پیگیری خواهد شد.