در مراکز زیرساختی دیجی‌کالا چه خبر است؟

هنگامی که می‌گوییم دیجی‌کالا بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین ایران و خاورمیانه است؛ شاید تصور درست و دقیقی از این عبارت نداشته باشیم. به معنای اینکه در طول روز چند سفارش در دیجی‌کالا ثبت و پردازش می‌شود؟ این فروشگاه چند انبار و مرکز پخش دارد؟ مراکز خدمات پس از فروش یا مراکز جمع‌آوری کالاهای فروشندگان این خرده‌فروشی کجاها هستند؟ چه تعداد نفر در این مراکز زیرساختی کار می‌کنند تا جوابگوی سفارش‌های مشتریان باشند و رضایت آن‌ها را جلب کنند؟

اگر اندکی تجربه خرید و فروش آنلاین داشته باشید؛ خوب می‌دانید که انبارداری چه معضل بزرگی است. اینکه یک سفارش را از مشتری روی سایت و اپلیکیشن بگیرید و بعد به انبار بگویید چه محصولی را بسته‌بندی کند و پس از آن فاکتور بزنید و تحویل پست دهید. ده‌ها ریزه‌کاری و نکته بسیار مهم در این پروسه هست که می‌تواند عامل نارضایتی مشتری شود یا کالا دیرتر به دست او برسد یا اصلا نرسد و اشتباهی تحویل بگیرد.

بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین روی یک بازار یا حوزه کالایی سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی دیجی‌کالا بیش از ۱ میلیون محصول برای فروش روی سایت و اپلیکیشن خود قرار داده است. بیش از ۳۰ هزار کسب‌وکار ایرانی بزرگ و کوچک با این خرده‌فروشی در ارتباط هستند و باید کالا از آن‌ها دریافت، انبارداری و به مشتری تحویل داده شود.

پس چگونه دیجی‌کالا از پس این اتفاق بزرگ به خوبی برآمده و توانسته است درصد بسیار بالایی از مشتریان خود را راضی و تبدیل به مشتری وفادار کند تا در ماه دو یا چند خرید داشته باشند؟

آمار مراکز زیرساختی دیجی‌کالا

بهتر است ابتدا سراغ آمارها برویم و بعد کمی این اعداد و ارقام را تحلیل کنیم تا شاید تصویر درستی از پشت‌صحنه دیجی‌کالا در ذهن‌مان نقش ببندد.

مراکز زیرساختی دیجی‌کالا شامل «مرکز پردازش دانش»، «مرکز پردازش کالاهای سوپرمارکتی»، «خدمات پس از فروش»، «مرکز جمع‌آوری کالای فروشندگان» و «مرکز توزیع کالا» است. دیجی‌کالا صاحب بزرگ‌ترین مرکز پردازش در خاورمیانه و شمال آفریقا به مساحت ۵۰ هزار متر مربع برابر با ۸ زمین فوتبال است.

این مرکز ظرفیت انبارش ۵ میلیون کالا و ظرفیت پردازش ۵۰۰ هزار کالا در طول روز را دارد. در کنار این مرکز پردازش، دیجی‌کالا اقدام به تاسیس و راه‌اندازی ۳۱ مرکز توزیع کالا، خدمات پس از فروش و مرکز جمع‌آوری کالاهای فروشندگان کرده است.

مرکز پردازش دانش دیجی‌کالا در کنار این ۳۱ مرکز خدماتی روی هم شبکه زیرساختی دیجی‌کالا در سراسر کشور را شکل می‌دهند که ظرفیت پاسخ‌گویی به ۵۰۰ هزار سفارش در طول یک روز را دارد.

همان‌طور که نقشه مراکز زیرساختی دیجی‌کالا نشان می‌دهد؛ این خرده‌فروشی موفق شده در بسیاری از مراکز استان‌های کشور اقدام به راه‌اندازی انبار، مرکز پردازش و توزیع کالا کند. در هر استان یک مرکز جمع‌آوری کالاهای فروشندگان وجود دارد تا محصولات آن‌ها دریافت و برای مرکز اصلی ارسال شود.

این‌گونه است که در مارکت‌پلیس (مرکز فروشندگان) دیجی‌کالا بیش از ۳۰ هزار کسب‌وکار ایرانی همکاری می‌کنند و رقابت سختی با یکدیگر برای فروش محصولات‌شان روی پلتفرم‌های این خرده‌فروشی دارند. دیجی‌کالا می‌گوید در شش ماه گذشته نزدیک به ۱۸ هزار و ۵۰۰ کسب‌وکار ایرانی برای فروشندگی در مارکت‌پلیس این شرکت درخواست دادند که ۶۷ درصد آن‌ها موفق به احراز شرایط شدند.

چگونه دیجی‌کالا این همه سفارش را پردازش می‌کند؟

گزارش تحلیلی مرکز هوش مصنوعی دیجی‌کالا نشان می‌دهد هر روز نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار سفارش در مرکز پردازش این فروشگاه ثبت می‌شود. اینجا است که قدرت واقعی دیجی‌کالا خودش را نشان می‌دهد و از دیگر خرده‌فروشی‌های بازار ایران و خاورمیانه متمایز می‌سازد.

دیجی‌کالا با درک درست اهمیت داشتن یک مرکز پردازش سفارش‌های قدرتمند و گسترده با ظرفیت پردازش چند صد هزار کالا در یک روز، طی سال‌های گذشته به تدریج این مرکز را رشد داده و همیشه جلوتر از کل حجم سفارش‌ها قرار داده است.

دو سال پیش مرکز پردازش سفارش (Fulfillment Center) دیجی‌کالا با ظرفیت پردازش ۳۰۰ هزار کالا در روز افتتاح شد. تا پیش از راه‌اندازی این مرکز سفارش، ظرفیت ثبت سفارش روزانه دیجی‌کالا فقط ۲۰ الی ۳۰ هزار کالا بود ولی سرمایه‌گذاری مدیران دیجی‌کالا باعث برداشتن گام بلندی برای توسعه این کسب‌وکار شد. پس از آن بود که شاهد ورود دیجی‌کالا به عرصه‌های مختلف از جمله فروش محصولات فرهنگی و کتاب، راه‌اندازی سوپرمارکت و اجناس فشن مد بودیم.

اینک مرکز پردازش دانش دیجی‌کالا ظرفیت ثبت سفارش بالای ۵۰۰ هزار کالا در طول روز را دارد. به وضوح، مرکز سفارش جدید دیجی‌کالا در سال‌های اخیر باعث افزایش قدرت چند برابری این فروشگاه شده و دست مدیران را باز می‌گذارد تا دوباره به سوی حوزه‌ها و عرصه‌های جدیدتری هجوم ببرند و توان توسعه کسب‌وکار خود را داشته باشند.

مشارکت فروشندگان؛ رضایت مشتریان

یکی از دلایلی که باعث تشویق کسب‌وکارهای ایرانی برای حضور در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا شده است؛ همین انبارها و مرکز پردازش سفارش‌های این شرکت است. انبارداری، نگه‌داری کالا، دریافت سفارش و فروش، بسته‌بندی و ارسال برای بسیاری از فروشندگان محلی و کسب‌وکار تازه‌وارد سخت و غیرممکن است ولی زیرساخت دیجی‌کالا این زمینه را کاملا برایشان فراهم می‌سازد تا در هر نقطه‌ای از ایران هستند؛ محصولات و تولیدات خود را بدون واسطه تحویل انبارهای دیجی‌کالا داده و بعد در پلتفرمی شفاف و سالم به فروش برسانند.

یکی دیگر از نقاط قوت مرکز پردازش و ارسال سفارش‌های دیجی‌کالا، بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند و خودکار بسته‌بندی، تقسیم سفارش‌ها براساس تهران و شهرستان یا تحویل دستی و پستی است. یک دستگاه هوشمند کارتن‌سازی در لحظه براساس ابعاد هر سفارش، بسته‌بندی خودکار را انجام می‌دهد و در سوی دیگر، نقاله هوشمندی با خوندن بارکد تصویری مرسوله توسط دو دوربین و پردازش آن، در لحظه تصمیم می‌گیرد کارتن مربوط به کدام دسته است و در یکی از جهت‌های راست، چپ و مستقیم هدایت می‌شود.

فراتر از یک فروشگاه

اکنون، دیجی‌کالا را نباید فقط یک خرده‌فروشی آنلاین یا فروشگاه کالا نامید.

دیجی‌کالا به هلدینگی از چندین شرکت و سرویس از جمله فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، فروشگاه اینترنتی پوشاک دیجی‌استایل، فروشگاه کتاب الکترونیک و صوتی فیدیبو، سوپرمارکت آنلاین، زیرساخت پرداخت الکترونیکی دیجی‌پی، مرکز نوآوری دیجی‌کالا نکست، سرویس‌های تبلیغات آنلاین و آفلاین، سرویس‌های لجستیک و ابری و کلان‌داده، سرویس‌های تولید محتوا و دیجی‌کالامگ تبدیل شده است.

این موفقیت میسر نیست جز اینکه ابتدا سرمایه‌گذاری و زیرساخت لازم برای توسعه و میزبانی از این همه سرویس را فراهم کنید و در عمل و نه حرف به سوی کسب رضایت مشتری بروید.

نوشته در مراکز زیرساختی دیجی‌کالا چه خبر است؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.