راهنمای انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ حرفهای
این روزها دیجیتال مارکتینگ بخشی جداییناپذیر از برنامه بازاریابی کسبوکارهای بزرگ شده است. از سویی کسبوکارهای کوچک نیز، فضای وب را محیطی مستعد برای توسعه اهداف بازاریابی خود با هزینه کمتر و بازدهی بیشتر میدانند. با افزایش روز به روز کاربران و سرعت دسترسی به اینترنت، تعداد زیادی آژانس دیجیتال مارکتینگ نیز شکل گرفتند که وظیفه ارائه خدمات در این حوزه به کسبوکارها را بر عهده گرفتهاند. اما هنوز بسیاری از کسبوکارها نمیدانند چگونه در میان انبوه پیشنهادات، یک آژانس دیجیتال مارکتینگ حرفهای و مناسب را انتخاب کنند. در این مقاله که به کمک متخصصان آژانس نوین مارکتینگ تهیه شده است؛ نکات بسیار مهمی را در زمینه این انتخاب مطرح میکنیم.
اهمیت قائل شدن برای کسبوکار شما
ممکن است کسبوکار کوچک شما از نظر مالی برای یک آژانس دیجیتال مارکتینگ بزرگ جذاب نباشد؛ و به همین دلیل اهمیت، زمان و انرژی مورد نظر شما را ارائه ندهند. البته اینکه یک آژانس دیجیتال مارکتینگ به بعضی پروژهها توجه کمتری نشان میدهد؛ ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است توانایی برآورده کردن خواسته شما را نداشته باشد؛ و یا زمان و نیروی انسانی کافی برای اجرای پروژه شما را نداشته باشد.
دلایل دیگری نیز برای چنین رفتاری وجود دارد؛ اما مهمتر از دلیل این مسئله، نوع برخورد شما با آن است. اگر در آغاز معرفی پروژه خود به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چنین رفتارهایی را احساس کردید؛ بهتر است همکاری خود را با آنها آغاز نکنید. ممکن است نام و اعتبار برند آژانس مدنظر، شما را تحریک به صبوری کند؛ اما به تجربه میگوییم که یک آژانس گمنامتر که همکاری دائمی و خوبی با شما دارد، از آژانسهایی که برای پروژه شما فرصت کافی ندارند، بسیار بهتر است.
گستردگی فعالیتهای تحت پوشش
خدمات دیجیتال مارکتینگ مانند حلقههای زنجیر به یکدیگر وابسته هستند. یک برنامه دیجیتال مارکتینگ قدرتمند، برنامهای است که حداقل چند شاخه اصلی این حوزه را پوشش دهد. ممکن است امروز وبسایت کسبوکار شما نیازمند خدمات سئو باشد؛ اما چند ماه دیگر قصد دارید در فضای شبکههای اجتماعی نیز فعالیت جدی خود را آغاز کنید. بنابراین بهتر است خدمت مدنظر خود را از جایی دریافت کنید که در زمینه سایر خدمات احتمالی نیز بتواند به شما سرویس مناسبی بدهد. این ویژگی کمک میکند فعالیتهای شما در شاخههای گوناگون دیجیتال مارکتینگ در هماهنگی کامل با یکدیگر جلو برود؛ و احتمالا هزینههای کمتری را نیز متحمل شوید.
آژانسهای دیجیتال مارکتینگ 360 درجه که به ارائه تمامی خدمات این حوزه میپردازند مزیت دیگری نیز دارند. طبیعتا این آژانسها در هر بخش از کار، متخصصان ویژه خود را دارند. در نتیجه سطح دانش کلی آنها از آژانسهایی که تنها در یک یا چند حوزه بازاریابی آنلاین فعال هستند، معمولا بالاتر است.
سوابق و نمونه کارها
سنجش کیفیت خدمات هر سرویسدهندهای بر اساس فاکتورهای مشخصی انجام میشود. در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ نیز، شما میتوانید با بررسی نمونه کارهای قبلی در زمینههای گوناگون، حداقل از نظر کیفیت ظاهری، آنها را با انتظارات خود مقایسه کنید. معمولا آژانسهای دیجیتال مارکتینگ، نمونه کارها را در وبسایت خود به نمایش میگذارند.
همچنین یکی دیگر از روشهای سنجش صلاحیت یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، بررسی سوابق آنها و صحبت با مشتریان قبلی است. در عمل پیشنهاد میکنیم اگر شخصا آشنایی کمی با حوزه بازاریابی آنلاین دارید؛ حتما با مشتریان قبلی آژانس تماس بگیرید. پرسیدن در مورد میزان رضایت، نتایج حاصل شده، نقاط قوت و ضعف، مدت زمان همکاری و… میتواند دیدگاه خوبی برای شما ایجاد کند.
ارائه پرپوزال اختصاصی
دیجیتال مارکتینگ یک سرویس ثابت و تکرارپذیر نیست. هر کسبوکاری با توجه به نیازها، اهداف و بودجه مدنظر، نیازمند برنامهریزی خاص در این زمینه است. به عنوان مثال در بخش مدیریت شبکههای اجتماعی، هر شبکه اجتماعی برای نوع خاصی از کسبوکار جذاب است؛ و انتخاب درست و شکل و حجم فعالیت در آنها، از یک کسبوکار تا کسبوکار دیگر میتواند بسیار متفاوت باشد.
بنابراین اگر احساس میکنید که یک پروپوزال تکراری و ثابت را دریافت کردهاید؛ بهتر است درباره انتخاب خود بررسی بیشتری داشته باشید. یک پروپوزال اختصاصی، دقیقا بر اساس نیازها و اهداف شما، و همچنین وضعیت کسبوکار شما شکل گرفته است.
البته در این زمینه به این مسئله توجه کنید که معمولا آژانسهای دیجیتال مارکتینگ حرفهای برای خدمات خود یک یا چند کاتالوگ ثابت دارند؛ و در صورتی که شما نیازمند جزئیات بیشتر شده و وارد مذاکره حضوری شوید، میتوانید پروپوزال اختصاصی مناسب با کسبوکار خود را دریافت کنید.
توجه به قیمتگذاری خدمات
تعرفههای بسیار متفاوت، یکی از مشکلات اساسی حوزه دیجیتال مارکتینگ است. شاید شما هم به آگهیهای گمنام برخورده باشید؛ که تنها با دریافت 300 هزار تومان به شما وعده طراحی یک وبسایت حرفهای و حضور در نتایج صفحه اول گوگل را میدهند! در مقابل افراد و شرکتهایی نیز هستند که برای سادهترین وبسایتهای شرکتی درخواست چند ده میلیون تومان پول ناقابل دارند.
حقیقت آن است که شما نباید به هیچکدام از این دو گروه اعتماد کنید. در هر موردی قیمتگذاری تنها پس از بررسی دقیق درخواست شما ممکن میشود. به عنوان مثال در طراحی سایت، نوع طراحی، زبان کدنویسی، استفاده یا عدم استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا، میزان اختصاصی بودن، تعداد صفحات و امکانات ویژهای مثل پرداخت آنلاین، ارسال فرم، رزرو آنلاین و… میتواند روی تعرفه نهایی بسیار موثر باشد. در مثالی دیگر سئوی هر کلمهای برای کسب رتبه در موتورهای جستجو، با توجه به سختی و میزان رقابت روی آن، نیازمند تلاش، هزینه و زمان متفاوتی است. بنابراین نمیتوان تمام پروژههای سئو را با قیمتی یکسان به هدف رساند.
بنابراین بهتر است در زمینه قیمتگذاری خدمات نیز دقت کافی داشته و انتخاب اشتباهی نداشته باشید.
سخن پایانی
خدمات دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با روشهای بازاریابی مستقیم، بهطور معمول نیازمند صبر و حوصله بیشتری هستند. در واقع تا به ثمر رسیدن فعالیتی مثل سئو، بازاریابی محتوایی، برندینگ و بهطور کلی بازاریابی درونگرا، شما باید صبر داشته باشید؛ و بدانید که هزینههای فعلی، نوعی سرمایهگذاری برای آینده است.
همچنین توصیه میکنیم هنگام عقد قرارداد به دقت جزئیات قرارداد و تعهدات طرفین را بررسی کنید. یک توافق حقوقی خوب میتواند در هر شرایطی از شما حمایت کند.
در نهایت اگر قصد دارید وارد فضای دیجیتال شوید؛ بکوشید اولین انتخاب شما انتخابی مناسب باشد؛ تا تجربهای خوب از آغاز کسبوکار آنلاین خود داشته باشید.
منبع: مقالات نوین مارکتینگ
نوشته راهنمای انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ حرفهای اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.