ردگیری رفتار کاربران از سوی شرکت‌های تجاری تسهیل می‌‌شود

جف بزوس مدیر عامل آمازون با ارسال نامه ای برای سهامداران این شرکت توضیح داده که آمازون چگونه از فناوری های هوشمند برای تسهیل ردگیری فعالیت های اینترنتی کاربران استفاده خواهد کرد.
آمازون امیدوار است با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و عرضه ابزار دارای قابلیت خودآموزی خدماتی به دیگر شرکت ها ارائه کند که به آنها امکان دهد از جزییات رفتارها و کاربران در زمان استفاده از خدمات متنوع در فضای مجازی مطلع شوند، امری که حفظ حریم شخصی را برای کاربران دشوارتر از گذشته می کند.
 
آمازون از جمله شرکت هایی است که به طور جدی به دنبال استفاده از فناوری هوش مصنوعی است و در نامه تازه جف بزوس به سهام داران این شرکت اطلاعات جالبی در این زمینه وجود دارد. وی در این نامه هوش مصنوعی را روندی مهم توصیف کرده که شرکت های بزرگ برای سازگار شدن با آن با دشواری های زیادی مواجه هستند.
 
در ادامه این نامه آمده است: ما در آمازون به دنبال استفاده کاربردی از این فناوری بوده ایم و به کارگیری پهپادهای ارائه کالا یا طراحی دستیار صوتی کلود الکسا از جمله جلوه های آن است. اما استفاده از ابزار خودآموز برای پیش بینی، درجه بندی محصولات، ارائه توصیه برای خرید محصولات مختلف، شناسایی تقلب و کلاهبرداری و ... در آینده بیشتر خواهد شد.
 
وی در بخش دیگری از این نامه وعده داده که هزینه های استفاده از این فناوری ها در آمازون کاهش می یابد تا شرکت های دیگر بتوانند از خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرده و از این فناوری در سیستم هایی مانند آمازون اکو، آمازون پولی(برنامه تبدیل متن به صوت آمازون)، Rekognition( نرم افزار شناسایی چهره آمازون) و ... استفاده خواهد شد.
 
بزوس تصریح کرده که مشتریان به این فناوری ها دسترسی می یابند و سازمان های مختلف قادر خواهند بود با استفاده از فناوری های یاد شده با دقت بیشتری رفتارهای دیگران را ردگیری و بررسی کنند. نتیجه این امر نقض غیرقابل انکار حریم شخصی افراد خواهد بود. آمازون به درخواست های رسانه ها برای توضیح در این زمینه واکنشی نشان نداده است.