رونمایی نخستین کاربری صحیح و فراگیر کارت ملی هوشمند
به گفته وزیر ارتباطات اولین کاربری صحیح و فراگیر کارت ملی هوشمند در دولت الکترونیکی با حضور ویدیو کنفرانسی در جمع مدیران پست بانک رونمایی شد و به زودی این کار در همه دستگاهها فراگیر خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: برای اینکه از کارت ملی هوشمند، استفاده هوشمند شود، باید کاربردهای آن را ترویج کرد و به دلیل عدم فراگیری کارت هوشمند بین همه، تا به حال دستگاههای مختلف سراغ استفادهی کاربردی از کارت ملی هوشمند نرفتند.
آذری جهرمی افزود: با توجه به فراگیری مطلوب، از پستبانک خواسته بودم که کارتخوانهای کارت ملی هوشمند را در تمام شعبهها نصب کند، اگر حسابی میخواهد افتتاح شود یا چکی وصول شود، دیگر با کپی گرفتن از کارت و تشخیص هویت توسط مسوول باجه نباشد، تا جعل و پولشویی دشوارتر از قبل شود و از فساد پیشگیری کند.
به گفته او امروز این اتفاق مهم در پستبانک عملیاتی شد و شاید اولین کاربری صحیح و فراگیر کارت ملی هوشمند در دولت الکترونیکی را با حضور ویدیو کنفرانسی در جمع مدیران پست بانک رونمایی کردیم. به زودی این کار در همه دستگاهها فراگیر خواهد شد.
محمدجواد آذری جهرمی همچنین امروز در ابتدای آیین رونمایی از خدمات جدید پستبانک ایران در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: ابتدا یاد و خاطره شهید بزرگوار، شهید محسن فخریزاده را که مظلومانه و بنا به شواهد به دست شقیترین انسانهای روی زمین یعنی صهیونیستها به شهادت رسید گرامی میداریم، انشا الله که دست انتقام الهی تقاص خون این شهید بزرگوار را از عاملان این جنایت خواهد گرفت و طبیعتاً جمهوری اسلامی هم پاسخ به این عملیات کوردلانه را جزو حقوق خودش میداند و دستگاههای امنیتی و نظامی بهوقت خودش به این شرارت پاسخ خواهند داد.
طبق اعلام وزارت ارتباطات، وی در ادامه با تقدیر از خدمات مدیران و خانواده ۲۵۰۰ نفره پستبانک گفت: ضرورت ایجاد پستبانک برای توسعه عدالت اجتماعی بود. پستبانک ایجاد شد برای پست مالی که یکی از زیرمجموعههای خدمات پستی در جهان است و بهعنوان یک بانک ثبتشده تا خدمات بانکی را در مناطق محروم و کمتر توسعهیافته بسط دهد. بر همین اساس پستبانک گستردهترین سیستم بانکی و شعب را در سراسر کشور در اختیار دارد و خدمات بسیار زیادی را بهویژه برای مردم مناطق محروم ارائه میکند.
آذری جهرمی افزود: در مقطعی این بانک به تصمیم قانونگذار در لیست واگذاری قرار گرفت و بخشی از سهام پستبانک در قالب سهام عدالت و بخشی هم بهعنوان کشف قیمت در بازار سرمایه عرضه شد و با توجه به اینکه خدمات این بانک بیشتر بهصورت غیراقتصادی دیدهشده بود با زیان انباشته قابلتوجهی مواجه شده بود که میزان زیان انباشته از سرمایه ثبتیاش فزونی گرفته و بهنوعی این بانک در آستانه قرار گرفتن ذیل مقررات فصل ۱۴۱ قانون تجارت بود.
ماموریت جدید حمایت از کسبوکارهای نوپا
وی ادامه داد: در این دوره، مأموریت جدیدی برای پستبانک تعریف کردیم و خواستیم در کنار توسعه عدالت اجتماعی به یک حوزه دیگر که آنهم مربوط میشود به عدالت اجتماعی بپردازد که آنهم حمایت از کسبوکارهای نوپا بود. حمایتهایی که از کسبوکارهای نوپا و استارتآها در کشور صورت میگرفت در قابل دانشبنیانها بود که عمدتاً شرکتهایی بودند که از منابع حمایتی دولتی قابلتوجهای بهره میگرفتند ولی برای همه امکانپذیر نبود.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در بسط عدالت اجتماعی و در بسط استفاده از خلاقیتها در تغییر ساختار اقتصادی دولت و کشور تلاش کردیم که با اجرای طرح نوآفرین همه استارتآپهای کشور را در ذیل پوشش حمایتی قرار دهیم گفت: بر اساس این طرح هرجایی هر خلاقیتی وجود داشته باشد دولت به عدالت و نه به رانت میتواند از همه حمایت کند. بر این اساس پستبانک مجری این طرح شناخته شد و بهعنوان بانک تخصصی حوزه ICT هم معرفی شد.
آذری جهرمی افزود: فعالیت در این حوزه باعث شد که شرکتهای ارتباطی خدمات، تراکنشها و سرمایهگذاریهایشان را به سمت پستبانک بیاورد و مدیریت خوب هم باعث شد که پستبانک به رشد اقتصادی برسد. واگذاری بیشتر پستبانک در بازار سرمایه را هم بر اساس پیگیریها و قانون متوقف کردیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته پستبانک ۹۸ میلیارد تومان سود عملیاتی داد و امسال هم بالغبر پیشبینیها نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان سود خواهد داشت و با تجدید ارزیابی که انجام خواهد شد و در حال صورت گرفتن است پستبانک از ذیل ماده ۱۴۱ خارج میشود و جزو بانکهای سودده خواهد بود و این اقدام نتیجه نظم و انضباطی بود که در اجرای مقررات بانکی صورت گرفت.
وزیر ارتباطات در ادامه با تأکید بر اینکه پیشگامی پستبانک در توسعه خدمات دولت الکترونیک و توسعه خدمات دیجیتال مسئلهای است که مورد انتظار است و خیلی نباید تعجب کرد از خدماتی امروز ارائه میشود گفت: انتظاری که من از مجموعه مدیران پستبانک دارم این است، آن چیزی که پستبانک را از وضعیت نامناسب اقتصادی رهانید و به سمتی برد که سود ده شود پرداخت تسهیلات به کسبوکارهای نوپا و فعالیت بهعنوان بانک اختصاصی حوزه دیجیتال بوده است.بنابراین بسیاری از مقررات پست بانک هم باید متناسب با این ساختار اصلاح شود.
حل مشکل وثایق بانکی با راهحلهای خلاقانه
آذری جهرمی افزود: بسیاری از وجوه ادارهشده که در قالب طرح نوآفرین تصویب و به بانک میرود الان به دلیل وجود مانع وثایق به مشکل میخورند. اگر بخواهیم با نظام سنتی بانک به این حوزه بپردازیم فرق پستبانک با سایر بانکها چیست؟ یک کسبوکار کوچک که در یک شهرستان و استان کوچک راه افتاده است و سرمایهگذاری خطرپذیر نیاز دارد و ما بخشی از آن را در قالب وجوه ادارهشده تأمین میکنیم وثایق موردنظر بانک را از کجا باید تأمین کند؟ البته منطقی است که بانک هم در موقع سرمایهگذاری نیاز به وثیقه دارد. حل این مشکل نیاز به راهحلهای خلاقانه دارد، راهحل خلاقانه مسئلهای است که باید مدیران بانک به آن فکر کنند.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که ما صندوقی داریم تحت عنوان صندوق نوآفرین. صندوق نوآفرین شاید بتواند بخشی از سهام شرکتهای نوپا را به وثیقه بگیرد و تعهد بدهد به پستبانک برای پرداخت این وثایق. اینیک راهحل است حتماً راهحلیهای دیگری وجود دارد که تحقق آن منجر به پیادهسازی عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال میشود.
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه کشور زمانی پیشرفت میکند که ما به خلاقیتها میدان دهیم گفت: کشور زمانی پیشرفت میکند که ما اجازه دهیم تخریب خلاق در ساختارهای قدیمی و مندرس کشور صورت پذیرد. وقتی تخریب خلاق به سمت توسعه و پیشرفت صورت بگیرد طبیعتاً ساختار سنتی در برابر آن ایستادگی میکند. وظیفه حکومتها تسهیل این فرایندها است.
وی افزود: ما انتظار نداریم که در بخش خودمان که باید از صنایع خلاق و اقتصاد دیجیتال حمایت کند مانعتراشی شود. همه مدیران کل در سطوح استانها باید شیوههای خلاقانه خود را به هیئتمدیره و مدیرعامل پیشنهاد دهد و راهحلی برای برداشتن موانع جلوی پای کسبوکارها ارائه کنند.
آذری جهرمی در پایان گفت: این مجموعه اقداماتی که در دستور کار مدیران قرار دارد میتواند پستبانک را روزبهروز نامدارتر کند و بین بانکهای کشور جایگاه قابل توجهی پیدا کند و سرمایهگذاران خود را به سمت افزایش سرمایه ترغیب کند.
پوشش اینترنت کشور به ۹۴ درصد رسیده است
همچنین امیر ناظمی -رییس سازمان فناوری اطلاعات- در این مراسم با بیان اینکه این فراگیری هم جنبه زیرساختی و هم خدمات محتوا دارد، تصریح کرد: فراگیری در حوزه خدمات به معنای این است که خدماتی ارائه شود که گروههای مختلف با نیازمندیهای خاص بتوانند از این خدمات استفاده کنند و در حوزه بانکی و مالی، که گسترش و فراگیری خدمات مورد توجه بیشتری است اولین موضوع احراز هویت افراد بدون نیاز به حضور برای استفاده از خدمات مالی است.
وی افزود: دومین موضوع دسترسپذیری خدمات بانکی است که به معنای آن است که هر گروه از مشتریان با توجه به نیازمندیهای خاصی که دارند بتواند از آن خدمات استفاده کنند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه بسیاری از مواقع تصور ما این است که میزان استفاده از یک نیازمندی خاص کم است، خاطرنشان کرد: وقتی به یک مساله توجه میکنیم که بهطور متوسط گروههای خاصی نیازمند این خدمات میشوند و امروز بر همین اساس خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات و دسترسپذیری در حوزه بانکی و مالی در پست بانک رونمایی میشود.
ناظمی با تاکید بر اینکه رابطه بانکها و فناوری اطلاعات یک ارتباط دوسویه است، گفت: بانکها از یک سو از فناوری اطلاعات استفاده میکنند تا خدمات مالی بهتری به شهروندان ارائه دهند و ابزارهایی مانند کیف پول الکترونیکی و احراز هویت و حتی ابزارهای مرتبط با شفافیت مالی در این دسته قرار دارند و از سوی دیگر بانکها با حمایت از صندوقهای جسورانه به توسعه تکنولوژی فناوری اطلاعات کمک میکنند.
وی با اشاره به اینکه هشت سال پیش میزان دسترسی به فناوری اطلاعات در کشور ۲۲ درصد بوده و امروز با استراتژیهای وزارت ارتباطات ۸۱ درصد مردم حداقل هفتهای یکبار از اینترنت استفاده میکنند، اظهار کرد: در حال حاضر سطح پوشش در کشور ۹۴ درصد به رسیده است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از استراتژیهای اصلی وزارت ارتباطات و فناوری فراگیری خدمات فناوری اطلاعات در کشور بوده است، افزود: ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای رشد بالا در فراگیری فناوری اطلاعات برای سومین سال پیاپی توسط ITU انتخاب شده است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه پست بانک خود به عنوان یکی از پیشروان استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری معرفی کرده است، اظهار کرد: پست بانک به سوی بانکداری الکترونیکی حرکت رو به پیشرفت را آغاز کرده است.
ناظمی با تقدیر از کنشگران اجتماعی که مسئله دسترسپذیری را به یک موضوع عمومی تبدیل کردهاند، گفت: امروز استفاده از خدمات بانکی برای نابینایان مسیر میشود و این موضوع با پیگیری نابینایانی رقم خورد که این موضوع را تبدیل به یک دستور کار سیاستی کردند.