رویداد بینالمللی CloudTalk به دلیل پاندمی کرونا مجازی برگزار شد
رویداد بینالمللی CloudTalk، بزرگترین رویداد در حوزه فناوریهای ابری در منطقه اوراسیا، روز سهشنبه ۲۹ سپتامبر با هدف ایجاد یک بستر ارتباطی بین فعالان حوزه تکنولوژی ابری برای تبادل اطلاعات، دانش و تجربه روز به میزبانی کشور ترکیه برگزار شد. این رویداد به علت فراگیری ویروس کرونا رویداد CloudTalk بهصورت آنلاین و مجازی برگزار شد. ارائهها و فایلهای سخنرانی این رویداد تا مدت ۲ هفته یعنی ۱۲ اکتبر در اختیار شرکتکنندگان خواهد بود.
ترکیهایها بهصورت مجازی، میزبان بیش از ۲ هزار نماینده از شرکتهای مطرح حوزه فناوری ابری بودند. همچنین نزدیک به ۵۰ شرکت بزرگ دنیا در تالار بزرگترین همایش فناوریهای ابری حضور پیدا کردند. در رویداد CloudTalk بیش از ۵۰ سخنران حوزهی تکنولوژی ابری در ۵ سالن مجازی همزمان روی صحنه رفتند و به ارائه جدیدترین دستاوردها و محصولات خود پرداختند. از جمله شرکتهای بزرگ و مطرحی که در این رویداد حاضر بودند میتوان به CloudFlare و IBM Cloud اشاره کرد.
حضور نماینده ایرانی در CloudTalk
شرکت پارسپک، ارائهدهنده خدمات رایانش ابری، تنها نماینده ایرانی حاضر در رویداد بینالمللی CloudTalk بود. جمال حسینی، همبنیانگذار و مدیرعامل این شرکت، بهعنوان یکی از سخنرانان این رویداد در سالن WebTech Future بهصورت زنده و مجازی به ارائه و معرفی قابلیت جدید CDN پارسپک که به کاهش خودکار TTFB و کاهش تاخیر بارگذاری صفحه کمک میکند، پرداخت.
به گفته او برای استفاده از این ویژگی جدید، تنها کافیست آن را روی CDN فعال کرده و باقی کارها بهصورت خودکار انجام خواهد شد. حسینی همچنین به اهمیت استفاده از این سرویس برای کاهش هزینههای ناشی از پایین آوردن TTFB اشاره کرد و گفت: «این یک راهکار اقتصادی برای کاهش تاخیر بارگذاری صفحات است.»
ارائه جمال حسینی، مدیرعامل پارسپک، در کنفرانس آنلاین بینالمللی CloudTalk
حسینی با اشاره به اهمیت سرعت بارگذاری صفحات وب برای نگهداشتن کاربران در وبسایت گفت: «رابطه مستقیمی بین کارایی (پرفورمنس) سایت و میزان تعامل کاربران (User Engagement) برقرار است. اگر کاربران هنگام استفاده از یک وبسایت چند ثانیه با یک صفحه سفید مواجه شوند، از آن سایت بیرون میروند. هرچه سرعت بارگذاری صفحات سریعتر باشد، ماندگاری کاربران در سایت بیشتر خواهد بود. این به معنای نرخ تبدیل بالاتر و نرخ پرش پایینتر بوده که از اصلیترین عوامل بهبود رتبه سایت نیز هستند.»
مدیرعامل پارسپک معتقد است: «سرعت لود ۲۰۰ میلیثانیهای یا کمتر برای یک سایت ایدهآل است.» او مدت زمان بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیثانیه را سرعت خوب توصیف کرد. به بیان حسینی اگر از یک مکان نزدیک به سرور، سرعت لود بیش از ۵۰۰ میلیثانیه طول بکشد این مساله باید بررسی شود. او در مورد سرعت لود بیش از ۱ ثانیه نیز به کاربران هشدار جدی داد.
ویژگی جدید محصول CDN پارسپک
حسینی صحبتهایش را با اشاره به اهمیت استفاده از CDN در سرعت بارگذاری صفحات ادامه داد و گفت: «صحبت درباره این نیست که از CDN استفاده کنیم یا خیر. این مساله تقریبا برای همه جا افتاده است. ما در مورد میلیثانیه صحبت میکنیم».
به گفته او اکثر شرکتهای ارائهدهنده CDN دیتاها را روی هاردهای SSD و HDD کش میکنند. حسینی با اشاره به اینکه دیسک درایورها به اندازه کافی برای پاسخگویی سریع نیستند گفت: «میانگین تاخیر دیسکها برای پاسخگویی حدود ۱۳ میلیثانیه است. در حالی که این عدد برای رم به ۸۳ نانوثانیه میرسد. او با بیان این نکات به میزان اهمیت کش کردن اطلاعات روی رم به جای هارد دیسک اشاره کرد.
به گفته حسینی، ردیس تمام دادهها را بهجای ذخیره روی هارددیسک بهصورت «In-Memory» کش میکند. این قابلیت تاخیر هارددیسکها را از بین میبرد و دسترسی به دادهها را در میکروثانیه فراهم میکند.
مدیرعامل پارسپک با اعلام ویژگیها و برتریهای ردیس نسبت به هاردیسکها اعلام کرد که پارسپک از ذخیره اطلاعات بهصورت «In-Memory» بهره میگیرد. اما از ردیس استفاده نمیکند. او دلیل این کار را جلوگیری از فراخوانیهای سیستمی اضافی عنوان کرد. حسینی اعلام کرد پارسپک برای این کار از مموری وبسرور استفاده میکند و همهچیز از طریق وبسرور تحویل داده میشود. او اعلام کرد که این کار Latency و تاخیر در بارگذاری را به حداقل ممکن میرساند. به عقیده او اهمیت این مساله در شکست دادن رقبا برای رسیدن به رتبه یک در گوگل بسیار بالا است.
CloudFlare
یکی دیگر از شرکتهایی که در رویداد CloudTalk به ارائه آنلاین سرویس خود پرداخت شرکت Cloudflare بود. این شرکت برای کاربران ایرانی بیشتر با VPN معروفش شناخته میشود. در این ارائه جنیفر تیلور، مدیرمحصول، عثمان مظفر، مدیر بخش مهندسی و آرون سینگ، مدیر بخش بازاریابی محصول کلوفلر درباره مزایا و معایت سیستمهای «Built-In» در مقایسه با «Bolt-On» به بحث و تبادل نظر پرداختند. همچنین درمورد راهکارهای کلودفلر برای محافظت کاربران از تهدیدهای سایبری و کمک به برطرفکردن بحرانهای زیرساختی صحبت کردند.
ارائه جنیفر تیلور، مدیرمحصول، عثمان مظفر، مدیر بخش مهندسی و آرون سینگ، مدیر بخش بازاریابی محصول CloudFlare
در این مراسم سخنرانانی از شرکتهای علیبابا، IBM، مایکروسافت، آیکان و لوگوسافت حضور داشتند. سخنرانان در این رویداد به ارائه جدیدترین تکنولوژییها و آخرین محصولات خود پرداختند. همچنین در این رویداد آنلاین، امکان برقراری ملاقات مجازی بین تک تک شرکتکنندگان با یکدیگر و همچنین بین شرکتکنندگان با سخنرانان وجود داشت.