زاویه: از تب چالش مانکن در ایران تا مجوز رسمی برای کانالهای تلگرامی
این هفته اخبار فناوری در ایران پر از چالش بود از فراگیری عجیب چالش مانکن تا چالش جدید برای صاحبان کانالهای تلگرام پرطرفدار و پایان یافتن چالش ایرانسل با عذرخواهی رسمی با زاویه این هفته ساعت ۲۱ با ما همراه باشید.
تب «چالش مانکن» در ایران
اگر اهل گشتوگذار در شبکههای اجتماعی باشید حتما با چالشهای مختلفی که هرازگاهی در این شبکهها فراگیر میشود آشنایی دارید، از چالش سطل آب یخ گرفته تا همین چالش تازه مانکن! از میان چالشهای متعدد شبکههای اجتماعی چالش سطل آب یخ از پرطرفدارترین و بهنوعی میتوان گفت پرثمرترین چالشهای شبکههای اجتماعی بوده است این چالش که هدف آن آشنایی افراد با بیماری ALS بود توانست در مدتزمان کوتاه چهرههای مشهور و مردم را به سمت خود سوق دهد و در کشورمان نیز پرطرفدار شود، این چالش توانست کمکهای مردمی بسیاری را برای انجمنهای حامی بیماران ALS جمعآوری کند و چالشی مثبت و اثرگذار بود هرچند مشکلات بسیاری نیز به وجود آورد اما پس از فراگیری این چالش دیگر هیچ چالشی نتوانست تا این حد پرطرفدار شود تا اینکه پای چالش به نام «مانکن» به شبکههای اجتماعی باز شد. این چالش چندان عجیبوغریب نیست و بهنوعی شبیه بازی نوستالژیک مجسمه بازی خودمان است. در چالش مانکن (Mannequin Challenge) افراد لحظهای در هر کاری که مشغول به انجام آن هستند بیحرکت شده و یکی از حاضرین از تکتک افراد فیلم بردای میکند و آن را با هشتگ #MannequinChallenge در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارد در این چالش برخلاف چالش سطل آب یخ خبری از دعوت سایرین نیست.
چالش مانکن برای اولین بار توسط چند نوجوان آمریکایی تصویربرداری شد. در ابتدا این دانش آموزان بدون هیچ هدفی و تنها بهعنوان تفریح و سرگرمی اقدام به تهیه فیلم کردند. با انتشار فیلم خود در صفحه یوتیوب با عنوان مانکنهای فلوریدا توانستند بیشترین بازدید را کسب کنند. یکی از ورزشکارهای حرفهای آمریکا تصمیم گرفت کلیپ را بازسازی کند، پس از بازسازی حرکات، این ویدئو همانند نسخه اصلی موردتوجه قرار گرفت.
این چالش بهظاهر ساده توانسته در مدتزمان کوتاهی در کشورهای مختلف ازجمله ایران و در میان شخصیتهای مشهور جهان محبوبیت پیدا کند. در ایران نیز این چالش طرفداران فراوانی پیداکرده از فوتبالیستها و تیمهای مشهور کشور گرفته تا مردم عادی چالشهای مانکن را در حالتهای مختلفی به اشتراک گذاشتهاند. از مشهورترین ویدئوهای چالش مانکن در ایران میتوان به ویدئو بازیکنان تیم تراکتورسازی پس از گل و چالش مانکن طرفداران تیم اینترمیلان در ایران اشاره کرد که مورد دوم حتی توانست تحسین باشگاه اینتر میلان را جلب کرده و تماشاگران جهانی کسب کند.
شاید این چالش بیش از اینکه هدف خاصی داشته باشد قصد دارد به انسانهای امروزی یادآوری کند که شاید گاهی کاهش سرعت لحظات زندگیمان بد نباشد. هرچند ، ای کاش همانند چالش سطل آب یخ در کنار جنبه تفریح و سرگرمی هدف مهمتری را نیز دنبال میکرد.
ثبت سیمکارت جدید به مشترکان اطلاعرسانی میشود
طبق اعلام معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اپراتورها موظفاند در صورت فعال شدن هر سیمکارت جدید به نام مشترکان تلفن همراه، پیامک اطلاعرسانی به وی ارسال کنند.
کاربران سیمکارتها در صورت فعال شدن هر سیمکارت جدید به نام خود پیامک اطلاعرسانی با عنوان cra.ir بهتمامی سیمکارتهای فعال خود دریافت میکنند.
این طرح گام مثبت برای کاربرانی است که برخی افراد سودجو بدون اطلاع آنها و به نام اشخاص اقدام به خرید سیمکارت نموده و از این سیمکارتها سوءاستفاده کردهاند. پیشازاین طرح صاحبان سیمکارتها تنها با مراجعه به سایت «سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن سیّار» قادر بودند تا از تعداد سیمکارتهای ثبتشده به نام خود مطلع شوند.
کانالهای تلگرام پرطرفدار باید از ارشاد مجوز بگیرند
کانالهای تلگرامی که با هزار عضو خود فخرفروش میکردند و توانسته بودند درآمد کلانی نیز جیب صاحبان خود بزنند روزگار سختی را پیش رو خواهند داشت چراکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مصوبهی جدید شورای عالی فضای مجازی برای دریافت مجوز و ساماندهی شبکههای اجتماعی و محتوای کانالهای تلگرام خبر داده است. محمود واعظی در حاشیهی همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی اظهار داشته است: «در آخرین جلسهی شورای عالی فضای مجازی پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه کسانی که دارای کانالهای مختلف در شبکههای اجتماعی با تعداد اعضای قابلتوجه هستند، باید احراز هویت شوند».
وی در ادامه تأکید داشته است: «این موضوع به این دلیل است که فعالیتهای خبری و اطلاعرسانی در این کانالها باید مورد استناد باشد تا مردم بتوانند به آنها اعتماد کنند. بر این اساس مقرر شد این فعالان شبکههای اجتماعی از یک مرجع مشخص مجوز فعالیت بگیرند. بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول شد تا ظرف مدت یک ماه کمیتهای تشکیل داده و برای ساماندهی این شبکهها آئیننامه تدوین کند.»
وزیر ارتباطات ساماندهی انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی را تنها محدود به کانالهای تلگرام ندانسته و افزوده است: «مقررشده است در این آئیننامه، سازوکاری برای ساماندهی تمامی محتواهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی که دارای اعضای قابلتوجهی هستند، تدوین شود».
وی در خصوص تعداد دنبال کنندگان کانالهای مدنظر شورای عالی فضای مجازی گفته است: «موضوعی که در شورای عالی فضای مجازی موردبحث قرار گرفت، پیشنهاد ساماندهی کانالهای با بیش از ۵۰۰۰ عضو بود، اما مصوبهای برای این تعداد دیده نشده است و قرار بر این شد تا کمیتهای که از سوی وزارت ارشاد تشکیل میشود، در مورد این رقم و جزئیات دیگری از طرح احراز هویت و ساماندهی شبکههای اجتماعی و کانالهای تلگرام تصمیمگیری کند.»
با این اوصاف کانالهای تلگرام بیهویتی که بیش از ۵ هزار عضو داشته باشند باید کمکم به فکر دریافت مجوز از وزارت ارشاد باشند و کانالهای تلگرام زیرزمینی با مدیران مخفی نیز باید کمکم هویتشان را آشکار کنند.
نوشته زاویه: از تب چالش مانکن در ایران تا مجوز رسمی برای کانالهای تلگرامی اولین بار در پدیدار شد.