زورآزمایی موتور جست‌وجوی چینی با گوگل

مدیرعامل بزرگترین موتور جست‌وجوی چینی بایدو (Baidu) مدعی شده است که همانطور که تاکنون توان رقابت با گوگل را داشته، از این پس نیز می‌خواهد به یکه‌تازی و فعالیت گسترده در بازار چین ادامه دهد.
 
به گزارش the star، چندی پیش اخباری مبنی بر بازگشت دوباره غول تکنولوژی گوگل به بازار چین شنیده و منتشر شد که گمانه‌زنی‌های بسیاری را درباره احتمال سانسور نتایج جست‌وجوی موتور جست‌وجوی گوگل در چین قوت بخشید.
 
حالا رابین لی - مدیر اجرایی ارشد شرکت بایدو - به تازگی در واکنش به خبر بازگشت گوگل به چین عنوان کرده است که بایدو همواره بزرگترین و قدرتمندترین موتور جست‌وجوی اینترنتی در چین شناخته و استفاده شده است و این امر چه در غیاب گوگل چه در حضور آن همواره وجود داشته است.
 
وی در ادامه افزود: ما با قدرت به رقابت با گوگل آمریکایی ادامه خواهیم داد و بدون شک پیروز این میدان و رقابت تنگاتنگ خواهیم شد و همانطور که تاکنون موفق و یکه‌تاز بودیم، از این پس نیز عملکرد موفقیت آمیزی خواهیم داشت.
 
چند سال پیش شرکت آمریکایی گوگل تحت تاثیر قوانین محدودکننده و سخت‌گیرانه دولت چین، اعلام کرد که دیگر با این کشور همکاری نمی‌کند و به همین دلیل نیز بسیاری از سرویس های خود را در این کشور از دسترس خارج کرد.
 
کشور چین یکی از معدود کشورهایی است که قوانین و مقررات محدودکننده‌ای برای استفاده از خدمات اینترنتی و آنلاین وضع کرده است و به سانسور و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در جهان معروف است.
 
حالا به نظر می‌رسد که گوگل نظرش تغییر کرده و می‌خواهد بار دیگر به بازار فعال و پرشور کشور چین بازگردد تا بتواند علاوه بر جلب نظر میلیون‌ها کاربر چینی، به افزایش سرویس دهی و درآمدزایی خود بپردازد.
 
گوگل در سال ۲۰۱۰ میلادی در اعتراض به تلاش چین برای محدود کردن استفاده آزادانه شهروندانش از اینترنت، بسیاری از سرویس‌های خود را در این کشور قطع کرد .البته هنوز اطلاعات و جزئیات دقیقی از سوی هیچ یک از طرفین منتشر نشده و صحت این خبر هنوز تایید نشده است، اما یک منبع ناشناس اسنادی را به وب سایت اینترسپت ارائه داده است که نشان می‌دهد گوگل از اوایل سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی در حال تلاش برای بازگشت به چین و توسعه نسخه سانسور شده موتور جست‌وجوی خود بوده است.
 
زمانی که گوگل از بازار چین خارج شد، سهم قابل توجهی از بازار خود را از دست داد اما در عوض، سهم بازار بایدو به میزان ۷۰ درصد افزایش یافت که این خود نشان از موفقیت و پیروزی بزرگی برای این غول تکنولوژی چینی داشت.