سازمان فناوری اطلاعات به عرضهکنندگان محصول در پلتفرمهای آنلاین وام اعطا میکند
سازمان فناوری اطلاعات در قالب طرح حمایت از عرضه کنندگان محصول در پلتفرمهای کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات، به فروشندگان و عرضهکنندگان محصول در پلتفرمهای آنلاین نظیر فروشگاههای اینترنتی وام اعطا میکند.
«شهره ناصری» معاون سیاستگذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات با اعلام این خبر میگوید که این طرح بیشتر در راستای تثبیت اشتغال کسب و کارهای کوچک و عموما خانگی هست تا اشتغالزایی اما منجر به ایجاد شغل نیز خواهد شد. او میگوید کلیه عرضه کنندگان محصول (کالا یا خدمت) بر بستر پلتفرمهای اینترنتی میتوانند از آن بهرهمند بشوند. آنطور که ناصری میگوید دریافت کنندگان این وامها باید شرایطی داشته باشند: «در یکی از پلتفرمهای برگزیده سازمان فعال باشند و حداقل یک سفارش که منجر به خرید در پلتفرم در یک سال گذشته شده داشته باشند.» او میگوید در هر حوزه فعالیت حداکثر به عرضهکنندگان در ۵ پلتفرم برگزیده وام ارائه میشود و کدملی هر عرضه کننده باید از طریق API و بر بستر پلتفرم به سازمان فناوری اطلاعات ارائه شود: «همچنین پلتفرمها باید از طریق اتصال استاندارد تعریف شده با سازمان در ارتباط باشند.»
به گفته در حال حاضر این طرح با دو مجموعه جاباما و باسلام این طرح پیش رفته و قرار است پلتفرمهای برتر دیگری نظیر تخفیفان، کشمون، دیجی کالا و... نیز به آن اضافه شوند: «بیشتر پلتفرمهایی مدنظرمان است که در آن کسبوکارهای کوچک فعال و زیادی فعالیت دارند و نیاز به این وامها برای ثبات کار خود دارند. سه شنبه امضای طرح با جاباما و باسلام انجام شد و به هر یک ۴ میلیارد تومان تسهیلات داده شده تا آن را بین عرضهکنندگان محصول خود تقسیم کنند.
آنطور که ناصری میگوید پلتفرم باید به عنوان پلتفرم برگزیده در حوزه تعریف شده بر اساس شاخصهای تدوین شده در هر حوزه از قبیل تعداد نصب اپلیکیشن ، رتبه الکسا سایت معرفی شده ، تعداد عرضه کننده های پلتفرم ، تعداد تراکنشهای هر عرضه کننده در ماه و مبلغ تراکنش های عرضه کنندگان در ماه، توسط سازمان تایید شده باشد: «همچنین باید تعداد عرضه کنندگان محصول (کالا/خدمات) موجود و تعهد شده بر بستر پلتفرم را از طریق تهیه یک سامانه پایش و ارزیابی در اختیار سازمان قرار دهد. کد ملی و درآمد هر عرضهکننده بر بستر پلتفرم نیز بایستی بهصورت آنلاین و از طریق API به سازمان ارائه شود.»
آنطور که در این طرح آمده تسهیلات در دو قسط مساوی به شرط حفظ شرایط و رعایت دستورالعمل جامع ضوابط و طرحهای حمایتی مرتبط با تسهیلات از محل وجوه اداره شده با فاصله زمانی حداقل چهار ماهه به متقاضی پرداخت میشود. در واقع قسط دوم برخلاف قسط اول که نیازمند یک سفارش منجر به خرید بود، تنها به ازای انجام حداقل ۱۰۰ سفارش منجر به خرید پرداخت میشود.
ناصری در پاسخ به این پرسش که آیا نظارت پسینی وجود دارد که پلتفرمها این وجوه را به درستی و عادلانه تقسیم کنند یا خیر به دیجیاتو میگوید: اکثر تسهیلات دومرحلهای است که بتوان نظارت روی آن انجام داد همچنین باید گفت که در توافقنامهها تعهدات پلتفرم به طور شفاف ذکر شده است.»
بر اساس گفتههای ناصری اشخاص حقیقی میتوانند ۶۰ میلیون تومان و اشخاص حقوقی نیز ۱۲۵ میلیون تومان میتوانند دریافت کنند: «بازپرداخت این تسهیلات نیز به صورت ۳۶ ماهه و پز از ۱۲ ماه دور تنفس خواهد بود و نرخ بهره آن نیز ۵ درصد محاسبه شده است.» ناصری تاکید دارد که این طرح برای همه پلفترمهای برتر در حوزه ICT خواهد بود و دامنه آن تنها محدود به فروشگاههای اینترنتی نخواهد بود بلکه در آینده نزدیک پلتفرمهای برتر حوزه ارائه دهنده خدمات نیز به آن اضافه خواهند شد.