سامانه رادار وضعیت اینترنت کشور را لحظهای پایش میکند
سامانه «رادار» ابر آروان؛ پایشگر لحظهای وضعیت اختلالات اینترنت کشور
سامانه «رادار» ابرآروان وضعیت ارتباطات اینترنتی کشور را از طریق ۱۰ دیتاسنتر آسیاتک، ایرانسل، همراه اول، هایوب، رسپینا، افرانت و مبیننت به صورت لحظهای پایش و منتشر میکند.
ابرآروان با در دسترس قراردادن اطلاعات زیرساخت اینترنت کشور در راستای شفافیت اطلاعات و به عنوان منبع مستقل، از امروز (۱۴ دی) گزارش لحظهای از وضعیت اتصالات ایران را به آدرس radar.arvancloud.com در اختیار همگان قرار میدهد.
سامانه رادار ابرآروان وضعیت ارتباطات اینترنتی ۱۰ دیتاسنتر پرترافیک شامل آسیاتک، ایرانسل، همراه اول، هایوب، رسپینا، افرانت و مبیننت در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و تبریز را پایش میکند. این سامانه از طریق پروتکل HTTPS دسترسی به ۸ سایت پربازدید شامل گوگل، یاهو، اینستاگرام، ویکیپدیا، لینکدین، توییچ، گیتهاب و استک اورفلو را رصد میکند. این اطلاعات که هر دقیقه یک بار بهروز میشود در نموداری با بازه زمانی ۱۵ دقیقهای اختلالات دیتا را در ۴ سطح نشان میدهد.
صابر مسگری، مدیر بخش CDN ابرآروان، در گفتوگو با پیوست اعلام کرد: «سرویس رادار از دو هفته گذشته بهصورت آزمایشی به اجرا درآمد و از ۱۴دی رسما آغاز به کار کرد.»
او در پاسخ به این سوال که ارزش افزوده این سرویس برای ابرآروان چه بوده، گفت: «ابرآروان تنها در راستای اطلاعرسانی و تعهد به شفافیت اطلاعات این سرویس را راهاندازی کرده است. در مواقعی که برخی دیتاسنترها از کار میافتاد یا وضعیت اینترنت به مشکل برمیخورد؛ برخی کاربران از ما درخواست اطلاعرسانی داشتند.»
مسگری در مورد منبع این اطلاعات گفت: «بهدلیل حضور سرورهای ابرآروان در تمام دیتاسنترها ما این اطلاعات را بهصورت مستقیل جمعآوری کردیم و در این مورد با سازمان یا شرکت خاصی همکاری نداشتیم.» او در مورد قانونی بودن انتشار این اطلاعات گفت: «در حال حاضر منع قانونی برای انتشار این اطلاعات وجود ندارد.»
به گفته مسگری در حال حاضر تنها این ۸ سایت پربازدید رصد میشود اما اگر کاربران درخواست اضافه شدن سایتی را داشته باشند این امکان وجود دارد. او درباره اینکه آیا در آینده اطلاعات ISPها یا اپراتورها بهصورت کلی نمایش داده میشود یا خیر، گفت: «این ۸ سایت نشاندهنده وضعیت کلی سرویسدهندهها است و نتیجهگیری از روی این اطلاعات بر عهده کاربران خواهد بود.»
مسگری در مورد اینکه آیا ایده رادار از روی سایت نتبلاکرز گرفته شده است، گفت: «به هرحال هدف هر دو این سرویسها یکی است اما سرویس نتبلاکرز در مدت زمان قطع اینترنت مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت درحالی که ما از ۶ ماه پیش این نیازمندی را از سمت کاربران خود داشتیم.»
سامانه رادار یک نمودار از وضعیت سرویسدهندههای اینترنت روی ۸ سایت پربازدید را نشان میدهد که هر خط رنگی در این نمودار نشاندهنده اختلال در یک دیتاسنتر است. با توجه به میزان تراکم آنها میتوان از وضعیت ارتباطات اینترنت ایران آگاه شد. تراکم بالای خطوط اختلال زیاد، تراکم کم خطوط اختلال کم و تراکم بسیار کم خطوط، نبود اختلال در بازهی زمانی بلند را نشان میدهند.