سبقت شیائومی از اپل در بازار جهانی ساعت هوشمند پیش از عرضه اپل واچ سری ۷

یک گزارش جدید در رابطه با وضعیت بازار نشان می‌دهد که کمپانی شیائومی در 3 ماهه دوم امسال موفق به پیشی گرفتن از اپل در بازار جهانی اسمارت‌واچ شده است؛ اگرچه فاصله میان 2 برند بسیار نزدیک است. این امر موجب شد تا شیائومی لقب بزرگترین تولیدکننده اسمارت‌واچ را به خود اختصاص دهد و شرکت اپل در رتبه دوم جای گیرد.

هواوی، فیت‌بیت و سامسونگ نیز به‌ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار دارند. بر اساس محتوای گزارش، کمپانی شیائومی در 3 ماهه دوم سال 2021 موفق به فروش 8 میلیون دستگاه ساعت هوشمند شده است؛ در حالی‌که سهم اپل از این بازار معادل 7.9 میلیون واحد بوده است.

بی‌تردید زمان‌بندی فاکتور مهمی محسوب می‌شود و موسسه کانالیز در گزارش خود به این موضوع اشاره نموده است. شیائومی در دوره 3 ماهه دوم امسال از یک مدل جدید رونمایی کرد؛ در حالی‌که طرفداران اپل منتظر عرضه اپل واچ سری 7 در اواخر ماه جاری هستند. در 3 ماهه دوم سال 2021 شیائومی با پیشی گرفتن از اپل به برترین فروشنده گجت‌های پوشیدنی در جهان تبدیل شد. عرضه دستبند هوشمند می اسمارت باند 6 نیز به تقویت جایگاه کمپانی چینی کمک کرد. این موفقیت در حالی حاصل شد که گجت مذکور ابتدا در هندوستان؛ یکی از بزرگترین بازارهای هدف شیائومی عرضه نشده بود.

سینتیا چن؛ تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی Canalys Research اعلام کرد: “شیائومی با سرعت بخشیدن به عرضه می باند 6 دست به اقدامی عاقلانه زد. این دستگاه در مقایسه با مدل نسل قبلی خود محصول به‌مراتب ارزشمندتری محسوب می‌شود. چرخش سریع شیائومی به سوی ساعت‌های پایین‌رده به کمپانی چینی کمک کرد تا فروش ساعت‌های مچی خود طی این دوره زمانی 3 ماهه را 1.3 میلیون واحد افزایش دهد.”

با این‌حال موسسه کانالیز محصولات معمولی موسوم به “دستبندهای ساده” (نظیر مدل‌های پایین‌رده فیت‌بیت و شیائومی) را از اسمارت‌واچ‌های پیچیده‌تر تفکیک می‌کند. در بخش ساعت‌های هوشمند برتر، شرکت اپل با کسب سهم 31.1 درصدی از بازار کماکان پیشتاز بوده و هیچ رقیب دیگری حتی به آن نزدیک نیز نشده است. کلیه بازیگران دیگر بازار دارای سهم تک‌رقمی هستند. هواوی با کسب سهم 9 درصدی در جایگاه دوم قرار داشته و شیائومی با سهم 5.7 درصدی رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. این موضوع به احتمال فراوان تا حدودی مدیون تمرکز اپل بر قابلیت‌های مرتبط با سلامت نظیر نمایشگر الکتروکاردیوگرام (ECG) است.

جیسون لو؛ مدیر تحقیقاتی موسسه کانالیز گفت: “فروشندگان در تلاش برای ایجاد یک جهش نسلی بزرگ در زمینه فناوری‌های ساعت‌های هوشمند هستند. آنها به منظور برجسته‌سازی محصولات خود اصول اساسی نظیر تجربه کاربری و شارژدهی باتری را بهبود داده و ضمن ایجاد رابط‌های کاربری متمایز از اکوسیستم‌های ویژه خود استفاده می‌کنند. بدین‌ترتیب امکان ارائه موارد کاربری جدید و منحصربه‌فرد ایجاد خواهد شد. اما ردیابی سلامت برجسته‌ترین مورد کاربری برای ساعت‌های هوشمند محسوب می‌شود.

توانایی ارائه ویژگی‌های پیشرفته مرتبط با سلامت و داده‌ها و چشم‌اندازهای مفید به کاربران موجب تمایز بازیگران برنده و بازنده از یکدیگر خواهد شد. سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان روی سنسورهای سلامت نسل آینده بسیار حائز اهمیت است. توسعه الگوریتم‌ها و ایده‌های بومی نه‌تنها امکان ردیابی علائم حیاتی را فراهم می‌کند؛ بلکه دستیابی به دقت مطلوب و قابلیت اطمینان‌پذیری مناسب را ممکن خواهد کرد. تولیدکنندگان بایستی در راستای ارائه چشم‌اندازهای جدید به کاربران در زمینه روندهای بهداشتی و گردآوری داده‌ها در بازه زمانی طولانی‌تر تمرکز کنند. بدین‌ترتیب کاربران به نحوه تاثیرگذاری سبک زندگی بر سلامت خود پی خواهند برد.”

بر اساس پیش‌بینی‌ها اپل واچ سری 7 فاقد سنسورهای جدید خواهد بود؛ اگرچه یک گزارش قدیمی ادعای متفاوتی را مطرح کرده بود. با این‌حال کارشناسان معتقدند که در آینده شرکت اپل قصد دارد تا مشخصه‌های سنجش قند خون و فشار خون را به اپل واچ اضافه نماید.

نوشته سبقت شیائومی از اپل در بازار جهانی ساعت هوشمند پیش از عرضه اپل واچ سری 7 اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.