سرقت اطلاعات میلیونها نفر در حمله سایبری به سوپرمارکت هندی
اطلاعات شخصی میلیونها نفر از کاربران سوپرمارکت اینترنتی هندی "بیگ بسکت" در جریان یک حمله سایبری به سرقت رفت.
هری منون، مدیرعامل و یکی از موسسان سوپرمارکت آنلاین "بیگ بسکت" این حمله را تایید کرد که نخستین بار توسط شرکت تحقیقات امنیت سایبری سایبل آمریکا گزارش شده بود. اطلاعات به سرقت رفته شامل آدرس ایمیل، شماره تلفن همراه و نشانی کامل هستند که در دارک وب به قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار به فروش گذاشته شده اند.
منون به بلومبرگ نیوز گفت: یک رخنه اطلاعاتی صورت گرفته و ما این مسئله را به پلیس جرایم سایبری گزارش کرده ایم اما به دلیل ادامه تحقیقات، به ابعاد این حمله اشاره ای نکرد.
با روی آوردن فزاینده کاربران به اینترنت برای تهیه مایحتاج خود در دوران همه گیری ویروس کرونا، جرایم سایبری افزایش پیدا کرده است. گروه علی بابا هولدینگ که حامی بزرگ سوپرمارکت آنلاین "بیگ بسکت" است، اوایل امسال هدف حمله سایبری قرار گرفته بود که به پایگاه داده واحد لازادای این شرکت رخنه کرده بودند.
اما مقامات هندی برای انجام تحقیقات دیجیتالی به حد کافی مجهز نیستند. بانگالور که هاب فناوری هند است، هشت واحد پلیس جرایم سایبر در یک سال گذشته تشکیل داده که در راس هر کدام یک بازرس پلیس قرار دارد اما بسیاری از کارکنان این واحدها برای تحقیق درباره فیشینگ، هک و سایر انواع حملات آنلاین تعلیم ندیده اند. برخی از این دفاتر هر ماه صدها شکایت دریافت می کنند اما بسیاری از این جرایم حل نشده باقی می مانند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، "بیگ بسکت" که مقر آن در بانگالور است، محصولات غذایی به خریداران در بیش از دهها شهر می فروشد. این سوپرمارکت آنلاین سرگرم مذاکره برای فروش حدود ۵۰ درصد سهم به ارزش حدود دو میلیارد دلار به گروه تاتا است.