سهم شبکه های اجتماعی از کاربران اینترنت در ایران
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۸۰ درصد کاربران اینترنت کشور عضو شبکه های اجتماعی عمدتا شامل تلگرام و اینستاگرام هستند.
گویا آی تی – معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۸۰ درصد کاربران اینترنت کشور عضو شبکه های اجتماعی عمدتا شامل تلگرام و اینستاگرام هستند.
حمید ضیایی پرور چهارشنبه شب در همایش فعالان شبکه های اجتماعی در قزوین با اشاره به جذب کاربران اینترنتی به یک یا چند شبکه اجتماعی،افزود: تلگرام یکی از شبکه های پرنفوذ با ۱۸۰میلیون کاربر است که ۵۰ میلیون کاربر آنرا ایرانیان تشکیل می دهند.
وی اضافه کرد: ایرانیان روزانه ۲٫۷ میلیارد بازدید از تلگرام دارند و ۷۵۰ هزار کانال فارسی در آن تشکیل شده است.
ضیایی پرور، نبود فیلتر، سرعت و امنیت داده ها را از جمله مزایا و در مقابل سرعت ایجاد کانال های مخالف با ارزش ها و حاکمیت نظام و جستجو ناپذیری،آرشیوناپذیری و پروتکل های غیر بومی را از معایب تلگرام برشمرد.
وی همچنین یادآور شد: افراد ۲۵ تا ۳۷ سال بیشترین فراوانی سنی را در بین کاربران اینترنت کشور دارند.
ضیایی پرور اضافه کرد: ایرانیان بیشتر به دنبال محتواهای تفریحی و خبری هستند و دهه شصتی ها و افراد ۲۵ تا ۳۷ سال مهمترین کاربران اینترنت کشور را تشکیل می دهند.
این مسئول یادآور شد: یکی از کارکردهای رسانه تفریح و سرگرمی است که در رسانه رسمی به آن چندان توجه نمیشود هرچند اخیرا ۲ برنامه دورهمی و خندوانه به این موضوع پرداخته اند که اتفاقا جزو پربازدیدترین برنامه ها محسوب می شوند.
وی همچنین گفت: شبکه های اجتماعی به این دلیل موفق شده اند که در زمینه امکان اشتراک گذاری تصویر، ویدیو و همچنین تفریح و سرگرمی فعال هستند.
ضیایی پرور افزود: شبکه های اجتماعی موبایلی به علت امکان اشتراک گذاری دیتا، امکان مکان یایی، سادگی دسترسی و امکانات تلفن جذابیت زیادی بین کاربران اینترنتی دارند.
وی در ادامه به فرصت ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی اشاره کرد و افزود: واگرایی ادیان، نقض حریم خصوصی افراد، امکانات فناورانه برای جاسوسی مدرن، اعتماد عمومی به شبکه های خارجی و تضعیف مبانی دینی و اعتقادی ایرانیان، اخبار شایعات و نادرست که کاربر نمیتواند اطلاعات درست را از نادرست تشخیص دهد از جمله معایب و تهدیدهای این حوزه به شمار می روند.