شاخصهای عملکرد اپراتورهای اینترنت اعلام شد / کیفیت بالاتر و مشترکان سه برابری ایرانسل
جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) دربارۀ کیفیت اینترنت، حاکی از نفوذ سه برابری خدمات اینترنت پرسرعت ثابت بیسیم (TD-LTE) ایرانسل است.
این گزارش که با عنوان «ایران در مسیر هوشمندی؛ گزارش کیفیت اینترنت در ایران در ۶ ماهۀ نخست سال ۱۳۹۹» توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) تهیه و منتشر شده است، عملکرد اپراتورهای ارائهدهندۀ خدمات اینترنت را به صورت شفاف در معرض دید عموم مردم قرار داده است.
در این گزارش و در بخش «اشتراکهای پهنباند ثابت و سیار به تفکیک جزئیات»، تعداد اشتراکهای پهنباند ثابت و سیار به تفکیک نوع پروانه، فناوری و شرکت در شهریور ۱۳۹۹ در قالب یک جدول منتشر شده که در بخش اینترنت ثابت بیسیم (FWA)، ایرانسل با دارا بودن ۹۷۹۵۵۹ مشترک اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE)، بیش از سه برابر تعداد مشترکان مبیننت با ۳۰۴۲۵۹ مشترک را به خود اختصاص داده است. شرکت فرابرد دادههای ایرانیان نیز با ۱۴۱۰۹ مشترک در ردۀ سوم است.
همچنین در بخش دیگری از این گزارش که به آمار پایش کیفیت خدمات (QoS) و کیفیت تجربۀ مشتری (QoE) اختصاص دارد، خدمات TD-LTE ایرانسل، بر اساس میانگین ۶ ماهۀ نخست سال ۱۳۹۹، در شاخصهای Jitter، FTP، DNS و Web نسبت به دیگر شرکتهای ارائهدهنده، دارای برتری است و در دو شاخص PLR و RTT نیز مبیننت عدد پایینتری دارد.
بر این اساس، شاخص Jitter، برای ایرانسل ۷.۲۲ و برای مبیننت ۸.۹۲ میلیثانیه است. این شاخص، تفاوت زمانی است که بستۀ اطلاعاتی کاربر از لحظۀ ارسال در شبکه، تا زمان رسیدن به مقصد سپری میکند. هر چه این مقدار بزرگتر باشد، به این معنی است که پراکندگی مقادیر تأخیر، گسترده است که باعث پایین آمدن کیفیت سرویس میشود.
شاخص FTP Download Throughput نیز که برای سنجش کیفیت خدمات انتقال فایل استفاده میشود، برای ایرانسل ۵.۵۳ و برای مبیننت ۴.۱۲ مگابیت بر ثانیه (Mbps) است. بالا بودن این شاخص، به معنی افزایش سرعت انتقال فایل است.
همچنین شاخص DNS Response Time، برای ایرانسل ۱۳۱.۰۴ و برای مبیننت ۱۳۶.۸۵ میلیثانیه است. این شاخص، مدت زمان لازم برای ارسال حداقل ۱۰ عدد Query به سمت سرور DNS و دریافت پاسخ است که کمتر بودن آن، نمایانگر کیفیت بهتر تجربه شده توسط کاربر است. شاخص Web Throughput نیز که نمایانگر میزان اطلاعات دریافت شده در هر ثانیه، هنگام استفاده کاربر از HTTP و خدمات تحت وب است، برای ایرانسل ۰.۴۷ و برای مبیننت ۰.۴۵ مگابایت بر ثانیه (MBps) است. هر چه این شاخص بالاتر باشد، صفحههای وب، با سرعت بیشتری برای کاربر بارگذاری میشوند.
در شاخص PLR (Packet Lost Rate) که نشاندهندۀ نرخ از دسترفتن IP در طول شبکۀ خدمتدهنده است، ایرانسل دارای نرخ ۰.۴۶ و مبیننت ۰.۴ درصدی هستند و نهایتاً شاخص RTT (Round Time Trip) که نمایانگر مدت زمان لازم برای ارسال درخواست از مبدأ و دریافت پاسخ از مقصد است، برای ایرانسل ۱۲۱.۸ و برای مبیننت ۱۱۳.۴۱ میلیثانیه است.