شرکت های دیجیتال و خلاق در حوزه میراث فرهنگی حمایت می شوند
تفاهمنامه همکاری سهجانبه در راستای توسعه و حمایت از شرکتهای خلاق و دیجیتال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری منعقد شد.
به گزارش معاونت علمی، همکاری سهجانبه در حوزه رونق و حمایت از کسبوکارهای خلاق و اقتصاد دیجیتال شکل گرفت.
این تفاهمنامه همکاری سهجانبه در راستای توسعه و حمایت از شرکتهای خلاق و دیجیتال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری منعقد شد و به امضای پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی رسید.
راهاندازی خانههای خلاق در حوزه گردشگری و صنایع دستی، برنامهریزی برای تنظیم و پیادهسازی سطح استانداردها و ارتقای مستمر کیفیت و سلامت محصولات و خدمات کسب و کارهای دیجیتال از جمله مفاد این تفاهم نامه است.
برنامهریزی برای ایجاد نظام ارزیابی مستمر کسبوکارهای دیجیتال و خلاق، در کنار حمایت هدفمند از این شرکتها، برای افزایش دسترسپذیری، رقابتپذیری و دقت در ارائه خدمات از دیگر محورهای تفاهمنامه یادشده است.
در این مراسم مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش شرکتهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال در توسعه صنایع خلاق و فرهنگی گفت: تحولاتی که طی چند سال اخیر در حوزه اقتصاد دانشبنیان رخ داد، زمینهساز پیشرفتهای فناورانه قابل توجهی در این حوزه شد و اکنون زمان آن فرا رسیده است تا با نگاهی تازه به زیستبوم نوآوری، زمینه برای ایفای نقش گسترده ایدههای نو و فراگیر در اقتصاد به کمک شرکتهای اقتصاد دیجیتال و صنایع خلاق فراهم شود.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تاکید بر این که باید نوآوریها و ظرفیتهای موجود را به خدمت بگیریم تا توانمندیهای نوآورانه نهفته در نقاط کمتر برخوردار از هر کجای ایران توانایی دیده شدن و شکوفایی پیدا کنند، ادامه داد: با استفاده از فناوریهای نوین از جمله اقتصاد دیجیتال، تلاش میکنیم ظرفیتهای حوزه خلاق و فرهنگی به ویژه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شکوفا شود.
محمدی، با اشاره به ضرورت ریل گذاری و برنامهریزی صحیح برای شکوفایی ظرفیتهای نوآورانه و خلاق بومی گفت: ظرفیتهای نهفته بسیاری در این حوزه وجود دارد که نمایان شدن آن و تبدیل به اشتغال یا ارزش افزوده نیازمند حمایت و برنامهریزی صحیح است. با توسعه نوآوریهای اجتماعی و فراگیر، تلاش میکنیم تا ظرفیتهای اقتصاد خلاق به ویژه در حوزه فرهنگی و گردشگری به جایگاه ارزش آفرین و اشتغالزایی خود برسد.
وی افزود: آنچه که در حوزه فناوریهای نوین به ویژه اقتصاد دیجیتال رخ داده است، توانمندی لازم را برای خلق ثروت با بهرهگیری از فناوریهای نوین به منظر همگانی کردن و فراگیر کردن اقتصاد دانشبنیان فراهم میکند حوزه اقتصاد دیجیتال از این توانمندی برخوردار است که ظرفیتهای نهفته در سطوح پایینتر و مناطق بومی را به ثروت آفرینی و اشتغالزایی برساند.
محمدی با بیان اینکه اکنون زمان توسعه طیف اجتماعی و همهگیر نوآوریها در کنار طیف فناورانه و دانشی نوآوری است، ادامه داد: نگاه به نوآوری مبتنی بر فناوری پیشرفته و متکی به دانشآموختگان دانشگاهی و نخبگان، باعث شده است که تأثیر بخش زیادی از جامعه در نوآوری مغفول بماند، اما هم اکنون زمان آن رسیده است تا هر فردی در هر سطحی از جامعه، در رشد و در توسعه همگانی و اقتصاد مردممحور نقشی درخور توجه ایفا کند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به همکاریهای این ستاد با ستاد توسعه اقتصاد و ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان، در راستای رونق کسب و کارهای دیجیتال و خلاق فرهنگی افزود: تلاش میکنیم تا ظرفیتهای خلاق و نوآورانه موجود در حوزه فرهنگی و گردشگری را توسعه دهیم و از تمامی توانمندیهای بومی که میتواند به توسعه این اقتصاد کمک کند، استفاده کنیم.
به گفته وی، اقتصاد دیجیتال ظرفیتی ایجاد میکند تا با استفاده از بسترهای ایدههای خلاق و فرهنگی بتواند در جامعه دیده شود؛ با کلید خوردن خط حمایتی جدید از صنایع خلاق این روند با شتابی بیش از پیش ادامه خواهد یافت.