طراحی بازیهای رایانهای چند نفره برای سرنشینان خودروهای خودران
پژوهشگران "دانشگاه واترلو"، بازیهای رایانهای را طراحی کردهاند که به صورت چند نفره و میان سرنشینان خودروهای خودران انجام میشوند.
به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه واترلو، پژوهشگران موفق شدهاند بازیهای رایانهای چندنفرهای طراحی کنند که سرنشینان خودروهای خودران میتوانند به بازی با بازیکنان دیگری که در خودروهای خودران نزدیک آنها قرار دارند، بپردازند.
پژوهشگران "دانشگاه واترلو"(UWaterloo)، سه نوع بازی را برای سه سطح گوناگون طراحی کردهاند که امکان بازی با آنها در خودروهای نیمه خودران وجود دارد. آنها ایدههایی نیز برای انواع دیگری از بازیهای کنونی داخل خودرو در آینده دارند.
"متیو لیکیر"(Matthew Lakier)، دانشجوی مقطع دکتری علوم رایانه در دانشگاه واترلو گفت: اگر خودروهای خودران به طور کامل جایگزین خودروهای معمولی شوند، سرنشینان آنها، زمان آزاد بیشتری خواهند داشت زیرا مجبور به رانندگی نیستند. شاید سرنشینان تمایل داشته باشند از این زمان آزاد، برای مطالعه، تماشای فیلم، انجام دادن کار یا جستجو در اینترنت استفاده کنند.
وی افزود: با وجود این بازیها، سرنشینان خودروهای خودران میتوانند به بازی با سرنشینان خودروهای خودران دیگری بپردازند که در نزدیکی آنها قرار دارند. این بازیها طوری طراحی شدهاند که رانندگان مجبور نیستند چشمان خود را از جاده بردارند.
خودروهای خودران، به فناوریهای هوشمند بسیاری مجهز هستند که به حفظ ایمنی آنها کمک میکنند. پیشبینی پژوهشگران این است که ارتباطات بین وسایل نقلیه خودران در آینده از ویژگیهای استانداردی برخوردار خواهند شد. ارتباط میان وسایل نقلیه خودران، به رانندگان امکان میدهد تا از موقعیت وسایل نقلیه دیگر در جاده آگاه شوند و مراقب مواردی از جمله سرعت خودرو و شرایط جاده نیز باشند.
پژوهشگران در ابداع این بازیها، ابتدا به بررسی بازیهای پیشین پرداختند تا مشکلات و شکافهای موجود در آنها را پیدا و برطرف کنند. این بازیها نیز برای خودروهای خودران طراحی شده بودند اما آن قدر مورد توجه قرار نگرفتند که سرنشینان خودروها به بازی دستهجمعی با آنها بپردازند.
این گروه پژوهشی، یک شبیهساز واقعیت مجازی رانندگی نیز ابداع کردند که وضعیت اتاق خودرو، محیط بیرون و راه را برای بازیکنان سرنشین خودرو شبیهسازی میکند.
برای بررسی این سه بازی جدید، از ۱۲ شرکتکننده استفاده شد. آنها علاوه بر شرکت در این بازیها، به یک پرسشنامه نیز پاسخ دادند تا میزان تجربه آنها بررسی شود.
لیکیر ادامه داد: به طور کلی میتوان گفت که واکنش شرکتکنندگان نسبت به این بازیها مثبت بود و تفاوت بازیها، تاثیر قابل توجهی بر زمان انجام وظیفه اصلی نداشت.