ظرفیت بالای ویدئوها برای درآمدزایی در ICT
وزبر ارتباطات گفت: در شبکههای مخابراتی یک انحصار ذاتی وجود دارد که نیازمند سرمایهگذاری بیشتر است و همچنین قیمت سرویس ها نیز باید اصلاح شود.
محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتالی که عصر امروز در نمایشگاه بین المللی تهران و همزمان با نخستین روز برگزاری نمایشگاه ایران تلکام ۲۰۱۷ با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد، صنعت و جمعی از فعالان حوزه کسب و کارهای دانش بنیان مرتبط با ICT، برگزار شد، با بیان اینکه در حوزه موبایلی با وجود ضعفها اما ظرفیت خوبی وجود دارد گفت: مساله مهم در اقتصادمحور کردن ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، مساله مناسب بودن محتوا در کشور است. در این حوزه ویدئوها از ظرفیت بالایی برای رشد این فضا برخوردارند به طوریکه تنها در بحث ویدئوهای تبلیغاتی ظرفیت درآمدزایی ۴ هزار میلیارد تومانی وجود دارد.
نقش فضای مجازی در توسعه اقتصادی کشور
دبیر شورای عالی فضای مجازی هم در این پنل با بیان اینکه فضای مجازی یک فضای اقتصادی و اجتماعی است و به منظور توسعه نیز می تواند به کار گرفته شود گفت: اما به دلیل ویژگی هایی که این فضا دارد میتواند مسائلی را در حوزه اجتماعی و مسائل عدالت ایجاد کند.
ابوالحسن فیرورآبادی با بیان اینکه به نظر میرسد شکاف دیجیتالی در کشور حل شده است تصریح کرد: باید به مساله تولید محتوا برای اعضای جامعه و فعالان حوزه ICT توجهی مضاعف شود. در حوزه زیرساختها در دولت یازدهم حرکتهای خوبی شروع شده است و همین که ما در مورد امکان اقتصاد دیجیتالی در کشور صحبت میکنیم به خاطر اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهار سال گذشته است.
در ادامه این نشست دبیر شورای عالی فضای مجازی به چالشهای نظام بانکی برای حمایت از کسب و کارهای اینترنتی اشاره کرد و گفت: صنعت فولاد که جزو صنایع زیانده در کشور است هنوز از بانکهای ما میلیاردها تومان وام میگیرد در حالی که اگر بخواهیم اولویتی قائل شویم باید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات سرمایهگذاری کنیم. در حوزه نهادی و مقرراتگذاری نیز دولت باید ورود کند.
ابوالحسن فیروزآبادی در ادامه با بیان اینکه کشور ما آمادگی لازم برای توسعه اسنپ و تپسی را نداشت، اظهار کرد: ما اما چشم روی هم گذاشتیم (به لحاظ مقرراتی) تا این کسب و کارها توسعه پیدا کنند چون معتقدیم این آینده اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی است که باید به سمت این فضا برویم.
فیروزآبادی در پایان با اشاره به رسالت سازمان فنی و حرفهای برای آموزش کسب و کارهای اینترنتی اظهار کرد: سازمان فنی و حرفهای در مورد تدوین استانداردهای حوزه آموزش کسب و کارهای نوین مسوولیت دارد. این استانداردها تدوین شدهاند اما با توجه به اینکه تحولات حوزه آیسیتی بسیار بالا است این استانداردهای مهارتی هم باید بهروز شوند. همچنین استانداردهای آموزشی در دانشگاهها نیز باید انتقال یابند.