فروشگاه های مجازی به رغم رکود بازارهای سنتی مشتری دارند
اگر چه بازارهای کالاهای کامپیوتری به دلیل گرانی دلار روزهای بی رونقی را سپری می کند؛ اما فروشگاه های مجازی همچنان مشتری دارند و کالاهایی که به هر دلیل خریداران موفق به خرید آنها از بازار نمی شوند در فروشگاه های مجازی موجود است.
البته فروشگاه های مجازی درصدی را به دلیل گرانی دلار روی قیمت کالاها کشیده اند؛ اما همچنان روی برخی از مدل های نوت بوک، تبلت، هارددسیک و قطعات کامپیوتری تخفیف های 50 تا 200 هزار تومانی ارایه می دهند. به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی دیجی کالا نوت بوک های کمیاب ایسوس را که فروشندگان بازار موجودی آنها را در بازار محدود اعلام می کنند با تخفیف های 50 تا 100 هزار تومانی به فروش می رساند. نکته قابل توجه این است که با وجود تقاضای بالا از این فروشگاه مجازی در ماه های گذشته، دیجی کالا حرفی از کاهش موجودی به میان نمی آورد.
به گفته فعالان بازار، این اقدام فروشگاه های مجازی موجب شده است تا بازار بیش از پیش آسیب ببیند.
یک فعال بازار که در زمینه عرضه نوت بوک فعال است، در این باره می گوید: بارها پیش آمده است که فروشندگان نوت بوک های مورد نیاز خود را از دیجی کالا خریداری کرده اند. به این ترتیب در تخفیف هایی با عنوان پیشنهاد شگفت انگیز فروشگاه داران تعدادی دستگاه از فروشگاه های مجازی خریداری می کنند؛ اما مشتری ندارند.
این فعال بازار می گوید: نکته قابل توجه این است که با توجه به گرانی دلار و تعطیلی گمرکات کشور در ایام نوروز، چگونه دیجی کالا با این حجم بالای سفارش با کاهش موجودی مواجه نشده است. در این باره یک کارشناس بازار می گوید: بخشی از نیاز دیجی کالا از واردکنندگانی تامین می شود که کالاهایشان روی دستشان مانده و مشتری ندارند. اما با این حال با توجه به کاهش حجم واردات کالاهای کامپیوتری، چنین موجودی کاملی در فروشگاه های مجازی عجیب به نظر می رسد.
به گفته کارشناسان در هر حال فروشگاه های مجازی اگر به به خودی خود به بازارهای سنتی ضربه می زنند؛ اما به دلیل سیستم توزیع مطلوب و بخش ارتباط با مشتریان قوی کمک بزرگی به خریداران کالاهایی به حساب می آید که چیزی از بازار سنتی عایدشان نمی شود و این بازار است که باید برای رقابت با فروشگاه های مجازی به دنبال استراتژی مناسب و کارآمد باشد.