لزوم تدوین نقشه راه روشن و متمرکز صنعت سکوهای پلت فرمی در کشور

معاون مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: نسل آینده اقتصاد، متعلق به کسب‌وکارهایی است که قادر به تولید مقرون‌به‌صرفه‌تر باشند و در این بین کسب‌وکارهایی که از آینده غفلت دارند خطر بیشتری برای صاحبان، کارکنان و مشتریان‌شان ایجاد می‌کنند.
 
عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: کسب‌وکار‌های پلتفرمی‏، برخلاف کسب‌وکار‌های سنتی یا خطی، موجودی خود را به‌طور مستقیم از طریق زنجیره‌ تأمین ایجاد و کنترل نمی‌کنند چراکه لزوما ابزارهای تولید را در اختیار ندارند. آن‌ها ابزار‌های ارتباط را فراهم می‌کنند و این شکل کسب‌وکار منجر به شکل گیری اقتصاد شراکتی می‌شود که در آن افراد یا سازمان‌ها، منابع خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.
 
وی با اشاره به این که اقتصاد شراکتی  به عنوان یکی از نتایج تحولات فناورانه اخیر با در نظر گرفتن تغییر عادات زندگی افراد، توجه به جذب مطلوبیت های اقتصادی و اجتماعی برای کاربران و نوآوری در فرایند، توانسته است سهم تعیین کننده‌ای در اقتصاد کشورها به دست آورد، تاکید کرد: با توجه به دامنه محدود فعالیت‏های اقتصاد شراکتی درکشور، بهره­مندی از پتانسیل­های اقتصاد اشتراکی نیازمند انجام برخی اقدامات است تا زمینه­ های تحول هدفمند و کارا در حوزه کسب­وکارهای دیجیتالی به­ صورت بومی ‏فراهم شود.
 
آسوشه گفت: امروزه افزایش پلتفرم‌های دیجیتالی به‌عنوان محرک پیشرفت اقتصادی و نوآوری فناورانه شناخته می‌شود و پلتفرم‌ها با ارائه خدمات شخصی‏ سازی‏‏‏ شده، سهم بسزایی در رشد اقتصادی و نوآوری دارند. این در حالی است که در این مدل کسب وکار، مقررات دست و پاگیر و هزینه‌های غیرضروری نیز با کمترین وابستگی به نهادها یا شرکت‌های حقوقی مانند ناشران، سازمان‌ها، بیمارستان‌ها، اتحادیه‌ها، کارگزاران و نظایر آن حذف شده و شهروندان یا مصرف‌کنندگان به‌صورت شخصی از طریق شبکه‌های آنلاین سازمان‌دهی می‌شوند.
 
وی افزود: دو نوع پلت فرم زیرساختی و بخشی وجود دارد که  پلتفرم­های زیر­ساختی متعلق به پنج شرکت  بزرگ دنیاست و قلب اکوسیستم را تشکیل می­دهند به طوری که بسیاری دیگر از پلتفرم­ ها و کاربردها بر اساس آن شکل می­ گیرد و جریان ­های داده از طریق آن مدیریت، ذخیره، پردازش و کانال­ بندی می­شوند.
 
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور تاکید کرد: خدمات زیرساختی شامل سیستم های عامل، موتورهای جستجو و مرورگرها ،سرورهای داده و محاسبات ابری، ایمیل و پیام­رسان­ها، شبکه ­های اجتماعی، شبکه­ های تبلیغاتی، اپ استورها، سیستم­های پرداخت، خدمات تعیین هویت، تحلیل­گرهای داده، میزبانی ویدئو و... است که در واقع یک معماری دیجیتالی قابل‌برنامه‌ریزی برای سازمان‌دهی تعاملات بین کاربران اعم از کاربران نهایی، نهادهای شرکتی و سازمان‌های عمومی ‏ در آن طراحی‌شده است.
 
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور با تاکید بر این که سکوهای آنلاین به‌عنوان هسته توسعه مهم هستند اما نباید به این مسئله به‌عنوان یک پدیده صرفاً اقتصادی توجه شود بلکه لازم است به عنوان یک ساختار فناورانه با پیامدهای اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، گفت: پلتفرم‌ها ساختارهای بی‌طرف و رایگان نیستند بلکه معماری آن‌ها دربرگیرنده هنجارهای خاص و ارزش‌های مشخصی است که ممکن است با برخی از ساختارها و ارزش های اجتماعی در تضاد باشند. بر همین اساس سکوهای بسیاری توسط جوامع آمریکایی یا اروپایی با ارزش‌های عمیق ایدئولوژیک و متفاوت ارائه ‌شده است، ازاین‌رو نقش سکو‌های آنلاین در سازمان‌دهی ارزش‌های عمومی ‏قابل‌توجه است.
 
وی با اشاره به این که سکو‌ها انقلابی ایجاد نکرده‌اند بلکه با سازمان‌دهی کشورها، به‌تدریج در نهادهای مستقل موجود نفوذ کرده و آن‌ها را باارزش‌های خود همگرا می‌کنند، تصریح کرد: با جامع‌نگری نسبت به جهان متصل، می‏ توان گفت نفوذ سکو‌ها به قلب نهادهای مؤثر اجتماعی، تعاملات مالی و شیوه‌های فرهنگی اجتماعی موجب شده است حاکمیت و دولت‌ها ناگزیر به تنظیم ساختارهای قانونی و دمکراتیک خود با سکو‌ها شوند.
 
آسوشه افزود: بسیاری از مردم نوآوری و پیشرفت اقتصادی را ناشی از جامعه مبتنی بر سکو می‌دانند اما آن‌ها در فرایند انتقال ترافیک اجتماعی و تعاملات اقتصادی به دنیای آنلاین، ارزش‌های عمومی ‏خود را در معرض خطر قرار می ‌دهند.
 
آسوشه در رابطه با پیاده سازی مدل اقتصاد (سکویی) پلت فرمی در کشور اظهار داشت: سکو­ها ماهیت کار را تغییر می ­دهند و جامعه را به سمت شغل­های آزاد، خوداشتغالی، کارهای قراردادی و مسیرهای شغلی غیرمتعارف می­برند و بر همین اساس به نظرمی ­رسد در دهه ­های آینده، سکو­ها تقریبا در همه بازارهای کار و خدمات حرفه ­ای مورد استفاده قرار خواهند گرفت.  از این رو باید بدانیم این روند چگونه بر صنایع خدمت ­رسان تاثیر می ­گذارد.
 
وی تصریح کرد: ضرورت تقویت حوزه های فنی زیرساختی، فرهنگی اجتماعی و قانونی و حقوقی به دلیل ضعف در سیستم­های پرداخت، عدم رعایت حقوق تولید­کنندگان و مصرف‏ کنندگان توسط صاحبان پلتفرم و ضعف در سامانه ­های اعتبارسنجی پلتفرم­ ها و کمبود قوانین قضایی و جرایم حوزه سایبری از الزامات اجرای این مدل کسب و کار در کشور است.
 
آسوشه تاکید کرد: ارائه­ دهندگان پلتفرم، کنترل زیادی روی پلتفرم و تبادل ارزش دارند و با توجه به مالکیت بر هویت کاربران، مکانیزم های پرداخت، قیمت گذاری و قوانین حاکم بر بازار و علیرغم تأثیرات مثبت پیش­ بینی ‏شده و آمارهای موجود، فرار مالیاتی، فقدان تضمین کیفیت خدمات و سرویس‏های ارائه شده، نبود حمایت­های لازم از اشتغال حاصل، قوانین کار، امنیت داده و حریم خصوصی را در پی خواهند داشت.
 
وی با اشاره به این که حریم خصوصی ستون ارتباطی میان صاحبان پلت فرم، قانونگذاران دولتی، سازمان‌های نظارتی، شهروندان و وکلا است که می‌بایست به‌صورت محتوایی (برای هر کاربرد و در هر موقعیت خاص) تعیین شوند، تصریح کرد:  بازیگران اصلی جامعه پلتفرمی ‏بازار، دولت و جامعه مدنی هستند و باید توجه داشت که یک جهان متصل، نیاز به بازنگری عمیق اکوسیستم ‏های آنلاین در جهان و همچنین زیرساخت‏های سیاسی و حقوقی دارد که از طریق آنها مشروعیت به دست می ­آید.
 
وی افزود: نسل آینده اقتصاد، متعلق به کسب‌وکارهایی است که قادر به تولید مقرون‌به‌صرفه‌تر باشند و ما هنوز در مراحل اولیه این تغییر هستیم و در این مسیر آنچه که بیش از پیاده سازی بیشتر و بهتر فناوری مهم است، همسوسازی فرهنگ، افراد، ساختار و وظایف است زیرا در نهایت، همه کسب‌وکارها تغییر می ‌کنند و  کسب‌وکارهایی که بر روی بهینه‌سازی مدل‌های فعلی، به قیمت غفلت از آینده، تمرکز دارند خطر بیشتری برای صاحبان آنها، کارکنان و مشتریانشان ایجاد می‌کنند.
 
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: برای بلوغ و پیشرفت صنعت سکو باید نقشه راه روشن و متمرکز وجود داشته باشد، استفاده از مدل بلوغ دیجیتالی باعث ایجاد قدرت در کسب­ و­کار در هر مرحله از تحول دیجیتالی آن می شود.