مدیرعامل دیجی‌کالا توضیح داد: چرا کالاهایی که با دلار گران شدند اکنون ارزان نمی شوند

چرا کالاهایی که با دلار گران شدند اکنون ارزان نمی شوند و اگر فروشگاه می گوید فقط فروشنده کالای تامین کننده است تکلیف نظارت بر قیمت و کیفیت کالا با کیست؟ این سوالات را خبرگزاری فارس از مدیرعامل دیجیکالا پرسیده است.
 
سعید محمدی مدیرعامل دیجیکالا در پاسخ به اینکه چرا با افزایش نرخ دلار قیمت اجناس لحظه افزایش پیدا می کند اما با کاهش نرخ دلار کالاها ارزان نمی شود، گفت: فروشگاه اینترنتی یک خرده فروش و حلقه آخر فروش است و برای هر گروه کالایی حاشیه سود مشخص و مجازی توسط دستگاه های نظارتی تعیین شده است. 
وی با بیان اینکه بحران اقتصادی امسال مانند بحران سال 91 بود، گفت: درباره قیمت کالاها نکات و شرایط متفاوتی وجود دارد؛ نخست اینکه در بسیاری از کالاها مانند لوازم خانگی تولیدکننده یا واردکننده با ارز پایین تر از ارز آزاد و با ارز نیمایی حدود ۷ تا ۸ هزار تومانی کالا را وارد می کند؛ در این شرایط علی رغم کاهش قیمت دلار از حدود ۱۶ هزار تومان به 10 هزار تومان ارز تخصیص یافته به کالا تفاوتی نکرده است.
وی ادامه داد: دسته دیگر از کالاها تخصیص ارز نداشته اند؛ اما قیمت گذاری آنها دست خوش مسائل دیگری مانند ناهمخوانی عرضه و تقاضا است؛ کالایی که 6 ماه وارد نشده، تامین کننده چون با محدودیت روبرو است کالا را با قیمت رقابتی عرضه نمی کند. در این زمان 2 انتخاب داریم؛ این که کالا را با قیمت بالاتر عرضه کنیم یا عرضه نکنیم مانند آیفون که در برهه ای قیمت آن به ۲۰ میلیون تومان رسید و تصمیم گرفتیم دیگر کالا را عرضه نکنیم.
محمدی تصریح کرد: در حالت کلی نیز بسیاری از کالاها طی یک تا 2 ماه پیش تا حدی کاهش قیمت داشته اند.
محمدی همچنین در پاسخ به انتقاد دیگری مبنی بر اینکه در گلایه از گران فروشی در فروشگاه های اینترنتی، فروشگاه اعلام می کند که فقط عرضه کننده کالا است و قیمت گذاری توسط تامین کننده کالا انجام می شود، اکنون با طرح مارکت پلیس که فروشگاه به صورت رسمی ویترین و پنل مستقلی برای عرضه محصول در اختیار تامین کنندگان قرار می دهد، تکلیف نظارت بر قیمت و کیفیت کالای فروخته شده به مشتریان چیست؟ گفت: مدل مارکت پلیس که در بزرگترین فروشگاه های اینترنتی جهان استفاده می شود مدلی با رشد سریع و البته در صورت نبود نظارت، خطرناک است.
وی گفت: قیمت گذاری توسط تامین کالا انجام می شود اما برای نظارت بر فعالیت تامین کنندگان کالا ابزار نظارتی داریم؛ در بحث قیمت گذاری با چند دسته کالا مواجهیم؛ نخست کالاهایی که دارای قیمت مصوب و چاپ شده هستند مانند آب معدنی که لیست قیمت های آنها را داریم و فروشنده نمی تواند بیش از این قیمت ها را درج کند؛ دوم کالایی که قیمت مصوب دارند اما قیمت پرینت شده ندارند که قیمت آنها در تعزیرات و اصناف وجود دارد و اجازه گرانفروشی نمی دهیم و سوم کالاهایی که قیمت رسمی ندارند و در شرایط عادی بازار رقابتی تعیین کننده قیمت آنها است که برای این کالاها مکانیزم رقابت بین فروشندگان متعدد یک کالای یکسان و الگوریتم تشخیص قیمت نامتعارف شامل کمترین و بیشترین قیمت را برای اطلاع کاربر داریم.