مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل: ضریب نفوذ اینترنت استان به ۷۸ درصد افزایش یافته است

ارد.jpg
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل با اشاره به گزارشی از اقدامات و عملکرد اداره کل ارتباطات این استان، طی 9 ماهه نخست سال جاری گفت: بیش از یک هزار و 327 روستای استان تحت پوشش تلفن همراه و یک هزار و 117 روستا هم به اینترنت پرسرعت سیار و ثابت دسترسی پیدا کرده اند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل،  بهروز رزمی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان گفت: در حال حاضر یک هزار و 18  سایت با تکنولوژی 2G، 792 سایت با تکنولوژی 3G و 727 سایت با تکنولوژی نسل چهارم  در استان فعال است و 47/93 درصد جاده‌های استان و 92 درصد جمعیت استان تحت پوشش تلفن همراه قرار دارند و همچنین تمامی 31 شهر استان دارای اینترنت پرسرعت4G است ومطابق با آمار ارائه شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ضریب نفوذ اینترنت به 78 درصد افزایش یافته است.
 
رزمی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های USOوزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح استان اردبیل، گفت: از ابتدای سال تاکنون، 54 سایت جدید در سطح استان توسط اپراتور همراه اول ایجاد و راه‌اندازی شده است و 14 سایت نیز توسط این اپراتور به فناوری نسل سوم و چهارم ارتقا یافته است. همچنین پنج سایت جدید ارتباطی توسط اپراتور ایرانسل و دو سایت جدید هم توسط اپراتور «های‌وب» به بهره‌برداری رسید که در مجموع 75 پروژه‌ی راه‌اندازی، ایجاد و ارتقای سایت‌های ارتباطی را با اعتبار 1358 میلیارد ریال در سطح استان اردبیل شاهد هستیم.
 
وی با اشاره به اتمام پروژه اتصال مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات و اهمیت این پروژه در ایام شیوع ویروس کرونا افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش مجازی و از راه دور اهمیت ویژه ای یافت که این مهم نیازمند ایجاد امکانات و بستر لازم جهت برقراری اینترنت پرسرعت مدارس شهری و روستایی بود که در سال جاری،769 مدرسه شهری و 1099 مدرسه روستایی و در مجموع 1868 مدرسه شهری و روستایی با اعتبار 186 میلیارد ریال توسط این اداره کل به شبکه ملی اطلاعات متصل شد.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل با اشاره به اجرای پروژه تار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان افزود: از آغاز امسال تاکنون 165 کیلومتر فیبر نوری در سطح استان اجرا شد و دو مرکز مخابراتی و 7 سایت ارتباطی با اعتبار 60 میلیارد ریال به شبکه فیبرنوری متصل شده است.
 
رزمی با تاکید بر ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه فاوا و توانمندسازی و تسهیل‌گری شرکت‌های نوپای این حوزه گفت: در 9 ماه نخست سال جاری، 52 شرکت نوپا، استارت آپ، شتابدهنده و علاقه‌مند حوزه فاوا در زمینه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در سامانه ایران نوآفرین ثبت نام کرده و از حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران بهره‌مند شده‌اند. همچنین 65 استارت‌آپ حوزه فاوا در مراکز رشد، پارک علم و فناوری و شتابدهنده‌های استان مستقر هستند و از این تعداد، 54 شرکت و استارت‌آپ در حوزه تولید محتوا و نرم افزار فعالیت دارند.
 
وی با اشاره به میزان  تحقق دولت الکترونیک در استان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 30 دفتر پیشخوان شهری و سه دفتر خدمات ارتباطی روستایی موفق به اخذ مجوز جدید شدند و در مجموع 192 دفتر پیشخوان دولت و دفتر خدمات ارتباطی روستایی در استان فعال است و خدمات دستگاه‌های دولتی را به مردم ارائه می‌کنند.
 
رزمی در پایان به برگزاری طرح مهارت آموزی اشاره کرد و گفت: در سال جاری هشت فقره گواهینامه مربیگری برای نیروهای پایور صادر شده و سه دوره‌ آموزشی و مهارت آموزی برای 45 نفر از نیروهای وظیفه برگزار شده است.