معاون رگولاتوری مطرح کرد؛ مشاهده شکایت کاربران از کیفیت اینترنت در سامانه «نت سنج پلاس»

معاون رگولاتوری گفت: امکان مقایسه تعرفه اینترنت که از سوی اپراتورهای مختلف ارائه می شود و نیز مشاهده شکایت کاربران از کیفیت این سرویس، در سامانه «نت سنج پلاس» فراهم است.
 
 مجید حقی با اشاره به ویژگی های سامانه «نت سنج پلاس» و اهمیت رضایت کاربر در استفاده از این سامانه، گفت: در طراحی این سامانه رویکرد ما حرکت گام به گام با کاربر برای دسترسی به اطلاعات است و امکان مشاهده نتایج سنجش کیفیت سرویس ارائه کنندگان خدمات اینترنت که بیشترین تاثیر را در بازار دارند، توسط این سامانه فراهم است.
 
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در این حرکت گام به گام در ابتدا نوع سرویس های ارائه شده و در ادامه کیفیت و کارکردهای سرویس مشاهده می شود، به طور مثال اگر مشترک نیاز به استفاده تجاری از این سرویس ها داشته باشد اطلاعاتی داده می شود که نشان دهد آیا سرویس مورد نظر کارکردهای لازم را برای مشترک دارد یا نه.
 
وی با اشاره به اینکه میزان گزارش ها و شکایت های دریافت شده از اپراتورها و شرکت های ارائه کننده خدمات در این سامانه وجود دارد و سه عنوان از شکایت ها که فراوانی بیشتری دارد قابل مشاهده است، افزود: تعرفه، یکی دیگر از مواردی است که کاربران می توانند در این سامانه به آن دسترسی داشته باشند؛ در تمام کارکردهای مورد نظر امکان مقایسه اپراتورها با هم نیز وجود دارد که بسیار مهم است. کاربران در هر نقطه ای با سامانه «نت سنج پلاس» می توانند وضعیت و مقدار پوشش ۳G و ۴G اپراتورهای مختلف را در همان نقطه ببینند.
 
حقی ثبت شکایت از طرف کاربران را یکی دیگر از امکانات سامانه «نت سنج پلاس» معرفی کرد و افزود: از طریق این سامانه امکان تست سرعت اینترنت مشترکان نیز انجام می شود.
 
وی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده اولویت های مشترکان برای استفاده از سرویس های ارتباطی ابتدا کیفیت سرویس، میزان رضایت و شکایت سایر مشترکین و تعرفه است که این موارد در سامانه «نت سنج پلاس» بر اساس همین اولویت ها امکان مشاهده دارد. به نحوی که مشترکانی که تجربه استفاده از سرویس ها را دارند می توانند نظرات خود را برای استفاده سایر متقاضیان سرویس ها در این سامانه درج کنند.
 
حقی، تصریح کرد: اپراتورهای تلفن همراه ، FCP ها و ارائه کنندگان اینترنت ثابت و بی سیم که بیشترین تاثیر را در این بازار دارند از شرکت هایی هستند که نتایج اندازه گیری کیفیت و چگونگی ارائه سرویس آنها در سامانه «نت سنج پلاس» قابل مشاهده است.
 
وی با تاکید به اینکه سیستم های سنجش و اندازه گیری این سامانه از سامانه های اپراتورها مستقل است، افزود: در سامانه «نت سنج پلاس» یک طرف کاربر و یک طرف دیگر اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات حضور دارند که ما به عنوان بیان کننده اطلاعات وظیفه داریم گزارش های دقیق، به روز و قابل استفاده ارائه کنیم تا کاربر برای استفاده از این سامانه دچار سختی نشود و به راحتی بتواند اطلاعات دریافت کند. در صورت تحقق این هدف، در طرف دیگر این سامانه کاربران بسیاری به دست می آوریم که این دو در کنار هم می توانند با هم افزایی سامانه را به عنوان مرجعی برای تصمیم گیری در این حوزه معرفی کنند و همچنین درگاهی برای نشان دادن وضعیت فضای حوزه فناوری اطلاعات کشور باشد.
 
حقی گفت: به دلیل اینکه مخاطب ما در این سامانه عام است تلاش شده کمتر از مباحث فنی و پیچیده استفاده شود و قابلیت بهره برداری آسان برای آن درنظر گرفته شده است.